Visa fullständig version : Har branschen centraliserats de senaste åren?
ThisIsTheOne
2021-01-06, 16:58
Inte hängt med i kosttillskottsbranschen på 5+ år, men tycker nu vid en hastig runtsurf hos de stora drakarna att mångfalden (den varumärkesmässiga) minskat. Stämmer min uppfattning om att MM Sports, Gymgrossen och Tyngre tagit över businessen med egna prylar? Tyckte också vid snabb blick att en del märken som var relativt stora när det begav sig för egen del, typ Eiselt, gått i graven.
Langster
2021-01-06, 21:59
Inte hängt med i kosttillskottsbranschen på 5+ år, men tycker nu vid en hastig runtsurf hos de stora drakarna att mångfalden (den varumärkesmässiga) minskat. Stämmer min uppfattning om att MM Sports, Gymgrossen och Tyngre tagit över businessen med egna prylar? Tyckte också vid snabb blick att en del märken som var relativt stora när det begav sig för egen del, typ Eiselt, gått i graven.
Ja så är det, och jag antar att de alla köper sina råvaror från samma ställe också.
Handlar antagligen till stor del att de som tidigare endast var återförsäljare upptäckte att de tjänade mycket mer på att sälja egna märken än andras. Och att kosttillskott inte går att sälja på hype på samma sätt längre, allmänheten har förstått att proteinpulver=proteinpulver, så man har inte längre någon lust att betala det dubbla eller tredubbla för samma sak. Jag tror också att det blivit svårare att komma in på marknaden och försöka slåss mot de väletablerade företagen som med stora volymer kan hålla priserna nere.
Känns som att detta skifte startade i samband med utrensningen av kostillskott som Craze, Jungle Warfare, DMAA m.fl. Dvs de som hade riktigt drogliknande effekter. Var nog många återförsäljare som levde gott på dessa. I USA har ju branschen gått igenom liknande skiften vid flera tillfällen, när jag började träna var ju Twinlab dominerande, visade sig dock att de tjänade nästan alla sina pengar på efedrin, när det blev bannat så försvann hela det företaget på något år.
De företag som nu finns i Sverige är de som insåg att man inte kan bygga upp sin verksamhet på gråzonspreparat som antagligen blir förbjudna inom kort, man satsar på wada-kompatibla egna kostillskott endast - minns att MM-sports nämnde att det var deras plan redan då de fortfarande sålde Craze m.m. Och ************* vet jag har golat på företag som sålt saker som ligger i gråzonen, just för att de drar så mycket kunder får man anta.
så har det blivit.
Många har förstått att vassle är vassle oavsett om tillverkaren påstår diverse magiska effekter och säljer det för 400kr kg. gråzonspreparat försvinner fortare. marginalerna har pressats.
Men det finns mängder med små uppstickare, oftast "profiler" som har sina egna kosttillskott, (läs tillverkade av self med flashiga etiketter) tror inte att de blir så stora men det är oftast inte syftet.
Diomedea exulans
2021-01-07, 10:08
Vad hände med att varje halvkänd byggare skulle ha ett eget märke, försvann det, eller?
skyffelmördarn
2021-01-07, 11:36
Vad hände med att varje halvkänd byggare skulle ha ett eget märke, försvann det, eller?
Fortfarande extremt vanligt i USA att alla har sitt "egna" märke. Jag vet inte något stort namn där borta som inte har sina egna produkter.
Langster
2021-01-07, 14:48
Känns som att hela marknadsföringen har lämnat det bakom sig i Sverige, man ser oftast inte en kropp ens i reklamen för kosttillskott.
Jag kan ha fel då jag inte kollar på Instagram, har förstått att mycket marknadsföring sker i den kanalen nu via diverse "profiler".
Scratch89
2021-01-07, 17:45
dat dere cell tech.
Hej
Det beror på några anledningar huvudsakligen
1, Branschen har växt snabbt från att vara nischad & större aktörer blir mer ”in for the money” de smalnar av sortimentet & brandar egna varumärken via outsourcade fabriker. Det är inte ovanligt att större aktörer har fler egna varumärken så att det ser mer exklusivt ut.
2, Fabrikerna som outsourcar tillverkning har lägre volymkrav & blir mer marknads aggressiva.
3, När Euron & Dollarn steg blev det mindre lönt att importera via större grossister
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.