handdator

Visa fullständig version : Jag ska göra en helhjärtad satsning på att försörja mig som konstnär

Sidor : [1] 2

Diomedea exulans
2021-01-01, 15:17
Jag tror det finns tre aktiva trådar nu som handlar om vad ska göra av mitt liv, så jag startat en fjärde!

Inatt bestämde jag mig som nyårslöfte att göra ett seriöst försök till att börja försörja mig so konstnär. Alla andra yrkesidéer läggs på is (utom att jag fortsätter jobba deltid som städare).

Min plan är ganska straightforward: jag har några idéer till tavlor på gång, jag börjar med att måla dem, sen får jag se. Får se hur många månader/år jag ger det här också. Har tänkt måla ”hela dagarna”. Jag satsar på akryl, pensel och kanvas som medium, men har inget emot att ”branch out”, vad det nu heter på svenska.

Har som ni vet funderat på det här mycket förut. Det som fick bägaren att rinna över för mig igår var insikten att jag aldrig kommer känna verklig självrespekt, aldrig kommer sluta känna skam, och nog aldrig kommer få en bra brüd sålänge jag inte, ja, ”gör något av mitt liv”. Att jobba på ett ”skitjobb” skulle på sätt och vis kännas bra, men samtidigt skulle jag alltid gå runt med en känsla av att jag har gett upp.

Att ge upp är som att kissa ner sig: skönt för stunden, men vidrigt efter ett tag. Jag är trött på att vara uppgiven.

Jag känner också en skyldighet att göra det bästa jag kan av mina talanger. Det går att diskutera huruvida tecknande/målande är min största talang, men den är up there. Inte fan är min största talang telefonintervjuande eller städande iallafall.

Aja, ville bara säga det. Tror jag kommer lägga upp konstverken i mina tidigare trådar (den om skämtbilder eller den om målningar) för att hålla det samlat. Men ni är ett helt litet gäng som verkar ha engagerat er i hur det går för mig, så jag tänkte att det kunde vara värt med en liten update.

Perramja
2021-01-01, 15:20
Givetvis!

Klein
2021-01-01, 15:28
:thumbup:

High1ander
2021-01-01, 16:04
Ett tips bara om du nu ska konstnära dig:

Relationen mellan bra konst och bra lön är inte kopplat med varandra, ena garanterar inte det andra. En bra konstnär tjänar inte nödvändigtvis mer än än dålig. Mycket, mycket handlar om "PR", t.ex. om du bara målar med ballen så blir verket mer värt kanske även om slutresultatet ser exakt lika ut, dvs. "story" säljer mervärde.

kvarnis
2021-01-01, 16:09
De flesta konstnärers tavlor är inte värda mycket när de är i livet? Kolla om du kan fejka din egen död o tjäna pengar på dina tavlor på något sätt, värt ett försök.

Don H
2021-01-01, 17:13
De flesta konstnärers tavlor är inte värda mycket när de är i livet? Kolla om du kan fejka din egen död o tjäna pengar på dina tavlor på något sätt, värt ett försök.

Nä, sist jag skulle köpa en Lerin så var den ju SKITBILLIG.

Diomedea exulans
2021-01-01, 17:21
Ett tips bara om du nu ska konstnära dig:

Relationen mellan bra konst och bra lön är inte kopplat med varandra, ena garanterar inte det andra. En bra konstnär tjänar inte nödvändigtvis mer än än dålig. Mycket, mycket handlar om "PR", t.ex. om du bara målar med ballen så blir verket mer värt kanske även om slutresultatet ser exakt lika ut, dvs. "story" säljer mervärde.

Marknadsföring som är min akilleshäl! Men det går väl också att lära sig.

stridis
2021-01-01, 17:24
Tror helt klart på Hitler-alternativet.

Andy.da.wohoo
2021-01-01, 17:24
Lycka till!

Säg till om du behöver modeller för kroki, borde ju finnas en del intresserade på forumet :)

Diomedea exulans
2021-01-01, 17:25
Lycka till!

Säg till om du behöver modeller för kroki, borde ju finnas en del intresserade på forumet :)

Just det, bra för att se muskler!

trädgårdsmöbel
2021-01-01, 17:37
Jag vettifan hur det kommer gå, men du är i en bra position att pröva. Det är ju inte så att du ger upp en lysande karriär som näringslivstopp eller dylikt för detta. Så antingen funkar det och det vore skitbra eller så går det åt helvete men det har du vart med om förut och kan hantera.

Diomedea exulans
2021-01-01, 17:40
Jag vettifan hur det kommer gå, men du är i en bra position att pröva. Det är ju inte så att du ger upp en lysande karriär som näringslivstopp eller dylikt för detta. Så antingen funkar det och det vore skitbra eller så går det åt helvete men det har du vart med om förut och kan hantera.

Exakt så tänker jag.

Vi säger att jag ger det två år, och det går åt helvete. Vad har jag förlorat? Två år, men det är allt. Vid 39 kommer jag ha lika lätt/svårt för att påbörja en annan karriär som nu.

Ett Orm
2021-01-01, 18:50
https://www.konstochfolk.se/files/2019/05/kroki_stenmark-kopia.jpgLycka till!

R0B
2021-01-01, 19:19
Valde Zorn alternativet eftersom jag förväntar mig att du pratar om..

https://tvseriesfinale.com/wp-content/uploads/2016/09/sonofzorn02-e1473690304663.jpg

Klein
2021-01-01, 19:22
Lär dig om GUI, webdesign och HTML5 så går du en ljus framtid till mötes. Företag behöver alltid logos, webbplatser och banners som andas deras varumärke.
Lär dig att rita comics och sätt upp profil på freelancersidor med schyssta work samples så kommer arbetserbjudandena förhoppningsvis att komma.

Starke75an
2021-01-01, 22:44
Nä. Skaffa dig ett jobb med i stället så du får fast inkomst.

G.W
2021-01-01, 22:53
Gör det inte för guds skull. Skaffa jobb/utbildning och flytta hemifrån i år i stället. Lägg två år på att växa upp, båda socialt och professionellt, istället för att leka konstnär.

ChuckTesta
2021-01-01, 22:55
Du är ju faktiskt duktig på att måla och rita så du borde kunna tjäna pengar på det iaf.

Angel
2021-01-01, 23:27
Får du uppdrag på Fiverr?

Diomedea exulans
2021-01-02, 12:28
Nä. Skaffa dig ett jobb med i stället så du får fast inkomst.

Gör det inte för guds skull. Skaffa jobb/utbildning och flytta hemifrån i år i stället. Lägg två år på att växa upp, båda socialt och professionellt, istället för att leka konstnär.

Jag håller med, det här var en skitdålig idé. Vaknade upp idag och kände mig så omotiverad så det inte liknade något annat. Orkade knappt gå upp ur sängen förrän tolv. Inte en chans att jag kommer klara tvinga mig sitta och måla i mitt rum under någon längre tid.

Nu är jag väl en parodi på mig själv, som ångrar mig efter en dag, men det får jag väl bjuda på.

En sak som gör det ännu pinsammare är att jag redan berättat det för massor folk, har skrivit det som nyårslöfte på Facebook och allt: ”i år ska jag göra en helhjärtad satsning på att försörja mig som konstnär”. Nåja, jag kan väl komma undan det genom att måla på fritiden. Eller så skiter jag bara i nyårslöftet. Nyårslöften sägs väl nästan vara till för att skita i.

Får du uppdrag på Fiverr?

Nope.

Dåren
2021-01-02, 13:10
Helhjärtat var ordet.

trädgårdsmöbel
2021-01-02, 13:37
Vad sägs om följande livsplan: Inte göra upp en livsplan på minst ett halvår. En tid du gärna får hitta på saker, fatta beslut osv. men utan att bli definitiv, helhjärtad och titta mot horisonten istället för nån meter eller två framför dig? (Lite filosofiskt uttryckt).

balder
2021-01-02, 13:38
https://www.konstochfolk.se/files/2019/05/kroki_stenmark-kopia.jpg

:laugh:

mattilainen
2021-01-02, 13:41
min röstning var korrekt alltså :D LOL SKITDÅLIG IDE :D

Brofessorn
2021-01-02, 14:32
Jag håller med, det här var en skitdålig idé. Vaknade upp idag och kände mig så omotiverad så det inte liknade något annat. Orkade knappt gå upp ur sängen förrän tolv. Inte en chans att jag kommer klara tvinga mig sitta och måla i mitt rum under någon längre tid.

Nu är jag väl en parodi på mig själv, som ångrar mig efter en dag, men det får jag väl bjuda på.

En sak som gör det ännu pinsammare är att jag redan berättat det för massor folk, har skrivit det som nyårslöfte på Facebook och allt: ”i år ska jag göra en helhjärtad satsning på att försörja mig som konstnär”. Nåja, jag kan väl komma undan det genom att måla på fritiden. Eller så skiter jag bara i nyårslöftet. Nyårslöften sägs väl nästan vara till för att skita i.

Ditt svar imponerade mig faktiskt här.

Diomedea exulans
2021-01-02, 14:40
Ditt svar imponerade mig faktiskt här.

Tack, det värmer. Jag känner att jag har varit lite väl dålig på att imponera på sistone. Det ligger liksom lite mer i oimponerande-grejer-vågskålen än imponerande-grejer-vågskålen. Är lite orolig för mitt eftermäle, som vikingarna skulle säga.

C.E.J.
2021-01-02, 14:51
Helt ok att du lägger ner satsningen.

Sägs ofta att för att lyckas så ska man berätta för folk om sina planer för då yadayada, men här ser vi att det är skitsnack, eftersom so fing what att jag sagt inför diverse att jag ska göra nåt? Lite som att sitta på händerna för att sluta bita på naglarna - man kan ju bara sluta sitta på händerna? #hakd

Nattljus
2021-01-02, 14:54
. Eller så skiter jag bara i nyårslöftet. Nyårslöften sägs väl nästan vara till för att skita i.

*hug*

https://i.chzbgr.com/full/9583040768/h0C86F2E0/cat-resolutions-sleep-more-and-care-less

baggard
2021-01-02, 15:34
Gör inte så stora planer.

Gör inte en helhjärtad satsning på att försörja dig som konstnär.

Gör en helhjärtad satsning av sälja "konstverk" för 100 kronor varje månad. Eller 1000 kronor över hela året, eller att sälja X antal verk. Något sådant.

Sen en liten side note, att "försörja" sig är ju väldigt subjektivt. Du kan försörja dig på 500 kronor i månaden om du bor i ett tält i skogen.

Om du tar upp målet med att försörja dig helt och hållet på det i framtiden så tycker jag du ska få ned det till en siffra. Vad behöver du för att försörja dig i form av pengar varje månad? Husrum och tillräckligt med mat för att inte svälta? Eller vill du kunna lägga undan 15k varje månad, åka på resor varannan månad? Alla är vi olika.

Och när du kommit fram till den siffran så börjar du räkna bakåt. Vad hade du hypotetiskt sett behövt sälja för att nå den siffran? Hur många konstverk snackar vi om? Försök se det framför dig hur det skulle kunna fungera, en slags plan

Baldr
2021-01-02, 16:37
Sägs ofta att för att lyckas så ska man berätta för folk om sina planer för då yadayada, men här ser vi att det är skitsnack, eftersom so fing what att jag sagt inför diverse att jag ska göra nåt?

Är väl en gråzon. Att publikt deklarera sitt mål medför att omgivningen lägger förväntningar på dig och det blir skamfyllt att misslyckas. När man väl passerat det stadiet och gång på gång målar upp nya drömmar så handlar det väl snarare om att få ett lyckorus från en falsk känsla av prestation som inte kräver ansträngning.

C.E.J.
2021-01-02, 16:40
Är väl en gråzon. Att publikt deklarera sitt mål medför att omgivningen lägger förväntningar på dig och det blir skamfyllt att misslyckas. När man väl passerat det stadiet och gång på gång målar upp nya drömmar så handlar det väl snarare om att få ett lyckorus från en falsk känsla av prestation som inte kräver ansträngning.

Inte riktigt med på hur du menar. Det är som sagt so what att omgivningen lagt förväntningar på en.

Fredszky
2021-01-02, 16:43
Berättar man för andra att man ska satsa på ett mål så har man mentalt redan tagit hem vinsten till hälften vid kungörandet. Man har redan fått ett litet lyckorus bara av sin duktiga ambiltion att göra något senare.

Vilket gör att man inte kämpar lika mycket och är mindre sannolik att nå sina mål.

C.E.J.
2021-01-02, 16:55
Berättar man för andra att man ska satsa på ett mål så har man mentalt redan tagit hem vinsten till hälften vid kungörandet. Man har redan fått ett litet lyckorus bara av sin duktiga ambiltion att göra något senare.

Vilket gör att man inte kämpar lika mycket och är mindre sannolik att nå sina mål.

Det också!

Hemi
2021-01-02, 17:05

Gäller det träning också?

Fredszky
2021-01-02, 17:33
Gäller det träning också?

Gäller allt där du går ut och säger till folk att du ska satsa att nå X.

Skolboksexemplet är väl ett WT-inlägg på facebook där det har fotats nya träningskläder, skor och ett gymkort och någon hurtig text som ett nyårslöfte. Efter ett par veckor läggs träningen ner :)

G.W
2021-01-02, 18:13
Den här tråden gav mig inspiration att stata en tråd med samma tema på reddit. Tog fart!

https://old.reddit.com/r/LifeProTips/comments/kowrfm/lpt_dont_share_the_goals_youre_working_towards_on/

Baldr
2021-01-02, 18:19
Inte riktigt med på hur du menar. Det är som sagt so what att omgivningen lagt förväntningar på en.

Vi är alla olika. Det handlar i viss mån om identitet. Hade jag offentligt satt ett mål och sedan inte ens försökt så hade jag dels fått gliringar men jag hade också skämts över min lathet. Det är värre än att misslyckas i det tysta för nu vet dina vänner också hur lat du är.

I mina ögon så är det ett dåligt karaktärsdrag precis som att snylta, sladdra eller leva i snusk. Gemene man vill undvika att framstå som snyltande sladdertackor som aldrig städar.

Brofessorn
2021-01-02, 18:20
Den här tråden gav mig inspiration att stata en tråd med samma tema på reddit. Tog fart!

https://old.reddit.com/r/LifeProTips/comments/kowrfm/lpt_dont_share_the_goals_youre_working_towards_on/

Äntligen fick vi ett ansikte på transatleten G.W. Kul med progressiva människor härinne!

https://itsthewheelworld.com/wp-content/uploads/2020/07/17834760_1699370713696492_9038461464512816415_o-600x900.jpg

Hemi
2021-01-02, 18:28

Det där gäller om man heter van Gogh eller Modigliani, som vanlig, om än bra säljande konstnär så ligger väl priserna mellan 5000kr och 50 000kr kanske, vad jag sett på gallerier. Galleriet tar väl kanske 50% av det förresten.

När konstnären är död så brukar de tavlorna gå för kanske 500kr och uppåt, vad jag sett. Så det är nog bättre att vara vid liv när målningarna säljs. Jag tror att det skall finnas en nutida komunikation/hype etc och ev. framtid runt konstnären? Men jag vet ej.

Diomedea exulans
2022-10-20, 12:40
Återuppväcker den här satsningen.

Ska fokusera på porträtt och husdjursbilder, de säljer bra. Väljer akryl på kanvas som medium.

Återkommer med ny Instagram, Facebook och hemsida.

StarkaUlf
2022-10-20, 12:44
Husdjursbilder låter klokt!
Är/blir du duktig på att måla folks hundar så kan du nog tjäna bra med dolares med kunder över hela världen :) Helt galet vad folk spenderar på hundar.

Fredszky
2022-10-20, 13:33
Kan funka. Kul.

Mental
2022-10-20, 13:40
Återuppväcker den här satsningen.

Ska fokusera på porträtt och husdjursbilder, de säljer bra. Väljer akryl på kanvas som medium.

Återkommer med ny Instagram, Facebook och hemsida.

Har du någon plan eller kör du på magkänsla bara?
Är tanken att det skall bli seriöst, så till vida att du har en firma och betalar moms och skatt och gör avdrag på inköp?

Hur mycket behöver du sälja för på månadsbasis för att du ska kunna se dig som heltidsförsörjd?

Ett Orm
2022-10-20, 14:56
Husdjursbilder låter klokt!
Är/blir du duktig på att måla folks hundar så kan du nog tjäna bra med dolares med kunder över hela världen :) Helt galet vad folk spenderar på hundar.

Tror inte det är hundarna han ska måla, även om jag anser det vara en utmärkt idé!
Särskilt taxar brukar ha rätt ful färg och behöver piffas till.

Diomedea exulans
2022-10-20, 15:17
Har du någon plan eller kör du på magkänsla bara?
Är tanken att det skall bli seriöst, så till vida att du har en firma och betalar moms och skatt och gör avdrag på inköp?

Hur mycket behöver du sälja för på månadsbasis för att du ska kunna se dig som heltidsförsörjd?Jag har tänkt göra det seriöst och har en ungefärlig plan.

Steg 1: Måla några tavlor (gratis) till en portfolio. Måla av foton. Typ fem stycken.

Steg 2: Skaffa ny Instagram, Facebook och hemsida, kanske nytt företag också (jag har redan ett allt-i-allo-företag). Lägg upp bilder på tavlorna.

Steg 3: Sprid dem ”överallt”.

Jag tror jag kan måla en tavla på en vecka, tänkte ta 4000 kr + 12,5% moms för en tavla på 40x40 cm och 6000 + moms för en tavla på 60x60. Om jag grejar tre tavlor per månad kan jag leva på det.

När businessen är igång överväger jag att flytta till Riga igen, boende är billigt där och jag gillade stället.

Målandeprocessen är inte alltid rolig, men tillfredsställelsen efter ett väl utfört jobb, och inte minst, från en nöjd kund, gör det värt det.

baggard
2022-10-20, 15:45
Leta upp 100 stycken random influencers (som har hund) och kontakta dom och säg att du är sveriges bästa hundmålare och kan tänka dig att måla deras hund gratis mot lite PR i deras sociala medier

baggard
2022-10-20, 15:48
btw, det nån skojade om att "måla på hundarna" tror jag fan är en svinbra idé

finns väl säkert harmlösa färger man kan använda och lär vara jävligt få som sysslar med det

tänk dig att måla en hund inför jul så det ser ut som han har tomtedräkt på sig

succé

MasterChief
2022-10-20, 16:30
Jag har tänkt göra det seriöst och har en ungefärlig plan.

Steg 1: Måla några tavlor (gratis) till en portfolio. Måla av foton. Typ fem stycken.

Steg 2: Skaffa ny Instagram, Facebook och hemsida, kanske nytt företag också (jag har redan ett allt-i-allo-företag). Lägg upp bilder på tavlorna.

Steg 3: Sprid dem ”överallt”.

Jag tror jag kan måla en tavla på en vecka, tänkte ta 4000 kr + 12,5% moms för en tavla på 40x40 cm och 6000 + moms för en tavla på 60x60. Om jag grejar tre tavlor per månad kan jag leva på det.

När businessen är igång överväger jag att flytta till Riga igen, boende är billigt där och jag gillade stället.

Målandeprocessen är inte alltid rolig, men tillfredsställelsen efter ett väl utfört jobb, och inte minst, från en nöjd kund, gör det värt det.

Det är 25% moms om du säljer konsten via ditt bolag. Säljer du inte via bolaget är det 12% moms, men säljer du för under 335000kr/år är det momsfritt. Överstiger du summan är det dock moms redan från första kronan.

Diomedea exulans
2022-10-20, 17:25
Det är 25% moms om du säljer konsten via ditt bolag. Säljer du inte via bolaget är det 12% moms, men säljer du för under 335000kr/år är det momsfritt. Överstiger du summan är det dock moms redan från första kronan.

Det där med 335000 kr, gäller det bara konst eller allt? Är nog säker på att sälja mindre än så.

MasterChief
2022-10-20, 17:40
Det där med 335000 kr, gäller det bara konst eller allt? Är nog säker på att sälja mindre än så.

Säljer du via bolaget är det moms på allt. Säljer du som privatperson och även annat än konst är gränsen lägre, tror den är 80000kr. Säljer du som privatperson måste du såklart deklarera intäkten och betala egenavgifter.

Dåren
2022-10-20, 18:02
Jobbar du som städare i Lettland, eller? Jobbade du inte som copywriter?

Diomedea exulans
2022-10-20, 18:32

Mitt senaste jobb var i Lettland. Det skulle ha inneburit en del copywriting, men det var i princip noll sådant. Jag satt mest och skickade e-mails. Ledsnade på det, kapitulerade och flyttade hem till mina föräldrar.

Nu är jag arbetslös, men ska vända arbetslösheten till min fördel. Har all tid i välden att ligga i målar-hårdträning nu.

TommyBoy
2022-10-20, 18:43
Du får nog ta bra mer betalt än så. Räkna med att ca hälften av vad du drar in går i skatt och avgifter. Du behöver ha in minst 50 000 i månaden för en någotsånär lön.
Att betala för placering på Google är ett bra tips.

Diomedea exulans
2022-10-20, 18:49
Du får nog ta bra mer betalt än så. Räkna med att ca hälften av vad du drar in går i skatt och avgifter. Du behöver ha in minst 50 000 i månaden för en någotsånär lön.
Att betala för placering på Google är ett bra tips.

Du menar att jag får ut ca 25 i månaden om jag drar in 50?

CalleP
2022-10-20, 18:53
Fick inte du betalt för dina målningar? :)

Livet
2022-10-20, 19:10

Med 41.000 i intäkter får du ut kring 25.000 efter arbetsgivaravgifter (om ditt bolag är ett AB). Men sen lär du ha fler omkostnader som behöver betalas också.

Diomedea exulans
2022-10-20, 19:27
Fick inte du betalt för dina målningar? :)
Har inte sålt någon än, vad jag kan minnas!
Med 41.000 i intäkter får du ut kring 25.000 efter arbetsgivaravgifter (om ditt bolag är ett AB). Men sen lär du ha fler omkostnader som behöver betalas också.Om man har enskild firma, då?

Jag behöver definitivt mindre än 25000 i månaden. Kanske 15000.

blåvitt
2022-10-20, 19:36
Har inte sålt någon än, vad jag kan minnas!
Om man har enskild firma, då?

Glöm inte att du kan registrera alla dina förluster, ackumulera dom rullande år efter år och kompensera skattefritt. Pengar du använder till målarmaterial? Skattefritt. Bensinpeng för att titta på en inspirerande plats? Skattefritt. Ateljehyra? Skattefritt. Marknadsföringskostnader, dator, alla kostnader du kan relatera till företaget kan du plocka ut pengar för helt skattefritt. Det är företagets omkostnader, inte lön.

TommyBoy
2022-10-20, 20:03

Ja. Lägg kalkylen där. Du kan även komma att behöva avsätta till bokförings- och redovisningskostnader. Men de bör vara små. Ett bra program kostar under tusenlappen i månaden.

Planera hur du ska ta betalt.
Klarna? De tar procent.
Faktura? Då kommer du att få kundförluster.
Kort? Avgifter.

Diomedea exulans
2022-10-20, 20:23
Ja. Lägg kalkylen där. Du kan även komma att behöva avsätta till bokförings- och redovisningskostnader. Men de bör vara små. Ett bra program kostar under tusenlappen i månaden.

Planera hur du ska ta betalt.
Klarna? De tar procent.
Faktura? Då kommer du att få kundförluster.
Kort? Avgifter.

Gissar att skalan inte är linjär? Vad behöver jag dra in om jag ska tjäna, säg, 12000 (en bra början)?

TommyBoy
2022-10-20, 20:42
Gissar att skalan inte är linjär? Vad behöver jag dra in om jag ska tjäna, säg, 12000 (en bra början)?

Om det tar en vecka att göra en tavla så lägger du ner mycket arbete. Kvalitet ska kosta. Om du debiterar en femhundring i timmen så ska priset vara 20 000 +moms beaktat 40 timmar. Säljer du dig billigt kommer du att ångra dig när/om du blir populär.

Dubbla ditt netto så har du ditt brutto exklusive moms. 12 000 ger 24 000.

Det kanske kan fungera att marknadsföra i Florida eller Los angeles? New swedish artist. Quality... osv. 2 000 dollar?

Diomedea exulans
2022-10-20, 21:14
Tack för alla tips! De är ovärderliga.

Livet
2022-10-20, 22:03
Om man har enskild firma, då?

Jag har sämre koll på enskild firma men jag tror att det ekonomiskt bästa är att ha ett AB där du kör på utdelning istället för lön.

Här finns lite info och exempel på löneutbetalning för enskild firma (https://bokforingsprogram24.se/ta-ut-lon-i-enskild-firma-sa-gor-du-egna-uttag/).

Exemplet i länken ger att intäkter på 300.000 kr/år ger en månadslön efter skatt på 12.500 kr. Detta innebär att om du målar en tavla per vecka, som du trodde du kunde, så behöver du ta runt 5.800 kr/tavla (inkl. moms). Förutsatt att alla blir sålda förstås. Folk kanske ändrar sig halvvägs igenom en målning och vill inte ha den eller vad nu anledningen kan vara.

Jag tror det kan bli svårt att få ut 12.000 kr/mån ärligt talat. Sen det TommyBoy skriver om att möjligen ta 20.000 kr (exkl. moms) för en tavla lär du kunna fetglömma.

MasterChief
2022-10-21, 05:12
Jag har sämre koll på enskild firma men jag tror att det ekonomiskt bästa är att ha ett AB där du kör på utdelning istället för lön.

Det finns ju dock några utmaningar med utdelningar i AB. Först så kan du bara ta utdelning på balanserad vinst (skattat resultat); alltså efter att räkenskapsåret är stängt. Han behöver nyttja förenklingsregeln i och med att lönesumman blir för låg så det utdelningsbara utrymmet bli runt 184 k (som det sedan är 20% skatt på). Men om man väljer att inte ta ut lön så blir det heller ingen avsättning till pension, sjukpenning eller föräldrapenning.

MasterChief
2022-10-21, 05:24
Angående priser och så vidare så hittade jag denna väldigt proffsiga och seriösa svenska hemsida för djurporträtt med en komplett prislista och massor av annat matnyttigt. Kan ju ge lite vägledning vad som kan funka. Finns även massor av referenser och dylikt som borde ge en fingervisning över vad kunderna söker och uppskattar. Hon verkar ha det som en sidosyssla för hon anger att hon arbetar på "ett vanligt jobb" samt har inget bolag registrerat på sig.

https://www.pet-art.net/se/

Diomedea exulans
2022-10-21, 08:08
Angående priser och så vidare så hittade jag denna väldigt proffsiga och seriösa svenska hemsida för djurporträtt med en komplett prislista och massor av annat matnyttigt. Kan ju ge lite vägledning vad som kan funka. Finns även massor av referenser och dylikt som borde ge en fingervisning över vad kunderna söker och uppskattar. Hon verkar ha det som en sidosyssla för hon anger att hon arbetar på "ett vanligt jobb" samt har inget bolag registrerat på sig.

https://www.pet-art.net/se/

De priserna är lite mer som de jag tänkte från början. 20000 lät lite väl häftigt, fast jag såg en annan hemsida med en som tog 2200 dollar för ett porträtt, så helt otänkbart är det inte.

wintersnowdrift
2022-10-21, 09:35

Det finns lite olika kalkylatorer som hjälper dig, t.ex. denna:

https://www.nystartad.se/lonekalkylatorn/

TranceII
2022-10-21, 10:34
Nu måste du nog komma igång först men beroende på hur mycket du kommer satsa på det konstnärliga så finns en hel del stipendier som man kan söka sen.

T.ex.

https://www.konstnarsnamnden.se/stipendier-och-bidrag/stipendie/arbets-och-langtidsstipendium-bild-form/

Diomedea exulans
2022-10-21, 11:22
Jag ringde Skatteverket och frågade om skatter och avgifter. Damen där sa att man måste betala in ungefär hälften i avgifter, oavsett vilket. Det spelar ingen roll om det är hobbyverksamhet, eget företag, hur mycket man tjänar, osv. Jag tror ärligt talat att hon inte visste vad hon pratade om, det stämmer ju t ex inte överens med Wintersnowdrifts kalkylator här ovan.

Jag ringde även Konstnärernas riksorganisation, men där fick man bara ställa frågor om man var medlem, vilket jag inte är berättigad att bli.

MasterChief
2022-10-21, 12:10
Jag ringde Skatteverket och frågade om skatter och avgifter. Damen där sa att man måste betala in ungefär hälften i avgifter, oavsett vilket. Det spelar ingen roll om det är hobbyverksamhet, eget företag, hur mycket man tjänar, osv. Jag tror ärligt talat att hon inte visste vad hon pratade om, det stämmer ju t ex inte överens med Wintersnowdrifts kalkylator här ovan.

Jag ringde även Konstnärernas riksorganisation, men där fick man bara ställa frågor om man var medlem, vilket jag inte är berättigad att bli.

Min erfarenhet är att de på Skatteverket har rätt bra koll och att det är snarare den som frågar som rör ihop saker och ting.

Diomedea exulans
2022-10-21, 12:15
Min erfarenhet är att de på Skatteverket har rätt bra koll och att det är snarare den som frågar som rör ihop saker och ting.

Ja, det är nog så. Jag läser i en broschyr jag hittade nu.

Aja, jag får helt enkelt måla mer. Det ordnar sig. Utmaningar är till för att lösas, osv.

StarkaUlf
2022-10-21, 12:19
En idé kan ju även vara att ha ett deltidjobbs, säg 25-50%, på sidan om till en början. Antingen vardagar eller helger t.ex.
Om man vill försäkra sig om en inkomst för att ta sig runt samtidigt. Sen när/om man märker att det börjar gå väldigt bra så kan man sluta det helt.

Bara en tanke :)

MasterChief
2022-10-21, 12:24
Ja, det är nog så. Jag läser i en broschyr jag hittade nu.

Aja, jag får helt enkelt måla mer. Det ordnar sig. Utmaningar är till för att lösas, osv.

Jag tror verkligen du ska be några tunga influencers om att få måla deras djur gratis med betalning att de visar tavlan i sina sociala medier och länkar till din sida.

G.W
2022-10-21, 12:26
https://media.istockphoto.com/photos/asian-man-eating-popcorn-in-bedroom-picture-id182840898?s=612x612

Diomedea exulans
2022-10-21, 12:52
https://media.istockphoto.com/photos/asian-man-eating-popcorn-in-bedroom-picture-id182840898?s=612x612

Du ska alltid klanka ner på mig. Varför kan du inte vara på min sida någon gång?

Det enda jag någonsin velat ha från dig är en kram, ett uppmuntrande ord eller en klapp på axeln. Men inget jag någonsin gör duger för dig.

Det känns som att du gillar min bror mycket mer än mig.

stridis
2022-10-21, 13:02
En idé kan ju även vara att ha ett deltidjobbs, säg 25-50%, på sidan om till en början. Antingen vardagar eller helger t.ex.
Om man vill försäkra sig om en inkomst för att ta sig runt samtidigt. Sen när/om man märker att det börjar gå väldigt bra så kan man sluta det helt.

Bara en tanke :)

Tycker jag låter vettigt.

Diomedea exulans
2022-10-21, 13:03
tycker jag låter vettigt.

+1

trädgårdsmöbel
2022-10-21, 13:19
+1

Tar sifo tillbaks dig igen?

Diomedea exulans
2022-10-21, 13:24
Tar sifo tillbaks dig igen?

Det finns inte längre, det avvecklades för tre-fyra år sedan.

TommyBoy
2022-10-21, 17:24
Skatteverkstanten och jag har rätt. 50 % av det du drar in kan du ta ut, mellan tumme och pekfinger. Har drivit bolag i 25 år så jag har någotsånär koll.

Kalkyl gör du efter dessa siffror. Vad vill du ha ut? Dubbla det så har du vad du behöver ha in. Ta kundförluster och omkostnader i beaktan. Ta betalt! Om kalkylen inte går ihop så lägg ner, inte värt mödan att påbörja ett förlustprojekt.

Diomedea exulans
2022-10-21, 18:02
Skatteverkstanten och jag har rätt. 50 % av det du drar in kan du ta ut, mellan tumme och pekfinger. Har drivit bolag i 25 år så jag har någotsånär koll.

Kalkyl gör du efter dessa siffror. Vad vill du ha ut? Dubbla det så har du vad du behöver ha in. Ta kundförluster och omkostnader i beaktan. Ta betalt! Om kalkylen inte går ihop så lägg ner, inte värt mödan att påbörja ett förlustprojekt.

Jag tror dig! Både en skatteverkstant och en TommyBoy kan ej ha fel.

Lite klurig ekvation, helt klart. Jag tror mitt säkraste kort är att öva, öva, öva så att jag blir snabbare. Tror jag kan klippa hastigheten med 50 %.

Mental
2022-10-21, 19:50

Jag tror dig! Både en skatteverkstant och en TommyBoy kan ej ha fel.

Lite klurig ekvation, helt klart. Jag tror mitt säkraste kort är att öva, öva, öva så att jag blir snabbare. Tror jag kan klippa hastigheten med 50 %.

Har du någonsin testat måla som arbete, dvs gå upp på morgonen och gör dig klar. Börja måla kl 8. Ta fika 930 till 945, måla på till 12, ta en timme lunch, Lägg 30 min på att äta och ta en liten promenad på maten. Måla till 15. Ta en kort fika och fortsätt till 17. Gör ett jobb av det.

Respektera helger och ledig tid. Men respektera även arbetstiden. Ingen dator eller mobil som distraherar.

Testa en dag och se hur mycket du får gjort.
Jag tror det blir mycket mer än du räknar med

trädgårdsmöbel
2022-10-21, 19:53
Har du någonsin testat måla som arbete, dvs gå upp på morgonen och gör dig klar. Börja måla kl 8. Ta fika 930 till 945, måla på till 12, ta en timme lunch, Lägg 30 min på att äta och ta en liten promenad på maten. Måla till 15. Ta en kort fika och fortsätt till 17. Gör ett jobb av det.

Respektera helger och ledig tid. Men respektera även arbetstiden. Ingen dator eller mobil som distraherar.

Det är därför man vill bli konstnär, för att följa ett schema och rutiner :)

Diomedea exulans
2022-10-21, 20:01

Nä, men jag har ungefärligt försökt ha koll på antal totala timmar på en tavla. Men jag tror du kan ha rätt. :) Det har nog varit en del Facebook osv i de där timmarna.

Jag målar en tavla just nu, sprider ut det på 0,5-5 timmar över dagen. Men ska definitivt testa din grej.

Jag vill det faktiskt. :)

MasterChief
2022-10-21, 20:07

Att måla hundar och katter på beställning är ju kanske inte riktigt vad man förknippar med sinnebilden av en konstnär. Många artister skapar ju dock på beställning och då krävs disciplin och hårt arbete. Att måla när man känner för det är ju knappast en väg till framgång.

trädgårdsmöbel
2022-10-21, 20:35
Att måla hundar och katter på beställning är ju kanske inte riktigt vad man förknippar med sinnebilden av en konstnär. Många artister skapar ju dock på beställning och då krävs disciplin och hårt arbete. Att måla när man känner för det är ju knappast en väg till framgång.

Som konstnär skall man ta det chill och dricka rödvin månader i taget och leva på kulturbidrag, för att sedan få inspiration och jobba 3 dygn i sträck. Varvat med perioder av att vara deprimerad och inte göra något alls.

Mental
2022-10-22, 08:05

Det är en stor skillnad på att måla som hobby/för husbehov och att göra det som försörjning. Lite som med musik om man vill gå från hobby till arbete och inte lyckats slå och blivit nästa stora namn...
Då blir det till att lira covers på after ski, ta små spelningar på företagsevent, stadsfester i glesbygd, Finlandsbåt osv. Man blev inte nästa Avicii men man lyckas i alla fall försörja sig på något man gillar.

Här handlar det väl mycket om att få vara sin egen chef, göra något man trivs skapligt med och få ihop till brödfödan. Får man snurr på det hela och man är mer produktiv eller kan ta bättre betalt kan man ju fundera på om man vill ta ut mer pengar eller lägga mindre tid på det.

Många egenföretagare i andra branscher jobbar ju långt mer än heltid i början.

Som jag ser det har du mycket lite att förlora på att försöka i nuläget. Du behöver inte släppa ett jobb för att göra detta på heltid. Du har mat i magen och tak över huvudet även om det går trögt i början. Du behöver inte göra stora investeringar för att komma igång osv.

Och med en klar risk att låta elak, du har misslyckats med saker förr, du kommer över det, och slutar du våga försöka kommer du aldrig lyckas.

Ett ärligt lycka till från mig!

Diomedea exulans
2022-10-22, 09:45
Tack så mycket, Mental! Du har fattat grejen.

baggard
2022-10-22, 09:53
Ska bli spännande att följa om du uppdaterar allteftersom.

Tror starkt på sociala medier, börja ladda upp porträtt o grejor där. Kontakta influencers som sagt och fixa gratis PR den vägen så kommer det börja rulla på utav bara fan snart. Kan köra IG-tävlingar och sånt tjafs också där nån kan vinna ett porträtt osv om man followar och drar en like t.ex.

Timelapse-videor när du målar porträtt lär också vara kul att se, sånt funkar ju bra på YT/IG/TikTok. Kan vara en extratjänst å sälja på vissa som köper porträtt av dig, säkert en del som skulle tycka det är kul att se.

Funderat nåt på branding? Nåt som sticker ut och folk minns.. typ "sveriges bästa hundkonstnär" eller kanske "sveriges sjukaste hundkonstnär" så porträtterar (är det ett ord ens?) du hundar men på nåt ballt/kreativt vis

Diomedea exulans
2022-10-22, 10:14
Bra tips där, baggard. Jag följer ett par konstnärer på IG och de gör en del av det du nämner.

Väldigt relevant fråga om branding. Det sägs att det är viktigare än att måla ”fint”. Just nu är min branding ”nästan fototealistiska porträtt av människor eller djur, till rimliga priser”.

Jag hade tänkt att i princip bara sitta och kopiera foton, för det är så enkelt. Men kommer jag på nån annan ball idé framöver så är det ju bara att tuta och köra.

baggard
2022-10-22, 10:27
Bra tips där, baggard. Jag följer ett par konstnärer på IG och de gör en del av det du nämner.

Väldigt relevant fråga om branding. Det sägs att det är viktigare än att måla ”fint”. Just nu är min branding ”nästan fototealistiska porträtt av människor eller djur, till rimliga priser”.

Jag hade tänkt att i princip bara sitta och kopiera foton, för det är så enkelt. Men kommer jag på nån annan ball idé framöver så är det ju bara att tuta och köra.

Låter nice!

Nu är det så himla mycket trevligare att sitta och hetsa någon annan att göra saker istället för att själv ta tag i sitt egna liv & karriär så jag fortsätter på det spåret.

Om du drar igång snabbt som attan så kan du lyckas hinna med julrushen och få folk att köpa hundporträtt som julklappar till andra. Enklast att nå ut med sån information snabbt och effektivt är nog genom fb/google-ads. Tror fb är bra mycket billigare men har ingen extrem koll. (+ rätt säker på att man kan targeta fb-ads så dom bara visas i diverse hundgrupper osv)

Diomedea exulans
2022-10-22, 10:32
Låter nice!

Nu är det så himla mycket trevligare att sitta och hetsa någon annan att göra saker istället för att själv ta tag i sitt egna liv & karriär så jag fortsätter på det spåret.

Om du drar igång snabbt som attan så kan du lyckas hinna med julrushen och få folk att köpa hundporträtt som julklappar till andra. Enklast att nå ut med sån information snabbt och effektivt är nog genom fb/google-ads. Tror fb är bra mycket billigare men har ingen extrem koll. (+ rätt säker på att man kan targeta fb-ads så dom bara visas i diverse hundgrupper osv)

Hah, julruschen hade jag fan inte tänkt på ens, men där sa du något.

Apropå att leta kunder… Om det är någon som läser den här tråden som är sugen på en liten tavla, då är jag inte den som är den. *innocent*

trädgårdsmöbel
2022-10-23, 07:46
Har tre Dio-tavlor själv. En på min fru (stridande mot drake), en på min son (ridande på dinosaur) och ett familjeporträtt.

Diomedea exulans
2022-10-23, 09:34
Har tre Dio-tavlor själv. En på min fru (stridande mot drake), en på min son (ridande på dinosaur) och ett familjeporträtt.

Det stämmer, fick femhundra spänn styck om jag minns rätt. Dock är de teckningar.

KalleBalik
2022-10-24, 07:42
Det stämmer, fick femhundra spänn styck om jag minns rätt. Dock är de teckningar.

Även jag är stolt ägare av ett Dio-verk, en teckning av min Rottweiler som du gjorde för några år sedan. Fantastiskt fin teckning som ligger mig varmt om hjärtat.

BisonLGcrew
2022-10-24, 07:46
Finns det någon länk till där man kan se lite resultat?

Diomedea exulans
2022-10-24, 08:27
Även jag är stolt ägare av ett Dio-verk, en teckning av min Rottweiler som du gjorde för några år sedan. Fantastiskt fin teckning som ligger mig varmt om hjärtat.
Den minns jag! Gjordes i kol.
Finns det någon länk till där man kan se lite resultat?

Inte till grejer jag sålt, men i den här tråden syns två tavlor jag målat: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240522

BisonLGcrew
2022-10-24, 08:48
Inte till grejer jag sålt, men i den här tråden syns två tavlor jag målat: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240522

Oerhört bra.
Om du inte har någon tung meriterande utbildning så känns det väl klart att du ska jobba med konst. Du kan ju säkert få något fast jobb någonstans där de behöver någon som kan rita och måla under tiden du kör eget också.

Diomedea exulans
2022-10-24, 08:54
Åh, tack!

Ett Orm
2022-10-24, 09:13
Du är verkligen grym på porträtt. Annars när man ser folk som inte är lika vassa ser det ofta lite avigt ut i minspel eller proportioner, men dina är klockrena. Jag gillar särskilt din äggsyrra.

Diomedea exulans
2022-10-24, 09:44
Du är verkligen grym på porträtt. Annars när man ser folk som inte är lika vassa ser det ofta lite avigt ut i minspel eller proportioner, men dina är klockrena. Jag gillar särskilt din äggsyrra.

Tack! Ja, jag har lite ”absolut gehör” för när någon tittar i kors eller nåt.

Målar ett porträtt just nu, vid ett tillfälle såg personen för arg ut. De tog ett tag innan jag fattade varför, men sedan insåg jag att ett ögonbryn har fel vinkel.

Diomedea exulans
2022-10-24, 15:56
Lekte med lera idag!

https://i.imgur.com/YLWT39T

Mental
2022-10-24, 16:52
Lekte med lera idag!

https://i.imgur.com/YLWT39T

Jag redigerade din länk. Du hade länkat en video som bild så forumet visade inget

Lafayette
2022-10-24, 17:31
Jag redigerade din länk. Du hade länkat en video som bild så forumet visade inget

Jag såg den *flex*

Ett Orm
2022-10-30, 18:45
Förfalskare vore kanske något för dig?

5iy2DO7lXyo&ab_channel=LADbibleTV

Diomedea exulans
2022-10-30, 19:33
Förfalskare vore kanske något för dig?

Är lite för ärlig.

Agitator
2022-10-30, 21:42
Såg någon kille på nätet göra massa freaky figurer och måla och sälja dem. Kanske är enklare vispa upp lerfigurer i olika storlekar och bara börja publicera dem på nätet och se om det börjar nappas på den fronten.

Alltid kul med annorlunda konst. Finns säkert rätt mycket bra konst du kan göra i varierande storlekar eller lite större alster som tar längre tid men som säljs dyrare.

Diomedea exulans
2022-10-30, 21:49
Målar en tavla och ritar en teckning nu. Är långsam. :D Hoppas på att bygga upp en portfolio.

Diomedea exulans
2022-10-31, 12:19
Målar en tavla och ritar en teckning nu.

Teckningen är klar. Den föreställer en släkting till mig som fyller år på lördag, han ska få den som present.

https://i.imgur.com/vrndfRV.jpeg

Ett Orm
2022-10-31, 13:55
Tvillingbror eller schizofreni?
Ni är väldigt lika.

Diomedea exulans
2022-10-31, 14:05
Tvillingbror eller schizofreni?
Ni är väldigt lika.

Kusin. Han är mer lik mig än vad min bror är, även i maner och kroppsspråk. Genes is funny.

baggard
2022-10-31, 15:02
Satan vad bra den där lerfiguren var. Fuck måla hundar, gör folks husdjur i lera i skala 1:1. Kanske behöver investera i en sån där ugn för 1,2 mille men det jobbar du snabbt in med lerfigurerna

MasterChief
2022-10-31, 15:31
Teckningen är klar. Den föreställer en släkting till mig som fyller år på lördag, han ska få den som present.

[IMG]https://i.imgur.com/vrndfRV.jpeg[IMG]

Snyggt, du får ansiktet väldigt levande. Fascinerande hur du kan få blicken att se så levande ut. Ska jag komma med någon kritik så kanske jag tycker tröjan/överkroppen saknar något. Känns lite yxig.

Diomedea exulans
2022-10-31, 15:43
Tackar!

Ett Orm
2022-10-31, 19:11
Kusin. Han är mer lik mig än vad min bror är, även i maner och kroppsspråk. Genes is funny.

Ja, det är som min son som är sjukt lik sin morbror, både i sätt och utseende. Hade det varit grannen som han varit så lik hade jag gjort faderskapstest.

Håller med om leran. Gör du något riktigt coolt som du tror går att kränga så kan du gjuta av den och måla.
Kanske custom figurer till spel och rollspel mm.

Wilt the Stilt
2022-11-01, 04:27
Såååå hur mycket tar du för ett porträtt av en hund?

Mina föräldrar är tokiga i sin hund och han har inte många år kvar.. Skulle bli årets son om dom fick ett porträtt i present.

Seriöst skicka PM om du är intresserad av business. Skulle vilja veta lite prisuppgifter så jag kan fundera.

PS: Har inte läst igenom tråden så kan ha missat relevant info. Vet sen tidigare att du har mad skillz.

Diomedea exulans
2022-11-01, 08:25
Såååå hur mycket tar du för ett porträtt av en hund?

Mina föräldrar är tokiga i sin hund och han har inte många år kvar.. Skulle bli årets son om dom fick ett porträtt i present.

Seriöst skicka PM om du är intresserad av business. Skulle vilja veta lite prisuppgifter så jag kan fundera.

PS: Har inte läst igenom tråden så kan ha missat relevant info. Vet sen tidigare att du har mad skillz.

Skickar PM!

Korken69
2022-11-01, 18:41
Kul tråd! Har du skapat någon instagram/Facebook-sida man kan titta på?

Diomedea exulans
2022-11-01, 19:25
Kul tråd! Har du skapat någon instagram/Facebook-sida man kan titta på?

Nej, inte än. Tänkte göra det när jag har typ fem bilder. :)

Diomedea exulans
2022-11-02, 15:21
Har gjort ett Instagramkonto nu. Lade till "design" också, så fick jag genast fler bilder. Kom gärna med input, kontot heter: henrik_art_and_design

StarkaUlf
2022-11-02, 15:26
Den där pokémon-tavlan är helt sjukt bra.
Bara börja mata alla inlägg med typ 30-40 olika hashtags :) även orelevanta men populära hashtags.
Bara googla så finns det listor med vilka som är typ top 20 osv.

Ett Orm
2022-11-02, 19:12
Håller med Sulf, den ser inte ut att vara målad för hand.
Syster ägg måste ju vara med också!

Kör full fart på det här utan att tveka så kommer det bli kalajsbra.

Lägg in några av dina snyggaste skämtteckningar också.

Agitator
2022-11-02, 19:27
Henrik_designs_art

Borde du inte vända lite på ordföljden?

Diomedea exulans
2022-11-02, 19:33
Den där pokémon-tavlan är helt sjukt bra.
Bara börja mata alla inlägg med typ 30-40 olika hashtags :) även orelevanta men populära hashtags.
Bara googla så finns det listor med vilka som är typ top 20 osv.

Håller med Sulf, den ser inte ut att vara målad för hand.
Syster ägg måste ju vara med också!

Kör full fart på det här utan att tveka så kommer det bli kalajsbra.

Lägg in några av dina snyggaste skämtteckningar också.
Tackar tackar!
Henrik_designs_art

Borde du inte vända lite på ordföljden?
Nej, det ska vara som ”Henrik konst och design”.

chidde
2022-11-02, 22:04
Har gjort ett Instagramkonto nu. Lade till "design" också, så fick jag genast fler bilder. Kom gärna med input, kontot heter: henrik_art_and_design

Far jag foresla att du kommer pa ett artistnamn som du/man kan relatera till?

Henrik Art & Design later trakigt, lite ungefär som att Stefani Joanne Angelina Germanotta Singer, Songwriter & Actress

Bortsett fran din konst, sa vill din publik veta vem du ar och lara kanna din historia

Diomedea exulans
2022-11-02, 22:19
Far jag foresla att du kommer pa ett artistnamn som du/man kan relatera till?

Henrik Art & Design later trakigt, lite ungefär som att Stefani Joanne Angelina Germanotta Singer, Songwriter & Actress

Bortsett fran din konst, sa vill din publik veta vem du ar och lara kanna din historia

Hmm, svårt att hitta på ett som inte är cringe.

Jag har ett företag som heter ”Kreatur”, skulle kunna döpa det efter det. Men behöver nog komma på något bättre…

Diomedea exulans
2022-11-02, 22:20
Eller vänta. Vad sägs om ”Henkelangelo”?

chidde
2022-11-03, 02:31

Eller vänta. Vad sägs om ”Henkelangelo”?

Det kommer antagligen ta tid innan du hittar dig själv och ditt "varumärke"
Manga namn och loggor later och ser ganska cringe tills man vänjer sig, men eftersom de har funnits ett tag sa tillhor det "vardagen"

Om du kan koppla ihop dig som person, med din value proposition (kan inte den direkta översättningen pa svenska, men typ varde som du tillfor marknaden/kunden?) och din passion sa ar det en ganska bra start

Tank varumarken och foretag som Volvo (jag rullar), Nike (segerns gudinna), Facebook (USA's motsvarighet till skolkatalog?), IKEA (Ingvar's initialer + dar han växte upp och hans hemstad)

Sa lite konstruktiv feedbac pa Henkelangelo som exempel, som jag antar kommer fran Michaelangelo?

Hur kopplar vi din publik med artistnamnet?
- Ar du halvitaliensk?
- Ar din konst inspirerad av Italien?
- Tycker du om att mala kyrkotak?
- Har du specialiserat dig pa att gora kopior av Michaelangelo's verk?

Om svaret ar nej, kan du lika garna kalla dig for Henkenardo eller Diocasso

MasterChief
2022-11-03, 06:37
Jag tycker du ska fokusera på att göra namnet personligt genom att använda ditt namn och sedan vad du gör.
Henrik Art & Design tycker jag fungerar utmärkt!

För din verksamhet är innehåll allt. Du måste fylla på dina sociala medier med så mycket det finns; men var självkritiskt. Av det du har på din Insta tycker jag nog två bilder är av för låg kvalitet (ChickenCoop och Corona). Sedan måste du anstränga dig mera när du fotar av din konst. Bananen är ju en otrolig cool skapelse men bilden är för dålig. Bilden på din mamman är riktigt fin men vad är det för bild. Vem håller i tavlan? Du är ju en fena på PS så lägg lite tid att ordna med bilderna på din konst. Direkt taget från en mobil gör ju ingen glad.

Du behöver även göra är en riktigt snygg logga som du använder överallt. Eller så använder du den jag gjorde, den är fulländad så priset är därefter.

https://i.imgur.com/uJuda3F.jpg

Mental
2022-11-03, 09:01

Jag har ett företag som heter ”Kreatur”, skulle kunna döpa det efter det. Men behöver nog komma på något bättre…

På djurtemat

Vi vill ha något som är ovanligt, djurrelaterat och kopplat till det underliggande namnet.

Ditt nya artistnamn är HEARDE,

från gammal engelska för både herde och flock.
Och HEenke ARt DEsign.

Ytterst sparsamt använt. Hittar typ ett par ovanliga skor och ett gammalt familjenamn enbart vid googling.

Det uttalas ju dessutom herde på bästa svengelska.

Du kan betala mig med din eviga tacksamhet 😁

Diomedea exulans
2022-11-03, 10:04
Jag är osäker på om jag ska ha ett artistnamn ändå. Det verkar ovanligt för bildkonstnärer. Tänk på hur många som kör med sitt riktiga namn rakt av: Pål Hollender, Lars Lerin, Pablo Picasso, Salvador Dali, Karolina Gynning, Rafael… Kollar man på Instagram verkar det finnas ett otal konton som heter typ ”Pelle Nilsson Artist”.

Jag tycker du ska fokusera på att göra namnet personligt genom att använda ditt namn och sedan vad du gör.
Henrik Art & Design tycker jag fungerar utmärkt!

För din verksamhet är innehåll allt. Du måste fylla på dina sociala medier med så mycket det finns; men var självkritiskt. Av det du har på din Insta tycker jag nog två bilder är av för låg kvalitet (ChickenCoop och Corona). Sedan måste du anstränga dig mera när du fotar av din konst. Bananen är ju en otrolig cool skapelse men bilden är för dålig. Bilden på din mamman är riktigt fin men vad är det för bild. Vem håller i tavlan? Du är ju en fena på PS så lägg lite tid att ordna med bilderna på din konst. Direkt taget från en mobil gör ju ingen glad.

Du behöver även göra är en riktigt snygg logga som du använder överallt. Eller så använder du den jag gjorde, den är fulländad så priset är därefter.

https://i.imgur.com/uJuda3F.jpg

Bra poäng med fotona. Coronabilden har jag gärna kvar just för den var ett beställningsjobb, men chicken coop kanske ska ryka. *jorgen*

Morsan håller i tavlan där, jag gillar just den bilden för av en händelse visar den väldigt bra hur tavlan ser ut. Svårt att se hur jag ska förbättra den i PS.

Men jag hör vad du säger, har även hört från proffs att i en portfolio är det bättre med typ 3 superbra bilder än 30 ganska bra.

Din logga är ovärderlig, så du får inga pengar.

Edit: Ser att båda bilderna på mina tavlor har lite skev kant. Vilket noob-misstag.

På djurtemat

Vi vill ha något som är ovanligt, djurrelaterat och kopplat till det underliggande namnet.

Ditt nya artistnamn är HEARDE,

från gammal engelska för både herde och flock.
Och HEenke ARt DEsign.

Ytterst sparsamt använt. Hittar typ ett par ovanliga skor och ett gammalt familjenamn enbart vid googling.

Det uttalas ju dessutom herde på bästa svengelska.

Du kan betala mig med din eviga tacksamhet ��

Det låter som Amber Heards efternamn. Inte klockren timing. ;P

Diomedea exulans
2022-11-03, 10:47
MasterChief: Jag ska nog bita i det sura äpplet och reposta de där bilderna med halvdan kvalitet.

Lade upp en ny bild nu, tyckte jag fick till hashtaggarna om inte annat!

https://i.imgur.com/n3XWHIR.jpg

Mental
2022-11-03, 11:09
Det låter som Amber Heards efternamn. Inte klockren timing. ;P

All reklam är bra reklam!

Diomedea exulans
2022-11-03, 11:28
Kolla gärna på mina senaste 2 inlägg. Det är mina målningar repostade med bättre beskärning/beskurning/vad det heter.

Agitator
2022-11-03, 21:03
Har du fått några smeknamn under din uppväxt?

Bara titta vad andra artister har på instagram för inspiration och se om du kan göra något liknande tema. Kanske något på temat vart du växt upp eller någon satirisk spydig kommentar runt din konstnärssjäl.

Diomedea exulans
2022-11-03, 21:41
Har du fått några smeknamn under din uppväxt?

Bara titta vad andra artister har på instagram för inspiration och se om du kan göra något liknande tema. Kanske något på temat vart du växt upp eller någon satirisk spydig kommentar runt din konstnärssjäl.

Henke, Henning, Håkan, Hendrong, Brorsan… Heinrich, Henry och Henriks av utlänningar som inte kan uttala mitt namn… Inget jätteinspirerande *jorgen*

Det är lite kul för jag ser mig själv som rätt kreativ, men har alltid varit rätt kass på att hitta på namn, nicknames på Lunarstorm och sånt.

Edit: Men andra konstnärer verkar som sagt ofta kalla sig vid sina namn.

https://i.imgur.com/kWaiQxL.jpg

trädgårdsmöbel
2022-11-04, 01:55
Vad sägs om följande artistnamn för öite mer internationell flair:

Enrique Perez
Henry Petrovski
Henriq Petroff
Ridge Perikles
Rick Phlegm
Ric Flair

MasterChief
2022-11-04, 06:10
Henke, Henning, Håkan, Hendrong, Brorsan… Heinrich, Henry och Henriks av utlänningar som inte kan uttala mitt namn… Inget jätteinspirerande *jorgen*

Det är lite kul för jag ser mig själv som rätt kreativ, men har alltid varit rätt kass på att hitta på namn, nicknames på Lunarstorm och sånt.

Edit: Men andra konstnärer verkar som sagt ofta kalla sig vid sina namn.

[IMG]https://i.imgur.com/kWaiQxL.jpg[IMG]

Släpp grubblandet om namn, det är helt irrelevant. Du har ett bra namn som funkar. De som vill göra personliga affärer med dig vill göra det med en Henrik, inte ett krystat och påhittat namn som skulle passa som ditt Xbox gamertag. Konst är personligt. Så därför ska man vara personlig. Och därför använder man sitt namn. Precis som du gör när du dejtar.

Ett Orm
2022-11-04, 07:46
Obskyrda punkband har många inspirerande namn.

stridis
2022-11-04, 08:02
Sen när man signerar sitt verk: Kilroy washere.

Nä, kör på dit egna namn.

Diomedea exulans
2022-11-04, 08:45
Släpp grubblandet om namn, det är helt irrelevant. Du har ett bra namn som funkar. De som vill göra personliga affärer med dig vill göra det med en Henrik, inte ett krystat och påhittat namn som skulle passa som ditt Xbox gamertag. Konst är personligt. Så därför ska man vara personlig. Och därför använder man sitt namn. Precis som du gör när du dejtar.

https://i.imgur.com/y4E1HVM.gifv

Nattljus
2022-11-04, 09:46
https://i.imgur.com/y4E1HVM.gif
*popcorn*

Diomedea exulans
2022-11-04, 10:29
Och logga skiter jag med i. Pablo Picasso hade ingen logga.

Därmed inte sagt att jag inte är tacksam för alla tips, men jag köper dem inte rakt av.

Diomedea exulans
2022-11-13, 18:38
Aah, Jusup. Tänkte ge mig på en liten update.

Jag målar fortfarande på. Men inte Mentals åtta timmar om dagen. Skam att säga målar jag bara fyra-sex timmar per dag. Med riktiga kassa dagar ibland som igår där jag målade en timme. Men det är rätt tufft. I tell you people, efter fyra timmars målande är hjärnan slarvsylta.

Har en till kund (kanske). En kompis kompis ville ha lite loggor gjorda. Får se hur det blir med det, han skulle höra av sig.

En sak till: Jag har tröttnat lite på att mamma tvättar all min tvätt och pappa kokar all min frukost, så jag har börjat söka heltidsjobb. Men frukta ej, Henke kommer fortsätta på sin konstnärssatsning. Wilt the Stilts tavla kommer bli klar i tid om jag så måste dygna i en vecka. (Hmm, det vore intressant… Mitt PB är tre nätter.)

trädgårdsmöbel
2022-11-13, 19:18
Aah, Jusup. Tänkte ge mig på en liten update.

J

Aah, Jusup! Så borde varje inlägg börja.

Diomedea exulans
2022-11-13, 19:23
Aah, Jusup! Så borde varje inlägg börja.

Noterat!

Wilt the Stilt
2022-11-14, 05:31
Wilt the Stilts tavla kommer bli klar i tid om jag så måste dygna i en vecka. (Hmm, det vore intressant… Mitt PB är tre nätter.)

Bättre du är pigg när du målar :D

PMar dig idag eller om ett par dagar. Tavlan är tänkt som julklapp så no panic att hinna färdigt?

Diomedea exulans
2022-11-14, 08:26
Bättre du är pigg när du målar :D

PMar dig idag eller om ett par dagar. Tavlan är tänkt som julklapp så no panic att hinna färdigt?

Vet inget om hur snabb posten är, men borde vara lugnt, ja!

Mental
2022-11-14, 19:44
En sak till: Jag har tröttnat lite på att mamma tvättar all min tvätt och pappa kokar all min frukost, så jag har börjat söka heltidsjobb. Men frukta ej, Henke kommer fortsätta på sin konstnärssatsning. Wilt the Stilts tavla kommer bli klar i tid om jag så måste dygna i en vecka. (Hmm, det vore intressant… Mitt PB är tre nätter.)

Alltså, tvätta och laga frukost kan du väl göra utan att jobba med annat än din konst? Eller är du sugen på en bostad igen?

Diomedea exulans
2022-11-14, 19:49
Alltså, tvätta och laga frukost kan du väl göra utan att jobba med annat än din konst? Eller är du sugen på en bostad igen?

Sugen på bostad, ja. Men vi får se, kanske inte ens får jobben jag söker!

Sk1llz
2022-11-15, 10:28
Sugen på bostad, ja. Men vi får se, kanske inte ens får jobben jag söker!

Curlingföräldrar. Tills dess kan du väl sköta tvätten och laga frullen?

Diomedea exulans
2022-11-15, 10:49
Curlingföräldrar. Tills dess kan du väl sköta tvätten och laga frullen?

Det går inte att få mamma att ge upp tvättandet. Både jag och min syrra har försökt.

Men idag har jag fått tillstånd att laga lunch! :hbang:

blåvitt
2022-11-16, 07:30
Wilt the Stilts tavla kommer bli klar i tid om jag så måste dygna i en vecka. (Hmm, det vore intressant… Mitt PB är tre nätter.)

Salvador Dalí målade sina tavlor nattetid. Han stod och höll i en plåtburk med småspik (eller något sådant) med den ena handen medan han mådde med den andra, så att han skulle vakna om han somnade och tappade burken. På så vis ansåg han att ha la sig precis på gränsen mellan dröm och vakenhet, vilket gav maximal inspiration. Dalí anses ju ha varit ett geni, så det kanske skulle funka för dig? Å andra sidan så verkar han ha varit det enda geniet som använde sig av den tekniken, så oddsen är väl högre för att det ska funka bättre med målande nattetid...

Diomedea exulans
2022-11-16, 09:41
Salvador Dalí målade sina tavlor nattetid. Han stod och höll i en plåtburk med småspik (eller något sådant) med den ena handen medan han mådde med den andra, så att han skulle vakna om han somnade och tappade burken. På så vis ansåg han att ha la sig precis på gränsen mellan dröm och vakenhet, vilket gav maximal inspiration. Dalí anses ju ha varit ett geni, så det kanske skulle funka för dig? Å andra sidan så verkar han ha varit det enda geniet som använde sig av den tekniken, så oddsen är väl högre för att det ska funka bättre med målande nattetid...

Ha, coolt. Älskar Dali.

Men jag är inte så beroende av kreativitet när jag målar av foton. Instämmer dock med Dali att man kommer på sina bästa idéer precis innan man ska somna.

Diomedea exulans
2022-11-26, 11:57
Målar en tavla och ritar en teckning nu.

Aah, Jusup. Ska måla klart tavlan idag.

Nu har jag skrivit det på Kolo, nu går det inte att backa undan!

Måste bara tänka på att tacka nej till jobb, umgänge och sånt… Är för snäll.

Ett Orm
2022-11-26, 13:00
Aah, Jusup. Ska måla klart tavlan idag.

Nu har jag skrivit det på Kolo, nu går det inte att backa undan!

Måste bara tänka på att tacka nej till jobb, umgänge och sånt… Är för snäll.

Helt rätt!

Lyssnade på den här podden idag och kom faktiskt och tänka på dig och den kreativa processen. Han tar upp precis varför man måste ha deadlines och krav för att det ska fungera rent praktiskt, och förklarar en del varför jag själv är så värdelös på att få saker utförda annat än i tanken.

NkFCU8oVhFA&ab_channel=AdamRaguse

lördagsgrogg
2022-11-26, 14:27
Helt rätt!

Lyssnade på den här podden idag och kom faktiskt och tänka på dig och den kreativa processen. Han tar upp precis varför man måste ha deadlines och krav för att det ska fungera rent praktiskt, och förklarar en del varför jag själv är så värdelös på att få saker utförda annat än i tanken.

NkFCU8oVhFA&ab_channel=AdamRaguse

Jag är för lat för att titta på videor men jag har märkt att jag gör en hel del saker omedvetet för att sätta press på mig själv. Om jag går för mig själv kan jag skjuta upp saker i all evighet men om jag lovar något så går det fort som fan.

Min temporära slutsats är att det kanske trots allt är bra att lova saker till höger och vänster, så verkar riktigt framgångsrika människor göra. Tyvärr går det helt emot mitt lutheranska sinnelag där man alltid ska lova lite och göra mycket.

Problemet är dock att jag är livrädd för att inte leverera. Kan älta missade deadlines och mål i tiotals år.

Så oftast lovar jag för lite för att vara en man av mitt ord och då blir mindre gjort än vad jag egentligen skulle kunna. Vilket ju inte är direkt bra.

Jag skulle vilja vara en sån där människa som lovar allt och sen om det inte funkar bara lite avslappnat rycker på axlarna och säger att det bara var en målsättning. Inte för att jag gillar den typen av människor men det verkar fungera bättre för dom i livet.

Diomedea exulans
2022-11-26, 14:51
Ja, vi får se hur det går här.

Det är en yta på 10x20 cm kvar, men den är svår och tråkig så ini helvete.

Men men, nio timmar kvar på dygnet...

Ett Orm
2022-11-26, 17:10
Jag är för lat för att titta på videor men jag har märkt att jag gör en hel del saker omedvetet för att sätta press på mig själv. Om jag går för mig själv kan jag skjuta upp saker i all evighet men om jag lovar något så går det fort som fan.

Min temporära slutsats är att det kanske trots allt är bra att lova saker till höger och vänster, så verkar riktigt framgångsrika människor göra. Tyvärr går det helt emot mitt lutheranska sinnelag där man alltid ska lova lite och göra mycket.

Problemet är dock att jag är livrädd för att inte leverera. Kan älta missade deadlines och mål i tiotals år.

Så oftast lovar jag för lite för att vara en man av mitt ord och då blir mindre gjort än vad jag egentligen skulle kunna. Vilket ju inte är direkt bra.

Jag skulle vilja vara en sån där människa som lovar allt och sen om det inte funkar bara lite avslappnat rycker på axlarna och säger att det bara var en målsättning. Inte för att jag gillar den typen av människor men det verkar fungera bättre för dom i livet.

Perfektion är en bromskloss bla, ibland måste man kompromissa och leverera något som inte är helt 100 annars får man inget gjort.

Så är jag när jag tex tapetserar el.dyl pillar med varenda våd så det tar betydligt mycket längre tid än det skulle behöva, till ingen nytta då det ändå inte syns.

Sen får man ju vara beredd att det blir bakslag. Pallar man inte det ska man nog satsa på att stå på löpande band eller liknade - vilket inte alltid är så jävligt. Skönt att kunna koppla ur hjärnan och bara låta klocka och maskin styra vad som blir gjort. Men man blir efterbliven om man gör det för länge.

Diomedea exulans
2022-11-26, 21:19
Jag hann!

I morgon blir det all in på Wilt the Stilts målning.

Diomedea exulans
2022-11-26, 22:40
Aah, Jusup. Jag tyckte den blev fin!

https://i.imgur.com/w3EF6ZD.jpeg

Ett Orm
2022-11-26, 22:48
Snyggt! Jävligt bra hår!

Diomedea exulans
2022-11-26, 22:51
Tack tack!

Wilt the Stilt
2022-11-27, 09:12
Jag hann!

I morgon blir det all in på Wilt the Stilts målning.

:hbang:

Uncle Joe
2022-11-27, 09:16
Detta är ju smått fantastiskt. Vet nada om konst men visst finns det en gnutta riktigt old school typ renessans porträtt?
Är du självlärd eller har du nån form av utbildning?

StarkaUlf
2022-11-27, 09:35
Mycket tjusigt!

Diomedea exulans
2022-11-27, 10:22
Tack!

Detta är ju smått fantastiskt. Vet nada om konst men visst finns det en gnutta riktigt old school typ renessans porträtt?
Är du självlärd eller har du nån form av utbildning?

Lite utbildning finns det. Jag hade bild/media som elevens val i högstadiet. Som 23-åring gick jag ett år på folkhögskola med bildkonstinriktning, vi höll på med en del teckning och målning, och hade kroki varje måndag. Hade även några teckningslektioner under min treåriga digital bildproduktionutbildning.

Men ärligt talat upplevde jag inte att jag utvecklades alls under utbildningarna. Inte nödvändigtvis för att de var dåliga, men jag var totalt omotiverad.

Coolt att bli jämförd med renässansmålare. Jag försöker inte att ha en egen stil, jag försöker bara göra målningen så realistisk som möjligt och så vacker som möjligt.

Diomedea exulans
2022-11-27, 11:47
Skaffade ny iPhone idag och tog kort i dagsljus, det blev något bättre. ;)

https://i.imgur.com/3TrIoHe.jpg

Mental
2022-11-28, 08:04
Skaffade ny iPhone idag och tog kort i dagsljus, det blev något bättre. ;)

https://i.imgur.com/3TrIoHe.jpg

Spontant föredrog jag den utan dagsljus. Lite mjukare. Men båda bilderna på bilden visar en underliggande bra bild!

Wilt the Stilt
2022-11-29, 14:47
Min mamma är längtansfull inför att hon kanske ska få ett självporträtt av sin älskade hund.

Mina föräldrar älskar sin hund omätbart känns det som.

Ingen press Dio! Hehe ville mest kommentera hur en del människor älskar hundar över allt annat.

Edit: Tog bort svammel om karma, återfödsel med mera

Diomedea exulans
2022-11-29, 16:03
Min mamma är längtansfull inför att hon kanske ska få ett självporträtt av sin älskade hund.

Mina föräldrar älskar sin hund omätbart känns det som.

Ingen press Dio! Hehe ville mest kommentera hur en del människor älskar hundar över allt annat.

Edit: Tog bort svammel om karma, återfödsel med mera

Självklart ska den bli klar till jul! Även om jag måste vara vaken i en vecka, ta amfetamin, hyra in polsk arbetskraft, osv.

Får jag lägga upp work in progress-bilder?

Wilt the Stilt
2022-11-29, 17:48
Självklart ska den bli klar till jul! Även om jag måste vara vaken i en vecka, ta amfetamin, hyra in polsk arbetskraft, osv.

Får jag lägga upp work in progress-bilder?

Do what ever it takes ! Nä men viktigast att den blir bra. Kan bli försenad julklapp också, det är inte något problem.

Ja gör det. Vore kul att se för mig också såklart.

Diomedea exulans
2022-11-29, 18:18
Ritandet är klart! Målandet skall börja.

Nåt är lite skevt i ansiktet, men det fixar jag med målningen.

https://i.imgur.com/B1a4uRB.jpg

Wilt the Stilt
2022-11-29, 19:01
Ritandet är klart! Målandet skall börja.

Nåt är lite skevt i ansiktet, men det fixar jag med målningen.

https://i.imgur.com/B1a4uRB.jpg

Very lovande. Jag är mycket förväntansfull.

Agitator
2022-11-30, 08:47
Hur går processen till med allt inrutande? För du skriver då och då om processen att du har en liten ruta kvar om x*x yta kvar att rita.

Inbillade mig att det var mycket mer fri handsritande och inte så mycket upprutat. Porträtt kan jag förstå några riktlinjer utritat för ögon haka osv. De där klassiska man ser. Men att se en hund bli ritad så här i så små segment. Är något som lärs ut eller bara knep konstnärer tar till sig?

Diomedea exulans
2022-11-30, 10:20
Hur går processen till med allt inrutande? För du skriver då och då om processen att du har en liten ruta kvar om x*x yta kvar att rita.

Inbillade mig att det var mycket mer fri handsritande och inte så mycket upprutat. Porträtt kan jag förstå några riktlinjer utritat för ögon haka osv. De där klassiska man ser. Men att se en hund bli ritad så här i så små segment. Är något som lärs ut eller bara knep konstnärer tar till sig?

Jag öppnar fotografiet i Photoshop och gör ett rutnät där. Sedan gör jag ett likadant rutnät på kanvasen, med linjal och blyertspenna.

Jag vet inte riktigt hur andra konstnärer gör. Jag vet att vissa ritar helt på frihand. De jag sett som använder rutnät (t ex Rafael och Michelangelo) körde med mycket större rutor.

Men jag är för dålig på att rita för det. :laugh: Måste ha pyttesmå rutor, annars blir det snett och jävligt.

baggard
2022-11-30, 10:28
Jag hade inte kunnat göra ett så perfekt rutnät om så mitt liv hängde på det.

Diomedea exulans
2022-11-30, 12:11
Jag hade inte kunnat göra ett så perfekt rutnät om så mitt liv hängde på det.

Joho då! Busenkelt är det:

1) Rita små streck längs tavlans sidor, med 2 cm mellanrum. Använd linjal för att få det rätt med millimeterprecision.

2) Ta en lång linjal, håll mellan två streck, dra en linje.

Förresten, "busenkelt" var att ta i. Det är lätt hänt att pennan får ett eget liv och inte ritar exakt där man vill. Men alltför svårt bör det inte vara.

StarkaUlf
2022-11-30, 13:17
Rutnätet är typ det enda jag kommer ihåg från min barndom när det kommer till att teckna. Minns att min bästa kompis far ritade en sågande Långben och vi undrade hur han hade gjort. Då visade han oss rutnätet. Kul att läsa att det används av väldigt duktiga personer :)

Diomedea exulans
2022-11-30, 13:28
Rutnätet är typ det enda jag kommer ihåg från min barndom när det kommer till att teckna. Minns att min bästa kompis far ritade en sågande Långben och vi undrade hur han hade gjort. Då visade han oss rutnätet. Kul att läsa att det används av väldigt duktiga personer :)

Det är typ det enda jag kommer ihåg också. Det, och hur man ritar perspektiv genom att dra raka streck till punkter.

Jag börjar märka att det är ett ganska vanligt missförstånd att folk tror att jag kan mer teori om målning än vad jag egentligen kan. Häromdan snackade jag med en tjej som håller på med fotografi, vi började prata om komposition eller nåt och hon sa ”men du vet säkert mer om sånt än jag”. Nä. Jag vet fan ingenting, jag bara målar på tills jag tycker det ser bra ut. :D

StarkaUlf
2022-11-30, 13:35
Jag börjar märka att det är ett ganska vanligt missförstånd att folk tror att jag kan mer teori om målning än vad jag egentligen kan. Häromdan snackade jag med en tjej som håller på med fotografi, vi började prata om komposition eller nåt och hon sa ”men du vet säkert mer om sånt än jag”. Nä. Jag vet fan ingenting, jag bara målar på tills jag tycker det ser bra ut. :D

Låter som jag med/på mitt jobb :D

Diomedea exulans
2022-11-30, 14:46
Har ambition att måla klart hela ansiktet idag. Har kommit så här långt just nu — det som jag har målat är INTE klart, jag ska ändra saker och lägga dit detaljer. Men tycker det är en okej ”grundmålning” nu.

https://i.imgur.com/YMK0NLu.jpg

RökteUppMinKatt
2022-11-30, 14:52
Du är grymt duktig :) Mina skills att rita är ungefär 5 streck som bildar ett 2D hus och sedan en sol i hörnet. Lite gräs också. Så att kunna teckna som du är mäkta imponerande.

Diomedea exulans
2022-12-01, 01:07
Hann inte riktigt klart, det ska dit massor fler hårstrån på nosen… Men måste sova nu. :sleep:

https://i.imgur.com/glQONxT.jpg

MasterChief
2022-12-01, 07:57
Det som fascinerar mig som okunnig mest är förmågan att få rätt färg. Tar det tid att lära sig att blanda eller hur fan funkar det?

Wilt the Stilt
2022-12-01, 08:05
Ojoj riktigt lovande början. Otroligt hur du fått till uttrycksfullhet i ögonen. Mona Lisa? Mona Hund!

Diomedea exulans
2022-12-01, 08:27
Det som fascinerar mig som okunnig mest är förmågan att få rätt färg. Tar det tid att lära sig att blanda eller hur fan funkar det?
Jag blandar bara blått, gult, rött, svart och vitt på en assiett tills det ser bra ut. Efter ett tag börjar man komma ihåg några kombinationer.
Ojoj riktigt lovande början. Otroligt hur du fått till uttrycksfullhet i ögonen. Mona Lisa? Mona Hund!

Hurra! Viktigast är att du är nöjd.

Diomedea exulans
2022-12-01, 09:29
Har hittat min förebild:

https://i.imgur.com/NV8kwh8.png

Diomedea exulans
2022-12-06, 16:13
Huvudet klart typ, resten slarvmålat som förberedelse för noggrann målning.

Vad tycker du, chefen?

https://i.imgur.com/XMX3sfd.jpg

Brofessorn
2022-12-06, 16:42
Vad tycker du, chefen?

Vet inte varför du frågar mig från ingenstans, men riktigt snyggt.

baggard
2022-12-06, 16:55
Jävligt fin hund, gillar bakgrunden också. Kan lätt se framför mig hur den ser bra ut på väggen.

Jag vet inte vad Wilt The Stilt betalar dig för den men jag erbjuder det dubbla!

Jag gillar tavlan och det är viktigt för mig att Wilt The Stilt's mamma ej får den!

Diomedea exulans
2022-12-06, 17:08
Damn, jag som hade tänkt göra bakgrunden mer noggrann!

baggard
2022-12-06, 17:12
Det blir säkert bra.

Jag tror det är färgnyanserna på gräset som gör det så lätt och skönt att vila ögonen på tavlan.

Tycker väl hunden kommer rätt bra i fokus dock när det är lite smetigt sådär i bakgrunden men nu är jag nyfiken på hur den kommer se ut med mer detaljerat - Antagligen bättre!

nisse1976
2022-12-06, 18:28
Jag dubblar baggards dubbling!

Nattljus
2022-12-06, 18:29
Jag tänker inte låtsas lova bort pengar jag inte har, men vovven är ju jättesöt och tavlan artar sig väl *hug*

ChuckTesta
2022-12-06, 20:15
Vad kostar en tavla?

Diomedea exulans
2022-12-06, 20:58
Vad kostar en tavla?

4000 för 40x40 eller 40x30 cm. Mer för större.

kvarnis
2022-12-06, 21:53
4000 för 40x40 eller 40x30 cm. Mer för större.

Ska köpa en tavla av dig om jag ärver i framtiden, blir en 2 meter bred 1 meter på höjden, kan tänka mig betala 30 000 kr, tycker det är rimligt med ett sk "internet-kompis-pris".

Diomedea exulans
2022-12-06, 21:59
Ska köpa en tavla av dig om jag ärver i framtiden, blir en 2 meter bred 1 meter på höjden, kan tänka mig betala 30 000 kr, tycker det är rimligt med ett sk "internet-kompis-pris".

Ja, det spikar vi redan nu.

trädgårdsmöbel
2022-12-07, 07:46

Vad tycker du, chefen?

vet att det är slarvmålat och kommer se annorlunda ut, men jag gillar ändå kontrasten mellan det detaljerade huvudet och den slarvmålade kroppen. Det blir då en tavla som förmedlar en känsla, och den känslan är "Jag hade kunnat anstränga mig hela vägen, men jag ville inte" och det är en känsla man lätt kan känna igen sig i, inte i målning men kanske på andra områden i livet. Som den är nu förmedlar den just den känslan perfekt och det är något väldigt tilltalande.

Wilt the Stilt
2022-12-07, 09:26

Vad tycker du, chefen?

https://i.imgur.com/XMX3sfd.jpg

Du får behålla jobbet! Det verkar mycket lovande! Otroligt igen hur du fått till uttrycksfullheten i ögonen.

Och självklart är denna julklapp tänkt som en investering när Dio blivit världsberömd porträttkonstnär.

chidde
2022-12-07, 14:40
Du får behålla jobbet! Det verkar mycket lovande! Otroligt igen hur du fått till uttrycksfullheten i ögonen.

Och självklart är denna julklapp tänkt som en investering när Dio blivit världsberömd porträttkonstnär.

Far man se originalbilden Dio malar fran?

Diomedea exulans
2022-12-07, 14:52

Nej! Då ser ju alla hur olik den är!

Skojar bara, för mig går det bra, hehe.

Diomedea exulans
2022-12-07, 14:54

Gött!

Förresten, hunden på din avatar, är det den du har nu? Den ser kul ut att måla (för 10 % mängdrabatt :naughty:).

Wilt the Stilt
2022-12-07, 15:04

Tveksamt får fråga isånafall. Inte jag som tagit kortet. Men jag kan avslöja att ansiktet/huvudet är fotogeniskt! Helt sjukt välgjort nu när jag ser från datorskärmen.

Gött!

Förresten, hunden på din avatar, är det den du har nu? Den ser kul ut att måla (för 10 % mängdrabatt :naughty:).

Inte min hund nej. Tror man måste vara superhundexpert om man ska ha en Mastino Napoletano.

Diomedea exulans
2022-12-07, 15:10
Måste säga att jag är lite överraskad av den positiva responsen. Det här är ju inte direkt ett forum där folk är rädda för att kalla varandra värdelösa till höger och vänster. Men ni använder ju bara positiva superlativ. Trodde faktiskt inte att det skulle bli så. Är lite rörd.

https://www.meme-arsenal.com/memes/34996c8b3d6d35bc9a08bb20a95df8e0.jpg

Ett Orm
2022-12-07, 16:33
Det beror nog helt enkelt på att det inte fnnis något dåligt att säga. Det är inte så många som kallar Grub fet och okunnig heller.
Blir fan sugen på att lägga en beställning jag också.

Du gör naket också? Tänkte skicka en 4000 kronors dick pic

Diomedea exulans
2022-12-07, 16:38
Det beror nog helt enkelt på att det inte fnnis något dåligt att säga. Det är inte så många som kallar Grub fet och okunnig heller.
Blir fan sugen på att lägga en beställning jag också.

Du gör naket också? Tänkte skicka en 4000 kronors dick pic

Svar på den dolda frågan: ja. Taggar dig helst på Facebook också.

chidde
2022-12-07, 17:15
Nej! Då ser ju alla hur olik den är!

Skojar bara, för mig går det bra, hehe.

Ok, invantar Wilt the Stilt's godkannande *cupid*

Overlag, ser bra ut kor hart

Diomedea exulans
2022-12-08, 10:16
Ok, invantar Wilt the Stilt's godkannande *cupid*

Overlag, ser bra ut kor hart

Tack!

Förresten, Wilt, jag tror jag har glömt att fråga vad din hund är för ras. Är det en shetland sheepdog?

Wilt the Stilt
2022-12-08, 13:25
Tack!

Förresten, Wilt, jag tror jag har glömt att fråga vad din hund är för ras. Är det en shetland sheepdog?

Det är mina föräldrars hund. Men jepp det är en Shetland Sheepdog!

(jag själv har en Golden Retriever *cupid*, inte aktuellt med tavla av han ;))

Edit: Jag funderar förresten på att dra ner på social media under en period så maila mig om jag inte loggat in här när tavlan, mästerverket, är klart. Som det börjat tror jag det blir en storartad succé detta.

Diomedea exulans
2022-12-08, 14:01
Det är mina föräldrars hund. Men jepp det är en Shetland Sheepdog!

(jag själv har en Golden Retriever *cupid*, inte aktuellt med tavla av han ;))

Edit: Jag funderar förresten på att dra ner på social media under en period så maila mig om jag inte loggat in här när tavlan, mästerverket, är klart. Som det börjat tror jag det blir en storartad succé detta.

Okej!

Diomedea exulans
2022-12-11, 13:06
Aah, Jusup. Har målat exakt halva gräset. Bestämde mig för en lite mer realistisk approach.

https://i.imgur.com/y1uLXYe.jpg

StarkaUlf
2022-12-11, 13:07
Ser verkligare ut än riktigt gräs *flex*

Diomedea exulans
2022-12-11, 13:11
Ser verkligare ut än riktigt gräs *flex*

Mitt mål är att måla det så realistiskt så att gräsallergiker börjar nysa.

Diomedea exulans
2022-12-11, 21:16
Fan, deadline om fyra dagar, börjar känna mig lite stressad, ujuj… (Ska åka iväg den 16:e och kan inte måla då.)

Agitator
2022-12-12, 08:31
Fan, deadline om fyra dagar, börjar känna mig lite stressad, ujuj… (Ska åka iväg den 16:e och kan inte måla då.)

Hur lång tid tar det att måla resten av gräset? Du har ju minst 8h idag på en måndag att måla bara gräset.

Agitator
2022-12-12, 09:25
16h har du redan tillgängligt om du målar 4h varje dag. 20h om du målar 5h.

Hur många timmar uppskattar du att det tar att slutföra gräset samt resten av hunden om du delar upp det?

Diomedea exulans
2022-12-12, 09:55
Gräset kan jag nog greja på 3 h, resten på… Ja, vad ska vi säga… 8 h?

Kan bli klar idag om jag skyndar mig. :cool:

Agitator
2022-12-12, 11:05
Gräset kan jag nog greja på 3 h, resten på… Ja, vad ska vi säga… 8 h?

Kan bli klar idag om jag skyndar mig. :cool:

Så då har du ju gott om tid. Dra på lite skön musik och gör en kopp te eller valfri mysdricka som du gillar och bara måla tills gräset är klart. Sedan funderar du på om du ska börja med hunden eller ta det nästa dag.

EASY PEASY

https://i.imgur.com/NaFwKtK.png

Diomedea exulans
2022-12-12, 11:44
Jag grejar det här. Det har flutit på bra den här förmiddagen.

För övrigt är det här min favoritlåt att lyssna på när jag målar. Den får mig att tänka på samurajer och hur de kämpade på med övermänsklig skicklighet hur svåra oddsen än var (det där lät cringe, men det bjuder jag på).

RD17V8azMo4j0&index=1

Armed Dingo
2022-12-12, 16:46
Update?

Diomedea exulans
2022-12-12, 16:52
Klar med hela vänstra halvan…

https://i.imgur.com/mSiuybC.jpg

Armed Dingo
2022-12-12, 17:16
Klar med hela vänstra halvan…

https://i.imgur.com/mSiuybC.jpg

Du kommer bli känd efter din död!

stridis
2022-12-12, 17:34
Du kommer bli känd efter din död!

Få honom inte att tänka för mycket i de banorna.

Diomedea exulans
2022-12-12, 17:34
Återigen... Är rörd över vad fina saker folk skriver i den här tråden.

Ska nog sluta prata om dejting och bara ägna mig åt målning, det blir mycket trevligare reaktioner.

Diomedea exulans
2022-12-12, 17:35
Få honom inte att tänka för mycket i de banorna.

+1, vi konstnärer är suicidala hela högen.

stridis
2022-12-12, 17:36
Ska nog sluta prata om dejting och bara ägna mig åt målning, det blir mycket trevligare reaktioner.

Eller serieteckningar. Det är vad jag har väntat på.

Armed Dingo
2022-12-12, 17:38
Återigen... Är rörd över vad fina saker folk skriver i den här tråden.

Måla av dina dejter och sälj dyrt på webben. Låt kvinnan få 20% av intäkterna. Dom kommer ställa sig på rad.

Diomedea exulans
2022-12-12, 17:38
Eller serieteckningar. Det är vad jag har väntat på.

Det blir inte lika bra, mina skämt uppfattas som cringe sådär 25 % av gångerna. Är inte pricksäker nog. Men målningarna är universellt beundrade.

Diomedea exulans
2022-12-12, 22:18
Allt gräs är klart.

https://i.imgur.com/0jlKFBa.jpg

Agitator
2022-12-13, 00:12
Starkt jobbat!

Hoppas du får fler uppdrag och köttar på!

Dåren
2022-12-13, 09:24
Tassarna ser konstiga ut.

Diomedea exulans
2022-12-13, 09:48
Tassarna ser konstiga ut.

De är faktiskt lika originalfotot.

Diomedea exulans
2022-12-13, 11:04
Nu får det fan räcka. Har mailat chefen och inväntar godkännande.

https://i.imgur.com/moRXoRd.jpeg

Ett Orm
2022-12-13, 13:31
Förjävla fint!:kickass:

Diomedea exulans
2022-12-13, 14:31
Jag fick 10/10 av Wilt. :hbang:

Dåren
2022-12-13, 16:56
Vem blir näste man eller kvinna att beställa en tavla av Dio?

blåvitt
2022-12-13, 17:40
Jag är lite sugen. Min sambo hade smällt av om hon fått en målning på våra hundar... Vad tog du för den där?

Diomedea exulans
2022-12-13, 18:05
Jag är lite sugen. Min sambo hade smällt av om hon fått en målning på våra hundar... Vad tog du för den där?

4 000 plus frakt.

Diomedea exulans
2022-12-13, 19:22
Förresten, beställ gärna fort som fan… För

1) jag har ritat eller målat 9 av 10 dagar de senaste 2,5 månaderna, jag är i ovanligt bra form och

2) vore skönt att hinna få in en tavla innan jag flyttar den 16:e januari.

chidde
2022-12-14, 02:38
Nu får det fan räcka. Har mailat chefen och inväntar godkännande.

https://i.imgur.com/moRXoRd.jpeg

Sa fin!! Hur manga timmar spenderar du pa en san malning pa en hoft?

Diomedea exulans
2022-12-14, 09:24
Sa fin!! Hur manga timmar spenderar du pa en san malning pa en hoft?

Tack! Den här tog 13 dagar och jag tror jag snittade 3 timmar per dag. En arbetsvecka, med andra ord. Verkar som att jag fort blir snabbare.

Dåren
2022-12-14, 09:33
Väntar nog till mellandagsrean.

Diomedea exulans
2022-12-14, 09:42
Får en del fina kommentarer av främlingar på internet.

https://i.imgur.com/tck00d3.jpg

kvarnis
2022-12-14, 11:30
Kan du göra en tavla med Joachim Bartoll, gärna med dubbel bicepspose?
Han har bett så mycket i mitt uppvaknande, jag vill ha den som gåva eftersom pengar är jesuiterna påfund.

Diomedea exulans
2022-12-14, 11:35
Kan du göra en tavla med Joachim Bartoll, gärna med dubbel bicepspose?
Han har bett så mycket i mitt uppvaknande, jag vill ha den som gåva eftersom pengar är jesuiterna påfund.

Ja.

Diomedea exulans
2022-12-15, 12:26
En snygg tjej har bett mig måla henne naken. Av princip gör jag det gratis. Så det blir mitt projekt nu fram till mitten av januari (era hundar får vänta lite).

Jag gör canvasen själv den här gången! Limmar träram och ska trä en duk över.

https://i.imgur.com/cmiMXJv.jpg

Fredszky
2022-12-15, 12:50
https://media.tenor.com/M1RbZaPr-lMAAAAM/stalking-weird.gif

blåvitt
2022-12-15, 12:52
En snygg tjej har bett mig måla henne naken. Av princip gör jag det gratis. Så det blir mitt projekt nu fram till mitten av januari (era hundar får vänta lite).

Jag gör canvasen själv den här gången! Limmar träram och ska trä en duk över.

https://i.imgur.com/cmiMXJv.jpg

Klokt prioriterat. Tror 4000 är för mycket för en julklapp faktiskt. Återkommer när hon fyller jämnt ;)