handdator

Visa fullständig version : Högt värde kreatinkinas

Armed Dingo
2020-12-30, 15:09
Jag gick och testade mig hos Blodkollen nyligen pga att jag har svårt att sova senaste halvåret. Det har blivit lite bättre men jag vaknar fortfarande ofta och tidigt på morgonen.

Jag har tydligen över 1100 ui/l eller 19 mikrokat/l av detta ämne i blodet. Referensvärdet är 0.8 - 6.7 mikrokat/l. Jag är rätt ordentligt över referens. De 3 dagarna innan testet körde jag mina vanliga styrketräningspass, ett per dag. Innan dessa 3 dagar hade jag 6 dagar off.

Jag vet vad värdet indikerar (muskelskada). Jag har ingen annan (vad jag vet) skada i min kropp, så jag tar för givet att det är min träning som är orsaken. Även ALAT och ASAT, levervärden, ligger något över referens. I övrigt såg analysen normal ut.

Undrar nu om det finns någon som har lite koll på hälsomarkörer som vet lite mer.
Ligger jag orimligt högt?
Kan det vara orsaken till att jag sover dåligt? Ja, jag känner mig lite mörbultad hela tiden men, man vänjer ju sig.
Bör jag ändra på min träning, isåfall hur?

Rickard
2020-12-30, 16:01
https://suppversity.blogspot.com/2014/06/rhabdo-liver-failure-or-just-intense.html

C.E.J.
2020-12-30, 16:35
Aldrig hört talas om Blodkollen, tack för tipset. Antar att det är no questions asked/take my money?

Armed Dingo
2020-12-30, 16:54
Aldrig hört talas om Blodkollen, tack för tipset. Antar att det är no questions asked/take my money?

Beror nog på vilket labb du besöker. Jag gick till Unilabs. Det var verkligen inga frågor och herrn som drog blod var den snabbaste och skickligaste jag besökt. Bomullstussen som sattes efteråt var tom när jag tog bort den.

Köpte Träningskollen Stor eller vad den nu heter. Har nästan fått alla provsvar redan. Bättre pris och intressantare prover än Werlabs, imo.

Armed Dingo
2020-12-30, 16:55
https://suppversity.blogspot.com/2014/06/rhabdo-liver-failure-or-just-intense.html

Tack, verkar som att jag ligger högt men ändå inom det normala för tränande.

Frågan kvarstår dock om jag borde köra lite lugnare ändå.

Ladugårdsdörr
2020-12-30, 18:11
Några kosttillskott med kreatin?

Armed Dingo
2020-12-30, 20:29
Några kosttillskott med kreatin?

Kreatin påverkar inte detta värde. Det påverkar kreatininvärdet. Kreatin kinas (CK) är ett enzym som bildar ATP och finns i skelettmuskulatur och hjärtat. När muskulatur skadas genom trauma, sjukdom eller hård träning så spiller CK ut i blodet. Det är detta CK som blodkollen har mätt.

Angel
2020-12-30, 23:58
En gång i forntiden jobbade jag på lab och då var en gyllene standard att man inte ska träna tungt 1-2 dagar innan prover.

Armed Dingo
2020-12-31, 00:57
En gång i forntiden jobbade jag på lab och då var en gyllene standard att man inte ska träna tungt 1-2 dagar innan prover.

Jo men frågan är om det är dåligt på något sätt att gå omkring med dessa värden kroniskt. Det verkar som att det inte är det av vad jag läst.