Visa fullständig version : Svarar du i mobilen på privata nummer?
Fredszky
2020-12-26, 17:08
Det ringer på din mobil och det står "Privat nummer".
Svarar du?
Bonusfrågor:
Är det ohyfsat att ringa från privat/dolt nummer?
Är det ohyfsat inte svara på privat/dolt nummer?
Använder sig myndigheter av privat/dolt nummer?
Rikard Jansson
2020-12-26, 17:09
Såklart, är ju antagligen doktor eller myndigheter som ringer isf.
Nej (om jag inte förväntar mig ett samtal från t.ex läkare som sagt att de ska ringa), om det är något viktigt från någon man faktiskt vill höra ifrån så skickar de antagligen ett sms ändå, eller lämnar ett röstmeddelande.
Mer troligt att det är någon scammer eller något sådant skit.
Endast om jag har en avtalad till med vård eller någon myndighet, finns risk att det rör sig om scammers annars.
skyffelmördarn
2020-12-26, 17:34
Svarar inte om det ringer i telefonen överhuvudtaget.
endast om jag har en avtalad till med vård eller någon myndighet
+1
King Grub
2020-12-26, 18:04
Nej, svarar inte i telefonen. Är det inte jag som initierat konversationen, är chanserna väldigt små att jag vill tala med dig.
Brofessorn
2020-12-26, 18:05
Är inte hundra år gammal, så svarar inte i telefonen alls om det inte är ett inbokat samtal.
Svarar inte heller om det är något random nummer heller som jag ej känner igen eller har sparat i mobilen.
Dolt nummer är troligtvis sjukvården vilket betyder att det hänt någon anhörig något.
Hur tänker man om man inte svarar då???
Fredszky
2020-12-26, 19:28
Dolt nummer är troligtvis sjukvården vilket betyder att det hänt någon anhörig något.
Det verkar vara många som inte svarar när det är privat/dolt nummer.
Då verkar det inte fungera så bra att sjukvården ringer från ett sådant nummer? Och jag antar att de lämnar ett röstmeddelande ändå, om det är viktigt?
Jag svarar inte på privata/dolda nummer, jag utgår från att det är någon scammer, telefonförsäljare eller någon annan jag inte har lust att prata med. Är det viktigt så lämna ett meddelande eller ring utan privat/dolt nummer så jag ser vem det är så kanske jag svarar.
Ja. Är varken på spektrumet eller rädd för att prata med okända människor.
skyffelmördarn
2020-12-26, 19:55
Lämnar inte dom ett meddelande eller nått om det är viktigt?
Då verkar det inte fungera så bra att sjukvården ringer från ett sådant nummer? Och jag antar att de lämnar ett röstmeddelande ändå, om det är viktigt?
Jag svarar inte på privata/dolda nummer, jag utgår från att det är någon scammer, telefonförsäljare eller någon annan jag inte har lust att prata med. Är det viktigt så lämna ett meddelande eller ring utan privat/dolt nummer så jag ser vem det är så kanske jag svarar.
Sjukvårdens växel gör att de presenteras som privat nummer. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag av ren slöhet inte svarade och jag kom försent efter att brorsan kraschat med bilen.
Jag får ytterst få telefonförsäljare till min telefon, typ 2 i månaden och då kan jag bara säga nej tack och lägga på på 2 sekunder. Är ni plågade av många sådana?
Ladugårdsdörr
2020-12-26, 19:59
Svarar alltid. Vem vet - någon avlägsen rik släkting som jag inte kände till kanske har dött och testamenterat hela förmögenheten till mig.
TheDoctor
2020-12-26, 20:00
Nej svarar aldrig om det inte är nummer jag inte har. Endast om jag väntar på samtal så svarar jag.
Magnus N
2020-12-26, 20:14
Om på arbetstid, annars nej
Starke75an
2020-12-26, 20:17
Oftast. Säger bara haloo och om nån frågar efter mig kollar jag vad denne vill, och sen förnekar jag att jag är jag och säger att jag( den andra jag är uppe på taket) och kan inte prata nu. Funkar bra.
Måste ju svara när man har egen firma. Kan även var nått annat viktigt.
ja. är varken på spektrumet eller rädd för att prata med okända människor.
+1
Illustrerade mannen
2020-12-26, 22:36
Nej svarar aldrig om det inte är nummer jag inte har. Endast om jag väntar på samtal så svarar jag.
This!
Nej, svarar inte i telefonen. Är det inte jag som initierat konversationen, är chanserna väldigt små att jag vill tala med dig.
Detta. Det finns ingen anledning för folk att ringa mig nu för tiden. Det där är sådant som ungdomar håller på med.
Nä. Om jag inte är sugen på bråk, då svarar jag - och det vill man inte.
F-n, är ni efterlysta kriminella allihopa, vågar inte svara i telefonen???
Säger det igen, hade inte velat skita i att svara när sjukhuset ringde om att brorsan kraschat...
Lipservice
2020-12-27, 02:29
Hade ni ingen fobi innan, så vet ni nu att ni har det :d (https://it-pedagogen.se/var-tredje-ung-radd-for-inkommande-samtal-en-av-sveriges-vanligaste-fobier/)
TotteShaped4Life
2020-12-27, 04:06
Aldrig. Har alltid telefonen på "stör ej". Om det är någon jag känner ringer jag upp när jag kan eller vill. Lämnar inte det okända numret ett meddelande utgår jag från att det sälj eller annat trams.
Brofessorn
2020-12-27, 05:57
Herregud, vad vissa av er tror att ni är viktiga. Majoriteten av de ni tvunget svarar är säljare som ska pracka på er lotter eller mobilabonnemang. Om det är viktigt får ni reda på det ändå. Är ni sådana som inte kan lämna hemmet i 10 minuter utan att ha med telefonen?
Har du någonsin varit med om att försäljare har ringt med dolt nummer? Jag har svarat i telefon sedan 3210-tiden och har inte varit med om det. Det kan säkert hända med det är undantagsfall.
Om någon ur din familj är med om en allvarlig olycka/dödsfall kan dom ringa från dolt nummer. Alla sjukhus/poliser gör inte det men vissa.
Svarar alltid oavsett nummer i princip p.g.a jobb.(förutom från malaysia osv)
Polis, vårdenheter, fogden m.m verkar gilla att ringa från dolt nummer så där svarar jag också.
Telefonförsäljare ringer från mobilnummer nuförtiden, aldrig fått sånt samtal från dolt.
Lyssnar dock aldrig av meddelande.
Plasttiger
2020-12-27, 10:26
Herregud, vad vissa av er tror att ni är viktiga. Majoriteten av de ni tvunget svarar är säljare som ska pracka på er lotter eller mobilabonnemang. Om det är viktigt får ni reda på det ändå. Är ni sådana som inte kan lämna hemmet i 10 minuter utan att ha med telefonen?
Säljare ringer inte från dolt nummer.. om du inte menar privata aktörer typ blocket eller knarklangare eller hallickar.
F-n, är ni efterlysta kriminella allihopa, vågar inte svara i telefonen???
Säger det igen, hade inte velat skita i att svara när sjukhuset ringde om att brorsan kraschat...
Har inget med rädsla att göra, jag är bara lat.
Wrenchgirl
2020-12-27, 10:47
Väntar jag på ett samtal från exempelvis läkare eller någon myndighet svarar jag eftersom de ibland kan ringa från sådana. Men överlag gillar jag inte att svara i telefon alls.
Brofessorn
2020-12-27, 11:22
Säljare ringer inte från dolt nummer.. om du inte menar privata aktörer typ blocket eller knarklangare eller hallickar.
Varför utgår du från att jag inte gör det? Skärpning.
Läskeblask
2020-12-27, 13:27
Löjligt att inte svara. Är det en försäljare så tar processen att svara och säga nej tack ca 2 sekunder
En fråga, hur ofta ringer försäljare till er?
För mig ringer de extremt sällan jämfört med förr när man hade en fast telefon. Nu är det max 2 ggr/månad och nu tror jag ingen ringt sedan E.ON i slutet på oktober. Jag har iofs varit restriktiv med att regga mitt nummer på div ställen.
Fredszky
2020-12-27, 13:52
En fråga, hur ofta ringer försäljare till er?
För mig ringer de extremt sällan jämfört med förr när man hade en fast telefon. Nu är det max 2 ggr/månad och nu tror jag ingen ringt sedan E.ON i slutet på oktober. Jag har iofs varit restriktiv med att regga mitt nummer på div ställen.
Väldigt mycket mer sällan än 2 ggr/månad.
Snarare 2 gånger/år.
Förmodligen för att jag aldrig svarar på privat/dolt nummer :d
Säljs väl listor med "aktiva" mobilnummer som svarar i telefon.
Snarare 2 gånger/år.
Då finns ju inte problemet...
Snarare 2 gånger/år.
Då finns ju inte problemet...
Diomedea exulans
2020-12-27, 14:37
Brukar sätta telefonen på ljudlös när jag sover och sedan glömma sätta den på ljudig igen, så i praktiken svarar jag nästan aldrig när någon ringer. Men annars svarar jag alltid när någon ringer. Missar jag ett samtal från ett nummer så ringer jag upp efteråt. Förstår inte riktigt vad folk är rädda för.
Brofessorn
2020-12-27, 14:55
Ni som tvunget svarar telefonen, är ni även sådana som inte vågar säga nej till telefonförsäljare från början, utan låter dem babbla på i en halvtimme tills ni tappar tålamodet och skriker på dem att de slösat bort er tid?
Rikard Jansson
2020-12-27, 15:09
Ni som tvunget svarar telefonen, är ni även sådana som inte vågar säga nej till telefonförsäljare från början, utan låter dem babbla på i en halvtimme tills ni tappar tålamodet och skriker på dem att de slösat bort er tid?
Har jag inte tid så säger jag "ursäkta, men jag är över huvudtaget inte intresserad av att köpa din produkt." Då säger de i 99% av fallen typ okej då får jag tacka för mig, ha en bra dag och så lägger de på. I de övriga 1% när de fortsätter tjata så säger jag typ "fattar du dåligt eller?" Och lägger på.
Har jag gott om tid så pratar jag med dom och försöker få en riktigt bra deal om det är något jag vill ha. Om det är något jag inte vill ha men jag har gott om tid så bara driver jag med dem långsamt stegrande tills de ger upp. Typ frågar om de kan skicka med en tv som bonus och såna saker.
skyffelmördarn
2020-12-27, 15:12
Brukar sätta telefonen på ljudlös när jag sover och sedan glömma sätta den på ljudig igen, så i praktiken svarar jag nästan aldrig när någon ringer. Men annars svarar jag alltid när någon ringer. Missar jag ett samtal från ett nummer så ringer jag upp efteråt. Förstår inte riktigt vad folk är rädda för.
Du är ju fan partisk i den här frågan din jävla strumpförsäljare!
:d
Brofessorn
2020-12-27, 15:33
Om det är något jag inte vill ha men jag har gott om tid så bara driver jag med dem långsamt stegrande tills de ger upp. Typ frågar om de kan skicka med en tv som bonus och såna saker.
Det här är ett kul tidsfördriv. För någon månad sen var jag utsocknes och väntade på ett tåg. Stötte på en sån där Röda Korset-säljare som ville ragga faddrar till flyktingar på Lesbos. Efter ett tag erkände jag mig övertalad, och frågade vad deras webbaddress där man kunde registrera sig var. Tjommen började prata om hur han inte fick några pengar om jag inte registrerade mig på plats.
Lovade till slut att jag skulle uppge hans namn när jag beställde fadderskapet på nätet, även fast han insisterade på att det inte fungerade.
PureWhey
2020-12-27, 15:34
Svarar bara om jag vet vem det är som ringer.
Är inte hundra år gammal, så svarar inte i telefonen alls om det inte är ett inbokat samtal.
Om du mot förmodan äger en mobiltelefon så finns det appar som blockar kända nummer som har med spam/försäljning/undersökningar att göra.
Då behöver man inte vara rädd att det är någon man inte vill prata med när det ringer, utan kan svara sin familj och vänner!
Beror nog på vem som ringer! :D
Diomedea exulans
2020-12-27, 18:30
Nä.
Du är ju fan partisk i den här frågan din jävla strumpförsäljare!
:d
Säljer jag strumpor? :MrT:
Aha, det är där ditt problem ligger...
Jag säger bara ”nej tack” och lägger på vilket tar typ 3 sekunder.
Får jag 15 sådana samtal per år slösar jag bort 45 sekunder per år...
Brofessorn
2020-12-27, 19:16
Aha, det är där ditt problem ligger...
Jag säger bara ”nej tack” och lägger på vilket tar typ 3 sekunder.
Får jag 15 sådana samtal per år slösar jag bort 45 sekunder per år...
Vad för problem?
skyffelmördarn
2020-12-27, 19:54
Säljer jag strumpor? :MrT:
Vad var det du brukade sälja då? Jag har väl ingen aning drog bara till med något.
Diomedea exulans
2020-12-27, 19:58
Vad var det du brukade sälja då? Jag har väl ingen aning drog bara till med något.
Inget, men jag var telefonintervjuare.
skyffelmördarn
2020-12-27, 20:31
Va fan kunde svurit på att du var telefonförsäljare.
Diomedea exulans
2020-12-27, 20:51
Va fan kunde svurit på att du var telefonförsäljare.
En gång jobbade jag som telefonförsäljare, men det var bara två dagar (innan jag gav upp), tycker inte det räknas.
delta_mats
2020-12-27, 21:08
Ja jag svarar. Förstår inte riktigt varför man inte skulle svara. Det är extremt sällan det är någon jag absolut inte vill tala med. Betydligt oftare någon jag vill/behöver tala med fast glömt bort ska ringa.
exevision
2020-12-27, 21:31
Har via mitt jobb sökt upp lämpliga personer att anställa. Flera går miste om anställning då de inte svarar eller ringer upp.
Ringer inte från privat eller dolt nummer.
Lafayette
2023-03-02, 15:39
Aldrig någonsin gjort.
Svarar aldrig på privata eller "okända" nummer.
Off-topic, diomeda ser att du loggar in när du lovade att 2023 ta uppehåll från forumet, sluta med det!
Lafayette
2023-03-02, 17:32
Svarar aldrig på privata eller "okända" nummer.
Off-topic, diomeda ser att du loggar in när du lovade att 2023 ta uppehåll från forumet, sluta med det!
Löftet var att han inte skulle logga in vilket han failat med. Så han kan lika gärna komma tillbaka *kissass*
Jämt.
Jag jobbar bättre ifall jag kan uppehålla vissa delar av hjärnan via ett samtal, för då stör inte den delen av hjärnan den del som försöker vara produktiv.
Ungefär som när man ger en telefon till ett barn som stör matlagningen.
Det bästa är när skitbolag ringer och ska sälja trotts att jag nixat numret, alla kör taktiken med att ställa frågor jag ska svara JA på för att bli indoktrinerad till att fortsätta med det. Såna samtal kan jag dra ut på förbannat länge.
En kille pratade jag med i nära 3 timmar innan jag sa att jag måste tyvärr fortsätta jobba.
Tror nästan han började grina då av frunstration. Men man måste ge honom en elogé för att han var så enträgen.
Man gör ju en välgärning som håller dom från att terrorisera andra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.