Visa fullständig version : EMA uppdaterar produktresumén för SSRI (anti-dep): risk för bestånde sexuell dysfunkt
Plasttiger
2020-12-25, 22:28
Läskigt att det kan upptäckas så sent, men skönt att det starka motståndet lyckades forceras.
Tiden får avslöja om det får lika stort omslag som när den ökade suicidalitet avslöjades (dvs knappt någon alls).
In May 2019, the pharmacovigilance risk assessment committee of the European Medicines Agency concluded that post-SSRI sexual dysfunction is a medical condition that can persist after discontinuation of SSRIs and serotonin-norepinephrine reuptake inhibitors (SNRIs). A month later, EMA recommended that product information on all relevant antidepressants should be updated to reflect reports of long term sexual dysfunction after treatment.3
Post-SSRI sexual dysfunction is under-recognised and can be debilitating both psychologically and physically. Symptoms include genital numbness, decreased sex drive (libido), erectile dysfunction, failure to become aroused or orgasm, pleasureless or weak orgasm, and premature ejaculation.
https://www.bmj.com/content/368/bmj.m754.full
Lafayette
2020-12-25, 22:30
Det förklarar varför det är helt dött där nere
Plasttiger
2020-12-25, 22:37
Det förklarar varför det är helt dött där nere
Det är ju förhoppningsvis något som noggrannt har diskuterats mellan dig och din förskrivare innan en långvarig (ibland mångårig) behandling sattes in på en ung individ.
Inget som jag själv har upplevt tack och lov. Men jag blir lite nojig över att jag tog SSRI under puberteten...
både för män och kvinnor?
Undrar om SSRI mediciner omreglerar receptor-kompositionen så hjärnan får färre dopaminreceptorer att de omvandlas till serotonin?
SSRI kan även höja ditt prolaktin och det i sin tur sänker dopamin, inte konstigt då många får mindre ambition och drivkraft på SSRI.
Enligt snabb googling så är det primärt 4 st olika anti-depp som anses vara releventa i vår nutid, för den som är intresserad utav maximal antidepression med minimal sexual biverkan;
Bupropion (Wellbutrin XL, Wellbutrin SR)
Mirtazapine (Remeron)
Vilazodone (Viibryd)
Vortioxetine (Trintellix/Brintellix)
Aldrig hört talas om vilazodon innan & efter snabb googling verkar den meh/icke intressant.
Har aldrig testat Bupropion, även fast/om jag har hört/läst mycket gott om den & den är ibland de 4 anti-deppresiva som jag i överhuvudtaget skulle hanvarit intresserad utav att testa på(+Escitalopram, Mirtazapin, Vortioxetin), så tyckte/var min psykiatrikers professionella bedömning att jag skulle ha större medicinsk effekt/bättre nytta utav Brintellix/Vortioxetin vore att föredra för mig när jag frågade om vad hon ansåg.
Har testat upp till 20 mg Escitalopram(Lexapro, SSRI) med tillägg utav 15-60mg Mirtazapin, & upplevde personligen Escitalopramet varken gjorde från eller till. Sockerpiller var min upplevelse utav det. Lite huvudvärk & muntorrhet var all effekt jag upplevde.
Mirtazapin däremot. Här snackar vi grejjor. 15 mg fungerar främst som starkt sömnframkallande medel, men 30-60 mg höll depression borta utomordentligt/på stört(snabbaste anti-depp effekt/hjälp-verkan utav samtliga prepparat?) & inga sexuella biverkningar alls. Enda nackdelen var ett nästan dubblerat upplevt sömnbehov, letargi & utökade sötsug/hunger-känslor som till slut leder till en ohälsosam viktuppgång.
Har Brintellix 10 mg för tillfället, började på 5 mg. Båda doserna fungerar för mig till vad de är tänkt, förhöjer kvalitén på livet/gör tillvaron lite mer dräglig utan några nämnvärda jobbiga biverkningar. Huvudvärk/illamående uppstod väl de första 1-2 veckorna när jag började ta medicinen samt vid doshöjningen, men verkar övergående. Hjälper/är nog fördelaktigt att inta det efter ett större födointag/frukost. Likt min psykiatriker sade så stämmer det överens(med studier som går att upphitta online/+står angivet i fass) att doser om 5-15 mg inte har några sexuella biverkningar & det är inte förns vid maxdosen om 20 mg som sådana verkar kunna börja uppstå för somliga.
TL;DR: ^Högst personliga upplevelser utav psykofarmakas effekter. (Kaffe+Ägg+)Konditionsträning likt skogspromenadsbicepscurls i solljus & cykling med fixed gear("fixie") har större positiv mental hälsopåverkan imo än samtliga ovanstående alternativ. :)
Lafayette
2020-12-26, 10:07
Jag tror jag aldrig rör ssri igen, även om jag mår piss. 5 månader utan och mitt huvud är fortfarande fuckat, bisarra drömmar/vivid dreams som aldrig går över. Sexlusten är helt obefintlig. Det känns dock som ett resultat av för mycket mixtrande
Diomedea exulans
2020-12-26, 10:25
N=1, men har inte märkt detta på mig.
Ni som måste ta antidepp har ni kollat era b-vitamin och d-vitamin nivåer?
De flesta män idag sitter o runkar till porr dagligen, vilket sänker dopaminet i hjärnan och självkänslan, tror helt klart det kan bidra till depressioner.
Lafayette
2020-12-26, 11:16
Ni som måste ta antidepp har ni kollat era b-vitamin och d-vitamin nivåer?
De flesta män idag sitter o runkar till porr dagligen, vilket sänker dopaminet i hjärnan och självkänslan, tror helt klart det kan bidra till depressioner.
Har kollat varenda litet värde, om och om igen.:p allt ser perfekt ut. Ändå ligger jag och sover hela dagarna typ, gjorde jag inte innan jag började med ssri
Jag tror jag aldrig rör ssri igen, även om jag mår piss. 5 månader utan och mitt huvud är fortfarande fuckat, bisarra drömmar/vivid dreams som aldrig går över. Sexlusten är helt obefintlig. Det känns dock som ett resultat av för mycket mixtrandeAllright, bupropion används annars som tilläggsmedicinering för att motverka ssri-sexuella biverkningar. Buspirone med till viss del, men i regel med sämre anti-ssri-sexuella-biverkningar än Bupropion? Har för mig att mirtazapin även off-label har förskrivits som tillägg till ssri utav samma anledning, dock med den medföljande viktuppgången/dubbla upplevda sömnnehovet & med de väldigt extrema vivid dreams som är rätt unikt/kul bieffekt utav mirtazapin så kanske det inte är något för dig. *hug*
Testat Bupropion anti-deppen? :)
Vortioxetin har som sagt mer eller mindre inga sexuella biverkningar 5-15 mg, men då du nu upplever sexuella biverkningar som standard utgångsläge i dagsläget & faktiskt fortfarande mår piss, så kanske just den anti-deppen som delvis även förskrivs som "antidot/botemedel" mot ssri-biverkningar möjligtvis skulle kunna som handen i handsken? Bupropion.
Annars brukar det väl gå att bruteforce'a "sexualdriften" som man till viss del med Sildenafil & Tadalafil. I USA är det numera även vanligt med "tillräcklig-daglig-bibehållen-långtidseffekt" förskrivning utav Tadalafil där 5 mg tas varje morgon oavsett planer & en slags uppbyggnads effekt uppstår. Eazy life. Sildenafil har inte alls lika lång halveringstid så den fungerar väl officiellt sämre för samma take once innan frukost forget about it ändamål, men tycker effekten tordes nästan bli den samma så be någon läkare förskriva tadalafil eller sildenafil för permanenta ssri-biverkningar? &/Alternativt även bupropion cuz depp? :confused: *hug*
Plasttiger
2020-12-26, 11:27
Enligt snabb googling så är det primärt 4 st olika anti-depp som anses vara releventa i vår nutid, för den som är intresserad utav maximal antidepression med minimal sexual biverkan;
Bupropion (Wellbutrin XL, Wellbutrin SR)
Mirtazapine (Remeron)
Vilazodone (Viibryd)
Vortioxetine (Trintellix/Brintellix)
Nja, SSRI är både första och andrahandsval i regel i större delen av Sverige vid egentlig depression (och då menar jag i praktiken - givetvis "ska" psykoterapi vara förstahands i många fall). Nästa steg vanligen SNRI. För ångestsyndrom i än högre grad.
Just mirtazapin är väl dock ganska etablerad - framför allt för att dess biverkningsprofil är så tydlig och "gynnsam".
TL;DR: ^Högst personliga upplevelser utav psykofarmakas effekter. (Kaffe+Ägg+)Konditionsträning likt skogspromenadsbicepscurls i solljus & cykling med fixed gear("fixie") har större positiv mental hälsopåverkan imo än samtliga ovanstående alternativ. :)
Det är (tyvärr) något som även verkar avspeglas i den sparsamma forskning som har gjorts. Sunda levnadsvanor är oändligt underskattade.
Piller är dock attraktivare (och delvis får väl quick-fix-mentalitet stå till svars för det)..
Jag tror jag aldrig rör ssri igen, även om jag mår piss. 5 månader utan och mitt huvud är fortfarande fuckat, bisarra drömmar/vivid dreams som aldrig går över. Sexlusten är helt obefintlig. Det känns dock som ett resultat av för mycket mixtrande
Du har ett visst försäkringsskydd mot skadliga läkemedelseffekter/vårdskador.
Men processen inbegriper förmodligen att myndigheterna lockar fram tio psykiatriker som dygdigt svär att de aldrig har sett en vanlig biverkning under deras yrkesverksamma år...
Laffe, been there. Voxra ( bupripion) är ok, till skillnad från ssri-giftet.
Laffe, been there. Voxra ( bupripion) är ok, till skillnad från ssri-giftet.
Testat den mot ADD/depression hjälpte för koncentration men fick tinnitus, tydligen är medicinen ototoxisk.
den perfekta medicinen farmakologiskt torde vara en NDRI men någon sådan finns ej vad jag vet.
trädgårdsmöbel
2020-12-26, 13:49
Något som är rätt coolt är att det kan orsaka prematur ejakulation. Alltså motsatsen till nedsatt känsel och minskad lust.
Visst prematur ejakulation är skämmigt, inte roligt för partnern osv. men ändå. I övre tonåren drabbades jag av det ofta, och det blev kladdigt, oavsiktlig facial med sur flickvän, besviken flickvän osv osv. men var det oskönt? nej. Vid prematur ejakulation njuter man väldigt intensivt, med väldigt kraftig orgasm. Har man aldrig upplevt det har man verkligen missat något. Trots skammen det innebär. Det är väldigt intensiv sexuell njutning.
Tänk att kunna få tillbaks det där, den känslan premstur ejakulation i vuxen ålder. Det är nästan så att jag vill dubbla sertralinen fast det är ju tyvärr en ovanlig biverkan och vanligare att det går åt andra hållet.
Tydligen kan ayahuasca hjälpa mot depression (utan sexuell dysfunktion):
https://www.nature.com/articles/s41598-020-61169-x
Många ser ormar när de tar ayahuasca, flera kristna anser att det är "demoniskt".
Psilocybin-svampar har också terapeutiska effekter på hjärnan dvs stimulering av neurogenes, men man får inte obehagliga visioner .
https://www.youtube.com/watch?v=9n3Ha0uA0OI
trädgårdsmöbel
2020-12-26, 15:00
Tyvärr har det biverkan att man riskerar bli miljöpartist, vegan, spirituell och en allmänt jobbig människa.
Testat den mot ADD/depression hjälpte för koncentration men fick tinnitus, tydligen är medicinen ototoxisk.
Va?
Förresten kan den påverka balansen? Har märkt att jag är klart sämre än min bror på balansövningar när vi gör yoga och jag tror inte det var så när jag i 20-årsåldern. Men svårt att veta vad som är vad. Mycket vatten har flutit under många broar.
Något som är rätt coolt är att det kan orsaka prematur ejakulation. Alltså motsatsen till nedsatt känsel och minskad lust.
Visst prematur ejakulation är skämmigt, inte roligt för partnern osv. men ändå. I övre tonåren drabbades jag av det ofta, och det blev kladdigt, oavsiktlig facial med sur flickvän, besviken flickvän osv osv. men var det oskönt? nej. Vid prematur ejakulation njuter man väldigt intensivt, med väldigt kraftig orgasm. Har man aldrig upplevt det har man verkligen missat något. Trots skammen det innebär. Det är väldigt intensiv sexuell njutning.
Tänk att kunna få tillbaks det där, den känslan premstur ejakulation i vuxen ålder. Det är nästan så att jag vill dubbla sertralinen fast det är ju tyvärr en ovanlig biverkan och vanligare att det går åt andra hållet.
hur stort problem kan sådant vara egentligen? Bara vänta lite sen är man på hugget igen... Eller fortsätter det så även efter en omgång?
Ketamin har väl också antidepressiv effekt.
Ketashrooms... Låter som en potent combo.
Andy.da.wohoo
2020-12-26, 16:05
Tyvärr har det biverkan att man riskerar bli miljöpartist, vegan, spirituell och en allmänt jobbig människa.
Du kommer bara betrakta det som en biverkning innan du testat :D
Va?
Förresten kan den påverka balansen? Har märkt att jag är klart sämre än min bror på balansövningar när vi gör yoga och jag tror inte det var så när jag i 20-årsåldern. Men svårt att veta vad som är vad. Mycket vatten har flutit under många broar.
Vet inte om den påverkar balans, vet bara mängder med historier där folk rapporterar att de fått tinnitus som biverkning.
https://www.ata.org/sites/default/files/Summer-2018-62.pdf
Många ser ormar när de tar ayahuasca, flera kristna anser att det är "demoniskt".
Alla världsreligioner inklusive kristendomen har ett psykedeliskt ursprung. Vad tror du profeterna tuggade på för att få sina visioner? Seraph i bibeln betyder "orm" såväl som "brännande/brinnande" och det senare antagligen för att ormens bett orsakar en brännande känsla i den bitne.
Psilocybin-svampar har också terapeutiska effekter på hjärnan dvs stimulering av neurogenes, men man får inte obehagliga visioner .
https://www.youtube.com/watch?v=9n3Ha0uA0OI
Enda anledningen till att Psilocybin inte ger "obehagliga" visioner är för att folk tar för låga doser.
Du får testa och återkomma med rapport. :d
trädgårdsmöbel
2020-12-26, 17:23
hur stort problem kan sådant vara egentligen? Bara vänta lite sen är man på hugget igen... Eller fortsätter det så även efter en omgång?
Det beror på kvinnans reaktion inför händelsen. Vad jag kommer ihåg så blir det inte så en gång till, så man kan prestera normalt (utan prematur ejakulation) en ganska kort stund efter, men ofta är reaktionen på det från henne tillräckligt negativ för att hon inte skall vilja försöka igen om en halvtimme.
Det finns en speciell besviken/bitchig/irriterad min/blick/uppsyn man får av en kvinna när detta händer som de sällan har annars. Svår att beskriva, skall se om jag hittsr bild på internet.
Plasttiger
2020-12-26, 18:13
den perfekta medicinen farmakologiskt torde vara en NDRI men någon sådan finns ej vad jag vet.
Bupropion är Noradrenalin-dopamin återupptagshämmare - NDRI.
Amfetamin och en del av de amfetaminliknande läkemedlen har också den profilen.
Mirtazapin däremot. Här snackar vi grejjor. 15 mg fungerar främst som starkt sömnframkallande medel, men 30-60 mg höll depression borta utomordentligt/på stört(snabbaste anti-depp effekt/hjälp-verkan utav samtliga prepparat?) & inga sexuella biverkningar alls. Enda nackdelen var ett nästan dubblerat upplevt sömnbehov, letargi & utökade sötsug/hunger-känslor som till slut leder till en ohälsosam viktuppgång.
Phet +1 på den alltså, skulle beskriva den produktens effekt exakt sådär på mig själv. Kört 15mg sen 2011.
Brofessorn
2020-12-27, 05:52
Inte direkt Jesus du talar med under dina visioner då. Fast med tanke på den tveksamma praktik du förespråkar är det väl lika troligt att du är talmudisk jude eller satanist som kristen, trots att det sistnämnda var din senaste LARP.
Karolinska Institutet ska dra igång fas 2 för psilocybin.
De där grejerna är genombrottet för psykiatrin, som stått och stampat på samma plats sedan 80-talet.
Jag hann inte märka av potensproblem, men efter 3 olika SSRI/SNRI (tre olika läkare ftw!) på en vecka blev jag istället psykotisk. Hade nog föredragit lite sämre ballefjong tbh än den "upplevelsen".
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.