Visa fullständig version : Alkohol och socialt liv
Läskeblask
2020-12-22, 17:42
Som många andra brukade jag alkohol rätt frisk i unga dagar. Egentligen var alkoholen inte min grej men roligt var det. Kompisarna var värre och idag när vi alla är 30 så har flera supit bort ett flertal flickvänner. Idag har jag utvecklat ett hat mot alkohol. Jag har aldrig alkohol hemma, hatar när folk frågar om man druckit i helgen eller redan när det snackas om hur gött det vore med en rejäl fylla efter en tung arbetsdag. Kompisarna har jag knappt nån kontakt med då deras liv går ut på att det blir fredag och det är dags att öppna korken. Alkoholen har också lett till att dessa är opålitbara.
Finns här andra än jag som är trött på att bli frågad varför man inte dricker eller allt fokuserande på alkohol eller är det bara jag som råkar befinna mig i sådan omgivning?
TotteShaped4Life
2020-12-22, 18:04
Inte druckit en droppe sedan maj 2013. Förstörde relationer till andra och mig själv. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRV53j/for-tva-ar-sedan-var-alkoholen-hans-allt--nu-ska-christer-50-tavla
Läskeblask
2020-12-22, 18:04
Grattis!
TotteShaped4Life
2020-12-22, 18:08
Eftersom jag valde att vara öppen med min alkoholism är det ingen som frågar. Men för många som slutar dricka anses den som inte dricker vara den som är onormal. Jag har inga problem att gå ut en kväll eller vara på en fest där det dricks så länge det hålls på salongsberusningsnivå. Det händer att jag även själv blir mer uppsluppen i ett sådant sällskap. Men så fort det börjas sluddra, kramas osv... piper jag hem. Ingen som märker något ändå när de är i det tillståndet.
Läskeblask
2020-12-22, 18:15
Jag har inget problem med användandet. Jag tar några rejäla fyllor per år i gott sällskap. Jag tror min inställning förändrats då jag sett bekanta supa bort sina relationer, ljuga och endast bry sig om att hålla tillräckligt hög promillehalt. Jag stör mig att jobbkompisar och bekanta tycker det är normalt att dricka sex öl varje kväll. Stör mig på dessa förbannade ursäkter folk har för att få dricka.
Diomedea exulans
2020-12-22, 18:16
Jag har varit absolutist i nio år, sedan jag var 28. När jag blev det så var jag övertygad om att två saker skulle hända:
1) jag skulle aldrig mer få ligga,
2) folk skulle tjata ihjäl sig på mig att jag måste dricka.
Till min stora chock skedde ingen av grejerna. Angående punkt ett så märkte jag att om man raggar upp någon på internet så behöver man inte vara full sedan när man träffas. Angående punkt två märkte jag två saker:
A) folk märker oftast inte att man inte dricker. Sitter man och pratar med dem på en fest eller ett uteställe så tar de för givet att man är packad;
B) om man berättar att man är nykterist så svarar de 100 % av gångerna:
”Wow! Shit vad duktig du är! Det där hade jag aldrig klarat!”
Jag stör mig inte heller på när folk är fulla. Det är bara två tillfällen då de irriterar mig:
X) när de ger komplimanger och man inte vet om de menar det. Jag får ofta höra att jag ”är schå jäevla rolig/schysst/duktig/talangfull” av fyllon. Jag svarar bara ”tack så mycket” medan jag tänker ”vi får väl se vad du säger när du är nykter”.
Y) När de blir FÖR fulla, typ däckar, spyr, inte går att prata med, osv.
Så nä, kan inte säga att fokuset på alkohol stör mig.
RökteUppMinKatt
2020-12-22, 18:32
Bytte ute alkohol vid runt 17 års ålder mot cannabis och svamp. Och när jag väl har festat (vilket så klart hänt, dock inte så ofta) så har jag druckit gbl istället.
Jag har bara trappat ner drickandet, dricker ofast mindre när jag väl är ute och dricker mer sällan. :D
BelowAverage
2020-12-22, 19:31
Tycker det kan vara väldigt gott men dricker relativt sällan jämfört med snittet, tror jag. 10-20 finöl om året och groggar som kan räknas på bägge händernas fingrar är nog en rätt träffsäker siffra. Händer väl vart tredje år att jag får dille på white russian som då är det enda jag dricker :d
Jag hade svårt att hantera alkohol som tonåring och hade ett antal blackouts, lyckligtvis aldrig något våldsamt eller soppigt beteende i övrigt. Har svår alkoholism i släkten på min pappas sida och farfar dog som 30-åring till flaskan, så jag ser till att aldrig dricka ifall jag känner mig nere och dricker inte heller ensam. Har inte känt något sug efter sprit mer än att det kan vara gott, men slipper helst ett beroende.
Har dock blivit riktigt förtjust i chokladpraliner med likör i vilket känns rätt gubbigt, minns att jag tyckte det var fullständigt vidrigt förr.
Måste dricka om jag ska gå ut på lokal eller befinna mig där andra dricker eftersom jag verkligen inte står ut med onyktra personer om jag inte själv druckit. Fan vilka tröga, högljudda, närgångna och osammanhängande ägg folk blir. Jag blir dock bara smart,stark och snygg....
Dock dricker jag inte själv, för att slappna av eller för det är gott. Enbart för att bli berusad med andra berusade.
Det är någonting med att supa själv som jag tycker är väldigt tragiskt.
Akerhage
2020-12-22, 19:51
Bytte ute alkohol vid runt 17 års ålder mot cannabis och svamp. Och när jag väl har festat (vilket så klart hänt, dock inte så ofta) så har jag druckit gbl istället.
Härligt att du vid en sådan relativt låg ålder kunde ta ett sådant sunt beslut att lägga ner alkoholen!
Surgubbar allihopa :) dricker nog som jag alltid gjort, fast mer likformigt fördelat (hmm). Ev att jag dricker lite mer nu, men är å andra sidan jacked nuförtiden också.
Läskeblask
2020-12-22, 20:02
Måste dricka om jag ska gå ut på lokal eller befinna mig där andra dricker eftersom jag verkligen inte står ut med onyktra personer om jag inte själv druckit. Fan vilka tröga, högljudda, närgångna och osammanhängande ägg folk blir. Jag blir dock bara smart,stark och snygg....
Dock dricker jag inte själv, för att slappna av eller för det är gott. Enbart för att bli berusad med andra berusade.
Känner igen mig och där är problemet. Mitt liv skulle vara bättre om jag söp 2 ggr i månaden. Orkar inte sitta nykter i berusat sällskap. Det är tråkigt att ingen längre tar kontakt med en då man inte dricker.
Diomedea exulans
2020-12-22, 20:03
Något jag varmt kan rekommendera är att supa ensam framför datorn. Man väljer sin egen musik (och volym), sen sitter man där och chattar och snackar skit — och det bästa av allt är att dagen efter, när man glömt vad man skrivit till folk, så är det bara att gå tillbaka och läsa!
Har bara gjort det typ tre gånger i livet, men det är verkligen underskattat.
Håller med, men för mig skitar jag i att umgås istället. Tycker inte alkohol är gott så det får vara. Ska andra ut är jag hemma i gibbar istället. Ger mig SÅ MYCKET mer kvalite och underhållning.
Något jag varmt kan rekommendera är att supa ensam framför datorn. Man väljer sin egen musik (och volym), sen sitter man där och chattar och snackar skit — och det bästa av allt är att dagen efter, när man glömt vad man skrivit till folk, så är det bara att gå tillbaka och läsa!
Har bara gjort det typ tre gånger i livet, men det är verkligen underskattat.
Fast då har du inte supit ensam, dem är bara lite längre bort och komunikationen sker digitalt bara så det räknas inte som ensam enligt mig.
Håller med, men för mig skitar jag i att umgås istället. Tycker inte alkohol är gott så det får vara. Ska andra ut är jag hemma i gibbar istället. Ger mig SÅ MYCKET mer kvalite och underhållning.
ig.
Vad är gibbar?
Diomedea exulans
2020-12-22, 20:17
Fast då har du inte supit ensam, dem är bara lite längre bort och komunikationen sker digitalt bara så det räknas inte som ensam enligt mig.
Sant. Bara sitta och supa på en stol är nog ingen höjdare.
Kan för övrigt meddela att jag har försökt rita på fyllan, det blir skitfult.
Fredszky
2020-12-22, 20:18
Vad är gibbar?
gibba. (slang) spela datorspel.
gibba. (slang) spela datorspel.
Src?
shut teh face
2020-12-22, 21:42
Sådana där kompisar övergav jag redan när jag var 20 år.
Jag personligen skulle inte kunna släppa alkoholen, har ett alldeles för stort ölintresse. :d Alkohol i sig är dock en drog, och för vissa så blir det ett problem att hantera. Det märker jag själv om man skulle dricka varje dag under 1-2 veckor på semestern, även om det bara handlar om 1-2 öl.
Illustrerade mannen
2020-12-22, 22:22
Finns här andra än jag som är trött på att bli frågad varför man inte dricker eller allt fokuserande på alkohol eller är det bara jag som råkar befinna mig i sådan omgivning?
Kanske befinner du dig i fel sällskap? Jag har inte druckit sedan 20 juni 2012. Desto mer innan - har supit bort relationer, vänner, jobb och boenden. Har tävlat på relativt hög nivå i individuell idrott svårt bakfull, tränat och instruerat tveksamt nykter osv. Stod inför ett vägskäl och valde att bli nykter. Det bästa jag gjort. Ingen frågar varför - slutade innan jag förstört min nuvarande bekantskapskrets och alla tycker det var ett bra beslut. Stöter ibland på folk från tidigare i livet, men det blir oftast bara en nickning och ”läget?”.
Skit i vad folk säger och tycker. Du bestämmer själv över ditt liv!
Fredszky
2020-12-23, 00:22
Src?
https://sv.wiktionary.org/wiki/gibba
. Det märker jag själv om man skulle dricka varje dag under 1-2 veckor på semestern, även om det bara handlar om 1-2 öl.
Vad händer när du gör det? Har själv inte upplevt några problem, utöver kagge (som i denna ålder inte går tillbaka av sig själv)
Läskeblask
2020-12-23, 07:00
Kanske befinner du dig i fel sällskap? Jag har inte druckit sedan 20 juni 2012. Desto mer innan - har supit bort relationer, vänner, jobb och boenden. Har tävlat på relativt hög nivå i individuell idrott svårt bakfull, tränat och instruerat tveksamt nykter osv. Stod inför ett vägskäl och valde att bli nykter. Det bästa jag gjort. Ingen frågar varför - slutade innan jag förstört min nuvarande bekantskapskrets och alla tycker det var ett bra beslut. Stöter ibland på folk från tidigare i livet, men det blir oftast bara en nickning och ”läget?”.
Skit i vad folk säger och tycker. Du bestämmer själv över ditt liv!
Ärligt sagt så roligast har man haft i berusat tillstånd med kompisarna. Även om mängderna inte var direkt stora så var det ändå destruktivt, små misstag på fyllan, söndagar då man bara låg i sängen , 1500 kostade en vanlig utekväll. Det stör mig att sociala livet är typ 0. Jag har ingenting emot mina sk kompisar även om jag inbersta inne känner lite avsky mot det att alkoholen är typ det viktigaste. Ärligt sagt som hoppas jag ibland att det skulle hända nåt som skulle få dom att vakna.
Ärligt sagt så roligast har man haft i berusat tillstånd med kompisarna. Även om mängderna inte var direkt stora så var det ändå destruktivt, små misstag på fyllan, söndagar då man bara låg i sängen , 1500 kostade en vanlig utekväll. Det stör mig att sociala livet är typ 0. Jag har ingenting emot mina sk kompisar även om jag inbersta inne känner lite avsky mot det att alkoholen är typ det viktigaste. Ärligt sagt som hoppas jag ibland att det skulle hända nåt som skulle få dom att vakna.
Härligt att du har "ingenting emot" dina kompisar, låter varmt och nära! Du uttrycker dig så paradoxalt, först HAAATAAAR du alkohol, sen är det helt ok, sen är det HAAATAAAR igen. Om du HAAATAAAR alkohol och alla kuffar som rör vid det så är det ok, du behöver inte låtsas ha en mer kompromissande åsikt.
Läskeblask
2020-12-23, 16:41
Härligt att du har "ingenting emot" dina kompisar, låter varmt och nära! Du uttrycker dig så paradoxalt, först HAAATAAAR du alkohol, sen är det helt ok, sen är det HAAATAAAR igen. Om du HAAATAAAR alkohol och alla kuffar som rör vid det så är det ok, du behöver inte låtsas ha en mer kompromissande åsikt.
Jag hatar det jag ser att alkoholen gör för vissa människor. Jag försöker se på alkoholen som en normal grej utan att behöva tänka på äckliga fyllon då bara en liten % är jus det. Du är kanske van vid att se polare 2-4 ggr i månaden och dricka dig berusad och ha kul. Det jag sett är idioter som ljuger, super bort förhållanden och ibte ens tar hand om sina barn.
I grund och botten så är det väl så att pga min nykterhet så har jag knappt nåt socialt liv, så delvis mitt eget fel. Paradoxalt är att jag kan gilla en människa men kan inte godkänna dennas beslut angående spriten. Jag har i några år nu funderat att antingen ta inställningen skita i dom totalt eller så försöka ingnorera deras inställning till alkohol.
T.ex så måste jag planera min egen tid noga. Vi skulle dra till Norge en fredag. Ringde på morgonen och kompisarna hade tydligen dragit till en annan stad på torsdag, berusade förståss, så det sket sig.
När vi skulle ha min svensexa så hade 3/5 supit dagen innan så de orkade inte. De två andra inbefann sig aldrig på avtalad plats.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.