handdator

Visa fullständig version : Flytta ut på landet men vart?

fabiansthlm
2020-12-17, 11:19
Vi har planer på att flytta ut på landet, typ egen gård men vet knappt vart. Helst nedåt landet men hur vet man om idyllen är just en idyll och inte ett område med pyrande problem och kriminalitet?

Vilka lantliga orter eller kommuner är fortfarande bra och "fria" från kriminalitet och stök?

Lafayette
2020-12-17, 11:31
Småland såklart, det vackra paradiset fritt från kriminalitet.

r1kkie
2020-12-17, 11:34
Vi har planer på att flytta ut på landet, typ egen gård men vet knappt vart. Helst nedåt landet men hur vet man om idyllen är just en idyll och inte ett område med pyrande problem och kriminalitet?

Vilka lantliga orter eller kommuner är fortfarande bra och "fria" från kriminalitet och stök?

Nedåt landet beror ju på vart man bor, bor du uppe vid treriksröset är allt nedåt landet. :laugh:

Stuffer
2020-12-17, 11:36

nedåt landet var lite vagt. Varifrån utgår du då?
Flyttar du riktigt långt ut på landet så slipper du såklart kriminalitet kopplat till gäng, droger, rån, misshandel.
Kriminalitet i form av inbrott och stöld slipper du aldrig. Bor du långt ut på landet så har du ofta värden i maskiner så som fyrhjuling, skoter, båt etc och då kan du räkna med att stöldligorna är där och rekar

fabiansthlm
2020-12-17, 11:43
Jag tänkte att Fabiansthlm var hint nog men ok, Stockholm. :)

Akerhage
2020-12-17, 12:45
Om du vill slippa kriminalitet och stök skall du inte flytta till landet utan ut ur landet.

kvarnis
2020-12-17, 12:48
Hört rykten om att älgaråstrakten är bra :D

https://sverigesradio.se/artikel/7082045

agazza
2020-12-17, 12:51
Vi har ju världsarvet höga kusten med 800.000 besökare om året.

trevligt, finns mycket service och dylikt trots litet och mysigt.

Hög medelålder medför att alla behandlar en som barnbarn och mina ungar blir behandlade som barnbarnsbarn

Det är astrevligt och jättelättsamt, mina pensionärsgrannar går alltid med hunden, 3ggr om dagen

Mental
2020-12-17, 12:56
Om du vill slippa kriminalitet och stök skall du inte flytta till landet utan ut ur landet.

För mycket utlänningar där!

Baldr
2020-12-17, 13:18
Du efterfrågar något som inte existerar. Idag är det skjutningar och bilbränder i småorter med 5000 invånare och bor du mitt ute på landet så innebär det per automatik en förhöjd risk. Så sent som i våras var det ett uppmärksammat fall i Skåne där en utländsk rånartrio åkte från gård till gård och misshandlade äldre.

Mitt råd är istället att ta jägarexamen. Om inget annat så innebär det att polis placerar dig i en helt annan prioriteringskategori om du på telefon säger att du löser det själv när någon försöker bryta sig in och de saknar resurser att skicka någon.

Brofessorn
2020-12-17, 13:23
Du efterfrågar något som inte existerar. Idag är det skjutningar och bilbränder i småorter med 5000 invånare och bor du mitt ute på landet så innebär det per automatik en förhöjd risk. Så sent som i våras var det ett uppmärksammat fall i Skåne där en utländsk rånartrio åkte från gård till gård och misshandlade äldre.

Mitt råd är istället att ta jägarexamen. Om inget annat så innebär det att polis placerar dig i en helt annan prioriteringskategori om du på telefon säger att du löser det själv när någon försöker bryta sig in och de saknar resurser att skicka någon.

Men lugna ner dig. I småorterna håller sig busarna för sig själva. Varför skulle någon bry sig om gängupplopp på torg eller bomber som smäller på balkonger så länge det inte är i ens egna område?

Snubben
2020-12-17, 13:28
Titta nordväst om Upplands Väsby, eds glesbygd etc. Skiten i Väsby försvinner sakta men säkert, speciellt nu när medelklassen flyttar ut från city då de får barn - gentrifiering är inte alltid dåligt. De som flyttat in (dvs. köpt nyproducerat för 4.5msek o uppåt) är majoriteten vanliga Svenssons. Några familjer från andra länder flyttar även in men det är oftast de som flyttade till Kista eller Solna och som lämnar för man vill bli "Svenssons" och man såg vad för skitstöllen både Kista o Solna nu har blivit.

Jag och sambon tittar på mark utåt eds iallafall (båtbyggartorp, harva, eds glesbygd mm.). Vi tittar dock inte efter en gård, utan bara stor mark o hus. Köpa gård runt Stockholm är bara dyrt och korkat.

Annars om du vill flytta långt så är alltid Dalsland, Dalarna, Småland bra kandidater.

Fredszky
2020-12-17, 13:42
Kanske Trygghetskartan (http://trygghetskartan.rf.gd) kan ge en fingervisning.

Gregow
2020-12-17, 13:44
Norra österbotten är bra, nånstans i Koillismaa.

WhiteJellyBerry
2020-12-17, 14:34
Lilla Edet är fett!

rVjAXdF2QE4

Diomedea exulans
2020-12-17, 14:36
Blekinge känns tryggt, men det är svindyrt.

fabiansthlm
2020-12-17, 15:01
Vi har ju världsarvet höga kusten med 800.000 besökare om året.

trevligt, finns mycket service och dylikt trots litet och mysigt.

Hög medelålder medför att alla behandlar en som barnbarn och mina ungar blir behandlade som barnbarnsbarn

Det är astrevligt och jättelättsamt, mina pensionärsgrannar går alltid med hunden, 3ggr om dagen

Det är ju fantastiskt fint där och jag har sett dina bilder och byggen från livet på landet, klart inspirerande!

fabiansthlm
2020-12-17, 15:02

En favorit hos oss men dyrt som sagt.
Vill ju inte gärna lägga mer pengar på boendet än här.

Andy.da.wohoo
2020-12-17, 18:27
Kanske Trygghetskartan (http://trygghetskartan.rf.gd) kan ge en fingervisning.

Känns inte som att underlaget är stort nog ännu med 169 röster i skrivande stund.

tjabon
2020-12-17, 20:18
Du måste titta på mindre orter med mindre än 1000 invånare typ, och mest villor/gårdar och så lite hyresfastigheter som möjligt. Jag bor strax utanför en liten ort med 350 invånare. Bara villor och typ 10 lägenheter hos privata värdar. Homogen befolkning (Europa), inga arbetslösa som dräller. En idyll, total säkert och NOLL kriminalitet.
Grannorten med 1300 invånare har en hel del kommunala hyresrätter och tog emot ca: 200 migranter för några år sedan och har haft alla möjliga helvetes problem sedan dess.

An Iron Soul
2020-12-17, 20:41
Mariefred, furusund, Västervik, Östersund?
Har man bollar så kör på Jämtland eller Norrland.

skyffelmördarn
2020-12-17, 21:29
Problemet med att bo på ett litet ställe är ju, va fan ska man arbeta med?

wintersnowdrift
2020-12-17, 21:35
Jag bor i en pytteliten by i Västmanland, cirka 2 mil från Sala (därifrån tar det 1:15 med tåget in till Sthlm central). Det mest kriminella som händer här är väl jaktbrott (jag har personligen hört illa dolt skryt från människor som tjuvskjutit varg). Innan corona pendlade jag ett par dagar/vecka till kontoret och jobbade hemifrån resterande dagar. Nu driver jag eget och bestämmer helt själv var i världen jag vill jobba ifrån.

Förutom att det är alldeles för platt här så tycker jag att jag har en rätt optimal livssituation. Både jag och min man har "Stockholmslöner" men kan bo för en spottstyver. Jag hade iaf inte velat byta med vänner som sitter på dyra lån för att bo i radhus i en förort.

Starke75an
2020-12-17, 21:35
Du är välkommen till Svenljunga eller i några av de byar omkring. Max inbrott eller nån stöld. Annars lugnt. Finns ett 10-talet byar med 200-700 invånare. De större har affär.

Den by jag bor i har ingen affär. Det går att leva med.
En buss går förbi ibland.

Hemi
2020-12-17, 21:44
Bor man i västra Sverige är Oslo och längre ned allt i Danmark närmare än Stockholm. Kontinenten överhuvudtaget. Hamburg kör man ned till i ett nafs, superbra effektiva vägar som man inte behöver svänga av från utan man har dessa depåer som går snabbt.

Att tänka på om man flyttar från öst till väst. Många ser Oslo som ett självklart mål, många har inte ens varit i Stockholm. Vilket säger en del om förhållandet till grannländerna beroende på vart man bor i Sverige. Så, ett billigt hus i Dalsland och det mesta går västerut, bortsett från ev. familj man lämnat i öst/Sthlm.

Starke75an
2020-12-17, 22:00
https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-ostra-frolunda-svenljunga-kommun-torpa-1-17103351

skyffelmördarn
2020-12-17, 22:42

Sitter väl mycket SD folk i kommunerna i Blekinge? Sölvesborg os.v.

Till och med förbjudet med pride-flagga där nere, säger något om hur det är styrt.

fabiansthlm
2020-12-17, 23:28
Flera bra förslag och åsikter, tackar!

Just jobbfrågan är väl en sak man måste lösa. Helst vill jag bli bonde men det är väl inga pengar i det och kostar mulltum med investeringar.

Diomedea exulans
2020-12-17, 23:55
Sitter väl mycket SD folk i kommunerna i Blekinge? Sölvesborg os.v.

Till och med förbjudet med pride-flagga där nere, säger något om hur det är styrt.

Ingen aning om vilka som sitter i kommunerna, men det är verkligen inte förbjudet med Prideflagga.

Starke75an
2020-12-18, 04:07

Just jobbfrågan är väl en sak man måste lösa. Helst vill jag bli bonde men det är väl inga pengar i det och kostar mulltum med investeringar.

Då kan man köpa en hel gård med djur och allt, dvs ett företag. Priset beror på.

En större mängd av innehållet kan vara på leasing, och då äger bonden inte så mycket. Vanligt med att man arrenderar mark.

Ska man bli bonde, så bör man räkna att lönen per timme är låg, beroende på att man ofta gör mer är 40 timmar i veckan.

agazza
2020-12-18, 09:01
Problemet med att bo på ett litet ställe är ju, va fan ska man arbeta med?Med tanke på hur jobbmarknaden ändras speciellt nu under pandemin så kräver inte majoriteten av jobb närheten till en specifik plats.

Och lokalt krävs alltid folk för det som ska göras inom, el, vvs bygg.

Det finns inget att göra för sinnesslöa lata människor men det är gott om jobb på glesbygden. Min sambo jobbar på sweco sthlm. Jag har mitt kontor 7 mil bort som bara dammar ihop. Det är säkert ett förråd nu

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

agazza
2020-12-18, 09:04

Just jobbfrågan är väl en sak man måste lösa. Helst vill jag bli bonde men det är väl inga pengar i det och kostar mulltum med investeringar.Glöm det. Kostar bara. Du behöver ha flera tusen djur för att det ska vara en business. Flera hundra ifall ni ska överleva på det.

Men är du inte en praktisk arbetare så har kontorsarbete senaste året verkligen blivit förändrat. Många företag jag pratat med har insett att det är ju ba skit dumt att betala för lokaler. Det är win win win för de allra flesta att jobba hemifrån

wintersnowdrift
2020-12-18, 09:26

Månskensbonde kan du ju absolut vara, dvs ha några få djur som i bästa fall betalar sitt eget uppehälle... i bästa fall alltså. Precis som agazza säger så krävs det en enormt storskalig produktion om du ska leva på det. Jag bor granne med en mjölkgård, de har 400 mjölkkor och nästan lika många kvigor.

agazza
2020-12-18, 11:49
Tror man skulle kunna få ett linderösvin gratis om året ifall man har 10 hektar skog som man söker bidrag för att hägna, sen har man två kultingar där från vår till höst som man slaktar på hösten och säljer det ena till slaktaren som betalt och lite till ut så har den egna grisen varit gratis, men det är ju nära på 100kg slaktvikt av gott kött.

Det blir mitt nästa projekt. Ifall jag klarar av det, eller blir jag ofrivillig vegetarian med 2 gamla grisar i skogen

Gregow
2020-12-18, 16:27
Hur kommer det sig att man måste ha så många djur för att det ska gå runt?

Klein
2020-12-18, 16:49
Hur kommer det sig att man måste ha så många djur för att det ska gå runt?

Framför allt för bonden får kanske 10% av vad slutkonsumenten betalar. Iaf vad gäller mjölkbönder.

Starke75an
2020-12-18, 16:54
Och om han har en grundutgift varje månad på 100000:- så blir det många liter som ska mjölkas bara för att inte gå back.

Gregow
2020-12-18, 18:10
Framför allt för bonden får kanske 10% av vad slutkonsumenten betalar. Iaf vad gäller mjölkbönder.
Jag förstår. Det låter perfekt om man vill starta en asdyr verksamhet för att sen slita ihjäl sig.

skyffelmördarn
2020-12-18, 18:11
Med tanke på hur jobbmarknaden ändras speciellt nu under pandemin så kräver inte majoriteten av jobb närheten till en specifik plats.

Och lokalt krävs alltid folk för det som ska göras inom, el, vvs bygg.

Det finns inget att göra för sinnesslöa lata människor men det är gott om jobb på glesbygden. Min sambo jobbar på sweco sthlm. Jag har mitt kontor 7 mil bort som bara dammar ihop. Det är säkert ett förråd nu

Jag är ingen kontorsnisse så den typen av jobb är inget för mig, om jag inte ska studera då. Men tror knappast mina betyg håller för det.

Starke75an
2020-12-18, 18:48
Allt i allo på landet funkar. Dvs att vara dräng. Finns allt ifrån målning av hus på sommaren, till hjälpa till med ved, avbytare på bondgård, frakta saker mm. Med en bra planering så skulle jag påstå att man ha gott om jobb med allt möjligt. Mig hade du kunnat hjälpa när jag ska bygga ställning eller riva den.

Finns gott om småföretag som behöver en hand ibland.

berserken
2020-12-18, 19:10
Framför allt för bonden får kanske 10% av vad slutkonsumenten betalar. Iaf vad gäller mjölkbönder.Jobbade ihop med en tjej för runt 15 år sen har för mej de var bland de största mjölkbönderna i Skåne ändå fick hon jobba heltid borta för att det skulle gå ihop

agazza
2020-12-18, 21:32
Jag är ingen kontorsnisse så den typen av jobb är inget för mig, om jag inte ska studera då. Men tror knappast mina betyg håller för det.Vad är du då

agazza
2020-12-18, 21:34
Hur kommer det sig att man måste ha så många djur för att det ska gå runt?För att vi är med i EU med fri rörlighet för företag utan några större påslag i tullarna.

Men svensk djurhållning är mycket mycket dyrare än alla andras länder. Varför tror ni danskt och belgiskt kött kostar typ 20% av svenskt ekologiskt

Vi köper bara svenskt ekologiskt och så lokalproducerat som möjligt och helvete vad dyrt det blir.

En fläskfilé kostar 180 spänn kilot

Diomedea exulans
2020-12-18, 21:34
Allt i allo på landet funkar. Dvs att vara dräng. Finns allt ifrån målning av hus på sommaren, till hjälpa till med ved, avbytare på bondgård, frakta saker mm. Med en bra planering så skulle jag påstå att man ha gott om jobb med allt möjligt. Mig hade du kunnat hjälpa när jag ska bygga ställning eller riva den.

Finns gott om småföretag som behöver en hand ibland.

Är det inte stört omöjligt att bli anställd vitt på såna jobb?

Angel
2020-12-18, 21:42
Du är välkommen till Svenljunga eller i några av de byar omkring. Max inbrott eller nån stöld. Annars lugnt. Finns ett 10-talet byar med 200-700 invånare. De större har affär.

Den by jag bor i har ingen affär. Det går att leva med.
En buss går förbi ibland.

Det här huset tyckte jag var så himla fint. Och typ gratis.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-ostra-frolunda-svenljunga-kommun-torpa-1-17103351

Starke75an
2020-12-18, 22:19
Är det inte stört omöjligt att bli anställd vitt på såna jobb?

Man får vara egen företagare. Det finns ju både Rut och rot som gör arbetskraften billigare.

Jag som har firma tackar nej till jobb ofta pga tidsbrist. Har ju ett vanligt kneg också. Men skulle säkerligen kunna gå runt på diverse jobb. Allt i från transporter till byta fönster får jag förfrågan om.

Sysslar även en del med försäljning av byggmaterial. Mindre nu än tidigare.

Vill man så kan man. Hur svårt kan de vara? Med en inställning och vilja så löser man det.

Hälften av mina kunder är såna som jag tidigare har gjort jobb åt.

Har nu till våren två jobb på hus som ska byta fönster. Lutar mot att jag anlitar några som jag känner och då fixar jag byggställningen och säljer fönster. Men jobbet får två andra fixa.

Det är åt en gammal kund, och de som i så fall gör jobbet har tidigt även gjort jobb åt mig.

Hemi
2020-12-19, 03:17
Den sista generationen i Sverige som växte upp med djur börjar gå bort på riktigt nu. Inte många kan djurhållning längre. Det finns en del men de är eldsjälar.

Folkhemmet, lanthandlar och postkontor etc etc etc har däremot dragit sig tillbaka en del. Det gjorde att det då fanns små centra ute på landsbygden som nu i stället har klumpat i hop sig till flashiga inomhus centra vid utkanter av städer.

Starke75an
2020-12-19, 05:36
Det här huset tyckte jag var så himla fint. Och typ gratis.

Nått fenomen som tyvärr händer när bostäder är ”billiga” är att de köps upp av folk från Göteborg som tänker ha den som sommarstuga, men låter bli att vara där och sköta om huset.

Så det händer då och då att hus och tomter blir förfallna pga fel köpare.

Men håller med. Trevligt hus till ett ok pris. I den prisklassen bör man hitta fler hus i detta område. Nära till Falkenberg, Ullared och Varberg.

Diomedea exulans
2020-12-19, 10:05
Man får vara egen företagare. Det finns ju både Rut och rot som gör arbetskraften billigare.

Jag som har firma tackar nej till jobb ofta pga tidsbrist. Har ju ett vanligt kneg också. Men skulle säkerligen kunna gå runt på diverse jobb. Allt i från transporter till byta fönster får jag förfrågan om.

Sysslar även en del med försäljning av byggmaterial. Mindre nu än tidigare.

Vill man så kan man. Hur svårt kan de vara? Med en inställning och vilja så löser man det.

Hälften av mina kunder är såna som jag tidigare har gjort jobb åt.

Har nu till våren två jobb på hus som ska byta fönster. Lutar mot att jag anlitar några som jag känner och då fixar jag byggställningen och säljer fönster. Men jobbet får två andra fixa.

Det är åt en gammal kund, och de som i så fall gör jobbet har tidigt även gjort jobb åt mig.

Jag är egen företagare och bor på landet, i sommar/höst har jag vid tre tillfällen svartjobbat med småjobb. Till alla tre arbetsgivarna har jag sagt ”utsökta, du skulle inte kunna tänka dig att börja betala mig vitt? Jag ökar inte priset”, men de bara sa nej eller ghostade mig.

Men men, fjärde gången gillt, kanske.

Starke75an
2020-12-19, 10:54
Jag tar 400:- +moms per timme eller fast pris.

Får tillägga att jag även har mitt vanliga jobb inom byggsektorn och det vet de som frågar/anlitar mig.

Diomedea exulans
2020-12-19, 10:58
Jag tar 400:- +moms per timme eller fast pris.

Jag tog 150 i timmen för svartjobben, och sa att jag inte skulle höja priset för att göra dem vita.

Jag har förresten jobbat vitt en gång också, en snubbe lät mig fylla i gropar i hans väg, då fick jag 400 i timmen inkl moms. Men det var bara en gång.

Kanske är olika i olika landsdelar, kanske är här i Blekinge folk hatar skatt över allt annat.

Starke75an
2020-12-19, 11:12
Anser att 250:- i timmen är ett riktmärke när det gäller svarta pengar. Ska väl vara nån polack som är billigare, annars känner jag nog ingen som vill ha under 250:- nuförtiden.

skyffelmördarn
2020-12-19, 11:16
Kan vi inte gå tillbaka till vad tråden ursprungligen ska handla om?

Finns det inte hård statistisk på kriminalitet och dylikt? Rika kommuner måste väl vara ganska säkert. Vilka är de rikaste kommunerna i landet?

Starke75an
2020-12-19, 11:23
Svenljunga

Diomedea exulans
2020-12-19, 11:23

Finns det inte hård statistisk på kriminalitet och dylikt? Rika kommuner måste väl vara ganska säkert. Vilka är de rikaste kommunerna i landet?

Han ville ju samtidigt inte ha ett dyrt ställe.

skyffelmördarn
2020-12-19, 11:59
Han ville ju samtidigt inte ha ett dyrt ställe.

Sant, men om man tänker kommuner där det bor mycket äldre då? Då borde man ju få bort en hel del kriminalitet.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/topplistor-kommuner/kommuner-med-hogst-och-lagst-medelalder-31-december-2016-jamfort-med-31-december-2015/

Baldr
2020-12-19, 12:51

SKR och MSB publicerar varje år en rapport där man rankar svenska kommuner utifrån trygghet. Problemet är att man skapar ett hittepåindex där man i princip likställer bombattentat med ett benbrott efter att tant Agda halkat i snön. Kommuner med äldre befolkning tenderer att prestera dåligt i den.

Tittar vi bara på anmälda brott så har vi även problem med varierande anmälningsbenägenhet och åklagares inkompetens. Ta exemplet med terrorbrottet i Lund där en gärningsman rakt ut sa att han försökte mörda svenska män för att göra jihad varpå åklagaren hävdade att så inte alls var fallet och istället åtalade honom för bilstöld och framkallande av fara.

skyffelmördarn
2020-12-19, 13:18
SKR och MSB publicerar varje år en rapport där man rankar svenska kommuner utifrån trygghet. Problemet är att man skapar ett hittepåindex där man i princip likställer bombattentat med ett benbrott efter att tant Agda halkat i snön. Kommuner med äldre befolkning tenderer att prestera dåligt i den.

Tittar vi bara på anmälda brott så har vi även problem med varierande anmälningsbenägenhet och åklagares inkompetens. Ta exemplet med terrorbrottet i Lund där en gärningsman rakt ut sa att han försökte mörda svenska män för att göra jihad varpå åklagaren hävdade att så inte alls var fallet och istället åtalade honom för bilstöld och framkallande av fara.

Då tror jag den här listan som jag länkade är bättre,

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/topplistor-kommuner/kommuner-med-hogst-och-lagst-medelalder-31-december-2016-jamfort-med-31-december-2015/

Kollar man på yngre kommuner så ser man ju att det är mycket problemområden.

Hemi
2020-12-19, 13:37

Kanske det men bäst är att prata med ortsbor om sådan saker och allt annat, man skall ju leva där. Då får man på riktigt veta hur det är. Det är bra man göra i alla fall.

Flyttar man långt ut på landet kommer man att leva med ett nytt folk. De pratar fortfarande dialekt trots att de försvunnit lite på sistone, tyvärr, på -90 talet särskilt försvann mycket. Gamla ord och fraser speciellt men melodierna är ofta kvar.

Så, dalslänningar förstår norrmän bättre än söderkisar t ex. Skåningar förstår danska bättre. Dalmasar och dalkullor har haft ett traditionellt bättre förhållande till Norge än Stockholm pga hur det fungerat förr med hur kontakter och företag gick kontra var makten låg etc.

Däremot har Dalarna - Stockholm fått en mycket mer positivt förhållande senare pga att så många åkte ned till Stockholm, möjligheternas stad, för att arbeta som snickare, bygg och riv arbetare, då de kunde detta och sedan flyttat tillbaks men många blivit kvar. Osv osv, jag tycker att man skall lära känna platsen man flyttar till på riktigt, genom folket där först och främst.

rooz
2020-12-19, 14:15

https://www.dagenssamhalle.se/sites/default/files/misc/28_eget_kapital_per_invanare.pdf

Ingen direkt kriminalitet i mina hemkommuner som jag bott i under mitt liv (Då räknar jag inte med te.x ekonomisk brottslighet eller kids som drar lustgas i skolkorridoren)

skyffelmördarn
2020-12-19, 14:41
https://www.dagenssamhalle.se/sites/default/files/misc/28_eget_kapital_per_invanare.pdf

Ingen direkt kriminalitet i mina hemkommuner som jag bott i under mitt liv (Då räknar jag inte med te.x ekonomisk brottslighet eller kids som drar lustgas i skolkorridoren)

Fan Övertorneå verkar ligga bra till på många listor, åldrande befolkning och bra ekonomi. Kanske är dit man ska bege sig.

Hemi
2020-12-19, 14:41
Det är lite svårare med mindre orter, rika/fattiga centrala/avlägsna. Jag känner till ett ställe mitt i Sverige mycket bra som haft nära noll kriminalitet förr i fråga on inbrott osv men som varit offer för räder de senaste 15 åren. Det verkar som lite större grupper personer gått på kartor eller GPS för att sedan köra genom byarna med last/skåpbilar för att gå från gård till gård nattetid och fylla dem. Det har gjort att folk numera låser ytterdörrar och allt annat och sätter up lampor överallt.

Vinter
2020-12-19, 15:05
Finns alltid jobb och möjligheter runt mindre städer som har någon större industri eller gruva. Kombinera det med lite glesare befolkning så kan man bo billigt men har valet att ta sig till bebyggelse.

agazza
2020-12-21, 11:36
Alltså på riktigt det är inte bara skog, gruvor och hemtjänst på glesbygden. Det är gammalt.

Finns massor av konsultbyråer, teknikfirmor, produktion av olika slag, tjänsteföretag, digitala bolag.

Det byggs vindkraft, det byggs hyreshus, det finns white guide reusturanger.

Vad ni än jobbar med så finns det jobb ifall ni är produktiv och effektiv

Däremot finns det inte mycket för jobbhoppare och ursäktsmänniskor.

Djungeltrumman går fort och långt

Angel
2020-12-22, 00:50
Nått fenomen som tyvärr händer när bostäder är ”billiga” är att de köps upp av folk från Göteborg som tänker ha den som sommarstuga, men låter bli att vara där och sköta om huset.

Så det händer då och då att hus och tomter blir förfallna pga fel köpare.

Men håller med. Trevligt hus till ett ok pris. I den prisklassen bör man hitta fler hus i detta område. Nära till Falkenberg, Ullared och Varberg.

Ja det hade funkat perfekt som sommarstuga om man bor i Göteborg. Tar nog knappt 1,5 timma att köra. Såg riktigt fint ut. Lite annan inredning bara :)

shut teh face
2020-12-22, 15:14
Gotland är bra, men tyvärr inte billigt.

Är mycket i Norrland och mitt tips skulle vara att satsa på flytta till något ställe som livnär sig på turism, då upplever jag en större gemenskap och öppenhet. Det finns duktigt mycket ställen som är helt isolerade från omvärlden och jobben bara försvinner och försvinner. Skulle man komma in där och köpa dyraste kåken (en herrgård för 200k) och sitta och jobba IT distans mot Stockholm så tror jag man får det svårt.

trädgårdsmöbel
2020-12-22, 16:02
Jag vill rekommendera där min mamma växte upp, en by utanför Oskarström i Halland. Just den byn heter Amböke men det finns flera "likadana" byar. Fin skog med älg, rådjur, vildsvin (numera), små tjärnar, åar, man kan paddla och det är nära till en lite större stad Halmstad, och även GBG. tar väl 1,5h ca.

Hallands inland är väldigt fint.

Tolkia
2020-12-22, 22:23
Alltså på riktigt det är inte bara skog, gruvor och hemtjänst på glesbygden. Det är gammalt.

Finns massor av konsultbyråer, teknikfirmor, produktion av olika slag, tjänsteföretag, digitala bolag.

Djungeltrumman går fort och långt.
Det här är en bra beskrivning. Jag rekommenderar Södra Lappland, men jag är förstås inte helt opartisk. Sorsele eller Storuman, om man ändå vill bo i ett samhälle. Ammarnäs är fint. Riktig vinter, riktig sommar.

BelowAverage
2020-12-22, 22:34
Jag är rätt sugen på Svalbard.

Vinter
2020-12-22, 22:37
Jag är rätt sugen på Svalbard.

Du skulle kunna okupera ett antal tusen kvadratmeter byggnader utan att någon märker nått.

Vinter
2020-12-22, 22:39

Själva tanken är att samhället har en fungerande ekonomi i grunden så du inte behöver sitta 2-3 timmar i bil för att handla nått annat än mat.

Baldr
2020-12-22, 22:54
Gotland är bra, men tyvärr inte billigt.

Nackdelen med Gotland är väl att du riskerar att sakna både el och vatten.

agazza
2020-12-23, 08:19
Själva tanken är att samhället har en fungerande ekonomi i grunden så du inte behöver sitta 2-3 timmar i bil för att handla nått annat än mat.12 minuter utanför Gävle, sundsvall eller övik så är det både billigt, finns all lokal service och det finns lite till i tätorten

Försökte hitta ett ställe som har 2 timmar till ett större samhälle men det är fan svårt. Klart man inte ska sikta på sådant.

Effektivaste stadsstorleken går runt 100.000 människor, efter det finns det bara fördelar för väldigt få människor i toppen av hiriarkierna. Man tappar transporttid, ekonomisk rörelsefrihet och enligt mig humöret för ofta pga stressen som uppstår

trädgårdsmöbel
2020-12-23, 08:37

Det här är varför jag inte skulle kunna flytta ut på landet tyvärr. Jag är beroende av en stad för att kunna hitta ett jobb och försörja mig. Har inga skills alls till att vara produktiv och effektiv. Jag behöver andras misär, hemlöshet, missbruk, kriminalitet, psykisk sjukdom för att kunna göra nytta. Utan utslagenhet är jag den utslagne. Men drömma kan man ju.

Starke75an
2020-12-23, 08:41
Du kan hyra ut östeuropéer dyrt. De jobbar ju som faaan är aldrig fulla på jobbet...

Rikard Jansson
2020-12-23, 08:42
Svanskog såklart

skyffelmördarn
2020-12-23, 09:55
Svanskog såklart

Svanskog alltså det är ju så man kan höra banjomusiken

myhnAZFR1po

När man stannar och tankar i Svanskog.

agazza
2020-12-23, 10:03
Alla borde köpa mark i Käxed och Sund och vänta på att strandskyddet försvinner.

Rikard Jansson
2020-12-23, 10:55

myhnAZFR1po

Nu föddes ju jag här så obvious bias men dels är det fint men framförallt är folk på ett visst sätt här som jag bara hittat i individer, inte i folk överlag, på andra ställen. Genuina och osjälviska.

trädgårdsmöbel
2020-12-23, 10:57

[

Man tankar väl inte där? Det är ju en avtagsväg från e...vilken siffra det nu var på vägen.

Diomedea exulans
2020-12-23, 11:31
Var det inte han Factfulness-killen som rekommenderade att köpa strandtomt i Somalia?

Hemi
2020-12-23, 22:07

Det här är varför jag inte skulle kunna flytta ut på landet tyvärr. Jag är beroende av en stad för att kunna hitta ett jobb och försörja mig. Har inga skills alls till att vara produktiv och effektiv. Jag behöver andras misär, hemlöshet, missbruk, kriminalitet, psykisk sjukdom för att kunna göra nytta. Utan utslagenhet är jag den utslagne. Men drömma kan man ju.

Vafan du jobbar ju inom vården, oavsett nivå, i länder som haft krig mer nyligen är du en hjälte redan idag, oavsett. Då jag har växt upp både väst och öst om Atlanten och har bott i alla slags hus och miljöer och samhällen på båda sidor anser jag att detta är ett Svenskt fenomen. Häröver väst, hade du inte behövt tänka sådär.

Rikard Jansson
2020-12-23, 22:15

Ålderdomshem finns :D

Vinter
2020-12-24, 18:14
12 minuter utanför Gävle, sundsvall eller övik så är det både billigt, finns all lokal service och det finns lite till i tätorten

Försökte hitta ett ställe som har 2 timmar till ett större samhälle men det är fan svårt. Klart man inte ska sikta på sådant.

Effektivaste stadsstorleken går runt 100.000 människor, efter det finns det bara fördelar för väldigt få människor i toppen av hiriarkierna. Man tappar transporttid, ekonomisk rörelsefrihet och enligt mig humöret för ofta pga stressen som uppstår

Då är det lite subjektivt vad man menar med "på landet" Jag har 10 mil till Stockholm, i sörmland men här är det svindyrt. Av den anledningen kommer jag troligtvis lämna landet när nuvarande projektet är klart. Vill man bo billigt och lantligt och sysslar med It är både Berlin och Spanien ofta vettigare imho. Vill man starta företag och växa snabbt finns inget bättre alternativ än Estland, där folk är både billigare att anställa och bättre utbildade än i Sverige.

Men allt beror på vad man är ute efter.

agazza
2020-12-24, 23:04
Då är det lite subjektivt vad man menar med "på landet" Jag har 10 mil till Stockholm, i sörmland men här är det svindyrt. Av den anledningen kommer jag troligtvis lämna landet när nuvarande projektet är klart. Vill man bo billigt och lantligt och sysslar med It är både Berlin och Spanien ofta vettigare imho. Vill man starta företag och växa snabbt finns inget bättre alternativ än Estland, där folk är både billigare att anställa och bättre utbildade än i Sverige.

Men allt beror på vad man är ute efter.Jag skulle inte flytta bara för karriär, är inte sån som person, men håller man sig borta från de tre stora städerna i Sverige är allt billigt mot medelpriserna

Bästa med EU är ju att du behöver ju inte bo i Estland för att vara verksam där.

Ännu bättre att vara verksam i Sverige via bolag och anställda från Estland.

Bäst vore ju att bli utförsäkrad här och bo lantligt i norra Italien

Vinter
2020-12-25, 02:31
Jag skulle inte flytta bara för karriär, är inte sån som person, men håller man sig borta från de tre stora städerna i Sverige är allt billigt mot medelpriserna

Bästa med EU är ju att du behöver ju inte bo i Estland för att vara verksam där.

Ännu bättre att vara verksam i Sverige via bolag och anställda från Estland.

Bäst vore ju att bli utförsäkrad här och bo lantligt i norra Italien

Jag har bott i andra länder, kan folk i min ålder godtagbar engelska eller tyska så funkar det. Det är nog därför jag tänker varför inte flytta till X istället för norrland?

Saken med Estland för boende är ju att hyra är halva priset och köpa liknande. Det är alltså lätt att flytta dit.
Likadant med andra eu-länder.

I min värld är den en begränsning att inte tänka så. Jag menar vissa tänker liknande när det gäller att bo någon mil in i Norge om man ska jobba runt Oslo. Du har inte flyttat till Indien direkt,det är väl 90% som Sverige.

Liknande om man vill bo i södra landet, varför inte Danmark? Det är betydligt mer mot kontinenten och mildare vintrar. Man lär sig språket.

Jag är mest förundrad över folks mentala barriär vid landets gränser.

Starke75an
2020-12-25, 04:06
Finska landsbygden är billigt. Men fått intrycket att lönen är sämre men mat och andra saker samma pris som i Sverige, förutom kläder och bilar som är dyrare. Dock inte så mycket kriminella som i orten.

Men om man inte behöver bil eller nya kläder så kan man bo billigt. Alltid något.

Dåligt kaffe i Finland. Jo, korv är billigt och det finns ett större utbud av senap.

Ladugårdsdörr
2020-12-25, 11:52

Institutioner för halvdårar, idioter, knarkare och hysterikor finns det väl gott om på landsbygden? Nu bor jag visserligen i Norge, och norrmannen är en särdeles sinnessjuk person, men upplever det som att i var och varannan landsortshåla man besöker jobbar 1/3 av befolkningen på det lokala dårhuset, 1/3 är intagna på nämnda dårhus och 1/3 jobbar med annat/är pensionärer utan mentala åkommor/är sjukpensionärer.

Hemi
2020-12-28, 04:01
Det är och har varit lite upscale att bo och leva på landet då man måste ta hand om avancerade svenska hus. Att leva upp till, kulturen, grannskapet som bott där i evigheter, det förgångna och det skall vara helt och rent.

Där jag bodde tävlade man nästan lite med grannarna i att putsa och pula med husen. En nykomling från Stockholm flyttade ut dit, körde sitt företag men trots att han försörjde sig och familjen, det fanns lite problem i den familjen och hans företag luktade illa och skräpade ned ansåg man.

Även jag hade problem att bli accepterad trots att jag också skapade någonting i det samhället --> som inte funnits där förut och man pratade bakom ryggen på mig.

Jag tror att det kommer att bli ändring på detta, lite långsamt. Vissa områden ute på svenska landsbygden var fina på den tiden det fanns lanthandel, postkontor, frisör, bank etc, folkhemmet. Nu har en del ställen fallit ned lite grann. Samtidigt kommer nu nya billigare boformer på landet.
Så vi för se.