Visa fullständig version : träffsäkerhet diabetessjälvtest?
Funderar på att göra ett test för diabetest.
Ska jag köpa ett på apoteket eller besöka läkare?
Känt mig knepig rätt länge till och från men extra mycket nu senaste kvartalet.
Här är resultatet jag fick på ett prov jag gjorde 2019 men de sa att inget var avvikande. (Excelinklistring)
Analys Resultat Referensintervall
* markerar resultat som kan vara avvikande
B--Leukocyter 6.6 10E9/L 3,5 - 8,8 10E9/L
B--Trombocytmedelvolym 10.3 fL 9,2 - 12,1 fL
P--Natrium 140 mmol/L 137 - 145 mmol/L
P--Kalium 4.1 mmol/L 3,5 - 4,4 mmol/L
P--ASAT 0.36 ukat/L 0,25 - 0,75 ukat/L
P--ALAT 0.24 ukat/L 0,15 - 1,1 ukat/L
P--Kreatinin 82 umol/L 60 - 105 umol/L
Pt--eGFR(Krea)relativ >=90 mL/min >80 mL/min
B--Erytrocyter 4.33 10E12/L 4,25 - 5,71 10E12/L
B--Hemoglobin (Hb) 125 g/L * 134 - 170 g/L
B--EVF 0.38 * 0,40 - 0,50
B--MCV 89 fL 82 - 98 fL
Erc(B)--MCH 28.9 pg 27,1 - 33,3 pg
Erc(B)--MCHC 325 g/L 317 - 357 g/L
Erc(B)--RDW-CV 12.3 % 12,3 - 14,3 %
B--Trombocyter 285 10E9/L 145 - 348 10E9/L
Om du tror du har diabetes är det bara blodsockret du är intresserad av.
Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Tre test kan vara aktuella, fasteglukos. HbA1c och eventuellt OGTT(inte nödvändigt om HbA1c är bra).
Så jag kan nöja mig med denna modell än att boka besök på vårdcentral?
https://www.quicktest.se/produkt/diabetestest/?gclid=CjwKCAiAt9z-BRBCEiwA_bWv-KCD4_y5rl3O99qIEEjI53UuXZaFoE0ZaoQWZPaTWd4IjZj6NB1 vcBoCu0QQAvD_BwE
https://www.quicktest.se/produkt/diabetestest/?gclid=CjwKCAiAt9z-BRBCEiwA_bWv-KCD4_y5rl3O99qIEEjI53UuXZaFoE0ZaoQWZPaTWd4IjZj6NB1 vcBoCu0QQAvD_BwE
Nä, urinanalys detekterar bara glukos i urin och du kan ha diabetes utan att ha glukos i urinen.
"U-Glukos
Urinstickan har ett fält som ändrar färg om det finns en ökad halt av glukos i urinen.
Vad är glukos och var finns det?
Kroppen behöver bränsle, energi, för att fungera. Blodet transporterar energin framför allt i form av druvsocker, som också kallas glukos. För att glukos ska kunna tas upp av kroppens celler behövs hormonet insulin.
Urinstickan visar på förhöjd halt av glukos
Vid diabetes ökar glukoshalten i blodet och glukos kan läcka ut i urinen. Det kan också finnas andra orsaker till förhöjd halt av U-Glukos. Om läkaren tror att du kan ha diabetes får du också lämna blodprov, till exempel P-Glukos eller B-HbA1c.
Urinstickan visar inte på förhöjd halt av glukos
Urinen innehåller vanligen mycket låg halt av glukos. Färgen på stickan ändras inte om halten av glukos i urinen är normal.
Du kan ha diabetes även om U-Glukos-värdet inte är förhöjt. Det beror på att socker läcker ut i urinen vid olika nivåer för olika personer."
Provet kostar typ 20kr mindre än ett läkarbesök på VC. och det enda det kommer säga är att du kanske behöver ta vidare prover på VC.
Läkare kostar 200kr och ev blodprov de vill ta ingår i den kostnaden.
Räcker du bokar en tid hos distriktssköterskan bara så kommer du billigt undan.
Funderar på att göra ett test för diabetest.
Ska jag köpa ett på apoteket eller besöka läkare?
Känt mig knepig rätt länge till och från men extra mycket nu senaste kvartalet.
Här är resultatet jag fick på ett prov jag gjorde 2019 men de sa att inget var avvikande. (Excelinklistring)
Analys Resultat Referensintervall
* markerar resultat som kan vara avvikande
B--Leukocyter 6.6 10E9/L 3,5 - 8,8 10E9/L
B--Trombocytmedelvolym 10.3 fL 9,2 - 12,1 fL
P--Natrium 140 mmol/L 137 - 145 mmol/L
P--Kalium 4.1 mmol/L 3,5 - 4,4 mmol/L
P--ASAT 0.36 ukat/L 0,25 - 0,75 ukat/L
P--ALAT 0.24 ukat/L 0,15 - 1,1 ukat/L
P--Kreatinin 82 umol/L 60 - 105 umol/L
Pt--eGFR(Krea)relativ >=90 mL/min >80 mL/min
B--Erytrocyter 4.33 10E12/L 4,25 - 5,71 10E12/L
B--MCV 89 fL 82 - 98 fL
Erc(B)--MCH 28.9 pg 27,1 - 33,3 pg
Erc(B)--MCHC 325 g/L 317 - 357 g/L
Erc(B)--RDW-CV 12.3 % 12,3 - 14,3 %
B--Trombocyter 285 10E9/L 145 - 348 10E9/L
Inget jätteavvikande men du ligger under referensvärdet på Hb och hematokrit vilken kan tyda på en eventuell anemi. Konstigt att man inte tittade vidare på det.
Plasttiger
2020-12-14, 19:10
Vilken bluff!
Behövs ganska markerad hyperglykemi för att den renala resorptionen ska svikta.
Du får en blodsockermätare för samma pengar. Alltså själva apparaten som ger ett pålitiligt numeriskt värde.
Men smartast är nog att kontakta vårdcentralen.
Det finns ju en anledning till att du misstänker diabetes - kan ju vara en annan sjukdom också.
och som ovanstående postare påpekade var blodvärdet åt det låga hållet, vilket också kan ge besvär
Man brukar kunna beställa blodsockermätare helt gratis hos tillverkarna.
Ta ett blodprov på VC och på någon sekund så har du svaret.
Köp stickor på apoteket och pissa på, efter någon sekund ser du resultatet.
Törstig? Pinkar ofta och mycket? Trött och orkeslös? Huvudvärk? Irriterad? Det är symptom som nästan alla med diabetes har ( samtidigt ) vid högt blodsocker vilket är vad du har om du inte behandlat dig för diabetes.
Det är extremt enkelt att ta reda på om du är diabetiker, det tar som sagt några sekunder för ett test.
Räcker du bokar en tid hos distriktssköterskan bara så kommer du billigt undan.Hur gör man det?
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Inget jätteavvikande men du ligger under referensvärdet på Hb och hematokrit vilken kan tyda på en eventuell anemi. Konstigt att man inte tittade vidare på det.Vadå?
vicarious
2020-12-15, 08:42
Vadå?
Du ligger under referensvärdet för män. Du har alltså en mindre mängd hemoglobin i blodet och ett mindre antal röda blodkroppar i blodet än vad som anses "normalt".
Du ligger under referensvärdet för män. Du har alltså en mindre mängd hemoglobin i blodet och ett mindre antal röda blodkroppar i blodet än vad som anses "normalt".Vad bör man då ha tänkt på hos läkaren?
Förutom att jag skulle höra av mig ifall jag kände mig sämre
Vad bör man då ha tänkt på hos läkaren?
Förutom att jag skulle höra av mig ifall jag kände mig sämre
Det är inte problematiskt lågt, kan finnas många förklaringar till att det är lite på den lägre sidan. Så återkom om du mår sämre är ett adekvat svar skulle jag säga. Men skulle du fortsätta ligga lågt vid förnyade prover kanske man får leta vidare. Kan ju vara allt från dåligt med järn i kosten till överdriven löpträning eller inflammerade tarmsjukdomar.
Hur gör man det?
1177.se
Det är inte problematiskt lågt, kan finnas många förklaringar till att det är lite på den lägre sidan. Så återkom om du mår sämre är ett adekvat svar skulle jag säga. Men skulle du fortsätta ligga lågt vid förnyade prover kanske man får leta vidare. Kan ju vara allt från dåligt med järn i kosten till överdriven löpträning eller inflammerade tarmsjukdomar.
Jag är äter mycket kött och lagar allt i gjutjärn så det låter märkligt
Löpträningen är noll
Tarmsjukdomar låter mest troligt i det fallet.
Hur som ringde jag och skulle boka diabetestest och hon i telefon kollade min historik och tyckte att jag skulle ta ett läkarbesök först och främst av någon anledning
Hur gör man det?
Förslagsvis via telefon alt 1177.se
Scratch89
2020-12-16, 09:34
Men vad har du för symptom då? Varför tror du att du har diabetes?
Men vad har du för symptom då? Varför tror du att du har diabetes?Trött, torr i käften jämt, ibland yrsel, allmänt kasst leverne i många år
Scratch89
2020-12-16, 12:13
Trött, torr i käften jämt, ibland yrsel, allmänt kasst leverne i många år
Då kan du ju ligga på vårdcentralen så det blir utrett. Och shapea up livet lite med bättre sömn, mat och träning.
Då kan du ju ligga på vårdcentralen så det blir utrett. Och shapea up livet lite med bättre sömn, mat och träning.
har hållit på sen förra testet men det hjälper inte något nämnvärt
problemet med glesbygden är systemet dom implementerat för bokning
Vi får bara boka tid per telefonsystem med återringning.
det öppnar 07 och får man inte fram samtalet innan 07:05 är dagen fullbokad.
Det är bokning på morgonen för besök samma dag, inga undantag.
Lite svårt faktiskt att ens få komma till vårdcentralen i närtid. Måste va jävligt för de äldre som det tar lång tid för att manövrera sig genom 5 lager knappval.
Trött, torr i käften jämt, ibland yrsel, allmänt kasst leverne i många år
Skickat från min VOG-L29 via TapatalkKissar du mycket?
Kissar du mycket?
Sent from my FRD-L19 using TapatalkDricker mycket vatten så ja det måste jag säga.
Skiter 3ggr om dagen eller mer också
Dricker mycket vatten så ja det måste jag säga.
Skiter 3ggr om dagen eller mer också
Om du har diabetes kissar du mer än bara "mer för att jag dricker mer". Jag vet dock av egen erfarenhet att det inte är så lätt att avgöra. Diabetes betyder bokstavligen typ "överdriven urinering". Skiter du orimligt mycket också kanske det är någon annan gemensam orsak. Tappat vikt?
Boka tid hos vårdcentralen är förmodligen det enklaste och billigaste du kan göra, om du inte känner någon med en glukosmätare. Eller smaka på kisset som man gjorde förr. Är det sött har du nog diabetes.
Plasttiger
2020-12-16, 19:02
Eller smaka på kisset som man gjorde förr. Är det sött har du nog diabetes.
Nackdelen är att det är svårt att bygga upp ett pålitligt referensmaterial.
Scratch89
2020-12-16, 20:35
nackdelen är att det är svårt att bygga upp ett pålitligt referensmaterial.
:d
Scratch89
2020-12-16, 20:37
har hållit på sen förra testet men det hjälper inte något nämnvärt
problemet med glesbygden är systemet dom implementerat för bokning
Vi får bara boka tid per telefonsystem med återringning.
det öppnar 07 och får man inte fram samtalet innan 07:05 är dagen fullbokad.
Det är bokning på morgonen för besök samma dag, inga undantag.
Lite svårt faktiskt att ens få komma till vårdcentralen i närtid. Måste va jävligt för de äldre som det tar lång tid för att manövrera sig genom 5 lager knappval.
Prova som sagt 1177.se.
Om det ändå inte finns bokningsbara tider inom rimlig tid; kontakta annan vårdcentral och se hur det ser ut hos dem. Om de kan erbjuda bättre tider/service kan du lista om dig dit utan problem. Brukar ta en arbetsdag eller två innan det blir klart.
Om du har pengar att lägga på vård rekommenderar jag dig privat sjukförsäkring.
Om du har diabetes kissar du mer än bara "mer för att jag dricker mer". Jag vet dock av egen erfarenhet att det inte är så lätt att avgöra. Diabetes betyder bokstavligen typ "överdriven urinering". Skiter du orimligt mycket också kanske det är någon annan gemensam orsak. Tappat vikt?
Boka tid hos vårdcentralen är förmodligen det enklaste och billigaste du kan göra, om du inte känner någon med en glukosmätare. Eller smaka på kisset som man gjorde förr. Är det sött har du nog diabetes.
Namnet*diabetes*(diabetes mellitus)
Diabetes*har tidigare kallats sockersjuka. Själva ordet*diabetes*är grekiskt (diabainein) och*betyder*ungefär "något som strömmar igenom kroppen". Ordet*mellitus*är hämtat från latin och*betyder*honungssöt.
Sött kiss typ.
Sött kiss typ.Ska man vara petig är det mellitus som betyder sött. Diabetes insipidus finns också och då är inte kisset sött, men i vardagligt tal är det diabetes mellitus man menar när man pratar om diabetes.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.