Visa fullständig version : Föräldrar som säger till sina barn att de inte tål kött
I min omgivning är detta det vanliga bland föräldrar som vill uppfostra barnen vegetarianskt. Vad tycker ni? Jag tycker det är helt förkastligt att ljuga för barnen och säga att de inte tål kött.
Även förkastligt att tvinga barnen äta vegetarianskt.
Tycker väl det är lika problematiskt som att uppfostra sitt barn in i "sin" tro.
Men å andra sidan påverkar man sina barn omedvetet gällande det mesta i tron om att det man gör är det bästa.
Finns ju mängder av goda och mindre goda exempel på ting man tutar i sina barn:
- Känslonormer
- Könsnormer
- Kroppsnormer
- Syn på samhället
Jobbar inom skolan och får höra både det ena och det andra av mina elever...
Andy.da.wohoo
2020-12-12, 18:12
Det låter helt befängt. Ska man uppfostra sina barn att äta vegetariskt så får man göra det utan tvång eller lögner.
Diomedea exulans
2020-12-12, 18:19
Aldrig hört talas om det förut, men det låter ju fullkomligt vidrigt.
Det låter helt befängt. Ska man uppfostra sina barn att äta vegetariskt så får man göra det utan tvång eller lögner.
Det blir inte så mycket uppfostra som att lura in i, tycker jag, uppfostring är inte en subversiv akt.
trädgårdsmöbel
2020-12-12, 18:34
Jag ser inget jättefel i det så länge inte veganismen kommer med en dessert av pk, antirasism, inklusivitet, tolerans och normkritik.
Magnus N
2020-12-12, 18:36
Problemet är inte att föräldrarna vill att sina barn ska äta vegetariskt, utan att man i detta fall ljuger och får barnen att tro de är allergiska mot något de inte är.
Diomedea exulans
2020-12-12, 18:40
Problemet är inte att föräldrarna vill att sina barn ska äta vegetariskt, utan att man i detta fall ljuger och får barnen att tro de är allergiska mot något de inte är.
Kul om barnet någon gång råkar få i sig kött och får reda på det, det kommer åka i ilfart till sjukhuset.
Magnus N
2020-12-12, 18:43
Kul om barnet någon gång råkar få i sig kött och får reda på det, det kommer åka i ilfart till sjukhuset.
Ja, om man indoktrinerat ungen sedan födseln och råkar äta kött vid 6-8års ålder, kan tänka mig en panikattack inte är långt ifrån.
är bara tragiskt att som förälder bete sig så
shut teh face
2020-12-12, 22:47
Det är fel om man ska hindra barn från att äta det 100% tycker jag, hålla på säga att de inte "tål" det. Då krävs det läkarintyg (om man ens kan vara allergiskt mot det), skolan ska inte hålla på lägga resurser på ideologiska föräldrar. Däremot är det ju inget konstigt att man inte serverar det hemma, barn ska äta det som serveras hemma anser jag, bums.
Det är två olika föräldrapar jag hört säga detta. Jag tror de gör det för att ungarna ska acceptera (jämför om de sagt "vi vill inte att du ska äta kött"). Men visst är det fel.
Det är fel om man ska hindra barn från att äta det 100% tycker jag, hålla på säga att de inte "tål" det. Då krävs det läkarintyg (om man ens kan vara allergiskt mot det), skolan ska inte hålla på lägga resurser på ideologiska föräldrar. Däremot är det ju inget konstigt att man inte serverar det hemma, barn ska äta det som serveras hemma anser jag, bums.
Nej eleven behöver inte läkarintyg för vegansk kost i skolan. Tillika som att det inte behövs intyg för kosthållning som utesluter gris som också är en ideologisk kost eller blod.
Nej eleven behöver inte läkarintyg för vegansk kost i skolan. Tillika som att det inte behövs intyg för kosthållning som utesluter gris som också är en ideologisk kost eller blod.
Det är upp till kommunen/skolan, de kan ta beslut ifall det krävs intyg eller inte.
I många fall är man tillmötesgående rörande griskött pga. religionsfrihet, men samtidigt finns det flera skolor som numera inte serverar ett alternativ när gris serveras. Så det beror på vem som styr i kommunen.
Starke75an
2020-12-13, 08:39
Det är två olika föräldrapar jag hört säga detta. Jag tror de gör det för att ungarna ska acceptera (jämför om de sagt "vi vill inte att du ska äta kött"). Men visst är det fel.
Man lurat i ungarna allt möjlighet idag. Har en granne som röstar på sossarna, trots att om man fråga om olika åsikter då har helt annan uppfattning än sossarna i och det ska vara i samhället.
Men han och hans pappa har alltid röstat rött.
Indoktrinering funkar. Bara upprepa budskapet ofta.
Hur kan bärare av sådana gener leva vidare? Genetiska mutanter brukar ju ej skaffa barn eller sterilisera sig.
Det är upp till kommunen/skolan, de kan ta beslut ifall det krävs intyg eller inte.
I många fall är man tillmötesgående rörande griskött pga. religionsfrihet, men samtidigt finns det flera skolor som numera inte serverar ett alternativ när gris serveras. Så det beror på vem som styr i kommunen.
Hade bra gärna velat veta vad det är för skolor som inte serverar alternativ till gris. Den triangulering som blir mellan skollagstiftningen gällande avgiftsfriskola, diskrimineringslagen och livsmedelslagstiftningen blir ju i sådant fall ganska problematiskt och inte heller korrekt. Däremot innebär det inte att annat kött behöver kunna erbjudas men ett alternativ, typ vegetariskt.
Rent sakligt är ju "tål inte kött" rätt märkligt, kan man ens vara allergisk mot "kött" rent allmänt? Jag köper att man kan vara allergisk mot tex kossor, lamm, grisar etc men inte mot "kött".
Hittade iof detta nu https://en.wikipedia.org/wiki/Alpha-gal_allergy
trädgårdsmöbel
2020-12-13, 10:46
Rent sakligt är ju "tål inte kött" rätt märkligt, kan man ens vara allergisk mot "kött" rent allmänt? Jag köper att man kan vara allergisk mot tex kossor, lamm, grisar etc men inte mot "kött".
Jag tror jag blivit allergisk/känslig. Fläsk, fisk, skaldjur och kyckling går bra, men nöt, ren och älg över kanske 500g och magen mår skit sedan.
Livsmedelsverket tar upp att personer allergiska mot ägg också kan reagera på kycklingkött:
https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/produktion-av-livsmedel/allergener/agg
Söker man vidare på nätet finner man att det finns personer som reagerar på kött från djur. Det finns olika proteiner på muskelcellernas yta, specifika för varje djurart, som vissa kan reagera på. Jag har inte sökt djupare än så.
Jag tror jag blivit allergisk/känslig. Fläsk, fisk, skaldjur och kyckling går bra, men nöt, ren och älg över kanske 500g och magen mår skit sedan.
Jag bara spekulerar nu, men är inte generellt nöt mer "kompakt" än fläsk, skaldjur och kyckling? Så kanske är en fråga om att magen får svårare att bryta ner köttfibrerna eller nåt. Är det tex någon skillnad om du äter en biff eller stek av nöt kontra nötfärs? Jag är ju såklart inte ens nära kunnig, men tänker att allergier ofta är kopplat till något protein, och i kött likt jordnötter finns det förhållandevis mycket protein, så även så mycket som typ 100 gram borde vara förödande om man är allergisk :P Så tror spontant (men fortfarande ytterst okunnigt) mer på känslig eller att magens förmåga att spjälka är nedsatt.
Livsmedelsverket tar upp att personer allergiska mot ägg också kan reagera på kycklingkött:
https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/produktion-av-livsmedel/allergener/agg
Söker man vidare på nätet finner man att det finns personer som reagerar på kött från djur. Det finns olika proteiner på muskelcellernas yta, specifika för varje djurart, som vissa kan reagera på. Jag har inte sökt djupare än så.
Beror väl på hur man definierar "kött", jag tänkte på rött kött som kött och kycklingkött som typ fågel, fiskkött som fisk osv. Skaldjursallergi är ju i och för sig en relativt vanlig födoämnesallergi mot just "kött".
Men jag tänker att om man som förälder är vegan eller vegetarian och hävdar att sitt barn inte tål kött, så är min spontana tanke att barnet inte har testats eller ens reagerat konstigt på "kött".
Om det inte skulle finnas någon koppling till att barn till föräldrar som länge levt på strikt vegetarisk kost i högre utsträckning är intoleranta eller allergiska mot "kött" då.
Finns ju också något så vansinnigt som "allergi" mot vatten jag hörde om för länge sen nu när jag tänker efter.
https://en.wikipedia.org/wiki/Aquagenic_urticaria
trädgårdsmöbel
2020-12-13, 13:57
Jag bara spekulerar nu, men är inte generellt nöt mer "kompakt" än fläsk, skaldjur och kyckling? Så kanske är en fråga om att magen får svårare att bryta ner köttfibrerna eller nåt. Är det tex någon skillnad om du äter en biff eller stek av nöt kontra nötfärs? Jag är ju såklart inte ens nära kunnig, men tänker att allergier ofta är kopplat till något protein, och i kött likt jordnötter finns det förhållandevis mycket protein, så även så mycket som typ 100 gram borde vara förödande om man är allergisk :P Så tror spontant (men fortfarande ytterst okunnigt) mer på känslig eller att magens förmåga att spjälka är nedsatt.
[/url]
Fläsk är ändå "rött kött" men just det funkar. Ofta kommer problemet med nöt, älg, ren när jag äter väldigt mycket. Jag kan äta ett par burgare, eller spaghetti och köttfärssås...vanlig middag med nöt/ren/älg men om jag skall grilla och äta mycket så får jag välja fläsk/fisk/kyckling eller köra mixed grill (med mindre än ca 500gr nöt), gör jag inte det så blir magen riktigt sur, svider, rapar, surfiser, köttsvettningar, sura uppstötningar osv.
Har inte testat äta de mängderna är i färs enbart, kanske är mer lättsmält? Har inte testat lamm heller.
Jag tänker mer att det där är minst 2000+ kcal, äter du annat till så ganska mycket mer. Kanske inte så konstigt att magen går igång på overdrive?
Floran i matspjälkningsapparaten är kopplad till såväl födoämnesallergier som psykisk hälsa. Något att beakta för herr Filmjölk/Trädgårdsmöbel som lider av såväl födoämnesallergier som psykisk ohälsa.
Låter väldigt ohälsosamt.
BelowAverage
2020-12-13, 16:33
Går säkert jättebra att ljuga för sina barn och detaljstyra vad de äter. Sådant brukar inte alls resultera i väldigt upproriska barn som söker sig bort från sina föräldrar.
trädgårdsmöbel
2020-12-13, 17:05
Floran i matspjälkningsapparaten är kopplad till såväl födoämnesallergier som psykisk hälsa. Något att beakta för herr Filmjölk/Trädgårdsmöbel som lider av såväl födoämnesallergier som psykisk ohälsa.
Även fysisk ohälsa. Finns nog inget på min kropp (Utom njurarna och levern tydligen, de tål vad som helst) som fungerar som det skall.
Jag har börjat sluta bry mig vad andra gör, idioter är som maskrosor. De dyker upp överallt. Som tur är har de till skillnad från maskrosor en förmåga att också ta död på sig själva tillslut.
Barnen kommer förmodligen bli rebelliska och äta ordentligt med kött när de kan. Den lögnen att de skulle vara allergisk fungerar knappast länge.
Hade bra gärna velat veta vad det är för skolor som inte serverar alternativ till gris. Den triangulering som blir mellan skollagstiftningen gällande avgiftsfriskola, diskrimineringslagen och livsmedelslagstiftningen blir ju i sådant fall ganska problematiskt och inte heller korrekt. Däremot innebär det inte att annat kött behöver kunna erbjudas men ett alternativ, typ vegetariskt.
Jag inser att jag inte var tydlig nog med det jag skrev, sorry för det. Skolor slutar servera alternativ till fläsk och med detta menar jag att de dagar man serverar fläsk så har man t.ex. även erbjudit kyckling. Vegetarisk/fil/bröd-alternativet kommer i stort sett alltid finns på skolorna, vid alla rätter men det jag syftade på var just att man erbjöds alternativ till fläsk i form av annan kötträtt.
De som jag minns som gör detta är Staffanstorp kommun oxh spontant borde välja flera SD-styrda kommuner ha samma linje tror jag?
Jag inser att jag inte var tydlig nog med det jag skrev, sorry för det. Skolor slutar servera alternativ till fläsk och med detta menar jag att de dagar man serverar fläsk så har man t.ex. även erbjudit kyckling. Vegetarisk/fil/bröd-alternativet kommer i stort sett alltid finns på skolorna, vid alla rätter men det jag syftade på var just att man erbjöds alternativ till fläsk i form av annan kötträtt.
De som jag minns som gör detta är Staffanstorp kommun oxh spontant borde välja flera SD-styrda kommuner ha samma linje tror jag?
Då är vi på samma linje helt enkelt.
Tragiskt att erbjuda fil/bröd som substitut till maten som serveras. Det är fan frukost/mellanmål. Har turligt nog varken mött det på arbetsplatser eller när jag själv gick i skolan.
Där kan man ju snacka om att tangera till vad som är okej. Undra hur skolorna ser ut i övrigt (arbetar själv på skola med strax under 50% elever med annat modersmål) med språklig anpassning. Men det är en helt annan diskussion :hbang:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.