Visa fullständig version : Vad tycker du är mest relevant med Kolozzeum då och nu?
TotteShaped4Life
2020-12-12, 01:26
För min del som är relativt ny medlem (2016) är kolo en binär guldgruva, kunskapsbank rörande ämnen rörande ämnen inom träning/kost med ytterst kompetenta människor. I princip varje gång jag funderar över något inom detta googlar jag t.ex. som nu senast "glycin + kolozzeum". Jag har lärt mig enormt mycket genom att följa de olika trådarna genom åren.
King Grub
2020-12-12, 10:33
Allt var bättre förr, och det är inte bara nostalgi som talar.
Extremt många fler aktiva, intressanta och kunniga medlemmar förr.
Problemet ligger både i hur Kolozzeum förvaltas på senare år och konkurrensen från t ex sociala medier som slagit ut många forum.
PureWhey
2020-12-12, 10:52
Saknar framför allt användaren som skrev poesi, minns inte nicket just nu.
TotteShaped4Life
2020-12-12, 11:22
Någon kanske skulle starta en FB-grupp som heter Kolozzeum. Grejen är ju att det är så mycket smidigare med alla olika ämnen, trådar i ett forum som det här. Det blir alltid mycket rörigare på FB med det mesta när allt finns i ett enda flöde.
Ladugårdsdörr
2020-12-12, 11:27
Det enda som fortfarande är relevant är detta. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=100787)
skyffelmördarn
2020-12-12, 11:36
intressanta och kunniga medlemmar förr.
Ouch
Brofessorn
2020-12-12, 12:14
mangemani
PureWhey
2020-12-12, 12:37
mangemaniNja, en annan. Han skrev allt i caps har jag för mig.
Skickat från BÖJRACKET
Diomedea exulans
2020-12-12, 14:16
Det som är mest relevant måste ju vara det som väcker starkast känslor, och som orsakar mest diskussion, bland de aktiva medlemmarna. Baserat på dessa två kriterier så är det mest relevanta hur fel det är att jag bor hemma hos mina föräldrar. Det näst mest relevanta är hur jag tar över trådar och får dem att handla om mig. Det tredje mest relevanta är att jag aldrig tar i när jag tränar.
Du tänker inte på mahmoud?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=212189
Sista inlägget 2014 men loggade in senast i år.
PureWhey
2020-12-12, 14:38
Du tänker inte på mahmoud?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=212189
Sista inlägget 2014 men loggade in senast i år.
Där ja :D
Där ja :D
Trodde du nenade bog hulken...
Hepp.
Visst var det roligare förr på kolo .. :)
Brofessorn
2020-12-12, 16:06
Trodde du nenade bog hulken...
Hepp.
Han jag tänkte på också, måste ha blandat ihop avatarerna eller något... Vem vet, sa katten som sket.......
Kolozzeum är bättre nu. Antalet aktiva medlemmar är perfekt för att hålla forumet aktivt men fortfarande inte helt dött. Det är dessutom perfekt antal medlemmar för att lyfta fram och främja unika personligheter på ett forum.
skyffelmördarn
2020-12-12, 16:39
Kolozzeum är bättre nu. Antalet aktiva medlemmar är perfekt för att hålla forumet aktivt men fortfarande inte helt dött. Det är dessutom perfekt antal medlemmar för att lyfta fram och främja unika personligheter på ett forum.
Ja Dio var ju en i mängden för 10 år sedan, minns inte alls så mycket av honom från förr.
King Grub har ju tittat fram mer också på sistone tycker jag.
Både bra och dåligt med att få ett mindre forum.
Det fanns gott om unika personligheter för 10 år sedan och säkert långt innan dess :)
Rikard Jansson
2020-12-12, 19:47
Jag är ju kvar så det är allt fortfarande bra
Känns som storhetstiden var kring 2008-2010. Har jag fel? Ska dock noteras att det redan då var ett "gammalt" forum som funnits i flera år.
Fortfarande ett bra forum dock. Men jag tror dödsstöten kommer när de gamla rävarna (läs King Grub) inte orkar/vill engagera sig längre.
TotteShaped4Life
2020-12-13, 05:39
Fortfarande ett bra forum dock. Men jag tror dödsstöten kommer när de gamla rävarna (läs King Grub) inte orkar/vill engagera sig längre.
Det ÄR så. Utan KG kommer kolo för mig att bli en bra historisk källa.
BelowAverage
2020-12-13, 05:56
Jag läser mest av gammal vana. För min del "dog" forumet när intressanta diskussioner började stängas ner och man samtidigt bannade användare som till sist tappade humöret mot troll istället för trollkontona.
trädgårdsmöbel
2020-12-13, 14:51
Jag läser/skriver för att det ibland dyker upp något kul och jag har inget bättre för mig.
Men Kolozzeum var bättre förr det håller jag med om. Fast Kolozzeum speglar samhället på det sättet, cancelculture, deplattformering, kränkthetskultur, åsiktskorridor och feminister och andra vänsterister bestämmer vad som är ok eller ej, så även tyvärr på Kolozzeum.
Detta suger ur glädjen i allt och det blir helt enkelt inte en lika trevlig plats som det brukade vara innan de krafterna växte.
Jag har varit med sedan 2004 och de stora skillnaderna som jag upplever det är:
1) Folk med fantastisk utveckling på kort tid lyser med sin frånvaro.
2) Fokuset har skiftat från hokuspokus med kosten och kosttillskotten till hokuspokus med träningen.
De två punkterna har antagligen ett samband.
Anton Fräs
2020-12-13, 15:05
Jag läser mest av gammal vana.
Detta stämmer även för mig. Jag har inte alls samma intresse av att läsa kost- och träningsdiskussioner på senare år och ingen ork att diskutera baserat i vetenskap heller mot alla random troll och tokerier. KG trillar fortfarande in med spännande studier jag själv missat dock.
Det lämnar typ speltrådar och relationstrådar så länge det får vara uppe.
Jag hamnade här sommaren 2001. Jag sökte information och Kolozzeum var det absolut bästa träningsforumet, med svenska medlemmar dessutom. Kolozzeum var en kunskapsbank. Men söker man på forumet idag måste man nog vara medveten om att svaren på alla frågor speglar tiden och kunskapen då.
Jag är kvar för att jag är nyfiken på vad som är nytt och som är kommande inom kost och näringslära kopplat till träning.
Precis som Kungen sade, För Sverige i tiden så speglar forumen/sociala medier Sverige i tiden, De som var 5 då är 25 i dag. De som var 25 då är 45 i dag. Klart inte forumet kan vara likadant nu som då. Ingenting är det, förutom möjligen ideologier och ismer kanske.
Jag är för lat för att sluta komma hit. Det tar mer energi att eliminera en sådan invand rutin än att ha kvar den. Typ som att jag har autostart på mIRC fortfarande.
trädgårdsmöbel
2020-12-14, 06:45
En grej som var väldigt annorlunda med Kolozzeum förr var att färre (procentuellt) filmade sina lyft och lade upp, samma med bilder. Det var mer anonymt. Man kunde skriva "Fatta JAG ÄR GROOOOOV nu!!! 3 burkar tonfisk med MINIMJÖLK!!! 100kg på stången och 12 snabba MILITÄRPRESSAR!!! Så förstod alla att man var grov och stark som satan och behandlade en med stor respekt för ens träningskunskaper. Det skulle inte hålla idag. (Bonuspoäng till den som vet vilket användarnamn jag försöker härma).
trädgårdsmöbel
2020-12-14, 07:35
Hackstait.
Najs! Bra jobbat. Vi kör en till: Personen i fråga:"Är det någon som vet vilken hemsida FilippaK har??? Annan person: "Har du testat att googla?" Personen ifråga: "Vem fan har frågat dig??? Alltså passa dig jävligt noga!!! Ta en kur steroider så det blir nåt av dig!!!"
Precis som Kungen sade, För Sverige i tiden så speglar forumen/sociala medier Sverige i tiden, De som var 5 då är 25 i dag. De som var 25 då är 45 i dag. Klart inte forumet kan vara likadant nu som då. Ingenting är det, förutom möjligen ideologier och ismer kanske.
Fan vad jag saknar gamla internet. Typ 2000-2007 those were the days.
(Ja jag använde internet redan 1993 men då var det fan inte mycket att hurra över).
Najs! Bra jobbat. Vi kör en till: Personen i fråga:"Är det någon som vet vilken hemsida FilippaK har??? Annan person: "Har du testat att googla?" Personen ifråga: "Vem fan har frågat dig??? Alltså passa dig jävligt noga!!! Ta en kur steroider så det blir nåt av dig!!!"
Gladiatorerna1!
trädgårdsmöbel
2020-12-14, 09:01
Gladiatorerna1!
Snyggt!
wintersnowdrift
2020-12-14, 11:29
En grej som var väldigt annorlunda med Kolozzeum förr var att färre (procentuellt) filmade sina lyft och lade upp, samma med bilder. Det var mer anonymt. Man kunde skriva "Fatta JAG ÄR GROOOOOV nu!!! 3 burkar tonfisk med MINIMJÖLK!!! 100kg på stången och 12 snabba MILITÄRPRESSAR!!! Så förstod alla att man var grov och stark som satan och behandlade en med stor respekt för ens träningskunskaper. Det skulle inte hålla idag. (Bonuspoäng till den som vet vilket användarnamn jag försöker härma).
Fast man träffade ju också folk IRL mer ofta då, så jag upplevde Kolozzeum förr som mer personligt.
Jag hade t.ex. Kolo-medlemmar boende hemma hos mig en helg då vi alla körde ett cykellopp. Detta drog jag ihop i den dåvarande cykeltråden. De träffade också min familj, och mina föräldrar pratar fortfarande om detta då somliga Koloiter har en förmåga att göra intryck :d. Det kallar jag personligt om något.
Fast man träffade ju också folk IRL mer ofta då, så jag upplevde Kolozzeum förr som mer personligt.
Jag hade t.ex. Kolo-medlemmar boende hemma hos mig en helg då vi alla körde ett cykellopp. Detta drog jag ihop i den dåvarande cykeltråden. De träffade också min familj, och mina föräldrar pratar fortfarande om detta då somliga Koloiter har en förmåga att göra intryck :d. Det kallar jag personligt om något.
Ja, jag hade helt glömt bort Koloträffarna! Det var tider det, långt före Instagram så att man lite bortkommet kom till gymmet och presenterade sig för varandra och först då fick ett ansikte på nicket.
Försöker se forumet för vad det är nu och uppskatta det. Är dock väldig skillnad i dels aktivitet och hur många medlemmar som är aktiva. Från min lilla stad var det tre stycken minst som jag kände som var aktiva här. :)
delta_mats
2020-12-16, 12:57
Förr: Fler medlemmar som skapade fler intressanta trådar. Bättre diskussioner, framförallt träningsdelen huserade duktiga atleter från flera olika discipliner. Man kunde faktiskt få riktiga och relevanta träningsråd samt input på sitt utförande i olika övningar. Loggade man in en gång per dag fanns garanterat 10-15 nya trådar. Det fanns mängder med träningsjournaler att följa, varje dag kunde säkert 30-40 journaler vara uppdaterade.
Nu: Loggar mest in slentrianmässigt, blir besviken 9/10 ggr. Fortsätter trots det titta in och skriva lite ibland. *facepalm*
Nu: Loggar mest in slentrianmässigt, blir besviken 9/10 ggr. Fortsätter trots det titta in och skriva lite ibland. *facepalm*
Varför inte sparka liv i journalen din istället för att vara besviken?
trädgårdsmöbel
2020-12-16, 13:58
Något jag saknar från förr på Kolozzeum är en typ av kvinnliga medlemmar som aldrig riktigt accepterades men som ändå dök upp ibland. "Titta på mig jag är sexig" kan jag sammanfatta personligheten till.
Men det var nog tyvärr den allra första kategorin människor som helt övergav internetforum för social media.
delta_mats
2020-12-16, 14:05
Varför inte sparka liv i journalen din istället för att vara besviken?
Har inget eget behov att föra en journal. Det roliga med journaler var snack och feedback. Interna tävlingar med andra osv. Inspiration att läsa andras journaler. Det är så lite folk som skriver nu så det blir inte roligt. Det. Är helt enkelt för lite folk som är aktiva. Skulle behövas en tiodubbling för att få fart på grejerna.
delta_mats
2020-12-16, 14:07
Något jag saknar från förr på Kolozzeum är en typ av kvinnliga medlemmar som aldrig riktigt accepterades men som ändå dök upp ibland. "Titta på mig jag är sexig" kan jag sammanfatta personligheten till.
Men det var nog tyvärr den allra första kategorin människor som helt övergav internetforum för social media.
Japp. Från 10-20 dregglandes kolozzeumkillar till några hundra likes på Instagram.
Läskeblask
2020-12-16, 14:13
Av den forumerfarenheter jag har så är det rätt tyst på dom flesta fronter ifall ämnet inte berör politik eller människorelationer. Lite dött är här jämfört med förr. Få intressant trådar
Forumet dog lite för mig då Trump-tråden försvann.
Brofessorn
2020-12-16, 14:32
Forumet dog lite för mig då Trump-tråden försvann.
https://i.imgflip.com/4qkpir.jpg
Det här var absolut det bästa med kolo på den tiden det begav sig. Några hängde kvar och blev vänner för livet.
Scratch89
2020-12-16, 20:50
Det här var absolut det bästa med kolo på den tiden det begav sig. Några hängde kvar och blev vänner för livet.
Vissa lämnar intryck i andras lägenheter...
:D
Scratch89
2020-12-16, 20:57
Det som är mest relevant måste ju vara det som väcker starkast känslor, och som orsakar mest diskussion, bland de aktiva medlemmarna. Baserat på dessa två kriterier så är det mest relevanta hur fel det är att jag bor hemma hos mina föräldrar. Det näst mest relevanta är hur jag tar över trådar och får dem att handla om mig. Det tredje mest relevanta är att jag aldrig tar i när jag tränar.
Bra trollat!
Om det känns bättre så hade jag två medlemmar knacka på min dörr 04:30 för att efter det idka samkväm i en annan del av bostaden..
trädgårdsmöbel
2020-12-18, 00:28
Om det känns bättre så hade jag två medlemmar knacka på min dörr 04:30 för att efter det idka samkväm i en annan del av bostaden..
Jag har hört om detta men jag kan blandat ihop det med något annat jag hört och gjort det till en händelse i huvudet. Var det någon som åkte 40 mil för att gå på fest med människor han aldrig träffat, halsade en hel flaska sprit, boxade "sig själv" i spegeln och lämnade blodfläckar överallt för att sedan somna i värdens säng inom 1h från han anlänt?
Jag har hört om detta men jag kan blandat ihop det med något annat jag hört och gjort det till en händelse i huvudet. Var det någon som åkte 40 mil för att gå på fest med människor han aldrig träffat, halsade en hel flaska sprit, boxade "sig själv" i spegeln och lämnade blodfläckar överallt för att sedan somna i värdens säng inom 1h från han anlänt?
Du får 0,5 poäng för ditt svar. En halvan stämmer inte, vilken det är får du fundera över.
Det stämmer, har hört samma berättelse.
trädgårdsmöbel
2020-12-19, 22:13
Du får 0,5 poäng för ditt svar. En halvan stämmer inte, vilken det är får du fundera över.
Jag föreställer mig den här graden av berusning och spegelbeteende.
https://youtu.be/kMHnNF2rqpI
allt var bättre för, förutom styrkan...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.