handdator

Visa fullständig version : Ersättning för voltaren och diklofenak?

Wrista
2020-12-11, 21:25
Nu när dom ej går att köpa receptfritt. Och man behöver få ner en inflammation eller en blödning i någon muskel. Vilket receptfritt alternativ i tablettform är det som gäller?

King Grub
2020-12-11, 22:03
Naproxen, ibuprofen.

King Grub
2020-12-11, 22:04
Ha du inte bunkrat Diklo?

Cooks
2020-12-11, 22:46
Är det första januari som de blir receptbelagda?

King Grub
2020-12-11, 22:47
Första juni 2020, för ett halvår sedan.

Wrista
2020-12-12, 02:42
Ha du inte bunkrat Diklo?

Nej tyvärr. Vad är skillnaden av att ta Naproxen jämfört med ibuprofen vid just idrottskador?

Cooks
2020-12-12, 12:59
Första juni 2020, för ett halvår sedan.

Helvete. Har iaf inte behövt det hittills så det kanske går ändå, hur länge står sig de obrutna förpackningarna du har?

EDIT: https://i.imgur.com/bFtNKY3.png

Nej tyvärr. Vad är skillnaden av att ta Naproxen jämfört med ibuprofen vid just idrottskador?

Naproxen är mer långtidsverkande än ibuprofen och således är risken större för gastrointestinala bieffekter. Ibuprofen verkar fortare och försvinner även ur kroppen fortare så mindre chans för GI-bieffekter. Effekten i sig ska vara pretty much same same.

King Grub
2020-12-12, 13:29
Åratal efter bästföredatum. Liknande mediciner har undersökts i USA och funnits fullt verksamma 30-40 år efter det att datumet gått ut.

TotteShaped4Life
2020-12-12, 13:35
Funderat på det där gällande mediciner i tablettform och bäst-före-datum. Vad är det som skulle kunna hända med produkten för att te.x. en alvedon skulle förlora verkan.

King Grub
2020-12-12, 13:39
Jag har en bra-att-ha-låda med bl a Diklo. Jag har aldrig behövt använda något, men varför inte vara på den säkra sidan. Jag hade en extrem rabattkupong så jag köpte på mig ordentligt en gång. Blev runt 8 kronor förpackningen på Apotea.

Bra att ha i beredskap vid behov det närmaste årtiondet.

Inte minst när samhällskollapsen kommer. Då vill man ju inte stå utan läkemedel.

https://i.imgur.com/QQ7lYdi.jpg

tomten1
2020-12-12, 13:53
:laugh:

Lafayette
2020-12-12, 13:54
Lol

Langster
2020-12-12, 15:17
Jag har en bra-att-ha-låda med bl a Diklo. Jag har aldrig behövt använda något, men varför inte vara på den säkra sidan. Jag hade en extrem rabattkupong så jag köpte på mig ordentligt en gång. Blev runt 8 kronor förpackningen på Apotea.

Inte minst när samhällskollapsen kommer. Då vill man ju inte stå utan läkemedel.

Men det är ju samhället som kontrollerar vår tillgång till läkemedel, kollapsar det så blir det nog enklare att få tag på exakt det man vill ha.

Vad använder ni diklofenak till egentligen? Jag tror aldrig jag använt det.

Agitator
2020-12-12, 15:21
Men det är ju samhället som kontrollerar vår tillgång till läkemedel, kollapsar det så blir det nog enklare att få tag på exakt det man vill ha.

Inbbillar mig att det är folk som tränat för hårt och har för ont men ändå vill fortsätta träna för det inte förstår bättre.

Ifall vi nu pratar i träningssammanhang. Vanligt folk skulle ta det om de blivit skadade i jobbet eller om råkat ut för en idrottskada och blir tillsagd av läkare och sedan skulle det vara bra där typ.
Vad är fördelen med att ta diclofenac vs ta snabbverkande ibuprofen?

Ett Orm
2020-12-12, 16:19

Vad har du i din BoB-väska? Förutom ipren och vassle dårå?

Cykelcykel
2020-12-12, 17:29
Lol

Lol indeed

R0B
2020-12-12, 18:42

Använt det vid ryggskott och inflammation.
Men främst vid tävlingar tillsammans med koffein och paracetamol.

Cooks
2020-12-12, 21:03

Jaha, det var tablettformen som blev receptbelagd *facepalm*

aryaa
2020-12-12, 21:24
Vafan, detta hade jag missat helt. :smash: Voltaren är ju oersättligt när man har rejält ont. Ibuprofen går ju inte att jämföra men hur står sig Naproxen?

Edit: Får man lagligt importera diklofenak ifrån andra EU-länder? Tänker typ om man handlar ifrån amazon.de (https://www.amazon.de/-/en/Voltaren-tablets-including-high-quality-Nature/dp/B07TBTQF7M).

aryaa
2020-12-12, 21:37
Vafan, detta hade jag missat helt. :smash: Voltaren är ju oersättligt när man har rejält ont. Ibuprofen går ju inte att jämföra men hur står sig Naproxen?

Edit: Får man lagligt importera diklofenak ifrån andra EU-länder? Tänker typ om man handlar ifrån amazon.de (https://www.amazon.de/-/en/Voltaren-tablets-including-high-quality-Nature/dp/B07TBTQF7M).

Sökte lite på detta och tydligen är det inte lagligt eftersom det är receptbelagt här. Synd..

Plasttiger
2020-12-12, 22:32
Sökte lite på detta och tydligen är det inte lagligt eftersom det är receptbelagt här. Synd..

Det finns apotekstjänster online där du via ett apotek i EU förmedlas "läkarkonsultation" och lagliga recept. Vet inte om de brukar saluföra diklofenak dock.

panzerpig
2020-12-12, 22:34
Lite märkligt hur olika man reagerar på olika nsaid.
Jag fick dikolfenak+Alvedon när jag opererade bort halsmandlarna, hade typ ingen effekt alls. Hade sjukt ont. Första diskbråcket så fick jag ibuprofen+Alvedon, funkade riktigt bra. Andra diskbråcket fick jag naproxen+Alvedon: noll effekt. Gick över till Ipren: full effekt..

TheDoctor
2020-12-12, 22:35

Dem där kommer inte hjälpa dig något vid en samhällskollaps. Det är penicillin du vill ha.
Morfin ifall man skulle behöva operera sig själv eller något i den stilen. Allt annat är inte värt att ödsla plats i överlevnadspackningen för. (Förutom allergi mediciner och insulin, om du behöver det för att överleva)

King Grub
2020-12-12, 22:36
Tänk att ni går på trollning efter trollning. Sista meningen var inte allvar...

Glasnost
2020-12-12, 23:50
Lite märkligt hur olika man reagerar på olika nsaid.
Jag fick dikolfenak+Alvedon när jag opererade bort halsmandlarna, hade typ ingen effekt alls. Hade sjukt ont. Första diskbråcket så fick jag ibuprofen+Alvedon, funkade riktigt bra. Andra diskbråcket fick jag naproxen+Alvedon: noll effekt. Gick över till Ipren: full effekt..
Funkade Ipren + Alvedon, eller bara Ipren, undrar då jag fick utskrivet Alvedon och Naproxen för nacken, med tycker inte det har någon effekt..

panzerpig
2020-12-12, 23:57
Funkade Ipren + Alvedon, eller bara Ipren, undrar då jag fick utskrivet Alvedon och Naproxen för nacken, med tycker inte det har någon effekt..

japp. Överläkaren på otopeden här i stan förklarade det som att alvedon är ett boostpreparat som förstärker effekten av det andra preparatet man tar: 2 alvedon + ipren/naproxen/voltaren ger maximal smärtlindring.
Vilket av preparaten som funkar är individuellt.
Som jag skrev funkar ipren riktigt bra för mig. Voltaren och naproxen har minimal effekt.
Så för mig: 2 alvedon + 1 ipren 2x/dag gör att jag kan jobba och leva hyffsat normalt när jag haft problem med diskbråck. (Blir sjukt trött av tabletterna bara).

Glasnost
2020-12-13, 00:01
japp. Överläkaren på otopeden här i stan förklarade det som att alvedon är ett boostpreparat som förstärker effekten av det andra preparatet man tar: 2 alvedon + ipren/naproxen/voltaren ger maximal smärtlindring.
Som jag skrev funkar ipren riktigt bra för mig. Voltaren och naproxen har minimal effekt.
Så för mig: 2 alvedon + 1 ipren 2x/dag gör att jag kan jobba och leva hyffsat normalt när jag haft problem med diskbråck. (Blir sjukt trött av tabletterna bara).

Jag får prova den mixen istället ...

Cooks
2020-12-13, 02:41

Aldrig hört om några interaktioner mellan alvedon och ipren, däremot har de olika verkningsmekanismer så du får ju smärtlindring från två håll eller vad man ska säga.

Rug
2020-12-13, 07:18
Aldrig hört om några interaktioner mellan alvedon och ipren, däremot har de olika verkningsmekanismer så du får ju smärtlindring från två håll eller vad man ska säga.
Precis så. För övrigt är ibuprofen, diklofenac och naproxen samma typ av läkemedel även om det är små skillnader. Er i trådens placeboeffekt är garanterat större än skillnaden mellan preparaten så vad man fått för sig funkar kommer att funka bättre.

King Grub
2020-12-13, 08:55

Konstigt med en överläkare med så dålig koll.

Plasttiger
2020-12-13, 09:07

Det är vedertagen kombination ( https://www.janusinfo.se/nyheter/nyheter/2016/kombinationavparacetamolochibuprofenmesteffektivt. 5.49dbd9b15dd60378286e197.html https://www.clinexprheumatol.org/article.asp?a=2284 med en del forskningsstöd https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16480830/ ) med förmodad synergi, men inte jättehög evidens.

Om ni bara visste... :(:(:(

panzerpig
2020-12-13, 10:24

Ok, på vilket sätt?

trädgårdsmöbel
2020-12-13, 10:30
Med tanke på vad diklofenak kan göra med magen, så tror jag den kan ersättas av en stark laxativ samt något som gör att avföringen luktar riktigt illa. Ruttna ägg och räkskal?

blåvitt
2020-12-13, 11:50
Kan ju vara skillnad på vad en överläkare säger och hur lekmannen som hör det väljer att återge det en okänd tidsperiod senare... Får man hoppas.

panzerpig
2020-12-13, 12:46
Kan ju vara skillnad på vad en överläkare säger och hur lekmannen som hör det väljer att återge det en okänd tidsperiod senare... Får man hoppas.

Ja, vad är det tokiga. Att man ska ta 1g Alvedon tillsammans med Ipren för att få större effekt?
2017 träffade jag överläkaren, han var en riktig sköning.
Det jag minns att han sa var IAF att jag säkert ville ha starkare tabletter, tex morfin, men då kunde han lika gärna rekommendera mig att dricka sprit varje dag, det har också smärtstillande effekt och samma problem med beroende. Enligt studier får man lika bra smärtstillande effekt av att ta två Alvedon+ en Ipren 2x dag.

Första gången jag stötte på det var när jag tog bort halsmandlarna. Då var det Voltaren och Alvedon. Men dom förklarade inte att dom skulle tas samtidigt. Så jag tog två Alvedon, väntade några timmar, tog en Ipren, väntade några timmar. Jag hade fortfarande sjukt ont, kontaktade läkaren som sa att tabletterna skulle tas samtidigt för "boost effekt". Då funkade det bättre.

Diskbråck ett: dom skrev ut 1 g Alvedon plus Ipren. Funkade okej.

Diskbråck två: naproxen + 1 g Alvedon. Hade fortfarande sjukt ont, kontaktade läkaren igen, tror det var denna läkaren som sa att man kan reagera olika, han skrev då ut ipren, det funkade bättre för mig.

Sen verkar det vara väldigt skillnad på vad man får för mediciner. Har en kollega som fick ont i en axel, henne skrev dom ut Tramadol till.. jag har haft diskbråck och ingen har velat ge mig starkare grejer.. (bara överläkaren har motiverat varför).

trädgårdsmöbel
2020-12-13, 13:01
Jag har träffat tillräckligt med tossiga läkare i jobbet att jag närmast blivit paranoid och misstror det mesta jag får till mig. Litar inte på någon bara för att denne är doktor.

bigtraps
2020-12-13, 13:33
Alvedon och ipren funkar bra på mej.
Mycket bättre än Tradolan

trädgårdsmöbel
2020-12-13, 14:03
Tramadol fick jag en gång när jag hade ont i pungen (inflammation efter vasektomi, såg ut som jag hade en tennisboll och ett hönsägg till testiklar) funkade faktiskt bättre än morfinet jag fick på sjukhuset (injektion + injektion i fettet).

Lafayette
2020-12-13, 14:54
såg ut som jag hade en tennisboll och ett hönsägg till testiklar)

Coolt ändå

blåvitt
2020-12-13, 16:47
Ja, vad är det tokiga.

Att Alvedon skulle kunna kallas boostpreparat, eller att det är den typen av effekt som kännetecknar paracetamol.

Olika medicin är olika bra på olika smärtor, på olika sätt.
Vissa smärtor går att angripa på flera vägar än en. Då har Alvedon+Ipren en synergisk effekt, men det är inte samma sak som att paracetamolet stärker ibuprofenet, eller ”boostar”.

Opioider är man försiktig med vid kroniska smärtproblem som diskbråck. Vet inte vad hon hade för axelproblem men var det något kortvarigt så är det fullt rimligt att tramadol skrevs ut i det fallet och inte i ditt.

trädgårdsmöbel
2020-12-13, 17:01
Opioider är man försiktig med vid kroniska smärtproblem som diskbråck. Vet inte vad hon hade för axelproblem men var det något kortvarigt så är det fullt rimligt att tramadol skrevs ut i det fallet och inte i ditt.

Det skiljer sig väldigt från doktor till doktor. Jag jobbar med psykiskt sjuka missbrukare, de vet vilka läkare som skriver ut och vilka som inte gör det.

Orkar man sitta i massa olika väntrum på olika vårdcentraler/mottagningar och vet vilka man skall undvika kan man tydligen knarka rätt ordentligt helt legalt.

Plasttiger
2020-12-13, 18:00

Vad var det felaktiga?
Jag länkade lite ovan.

Editt: jaha, du hade något ordmärkande resonemang ovan. Sorgligt!

Langster
2020-12-13, 20:03
Lustigt, när jag låg inne efter blindtarmsoperation kallade läkaren ibuprofenet "booster" till Alvedon... Det kändes dock föga boostat när man legat med intravenöst morfin ett par dagar.
Min uppfattning om hur de skapar synergi är helt enkelt att de dämpar smärta på två olika sätt, snarare än att de boostar varandra. Får jag migrän så hjälper inte Alvedon eller Ipren, men om jag tar båda försvinner oftast huvudvärken.
Mot diskbråcket hjälpte de dock inte alls, inget hjälpte.
Rent morfin kanske skulle ha hjälpt, jag är dock osäker på om morfin verkligen dämpar smärta så mycket, för mig ger det en jävla eufori så att jag helt enkelt inte tänker på smärtan. Fick tag på lite tramadol under den perioden som diskbråcket kändes och tänkte att nu blir det åka av! Då min uppfattning var att tramadol var starkare än morfin. Men det märktes inte så mycket alls och smärtlindring var faktiskt på samma nivå som det läkarutskrivna naproxen+Alvedon.

Fordon
2020-12-13, 20:19
Det kan ju också vara så enkelt att han försöker fördumma språket till gemene patients nivå. Min relativt stora erfarenhet av läkare och smärtstillande preparat är att om man själv är väldigt påläst om det så har de lättare för att förklara på detaljnivå vad som sker på riktigt. Jag kan tänka mig att de knappast orkar svara mer seriöst och noga till varje patient som ändå inte skulle förstå det som sägs. Och risken för feltolkning om patienten ändå har noll koll.

Plasttiger
2020-12-14, 19:02
Det kan ju också vara så enkelt att han försöker fördumma språket till gemene patients nivå. Min relativt stora erfarenhet av läkare och smärtstillande preparat är att om man själv är väldigt påläst om det så har de lättare för att förklara på detaljnivå vad som sker på riktigt. Jag kan tänka mig att de knappast orkar svara mer seriöst och noga till varje patient som ändå inte skulle förstå det som sägs. Och risken för feltolkning om patienten ändå har noll koll.

Sjuk burn på dem som fått nerdummade barnvarianten av förklaringen :devil:

Skulle iofs förklara varför skolläkaren drog fram whiteboarden och noggrannt förklarade om den prokaryota ribosomens 50S subenhet :cool:

Ett Orm
2020-12-14, 23:49
Lustigt, när jag låg inne efter blindtarmsoperation kallade läkaren ibuprofenet "booster" till Alvedon... Det kändes dock föga boostat när man legat med intravenöst morfin ett par dagar.
Min uppfattning om hur de skapar synergi är helt enkelt att de dämpar smärta på två olika sätt, snarare än att de boostar varandra. Får jag migrän så hjälper inte Alvedon eller Ipren, men om jag tar båda försvinner oftast huvudvärken.
Mot diskbråcket hjälpte de dock inte alls, inget hjälpte.
Rent morfin kanske skulle ha hjälpt, jag är dock osäker på om morfin verkligen dämpar smärta så mycket, för mig ger det en jävla eufori så att jag helt enkelt inte tänker på smärtan. Fick tag på lite tramadol under den perioden som diskbråcket kändes och tänkte att nu blir det åka av! Då min uppfattning var att tramadol var starkare än morfin. Men det märktes inte så mycket alls och smärtlindring var faktiskt på samma nivå som det läkarutskrivna naproxen+Alvedon.

Osäker på om det finns något så effektivt som morfin ens nu över 200 år efter det upptäcktes. Otroligt bra mot stark smärta.

Maja ska vara effektivt också säger de men jag har inte testat...mot smärta.