handdator

Visa fullständig version : Hur ska vi ta hand om våra kulturarbetare?

Plasttiger
2020-12-03, 18:31
Jag tänker förstås på Philip Jalmelid, som kanske behöver flytta från sitt lyxhus, lämna tillbaka den dyra leasingbilen, och kanske till och med söka jobb(!).
En bolagsvila skall ju också betalas, några tusen hos revisorn och att bryta kontraktet på leasingbilen kostar skjortan. Ett alternativ kan ju vara att söka ett annat jobb. Ett vanligt jobb. Men det är ju många andra som söker jobb och behöver det mer än jag.
Nej, det gör jag inte. Samhället skiter i mig! I oss. Så nej! Jag tänker inte lugna ner mig.

Nu när både min sambo och jag har fått avslag så undrar jag bara: Varför i helvete skall vi betala skatt? Om inte vi får någon hjälp, inte får arbeta och inte räknas.

https://www.expressen.se/kultur/ide/nu-gar-vi-i-konkurs-och-saljer-vara-hem/

Varför finns ingen konstnärssktatt så att vi kan försörja vuxna män som Philip så att han kan ha sin lyxvilla och lyxhustru?

Snubben
2020-12-03, 19:02
Vad vi i branschen gör för samhällsnytta för folks mentala hälsa har de i alla fall inte tid med.

Känner att teaterskådisen har en skev idé, möjligen hybris, över hans bidrag till Sverige och alla teaterbesökare..

berserken
2020-12-03, 20:54
Han får väl göra som alla andra som blir arbetslösa .Försöka hitta nåt nytt jobb .Vården behöver kanske lokalvårdare

rooz
2020-12-03, 20:55
Lev inte över dina tillgångar, oavsett läget i världen.

Och ja, lite överskattande av sitt egna bidrag till våran mentala hälsa.

Scratch89
2020-12-03, 20:56
Stackare!

Brofessorn
2020-12-03, 21:02
Vi har inget riktigt jobb.

Där slog han huvudet på spiken.

berserken
2020-12-03, 21:22
Går ju alltid kontakta tv och fråga om en dokusåpa med familjen Jalmelid är intressant

Gregow
2020-12-03, 22:05
Han har väl en poäng eller två men det är också få förunnat att kunna leva i en villa på Värmdö - särskilt som bidragstagare.

Snobbe
2020-12-03, 22:42
Förstår inte riktigt, om man jobbar med såna yrken (som också är välbetalda) eller har egen firma eller ja ingen fast anställning med säkerhet så måste man väl vara beredd på att saker kan hända så att man inte får en inkomst och behöver då spara undan så att man klarar sig när det väl händer?

trädgårdsmöbel
2020-12-03, 22:43
men det är också få förunnat att kunna leva i en villa på Värmdö - särskilt som bidragstagare.

Rätt många förunnat att göra det faktiskt:)

https://www.hvbguiden.se/hvb-ovriga-hem-for-barn-och-unga-025-ar/stockholms-lan/139-56-varmdo/fagerdala-vardhem/6652

https://www.hvbguiden.se/hvb-ovriga-hem-for-barn-och-unga-025-ar/stockholms-lan/varmdo/varmdo-kommun-appelbo/1094

High1ander
2020-12-03, 23:20
Så för att summera:

Du ska bidra till staten med skatter, sen ska staten få avgöra fritt om ditt jobb är värdigt att få något tillbaka i svåra tider.

Varför stanna där, för att få barnbidrag så måste man vara fattig och får inte tjäna mer än 25K månaden.

Jag tycker inte att man nödvändigt borde få massa bidrag som företagare, däremot lättnader nu när staten fuckar upp ens levebröd, ens normalt sett helt lagliga levebröd.

Det är liksom inte bra PR för staten och laglydiga skattebetalande arbetare att säga: Jobba och betala skatt, men förvänta er inget tillbaka när vi förbjuder er att jobba. - Självklart vill vi också att ni är kvar och underhåller oss sen när skiten är över.

Gregow
2020-12-04, 00:15
Så för att summera:

Du ska bidra till staten med skatter, sen ska staten få avgöra fritt om ditt jobb är värdigt att få något tillbaka i svåra tider.

Varför stanna där, för att få barnbidrag så måste man vara fattig och får inte tjäna mer än 25K månaden.

Jag tycker inte att man nödvändigt borde få massa bidrag som företagare, däremot lättnader nu när staten fuckar upp ens levebröd, ens normalt sett helt lagliga levebröd.

Det är liksom inte bra PR för staten och laglydiga skattebetalande arbetare att säga: Jobba och betala skatt, men förvänta er inget tillbaka när vi förbjuder er att jobba. - Självklart vill vi också att ni är kvar och underhåller oss sen när skiten är över.
Visst har du en poäng men här har vi någon som levt på bidragsberoende verksamhet.

High1ander
2020-12-04, 00:32
Visst har du en poäng men här har vi någon som levt på bidragsberoende verksamhet.

Jag själv tillhör delvis kulturbranschen, även om jag livnär mig mest genom sport-kultur. Jag personligen har som sagt inte haft några problem med att man stängt ner även om min ekonomi tar rejäla smällar av sådant (och ersättningen är nära 0) men andra "jobb" får permittera osv... Däremot så är det jävligt dumt och farligt att signalera som stat just att man ska ge men inget få. Det är ju som näringslivtoppen sa "vafan får man för pengarna?". Det är isf. en helt rimlig grej att fråga sig, varför bidra om man inte får något tillbaka när man väl behöver (som sagt, hade varit en bra grej att slippa betala skatt under en period t.ex.).

Sen håller jag med om att kulturgrejer är redan "bidragstagande", men så är det ju även med sjukvård, skola och omsorg. Med samma retorik där så skulle man kunna säga "lärare för stängda skolor behöver inga pengar, de är ju bidragstagare ändå"...

Man får ju också lite skylla sig själv om man inte är med i diverse A-kassor eller liknande, eller att man hela tiden tror sitt lallarjobb (för det är trots allt kultur, även det jag gör) är så viktigt i kriser. Att stå på en scen och brööla är en lyx, riktig vård av en doktor är inte lyx, det är ett grundbehov.

Hade ju varit intressant om alla frilansare sket i att komma tillbaka till frilansyrkena. I princip skulle isf. inget fotas i hela landet, mycket om inte det mesta av SVTs sändningar skulle inte kunna göras då en stor del i kedjan av deras produktioner är frilansare, osv... Men signalen är att så länge man gör t.ex. sådana jobb utan att driva AB så är man körd. Har även vänner som kör AB men tagit ut för lite pengar för de varit sparsamma, så då får de ändå ingen ersättning...

PureWhey
2020-12-04, 08:22
Staten behöver inte bra pr, den tar din skatt ändå. Tror du missförstått något.

Skickat från BÖJRACKET

Bandid0
2020-12-04, 08:30
Svaret är naturligtvis handhjärtan.

Till Philip Jalmelid vill jag bara säga; var inte rädd!

Snubben
2020-12-04, 08:51
Jag själv tillhör delvis kulturbranschen, även om jag livnär mig mest genom sport-kultur. Jag personligen har som sagt inte haft några problem med att man stängt ner även om min ekonomi tar rejäla smällar av sådant (och ersättningen är nära 0) men andra "jobb" får permittera osv... Däremot så är det jävligt dumt och farligt att signalera som stat just att man ska ge men inget få. Det är ju som näringslivtoppen sa "vafan får man för pengarna?". Det är isf. en helt rimlig grej att fråga sig, varför bidra om man inte får något tillbaka när man väl behöver (som sagt, hade varit en bra grej att slippa betala skatt under en period t.ex.).

Sen håller jag med om att kulturgrejer är redan "bidragstagande", men så är det ju även med sjukvård, skola och omsorg. Med samma retorik där så skulle man kunna säga "lärare för stängda skolor behöver inga pengar, de är ju bidragstagare ändå"...

Man får ju också lite skylla sig själv om man inte är med i diverse A-kassor eller liknande, eller att man hela tiden tror sitt lallarjobb (för det är trots allt kultur, även det jag gör) är så viktigt i kriser. Att stå på en scen och brööla är en lyx, riktig vård av en doktor är inte lyx, det är ett grundbehov.

Hade ju varit intressant om alla frilansare sket i att komma tillbaka till frilansyrkena. I princip skulle isf. inget fotas i hela landet, mycket om inte det mesta av SVTs sändningar skulle inte kunna göras då en stor del i kedjan av deras produktioner är frilansare, osv... Men signalen är att så länge man gör t.ex. sådana jobb utan att driva AB så är man körd. Har även vänner som kör AB men tagit ut för lite pengar för de varit sparsamma, så då får de ändå ingen ersättning...

Jodå, då hade arbetsgivarna utlyst fasta tjänster med lön i paritet med utbudet och så var det inte mer med det. Frilansare brukar oftast ha någon förskönad blick över vad de bridrar med till samhället, men oftast är det inte mer att de är en billigare kostnad än att anställa någon.

Håller dock inte med om signalen. Ser det mer som att om du arbete med sådant som anses lyxkonsumtion (så som kultur är) så är du inte först i kön att få stöd. Om det kommer som en chock nu så.. välkommen till världen.

Om man sen tycker att det är fruktansvärt att man betalar skatt, och nu inte får något tillbaka och då undrar "vafan får jag för blablabla" så är man nog rätt trångsynt och egocentriskt, då man utan större problem konsumerat det som skattepengarna går till - utan att reflektera över det.

PureWhey
2020-12-04, 08:59
Bara att kolla på slöseriombudsmannen om man vill få upp blodtrycket lite.

Skickat från BÖJRACKET

grondahl
2020-12-04, 10:03
Han är ju musikalartist, det är en del av privatteater -scenen som bedrivs helt kommersiellt. Detta är ju inte "finkultur". Bidragen han pratar om är ju stöd som ex våra stora exportbolag får ta emot utan att folk raljerar om "hur ska vi ta hand om Scania".

agazza
2020-12-04, 10:39
Alltså både markoolio, Batra, måns möller med flera är väl miljonärer?

Tycker många kulturmänniskor klarar sig bra.

Ska vi stödja alla skitdåliga alkissnickare också som inte får nya uppdrag?

trädgårdsmöbel
2020-12-04, 10:49
En stor del av skatten betalas som tribut. Med skatt som tribut blir det lite konstigt att fråga "vad får jag för det?" själva grejen med tribut är att det är något man är ålagd att betala utan att få något för det men straffas om man inte gör det.

Hade man kallat skatt för vad det är, tribut, så hade man undvikit den frågan.

Baldr
2020-12-04, 11:18

Jag själv tillhör delvis kulturbranschen, även om jag livnär mig mest genom sport-kultur.Sen håller jag med om att kulturgrejer är redan "bidragstagande", men så är det ju även med sjukvård, skola och omsorg. Med samma retorik där så skulle man kunna säga "lärare för stängda skolor behöver inga pengar, de är ju bidragstagare ändå"...

Om det är någon bransch som är född med silversked i mun så är det väl just kulturbranschen. Inte nog med att det är en bidragsbransch i vanliga fall trots att det saknar samhällsnytta utan nu under pandemin så har man t.o.m. öronmärkt miljarder i så kallade kulturbidrag. Mig veterligen så har ingen annan bransch belönats med en sådan guldkalv.

Sedan håller jag med om att företagarhatet är djupt rotad i den svenska välfärden. I en tid när frilans har börjat bli norm så framstår det som orimligt att du faller utanför skyddsnäten för att du driver en enskild firma.

High1ander
2020-12-04, 12:16
Jodå, då hade arbetsgivarna utlyst fasta tjänster med lön i paritet med utbudet och så var det inte mer med det. Frilansare brukar oftast ha någon förskönad blick över vad de bridrar med till samhället, men oftast är det inte mer att de är en billigare kostnad än att anställa någon.

Håller dock inte med om signalen. Ser det mer som att om du arbete med sådant som anses lyxkonsumtion (så som kultur är) så är du inte först i kön att få stöd. Om det kommer som en chock nu så.. välkommen till världen.

Om man sen tycker att det är fruktansvärt att man betalar skatt, och nu inte får något tillbaka och då undrar "vafan får jag för blablabla" så är man nog rätt trångsynt och egocentriskt, då man utan större problem konsumerat det som skattepengarna går till - utan att reflektera över det.

Biltillverkning eller lastbilstillverkning är inte lyxkonsumtion? Sport är inte lyxkonsumtion? Finns massor av företag och industrier som skyddas trots de verkligen är lyxkonsumtion. Bidrag eller skattelättnader borde vara i proportion till vad man bidragit/skattat tidigare. Det som är grejen nu är inte att det är lyxkonsumtion man bestraffar, utan en företagandeform.

Frilansare handlar mest om att kunna jobba på flera olika ställen samtidigt, där det är svårt för ett företag att motivera kostnaden för heltidstjänst på något som bara behövs sporadiskt. Rent krasst så har både SVT och SR massor av frilansare/tillsvidare anställningar där de sparkar efter 6 månader, detta har dom trots att som företag har de i princip garanterade fasta intäkter och borde kunna utan problem lista ut sina kostnader. Men inte ens dom med sin finansiering kan lösa sådant eller vara god förebild, då blir det löjligt att tro resten av arbetsmarknaden kan sådant bättre. Med det sagt så säger jag inte att målet för alla är att vara "fast anställda", jag har erbjudits fast anställning på diverse ställen men föredrar att jobba som frilansare. Hade jag däremot varit en sjukling eller familjefar så hade jag nog valt fast anställning.

Att fråga vad man får för pengarna handlar mest normalt sett om praktiskt effektivitet, dvs. att de bara inte slösas bort. Men nu är det mer, "varför bidra, när man till och med förbjuds att kunna jobba och bidra?" svaret har helt enkelt varit: Nej, din företagsform är för dålig för att ge stöd åt. Att du bidrar till samhället innan och troligtvis efteråt är skitsamma, det måste stå AB på din företagsform för att vi ska tycka du är värdig stöd.

Staten behöver inte bra pr, den tar din skatt ändå. Tror du missförstått något.

Skickat från BÖJRACKET

Staten behöver bra PR. Annars får man just skatteflykter eller helt enkelt att medborgare lämnar landet.

Om det är någon bransch som är född med silversked i mun så är det väl just kulturbranschen. Inte nog med att det är en bidragsbransch i vanliga fall trots att det saknar samhällsnytta utan nu under pandemin så har man t.o.m. öronmärkt miljarder i så kallade kulturbidrag. Mig veterligen så har ingen annan bransch belönats med en sådan guldkalv.

Sedan håller jag med om att företagarhatet är djupt rotad i den svenska välfärden. I en tid när frilans har börjat bli norm så framstår det som orimligt att du faller utanför skyddsnäten för att du driver en enskild firma.

Jag håller med om att kulturare har silversked normalt sett. Men det ändrar som sagt inte hur man pissar på just företagarformen som är väldigt vanlig inom den branschen.

Armed Dingo
2020-12-04, 12:28
Har vi kommit till läget att vi gör trådar om vad enskilda idioter säger? "Gångbart". Vi kör 20.000 trådar till då?

Också bra palmface att hata på kulturarbetare och i nästa andetag slå på Netflix.

Plasttiger
2020-12-04, 18:50

Vårdpersonal skapar något av värde. Hälso- och sjukvård är en grundpelare av ett samhälle.

Kultur skapar vi alla. Inget av värde sker av så kallad statlig kultur.

Kulturarbetare kan ersättas med en 18-åring som spelar TV-spel framför en kamera och säger halvrasistiska saker. Och det drar mer folk.

Plasttiger
2020-12-04, 18:53
Har vi kommit till läget att vi gör trådar om vad enskilda idioter säger? "Gångbart". Vi kör 20.000 trådar till då?

Också bra palmface att hata på kulturarbetare och i nästa andetag slå på Netflix.

Netflix står på egna ben och är inte utsugare av skattepengar.

40plus
2020-12-07, 07:51
Väljer man att arbeta som gycklare så kan man inte räkna med kontinuerlig lön för ens möda.

Då kanske man får tvätta toaletter vid behov, så som vanligt folk får göra.

StarkaUlf
2020-12-07, 08:29
Vi kan ge dom en applåd någon decemberkväll också :)

Armed Dingo
2020-12-07, 15:56
Netflix står på egna ben och är inte utsugare av skattepengar.

Filmarbetare på produktioner som senare hamnar på Netflix, är inte anställda av Netflix utan frilansar.

stridis
2020-12-07, 16:16
Väljer man att arbeta som gycklare så kan man inte räkna med kontinuerlig lön för ens möda.

Håller med.:thumbup:

Gregow
2020-12-07, 16:38

Lustigt det där hur "kultur" i olika former konsumeras som om det vore mat medan de som producerar den föraktas och väntas svälta.

Vinter
2020-12-07, 16:53
Lustigt det där hur "kultur" i olika former konsumeras som om det vore mat medan de som producerar den föraktas och väntas svälta.

Det beror helt på att folk är medvetna om att kulturverksamhet i landet ofta drivs av just bidrag. Med god utdelning till kulturarbetaren. Och folk har lite andra värderingar i olika situationer.

Gregow
2020-12-07, 16:56

Grejen är att det finns en marknad för vård, skola och omsorg även utan finansiering genom skattemedel. Teater för rika östermalmskärringar är jag inte lika säker på.
Jag har alltså inte problem med kulturarbete i sig utan snarare den som behöver gräva i statskassan för att överleva (även om det inte rådde krisläge pga pandemi).

Annars vill jag mena att kultur är ett grundläggande behov. Du dör visserligen snabbare om du inte får läkarvård pga farliga åkommor eller om du inte får mat och vatten, men att tyna bort av att vara själsligt undernärd kan vara ett värre öde. Det är ju ingen slump att det funnits kultur sedan människor började gå på två ben.

Gregow
2020-12-07, 16:59
Det beror helt på att folk är medvetna om att kulturverksamhet i landet ofta drivs av just bidrag. Med god utdelning till kulturarbetaren. Och folk har lite andra värderingar i olika situationer.
Det tror jag inte. Kommentaren var betydligt mer svepande än så och reflekterar en förhärskande attityd mot kulturverksamhet.

Vinter
2020-12-07, 17:07
Det tror jag inte. Kommentaren var betydligt mer svepande än så och reflekterar en förhärskande attityd mot kulturverksamhet.

Jag trodde det handlade om snyftandet att nedgradera typ 20miljoners villa till 10miljoners, han svälter ju snart ihjäl. Han har det riktigt jobbigt, till skillnad från exempelvis underbetald vårdpersonal.

Nått sånt.

trädgårdsmöbel
2020-12-07, 22:12
Det skulle vara intressant om det undersöktes om partitillhörighet påverkade chansen att få kulturbidrag. Jag misstönker att det är ett propagandabidrag.

High1ander
2020-12-07, 22:58
Kan vara intressant för tråden:

https://www.svt.se/kultur/stadens-konstprojekt-far-hard-kritik-usla-villkor

Här kan jag faktiskt tycka att konstnärerna kan göra sin vanliga skitkonst och bara göra ett "halvfärdig verk som visar vad som sker när patriakatet inte betalar skäligt till genier". Gör en halvfärdig byst eller målning...

Sen innan man bashar allt för mycket så kan man ta en titt på Dios tråd och se att måla faktiskt tar tid... Inte att glömma också att material kostar att ha och lagerföra, etc... Men vilket som, så tycker jag om deras konst inte kan stå på deras egna fötter så kanske den inte är så jävla bra ändå...

Snubben
2020-12-07, 23:49
Kan vara intressant för tråden:

https://www.svt.se/kultur/stadens-konstprojekt-far-hard-kritik-usla-villkor

Här kan jag faktiskt tycka att konstnärerna kan göra sin vanliga skitkonst och bara göra ett "halvfärdig verk som visar vad som sker när patriakatet inte betalar skäligt till genier". Gör en halvfärdig byst eller målning...

Sen innan man bashar allt för mycket så kan man ta en titt på Dios tråd och se att måla faktiskt tar tid... Inte att glömma också att material kostar att ha och lagerföra, etc... Men vilket som, så tycker jag om deras konst inte kan stå på deras egna fötter så kanske den inte är så jävla bra ändå...

Jag funderar mer på varför man gör detta när staten har starka önskemål om att alla medborgare ska hålla sig hemma och inte gå runt på stan och då känns idén med "fina skyltfönster" något .. felskjutet.

High1ander
2020-12-08, 01:12
Jag funderar mer på varför man gör detta när staten har starka önskemål om att alla medborgare ska hålla sig hemma och inte gå runt på stan och då känns idén med "fina skyltfönster" något .. felskjutet.

Man har nog någon "digital plan" att kunna se alla verk hemifrån med AR...

Nej, tycker det är en fin gest av kommunen att både vara fel i tiden genom att piffa upp ställen människor helst inte ska befinna sig på och håna konstnärer med låg lön. Jag ger satsningen 10 av 10.

40plus
2020-12-08, 07:15

Om ingen vill betala mig för mitt arbete så får jag hitta ett annat arbete. Det är sant för alla andra och borde vara sant även för kulturarbetare!

Gregow
2020-12-08, 07:22
Om ingen vill betala mig för mitt arbete så får jag hitta ett annat arbete. Det är sant för alla andra och borde vara sant även för kulturarbetare!
No shit...