handdator

Visa fullständig version : Kan man bli temporärt förkyld av kyla?

RökteUppMinKatt
2020-12-03, 12:24
Att förkylningssjukdom är ett virus som inte orsakas direkt av kyla (utan snarare indirekt för att man sänker immunförsvaret eller vistas mer bland folk) vet väl dem flesta numer. Det jag undrar är dock om man ändå kan bli temporärt förkyld av kyla?

Flickvännen påstår att hon nyser lite och blir förkyld när hon vistas i kyla just nu (i lägenheten som inte är isolerad så typ 15-18 grader), medan hon mår helt bra på jobb där ACn är igång. Är det fullt normalt?

Är nojjig som fan över att träffa henne p.g.a corona-skiten.

King Grub
2020-12-03, 12:26
Nej, virus kan inte bildas ur tomma luften.

Kanske kylan irriterar hennes slemhinnor eller något liknande.

RökteUppMinKatt
2020-12-03, 12:28

Vore det rimligare än att hon har ett virus med tanke på att hon säger sig må bra i en varm miljö?

Jag sitter själv i 15 - 18 grader (just nu med hårtork i tröjan) och jobbar och mina näsa är lite täppt, men jag nyser definitivt inte. Och reflekterar inte direkt över min täppta näsa heller.

Brofessorn
2020-12-03, 12:30
Torr luft kan få mig att nysa.

40plus
2020-12-03, 12:39
Kyla kan inte framkalla virus så nej.

Men man kan absolut bli lite rinnig och/eller täppt i näsan av kyla, det måste inte bero på virus. Och att nysa om man är lite rinnig i näsan kan också vara normalt då man nyser av att näsan irriteras av slemmet som kanske pga kylan är rikligare och lösare än vanligt.

Vinter
2020-12-03, 14:21
De flesta människor bär på något eller några virus som kan påverka kroppen. Som man får i sig utifrån konstant. Det som sker är väl troligtvis att hon sänker sitt immunförsvar till gränsen där det reagerar och hon får någon symptom.

Det beror helt på hur försvagat immunförsvaret är normalt, folk som tränar hårt brukar drabbas av det.

trädgårdsmöbel
2020-12-03, 15:07
Det beror helt på hur försvagat immunförsvaret är normalt, folk som tränar hårt brukar drabbas av det.

Samt folk som inte tränar alls. Det är naturens jantelag där man skall vara så tråkigt lagom som möjligt.

kvarnis
2020-12-03, 16:18
Bara om man har svaga gener hehe.

PixelMiner
2020-12-03, 17:38
Nej, virus kan inte bildas ur tomma luften.

Däremot kan långvarig exponering av kall och torr luft ge köld-astma.
https://www.hjart-lungfonden.se/sjukdomar/lungsjukdomar/astma/mer-lasning/kylan-ar-besvarlig-for-astmatiker/

En stor del av elitåkarna på längdskidor lider ju av detta:
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/nastan-halften-av-svenska-os-medaljerna-har-vunnits-av-skidakare-som-tagit-astmamedicin

berserken
2020-12-03, 20:23
Kanske lite mögel i lägenheten ? Kan det bli om man inte har värme på och den aldrig torkar upp