handdator

Visa fullständig version : Enkelt avlopp till sommarhus?

Strixen
2020-12-02, 16:50
Vi har ett sommarställe utan godkänt avlopp. Vi släpper bara ut disk och duschvatten då fastigheten saknar vattenklosett. Vi är inte där mer än några veckor om året, så vi är inte så sugna på att bygga en trekammarbrunn med infiltrering bara för detta. Vi har en mulltoa, där vi "olagligt" dragit urinseparationen till "avloppet". Vi vill ha en enkel billig men laglig lösning. Då finns t.ex. ECO-box, som man enkelt och relativt billigt kan ordna med själv som filtrerar diskvatten osv. Är det någon som vet om det finns någon "billig" lösning som även hanterar urinen, så man slipper att vara fortsatt olaglig. Man får pissa så mycket man orkar på en fastighet, men inte släppa ut vattenutspätt urin i ett rör på samma fastighet. Någon som har lite koll på detta?

dmoller
2020-12-02, 18:11
låna toan av dom som klagar på ditt utblandade piss

Starke75an
2020-12-02, 20:24
Kolla bbr kapitel 6:6 om du hittar nått

Don H
2020-12-02, 20:40
Disk ok att släppa som du gör, dusch är inte det, kräver 3-kammar+filtrering.

Förbränningstoa kan vara ett alternativ

shut teh face
2020-12-02, 20:44
Skulle också säga förbränningstoalett. Men BDT vattnet är svårare, det är inte lagligt att slänga ut diskvattnet i backen, de lär ju göra nån inspektion nån gång i kommunen?

Läskeblask
2020-12-02, 21:17
Skulle säga förbrännigstoa eller en sådan som fryser skiten och pisset. Vad jag vet finns det inget som du söker.

Skulle jag vara du så skulle jag köpa billigaste lagliga filtreringsbox, finns väldigt små, och en förbränningstoa. Billigt är det inte direkt.

Strixen
2020-12-02, 21:49
En Bio-box för disk och dusch är godkänt, jag har frågat kommunen, men den får man inte koppla piss i. Finns verkligen inget mellanting till trekammarbrunn

shut teh face
2020-12-02, 22:11
En Bio-box för disk och dusch är godkänt, jag har frågat kommunen, men den får man inte koppla piss i. Finns verkligen inget mellanting till trekammarbrunn
Jo det är tvåkammarbrun med efterföljande infiltration/markbädd, men det är bara för BDT-vatten (dusch, kök osv).
Men om "Bio-Box" funkar så kan du ju köra det + förbränningstoalett?

Strixen
2020-12-03, 16:27
Ska jag investera 25-30 tkr i en förbränningstoalett, så får jag nog göra en fuling och leda ut urinen lite diskret. Det är som sagt bara under några veckor per år så vi snackar inte hundratals liter piss och jag brukar ändå klara av detta bakom husknuten, det är mest frun som nyttjar detta. Jag tänkte om någon visste om det fanns BDT-boxar med något extra filter som även klarade urin i diskvattnet så man slipper anlägga någon större infiltration.

shut teh face
2020-12-03, 16:34
Ska jag investera 25-30 tkr i en förbränningstoalett, så får jag nog göra en fuling och leda ut urinen lite diskret. Det är som sagt bara under några veckor per år så vi snackar inte hundratals liter piss och jag brukar ändå klara av detta bakom husknuten, det är mest frun som nyttjar detta. Jag tänkte om någon visste om det fanns BDT-boxar med något extra filter som även klarade urin i diskvattnet så man slipper anlägga någon större infiltration.
Fast du bränner ju upp urinen också. :)

Men jag förstår, det är dyrt med avlopp, vi själv har anlagt ett klassiskt avlopp och det gick på 130,000 och då kom vi undan i lägsta laget eftersom vi gjorde med grannarna. Men vi har lera här och behövde bygga en markbädd på höjden = dyrt.