Visa fullständig version : vad ska man köpa för första bil?
tja,
Är väldigt sugen på att köpa en egen bil men har ingen aning om vad som är mest värt att köpa. Är 18 år, bor hemma och har inga utgifter. Jag har ett deltids jobb som jag tjänar cirka 5000kr i månaden på o 30000kr på ett sparkonto.
Någon som kan hjälpa?
Al3x, en bil som nyligen har gått igenom besiktningen.
Mer eller mindre garanterad att hålla i 1 år eller tills en betongsugga uppenbarar sig ifrån ingenstans i 80 km/h(Kass genväg).
tja,
Är väldigt sugen på att köpa en egen bil men har ingen aning om vad som är mest värt att köpa. Är 18 år, bor hemma och har inga utgifter. Jag har ett deltids jobb som jag tjänar cirka 5000kr i månaden på o 30000kr på ett sparkonto.
Någon som kan hjälpa?
Grattis till bilkop! Kul med en yngre generation av koloiter, sa valkommen!
Innan du far forslag, behover du en bil? Om ja, isafall till vad?
Min forsta bil var en Honda Civic -92 som jag kopte for 19,000SEK, den var nodvandig eftersom jag pendlade Helsingborg-Malmo. Jag slutade oftast sent gick da inga tag gick och pa den tiden hade jag ett heltidsjobb, bodde hemma och fick ut 20-21K
Lite snabbt raknat motsvarade vardet av min bil en manadslon, i ditt fall vet jag inte hur langt 5,000SEK hade kopt dig for nat sa du maste nog stracka dig till iallafall 10,000SEK
Jag hade nog inte gatt in pa besparingar pa en bil da du ar 18 ar, det finns manga coola bilar i framtiden som vantar om det ar din grej. Just nu ar det viktigast (om jag var i dina skor) med en bil som ar billig i drift och palitlig som "gor jobbet"
Om jag hade tjanat 5,000SEK i manaden hade jag betalt 1,000SEK hemma - dina foraldrar kanske inte behover pengar men det ar en gesture, typ principsak. Det ar aven ett steg narmare vuxenlivet
https://imganuncios.mitula.net/honda_civic_honda_civic_2950126590584896278.jpg
Tack för svaret Chidde!
Nu när jag tänker efter så kanske det inte är så värt att köpa egen bil för anledningen var främst att jag kan då ta bilen till gym, skola o jobb o behöver ju inte pendla direkt som du gjorde så det kanske inte är så nödvändigt ändå. Tyckte bara att friheten att ha en egen bil o kunna använda den när jag vill lät väldigt nice :)
Kommer nog ta ett sabbatsår efter gymnasiet o börja jobba heltid så det kanske är mer lönsamt då.
Jag skulle kika på en VW Golf från runt 2005?
Langster
2020-11-29, 14:48
Al3x, en bil som nyligen har gått igenom besiktningen.
Mer eller mindre garanterad att hålla i 1 år eller tills en betongsugga uppenbarar sig ifrån ingenstans i 80 km/h(Kass genväg).
Helst ska den ju vara nyservad också, annars är de där 5000 i månaden redan slut.
Jag väntade länge innan jag skaffade bil och lika bra var det, annars hade åtskilliga tusenlappar sänkts i något jag uppenbarligen klarade mig utan. Bil är dyrt, vansinnigt dyrt faktiskt när man är van vid ett liv utan bil.
Tyckte bara att friheten att ha en egen bil o kunna använda den när jag vill lät väldigt nice
Den tanken ar nice, precis samma tanke hade jag nar jag precis fick mitt korkort. Jag menar, hellre kora sin "egen" bil an att lana foraldrarnas
Men som Langster sager, bilen i sig ar egentligen en relativt liten kostnad dar man "bestammer" sjalv
Sen tillkommer forsakring, bensin, service, besiktning, parkering + andra smagrejer
I mitt fall var det alltid nat, ena manaden var det hal i avgasroret, sen var det kylaren, sen var det besiktning, sen var det drivledet, sen var det avgasroret igen. Det tog aldrig slut tills jag flyttade till Malmo permanent och salde den for 21,000SEK
Japp, ni horde ratt! 2,000SEK vinst pa vardet efter att ha pendlat med den i ett ar, men fortfarande en kostnad i helhet
en besiktad saab 9-3, volvo v70 eller mindre toyota
Det bästa rådet är att inte köpa någon bil. Spara pengarna till bostad och buffert istället.
Näst bästa rådet är att köpa en så billig bil som möjligt. Huvudregeln är att du ska ha råd att parkera den i ett dike. Kolla runt och be dina föräldrar kolla runt i bekantskapskretsen, ifall någon har en gammal häck till salu mot en billig peng.
Huvudsaken är att den är körduglig, att det finns däck som håller ett par säsonger till, och att det funkar okej mekaniskt. När något dyrt går sönder skickar du den bara på tippen.
Brofessorn
2020-11-29, 16:17
Bättre att investera pengarna. Med en tillväxt på 5% per år blir de där 30000 helt plötsligt 130 0000 när du är 48. Se det som ett startpaket som lär dig hur du ska behandla pengarna du drar in under sabbatsåret.
Behöver du bil? Moped eller elcykel är mer kostnadseffektivt om du bara vill ha något att ta dig runt med.
dluddeckens
2020-11-29, 16:24
Köp min bil!
Skämt åsido, en sådan bil jag har uppfyller dina krav rätt bra. Volvo V50, knappt haft några problem med den, min har gått 18000 mil, men 2011a.
En sådan kan du hitta för 40k.
Skittråkig att köra men billig att äga.
Plasttiger
2020-11-29, 18:02
Bättre att investera pengarna. Med en tillväxt på 5% per år blir de där 30000 helt plötsligt 130 0000 när du är 48. Se det som ett startpaket som lär dig hur du ska behandla pengarna du drar in under sabbatsåret.
Och de 130 000 är inte värda vad 130 000 är värt nu..
Lev i nuet istället.
TheDoctor
2020-11-29, 18:14
Lev i nuet istället.
Men dem är värt mer än vad 30k är värt då. Om pengarna växer med inflationen lila mycket så har du inte förlorat något. Med enkla medel utan någon direkt ansträngning kan dem bli värda mer än du gick in med. Men det är rätt man ska leva i nuet.
Men nuet blir ofta till sen. Och när sen är här så lär du ångra att du inte spara något. Man kan göra bägge delarna. Leva och spara, om man är smart och konsekvent.
Till trådskaparen. Köp bara bil om du måste ha en, det är mycket pengar för bekvämlighet. Jag har inte haft en bil på 8 år. Bästa valet jag gjort ekonomiskt. Har massor med tusenlappar över varje månad som jag kan bränna elller spara efter eget bevåg.
Brofessorn
2020-11-29, 18:24
Lev i nuet istället.
Som kidsen brukar säga - "You Only Live Once" (YOLO). Och när man verkligen behöver en bil, eller en handpenning till den där lägenheten man vill ha, är det bra mycket coolare att ha besparingar än att ha blåst det på något vars nyhetsbehag försvann på en vecka. :smokin:
kanske skulle skrivit att de 30000kr redan är investerade i fonder på avanza, men tack för input.
Lev i nuet istället.
sant, blåser hellre 15K på en festresa med några kompisar o får med mig ett riktigt bra minne än att sitta o trycka på nån 5% årlig avkastning i 30 år genom att spara.
Ja klart som fan du ska spendera lite också. En bil är helt klart värt det samt spendera för att ha lite kul, men försök att investera så mycket du kan utan att inte ha råd att göra något alls.
Ja klart som fan du ska spendera lite också. En bil är helt klart värt det samt spendera för att ha lite kul, men försök att investera så mycket du kan utan att inte ha råd att göra något alls.
yes håller helt med!
Klart grabben skall ha en Volvo.
-byVY24Nx6s
berserken
2020-11-29, 20:05
Klart grabben skall ha en Volvo.
-byVY24Nx6shttps://www.youtube.com/watch?v=MeK7zm1-Aj8
Bilar är roliga men också ordentliga slukhål rent ekonomiskt.
Har du möjlighet klara dig utan bil ett tag så tycker jag att du ska avstå.
I alla fall så länge du har så låg inkomst. Hur kul är det att ha en plåtburk som käkar upp hälften av din inkomst?
Bilar är roliga men också ordentliga slukhål rent ekonomiskt.
Har du möjlighet klara dig utan bil ett tag så tycker jag att du ska avstå.
I alla fall så länge du har så låg inkomst. Hur kul är det att ha en plåtburk som käkar upp hälften av din inkomst?
Bättre än att stå och vänta på en buss som aldrig dyker upp i januari i full snöstorm. Eller ja, friheten av att slippa vänta på alternativ transport.
Bättre än att stå och vänta på en buss som aldrig dyker upp i januari i full snöstorm. Eller ja, friheten av att slippa vänta på alternativ transport.
elcykel/elscooter!
http://www.dual-tron.com/page/DualtronTh
Elscooter som kan gå i 80km/h.
Är man ekonomiskt handikappad och vill ha en bil med få större problem som håller ett tag för under 30.000kr så är det helt klart japanare som gäller. Så länge dom inte är rejält rostangripna så är Mazda, Toyota och Mitsubishi alla bra bilar.
Men om du gör som jag och köper en gammal ford så räkna med ca 10.000 i reparationer per år vid 2-3000 mil/året.
Sånt beror ju såklart på var och hur man bor. Själv kan jag cykla året runt.
Nu uttryckte ju inte TS något starkt behov mer än att han var "sugen".
Äger just nu tre bilar varav en är nöjesbil och två är bruksbilar så missta mig inte från någon cyklande miljöpartist. Tänkte dock försöka sälja åtminstone en av bilarna. Nu i corona-tider så sitter frugan hemma och jobbar så då rullar ingen av bilarna särskilt mycket,.
elcykel/elscooter!
http://www.dual-tron.com/page/DualtronTh
Elscooter som kan gå i 80km/h.
Hur är en el-scooter på vintern? Och min bil kan gå i 180, inga problem.
Bil är en lyx och hade jag bott centralt så hade det inte behövts.
tja,
Någon som kan hjälpa?
Jag svarade på den frågan 2005 :cool:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1038264&postcount=4
berserken
2020-11-30, 19:14
Är man ekonomiskt handikappad och vill ha en bil med få större problem som håller ett tag för under 30.000kr så är det helt klart japanare som gäller. Så länge dom inte är rejält rostangripna så är Mazda, Toyota och Mitsubishi alla bra bilar.
Men om du gör som jag och köper en gammal ford så räkna med ca 10.000 i reparationer per år vid 2-3000 mil/året.Håller med sambon köpte en mazda6 förra året går som en klocka visst finns där lite rost men lagar hellre rost än en massa andra konstiga fel som dyker upp hela tiden på vissa bilar
Jag svarade på den frågan 2005 :cool:
dumt av mig att jag missade de inlägget! Skulle varit aktiv här när jag va 3 bast :cool:
Jag svarade på den frågan 2005
dumt av mig att jag missade de inlägget! Skulle varit aktiv här när jag va 3 bast
:d:d
Tank sa grov du hade varit om du hade hangt har fran borjan (antar att du ar traningsintresserad)
Skamt asido, tankte jag kunde oversatta Mental's inlagg at dig
Din forstabil (om du nu tankt efter och verkligen vill ha en, yolo'a och bah kor) bor forslagsvis vara:
- skattad och gatt igenom besiktning
- rullar
- forslagsvis Nissan, men var kreativ om du vill
- titta efter bilar fran ca 2001/2002
- budgeten blir ca 8200-8500SEK
Beraknad pa tiden da Mental skrev inlagget, aldern pa bilen och inflationen
Dock avslojas det inte riktigt "nar" forstabilen inforskaffades... vilket ar en avgorande faktor, men ni fattar
Blocket visar just nu 1773 annonser med arsmodell och prisforslaget ovan glhf
exempelvis något som detta är en bra förstabil
https://www.blocket.se/annons/skane/mazda_323_f_valvardad/93234292
Schysst, tack CJ o Chidde!
exempelvis något som detta är en bra förstabil
https://www.blocket.se/annons/skane/mazda_323_f_valvardad/93234292
Namen typ nat at den riktningen! 20K mil ar typ ingenting for en 02:a och den ser faktiskt frasch utvandigt och invandigt som lovat
Enda konstruktiva jag kan ge ar ju att den (las: estate) ser lite tradig ut for en 18-aring sa rakna inte med att imponera pa nagra brudar...
jag kör en saab 9-5 från 2004 och jag får ligga, bil är inte allt. :P
Sverige är väl ett av få länder i världen där folk med vilja kör gamla skruttiga bilar. Det är som att underhållsarbetet är sin egen lön.
Köp en gammal volvo sedan där man följt servicerekommendationerna.
synd man inte blir 2m o 120kg med magrutor när man köper den bilen också :d
Måste ju kompensera för det här hemska ansiktet och hårlinjen.
Tycker allt du skrivit om mer flashiga bilar än så i motortråden ;)
Tycker allt du skrivit om mer flashiga bilar än så i motortråden ;)
Surfa blocket kostar inget*popcorn*
Svårt att motivera bilar för flera 100k även om man har "råd" :)
Hade jag varit ung och vill köra som en biltjuv hade jag köpt en Saab 9-3 från 2000- till slutet.
Läskeblask
2020-12-03, 08:25
Jag röstar för nån liten kia eller hyundai. Billiga och säkra. När man kollar över 10 år gamla bilar så har många redan börjat rosta. Ite värt att satsa på svetsande när man talar om en billig bil
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.