Visa fullständig version : Mansöverskott på 200 000 i åldrarna 1-40?
Plasttiger
2020-11-24, 09:44
Hej!
Läste på reddit att det var ett stort mansöverskott i Sverige
Det är inget tvivel om att leva ensam leder till problem hos många individer, ångest, ilska, sorg, saker som kan tas ut i radikalisering eller våldsamma handlingar antingen mot andra eller sig själv.
Vad tror ni att denna stora skara ensamma män kommer att leda till i framtiden? och vad kan politikerna göra för att minska de negativa följderna av denna klyfta i könen?
https://old.reddit.com/r/svenskpolitik/comments/jzjd9m/cirka_210000_fler_m%C3%A4n_%C3%A4n_kvinnor_i_%C3%A 5ldern_140/
OBS! ingen incel, rasism, eller sexism-synvinkel, utan vuxna perspektiv och lösnignar!
Tänker att det egentligen inte är ett så "nytt" fenomen i Sverige. Det har existerat "mansöverskott" tidigare i avfolkningsbygder. Detta i och med att unga kvinnor är mer rörliga och då unge män oftare stannar kvar på hemorten.
Hur går det då för dessa män? Ja vissa dricker för mycket alkohol, vissa åker till Thailand då de blir 50+, vissa gör något dumt i samband med att de dricker alkohol och vissa blir perverterade nätkrigare som bråkar och tjafsar på forum.
MEN nu utgår jag från min kulturella sfär.
En bidragande orsak är invandring till Sverige där fler män än kvinnor kommer. Senaste 10åren enligt SCB (uppskattning av mig från diagramen) är 10000 fler män än kvinnor. Tittar man sedan på utvandring är det även där fler män än kvinnor som utvandrat men då det är fler som kommer än lämnar ökar andelen män kontra kvinnor.
Att stytra ett barns kön är det ens möjligt?
Medellivslängden är längre för kvinnor än män redan så ingen direkt orsak att vi har fler män än kvinnor i landet. Männens medellivslängd ökar mer än kvinnors idag vilket gör att gapet mellan antal kvinnor och män kommer öka.
Av dessa punket är det första som är direkt möjlig att påverka men kommer nog inte ske då hela frågan är för infekterad som den är samt diskriminerande om man skulle ha något slags kvotsystem för varje kön.
Om citatet stämmer kommer det väll öka ångest, ilska, sorg, saker som kan tas ut i radikalisering eller våldsamma handlingar antingen mot andra eller sig själv.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/invandring-till-sverige/
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/utvandring-fran-sverige/
Diomedea exulans
2020-11-24, 10:09
Jag är en sån man! Visserligen inte 40 än, men ensam, frustrerad, desperat efter mening osv. Hade jag hamnar lite mer snett hade jag lätt kunnat bli en incel, islamist eller medlem i Fight Club.
Det tips som folk alltid ger mig, som de praktiskt taget skriker från alla håll så fort ämnet ”mina problem” kommer upp, är att gå i terapi.
Så jag antar att det är lösningen. Skicka alla de här männen i terapi så blir allting bra.
Intressant, det har skjutits en procent på 19 år. Så det är ett tilltagande problem!
Nu kollade jag iof från 20, kanske ska ta med från födseln och se hur det slår?
Plasttiger
2020-11-24, 10:21
Att stytra ett barns kön är det ens möjligt?
Ja! Man kollar prenatalt om det ser ut som en "tjej" eller "pojke" (som om det skulle gå se på utsidan) och sedan aborterar man tjejerna. Kina och Indien är väldigt duktiga på det.
I Sverige är det inte vanligt, men det kan förekomm i enskilda vissa fall.
Jag är en sån man! Visserligen inte 40 än, men ensam, frustrerad, desperat efter mening osv. Hade jag hamnar lite mer snett hade jag lätt kunnat bli en incel, islamist eller medlem i Fight Club.
Det tips som folk alltid ger mig, som de praktiskt taget skriker från alla håll så fort ämnet ”mina problem” kommer upp, är att gå i terapi.
Så jag antar att det är lösningen. Skicka alla de här männen i terapi så blir allting bra.
Om jag förstått dig rätt har du ju ändå gjort ganska många "nedslag" i dejtingmarknaden och nog lärt känna fler kvinnor än gemene man.
Kan terapi lösa partnersbrist? Jag tror mer på cannabis eller alkohol isf (dock medför även dessa samhällsmässiga effekter).
Spännande att se hur samhället kommer fungera när en betydande andel män blir "utan" vad de anser sig vara berättigade till. Och sen står vi där utan pension, haverad sjukvård, dålgit rättsväsende. Tur man inte är ung längre!
trädgårdsmöbel
2020-11-24, 10:24
Det finns nog bara ett fåtal icke-rasistiska eller icke-sexistiska lösning på problemet. Inte en enda lösning som inte är barnslig heller. Om vi vill ha fler kvinnor relativt män under 40 än de vi har.
Då en del av kvinnobristen drabbar vita män och det är rasism med vit man+rasifierad kvinna (imperialistisk rasism, kolonialt) så är enda godkända heterosexuella relationen för vita män en vit kvinna. Att minska andelen rasifierade män är rasism det med (mer uppenbar rasism än den koloniala). Att förbjuda konstellationen rasifierad man och vit kvinna är rasism så det funkar inte heller.
Så för att lösa detta på ett icke-rasistiskt sätt måste man minska andelen vita män. Antingen genom deportering, selektiv abort (vitt oar väntar pojke? uppmuntra till abort) eller genom att en större andel vita män byter kön.
Nu är jag fullt medveten att detta låter trolligt, kränkt och säkerligen rasistiskt men det är enda lösningarna jag kan komma på (och förmodligen enda lösningarna som faktiskt finns) för att icke-rasistiskt och icke-sexistiskt lösa fördelningen på.
Om det hjälper föreställ dig att jag inte är en vit man från extremhögern utan någon det är ok att lyssna på.
nej, differensen i procent är det samma även om man tar med sub 20 kohorten
Diomedea exulans
2020-11-24, 10:28
Det finns nog bara ett fåtal icke-rasistiska eller icke-sexistiska lösning på problemet. Inte en enda lösning som inte är barnslig heller. Om vi vill ha fler kvinnor relativt män under 40 än de vi har.
Då en del av kvinnobristen drabbar vita män och det är rasism med vit man+rasifierad kvinna (imperialistisk rasism, kolonialt) så är enda godkända heterosexuella relationen för vita män en vit kvinna. Att minska andelen rasifierade män är rasism det med (mer uppenbar rasism än den koloniala). Att förbjuda konstellationen rasifierad man och vit kvinna är rasism så det funkar inte heller.
Så för att lösa detta på ett icke-rasistiskt sätt måste man minska andelen vita män. Antingen genom deportering, selektiv abort (vitt oar väntar pojke? uppmuntra till abort) eller genom att en större andel vita män byter kön.
Nu är jag fullt medveten att detta låter trolligt, kränkt och säkerligen rasistiskt men det är enda lösningarna jag kan komma på (och förmodligen enda lösningarna som faktiskt finns) för att icke-rasistiskt och icke-sexistiskt lösa fördelningen på.
Om det hjälper föreställ dig att jag inte är en vit man från extremhögern utan någon det är ok att lyssna på.
Abort-idén stödjer jag. Jag tror att när det börjar gå ca en man på tio kvinnor, då kommer värdet av män och kvinnor inom dejting att vara ungefär jämlikt.
Att minska män har såklart massor andra fördelar, som minskad våldsbrottslighet.
Ser ut att vara ett biologiskt problem dock? Betydligt svårare att göra mycket åt...
Någon sorts delningsekonomi där en par procent av kvinnorna åtar sig 2 män?
Plasttiger
2020-11-24, 10:41
Ser ut att vara ett biologiskt problem dock? Betydligt svårare att göra mycket åt...
Ration är naturligt kring 1,05:1 (pojkar:flickor) och i ditt exempel är den 1,06:1 vilket stämmer ganska bra.
I delar av Kina är den upp mot 1,10:1 pga prenatal selektion.
- Mer motorsport/krig?
BelowAverage
2020-11-24, 10:50
Jag minns att jag har lyft denna iaktagelsen med bekanta och tänkt att det är lite synd om tonårskillar idag och fått svaret "att ha ett förhållande är ingen rättighet".
Jag antar iaf att vi har fått / får hit mer tonåringar och unga vuxna än 30+ så för min egen del tror jag inte att det är ett särskilt stort problem utan desto mer påtagligt i unga åldrar åtminstone just nu, de kommer ju antagligen åldras de också.
Detta blir säkert bäst om alla låtsas som att det regnar, locket på.
- Mer motorsport/krig?
:d
Kan nog vara det klokaste Aryt skrivit.
Ja, och dessutom kan man ju anlägga kirurgisk precision och enbart tvinga kvinnor i påverkade åldersgrupper att dejta / kohabitera med flera män.
Alternativt sponsra mormon-predikanter från 'Merica att komma hit och rädda dagen.
Skämt åsido så känns social ingenjörskap inte som en lösning man bör använda alls, jag tror dock att det vore bra att bara nämna att så här ser det ut. En lösning skulle kunna vara att helt enkelt inte ta in fler manliga flyktingar i påverkade åldersgrupper, låter lite mindre ruttet än andra idéer jag kan komma på.
Diomedea exulans
2020-11-24, 10:52
Det är därför vi behöver abortera.
Jag kan hjälpa till att komma på en slagkraftig slogan till vår kampanj, kanske em logga också.
Vad sägs om:
Har han en pille? Det var inte vad du ville!
Har han en kromosom i form av Y? Släng honom om gör en ny!
Får du aldrig en dotter? Dags för aborter!
Har fostret en snopp? Det ska ut ur din kropp!
Göra pojkar är passé! Lägg hellre satsen brevé!
Ditt val, din kropp — men föd ingen med snopp.
Är du med pojke gravid? Satsen skulle lagts bredvid!
Är ditt foster en han? Släng ut det i en spann!
Har det manlig identitet? Avsluta din graviditet!
Jag minns att jag har lyft denna iaktagelsen med bekanta och tänkt att det är lite synd om tonårskillar idag och fått svaret "att ha ett förhållande är ingen rättighet".
Jag antar iaf att vi har fått / får hit mer tonåringar och unga vuxna än 30+ så för min egen del tror jag inte att det är ett särskilt stort problem utan desto mer påtagligt i unga åldrar åtminstone just nu, de kommer ju antagligen åldras de också.
Detta blir säkert bäst om alla låtsas som att det regnar, locket på.
Fast, det tycks ha vart samma problem genom tiderna. 1950 Var mansöverskottet (0-40 år) 61798. Och det på en mindre befolkning.
Den procentuella fördelningen var den samma, dvs ett överslag om ca 2% mer pojkar/män. Så "att ha ett förhållande är ingen rättighet" är krasst nog det vi biologiskt har att förhålla oss till. Det har alltid vart ett mansöverskott i nedre halvan, och ett kvinnoöverskott i toppen av befolkningspyramiden.
Diomedea exulans
2020-11-24, 10:57
Jag kommer aldrig förstå vänsterns tänk att ”man har ingen rätt att vara ledsen för att man saknar X om inte X är en rättighet”.
Det är ingen mänsklig rättighet att ligga på stranden. Men nog fan blir jag lite ledsen om det regnar på min lediga dag.
Det är ingen mänsklig rättighet att ta mer än 120 i bänk. Men nog fan är jag lite ledsen över att jag de senaste tio åren aldrig pressat 122,5.
Det är ingen mänsklig rättighet att ha en hund. Vad säger en feminist om dennes hund dör? ”NÄE, DET ÄR LUGNA PUCKAR, ATT HA HUND ÄR ÄNDÅ INGEN RÄTTIGHET”?
Ja! Man kollar prenatalt om det ser ut som en "tjej" eller "pojke" (som om det skulle gå se på utsidan) och sedan aborterar man tjejerna. Kina och Indien är väldigt duktiga på det.
I Sverige är det inte vanligt, men det kan förekomm i enskilda vissa fall.
Tänkte mer om du kunde styra befruktningen till att bli ett specifikt kön. Att påtvinga abort i Sverige för att få fler av ett kön kommer inte bli aktuellt om det inte skulle bli en massdöd av det ena och fördelningen blir 1 på 10 typ.
Det är därför vi behöver abortera.
Jag kan hjälpa till att komma på en slagkraftig slogan till vår kampanj, kanske em logga också.
Vad sägs om:
Har han en pille? Det var inte vad du ville!
Har han en kromosom i form av Y? Släng honom om gör en ny!
Får du aldrig en dotter? Dags för aborter!
Har fostret en snopp? Det ska ut ur din kropp!
Göra pojkar är passé! Lägg hellre satsen brevé!
Ditt val, din kropp — men föd ingen med snopp.
Är du med pojke gravid? Satsen skulle lagts bredvid!
Är ditt foster en han? Släng ut det i en spann!
Har det manlig identitet? Avsluta din graviditet!
Jag tror man behöver gå mer mot incitament att föda flickor.
Dubbelt barnbidrag för flickor kanske? Eller inget barnbidrag för pojkar. Då kommer det säkert ske en viss selektering då vi kan könsbestämma innan sista veckan för abort.
Självklart kommer den stora merparten att föda barnet oavsett kön, men det räcker med att 1-2% låter sig påverkas så kommer könsbalansen upprättas.
BelowAverage
2020-11-24, 11:03
Fast, det tycks ha vart samma problem genom tiderna. 1950 Var mansöverskottet (0-40 år) 61798. Och det på en mindre befolkning.
Den procentuella fördelningen var den samma, dvs ett överslag om ca 2% mer pojkar/män. Så "att ha ett förhållande är ingen rättighet" är krasst nog det vi biologiskt har att förhålla oss till. Det har alltid vart ett mansöverskott i nedre halvan, och ett kvinnoöverskott i toppen av befolkningspyramiden.
Sant.
Tänker jag vad jag minst gärna skulle uppleva så väljer jag nog hellre att ha svårare att dejta som ungdom än att överleva min levspartner med 5+ år och dö ensam.
I en perfekt värld så aborteras helt enkelt någon extra % av manliga foster och sjukvården ser till att mäns livslängd hinner ikapp kvinnors?
Jag kommer aldrig förstå vänsterns tänk att ”man har ingen rätt att vara ledsen för att man saknar X om inte X är en rättighet”.
Det är ingen mänsklig rättighet att ligga på stranden. Men nog fan blir jag lite ledsen om det regnar på min lediga dag.
Det är ingen mänsklig rättighet att ta mer än 120 i bänk. Men nog fan är jag lite ledsen över att jag de senaste tio åren aldrig pressat 122,5.
Det är ingen mänsklig rättighet att ha en hund. Vad säger en feminist om dennes hund dör? ”NÄE, DET ÄR LUGNA PUCKAR, ATT HA HUND ÄR ÄNDÅ INGEN RÄTTIGHET”?
Jo, och det är en märklig attityd framförallt från människor som anser sig empatiska. Jag har hört detta från en bl.a tjejkompis som överlag är en av de mest empatiska personer jag känner, så jag undrar om det är mer av en knäsparksreaktion än ett faktiskt ställningstagande.
Diomedea exulans
2020-11-24, 11:07
Tänkte mer om du kunde styra befruktningen till att bli ett specifikt kön. Att påtvinga abort i Sverige för att få fler av ett kön kommer inte bli aktuellt om det inte skulle bli en massdöd av det ena och fördelningen blir 1 på 10 typ.
Manliga spermier simmar lite snabbare än kvinnligs, för Y-kromosomen är lite lättare. Kanske kan man utnyttja detta på något vis.
Manliga spermier torde komma fram till ägget fortare. Man kanske kan täcka ägget med en sorts film som dödar de första hundra tusen spermierna som kommer fram?
Dubbelt barnbidrag för flickor kanske? Eller inget barnbidrag för pojkar. Då kommer det säkert ske en viss selektering då vi kan könsbestämma innan sista veckan för abort.
Självklart kommer den stora merparten att föda barnet oavsett kön, men det räcker med att 1-2% låter sig påverkas så kommer könsbalansen upprättas.
Fast är 50-50 en verkligen en könsbalans att eftersträva?
Om det nu är så att det föds 1,05 pojkar på varje flicka så har ju moder natur uppenbarligen andra planer.
Kanske är det iofs 50-50 som är moder naturs plan men att vi drastiskt har förändrat "svinnet" på män de senaste tusen åren och evolutionen är lite för långsam för att ställa om.
Sedan urminnes tider har ju männen varit krigare och jägare, med en hel del svinn som följd. Nu är männen kontorsarbetare med pacemaker.
Kolla bara utvecklingen på dödsfall i arbetet de senaste 60 åren:
https://www.av.se/globalassets/filer/statistik/arbetsmiljostatistik-dodsolyckor-i-arbetet-kon-1955-2019.pdf
Går man ännu längre bakåt i tiden så diffar det säkert ännu mer
Fast är 50-50 en verkligen en könsbalans att eftersträva?
Om det nu är så att det föds 1,05 pojkar på varje flicka så har ju moder natur uppenbarligen andra planer.
Kanske är det iofs 50-50 som är moder naturs plan men att vi drastiskt har förändrat "svinnet" på män de senaste tusen åren och evolutionen är lite för långsam för att ställa om.
Sedan urminnes tider har ju männen varit krigare och jägare, med en hel del svinn som följd. Nu är männen kontorsarbetare med pacemaker
Du menar att det skulle vara någon sorts intelligent design? En plan av ett högre väsen (moder natur)
Om jag skulle spekulera är det väl gynnsamt med ett överskott av män, då det ger en selektion av vilka som får föra material vidare. Om kvinnorna kan välja de män med önskvärda egenskaper kommer mindre önskvärda egenskaper falla ifrån. Men jag tror inte det finns något genomtänkt bakomliggande.
Även om tesen om kromosomvikten skulle falla finns andra teorier som talar för att människan, liksom exempelvis rådjur, dovhjort, älg och ren, kan styra könet på sin avkomma om omständigheterna så kräver. Tidigare hävdade exempelvis den brittiska forskaren Fiona Matthews att kvinnornas matvanor spelade in. Välnärda kvinnor som inte hoppade över frukosten strax före graviditeten födde fler pojkar medan kvinnor som slarvade med maten födde fler flickor, ett mönster som också har kunnat ses i Etiopien när svält har härjat i delar av befolkningen.
Så dåliga tider/dåligt med mat, fler kvinnor, då det räcker med ett fåtal män för att alstra avkomma. Då räcker resurserna bättre.
trädgårdsmöbel
2020-11-24, 11:38
Mansöverskottet i yngre åldrar blir nog ytterligare uppblåst pga. att en del inte är den ålder som uppges utan lite äldre.
Du menar att det skulle vara någon sorts intelligent design? En plan av ett högre väsen (moder natur)
Om jag skulle spekulera är det väl gynnsamt med ett överskott av män, då det ger en selektion av vilka som får föra material vidare. Om kvinnorna kan välja de män med önskvärda egenskaper kommer mindre önskvärda egenskaper falla ifrån. Men jag tror inte det finns något genomtänkt bakomliggande.
Även om tesen om kromosomvikten skulle falla finns andra teorier som talar för att människan, liksom exempelvis rådjur, dovhjort, älg och ren, kan styra könet på sin avkomma om omständigheterna så kräver. Tidigare hävdade exempelvis den brittiska forskaren Fiona Matthews att kvinnornas matvanor spelade in. Välnärda kvinnor som inte hoppade över frukosten strax före graviditeten födde fler pojkar medan kvinnor som slarvade med maten födde fler flickor, ett mönster som också har kunnat ses i Etiopien när svält har härjat i delar av befolkningen.
Så dåliga tider/dåligt med mat, fler kvinnor, då det räcker med ett fåtal män för att alstra avkomma. Då räcker resurserna bättre.
Ja precis. Är ateist så jag tror inte på något högre väsen i medveten form. Jag syftar på intelligent design i form evolutionen. Evolution är jäkligt intelligent men också ett väldigt trögt system som ändras så långsamt så det inte riktigt hänger med i människans tekniska utveckling och förändrade levnadssätt.
Jag tycker vi ska öka den kvinnliga invandringen från östeuropa samt öst- och sydostasien tusenfalt.
Samhällen är stabilare när det finns en tydlig övervikt fertila unga kvinnor i förhållande till unga män. Lägre kriminalitet och psykisk ohälsa bland annat.
Diomedea exulans
2020-11-24, 12:14
Jag tycker vi ska öka den kvinnliga invandringen från östeuropa samt öst- och sydostasien tusenfalt.
Samhällen är stabilare när det finns en tydlig övervikt fertila unga kvinnor i förhållande till unga män. Lägre kriminalitet och psykisk ohälsa bland annat.
I egenskap av forumets Tinderkorrespondent kan jag meddela att kvinnor i Östeuropa gillar svenska män mycket mer än kvinnor i Sverige gör.
Kvinnor i Sverige: ”Åh, har du ett mindre fel? NEXT!”
Kvinnor i Östeuropa: ”VA, respekterar du mig som person?! TA MIG NU!”
I egenskap av forumets Tinderkorrespondent kan jag meddela att kvinnor i Östeuropa gillar svenska män mycket mer än kvinnor i Sverige gör.
Borde inte du ha en östeuropeisk sambo vid det här laget då? Eller faller det på annat? Eller parar vi bara sex nu?
Brofessorn
2020-11-24, 12:42
Vilka länder talar du om?
Man kan ju även testa att dejta utanför landsgränserna innan man börjar tvångsabortera pojkfoster.
Diomedea exulans
2020-11-24, 12:45
Borde inte du ha en östeuropeisk sambo vid det här laget då? Eller faller det på annat? Eller parar vi bara sex nu?
Det faller på annat.
Vilka länder talar du om?
Polen tänker jag på, men har vagt för mig att det även har gällt andra östeuropeiskor.
Har väldigt svårt att se att någon skulle abortera i v.18 för att inte missa barnbidraget. Abortera i v.18 är att starta och genomgå en vaginal förlossning där du föder fram ett levande foster som är ca 20cm lång. Ingen kvinna som är frisk i huvudet skulle göra detta för att inte missa 900kr i månaden eller vad det är.
Mansöverskottet i yngre åldrar blir nog ytterligare uppblåst pga. att en del inte är den ålder som uppges utan lite äldre.
Fast kollar man hela 0-40 som ett spann lär det inte ge utslag? Lär inte vara många 43åringar som hävdar 38...
Har väldigt svårt att se att någon skulle abortera i v.18 för att inte missa barnbidraget. Abortera i v.18 är att starta och genomgå en vaginal förlossning där du föder fram ett levande foster som är ca 20cm lång. Ingen kvinna som är frisk i huvudet skulle göra detta för att inte missa 900kr i månaden eller vad det är.
Fast... Man kan väl fastställa kön redan v 11-12?
Men nej, jag tror det blir svårt att förändra faktum att det finns ett biologiskt mansöverskott.
svenbanan
2020-11-24, 13:18
Men nej, jag tror det blir svårt att förändra faktum att det finns ett biologiskt mansöverskott.
Jag tror Angels invändning gäller även v.12 även fast aborten kanske inte är fullt lika dramatisk så lär inte många välja abort av en sådan anledning. Det krävs nog en omfattande propagandaapparat och ett skifte i vad folk tycker är ett okej beteende ifall detta skulle börja bli kutym.
trädgårdsmöbel
2020-11-24, 13:27
Fast kollar man hela 0-40 som ett spann lär det inte ge utslag? Lär inte vara många 43åringar som hävdar 38...
Jag tror att man får ha ett lite yngre spann än upp till 40 för att se detta mer än marginellt. Har inte sett den typen av statistik utan bara siffror som slängs runt, i stil med 5,5 av 10st 17åringar är numera pojkar, innan flyktingkrisen var det 5,2. den typen av siffror.
Jag tror att man får ha ett lite yngre spann än upp till 40 för att se detta mer än marginellt. Har inte sett den typen av statistik utan bara siffror som slängs runt, i stil med 5,5 av 10st 17åringar är numera pojkar, innan flyktingkrisen var det 5,2. den typen av siffror.
Siffrorna är ju publika, så vilket spann vill du titta på?
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101A/BefolkningR1860/
Här är 15-25 år i fjol, 11 och 21 år sedan.
Man ser att det diffar 1% 2019 mot 2009 och 1999, det kan vara en invandringseffekt, men det matchar med födseldata för 2019 då det även där var 48/52 flicka/pojke så det är svårt att svära på det.
trädgårdsmöbel
2020-11-24, 13:38
I många olika länder och kulturer (Även Sverige, fast det var ett tag sedan) har stundtals haft kraftigt kvinnoöverskott efter krig. Det är inte särskilt bra det heller med massvis med barn som föds utanför äktenskapet och växer upp hos ensamståenfe kvinnor samt svindyra kurser i "Så här hittar och behåller du en man". Sorry lite relationstråd över det, men det är inte så utopiskt det heller.
Jag funderade på om det kanske var så att fler kvinnor emigrerade från Sverige. typ som att fler kvinnor lämnar landsbygden. Men så var inte fallet.
Tittar man på all migration (alltså, alla orsaker, till och från alla länder, dvs inte bara flyktingmottagning och utvisning) så är könsfördelningen på immigranter och emigranter identisk.
trädgårdsmöbel
2020-11-24, 13:50
Siffrorna är ju publika, så vilket spann vill du titta på?
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101A/BefolkningR1860/
Här är 15-25 år i fjol, 11 och 21 år sedan.
Man ser att det diffar 1% 2019 mot 2009 och 1999, det kan vara en invandringseffekt, men det matchar med födseldata för 2019 då det även där var 48/52 flicka/pojke så det är svårt att svära på det.
En del av effekten är kanske en illussion, särskilt för oss som inte hör till spannet. Pojkar hänger ute mer än flickor, invandrarpojkar hänger ute mer än svenska pojkar. Så man ser en jäkla massa utländska unga män när man tex. handlar. Då är det lätt att se något som inte avspeglar sig så värst i statistik.
Brofessorn
2020-11-24, 13:50
Det faller på annat.
Polen tänker jag på, men har vagt för mig att det även har gällt andra östeuropeiskor.
Polen ligger i centraleuropa. *grr*
En del av effekten är kanske en illussion, särskilt för oss som inte hör till spannet. Pojkar hänger ute mer än flickor, invandrarpojkar hänger ute mer än svenska pojkar. Så man ser en jäkla massa utländska unga män när man tex. handlar. Då är det lätt att se något som inte avspeglar sig så värst i statistik.
Ja, ens upplevelser återspeglas sällan av statistik, vilket är en av anledningarna till varför många misstror statistik. Det motsvarar inte magkänslan.
Jag är förbi kista galleria rätt ofta. Och utgår man från hur fördelningen är på de som hänger utanför gallerian så får man ju en annan bild än vad statistiken pekar mot.
Jag pluggade ju vid Umeå universitet. På hela universitetet är könsfördelningen "Könsfördelningen bland studenter är 62 procent kvinnor och 38 procent män."
På kostvetenskap som jag pluggade var det typ 95% kvinnor.
Så jag hade ju enormt kvinnoöverskott på förfester och efterfester, samt att på krogen var det ju 1.5 tjej per kille. Och inte ovanligt att någon beslutsam dam bjöd på en öl i baren. (Student/nationspub då, inte ute på schtan)
Det var ju lite av ett uppvaknande att flytta ut till verkligheten efter det ;)
Ja det kan du, genom tex ett NIPT. Det testet kostar ofta runt 5000kr.
Men även efter v.12 kan du inte längre göra en kirurgisk abort utan endast medicinsk vilket är i princip som en liten förlossning, även om det såklart förmodligen är något lättare i v.12 än v.18, men alla aborter efter första trimestern är nog rätt tuffa. De flesta självvalda aborter görs ju innan v.9 och hälften av dem innan v.7.
Diomedea exulans
2020-11-24, 14:18
Polen ligger i centraleuropa. *grr*
Okej, men jag kom på att jag haft minst en sådan upplevelse med en ryska också!
Självklart dumpar de mig förr eller senare. De är ju fortfarande kvinnor, inte marsianer. Men det tar kanske tre dagar längre tid än det tar för en svenska att dumpa mig.
För män som är normalbra med kvinnor så skulle det säkert vara enklare att skaffa en flickvän från öst än en svensk sådan.
Okej, men jag kom på att jag haft minst en sådan upplevelse med en ryska också!
Självklart dumpar de mig förr eller senare. De är ju fortfarande kvinnor, inte marsianer. Men det tar kanske tre dagar längre tid än det tar för en svenska att dumpa mig.
För män som är normalbra med kvinnor så skulle det säkert vara enklare att skaffa en flickvän från öst än en svensk sådan.
Vad är din uppfattning om grekland, italien och spanien då?
Sedan undrar jag om det finns ett kvinnoöverskott i central/östeuropa och ryssland? Om karlarna super ihjäl sig eller dör av andra skäl?
Diomedea exulans
2020-11-24, 14:26
Vad är din uppfattning om grekland, italien och spanien då?
Sedan undrar jag om det finns ett kvinnoöverskott i central/östeuropa och ryssland? Om karlarna super ihjäl sig eller dör av andra skäl?
Matchade en gång med en spanjorska, hon var ovanligt enkel att ha att göra med. Samma med en portugisiska från min gamla Happy Pancake-tid.
Utrikes födda i Sverige 2019
2 019 733
Utrikes födda kvinnor
1 002 689
Utrikes födda män
1 017 044
Tittar man på hela den utrikesfödda kohorten (utan att se till ålder och var de kommer från) så är det bara 14 300 fler män än kvinnor totalt.
"Bland flyktingar och arbetskraftsinvandrare återfinns fler män än kvinnor men bland anhöriginvandrare är kvinnor vanligare än män. Varefter flyktinginvandringen minskar och följs av en anhöriginvandring minskar därför överskottet av män"
Jag skulle säga att det finns ett motstånd mot anhöriginvandring idag. Det torde främst utgöras av kvinnor som gynnas av ett mansöverskott. Om flyktingmän tillåts ta hit sina respektive så minskar mansöverskottet och dejtingfördelen. Det ligger således i dejtingsugna kvinnors intresse att förhindra anhöriginvandring för att bättra sina odds!
Diomedea exulans
2020-11-24, 14:43
"Bland flyktingar och arbetskraftsinvandrare återfinns fler män än kvinnor men bland anhöriginvandrare är kvinnor vanligare än män. Varefter flyktinginvandringen minskar och följs av en anhöriginvandring minskar därför överskottet av män"
Jag skulle säga att det finns ett motstånd mot anhöriginvandring idag. Det torde främst utgöras av kvinnor som gynnas av ett mansöverskott. Om flyktingmän tillåts ta hit sina respektive så minskar mansöverskottet och dejtingfördelen. Det ligger således i dejtingsugna kvinnors intresse att förhindra anhöriginvandring för att bättra sina odds!
Fast kvinnor vill väl försämra sina odds? Kvinnor klagar väl oftare på att de blir raggade på än att de inte får ragg?
WHITEFOLKS
2020-11-24, 14:47
Fast kvinnor vill väl försämra sina odds? Kvinnor klagar väl oftare på att de blir raggade på än att de inte får ragg?
Man gnäller på att det är fel personer som raggar (och glömmer bort de gånger det var rätt person).
WHITEFOLKS
2020-11-24, 15:12
Sen nä det är väl ingen rättighet som det är nu iaf att ha ett förhållande, relation eller närhet till andra personer men det är i princip etablerat som ett mänskligt behov eller iaf något väldigt positivt med närhet och något som är förknippat med mycket ohälsa om man saknar.
På samma sätt angående att det "inte är en rättighet" kan man resonera runt det mesta som man då skulle anse vara dåligt eller orättvist på köns, ålders eller annan gruppnivå och vad som är rättigheter och vilka snefördelningar/brister/problem vi försöker korrigera för bestämmer vi tillsammans som samhälle efter vilka grupper vi tycker förtjänar "rättigheter".
trädgårdsmöbel
2020-11-24, 15:30
Om du tänker att gruppen kvinnor inte bara består av fysiskt attraktiva tjejer/kvinnor mellan 18 och 35 så kan du nog få lite mer varierade svar på den frågan :)
Sen nä det är väl ingen rättighet som det är nu iaf att ha ett förhållande, relation eller närhet till andra personer men det är i princip etablerat som ett mänskligt behov eller iaf något väldigt positivt med närhet och något som är förknippat med mycket ohälsa om man saknar.
På samma sätt angående att det "inte är en rättighet" kan man resonera runt det mesta som man då skulle anse vara dåligt eller orättvist på köns, ålders eller annan gruppnivå och vad som är rättigheter och vilka snefördelningar/brister/problem vi försöker korrigera för bestämmer vi tillsammans som samhälle efter vilka grupper vi tycker förtjänar "rättigheter".
Nej, men mansöverskott leder till den obalansen, och det tycks ju vara biologiskt. Det blir då svårare för män att hitta en partner av motsatt kön. På samma sätt som att det inte är någon rättighet att bänka 100+ som kvinna. Det är biologiskt mycket svårare att träna sig till den nivån som kvinna.
Orättvist? Jao!
Diomedea exulans
2020-11-24, 15:44
For the record anser jag att det aldrig någonsin är en rättighet med fysisk närhet, sex eller intimitet, eftersom jag inte anser att det är ett krav att dela ut det.
Jag vet att vissa inte håller med mig. Det finns t ex personliga assistenter som anser att det ska ingå i deras yrkesroll att sexuellt tillfredsställa patienter som inte klarar det på egen hand, pun intended.
Ett undantag är att barn möjligen har rätt till närhet, mycket små barn växer väl inte ens som de ska, fysiskt, om de inte får röra någon?
WHITEFOLKS
2020-11-24, 15:48
Nej, men mansöverskott leder till den obalansen, och det tycks ju vara biologiskt. Det blir då svårare för män att hitta en partner av motsatt kön. På samma sätt som att det inte är någon rättighet att bänka 100+ som kvinna. Det är biologiskt mycket svårare att träna sig till den nivån som kvinna.
Orättvist? Jao!
Alla problem är väl sociala/strukturella och inte biologiska? Eller kan vi hatta lite fram och tillbaka mellan vad som styr beteenden beroende på vilka problemet berör?
Diomedea exulans
2020-11-24, 15:53
Alla problem är väl sociala/strukturella och inte biologiska? Eller kan vi hatta lite fram och tillbaka mellan vad som styr beteenden beroende på vilka problemet berör?
Det är väl lite meningslöst att vara sarkastisk mot hardcorevänster när det inte finns någon hardcorevänster som skriver i tråden...
WHITEFOLKS
2020-11-24, 15:58
Det är väl lite meningslöst att vara sarkastisk mot hardcorevänster när det inte finns någon hardcorevänster som skriver i tråden...
Det är väl lite meningslöst att springa deras ärenden och överlåta saker till det biologiska när det gäller frågor som inte är i deras intresse samtidigt som man låter de hållas om andra saker.
Sen är ju inte mansöverskott i sig något som automatiskt som skapar problemen med att vissa saknar närhet osv eftersom vi inte direkt lever i monogama eller tider när giftermål är standard och därmed där vissa "blir över" för att det inte finns några kvar att vara i äktenskap/förhållande. Det blir lite felfokuserat imo att bara peka på överskottet som anledning till det eftersom även om det inte hade varit mansöverskott så hade man ändå inte förespråkat tvångsgifte eller liknande som lösning.
Fast, man kan ge honom en poäng, om det var mer accepterat att kvinnor kunde ha mer än en partner så skulle mansöverskott inte vara ett problem.
Alltså är det ju delvis ett sociokulturellt problem.
Monogami + mansöverskott är ju ett problem.
Polygami som tillåter män ha flera kvinnor förvärrar.
Polygami som tillåter kvinnor ha flera män förbättrar.
Sen är ju inte mansöverskott i sig något som automatiskt som skapar problemen med att vissa saknar närhet osv eftersom vi inte direkt lever i monogama eller tider när giftermål är standard och därmed där vissa "blir över" för att det inte finns några kvar att vara i äktenskap/förhållande.
Problemet är ju att normen är exklusivitet/parbildning med ensamrätt.
Polyamori ses ju som något rätt udda idag.
Diomedea exulans
2020-11-24, 16:04
Fast, man kan ge honom en poäng, om det var mer accepterat att kvinnor kunde ha mer än en partner så skulle mansöverskott inte vara ett problem.
Alltså är det ju delvis ett sociokulturellt problem.
Monogami + mansöverskott är ju ett problem.
Polygami som tillåter män ha flera kvinnor förvärrar.
Polygami som tillåter kvinnor ha flera män förbättrar.
Fast det där är väl inget som man har något emot för att man tycker det är moraliskt fel, utan för att man inte vill känna sig svartsjuk?
Hade hellre slitit av k**en än haft ett öppet förhållande. Huannamig.
Fast det där är väl inget som man har något emot för att man tycker det är moraliskt fel, utan för att man inte vill känna sig svartsjuk?
Hade hellre slitit av k**en än haft ett öppet förhållande. Huannamig.
Men vad kommer den känslan från? Har vi ett biologiskt eller kulturellt behov av exklusivitet?
Diomedea exulans
2020-11-24, 16:10
Men vad kommer den känslan från? Har vi ett biologiskt eller kulturellt behov av exklusivitet?
Biologiskt, skulle jag gissa. Tror ju knappast det är för att folk på tv och i vår närhet levde i tvåsamhet när vi växte upp.
Det är ju extremt lätt att försvara svartsjuka evolutionärt.
WHITEFOLKS
2020-11-24, 16:10
Absolut det är ju väldigt udda med ons och fwb och allt vad det heter. Absolutely haram.
Diomedea exulans
2020-11-24, 16:16
Absolut det är ju väldigt udda med ons och fwb och allt vad det heter. Absolutely haram.
Verkar ändå anses hyfsat fult.
Hundra procent av tjejers Tinderpresentationer börjar med ”Inga ONS!”
Men vi får tänka på vilken sorts kultur som är civilisationsskapande.
Ett polygamt samhälle kommer fungera på ett annorlunda sätt än ett monogamt.
WHITEFOLKS
2020-11-24, 16:23
Verkar ändå anses hyfsat fult.
Hundra procent av tjejers Tinderpresentationer börjar med ”Inga ONS!”
Poängen är att oavsett hur vackert det skulle anses vara så skulle det inte lösa någon större del av problemet.
TheDoctor
2020-11-24, 19:53
Jag tror på tesen att där finns någon för alla. Problemet som jag ser det dock är att världen är stor och Sverige är litet. Vi är alla människor, så vad säger att just din partner huserar i Svea? Kan lika gärna vara så att din själsfrände lever i Uganda, Sibirien eller kanske Påskön.
svenbanan
2020-11-24, 19:55
Jag tror på tesen att där finns någon för alla. Problemet som jag ser det dock är att världen är stor och Sverige är litet. Vi är alla människor, så vad säger att just din partner huserar i Svea? Kan lika gärna vara så att din själsfrände lever i Uganda, Sibirien eller kanske Påskön.
Låter som att det kan bli ett dyrt projekt att hitta den perfekta partnern...
Har trådskaparen bott under en sten de senaste fem åren här?
svenbanan
2020-11-24, 20:18
Har trådskaparen bott under en sten de senaste fem åren här?
Trådskaparen är ett troll som har bott under en bro de senaste fem åren. Så du kan ignorera allt hen skriver och läsa vad andra skrivit istället. Det är iaf mitt tips om du inte vill bli indragen i meningslösa diskussioner med trollpackan ifråga.
TheDoctor
2020-11-25, 19:02
Låter som att det kan bli ett dyrt projekt att hitta den perfekta partnern...
En själsfrände med allt vad det innebär kan nog aldrig vara för dyrt. Om man nu tror på att denna personen finns där ute.
Men vi har ju internet, tinder och sociala medier. Vi har aldrig varit närmare varandra. Det löser sig nog när var man sitter 12 timmar framför skärmen istället för att gå ut.
:d
TommyBoy
2020-11-25, 21:21
Det är ju dock ganska lätt att konkurrera. Tänk, tala och skriv vettigt. Ha ambitioner. Se inte ut som skit. Sköt din hygien. Sen är man top 50 %
ChuckTesta
2020-11-25, 21:40
Nu kollade jag iof från 20, kanske ska ta med från födseln och se hur det slår?
Kan ju vara rimligt med tanke på alla "barn" som kom.
JohanOrving
2020-11-25, 22:39
Biologiskt, du vet inte mycket du.
JohanOrving
2020-11-25, 22:41
Men vi får tänka på vilken sorts kultur som är civilisationsskapande.
Ett polygamt samhälle kommer fungera på ett annorlunda sätt än ett monogamt.
Polygami betyder att en majoritet av kvinnor går till en minoritet av män, kvinnorna blir svartsjuka då dessa topp-män vill bada i ***** då de nu har möjlighet till det, kvinnorna blir hjärtekrossade, manshatiska och börjar knapra anti depp. De barn som blir födda växer upp med bittra vindrickande singelmorsor.
Det finns en anledning till varför vi har haft ett sådant extremt tryck på monogami historiskt, något annat fungerar helt enkelt inte för att skapa ett någorlunda lugnt och tryggt samhälle.
luderlasse
2020-11-28, 17:20
nej, differensen i procent är det samma även om man tar med sub 20 kohorten
Mycket värdefullt och intressant inlägg. Tack för detta!
Intressant, det har skjutits en procent på 19 år. Så det är ett tilltagande problem!
1% är en skillnad som ser lite ut på papper men som kan synas i performance. Som smittor etc, vad som helst. Hur mycket är mycket? 60%? 80%? Ett finalfält kan rymmas inom 3% av 100 meter. skillnaden mellan vinnaren och tvåan i en final med 1% är tydlig, 1 meter och tid. En tiondels sekund. Ingen målkamera behövs. Flera säsongers träning i gym och på bana med fokus på progression kan behövas för att komma ikapp det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.