handdator

Visa fullständig version : Vilken kostym ska jag köpa

challe
2020-11-21, 12:01
Tjena!

Tänkte för första gången köpa en kostym jag verkligen trivs i. Hoppas hitta ngt hyfsat märke som ryms inom min budget. Nån har som har lite tips att ge då jag inte är så insatt i kostymer och var de kan tänkas vars prisvärda?

Budget: 10-15k o tänkte mig en mörkblå kostym.

trädgårdsmöbel
2020-11-21, 13:14
Kan inget om kostymer, men jag tycker du skall tänka om om du är grovf som fan. Bodybuilders och liknande kroppstyper ser alltid ut som fan i kostym, och att då ha lagt 10-15k på något du ser ut som fan i är onödigt även om du så råkar vara jätterik.

Isåfall försök hitta något betydligt billigare om du måste ha kostym, för det kommer ändå inte se bra ut oavsett.

Bruce Banner
2020-11-21, 14:22
Suitsupply. Helt onödigt att lägga 10-15' kr, skaffa en för 3-5' kr som sitter som den ska och ta det därifrån.

/Bruce

King Grub
2020-11-21, 14:24
Jag rekommenderar en sådan här.

https://i.imgur.com/MzHyic5.jpg

rooz
2020-11-21, 14:41
Suitsupply. Helt onödigt att lägga 10-15' kr, skaffa en för 3-5' kr som sitter som den ska och ta det därifrån.

/Bruce

För 10k får du MTM från SS (tredelat, valfritt tyg och annat. Säkert billigare i standard tyger) Samt ett bättre resultat.

stridis
2020-11-21, 15:52
Det viktiga är passformen. Jag vet inget om skräddare eller så, så jag kan inte råda dig.

r3mpuh
2020-11-21, 16:56
Dressmann är bra grejjor.

challe
2020-11-22, 10:09
MTM känns väldigt intressant. Som tur var (i detta sammanhang) har jag inte förutsättningarna för att bli riktigt grofv så slipper gå på grubs rek hehe

Sarco
2020-11-22, 10:14
Made to measure är bra. Finns en hel del resande skräddare man kan möta upp då och då i större städer, men svårt med det nu i coronatider. Det som är bra med det är att man med tiden får en personlig kontakt och såklart att man kan se och känna tyger i verkligheten.

Mörkgrå och mörkblå är de mest användbara färgerna för de flesta, så börja med dem.

Bandid0
2020-11-23, 13:43
Passform är viktigast. När du väl hittat kandidater som passar så kan du sen prioritera kvalité och märke.

Med din budget kan du ju kolla på måttsydda kostymer om du bor i stockholmstrakten.

Hittar du ingen kostym som passar perfekt så ta en som är bra över axlarna och sen får skräddare fixa till. Var dock grundlig i din research av skräddare för de flesta skräddare i Sverige är så jävla dåliga och jag vet mer än en som förstört kläder.