Visa fullständig version : Har Dick Harrison och andra män ensamrätt på historien?
Plasttiger
2020-11-04, 18:15
Hej!
Jag pratar förstås om succeframgångsserien Drottningarna på Tv4.
På något sätt har en historiker - DIck Harrison (en gråhårig man) - som inte varit en del av produktionen, fått sätt agendan och kritiserat dokumentären!
Serien ”Drottningarna” är inte någon konventionell dokumentär – den är snabb, fartfylld, gestaltande. Vissa avsnitt tar sig friheter med de historiska sammanhangen. Experterna som medverkar är inte den vanliga uppsättningen och de har inte heller den framtoning vi är vana vid att se på teve.
Bara för att kvinnliga forskare tar sig friheter med vetenskapen historia borde väl inte det lyftas i allmänna tidningar?
. Harrisons dominans befäster bilden av hur en ”Historisk Expert” ska se ut och uppträda: en äldre pretentiös herre som aldrig darrar på manschetten.
Medierna stipulerar vad som är forskningsresultat med tillräckligt hög status för att synas. Ett handfull redaktörer i historiska ämnen (och ja, jag tror att det har viss betydelse att de flesta är män)
och jag tror att My hamnar på pudelns kärna här:
Serien ”Drottningarna” berättar en historia om kvinnor med makt som inte ber om ursäkt för sig. Är det det som provocerar?
https://www.gp.se/kultur/kultur/varf%C3%B6r-f%C3%A5r-dick-harrison-breda-ut-sig-som-auktoritet-1.36536660
Jag säger mer historieforskning som inte nödvändigtvis är sann, men främjar en aktuell nuvarande snäll politisk inriktning!
Akerhage
2020-11-04, 18:25
Hämtar popcornen, börja inte utan mig! Vilken spännande tråd!
svenbanan
2020-11-04, 18:27
Sämsta jävla trådstarten i kvinnaminne.
Lafayette
2020-11-04, 18:40
Sämsta jävla trådstarten i kvinnaminne.
:d
Det nappar nog någon snart skulle jag tro
Anton Fräs
2020-11-04, 19:07
Var en av de löjligaste debattartiklar jag läst, fokusera på faktafelen istället för hittepå.
upperkatt
2020-11-04, 19:27
Det märkliga är att det verkar snarare vara Dick Harrisons fru, Katarina Harrison Lindbergh, som kritiserat programmet*, medan Dick Harrison mest verkar ha hållit med.
...Men henne går det såklart inte att rikta ett personangrepp emot för då faller hela premissen om den kvinnohatande mannen som kritiker.
*https://katarinaharrisonlindbergh.wordpress.com/2020/10/18/tv4-agnar-sig-at-historieforfalskning/
Diomedea exulans
2020-11-04, 22:17
Om en man kritiserar en kvinna så är det givetvis alltid för att han är kvinnohatare.
Om en man berömmer en kvinna, då är det antingen för att han försöker manipulera henne till att vinna hennes gillande, eller ett uttryck för att han ser sig som överlägsen henne och därmed är i position att bedöma huruvida hon förtjänar beröm eller ej. Båda är såklart också tecken på kvinnohat.
Om en man låter bli att säga något överhuvudtaget till en kvinna, då är det för att han inte anser att kvinnor duger att prata med, vilket givetvis räknas som kvinnohat.
Vad en man än gör är det kvinnohat.
High1ander
2020-11-05, 02:17
Om en man kritiserar en kvinna så är det givetvis alltid för att han är kvinnohatare.
Om en man berömmer en kvinna, då är det antingen för att han försöker manipulera henne till att vinna hennes gillande, eller ett uttryck för att han ser sig som överlägsen henne och därmed är i position att bedöma huruvida hon förtjänar beröm eller ej. Båda är såklart också tecken på kvinnohat.
Om en man låter bli att säga något överhuvudtaget till en kvinna, då är det för att han inte anser att kvinnor duger att prata med, vilket givetvis räknas som kvinnohat.
Vad en man än gör är det kvinnohat.
Tycker du överdriver och inte ser helhetsaspekten, män kan faktiskt konvertera sig till kvinnor, vilket är en självklarhet om de verkligen vill vara solidariska och inte fortsätta stödja det patriarkala förtrycket. Synd bara att din lilla mansplaining inte kunde ta med det alternativet.
trädgårdsmöbel
2020-11-05, 05:59
Är det representation av annat än vita personer i serien? Annars vill jag inte se den.
Jag säger mer historieforskning som inte nödvändigtvis är sann, men främjar en aktuell nuvarande snäll politisk inriktning!
Jag tycker att TV4 tabbar sig grovt genom att inte skilja mellan dokumentär och fiktion (att publicera fiktion och kalla den dokumentär är ju liksom ... lögn) och man kunde ha en intressant diskussion hur de har tänkt och vad som är lämpligt och olämpligt i historieskildringar, men sedan läste jag till slut och insåg att det visst bara var en dålig trollning. Snark.
svenbanan
2020-11-05, 15:44
Jag tycker att TV4 tabbar sig grovt genom att inte skilja mellan dokumentär och fiktion (att publicera fiktion och kalla den dokumentär är ju liksom ... lögn) och man kunde ha en intressant diskussion hur de har tänkt och vad som är lämpligt och olämpligt i historieskildringar, men sedan läste jag till slut och insåg att det visst bara var en dålig trollning. Snark.
Det kunde du enkelt sett genom att enbart kolla användarnamnet.
BelowAverage
2020-11-05, 16:12
Lustigt att Dick Harrison kritiserar, han är själv väldigt förtjust i att dramatisera historia. Snustorrt ska det vara cofffee
Lustigt att Dick Harrison kritiserar, han är själv väldigt förtjust i att dramatisera historia. Snustorrt ska det vara cofffee
Jag gissar att han kanske inte var målgruppen för intriger och skvaller i historisk skrud.
lördagsgrogg
2020-11-05, 18:04
1. Nej.
2. TV4.
3. Diskussion är bra. Publicitet vill alla som gör något ha.
4. Oh Dick. Fråga vadsomhelst och du får att totalitärt svar.
5. Snakes will snake. I alla trådar och forum. Man får lära sig att ignorera.
6. Historia. Blir bara roligare och roligare ju äldre jag blir. Hoppas på att bli omnämnd i nästa grundskolebok.
7. Diskussionsforum. Fan vet, alla misstror varandra för mycket. Personliga åsikter tas för professionella inlägg.
8. Konspirationsteorier. Bara en. AI har nått singularitet. Lever och frodas på internet. Redan sedan 2011.
Plasttiger
2020-11-06, 16:27
Sista ordet var tydligen inte sagt!
I ett hätskt inlägg driver Dick vidare med personangrepp
TV4-experten My Hellsing legitimerar historieförfalskning, menar Dick Harrison i sin replik.
det finns en tendens i Hellsings och andras artiklar, som gör gällande att jag skulle ha något emot ”en historia om kvinnor med makt som inte ber om ursäkt för sig”
Han drar till och med till med rasistens motsvarighet till "jag har många sv*rta vänner" när hans sexistiska tendens blottläggs
För de som tror att så är fallet vill jag hänvisa ett av mina egna viktigaste vetenskapliga verk, The Age of Abbesses and Queens (Nordic Academic Press, 1998), en omfattande och genusteoretiskt medveten analys av den tidiga medeltidens bortglömda kvinnliga politiska kultur. Jag har deltagit i flera utställnings- och bokprojekt för att synliggöra drottningar och kvinnliga slottsägare. Nästa år publicerar jag en biografi om Kristina.
Och försöker lägga skulden på sin fru!!
Till de märkligaste turerna i ”Drottningar”-diskussionen hör att Katarina Harrison Lindbergh, som drog igång hela debatten med sina blogginlägg, ideligen osynliggörs. Trots att hon är en av Sveriges främsta experter på Erik XIV och nordiska sjuårskriget, och trots att hon argumenterar med källhänvisningar, reduceras hon till ”Harrisons fru” eller förtigs
https://www.gp.se/kultur/kultur/drottningarna-%C3%A4r-ett-hopkok-av-gamla-och-nya-l%C3%B6gner-1.36645212
Avgå Dick! Avgå!
svenbanan
2020-11-06, 16:44
Jag tror du missade målet på alla punkter i det inlägget. Tragiskt nog drar det väl ändå inte ner medelbetyget på dina posthistorik eftersom du så sällan skriver nåt vettigt. Lycka till med nästa försök att sprida dålig stämning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.