handdator

Visa fullständig version : Örontermometer - helknasiga hos oss

Jonte08
2020-10-30, 22:04
Vi har två st olika modeller örontermometrar av märket Braun.
Jag gissar att de är medelbra Men de går lite bananas när vi tar tempen på tex sonen 10 år.
Modell på ena är:
https://www.apotea.se/braun-thermoscan-7-orontermometer-irt-6520

Första mätningen tex 37.9 - sedan samma öra igen efter 20 sekunder 37.0.
Nästa dag tex 38.6, sen 37.2, 37.2 direkt efter varandra.
Vi provar även andra örat och det brukar visa ganska likt andra gångens mätning.

Vi är nog med att den kommer in långt in i örat, samma ställe och sätt varje gång.

Vad kan felkällorna vara eller är det så varierande när man tar igen?
Antingen är vi helt inkompetenta men jag vet fasen inte hur man annars ska ta tempen, örat liksom, hur svårt kan det vara?

Batteriet ser ut att inte vara dåligt (en indikator i displayen)

Mvh

Feber eller inte feber

Lipservice
2020-10-30, 22:16
Ta ännu fler gånger och ta medianen. (https://sv.wikipedia.org/wiki/Median) Har samma problem med våran Braun.. men det märks ganska tydligt på våra barn om det är "riktig" feber eller ej.
Dock fårstår jag att det är jävligt känsligt i dagens läge med Covid, men med de temperaturerna hade jag skickat mina barn till förskola/skola. Märker läraren att hen inte presterar eller är som det ska så hör de nog av sig.

Kabuto
2020-10-30, 22:21
Funkar mer klassiska termometrar bättre? Typ under tungan?

Jonte08
2020-10-30, 22:29
Ta ännu fler gånger och ta medianen. (https://sv.wikipedia.org/wiki/Median) Har samma problem med våran Braun.. men det märks ganska tydligt på våra barn om det är "riktig" feber eller ej.
Dock fårstår jag att det är jävligt känsligt i dagens läge med Covid, men med de temperaturerna hade jag skickat mina barn till förskola/skola. Märker läraren att hen inte presterar eller är som det ska så hör de nog av sig.

Jo just dessa tider gör att man vill vara och är extra noggrann.
Jag känner ju på pannan hans och försöker bilda mig en uppfattning.
(kändes absolut inte som 38.6 och han är helt opåverkad)
Medianvärde låter vettigt. Får köra ett gäng mätningar men märker just att första mätningen alltid(?) är mycket högre.

mattilainen
2020-10-31, 00:00
Felet med många örontempar är handhavandet. Alltså att man inte mäter på rätt sätt gång efter gång. Det är inte alltid lätt att ta tempen med en sån, jag brukar tänka att man ska hålla den som en telefon mellan öra och mun. Sedan ska man trycka in den så långt man kan och helst även dra lite högst upp på örat för att få en bra och rak väg för infraröda strålen att mäta temperaturen på trumhinnan. Testa detta och mät lika varje gång. Sedan kan man även ha med sig att en örontemp inte kommer vara exakt men den ger ett hum om man har feber eller inte, sedan om det är 38,3 eller 38,8 spelar ingen större roll. Vill man vara exakt så ta rektalt men även rektalt tar längre tid för tempen att faktiskt visa korrekt då det tar en stund innan den stiger om man nu får plötslig frossa och feber.

Simple as that

dmoller
2020-10-31, 07:34
ass or pass