handdator

Visa fullständig version : Är ni övningsinfluencer på ert gym?

delta_mats
2020-10-21, 10:43
Har ni en eller flera lite mer speciella övningar, eller varianter på övningar som ni utför i gymmet, som ni sett att andra tagit efter?

Jag kör ofta ett par lite mer underliga/ovanliga övningar som man väldigt sällan ser på det gym jag tränar. Men väntar fortfarande på att någon ska börja ta efter!
Min influenceraura är nog inte tillräckligt stark, ännu!

Diomedea exulans
2020-10-21, 11:02
Ja. Omvända kroppsviktsrodd i Smithmaskin.

delta_mats
2020-10-21, 11:16
Ja. Omvända kroppsviktsrodd i Smithmaskin.

Beskriv övningen mer.

Blomkål
2020-10-21, 11:27
Jag tror att jag är det med latspullovers i hiss. Tycker mig sällan se någon göra den övningen förutom på mitt "hemma"gym.

Lafayette
2020-10-21, 11:37
Jag minns för längde sedan att jag låg raklång på golvet och körde biceps i cable. Det var det en som tog efter.

Sjuk övning såhär i efterhand. Förmodligen meningslös också.

delta_mats
2020-10-21, 12:01
Jag minns för längde sedan att jag låg raklång på golvet och körde biceps i cable. Det var det en som tog efter.

Sjuk övning såhär i efterhand. Förmodligen meningslös också.

Njaee. Du får störst belastning när biceps är mest kontraherad. Det ska tydligen vara bra för armbrytning tex.

Lafayette
2020-10-21, 12:02
Njaee. Du får störst belastning när biceps är mest kontraherad. Det ska tydligen vara bra för armbrytning tex.

Wohoo!

Diomedea exulans
2020-10-21, 13:00
Beskriv övningen mer.

https://i.pinimg.com/originals/31/bf/0d/31bf0dd377bff2990d424dbbe8086f35.png

trädgårdsmöbel
2020-10-21, 13:16
Nej tyvärr. Skulle nog tycka det var kul om det var så. Däremot har jag själv blivit influerad i övningsval av en tjej som skulle tävla i bikinifitness. Det är väl kanske inte en disciplin för mig men några övningar snodde jag av henne. Hip-thrust i smith, hip-thrust med vadpress i smith, och knästående press bakom nacke i smith.

xcv
2020-10-21, 15:25
Det är något gäng med kids som brukar gymma ibland, antar att dom är 16 typ som är åldersgränsen. Dom brukar stå och glo på mig när jag gör, och sedan så fort jag är klar komma och köra samma övning efter mig :D

Ibland samlar de mod till dig och frågar om varför jag gör på ett visst sätt också. Svarar gladeligen på det.

Känns som en positiv grej, gillar det!

delta_mats
2020-10-21, 15:28
Wohoo!

I alla fall om du har stången från övre trissan.

Langster
2020-10-21, 15:47
Brukar göra handstående armhävningar och armhävningar med fötterna på en kub för att träffa övre bröst. Händerna på ett par step-up brädor för att komma djupare. Ställer alltid utrustningen som behövs på en specifik plats i gymmet när jag kör dessa övningar. Har sett att exakt den utrustningen står där jag brukar använda den på samma sätt som jag brukar ställa upp det även när jag har plockat undan efter mig. Så var det aldrig innan jag började med detta. Någon copy-catar mig alltså. Aldrig sett vem som gör så dock.

Sverker
2020-10-21, 18:20
Nej. Inte alls. Annars tycker jag att lårcurl med hantel borde passa många. Eller varför inte köra hantelrodd, helt utan stöd:(

skyffelmördarn
2020-10-21, 22:00
Nej. Inte alls. Annars tycker jag att lårcurl med hantel borde passa många. Eller varför inte köra hantelrodd, helt utan stöd:(

Jag tycker det är svårt att veta vad man ska göra av den andra armen bara. Däremot funkar den övningen med kabel.

Diomedea exulans
2020-10-21, 22:14
Jag tycker det är svårt att veta vad man ska göra av den andra armen bara. Däremot funkar den övningen med kabel.

Köra med bägge armarna samtidigt = opti.

Uncle Joe
2020-10-22, 16:27
Nej. Inte alls. Annars tycker jag att lårcurl med hantel borde passa många. Eller varför inte köra hantelrodd, helt utan stöd:(Hur kör man lårcurl (asså, lår biceps talar vi om va?) med hantel om man är själv? Blir ju toksvårt att placera hanteln mellan fötterna och lägga dig på en bänk?

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk

Uncle Joe
2020-10-22, 16:28
https://i.pinimg.com/originals/31/bf/0d/31bf0dd377bff2990d424dbbe8086f35.pngDen kör jag ibland :) tycker den är skönare än sälrodd då man kan krama till i toppläget på ett annat sätt.

Uncle Joe
2020-10-22, 16:31
Brukar göra handstående armhävningar och armhävningar med fötterna på en kub för att träffa övre bröst. Händerna på ett par step-up brädor för att komma djupare. Ställer alltid utrustningen som behövs på en specifik plats i gymmet när jag kör dessa övningar. Har sett att exakt den utrustningen står där jag brukar använda den på samma sätt som jag brukar ställa upp det även när jag har plockat undan efter mig. Så var det aldrig innan jag började med detta. Någon copy-catar mig alltså. Aldrig sett vem som gör så dock.
Hen har nog sneglat på dina byst och vill ha likadana. :) Jag hade nog apat efter alla övningar du kör.
Asså du har jäkligt bra man breasts.

stridis
2020-10-22, 16:59
Köra med bägge armarna samtidigt = opti.

Tycker vridmomentet i hantelrodd är en bra grej som förbises allt för mycket.

Plasttiger
2020-10-22, 17:40
Ja.
Många som slutat att köra vad jag kör.

Ett Orm
2020-10-22, 18:13
Maghjul vet jag att jag fått minst två personer att köra, troligen ett par till.
Ryckböj ingen tyvärr..

Sverker
2020-10-23, 17:20
Hur kör man lårcurl (asså, lår biceps talar vi om va?) med hantel om man är själv? Blir ju toksvårt att placera hanteln mellan fötterna och lägga dig på en bänk?

Nej. Övningen är lättare än vad man kan tro. Du är stark när benen är raka och använd överkroppen som hävstång. Använd en hantel och inte något silvrigt hundben. Övningen är som tyngst i området 45 till 90 grader i knäleden.

exevision
2020-10-23, 19:10
Nej. Övningen är lättare än vad man kan tro. Du är stark när benen är raka och använd överkroppen som hävstång. Använd en hantel och inte något silvrigt hundben. Övningen är som tyngst i området 45 till 90 grader i knäleden.

Det där må jag prova.
Har saknat benspark och bencurl nu när jag mest tränar hemma.

Uncle Joe
2020-10-23, 19:14

Måste prova detta.
De hantlar jag har hemma är dock såna som man skjuter in viktskivor på en liten stång. Så det blir ju en liten gyro som står på sned i utgångsläget.

Kev88
2020-10-24, 07:08
Ja, det är några jag småpratar med på gymmet då och då som har tagit efter liggande tricepsextension runt huvudet efter att de har frågat mig varför jag kör så, och inte mot pannan. En lite mer annorlunda övning som ett par har tagit efter är sittande kabelrodd för övre rygg/baksida axlar med bröststöd, vilket jag ordnar genom att sitta omvänt på en bänk med ett maxat ryggstöd, jag får även lägga ett par viktskivor mellan bänkens "fot" och kabeltrissan för att den inte ska flyttas.

StarkaUlf
2020-10-24, 08:16
Ja, det är några jag småpratar med på gymmet då och då som har tagit efter liggande tricepsextension runt huvudet efter att de har frågat mig varför jag kör så, och inte mot pannan. En lite mer annorlunda övning som ett par har tagit efter är sittande kabelrodd för övre rygg/baksida axlar med bröststöd, vilket jag ordnar genom att sitta omvänt på en bänk med ett maxat ryggstöd, jag får även lägga ett par viktskivor mellan bänkens "fot" och kabeltrissan för att den inte ska flyttas.

Den roddvarianten är skön, brukar göra det fast enhandsrodd.

Illustrerade mannen
2020-10-24, 08:23
Strikta dragonflags brukar ibland influera. Kul att se hur det ofta blir benlyft istället...

Anders The Peak
2020-10-24, 09:18
För min del försöker jag inspirera på de gym jag tränar på med att visa att kroppsbyggning/styrketräning inte behöver vara avancerade övningar i hundra olika vinklar med konstiga YT-övningar som självutnämnda experter förordar utan kör väldigt enkla men effektiva övningar som träffar det som avses med hög effektivitet.

Finns idag på gymmen tre mycket tydliga grupper av tränande det är byggargruppen som kör ofattbart många övningar vid varje pass och gruppen Crossfit eller funktionell träning som det kan kallas samt den tredje gruppen som jag gärna kallar rumpgruppen som tränar troligen enbart för utseendet på rumpan och nästan alla har en Instagramprofil som handlar om utseendet.

Kev88
2020-10-24, 11:30
Den roddvarianten är skön, brukar göra det fast enhandsrodd.

Ja, verkligen! Jag föredrar att använda mig av en s.k. pro lat-bar och ha överarmarna ca 10-15° under axelnivå.

delta_mats
2020-10-24, 11:36
För min del försöker jag inspirera på de gym jag tränar på med att visa att kroppsbyggning/styrketräning inte behöver vara avancerade övningar i hundra olika vinklar med konstiga YT-övningar som självutnämnda experter förordar utan kör väldigt enkla men effektiva övningar som träffar det som avses med hög effektivitet.

Finns idag på gymmen tre mycket tydliga grupper av tränande det är byggargruppen som kör ofattbart många övningar vid varje pass och gruppen Crossfit eller funktionell träning som det kan kallas samt den tredje gruppen som jag gärna kallar rumpgruppen som tränar troligen enbart för utseendet på rumpan och nästan alla har en Instagramprofil som handlar om utseendet.

Tillhör du rumpgruppen eller?

Uncle Joe
2020-10-24, 12:15

Back to basic, sånt gillar jag.
Kan du inte skriva några rader kring vilka övningar som är bäst för respektive muskel/muskelgrupp?

Cooks
2020-10-24, 12:38
Baksida axlar i cable cross, såg aldrig någon köra den när jag "uppfann" övningen för kanske 5 år sedan, nu ser jag den hela tiden (vet att jag förmodligen inte uppfann den, därav citattecken men såg den aldrig innan jag experimenterade).

Utförande:
https://i.imgur.com/HabqVCl.png
såhär fast i axelhöjd istället för i högsta läget och utan handtag utan man håller i "bollarna" som sitter på vajern som hindrar den från att åka tillbaka.

delta_mats
2020-10-24, 12:49
Baksida axlar i cable cross, såg aldrig någon köra den när jag "uppfann" övningen för kanske 5 år sedan, nu ser jag den hela tiden (vet att jag förmodligen inte uppfann den, därav citattecken men såg den aldrig innan jag experimenterade).

Utförande:
såhär fast i axelhöjd istället för i högsta läget och utan handtag utan man håller i "bollarna" som sitter på vajern som hindrar den från att åka tillbaka.

Den där är ju välkänd. Sett den hela mitt gymverksamma liv. 20+ år.

Beemel
2020-10-24, 16:26
Dragonflags och backlevers brukar dra till sig blickar.
Några har frågat hur man ska göra och provat (med varierande framgång :-D)

Vet inte om det klassar in som influencer. Men det är vad jag har att komma med.

Har ibland med mig romerska ringar som jag leker med. De kan också dra till sig blickar men vet ingen annan som provat.

Carlo Fatface
2020-10-25, 09:16

Utförande:

Den var vanlig på 90-talet men ses sällan idag,så du har säkert influerat på ditt gym.Tycker det är en bra övning,jag gillar den.

Testa att köra motsvarande för yttre delen av axel från nedre trissan och se om andra tar efter. Då vet du säkert!:d

Scratch89
2020-10-25, 21:03
Jag curlar i böjracket.

Kev88
2020-10-25, 21:07
Jag curlar i böjracket.

<-------