handdator

Visa fullständig version : Vilket ljus hemmagym?

frippe86
2020-10-15, 08:39
Hej,

Är i full gång och bygger mitt gym hemma i ett rum på 14 kvm. Kommer bli svart golv med gråa vägga.

Precis i mitten av rummet tänkte jag sätta en spotlight med 6 lampor för att kunna rikta åt olika håll.

Vad för ljuskälla är att rekommendera för att få så mycket opti-ljus som möjligt?

Färgtemperatur etc?

Tack på förhand

svenbanan
2020-10-15, 08:49
Nu är jag ingen expert på belysning. Men riskerar det inte att bli väldigt skarpa skuggor ifall du har all belysning centrerad i mitten av taket? Det kanske vore vettigt att ha några diffuserade ljuskällor ute längs väggarna eller hörnen. Eller så kanske det räcker med att ljuset studsar mot väggar och speglar och sådant för att bryta upp skuggorna.

frippe86
2020-10-15, 09:16
Nu är jag ingen expert på belysning. Men riskerar det inte att bli väldigt skarpa skuggor ifall du har all belysning centrerad i mitten av taket? Det kanske vore vettigt att ha några diffuserade ljuskällor ute längs väggarna eller hörnen. Eller så kanske det räcker med att ljuset studsar mot väggar och speglar och sådant för att bryta upp skuggorna.

Bra fråga.

Man kan ju rikta dessa mot väggarna?

Beachboy72
2022-10-23, 21:57
Bra fråga.

Man kan ju rikta dessa mot väggarna?

Hur Blev det?
Jag är i samma situation och undrar om belysning.
Hade riktade spottar i gamla gymmet, just nu har jag bara ett gammalt lysrör i taket och det dödar all motivation.

Magrauta
2022-10-23, 23:19
6.4k alltså 6400 kelvin (daylight). Lägre kelvin åt det gulare hållet tenderar att vara lite mer mysljus.

Vill man ha "snygga skuggor " så vill man ha ljuset uppifrån / framifrån alltså är det bättre att köra spottar en bit in längst väggarna och ha dem riktade neråt ish. Flera spottar kommer generelt ge snyggare skuggor än tex ett Ljusrör på samma längd då spridningen blir större av ljusröret och tar bort skuggorna.

Sen är det säkert smaksak på exakt färgtemeratur osv men generellt sett så åt det högre hållet 6k- Spottar som typ av ljuskälla samt ljuset ska komma snett överifrån och inte tex bakifrån även om det är ok att det är ljus längs alla väggar ofc.

En idé kan vara att ha en allmänbelysning i takets mitt för att ge gott ljusflöde överallt till träningen utan massa skuggor. Sen för fotona släcker man allmänbelysningen och drar på spottarna endast.