Visa fullständig version : Tråden för oss som spelar piano
Verkar inte finnas någon riktig pianotråd här, kanske dags att skapa en?
Där vi kan ställa frågor och ge tips om teknik, noter, inköp, pianon, elpianon, keyboards etc.
Själv har jag nyligen fått hem min vita P-125:a och börjat spela igen.
Känner mig mycket nöjd med den, särskilt med pedaltillsatsen som funkar kanon!
Någon skrev nånstans att digitalpianon har digital/dålig sustain, men det gäller nog bara medföljande lilla dosan.
Med riktiga pedalerna är det gradvis ökad sustain när man trycker ner, även på denna billigare modell.
Jag har dock problem (samma som på gitarr) med att spela tajt och hålla takten.
Försöker stampa med vänster fot (för höger är ju ofta upptagen med sustain) men det vill sig liksom inte - det blir mer som att foten rättar sig efter hur jag spelar :D
Det verkar funka lite bättre att räkna 1-2-3 1-2-3, och när det kommer in åttondelar i bilden så lägger jag på 1-å-2-å-3-å.
Det verkar funka dugligt i alla fall, på de knepiga partier där jag känner att det behövs.
Hur gör ni?
Stamp med någon fot/tå, eller är det bästa helt enkelt att tänka/räkna takten i skallen?
Där det behövs alltså, ibland är det ju helt ok att drifta lite i takt eller bara spela på känsla.
https://i.imgur.com/wS9iUtQ.jpg
Avslutar med ett tips på en youtube-kanal där det finns mycket trevligt i lite enklare tappning.
Själv tragglar jag med hans (och Hans :D) Pearl Harbor main theme, vilket är väldigt vackert, och nybörjarvänligt (i början i alla fall!).
https://www.youtube.com/c/DietmarSteinhauer/videos
Detta paket gick på strax över 8000kr, inklusive hemkörning, ifall någon undrar.
Mycket prisvärt!
Slänger in när jag som nybörjare försöker mig på lite Schubert
https://imgur.com/v3kqoWi
Tror jag lärt mig en sak dock, genom att läsa på nåt riktigt pianonördsforum, vilket det nu var.
Det saknas ofta indikation för pedal på "gamla noter", det är liksom ofta underförstått var det ska spelas med sustain och inte.
Och det kan även vara så att vissa stycken förr i tiden spelades utan, men att det idag ändå behövs sustain för att det ska låta bra, för gamla pianon hade så dåliga dämpare så det blev alltid lite sustain liksom.
Däremot kan det dyka upp pedalnotering nånstans mitt i ett stycke, för att det är lite trixigare tajming i nån takt som de vill upplysa om liksom, medan resten får va underförstått.
Plus att man tydligen kan göra lite som man vill i vilket fall
Man märker ju om man lyssnar på olika versioner av samma stycke, att många spelar helt olika med pedal, liksom tempo/känsla överlag.
Inga rätt och fel tydligen, vilket känns lite soft
eternallord
2020-10-09, 15:01
Gäller samtliga instrument: att stampa i takt kan vara ett bra hjälpmedel för att förbättra sin naturliga förmåga att hålla takten, men när man övar bör man nästintill alltid använda metronom (bara positivt om man då också kan stampa takten, men det är inte foten som avgör tempot, utan metronomet).
Gäller samtliga instrument: att stampa i takt kan vara ett bra hjälpmedel för att förbättra sin naturliga förmåga att hålla takten, men när man övar bör man nästintill alltid använda metronom (bara positivt om man då också kan stampa takten, men det är inte foten som avgör tempot, utan metronomet).
Har svårt för metronom dock, eller ja, det beror på vad det är man ska spela.
Men ibland är det nästan omöjligt, oavsett om man ställer den att slå på fjärdedel/åttåndel/sextondel. Beror helt på stycket och vad det har för flyt.
Stampa foten, särskilt med vänster (höger är ju typ utesluten pga pedaler) liksom drunknar i musiken tycker jag.
Lite samma om räknar i huvudet, det blir för tyst och liksom dränks i själva spelandet.
Jag skulle behöva stampa med stepp-skor på fötterna, eller skrika ut tempot högt :laugh:
eternallord
2020-10-09, 15:19
Men ibland är det nästan omöjligt, oavsett om man ställer den att slå på fjärdedel/åttåndel/sextondel. Beror helt på stycket och vad det har för flyt.
1. Du har svårt för metronom för att du inte använder det.
2. Man använder inte metronom för att göra det lättare, man använder metronom för att det gör en till en bättre musiker.
1. Du har svårt för metronom för att du inte använder det.
2. Man använder inte metronom för att göra det lättare, man använder metronom för att det gör en till en bättre musiker.
Ja det kanske inte är en quick fix, utan något man måste öva öva öva, och som på sikt kan göra att tempo och spela tajt blir enklare.
Men fortfarande osäker på om folk som spelar piano sitter och trampar med vänster fot, eller om de försöker tänka/räkna tempot i skallen...
Gitarr är ju lite enklare då bägge fötter är tillgängliga (bortsett ev wah-wah :D), och allt tempo spelas med höger hand.
eternallord
2020-10-09, 15:39
Ja det kanske inte är en quick fix, utan något man måste öva öva öva, och som på sikt kan göra att tempo och spela tajt blir enklare.
Precis så! Det är värt investeringen, jag lovar.
För sånt här tycker jag det funkar utmärkt - att tajta till kortare partier där man spelar svajigt och orytmiskt, så kan man nöta dem snabbare och snabbare med metronomen.
Men värre med hela låtar, eller konstant malande mellan tre toner i vänsterhanden som ständigt upprepas, typ enkla komp och så.
Tur man har metronom i pianot i alla fall :)
https://imgur.com/75vnH5q
Tips på bra videolektioner för att lära sig lite enklare men ändå bra låtar? Jag måste återuppta mitt övande men det är svårt att hitta låtar som både är bra och på lagom nivå.
Vad jag gäller takt och ett hjälpmedel som är lite utanför boxen sådär, som i varje fall jag tycker hjälper, är att spela in MIDI i lämplig DAW. I programmet kan du sen justera inspelningen för att matcha den tänkta takten. Typ, "trolla lite så det blir perfekt 4/4 (eller vad det nu är)". När du sen jämför blir det lättare att både se och höra var du avviker - särskilt enkelt tycker jag det är att se när höger och vänster hand inte matchar.
Med detta inte sagt att trolleritrixet behöver göra att faktiskt låter bättre men det går återkoppling både genom ögon och öron.
Tips på bra videolektioner för att lära sig lite enklare men ändå bra låtar? Jag måste återuppta mitt övande men det är svårt att hitta låtar som både är bra och på lagom nivå.
Varför behöver du videolektioner?
Räcker det inte med bara noterna?
Och kanske att höra någon spela stycket, vilket kan va bra vägledning om man är osäker på något.
Youtubekanalen jag tipsade om i första inlägget har väldigt mycket låtar, ofta i enklare arrangemang, som många nybörjare verkar väldigt tacksamma över :)
Berguven
2020-10-10, 09:40
När du använder foten för att stampa takten ska du börja jättelångsamt eller helt utan tempo. Se bara till att fotstamp och toner kommer i rätt ordning. Antingen ska foten ner före, samtidigt som eller direkt efter som noten du spelar. Ser du bara till att få rätt på det kommer du snabbt kunna höja tempot och stampa med utan att foten störs av dina händer.
När du använder foten för att stampa takten ska du börja jättelångsamt eller helt utan tempo. Se bara till att fotstamp och toner kommer i rätt ordning. Antingen ska foten ner före, samtidigt som eller direkt efter som noten du spelar. Ser du bara till att få rätt på det kommer du snabbt kunna höja tempot och stampa med utan att foten störs av dina händer.
Ok, fast jag funderar på om jag ska lägga mig till med den vanan eller inte 🤔
En del verkar tycka att man absolut inte ska stampa takten, för det distraherar publiken (eller i mitt fall grannen under :D).
Så antagligen går det att spela utan sånt, och försöka tänka/räkna takten bara?
Alternativt spela så fort man bara kan, hålla konstant maxtempo hela tiden :laugh:
Berguven
2020-10-10, 10:53
Jag tycker att du ska lära dig stampa till för att det är nyttigt för din taktkänsla i stort, inte för att du alltid ska låta foten gå när du spelar. Det blir mycket lättare att lära dig spela till metronom sen, vilket du ska göra.
Stampa foten, särskilt med vänster (höger är ju typ utesluten pga pedaler) liksom drunknar i musiken tycker jag. Lite samma om räknar i huvudet, det blir för tyst och liksom dränks i själva spelandet. Jag skulle behöva stampa med stepp-skor på fötterna, eller skrika ut tempot högt.
Att stampandet behöver höras tydligt över musiken tror jag att du bara fått för dig (kanske för att du är van att det hörs när du spelar gitarr). Foten sitter ju på din egen kropp, och det räcker att du känner när den går ned; höra det behöver du egentligen bara göra när det är någon annan än du själv som markerar takten. Men det är en vanesak det också, förstås, precis som med metronomen. Själv har jag mest använt metronom när jag skall lära mig något nytt som jag inte vet hur det låter, men det är, som eternallord skriver, bara en vanesak.
Nybörjare, och kämpar nu med 4 stycken/låtar samtidigt, som alla är lite för svåra :D
Men vad gör det så länge det är roligt, och man låter det ta sin tid :)
Detta är ju så himla vackert, och så mäktigt några rader ner när de knepiga basgångarna och jobbiga ackorden kommer igång...
Längtar tills jag spelar det flytande :)
ZPsVkUR2FW8
Slutmålet är dock detta - det vackraste/mäktigaste som någonsin komponerats på piano :cool:
Tyvärr har han inte lagt in pedalnotering i noterna, men jag tror det är pedalbryt efter varje takt, alternativt även i mitten av varje takt.
De kraftiga betoningarna i högerhandens melodi är inte heller markerade, men man hör ju lätt genom att lyssna hur det ska spelas.
LBqExhIx3-w
Ingen annan här inne som sliter med att lära sig nåt kul på piano?
Var tvungen gå händelserna i förväg och satt och nötte denna i typ 3 timmar, för att se om det överhuvudtaget är rimligt att lära sig, och går att få att låta bra.
Och visst fan ska det väl gå! :cool:
Ingen annan som gett sig på detta mästerverk?
Själv ska jag nog låta den vila lite nu och tillbaks till de andra jag sliter med, som är långsammare och mer nybörjarvänliga :)
Men fan så kul det måste va att kunna denna flytande!
https://imgur.com/vN8Yxxl
Trist att denna tråd blev så död, det är ju skitkul att spela piano!
Jag tragglar några korta/knepiga partier med metronom nu sedan en vecka typ, och även det är liksom roligt, att bara sitta och nöta.
Så jag är sjukt nöjd med mitt köp, och beslutet att börja spela igen.
Verkar inte va nåt jag kommer tröttna på i första taget 👍🎹
Synd bara att jag inte verkar ha lockat någon annan att börja också :(
Köpte ett full-size elektroniskt piano för några år sedan och nötte periodvis. Smidigt instrument i lägenhet tack vare möjligheten till hörlurar. Tyvärr så fick jag aldrig någon känsla för musiken likt när jag lyssnar utan det blev snarare ett mekanisk x, y, z med tangenttryckandet.
Möjligt att jag dessutom var mer sugen på idén att kunna spela än att faktiskt spela. Lite som min kunskap att dyrka upp lås. Ett partytrick men ganska meningslöst i verkliga livet om man inte får glädje av själva spelandet.
Köpte ett full-size elektroniskt piano för några år sedan och nötte periodvis. Smidigt instrument i lägenhet tack vare möjligheten till hörlurar. Tyvärr så fick jag aldrig någon känsla för musiken likt när jag lyssnar utan det blev snarare ett mekanisk x, y, z med tangenttryckandet.
Möjligt att jag dessutom var mer sugen på idén att kunna spela än att faktiskt spela. Lite som min kunskap att dyrka upp lås. Ett partytrick men ganska meningslöst i verkliga livet om man inte får glädje av själva spelandet.
Aj då, det låter ju trist! :(
Själv gillar jag hur det låter när jag spelar, för pianomusik är inget jag någonsin lyssnar på själv, så det blir lite av en ursäkt för att få lyssna på fin klassisk musik :d
Sen på med hårdrock efter jag spelat klart :hbang:
Sen är det ju en kul utmaning också - se vad man klarar av och inte, att ha något att nöta och kämpa med.
Något jag inte har i övrigt, men många kanske har nog av sånt ändå som det är :D
Stampa foten, särskilt med vänster (höger är ju typ utesluten pga pedaler) liksom drunknar i musiken tycker jag.
Lite samma om räknar i huvudet, det blir för tyst och liksom dränks i själva spelandet.
Jag skulle behöva stampa med stepp-skor på fötterna, eller skrika ut tempot högt :laugh:
Om du stampar med foten kan det bli så att du lurar dig själv. Metronomen håller dig ärlig. Hjälper inte att musiken är tajt i förhållande till foten eftersom det finns stor risk att du varierar tempot med foten.
Att spela tajt är svårt, och något man lär sig om man spelar med metronom/till inspelad musik eller övar med ett band.
Jag spelar själv en del piano på ren hobbynivå. Ska lägga upp när jag spelar något stycke från Heroes of Might and Magic senare. :)
Aj då, det låter ju trist! :(
Själv gillar jag hur det låter när jag spelar, för pianomusik är inget jag någonsin lyssnar på själv, så det blir lite av en ursäkt för att få lyssna på fin klassisk musik :d
Sen på med hårdrock efter jag spelat klart :hbang:
Sen är det ju en kul utmaning också - se vad man klarar av och inte, att ha något att nöta och kämpa med.
Något jag inte har i övrigt, men många kanske har nog av sånt ändå som det är :D
Hur hittar du motivation om du inte egentligen tycker om (eller i varje fall lyssnar på) pianomusik? För mig var det så att jag gick och våndades i säkert flera år - jag måste känna händerna spela mina favoritstycken - för jag vet hur det alltid blir.
Jag börjar fanatiskt med singulärt fokus. Sen kommer verkligheten långsamt ikapp. Det är såklart aldrig så lätt som jag föreställer mig från början och jag har så mycket annat som kallar på min uppmärksamhet. Tillslut svalnar intresset en period, för att komma tillbaka senare. Det går i perioder. Efter tio år kommer jag vara seriöst bra på det.
Ungefär så funkar jag. Om det inte vore för pianomusik hade jag dock aldrig köpt ett piano. Alla vet ju ändå att det är coolare att spelare gitarr om man vill ha b-rudar.
Är det förresten bara jag som anser att musik inte kan vara bra om det inte är bra på piano?
Knkquypv8lA
Varför behöver du videolektioner?
Räcker det inte med bara noterna?
Och kanske att höra någon spela stycket, vilket kan va bra vägledning om man är osäker på något.
Youtubekanalen jag tipsade om i första inlägget har väldigt mycket låtar, ofta i enklare arrangemang, som många nybörjare verkar väldigt tacksamma över :)
Jag vill kunna se fingersättningen och gärna ha någon som hjälper mig igenom svåra passager - bryter ned musiken till mer hanterbara stycken. Det får du inte genom noter. Sen är jag inte bra på att läsa noter, även om jag kan göra det, så det blir liksom en viss tröghet där istället för att utveckla den färdigheten mer organiskt i takt med att jag blir bättre.
Finns det förresten bra övningar för att lära händer bli mer oberoende av varandra? Det är något jag tycker är extremt svårt. Jag brukade inte alls ha lika svårt för det när jag var yngre - då kunde jag hålla olika takter med både händer och fötter - men numera är det högerhanden som är extremt bestämd (no kinky).
Hur hittar du motivation om du inte egentligen tycker om (eller i varje fall lyssnar på) pianomusik? För mig var det så att jag gick och våndades i säkert flera år - jag måste känna händerna spela mina favoritstycken - för jag vet hur det alltid blir.
Jag börjar fanatiskt med singulärt fokus. Sen kommer verkligheten långsamt ikapp. Det är såklart aldrig så lätt som jag föreställer mig från början och jag har så mycket annat som kallar på min uppmärksamhet. Tillslut svalnar intresset en period, för att komma tillbaka senare. Det går i perioder. Efter tio år kommer jag vara seriöst bra på det.
Ungefär så funkar jag. Om det inte vore för pianomusik hade jag dock aldrig köpt ett piano. Alla vet ju ändå att det är coolare att spelare gitarr om man vill ha b-rudar.
Jag vill kunna se fingersättningen och gärna ha någon som hjälper mig igenom svåra passager - bryter ned musiken till mer hanterbara stycken. Det får du inte genom noter. Sen är jag inte bra på att läsa noter, även om jag kan göra det, så det blir liksom en viss tröghet där istället för att utveckla den färdigheten mer organiskt i takt med att jag blir bättre.
Finns det förresten bra övningar för att lära händer bli mer oberoende av varandra? Det är något jag tycker är extremt svårt. Jag brukade inte alls ha lika svårt för det när jag var yngre - då kunde jag hålla olika takter med både händer och fötter - men numera är det högerhanden som är extremt bestämd (no kinky).
Jag har extremt dåliga gitarrfingrar och kommer alltid vara usel på gitarr, så kanske därför piano känns roligare, även fast jag till 99% lyssnar på gitarrmusik.
Sen har jag inte ens nån förstärkare längre :(
Om du lyssnar på pianomusik, och är riktigt insatt i det, så kanske du också ställer högre krav på ditt spelande?
Du vet precis hur det ska låta, och om du inte får till det exakt så blir det som en förolämpning mot originalet?
Jag lyssnar aldrig på pianomusik, så för mig blir det en rolig omväxling, och "oj, det här lät ju fint, vad kul".
Välgjorda noter brukar ju ha fingersättning markerad.
Jag är också dålig på noter, tar tid att lära sig, så jag får långsamt sitta och traggla fram nya saker jag ska lära mig - ibland sitta och räkna på raderna.
Men det är ju så man långsamt lär sig, och då är det roligt.
Jag tror inte det är bra att ta genvägar där genom att titta på videos istället för noter, men jag är ju ingen expert så någon annan kanske har andra synpunkter på detta?
Detta är riktigt snyggt, och enkelt och ganska "nybörjarvänligt" :)
Bess dur kanske inte är den vanligaste tonarten dock, men så enkel och upprepande låt så ingen skala man måste öva upp innan direkt...
Jag föredrar dock pedalbryt efter varje takt, när man spelar med riktigt pianoljud som hänger kvar länge - blir för grötigt annars.
Ingen aning vad det är från för serie, men verkar finnas många japanska tecknade etc som har väldigt snygg musik, så går säkert hitta många liknande fynd :)
YS6u8In7ggw
Som vanligt är största problemet att hålla takten, särskilt när det går så långsamt! :em:
Och med metronom blir det för stelt istället och låter inte så bra, men men, lite driftande kan ju ge känsla också ��
Eller ja, G-moll kanske det är, men det är ju parallelltonart i vilket fall så samma tangenter...
Äh, fan också, jag har börjat inse att jag typ inte kan spela något alls ordentligt!
Det blir otajt och orytmiskt hela tiden.
Kanske framförallt på enkla upprepande slingor, som vänsterhanden här.
Det blir otajt, svängigt, orytmiskt.
Eller om ska spela skalor i annat än riktigt långsamt tempo, det blir ofrivilligt sväng i tempot liksom, aningen orytmiskt på ett sätt som är svårt att komma åt.
qr9Vz0rrNRs
Jag får ta och backa tillbaka 10 steg, eller 20, och börja nöta med den jäkla metronomen på riktigt enkla saker, långsamt!
Nöta skalor, och andra enklare övningar, plus några enklare låtar med metronom, metronom, metronom!!!
Så kanske det går att rädda upp det hela, hoppas jag i alla fall... *gah!*
Trist att denna tråd blev så död och övergiven :(
Jag funderar hursomhelst på om jag ska ta och boka in EN pianolektion någonstans, och få experthjälp/övningar hur jag ska få ordning på min dåliga tempokänsla, och koordination med fingrarna så jag inte har dessa "ticks" där ett finger åker ner lite för snabbt även fast jag visste att det inte alls skulle ner så tidigt...
Kan va värt 500-1000 spänn kanske att få rätt metoder och övningar, och sen hem och lösa problemet över tid.
Istället för att sitta själv och försöka chansa på hur jag ska öva, och kanske befästa problemen ännu djupare :em:
Verkar finnas några i Stockholmsområdet som verkar seriösa, med hemsidor och så, och typ alla verkar ha ursprung i Ryssland :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.