Logga in

Visa fullständig version : Hur ser ert nuvarande mat-/dietupplägg ut?

Anders The Peak
2020-09-29, 16:15
Tänkte att vi kan dela med oss av de mat-/dietupplägg som vi äter efter och vad syftet med det.

Tänkte mest på att det är lika spännande som att läsa om träningsupplägg som idégivare och inspiration :)

PureWhey
2020-09-29, 17:42
Jag äter lite mer än min kropp säger åt mig att göra. Då går jag upp långsamt i vikt. När jag skall gå ner äter jag lite mindre än aptiten säger.

Lifehack.

Anders The Peak
2020-09-29, 18:20
Jag äter lite mer än min kropp säger åt mig att göra. Då går jag upp långsamt i vikt. När jag skall gå ner äter jag lite mindre än aptiten säger.

Lifehack.

:)

Tänkte att jag ska lägga in hur jag förhåller mig till min träning och kost för att sätta ribban. Men har inte hunnit än har bara gjort ingressen med nuläge och önskat läge.

Den kan jag bjuda på men den är endast halvfärdigt.

Jag får börja för min del försöker jag lägga på mig lite muskelmassa efter en ganska lång tid av strikt diet för att få till en hård byggarlook. Det har jag lyckats med har ett BMI kring 29 med relativt låg fettnivå.

Målsättning
Tänkte försöka lägga på mig lite mer massa och hamna kring BMI 31 det innebär ett antal kg och se om jag lyckas behålla lite mer till nästa diet så att jag hamnar tangerande på BMI 30 på ett ungefär samma fettprocent strax under 10%.

Diomedea exulans
2020-09-29, 18:31
Äter det mamma och pappa bjuder på. Hade egentligen velat äta mer protein, men då får man ju både köpa och laga egen mat, och det har jag varken tid eller råd med. Försöker supplementera med kvarg och vassleprotein och har lyckats tigga till mig ett extra ägg varje morgon, men jag tror ändå jag får i mig för lite.

Har börjat en smygdeff sedan någon vecka, försöker bara äta lite mindre än förut. Det gäller att deffa i lönndom, så man inte får skit av alla man träffar.

Illustrerade mannen
2020-09-29, 18:40
Har i 15-20 ätit på samma sätt: bara middag. Inget fancy namn på ”dieten”! Under dygnet förtär jag bara vatten, snus och kaffe. Vitaminer, mineraler och fiskolja på morgonen. Middagen består av vanlig mat, med lite kolhydrater och mycket protein samt massor av grönsaker. Mäter och väger inget, men stora mängder till middagen. Aldrig (eller extremt sällan) godis, sötsaker, läsk eller annat onyttigt. Har inte druckit alkohol sedan juni 2012.
Varför? Jag mår bra av det, det är väldigt enkelt, spar tid och pengar och vad jag kan bedöma så underlättar det för mig att behålla formen. Middagens energi finns åtminstone delvis kvar när jag tränar på gymet på lunchrasterna på vardagar.

Diomedea exulans
2020-09-29, 18:42
Har i 15-20 ätit på samma sätt: bara middag. Inget fancy namn på ”dieten”! Under dygnet förtär jag bara vatten, snus och kaffe. Vitaminer, mineraler och fiskolja på morgonen. Middagen består av vanlig mat, med lite kolhydrater och mycket protein samt massor av grönsaker. Mäter och väger inget, men stora mängder till middagen. Aldrig (eller extremt sällan) godis, sötsaker, läsk eller annat onyttigt. Har inte druckit alkohol sedan juni 2012.
Varför? Jag mår bra av det, det är väldigt enkelt, spar tid och pengar och vad jag kan bedöma så underlättar det för mig att behålla formen. Middagens energi finns åtminstone delvis kvar när jag tränar på gymet på lunchrasterna på vardagar.
Gör som han Totte på forumet och kalla det Anakondadieten!

Uncle Joe
2020-09-29, 18:49
Försöker bli av med lite midjefett med långsam diet

Frukost : havregrynsgröt, proteinpulver, lite nötter. Kanske ett ägg.
PW : Proteinpulver och dextropur
Lunch : havregrynsgröt, proteinpulver, lite nötter, sallad och makrill i tomatsås
Middag : Jokern bland måltiderna - det beror på vad frun lagar, men brukar sleva i mig extra kvarg och keso.

skyffelmördarn
2020-09-30, 09:41

Jag äter så på helgerna för att jag bara sitter hemma/är ute och promenerar i alla fall och inte behöver speciellt mycket mat. Sen är det billigt och smidigt också.

OMAD kallas det.

På vardagarna äter jag vad jag vill av bra saker, men försöker hålla igen med mängderna.

Pepz
2020-09-30, 09:50
Frukost: kaffe
Lunch: husmanskost, ibland sushi eller hamburgare
middag: Husmanskost
Kvällsmat: chips eller godis
Innan sängående: proteindrink
efter träning: https://www.mmsports.se/Kosttillskott/Efter-traning/Aterhamtning/XLNT-Sports-Recovery-Supreme.html

Koffein och snus på det

King Grub
2020-09-30, 09:58
Varannan dag: ett mål på kvällen, 500 kcal grönsaker, ägg, kyckling, bröd med lite smör.

Varannan dag: vad jag vill, hur mycket jag vill, när jag vill.

Langster
2020-09-30, 10:11
Jag hade en vag målsättning om att uppnå ett BMI på 25 i somras, men jag fick lägga ned det eftersom jag insåg att jag antingen skulle dö av svält eller bli galen innan jag blev normalviktig. Nu ligger jag på BMI 28 och mår bra, en soft fitness look snarare än den ”hårda byggarlooken” :d Bättre än cancersjuk-looken jag hade i somras iaf, verkar de som kommenterat utseendet irl tycka.

Äter i princip detsamma nu som under dieten som pågick från januari till typ juli men lite mer och byter ut fler måltider i veckan mot det jag har lust att äta, vilket gör att kaloriintaget kan skjuta i höjden på nolltid. Om jag skulle följa mitt upplägg till 100% skulle energiintaget vara mellan 2300-2700 kcal per dag, beroende på om det är en träningsdag eller inte. Jag verkar vara rätt stabil på det intaget, trots mycket fusk.
Fördelningen är typ 40% protein, 40% kolhydrater och 20% fett.

exevision
2020-09-30, 10:18
Frukost: Oftast vassle och en knäckemacka
Lunch: antingen en proteinbar, vassle eller en lätt sallad.
Middag och kvällsmål: allt möjligt. Från 17:00 till 20:00 intas de flesta kalorierna.

Detta mår jag och min mage bra av. Passar mina rutiner och enkelt att hålla vikten på önskad nivå.
Äter typ aldrig sockersötade saker.

Edit: och som bonus så funderar alla som ser mig äta middag hur jag kan hålla mig smal och äta så mycket!

spoon
2020-09-30, 10:24
Sen jag slutade att tvinga i mig mat för att fylla ut klass - 105 i SL så har vikten sakta dalat neråt. Den sista tiden har vikten legat runt 85-90. Tänkte göra ett försök att smyga ner under 80. Men efter 8 veckor så har inte vikten rört sig något. Så nu har jag börjat fasta lite på kvällarna.

Frukost gröt
Lunch varm mat
Middag varm mat

Om jag tränar styrka så blir det en protein shake den dagen.

Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk

Ramboline
2020-09-30, 10:58
Käkar samma mat on och off

Frukost : Havregryn med blåbär och hallon och whey
Mellis :kyckling, ris, grönsaker.
Lunch: kyckling, ris och ananas
Mellis cachewnötter
Under passet bcaa, vitargo
Middag :lövbiff, ris och papaya
Innan läggdags : casein

Käkar så året runt. Ända som jag sänker är havregrynen och riset, papayan och ananasen ryker oxå när jag lägger mig på diet.

Skickat från min SM-G988B via Tapatalk

upperkatt
2020-09-30, 11:30
Kan väl ta idag som exempel (äter fisk 3 dagar/vecka).

Frukost
10 gram choklad
5 dl hemgjord äpplemust
152 gram lösgodis

Lunch
150 g ris (torrvikt)
250 g kycklingfilé
300 g grönsaker

Middag
140 g proteinbars

Kvällsmat
100 g blodpudding
100 g röd paprika
1 satsuma
1 äpple
500 g vindruvor

2915 kcal
135 g protein
482 g kolhydrater
44 g fett

Langster
2020-09-30, 11:45
Varannan dag: ett mål på kvällen, 500 kcal grönsaker, ägg, kyckling, bröd med lite smör.

Och du håller dig viktstabil/går ned på det sättet? Jag skulle inte klara att inte överäta totalt, om jag verkligen fick äta hur mycket jag ville.

King Grub
2020-09-30, 11:49
Jag blir hårdare och hårdare även när jag kompenserar för dagen med lågt kaloriintag. Hård träning gör att fler kalorier lagras in i andra depåer än fettceller och skyddar mot muskelförlust, medan fastedagarna tömmer fettcellerna. Jag är i tävlingsform utan ansträngning och utan några negativa effekter på prestation, humör eller hormoner nu. Sedan juni har jag gått från kanske 9 % kroppsfett till 4-5 % utan att tänka på det.

Uncle Joe
2020-09-30, 12:03
Grub - om man inte har möjlighet att fasta pg a familj och husfrid, vad tänker du kring att äta svälta morgon t om kvällsmat och då äta vad hustrun lagar? Ätardagar - ligga på kaloriplus.

King Grub
2020-09-30, 12:20
Ett litet mål per dag är lika effektivt som en riktig fastedag.

King Grub
2020-09-30, 12:20
https://www.styrkelabbet.se/varannandagsfasta/

PureWhey
2020-09-30, 12:43
Jag blir hårdare och hårdare även när jag kompenserar för dagen med lågt kaloriintag. Hård träning gör att fler kalorier lagras in i andra depåer än fettceller och skyddar mot muskelförlust, medan fastedagarna tömmer fettcellerna. Jag är i tävlingsform utan ansträngning och utan några negativa effekter på prestation, humör eller hormoner nu. Sedan juni har jag gått från kanske 9 % kroppsfett till 4-5 % utan att tänka på det.

Coolt att du inte märker negativa effekter på träningen. Märkte du något när du började med upplägget, hur lång tid tog det att vänja sig i så fall?

Låter kul, men jag skulle ha alldeles för svårt att äta så mycket varannan dag tror jag.

King Grub
2020-09-30, 12:45
Första dagen var del väl inte så roligt, men hunger är bara en känsla. Bara att ignorera.

De "normala" negativa effekterna på sikt av viktnedgång till riktig hårdhet tror jag minskar eller elimineras av att en så regelbunden påfyllning och balans/överskott jämfört med ett konstant underskott.

Diomedea exulans
2020-09-30, 12:49
en soft fitness look

Jag kallar det 70-talsbyggarlooken och tycker också att det ser bättre ut än tävlingsbyggarlooken.

Uncle Joe
2020-09-30, 13:08

Ok!
Kan vara värt att testa nåt annat när en vanlig deff blir för långrandig och tråkig.

Uncle Joe
2020-09-30, 13:09

Hur mycket äter du på en höft på ätardagarna? Rejäla plus eller lite över balans?

Kev88
2020-09-30, 13:11
Jag ligger på balans nu (3200 kcal) då jag inte kan träna allt p.g.a. skada, på vilodagarna så blir det tre mål och träningsdagarna fyra. Hur en typisk vilodag dag ser ut:

Frukost: 3 stekta ägg, 20g vassle och havregrynsgröt med solrosfrön, blåbär, russin och mjölk. Tar även vitamin C, D och zink.
Middag: Kycklingfilé, Laxfilé, sötpotatis, mor Brittas starka kebabsås, 300 g grönsaksblandning och ett par knäckemackor med ost och smör.
Kvällsmat: Proteinpannkakor med sockerfri sylt och 20% vispgrädde, ett par rågform med becel smör och en avokado på, 1-2 frukter, lite cashewnötter och skräp för 2-300 kcal i form av chips eller ostbågar.

Diomedea exulans
2020-09-30, 13:12

Vad äter du för grönsaker på det målet? 500 kcal broccoli borde bli ett mindre berg, om jag tänker rätt...

King Grub
2020-09-30, 13:14
Fryst grönsaksblandning, wokmix eller rotfruktsblandning. Stoppar in i ugnen med lite salt på.

Jag skulle inte äta enbart grönsaker. 500 kcal är alltså totala kaloriintaget.

King Grub
2020-09-30, 13:15
Hur mycket äter du på en höft på ätardagarna? Rejäla plus eller lite över balans?

Överskott för dygnet, men det är irrelevant. Det är balans eller inte på sikt som är intressant.

Uncle Joe
2020-09-30, 13:32
Överskott för dygnet, men det är irrelevant. Det är balans eller inte på sikt som är intressant.

Ok.

I teorin lär man kanske t om bygga mer med detta upplägg då hormonerna inte får spel jämfört med en traditionell deff. Vid sidan om att du nått tävlingsdeff med denna metod, tycker du att du bygger mer med detta upplägg?

Langster
2020-09-30, 13:41

Det mest intressanta här kanske är ”hård träning” vad innebär det för dig? Var du inte ute och åkte längdskidor 8 timmar om dagen typ? För oss vanliga människor kanske det blir lite att tänka på ändå? :d

King Grub
2020-09-30, 13:43
Tretimmarspass med omkring 40 set styrka + resten kardio. Men jag tränar inte på fastedagarna.

Termy
2020-09-30, 13:45

Började du med det för att hålla (eller förbättra) formen fysiskt, och/eller av de diverse fördelar i övrigt som verkar finnas med fastedagar med autofagi av skadade celler, stamcellsproliferation och allt vad det nu är? Nu var det ett tag sedan jag läste om Valter Longos 5-dagars fasteprotokoll, men även där så lägger han väl in några hundra kcal per dag på de dagarna.

Diomedea exulans
2020-09-30, 13:48
Jag är nyfiken på hur omgivningen reagerar på er som äter ”konstiga” dieter. Jag skulle inte klara av att försvara/förklara mig flera gånger om dagen.

King Grub
2020-09-30, 13:53
Jag struntar 100 % fullständigt i vad "omgivningen" tycker och skulle aldrig tänka tanken försvara något för randoms. Om någon jag inte känner på riktigt skulle be mig "försvara" mig skulle jag bara säga att han inte har med saken att göra. Är han genuint intresserad förklarar jag däremot gärna.

Langster
2020-09-30, 13:56
Tretimmarspass med omkring 40 set styrka + resten kardio. Men jag tränar inte på fastedagarna.

Okej, det var ju inte så farligt, det är ungefär vad jag gör nu, minus kardio... hur mycket av tiden läggs på kardio?
Jag gillar att du inte tränar på fastedagarna, det känns ännu mer lockande.

Jag är förpassad till morgonträning just nu, men det bör kunna funka ändå tänker jag iom kvällsmål och sen frukost innan träning.

Mitt testo var ju kört i BOTTEN efter dieten som avslutades i somras. Nu ska jag på vidare utredning med start i morgon. Troligen har det återhämtat sig, då jag känner mig rätt normal nu och träningen går väldigt bra. Det återstår ju att se dock.... om jag ligger på normala nivåer nu vore det intressant att gå ned lika lågt med detta upplägg och sen göra nytt test och se hur det påverkas!

Fogel
2020-09-30, 14:07

Jag härmar Grub. Utom att målet på fastedagen oftast är på morgonen och att 90% av kalorierna på ätardagarna intas före klockan 13.

RökteUppMinKatt
2020-09-30, 14:27
Jag struntar 100 % fullständigt i vad "omgivningen" tycker och skulle aldrig tänka tanken försvara något för randoms. Om någon jag inte känner på riktigt skulle be mig "försvara" mig skulle jag bara säga att han inte har med saken att göra. Är han genuint intresserad förklarar jag däremot gärna.

+1

Vem bryr sig. Folk i allmänhet är idioter.

PureWhey
2020-09-30, 15:22
Första dagen var del väl inte så roligt, men hunger är bara en känsla. Bara att ignorera.

De "normala" negativa effekterna på sikt av viktnedgång till riktig hårdhet tror jag minskar eller elimineras av att en så regelbunden påfyllning och balans/överskott jämfört med ett konstant underskott.

Okej, intressant.

Jag har själv funderat på att köra VLCD på icke träningsdagar för att äta mer kolhydrater på träningsdagar. Kanske får bli ett test för att se om jag upplever några skillnader.

Rikard Jansson
2020-09-30, 15:24
Äter så mycket jag orkar så ofta jag kan. Gått upp i snitt typ 1 kg om året de senaste 15 åren :D

TotteShaped4Life
2020-09-30, 15:29
Lite olika, men ofta så här:
Måndag: 500 kcal (1 mål, PF 26 timmar)
Tisdag: 800 kcal (2 mål, PF ca 20 timmar)
Onsdag: 1700 kcal (2 mål. PF. ca 20 timmar)
Torsdag: 800 kcal (2 mål, PF ca 20 timmar)
Fredag: 1000 kcal (2 mål), PF ca 20 timmar
Fredag/lördag... all-in... överslagsräkning 12-14000 kcal

Veckosumma runt omkring 18 000-19 000 kcal.

Vill bara ligga i balans och har gjort så i många år genom liknande upplägg. Alltid någon slags PF-variant.

Uncle Joe
2020-09-30, 15:46
Äter så mycket jag orkar så ofta jag kan. Gått upp i snitt typ 1 kg om året de senaste 15 åren :DHög förbränning?

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk

Langster
2020-09-30, 16:45
Hög förbränning?

Dålig aptit snarare. Eller normal aptit. Det är alla vi som går upp lätt i vikt som har rubbad aptit.

Navi
2020-09-30, 17:37
Jag skulle så gärna vilja testa varannandagsfasta för eventuella hälsofördelar, och för att det hade varit skönt att slippa äta på dagarna så man är mer flexiblel, men jag är så orolig för att tappa vikt. Har redan svårt att få mig det jag behöver när jag äter tre måltider per dag. Inte heller vill jag prestera sämre under mina konditionspass, vilket jag i viss mån är orolig för.

Om man spekulerar, är eventuella hälsofördelar av varannandagsfasta såpass stora att det är värt att testa för en som vill prestera på gymmet och i sin idrott, och som dessutom inte är så stor i maten?

Uncle Joe
2020-09-30, 17:43
Dålig aptit snarare. Eller normal aptit. Det är alla vi som går upp lätt i vikt som har rubbad aptit.Önskar jag hade lite sämre aptit. Värst är det egentligen på kvällen. Vad frukost och lunch smakar berör mig inte alls.

PureWhey
2020-09-30, 18:04
Jag är som Rikard. Måste medvetet trycka i mig kaloritäta saker och äta mer för att stanna kvar eller gå upp i vikt.

Så fort jag tränar försvinner kilona snabbt för jag inte har samma anledning att försöka hålla kvar dem.

Skickat från BÖJRACKET

Diomedea exulans
2020-09-30, 18:27
Jag skulle så gärna vilja testa varannandagsfasta för eventuella hälsofördelar, och för att det hade varit skönt att slippa äta på dagarna så man är mer flexiblel, men jag är så orolig för att tappa vikt. Har redan svårt att få mig det jag behöver när jag äter tre måltider per dag. Inte heller vill jag prestera sämre under mina konditionspass, vilket jag i viss mån är orolig för.

Om man spekulerar, är eventuella hälsofördelar av varannandagsfasta såpass stora att det är värt att testa för en som vill prestera på gymmet och i sin idrott, och som dessutom inte är så stor i maten?

Spontant säger jag nej, fastor och andra såna där specialdieter är för oss fetton som tycker det är svårt att inte lägga på sig fett. Lyckliga starar som dig, Rikard och PureWhey har en plikt gentemot oss lättfettade att leva hedonistiskt. Om ni kan äta blåbärspaj två gånger om dagen utan problem, då känns det som ett hån mot oss att ni inte tar chansen.

Navi
2020-09-30, 19:29
Spontant säger jag nej, fastor och andra såna där specialdieter är för oss fetton som tycker det är svårt att inte lägga på sig fett. Lyckliga starar som dig, Rikard och PureWhey har en plikt gentemot oss lättfettade att leva hedonistiskt. Om ni kan äta blåbärspaj två gånger om dagen utan problem, då känns det som ett hån mot oss att ni inte tar chansen.

Men, om jag förstått varannandagsfasta rätt, så kommer de positiva hälsoeffekterna av fastan även om man inte går ner i vikt, alltså ligger på kaloriunderskott sett över tid? Jag förstår vad du menar, men jag ser det snarare som att jag borde ta chansen till hälsofördelarna, om jag kan.

King Grub
2020-09-30, 19:38
Det finns inte så stort stöd för att fasta har en massa hälsoeffekter utöver vad kaloriunderskottet i sig åstadkommer som många tror eller vill tro, utan dessa kan man åstadkomma med vilken typ av ätande som helst och ett kroniskt kaloriunderskott.

RökteUppMinKatt
2020-09-30, 19:38
Men, om jag förstått varannandagsfasta rätt, så kommer de positiva hälsoeffekterna av fastan även om man inte går ner i vikt, alltså ligger på kaloriunderskott sett över tid? Jag förstår vad du menar, men jag ser det snarare som att jag borde ta chansen till hälsofördelarna, om jag kan.

Problemet för din del är ju att du har problem att få i dig mat och därav är risken att du kommer att rasa i vikt. Ska du fasta helt varannan dag så måste du äta dubbelt så mycket på dina vanliga dagar som nu om du ska hålla din vikt.

RökteUppMinKatt
2020-09-30, 19:40
Det finns inte så stort stöd för att fasta för en massa hälsoeffekter utöver kaloriunderskottet i sig som många tror eller vill tro, utan dessa kan man åstadkomma med vilken typ av ätande som helst och ett kroniskt kaloriunderskott.

Ökad autofagi finns det väl ett relativt bra stöd för?

Sedan blir det väl lättare att hålla en bra insulinresistens om man fastar?

CalleP
2020-09-30, 20:16

Nu har jag verkligen inte läst alla men de flesta verkar ju vara baserade på råttor, kanske lite svårt att översätta rakt av till en människa då. :)

RökteUppMinKatt
2020-09-30, 20:19
Nu har jag verkligen inte läst alla men de flesta verkar ju vara baserade på råttor, kanske lite svårt att översätta rakt av till en människa då. :)

Good enough for me :)

You gotta gamble to win.

Langster
2020-09-30, 20:34

Lättare än vid kroniskt kaloriunderskott? Även om så vore fallet så är ju risken för att drabbas av diabetes typ 2 minimal vid underskott ändå... speciellt om man tränar också. Om man nu inte är genetiskt dömd till det men då spelar det antagligen ingen roll alls hur man äter.

RökteUppMinKatt
2020-09-30, 20:39
Lättare än vid kroniskt kaloriunderskott? Även om så vore fallet så är ju risken för att drabbas av diabetes typ 2 minimal vid underskott ändå... speciellt om man tränar också. Om man nu inte är genetiskt dömd till det men då spelar det antagligen ingen roll alls hur man äter.

Säkert inte, men hur många som styrketränar vill ligga på ett kroniskt kaloriunderskott?

Langster
2020-09-30, 20:44

Jag var likadan upp till någonstans i tidiga 20-årsåldern. Aptiten var väl reglerad och jag åt helt enkelt inte så mycket. Sen fick jag lära mig att man måste äta jättemycket om man styrketränar för att bli större. Och visst, det funkade jättebra tills jag började bli fet istället. Då hade jag tyvärr vant mig vid att äta mig proppmätt vid varje tillfälle som gavs och det sabbade min aptit för alltid verkar det som.

Langster
2020-09-30, 20:50
Säkert inte, men hur många som styrketränar vill ligga på ett kroniskt kaloriunderskott?

Jaha du tänker så, ja men hur många som styrketränar vill inte äta alls varannan dag? Då sumpar man ju massor av tillfällen att vara anabol, det kan, eller t.o.m BÖR vara värre ur ett muskeluppbyggande perspektiv än att ständigt äta för lite men ofta och varje dag. Fastan är ju bara ett sätt att skapa ett underskott och ett verktyg för att kontrollera hungern.

RökteUppMinKatt
2020-09-30, 21:01
Jaha du tänker så, ja men hur många som styrketränar vill inte äta alls varannan dag? Då sumpar man ju massor av tillfällen att vara anabol, det kan, eller t.o.m BÖR vara värre ur ett muskeluppbyggande perspektiv än att ständigt äta för lite men ofta och varje dag. Fastan är ju bara ett sätt att skapa ett underskott och ett verktyg för att kontrollera hungern.

Nä, sant är nog inte så många. Men de som är hälso-freaks :)

För mig har fasta inget överhuvudtaget att göra med att skapa ett underskott eller kontrollera hungern.

Den enda anledningen till att jag fastar har alltid varit för dess hälsofördelar. Att man sen får äta mer dagarna man inte fastar är ett plus.

Ja, det är negativt för muskeluppbyggnad att fasta for sure, men jag har inte märkt någon skillnad direkt och jag har fastat i säkert två år nu.

skyffelmördarn
2020-09-30, 23:23
Det finns inte så stort stöd för att fasta har en massa hälsoeffekter utöver vad kaloriunderskottet i sig åstadkommer som många tror eller vill tro, utan dessa kan man åstadkomma med vilken typ av ätande som helst och ett kroniskt kaloriunderskott.

Står lite om det här

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMra1905136

King Grub
2020-10-01, 05:46
Ja, det är samma effekter som ett kaloriunderskott skapar. Övriga "bevis" artikeln talar om är antingen visade i djur eller väldigt optimistiskt tolkade av redan övertygade.

Termy
2020-10-01, 06:38
Två som heter Longo som forskar på fasta. Ingen relation?

WhiteJellyBerry
2020-10-01, 06:57
5 mål mat om dagen.

-Frukost och första mellanmål typ proteinshake, frukt och valnötter.
-Lunch och middag proteinkälla, kolhydratskälla, grönsaker och frukt
Kvällsmål oftast fiberrikt, frukt/grönt och proteteinrikt om jag har ätit för lite fibrer resp protein/frukt/grönt under dagen. Ibland/sällan lite godis, chips eller glass på kvällen.

Satsar på minst 2g/protein kroppsvikt per dag, 500g frukt och grönt, 25-35g fibrer och 2-3g omega-3 om dagen.

Vikt 97kg bf ca 15%

skyffelmördarn
2020-10-01, 08:25
Ja, det är samma effekter som ett kaloriunderskott skapar. Övriga "bevis" artikeln talar om är antingen visade i djur eller väldigt optimistiskt tolkade av redan övertygade.

Har man inte forskat något på cellförändringen som görs när man fastar eller är det bara djur också?

Uncle Joe
2020-10-01, 09:13
Japaner lever väl längre för att de inte äter sig proppmätta?

Diomedea exulans
2020-10-01, 10:32
Japaner lever väl längre för att de inte äter sig proppmätta?

Det ligger något i det: https://en.wikipedia.org/wiki/Hara_hachi_bun_me?wprov=sfti1

Uncle Joe
2020-10-01, 10:37
Det ligger något i det: https://en.wikipedia.org/wiki/Hara_hachi_bun_me?wprov=sfti1

Jag tror de är något på spåren. Plus att japaner (åtminstone den äldre gen) äter nyttigare mat än västlänningar.

broman
2020-10-01, 21:42
Jag tror de är något på spåren. Plus att japaner (åtminstone den äldre gen) äter nyttigare mat än västlänningar.

Och att dom är mindre i snitt och har en lägre nivå av risktagande (generellt).

Langster
2020-10-02, 04:21
Och att dom är mindre i snitt och har en lägre nivå av risktagande (generellt).

Vad baserar du det på, alltså mindre risktagande? Deras mentalitet? Kamikazepiloterna tog väl vissa risker? Att de jobbar mest timmar per år av alla i hela västvärlden och bara tar en veckas semester skulle vi väl kunna klassa som risktagande? De har en rätt knepig alkoholkultur också...

TränaUtanMuskler
2020-10-02, 13:37

Har du något träningsschema du går efter som du kan dela med dig av? Tränar du kondition på samma dag som styrketräningen?

broman
2020-10-02, 13:38
Vad baserar du det på, alltså mindre risktagande? Deras mentalitet? Kamikazepiloterna tog väl vissa risker? Att de jobbar mest timmar per år av alla i hela västvärlden och bara tar en veckas semester skulle vi väl kunna klassa som risktagande? De har en rätt knepig alkoholkultur också...

Absolut deras gamla kultur. Då männen var män.
Nej det där är så långt ifrån risktagande man kan komma, det är bara ren och skär struktur. Desto mer ordning desto mindre kaos. Kaos = ta risker.

King Grub
2020-10-02, 13:38
1. Nej. Har inte haft något schema mer än korta perioder på minst 25 år. 2. Ja.

MrMuggelSnuggel
2020-10-02, 13:47
Har ett ganska enkelt upplägg:

Jag dricker bara kaffe och vatten framtill 14.00.

Då blir det ett äpple och en smoothie på 10 g eaa + 5g av varje med rödbetspulver, macapulver, vetegräs, acai, broccoli sprouts.

Sen tränar jag...

Sen äter jag 2 måltider på kvällen.

Det enda som alltid är samma varje kväll är 750 g grönsaker och 1 st avokado.

Resten varierar.

Kyckling, ryggbiff, lax, potatis, ris, majskakor, hårdbröd, keso, ägg, kaviar, havregrynsgröt, proteinpulver.

Men allt är rätt magert.

Och sen avrundas varje kväll förstås med ett par proteinbars eller en proteinglass (Nick's eller Lohilos)

TränaUtanMuskler
2020-10-02, 13:53
1. Nej. Har inte haft något schema mer än korta perioder på minst 25 år. 2. Ja.

Nemen!
1: Kör du bara efter känsla eller har du någon sorts minimum/maximum set per kroppsdels per vecka som du iaf försöker nå?
2: Hur nära inpå ett styrketräningspass kör du kondition?
3: Skulle du säga att konditionsträningen har en märkbar negativ påverkan på muskelbyggandet?

King Grub
2020-10-02, 13:56
1. Jag har inte ens bestämt vilka muskler jag ska träna när jag vaknar en träningsdag. 2. Direkt efter. 3. Ja. Men det är en fråga om mängd och intensitet. Jag bryr mig heller inte så mycket.

Lafayette
2020-10-02, 13:58
Testa att Skippa konditionen ett år Grub och se hur stor du blir.

King Grub
2020-10-02, 13:59
Det har jag redan gjort för länge sedan. Fyrtio kilo mer massa.

TränaUtanMuskler
2020-10-02, 14:14
1. Jag har inte ens bestämt vilka muskler jag ska träna när jag vaknar en träningsdag. 2. Direkt efter. 3. Ja. Men det är en fråga om mängd och intensitet. Jag bryr mig heller inte så mycket.

Vilket mysterium du är! Viktigast är väl att träna på det sätt som du tycker är roligast (vilket jag antar är det du gör)!
Man blir så nyfiken så du får ursäkta alla frågor!

Det har jag redan gjort för länge sedan. Fyrtio kilo mer massa.

Varför gjorde du detta och varför började du konditionsträna igen?

Uncle Joe
2020-10-02, 14:21
Grub har du sprungit mara nån gång?

King Grub
2020-10-02, 14:37
Ja, på 90-talet. Tre timmar och fyra minuter.

King Grub
2020-10-02, 14:39
Nej, sex minuter var det kanske.

Langster
2020-10-02, 14:56

03:04 eller 00:06? Jag gissar på det senare!

shut teh face
2020-10-11, 13:44
Jag kör "King Grub ätardags-dieten", alltså samma sak som hans ätardagar - varje dag. Och träningen avstår jag, det är inte bra för miljön med gym och löparskor.

lifteatrepeat
2020-10-31, 17:58
Äter samma frukost och mellanmål varje dag men varierar middag/lunch:

Frukost - 1/2 avokado, 100g kycklingbacon, 3 ägg
Efter träning - 40g vassle, 3dl mandelmjölk, en banan
Lunch - Omkring 750-800 kcal, tänk typ typ chili con carne, pastasallad eller kycklingcurry med ris, omkring 50g protein.
Mellanmål - Proteinbar
Middag - Samma kcal/proportion som lunch, annan rätt

Mealpreppar varje söndag och gör 2x5 rätter för lunch/middag. Dagsintag på 2600-2700 kcal, ~200g protein, ~100g fett och resten kolhydrater. Fredagar + lördagar äter jag antingen likadant eller går ut och käkar med donnan/polare. Väger mig inte men tror att jag håller vikten på detta vis, träningen känns ok och vardagen rullar på. Funkar relativt bra och tycker att jag lyckas hålla strukturen rätt bra. Detta är jävligt skönt då jag har en rätt lång historia av ätstörningproblematik

Diomedea exulans
2020-10-31, 18:11

4:25-tempo. Manligt.

Navi
2020-11-07, 11:49
Jag har blivit så fruktansvärt trött på att vara mätt hela tiden, så jag ska minska min konditionsträning så jag slipper äta så mycket. Från 75 minuter om dagen till 30-45 minuter blir det till en början. Vill också satsa stenhårt på att bygga lite muskler med ett 3-1-3 upplägg framöver och den spartanska kosten ser ut som följer:

Frukost (efter morgonträning, 30 minuter kondition + 1-1,5h styrketräning) Smoothie på en banan, lite frysta jordgubbar, ett par dl kvarg och en dl proteinpulver.

Lunch Rostade rotfrukter, äts med två stekta eller kokta ägg och ett par dl kvarg. En skål sallad med rustika grönsaker.

Middag Havregrynsgröt på ett par, kanske tre, dl havregryn och en dl proteinpulver. Någon burk makrill i tomatsås eller ägg till. Grönsaksmix vid sidan av.

Kalorier? Inte en aning. Hoppas inte jag blir för fet eller går ner i vikt. Vi får se.

Wrenchgirl
2020-11-07, 12:30
Efter ytterligare en liten omläggning av kosten (står lite om det i sockertråden) ser mitt upplägg lite ut såhär en vardag att jag äter min havregrynsgröt plus tar min medicin plus kreatin, MSM som löses i ca 2,5 dl vatten och omega3 därikring 04:45 plus en mugg kaffe.
Äter ett äpple (eller annan frukt) 09:40 under morgonmötet på jobbet
Lunch ca 11:00 i samband med att jag slutar.
En proteinsmootie med proteinpulver, nyponpulver, en banan och ca 2,5 dl havredryck efter gymmet kring ca 14:30-15:00
Middag ca 18:00 där jag även tar min kvällsmedicin
Ca 21:00 lite kvällsfika och när jag lägger mig tar jag min ZMA.
Dricker vatten efter behov. Och har vi något att fira på jobbet blir det ju en liten sötsak på morgonmötet. ^^ Och nej jag räknar inte kalorier. men är rätt petig med maten tack vare min reumatism.

Masterpan
2020-11-15, 14:57
I princip varje dag:

Frukost: naturell fil med kvarg + havregryn + solrosfrön + pumpafrön + psyliumfrön + lite fiskolja

Lunch: Samma sak minus fiskolja och psyliumfrön, eller havregryn + solrosfrön + pumpafrön + en skopa vassleprotein

Middag: pasta + pesto + 400 gram spenat stekt i olja + en skopa proteinpulver

Ofta på kvällen: två skopor kaseinpulver

Varför? Har tjockisgener och vill äta så man känner sig mätt och belåten samtidigt som det ska vara gott och lite nyttigt.

stargate
2020-11-15, 17:14
Enda rutinen på kvällen framför tvn:

2 mackor + 2 ägg. En ostmacka och en med honung på.

smerk
2020-11-15, 17:50
Det enda som är skrivet i sten är frukosten; knäckebröd med löskokt ägg, rikligt med salt och chiliflakes.

Dk1ng
2020-11-17, 11:55
Kört DiPasquales mer eller mindre bortglömda "Anabolic Diet" från 90-talet senaste tiden, vilket i praktiken är en form av CKD då jag generellt fungerar och presterar bra på lågkolhydratkost (samt även keto) och inte tycker det påverkar träningen. Då jag befinner mig i en uppbyggnadsfas under vintern så vill jag dra eventuella fördelar av någorlunda välfyllda glykogendepåer samt unna mig att äta fritt en dag i veckan, så upplägget passar bra och upplever att ökningarna kommer samt välmående i allmänhet.

Kosten ser ut som följer - mer eller mindre ketogen kost men med något högre proteinintag söndag - fredag middag. Fredag middag blir ett mål med kolhydrater och sedan lördag äter jag det jag känner för, men med målet att få i mig 3-500 g kolhydrater.

Exempel på vardagskost:

Morgon: Träning + Mjölkproteinshake (40-50 g protein)
Lunch: 200g kyckling, 2 ägg, en näve mandlar, spenatsallad
Snacks: varierar - ostskivor, proteinkex med skagenröra, avokado med kesoröra, nötter
Middag: Älgfärsbiffar, bea/gräddsås och sallad/broccoli
Kvällsmål: Propud med sprutgrädde