handdator

Visa fullständig version : Inkompetenta arbetskollegor

n00b3n
2020-09-23, 19:37
Börjat på nytt jobb där jag behöver ingå i samma team som en person som är mer senior än mig, problemet är att det är en komplett idiot och han ska ta lead eftersom han är team leader så jag måste förhålla mig till vad han säger.

Han svarar typ aldrig på sina mail vilket gör att jag får ta tag i allt, han gnäller konstant på att han har mycket att göra, vilket jag har svårt att tro för han svarar inte på ett enda mail. Motiveringen till att han inte svarar på mail är att han har mycket att göra. När han sitter i möte med honom får man lyssna på hans irrelevanta dravel och han överkomplicerar precis allting. Det är ingen idé att be honom om hjälp om någonting för dels är han så kass så han kan inte direkt svara och dels tar det två veckor innan man får någon respons.

Jag råkat ständigt ut för situationer som måste lösas som tagits upp med honom flera månader sen men han har inte tagit tag i det, så då åker jag på det i efterhand.

För de allra mest enkla uppgifterna vill han alltid att vi teamar upp och gör det tillsammans fastän det för mig skulle ta 5-10 min, istället måste jag vänta på honom i en vecka tills jag ändå blir less och bara gör det själv och låtsas skicka till honom och fråga om feedback som jag vet att jag ändå inte får svar på.

Jag behövde bara skriva av mig, är så oerhört trött på idioter. Är för mig en fullständig gåta hur chefen inte märker att det är en idiot han har som anställd.

Berätta gärna om era egna erfarenheter av idioter till kollegor. Ska man helt enkelt bara köra över dom och göra sin egen grej?

Torsk_ole
2020-09-23, 19:47
- Hjälp din chef att bli så bra som möjligt.

- Det finns en anledning till att din chef är chef. Lär dig så mycket du kan av din chef.

Två deviser som hjälper i situationen.

n00b3n
2020-09-23, 19:52
- Hjälp din chef att bli så bra som möjligt.

- Det finns en anledning till att din chef är chef. Lär dig så mycket du kan av din chef.

Två deviser som hjälper i situationen.

Kan du förklara hur?

skyffelmördarn
2020-09-23, 20:39
Han låter som ett riktigt snille.

Diomedea exulans
2020-09-23, 20:40
Min brorsa pratar alltid om vilken otroligt inkompetent, egoistisk och ointresserad idiot jag är varje gång jag försöker arbeta för honom på något vis. Sen finns det andra jag arbetar för som överöser mig med beröm. Samma arbetare, två helt olika uppfattningar. Kan det vara så att du bara inte passar ihop med den här personen?

Simonser
2020-09-23, 20:41
En chef kommer aldrig erkänna ett misstag. Chefen kommer säga att din kollega "gör mycket som inte syns".
Det kommer då insinueras att det är du som har samarbetsproblem och devisen sist in först ut riskerar tillämpas på dig.

Det chefen ser är en senior kollega som kämpar att få arbetet att gå ihop då han inte hinner all arbetsbörda på egen hand, därav din tjänst. Så antingen får du vara tacksam att han är en bluff och gett dig inträde till arbetet eller så får du försöka syna hans bluff men risken är att chefen ser dig som problemet. Uppenbarligen anses det okej att låta problem vara liggandes och att du löser dem snabbt syns inget värde i, för en chef.

Snubben
2020-09-23, 20:45
Sluta lös problemen åt din chef.

Uppstår ett problem som inte ligger direkt på ditt bord, hänvisa till chefen och vänta på att han återkopplade. Då kommer det till sist synas vem som är flaskhalsen i er grupp.

Don H
2020-09-23, 21:38
sluta lös problemen åt din chef.

Uppstår ett problem som inte ligger direkt på ditt bord, hänvisa till chefen och vänta på att han återkopplade. Då kommer det till sist synas vem som är flaskhalsen i er grupp.

+1

n00b3n
2020-09-23, 22:14
Min brorsa pratar alltid om vilken otroligt inkompetent, egoistisk och ointresserad idiot jag är varje gång jag försöker arbeta för honom på något vis. Sen finns det andra jag arbetar för som överöser mig med beröm. Samma arbetare, två helt olika uppfattningar. Kan det vara så att du bara inte passar ihop med den här personen?

Jag är ganska säker. Har hunnit jobba med många människor i mitt liv så jag tror mig iaf veta skillnaden mellan när jag inte passar ihop med en person och när personen är en komplett idiot. Har aldrig hört någon säga något bra om honom, snarare tvärt om, så jag är inte ensam heller.

En chef kommer aldrig erkänna ett misstag. Chefen kommer säga att din kollega "gör mycket som inte syns".
Det kommer då insinueras att det är du som har samarbetsproblem och devisen sist in först ut riskerar tillämpas på dig.

Det chefen ser är en senior kollega som kämpar att få arbetet att gå ihop då han inte hinner all arbetsbörda på egen hand, därav din tjänst. Så antingen får du vara tacksam att han är en bluff och gett dig inträde till arbetet eller så får du försöka syna hans bluff men risken är att chefen ser dig som problemet. Uppenbarligen anses det okej att låta problem vara liggandes och att du löser dem snabbt syns inget värde i, för en chef.

Exakt så här är det. Jag försökte under ett tillfälle lägga fram det åt min chef på ett subtilt sätt, typ att vi har olika arbetssätt där jag helst gör klart allt så snabbt som möjligt medan min kollega mer la det på hög och gjorde det vid ett senare tillfälle. Slutade med att chefen tog honom i försvar och sa något i stil med att han säkert samlar ihop det och tar en längre sittning ibland men att han inte tror att det tar flera veckor för honom att slutföra ett arbete.

I verkligheten tar det inte flera veckor, ibland tar det flera månader. Men det är inget jag tänker försöka igen.

Sluta lös problemen åt din chef.

Problemet här är ju att det är ingen novis idiot utan han är en proffsidiot. Vi har ju våra separata uppdrag men han har satt i ordning ett arbetssätt där vi ändå delar lika på allt arbete, så i realiteten så gör vi samma saker. På det här sättet kan han aldrig bli ensamt skyldig till om något drar ut på tiden för jag har varit "delaktig", om så bara att jag varit i kopia på ett mail eller så. Men om jag får någon större uppgift som kommer ta många arbetstimmar att slutföra är han väldigt snabb på att vara extremt tyst och inte dela arbetsbördan, vilket jag iofs föredrar då jag får gjort klart det snabbare och bättre då. Är det däremot någon lättare uppgift där han kan få creds utan ansträngning är han väldigt snabb på att meddela att vi gör det tillsammans.

Extremt lat dessutom, ibland anstränger han sig så kopiöst mycket på att försöka argumentera för att vi ska göra mindre än vad vi fått i uppdrag så i slutändan har det blivit mer jobb bara i att minska arbetsbördan så den har istället ökat från om istället bara gjort som det var sagt från första början.

Ställs han mot väggen inleds ett 5 minuter långt ordbajseri som inte har med saken att göra.

Jag tror alla som har något med honom att göra inser att han är en idiot men chefen märker inget.

berserken
2020-09-23, 22:24
Jobba på och ta inte åt dej eller byt jobb det kommer inte bli bättre din chef har bestämt att din kollega är duktig och det kommer han aldrig erkänna att han haft fel om

Bob90
2020-09-23, 22:55
En chef kommer aldrig erkänna ett misstag.

Va? Bara en dålig chef skulle aldrig erkänna misstag.

aryaa
2020-09-24, 08:00
Inom vilken branch är det? Han kanske inte vet hur mycket du kan än och som ett steg i att lära ut tar med dig på allt för att du snabbare ska komma in i gänget och få en förståelse för arbetsuppgifterna?

Hur många kollegor är det i teamet? Verkar dom andra tycka samma som dig?

wintersnowdrift
2020-09-24, 08:51
Byt jobb? Du är ju inte livegen.

SannedTempos
2020-09-24, 09:39

Håller med. Börja sök annat. Det känns som att du har satt nog med energi på det där problemet redan och det är utanför din "circle of influence".

Snobbe
2020-09-24, 10:38
winter har rätt, det enda du kan göra är fortsätta göra ett bra jobb och leta nytt samtidigt så att du kan gå vidare.

Andra alternativet skulle vara att ta upp detta med chefens chef. Men det går nog sällan bra sålänge din chef inte fuckat upp ordentligt.

agazza
2020-09-24, 10:43
Man ska tidigt börja iaktta chefer som består och vad de gör.

Det finns så mycket större frågor än absolut effektivitet i en organisation.

Sen är det personliga ansvaret som bortblåst har jag märkt. Alla skall ha en arbetsbeskrivning och utförandebeskrivning som är så pass strikt att det kan räknas som programmeringskod för arbetsutförande.

Dom som bara låter och är sjukdomar i en organisation brukar inte bestå.

De är lätta att hitta också då de vanligtvis inte är på en arbetsplats längre än 3 år i taget, dessa är lätta att efterapa, vill man bli framgångsrik så se till att kliva av under de bästa av tider, ha gärna mycket pågående ansvar för saker som inte skall vara klara på länge. Då upplevs man som en viktig person som försvann för arbetsbördan som skall fördelas är enorm. Även ifall man inte gjort någonting under sin egen arbetstid.

Detta känns rätt vanligt. Men det blir de anställdas problem, chefen vill nog inte uppmärksamma att man anställt denna typ av människa heller. så det brukar gå obemärkt förbi i floskelredovisningar

High1ander
2020-09-24, 12:49
Beroende på vilket jobb du har och hur viktigt det är så (t.ex. sjukvård ska inte strulas till, men om det är ett jobb som skapar reklam för spelbolag så är det bara strula till):

Tror du din teamleader kommer få sparken om du bevisar hur inkompetent/dålig han är? Om han inte sparkas så kommer du ändå inte tjäna något på att bevisa hur dålig han är... Det kommer ju trots allt reflekteras dåligt på dig om ert "team" inte klarar det ni ska. Sen kanske du är en Dunning-Kruger, och tror du vet allt och kan allt, men din kollega har bättre insyn och/eller du inte ser vad denna gör annars (som just gör att mail osv. inte svaras på). Troligtvis är din kollega blåst, inte ovanligt, men om det är något jag lärt mig från diverse världsbästa inom mitt fält som jag jobbat med är att de som är världsbäst lyssnar och lär sig av "alla" och de som tror de är bra men är sämst och aldrig lyckats vägrar lyssna på nya synvinklar.
Själv just nu jobbar jag mest där det är skitsamma vem som gjort fel, det är bara att lösa. Vi har också så sjukt många bollar i luften samtidigt så fel är OK att göra, det är förståeligt, viktigaste är bara att som sagt lösa dom när man märker att något blivit fel, inte sitta och köra "inte mitt ansvar, jag tänker inte hjälpa även fast jag vet hur". Det vi jobbar med är inte liv och död så några småfel här och där spelar ingen större roll. Poängen är att på den sortens jobb jag jobbar mest på, så handlar det mest om att bara jobba tillsammans och sprida arbetsbelastning och plocka upp vad som är viktigaste just nu, att lära sig prioritera bort saker som kan fixas senare. Vilket för andra som jobbar under mig kan verka underligt att jag inte hjälper dom med XYZ, men det flesta fattar ganska snabbt att vi har koll och de ignoreras för att det finns viktigare saker att fixa just då.

n00b3n
2020-09-24, 13:14
Inom vilken branch är det? Han kanske inte vet hur mycket du kan än och som ett steg i att lära ut tar med dig på allt för att du snabbare ska komma in i gänget och få en förståelse för arbetsuppgifterna?

Hur många kollegor är det i teamet? Verkar dom andra tycka samma som dig?

Vill inte ge för mycket info så jag slänger ut ordet "ekonomi" bara så får det tolkas fritt. Ja, där har du säkert till viss del rätt. Mycket möjligt att han säger att "vi" ska göra saker för att han inte är säker på om jag fixar det ensamt, det är ju helt ok. Problemet är att hans kapacitet inte är särskilt hög så om jag ska invänta att få hjälp så blir vi inte klar innan deadline. Han tar inte tag i saker förrän det eskalerats allra högst upp i princip.

Det är högst aktuellt just nu. Men jag tror jag behöver hålla ut ett år eller något för att ha erfarenheten i bagaget + i cv.

winter har rätt, det enda du kan göra är fortsätta göra ett bra jobb och leta nytt samtidigt så att du kan gå vidare.

Andra alternativet skulle vara att ta upp detta med chefens chef. Men det går nog sällan bra sålänge din chef inte fuckat upp ordentligt.

Har gjort ett litet försök att ta det med chefen, vi har samma chef han är "bara" team leader. Det försöket blev inte direkt lyckat utan chefen tog han i försvar. Är svårt för mig som ny i tjänsten att få något leverage mot en mer senior kollega.

Beroende på vilket jobb du har och hur viktigt det är så (t.ex. sjukvård ska inte strulas till, men om det är ett jobb som skapar reklam för spelbolag så är det bara strula till):

Tror du din teamleader kommer få sparken om du bevisar hur inkompetent/dålig han är? Om han inte sparkas så kommer du ändå inte tjäna något på att bevisa hur dålig han är... Det kommer ju trots allt reflekteras dåligt på dig om ert "team" inte klarar det ni ska. Sen kanske du är en Dunning-Kruger, och tror du vet allt och kan allt, men din kollega har bättre insyn och/eller du inte ser vad denna gör annars (som just gör att mail osv. inte svaras på). Troligtvis är din kollega blåst, inte ovanligt, men om det är något jag lärt mig från diverse världsbästa inom mitt fält som jag jobbat med är att de som är världsbäst lyssnar och lär sig av "alla" och de som tror de är bra men är sämst och aldrig lyckats vägrar lyssna på nya synvinklar.
Själv just nu jobbar jag mest där det är skitsamma vem som gjort fel, det är bara att lösa. Vi har också så sjukt många bollar i luften samtidigt så fel är OK att göra, det är förståeligt, viktigaste är bara att som sagt lösa dom när man märker att något blivit fel, inte sitta och köra "inte mitt ansvar, jag tänker inte hjälpa även fast jag vet hur". Det vi jobbar med är inte liv och död så några småfel här och där spelar ingen större roll. Poängen är att på den sortens jobb jag jobbar mest på, så handlar det mest om att bara jobba tillsammans och sprida arbetsbelastning och plocka upp vad som är viktigaste just nu, att lära sig prioritera bort saker som kan fixas senare. Vilket för andra som jobbar under mig kan verka underligt att jag inte hjälper dom med XYZ, men det flesta fattar ganska snabbt att vi har koll och de ignoreras för att det finns viktigare saker att fixa just då.

Nej, han kommer definitivt inte att få sparken. Kan säkert vara så att jag befinner mig i ett tidigt skede av Dunning-Kruger utan att jag vet om det, men jag tror inte det. Det handlar liksom om att saker eskaleras högre och högre utan att någon får någon som helst återkoppling, inget "kollar på detta men det är problem med...". Eller"inte haft chans att titta på detta ännu" utan det är liksom total radiotystnad. När jag själv börjat kolla på problemen brukar det inte vara jättekomplext.

Att han är bättre insyn i hur saker fungerar ser jag som självklart, han har trots allt jobbat med detta betydligt längre än mig. Men jag märker ju att folk blir irriterade när han ordbajsar i fem minuter på enkla frågor och försöker ducka uppgifter under möten, så jag är inte ensam om att uppleva detta. Har även pratat med folk, förvisso folk under oss, som också är irriterade. Det är dock inte nog med leverage eftersom det alltid kan förklaras med det du skrev "de ser inte allt jag gör i bakgrunden, jag har inte tid att ta tag i alla deras mail pga fullt upp". Chefen kommer aldrig ifrågasätta det om man samtidigt svarar svävande om vad det är man gör som tar upp tid och överdriver om hur mycket tid olika uppgifter tar upp.

Jag har ju dessutom märkt att det ljugs om hur krävande vissa uppgifter är. Tex när han säger "har varit oerhört upptagen förra veckan, x uppgift tog upp tre hela dagar", när jag själv vet att han bara satt en halv dag med uppgiften.

Starke75an
2020-09-24, 19:30
Bara acceptera att du är underställd en idiot. Troligen skyddad nån annan idiot så därför ingår denne i en krets av idiotier som kallas styrelse.

Brukar säga: det sparkas på tok för få chefer.

Don H
2020-09-24, 19:42
Bara acceptera att du är underställd en idiot. Troligen skyddad nån annan idiot så därför ingår denne i en krets av idiotier som kallas styrelse.

Brukar säga: det sparkas på tok för få chefer.

Framförallt så anställs det för få bra chefer

High1ander
2020-09-24, 20:11
Att han är bättre insyn i hur saker fungerar ser jag som självklart, han har trots allt jobbat med detta betydligt längre än mig. Men jag märker ju att folk blir irriterade när han ordbajsar i fem minuter på enkla frågor och försöker ducka uppgifter under möten, så jag är inte ensam om att uppleva detta. Har även pratat med folk, förvisso folk under oss, som också är irriterade. Det är dock inte nog med leverage eftersom det alltid kan förklaras med det du skrev "de ser inte allt jag gör i bakgrunden, jag har inte tid att ta tag i alla deras mail pga fullt upp". Chefen kommer aldrig ifrågasätta det om man samtidigt svarar svävande om vad det är man gör som tar upp tid och överdriver om hur mycket tid olika uppgifter tar upp.

Jag har ju dessutom märkt att det ljugs om hur krävande vissa uppgifter är. Tex när han säger "har varit oerhört upptagen förra veckan, x uppgift tog upp tre hela dagar", när jag själv vet att han bara satt en halv dag med uppgiften.

Jag skulle isf. om det är moraliskt försvarbart i ditt yrke att skita i att hjälpa honom. Liksom, skicka dina mail, och svaras det inte på dom så har du ju ganska svart på vitt att du tagit upp diverse problem och inte fått återkoppling. Om din chef ger dig skit så kan du ju enkelt hävda att du gör ditt jobb, och bara hälsa att du gjort som din kollega sagt. Tråkiga är nog dock att just att vissa idioter är ju fast i diverse system och kan inte slussas bort även om de gång på gång bevisar sin inkompetens, Dan Eliasson.

Jag vet inte vad som sänker arbetsmoral mest, att se idioter få vara kvar eller se folk bli sparkade om de inte gör rätt. Jag vet iaf. att jag pallar inte arbetsplatser där lata idioter frödas.