handdator

Visa fullständig version : Hur "dölja" en andrahandsuthyrning?

Cooks
2020-09-23, 18:29
Flyttade till min nuvarande brf för ca 3 år sedan (farsan äger den) för studier, ringde föreningen och de sa "det är ingen fara då det är din far som står på den", nu fick han ett brev på sin folkbokföringsadress om att han hyr ut sin lägenhet olagligt i andra hand och måste fixa detta omgående annars åker jag ut.

Hur löser man det här? Jag fick bara ett muntligt tillstånd från ordförande första gången. Det uppenbara svaret är väl att söka skriftligt nu då men vad gör jag om de nekar av någon anledning? Hur kan BRFen bevisa att min far inte bor här om han t.ex. skulle ändra sin folkbokföringsadress hit? Jag har för övrigt inga poäng för en vanlighyresrätt och de är på tok för dyra (dyrare än brf med amortering + ränta).

PureWhey
2020-09-23, 18:32
Kan inte din pappa skriva dig som delägare? Hur mycket av lägenheten behöver man äga för att få bo kvar?

Skickat från BÖJRACKET

Cooks
2020-09-23, 18:33
Kan inte din pappa skriva dig som delägare? Hur mycket av lägenheten behöver man äga för att få bo kvar?

Skickat från BÖJRACKET

Ingen aning, men då måste man väl involvera banken iom att den är belånad eller har jag fel?

PureWhey
2020-09-23, 18:36
Ingen aning, men då måste man väl involvera banken iom att den är belånad eller har jag fel?https://lawline.se/answers/hur-gar-jag-in-som-delagare-till-min-sambos-bostadsratt

Gregow vet säkert.

Skickat från BÖJRACKET

Sarco
2020-09-23, 18:45
Olagligt är det ju inte, först och främst.

Det framgår inte, men har din far tagit kontakt med föreningen och meddelat att det är hans son som bor i lägenheten, att ni tagit upp detta med ordföranden för tre år sedan och att han gärna vill ha en god dialog? Det är väl kanske första steget. Förhoppningsvis har du varit en god granne. Stör du så är det klart att de vill ha ut dig.

Kolla stadgarna för bostadsrättsföreningen. Vad står det i dem?

skyffelmördarn
2020-09-23, 19:17
Jag förstår inte hur dom kan hävda något annat än att du bara är en inneboende hur bevisar man det?

Cooks
2020-09-23, 19:24
Jag förstår inte hur dom kan hävda något annat än att du bara är en inneboende hur bevisar man det?

Precis detta jag också undrar.

Tack för alla svaren hittills btw, kollar igenom stadgar och vad jag för alternativ.

G.W
2020-09-23, 19:27
Gör en ordentlig ansökan till föreningen, hur svårt kan det vara :smash::smash::smash::smash::smash:

skyffelmördarn
2020-09-23, 20:27
Precis detta jag också undrar.

Tack för alla svaren hittills btw, kollar igenom stadgar och vad jag för alternativ.

https://familjebostader.com/hyresgast/aktuellt/nyheter2/2019/nya-regler-for-andra-hand-inneboende-och-byte/

Rätten att ha inneboende gäller bara om du själv bor i lägenheten.

Verkar ju vara extremt luddigt, hur bevisar man det?

Snubben
2020-09-23, 20:32
Fast ... du kan väl bara ha att du har flyttat in hos din farsa och så får de registrera dig på adressen som inneboende?

De kan juh k appast ses som olagligt eller gå emot stadgarna att ens son flyttar in hos sin pappa?

Rickard
2020-09-23, 21:03
Det löser sig säkert med en formell ansökan till föreningen.
Sedan så ser du till att dyka upp på städdagar och annat så det ser ut som ni engagerar er i föreningen. Som att din pappa ser till att dyka upp på årsstämman.
Då kommer det säkert bli lättare att få fortsätta att bo i andrahand.

extra kakao
2020-09-23, 21:33
Som

Don H
2020-09-23, 21:34
Lite beroende på vad det står i stadgarna;

Det flesta brf brukar ha synpunkter på andrahandsuthyrning utan kontrakt och godkännande av styrelsen (av goda själ)

Det verkar svårt att vara inneboende hos någon som inte vare sig bor på adressen eller är skriven där.

Be farsan ta kontakt med brf och be om ett godkännande och skriv ett kontrakt. Brf har ett sådant färdigt helt säkert.

mattilainen
2020-09-23, 22:04
Som någon skrev ovan, så kan du bli delägare, tror man behöver äga en 100 del, alltså skriv över värderingen på bostaten delat på 100 så är det din också. Detta fungerar iaf när du ska kunna använda exempelvis rot och rut-avdrag så kan man få 50 000 kr per person tror jag summan är per år och är man då två så krävs att den andra äger 1/100 del av bostaden. Annars så skriver din pappa sig på bostaden och du bor kvar. Det räcker väl att din pappa bor där en dag om året för att räknas som boende?

Gregow
2020-09-24, 02:56
https://lawline.se/answers/hur-gar-jag-in-som-delagare-till-min-sambos-bostadsratt

Gregow vet säkert.

Skickat från BÖJRACKET
Gregow har inte detta färskt i minnet men tror inte att det rent juridiskt finns något hinder att överlåta del av bostadsrätten utan att lånen följer med. Banken behåller säkerheten oavsett. Däremot finns säkert överlåtelseförbud i avtalet med banken och föreningen kan kräva godkännande från banken innan de skriver in dig.

Gregows expertis är annars specialexekution, där bostadsrätter förvisso är vanligt förekommande.

Cooks
2020-09-24, 04:24
Gregow har inte detta färskt i minnet men tror inte att det rent juridiskt finns något hinder att överlåta del av bostadsrätten utan att lånen följer med. Banken behåller säkerheten oavsett. Däremot finns säkert överlåtelseförbud i avtalet med banken och föreningen kan kräva godkännande från banken innan de skriver in dig.

Gregows expertis är annars specialexekution, där bostadsrätter förvisso är vanligt förekommande.

Hur är det om man amorterat säg 50% av bostaden och har lån på resterande men bara överlåter 5%, kan banken säga ifrån då?

Gregow
2020-09-24, 04:41
Hur är det om man amorterat säg 50% av bostaden och har lån på resterande men bara överlåter 5%, kan banken säga ifrån då?
Ja, så länge det finns skuld kvar har banken säkerhet i bostadsrätten.

Cooks
2020-09-24, 04:57
Ja, så länge det finns skuld kvar har banken säkerhet i bostadsrätten.

Fasiken. Vet du hur föreningen ska bevisa att lägenheten hyrs ut i andra hand om min pappa ändrar sin folkbokföringsadress hit?

Snubben
2020-09-24, 07:37
Fast allvarligt. Din pappa äger lägenheten och du som hans son bor där. Är det någon som på allvar tror att BRF:en kan säga "haha nä din son får inte vi här" "nä er nyfödda bebis får inte vi här för hen står inte med på avtalet!!!!11111"

Han hyr inte ut lägenheten till dig, du är hans son och bor där, som en familj.

Snubben
2020-09-24, 07:40
https://lawline.se/answers/kravs-bostadsrattsforeningens-godkannande-for-att-lata-mitt-barn-bo-i-bostadsratten

Oavsett att det är din dotter så kan detta vara att betrakta som en andrahandsuthyrning vilket kräver tillstånd från bostadsrättsföreningen alternativt hyresnämnden. (7 kap. 10-11 §§ Bostadsrättslagen) Om hon däremot är att betrakta som en inneboende så behövs inget godkännande av föreningen.

Anpassa dealen mellan dig o dina farsa så det ser ut som du är inneboende och att du inte hyr av honom.