Visa fullständig version : [Nya rön] Vikingar var mörkhåriga och uppvisade stor mångfald
Plasttiger
2020-09-17, 18:16
Nya rön publicerade i den anrika medicinska tidsskriften The Nature bekräftar att vikingar _inte_ är samma sak som skandinavier, utan som den moderna svensken uppvisar en stor etnisk mångdfald.
“[Being a Viking] is not a pure ethnic phenomenon, it is a lifestyle that you can adopt whether you are non-Scandinavian or Scandinavian,” said Willerslev, adding that genetic influences from abroad both before and during the Viking age might help explain why genetic variants for dark hair were relatively common among Vikings.
has revealed that dark hair was more common among Vikings than Danes today.
https://www.theguardian.com/science/2020/sep/16/dark-hair-was-common-among-vikings-genetic-study-confirms
SKönt att dessa nationalistiska mytbildningar kan spräckas med modern forskning.
Visar väl också vilka krafter som släpps lös i ett inkluderande samhälle med mångfald.
https://cdn1.img.sputniknews.com/img/107829/25/1078292525_0:118:1022:671_1000x541_80_0_0_cd3c5e63 e6eff08f7ccb03256a2c100a.jpg
Det är väl ingen nyhet att viking var en sysselsättning och inte en etnicitet. Ej heller en nyhet att skandinaver tog fruar och slavar från halva Europa. Idealet var blond men med hälften av befolkningen importerad utifrån så var det ju så klart inte verkligheten. Verkligheten var att många blekte håret med lut. Verkligheten var också att det var nära besläktade män och inte någon mångkulturell skara som delade långskepp.
Jarl: Blek, blond och fager.
Karl: Rosig, rödhårig och alldaglig.
Träl: Mörk, satt och ful.
trädgårdsmöbel
2020-09-17, 20:22
Historierevision är ett väldigt potent vapen för folkmord. Liksom Kurder är bergsturkar och inte ett eget folk enligt deras regim, är inte nordeuropeer det heller enligt vår.
Tar man ifrån ett folk sin historia så tar man ifrån dem en stor del av det som gör dem till ett folk. Sånt här är en sak som verkligen gör mig skitarg, och får mig att vilja besvara folkmord med folkmord. Artikeln är falsk, det här är smutsig vidrig dekadent ondsint mordisk salongskommunistisk historierevision.
Historierevision är ett väldigt potent vapen för folkmord. Liksom Kurder är bergsturkar och inte ett eget folk enligt deras regim, är inte nordeuropeer det heller enligt vår.
Tar man ifrån ett folk sin historia så tar man ifrån dem en stor del av det som gör dem till ett folk. Sånt här är en sak som verkligen gör mig skitarg, och får mig att vilja besvara folkmord med folkmord. Artikeln är falsk, det här är smutsig vidrig dekadent ondsint mordisk salongskommunistisk historierevision.
Nu tolkar du frågan exakt som de vill att du ska tolka den.
Egentligen handlar det hela om hur brett kan du definiera begreppet "Viking". Dvs vad gör någon till en viking. Vilket i det stora hela är skitsamma. Vi kan lika gärna skriva Stockholmare och inkludera alla som bott där en dag.
Inte intressant.
Kloster Pub på Sankt Eriksgatan, Kungsholmen i Stockholm, där satt vikingarna på 80-talet i alla fall.
Tricklew
2020-09-17, 21:04
Jösses, Qanon är stark här inne. Det är inte förvånande att ett väldigt mobilt folk uppvisar en genetisk variation.
trädgårdsmöbel
2020-09-17, 21:05
Nu tolkar du frågan exakt som de vill att du ska tolka den.
Egentligen handlar det hela om hur brett kan du definiera begreppet "Viking". Dvs vad gör någon till en viking. Vilket i det stora hela är skitsamma. Vi kan lika gärna skriva Stockholmare och inkludera alla som bott där en dag.
Inte intressant.
De vill att jag skall tolka den genom att tappa ännu mer av min identitet, tappa ännu mer av min lojalitet och bli globalist istället för nationalist. Men icke.
Sånt här pågår på bred front, inte bara historia, utan även vår mytologi. Alla vita människors historia och mytologi. Ja vi låter en svart gestalta Heimdal, en svart vara Akilles, King Arthur osv osv. Vi försöker med muslimvikingar, rasifierade vikingar...varenda grej vi kan för att göra allt som är vitt och fint till någon inklusiv sörja. Vår historia, kultur och mytologi stjäls, skrivs om och ges bort eller sopas bort. Är nära bristningsgränsen vad gäller sådant.
De vill att jag skall tolka den genom att tappa ännu mer av min identitet, tappa ännu mer av min lojalitet och bli globalist istället för nationalist. Men icke.
Sånt här pågår på bred front, inte bara historia, utan även vår mytologi. Alla vita människors historia och mytologi. Ja vi låter en svart gestalta Heimdal, en svart vara Akilles, King Arthur osv osv. Vi försöker med muslimvikingar, rasifierade vikingar...varenda grej vi kan för att göra allt som är vitt och fint till någon inklusiv sörja. Vår historia, kultur och mytologi stjäls, skrivs om och ges bort eller sopas bort. Är nära bristningsgränsen vad gäller sådant.
Viking är inte en etnicitet, vikingar hittar du i Ryssland, Storbritannien, Irland Norra Frankrike osv. Det är en typ av handling, en syssla. Som man kan säga är kulturellt betingat.
Du tolkar skriften precis som skribenten vill att du ska tolka artikeln. Egentligen pekar den ut något ganska banalt.
Brofessorn
2020-09-17, 21:24
Det här stämmer faktiskt överens med den kunskap som går att finna i mitt släktes annaler. Min förfader, Sven, var en av de smålänningar som 1542 deltog i Dackefejden och var känd för sin ebenholtsfärgade hud samt skicklighet i Kpanlogo-dans. När Dacke väl hade avrättats och kronan hade återtagit bygden, var Sven tvungen att böta en tam kafferbuffel, hans enda minne från hemlandet. Något vi aldrig kommer glömma att Vasa tog från oss.
Lyckligtvis för mig, innebär det även att jag 500 år senare har privilegiet att få använda N-ordet. Även fast moderatorerna på Kolozzeum förnekar mig mitt arv.
Langster
2020-09-17, 21:30
Men jag blir lite fundersam här... det är väl vanligare med mörkt hår än blont bland etniska svenskar även idag? Med mörkt hår menar jag just inte blond eller rödhårig.
I artikeln står det väl inte att den typiska vikingen hade svart krulligt hår och mörk hy?
svenbanan
2020-09-17, 21:32
Men jag blir lite fundersam här... det är väl vanligare med mörkt hår än blont bland etniska svenskar även idag? Med mörkt hår menar jag just inte blond eller rödhårig.
I artikeln står det väl inte att den typiska vikingen hade svart krulligt hår och mörk hy?
Det beror väl på vad man menar med "mörkt" hår.
Den typiska svenska "råttfärgen" är ju rätt mörk jämfört med Emil i Lönneberga blond. Men en typisk spanjor tycker nog det är en rätt ljus hårfärg.
Jag har också hört att alla poliser är blonda, stämmer det? Eller har yrket inget med etnicitet att göra?
Vem vet, vem vet.
Andy.da.wohoo
2020-09-17, 21:43
Jösses, Qanon är stark här inne. Det är inte förvånande att ett väldigt mobilt folk uppvisar en genetisk variation.
Precis detta.
Det handlar inte om att avskriva någon historia. Det som artikeln säger är ju bara att det fanns en genetisk variation bland vikingar som tydde på att det inte bara var skandinaver. Detta borde väl stämma väl överens med gemene mans uppfattning om att vikingar åkte runt i Europa och hämtade hem kvinnor som de råkade göra gravida. Det är inte osannolikt att dessa, trots låg status, kunde beblanda sig med resterande befolkningen över tid.
https://phys.org/news/2020-09-world-largest-dna-sequencing-viking.html?fbclid=IwAR0FXfsEF4D6Ri9hGxZWK6p1LiJUn s_zzo7DXYxHJDUL446TwHrUKuHYNtI
En grundregel jag har är att alltid vara extremt försiktig med "nya rön" som, som en händelse, råkar bekräfta den politiska hållning som starkt genomsyrar samtiden. Vi kan kalla det för samtidsbias. Just nu lever vi i en verklighet som är extrem i sin politisering så till den grad att mycket som händer nu kommer betraktas som riktiga vetenkspaliga lågvattenmärken i framtiden. Biologi och kön exmpelvis går knappt att diskutera, eller publicera, i ett seriöst vetenskapligt sammanhang längre - trots att eventuella invändningar på det rent vetenskapliga planet har bordlags för årtionden sedan.
Dessa "nyheter" är mest en del i en diskurs som pågått ganska länge med uppenbara politiska undertoner. Svenska museer har larvat runt med samma sak i något sorts försök att göra historien mer "inkluderande" - vilket förstås i praktiken innebär att förneka vissa människor sitt historiska arv och sudda ut deras identitet. Inte helt olikt hur många diktaturer beter sig mot folkgrupper man ogillar.
Langster
2020-09-17, 21:58
Jag är mörkhårig men var riktigt Emil i Lönneberga-blond upp till typ 4-5 års ålder, blir lite chockad nästan när jag ser gamla bilder på mig själv. Detta är väldigt vanligt tydligen.
Många vilda djur ändrar också färg när de mognar. Intressant nog inte domesticerade djur, detta kallas domesticeringssyndrom - domesticerade djur bibehåller fler av sina barnsliga drag upp i fullvuxen ålder.
Det finns teorier om att vuxenblonda människor även de har en sorts domesticeringssyndrom.
Domesticeringssyndrom innefattar inte bara utseende utan även ett mer barnsligt, lekfullt beteende. Så för mig faller det ganska naturligt att vikingarna var mörkhåriga, då de inte var några domesticerade får, utan vilda blodtörstiga bestar med ett stort genetiskt övertag över allt som kom i deras väg.
Så tyvärr alla blonda lipsillar, det är inte så att vikingarna inte var svenskar, det är bara så att ni är domesticerade barnrumpor.
En grundregel jag har är att alltid vara extremt försiktig med "nya rön" som, som en händelse, råkar bekräfta den politiska hållning som starkt genomsyrar samtiden. Vi kan kalla det för samtidsbias. Just nu lever vi i en verklighet som är extrem i sin politisering så till den grad att mycket som händer nu kommer betraktas som riktiga vetenkspaliga lågvattenmärken i framtiden. Biologi och kön exmpelvis går knappt att diskutera, eller publicera, i ett seriöst vetenskapligt sammanhang längre - trots att eventuella invändningar på det rent vetenskapliga planet har bordlags för årtionden sedan.
Dessa "nyheter" är mest en del i en diskurs som pågått ganska länge med uppenbara politiska undertoner. Svenska museer har larvat runt med samma sak i något sorts försök att göra historien mer "inkluderande" - vilket förstås i praktiken innebär att förneka vissa människor sitt historiska arv och sudda ut deras identitet. Inte helt olikt hur många diktaturer beter sig mot folkgrupper man ogillar.
Det är klart att det finns en identitetspolitisk underton i varför man skriver liknande artiklar.
Men ingen kan ha undgått att vad vi kallar vikingar är ganska diffust när historiskt städer som Dublin, York grundades av vikingar. Och norra delen av Frankrike "Normandie" som fått sitt namn av normanderna, dvs vikingar.
Folk som har påbrå historiskt från vikingar är betydligt fler än någon sliskig nationalistisk skröna. Så är det bara.
trädgårdsmöbel
2020-09-17, 22:00
Ni får se skiten i sitt sammanhang med. Artikeln som jag vägrar att läsa är en del i ett sammanhang. En del i en massiv ansats att göra historien mer inklusiv och mångkulturell för att göra framtiden ännu mer inklusiv och mångkulturell. Finns det inte några svenskar, några skandinavier eller några europeer så kan man importera högvis av andra hit, ge dem samma eller större rätt till den här delen av jorden än vi själva har. Om vi inte finns som folk, och alla är likadana kan vi lika gärna korskopulera oss helt ur existens.
Där har ni syftet med ett konstant bombardemang av inklusiv historierevision. Inte den enskilda artikeln.
vi lika gärna korskopulera oss
Det är nog bland det bästa du skrivit. Gratulerar. Mer knula åt folket.
Jag är mörkhårig men var riktigt Emil i Lönneberga-blond upp till typ 4-5 års ålder, blir lite chockad nästan när jag ser gamla bilder på mig själv. Detta är väldigt vanligt tydligen.
Många vilda djur ändrar också färg när de mognar. Intressant nog inte domesticerade djur, detta kallas domesticeringssyndrom - domesticerade djur bibehåller fler av sina barnsliga drag upp i fullvuxen ålder.
Det finns teorier om att vuxenblonda människor även de har en sorts domesticeringssyndrom.
Domesticeringssyndrom innefattar inte bara utseende utan även ett mer barnsligt, lekfullt beteende. Så för mig faller det ganska naturligt att vikingarna var mörkhåriga, då de inte var några domesticerade får, utan vilda blodtörstiga bestar med ett stort genetiskt övertag över allt som kom i deras väg.
Så tyvärr alla blonda lipsillar, det är inte så att vikingarna inte var svenskar, det är bara så att ni är domesticerade barnrumpor.
Själv var jag alv-blond till sena tonåren, sen blev det några år råttfärgat och nu är jag bara grå/silverräv med det lilla hår jag har kvar på huvudet (skägget är en blandning av grått och råttfärgat). Då är min släkt närkingar i flera led och nordfinska och karelska). Barnslig tänker jag dock fortsätta vara resten av livet.
trädgårdsmöbel
2020-09-17, 22:34
Det är nog bland det bästa du skrivit. Gratulerar. Mer knula åt folket.
Det blir dock mindre knula för dig och mig, samt andra vita män om vi inte knular med varandra, och mer knula för alla andra. Det verkar vara planen för att förändra demografin snabbast.
Diomedea exulans
2020-09-17, 22:38
Alla som har läst Utvandrarna vet att vi Blekingar är ett eget folkslag, särskiljt från huvudparten av svenskarna. Vi är bland annat mer svartmuskiga, troligen för att vår sydligt belägna kust inneburit landstigning av resenärer från Medelhavet. Farsan har bara inhemska bönder i släkten så långt bak vi kunnat hitta, men är svarthårig, luden och blir väldigt brun i solen.
svenbanan
2020-09-17, 22:41
Det blir dock mindre knula för dig och mig, samt andra vita män om vi inte knular med varandra, och mer knula för alla andra. Det verkar vara planen för att förändra demografin snabbast.
Vem/vilka är det du tror har iscensatt denna plan egentligen?
För mig spelar det ingen roll. Jag tycker du blandar ihop kultur och etnicitet. Det ena utesluter inte det andra. Du pratar kultur men skriver etnicitet.
Rent etniskt är finnar och svenskar mindre besläktade än svenskar och britter. Det hindrar dock inte svensk och finsk kultur från att vara mer snarlika, i dagsläget.
Kultur är viktigare, den bör du istället koncentrera dig på.
Diomedea exulans
2020-09-17, 22:44
Vad missar jag i ekvationen, det blir väl bara mindre knula för vita män om vi enbart vill knula med vita kvinnor isåfall?
trädgårdsmöbel
2020-09-17, 22:53
Vad missar jag i ekvationen, det blir väl bara mindre knula för vita män om vi enbart vill knula med vita kvinnor isåfall?
Det är en avancerad ekvation. Jag gissar att de krafter som vill se oss blandas upp asap har räknat på detta och kommit fram till att vita män helst inte skall yngla av sig oavsett vem de ynglar av sig med.
Har samma som dig. Emilblond tills jag var typ 5 år och nu idag helt svart hår. Inte ens lite brunt kvar. Även huden har gått från väldigt ljus till hyfsat mörk ton året om.
skyffelmördarn
2020-09-17, 23:32
Vad är det viktiga med att vara ett folk då? Jag tycker det är platsen man bor på och det sättet man lever sitt liv på, på den platsen som är det viktiga.
ChuckTesta
2020-09-17, 23:37
[Being a Viking] is not a pure ethnic phenomenon, it is a lifestyle that you can adopt whether you are non-Scandinavian or Scandinavian,”
Cultural appropriation ?!?!? :smash:*gah!*
berserken
2020-09-18, 04:34
Folkslag har väl blandat sej i alla tider syns ju tydligt i sydeuropa .Morerna har invaderade Spanien så det är ju en anledning att Spanjorer är väldigt mörka .Sen är ju många svarta väldigt ljusa särskilt i USA så där har väl slavägarna blandat in sej
bigtraps
2020-09-18, 05:13
https://www.youtube.com/watch?v=uZUJKXs6W-4
En beskrivande dialog i ämnet.
Två stora skådespelare
Perramja
2020-09-18, 07:15
Hud och hårfärger..bryr man sig om sådant bör man nog på riktigt överväga att skaffa sig ett meningsfullare liv *rolleyes*
whuddafuks
2020-09-18, 07:25
Ni får se skiten i sitt sammanhang med. Artikeln som jag vägrar att läsa är en del i ett sammanhang. En del i en massiv ansats att göra historien mer inklusiv och mångkulturell för att göra framtiden ännu mer inklusiv och mångkulturell. Finns det inte några svenskar, några skandinavier eller några europeer så kan man importera högvis av andra hit, ge dem samma eller större rätt till den här delen av jorden än vi själva har. Om vi inte finns som folk, och alla är likadana kan vi lika gärna korskopulera oss helt ur existens.
Där har ni syftet med ett konstant bombardemang av inklusiv historierevision. Inte den enskilda artikeln.
TS hade lika gärna kunnat länka en rickroll och hittat på en massa citat med clickbate titel och du hade fallit för det och blivit vansinnig. Talar inte du ofta om alla vänster-kommunister som bara sväljer all propaganda de kommer åt?
trädgårdsmöbel
2020-09-18, 07:54
TS hade lika gärna kunnat länka en rickroll och hittat på en massa citat med clickbate titel och du hade fallit för det och blivit vansinnig. Talar inte du ofta om alla vänster-kommunister som bara sväljer all propaganda de kommer åt?
Det här är inte förtäckt ironisk högerpropaganda. Jag misstänker att det kanske möjligtvis kan vara just det från Aryt som flitigt svänger mellan ytterligheter men artikeln är inte det.
Precis som många här uppmärksammat så ändras hårfärgen över livets gång. Många som är blonda som barn, ja till och med vita på sommaren, får ju mörkare hår när de blir äldre, åtminstone delvis av fler anledningar än att de spenderar mindre tid i solen. Dessutom tar sig de specifika europeiska gener som ligger till grund för deras pigmentering sig uttryck i en ganska stor variation i fenotypen. Lägg till detta det faktum att Europeer står för nästan all variation vad gäller hårfärg och ögonfärg i världen. I övriga världen är normen mörk med reservation för europeiskt genetiskt inflytande.
Dra något gammalt över dig, Aryt.
Samtliga vikingar var blonda, blåögda socialbidragstagare.
Det vet vi alla.
För övrigt leks det väldigt mycket med orden kring den här studien. Det pratas om "viking burials" och "viking skeletons" vilket är ungefär lika vetenskapligt som att prata om "berry picker burials" och "berry picker skeletons". Man kan inte göra anspråk på en vikingidentitet utifrån en sporadisk sysselsättning som pågick i flera världsdelar och samtidigt underminera den med ett icke-homogent genetiskt underlag.
I övrigt så pratas det om oberoende "vikinga-Pikter" men om vi gräver lite djupare i historien så finner vi att skandinaver svepte över Orkney och Skottland och utrotade den piktiska kulturen på plats. "Vikinga-Pikter" var alltså överlevare av invasionen som absorberats i det skandinaviska samhället. Det kan i detta sammanhang även vara intressant att notera att Ingvar den förskräcklige som ledde den stora hedningahären var en prins av "Lochland" som alltså var ett kungadöme styrt av skandinaver i vad som idag är Skottland.
trädgårdsmöbel
2020-09-18, 09:45
Jag hade mörkt hår när jag föddes, var blond som barn och mellanblond i mellersta tonåren. Nu är det grått. Ögonen är brungröna tyvärr, hade väldigt gärna haft germanskt blå istället.
Vill inte ta ett DNA-test pga att jag misstänker att jag är lite slavisk.
Jag hade mörkt hår när jag föddes, var blond som barn och mellanblond i mellersta tonåren. Nu är det grått. Ögonen är brungröna tyvärr, hade väldigt gärna haft germanskt blå istället.
Vill inte ta ett DNA-test pga att jag misstänker att jag är lite slavisk.
Primära anledningen till att slaverna skiljer sig en del från de germanska stammarna bortsett från genetisk drift är att de folkmördades/blandades med invaderande asiatiska folkslag under loppet av medeltiden. Hunner, Magyarer, Mongoler.
Ancient descriptions of the Huns are uniform in stressing their strange appearance from a Roman perspective. These descriptions typically caricature the Huns as monsters. Jordanes stressed that the Huns were short of stature, had tanned skin and round and shapeless heads. Various writers mention that the Huns had small eyes and flat noses. The Roman writer Priscus gives the following eyewitness description of Attila: "Short of stature, with a broad chest and a large head; his eyes were small, his beard thin and sprinkled with grey; and he had a flat nose and tanned skin, showing evidence of his origin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Huns
skyffelmördarn
2020-09-18, 11:10
För övrigt leks det väldigt mycket med orden kring den här studien. Det pratas om "viking burials" och "viking skeletons" vilket är ungefär lika vetenskapligt som att prata om "berry picker burials" och "berry picker skeletons". Man kan inte göra anspråk på en vikingidentitet utifrån en sporadisk sysselsättning som pågick i flera världsdelar och samtidigt underminera den med ett icke-homogent genetiskt underlag.
I övrigt så pratas det om oberoende "vikinga-Pikter" men om vi gräver lite djupare i historien så finner vi att skandinaver svepte över Orkney och Skottland och utrotade den piktiska kulturen på plats. "Vikinga-Pikter" var alltså överlevare av invasionen som absorberats i det skandinaviska samhället. Det kan i detta sammanhang även vara intressant att notera att Ingvar den förskräcklige som ledde den stora hedningahären var en prins av "Lochland" som alltså var ett kungadöme styrt av skandinaver i vad som idag är Skottland.
Det här är något jag tycker är fascinerande med arkeologi, hur vet man EGENTLIGEN vad man tittar på?
På bilden i artikeln så har man hittat en kvinna i en grav i Varnhem och eftersom hon har vad man anser vara en viking begravning (Hur vet man det) så måste alltså även personen som ligger där vara viking; Hur vet man det?
Willerslev and colleagues report how they sequenced the genomes of 442 humans who lived across Europe between about 2,400BC and 1,600AD, with the majority from the Viking age – a period that stretched from around 750AD to 1050AD.
Söker man så brett över så stora spann tidsmässigt hur vet man vad man hittar ens.
När historien är såhär pass diffus som den faktiskt är, så anser jag att det inte gör någon skada att tro på sin egna verklighet och leva i ovisshet om det stämmer eller inte.
Det är väldigt mycket gissningar från den här yrkesgruppen. Och ingen kan säga något om det heller eftersom vi bara har en sida av myntet då det handlar om folk som varit begravda i tusentals år.
Du har liknande tankar som mig, så jag är inte ensam om de tankebanorna ser jag.
Också riktigt blond som pojke.
Själv föddes jag rödhårig men blev inom kort ljusblond på somrarna och rödblond på vintrarna. Jag minns att jag fortfarande som 20-åring fick nästan vitt hår på sommaren. Idag som 40+ så är min hårfärg rödblond på somrarna och rödbrunblond på vintrarna.
Min syster däremot föddes mörkhårig men fick sedan liknande utveckling som mig själv, kanske något mörkare blond på sommaren.
Plasttiger
2020-09-18, 17:24
Hud och hårfärger..bryr man sig om sådant bör man nog på riktigt överväga att skaffa sig ett meningsfullare liv *rolleyes*
Skyll på rasbiologins fader "vetenskapsmannen" Carl von Linné...
Perramja
2020-09-18, 18:49
Gillar inte att skylla på andra, var person bör rannsaka sig själv i min värld.
Carl von Linné var prästson. Att han satte den tänkande människan överst var självklart för honom.
Men skulle han dela oss i raser och rangordna oss ?
Carl von Linné var prästson. Att han satte den tänkande människan överst var självklart för honom.
Men skulle han dela oss i raser och rangordna oss ?
https://sverigesradio.se/artikel/1433155
Vi behöver fler Masoud Kamalis som med stor respekt för historien kan nysta upp alla dess oklarheter och gradera dem på en skala som löper från rasist till woke.
Hade ingen aning om det. Vore kul att kunna läsa Linnes egna skrifter, gå till källorna.
Men hur som helst:
Sålunda upptog Linné endast fyra olika raser,
som han benämnde efter de fyra världsdelarna:
americanus, europæus, asiaticus och afer
(afriker),
http://runeberg.org/nfbs/0165.html
Svårt att hitta antirasister från den tiden. Går man fram till 1800 talet blev det lite annorlunda, Darwin ogillade kolonialismen t ex, fast Marx skriver illa om judar.
Althausser ströp sin fru, Watts utvecklade ångmaskinen med pengar ur slavhandeln. Sverige senare fick nytta av detta då tekniken kom från England. Vi får såga ned varenda staty till slut, bränna varje bok. Bättre att ändå utnyttja det goda av allt, eller?
Man kan inte bara ta allt för givet, många har fått kämpa och satt livet till för det vi har i dag, bäst är att bevara allt på det ena eller det andra sättet. Vissa saker smakar illa om man tänker på det. Det finns mycket som känns orättvist utan bara h-e om man tittar bakåt och sedan ser sig själv i spegeln. Men det är väl inga karavaner till Linnés staty där man lägger blommor vid hans fötter eller?
Diomedea exulans
2020-09-20, 09:05
Kolla upp Humboldt, han var antirasist.
En av forskarna som varit inblandad i underarbetet till studien tonar ner de sensationalistiska rubrikerna och förtydligar att studiens urval är alldeles för skevt för att man ska kunna göra svepande uttalanden om hårfärgen hos vikingar då hälften inte är från Skandinavien och i Skandinavien är många av begravningskontexterna knutna till forna handelscentrum i vilka etniska skandinaver är underrepresenterade.
iQYoNi6FUac
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.