Klein
2020-09-12, 10:44
Sverige är ju världskänt som ett land med god infrastruktur. Men utvecklingen på sistone verkar något dyster inom flera väsentliga områden.
Cgk02er9W_A
Dagens gäst, Håkan Westerlund, är civilingenjör från KTH och fd VD för Svenskt Vatten. Han berättar om försummelser i VA-nätets underhåll som innebär att vi skulle behöva dubbla VA-taxorna för att komma tillbaka till en rimlig standard. Istället lappas det och lagas, och kostnader för sådana reparationer är ofta mycket högre jämfört med om man följt en planerad underhållscykel – kostnaderna som drabbar samhället i övrigt, för omdragning av trafik etc, uppskattas till att vara tio gånger så höga som Vattenverkets egen, men sådant bryr man sig alltså inte om. Samtidigt rinner enorma mängder vatten ut till ingen nytta alls. Politikerna har prioriterar ned underhållsskulden i 40 år och nu är situationen akut: det rinner nämligen in spillvatten i ledningarna också... lokaltidningarna uppmanar kommuninnevånarna att koka det som kommer ut ur kranen innan det används som dricksvatten, sådana larm har ökat varje år och nu räknar man med två larm i veckan.
Fram till början av 90-talet ökade samhällets investeringar i vägar, järnvägar VA och annan infrastruktur i samma takt som BNP. Men sedan dess har investeringarna halkat efter och att komma i kapp skulle kosta runt 300 miljarder kronor.
https://www.svd.se/infrastrukturen-forfaller--sa-manga-miljoner-behovs#:~:text=Ett%20eftersatt%20omr%C3%A5de%20som %20de,%C3%A4r%20runt%20300%20miljarder%20kronor.
Något annat jag noterat som förvisso bara är anekdotiskt är det ökande kaoset på våra flygplatser med sena och inställda flyg och passerkortsmaskiner som inte är kompatibla med biljetter utgivna av utländska flygbolag samt ett iögonfallande personalöverskott vid säkerhetskontrollerna.
Hur går det för Sveriges infrastruktur egentligen? Är den på väg att krackelera eller är allt under kontroll?
Cgk02er9W_A
Dagens gäst, Håkan Westerlund, är civilingenjör från KTH och fd VD för Svenskt Vatten. Han berättar om försummelser i VA-nätets underhåll som innebär att vi skulle behöva dubbla VA-taxorna för att komma tillbaka till en rimlig standard. Istället lappas det och lagas, och kostnader för sådana reparationer är ofta mycket högre jämfört med om man följt en planerad underhållscykel – kostnaderna som drabbar samhället i övrigt, för omdragning av trafik etc, uppskattas till att vara tio gånger så höga som Vattenverkets egen, men sådant bryr man sig alltså inte om. Samtidigt rinner enorma mängder vatten ut till ingen nytta alls. Politikerna har prioriterar ned underhållsskulden i 40 år och nu är situationen akut: det rinner nämligen in spillvatten i ledningarna också... lokaltidningarna uppmanar kommuninnevånarna att koka det som kommer ut ur kranen innan det används som dricksvatten, sådana larm har ökat varje år och nu räknar man med två larm i veckan.
Fram till början av 90-talet ökade samhällets investeringar i vägar, järnvägar VA och annan infrastruktur i samma takt som BNP. Men sedan dess har investeringarna halkat efter och att komma i kapp skulle kosta runt 300 miljarder kronor.
https://www.svd.se/infrastrukturen-forfaller--sa-manga-miljoner-behovs#:~:text=Ett%20eftersatt%20omr%C3%A5de%20som %20de,%C3%A4r%20runt%20300%20miljarder%20kronor.
Något annat jag noterat som förvisso bara är anekdotiskt är det ökande kaoset på våra flygplatser med sena och inställda flyg och passerkortsmaskiner som inte är kompatibla med biljetter utgivna av utländska flygbolag samt ett iögonfallande personalöverskott vid säkerhetskontrollerna.
Hur går det för Sveriges infrastruktur egentligen? Är den på väg att krackelera eller är allt under kontroll?