Visa fullständig version : Bygga eget gym 12 kvm
frippe86
2020-09-11, 22:39
Hej,
Vill lägga pengar på att bygga ett eget gym hemma.
Rummet är på 12 kvm, 3x4,5.
Jag är beredd att lägga ca 50.000 för det!
Är det möjligt att få till det bra tror ni?
Finns det bra ställningar som skruvas upp på vägg för att ta mindre plats som sedans fälls ut när de ska användas etc?
ChuckTesta
2020-09-12, 00:59
Det enda du behöver är en sån här så kan du träna nästan allting.
https://www.garagegymreviews.com/admin/item_images/c902b497eb972281fb5b4e206db38ee6_5d0a7553106e0.png
Hej,
Finns det bra ställningar som skruvas upp på vägg för att ta mindre plats som sedans fälls ut när de ska användas etc?
Ja, det är inga problem.
En bänk, en stång, en ställning och mattor/flak sen har du vad du behöver för att kunna träna. Hittar du sen en begagnad draghiss är det ännu bättre.
Det kommer inte att bli ett komplett gym med en budget på 50k, men tillräckligt bra för att kunna träna allt.
frippe86
2020-09-12, 07:26
Ja, det är inga problem.
En bänk, en stång, en ställning och mattor/flak sen har du vad du behöver för att kunna träna. Hittar du sen en begagnad draghiss är det ännu bättre.
Det kommer inte att bli ett komplett gym med en budget på 50k, men tillräckligt bra för att kunna träna allt.
Okej, så det är 50.000 som begränsar mig?
Om vi höjer budgeten till 80.000?
Vill få till detta rum på 12 kvm riktigt genomtänkt och optimalt.
Ställningen som är på bild här ovan är såklart en trollning eftersom den kostar som hela din budget. ;)
Men det beror på vad man anser är ett komplett gym. Skall du köpa in hantlar så att du kan köra allt från sidolyft till hantelrodd så blir det en ansenlig mängd hantlar och då också en ansenlig summa pengar.
Sen kan man köpa en billigare skivstång eller en Eleiko tävlingsstång.
Cable cross är en bra maskin, så även ett latsdrag och skall man då ha lite kvalité på grejerna så drar det iväg rätt ordentligt.
Skulle säga att det är utrymmet som begränsar innan du slår i budgettaket. För de pengarna får du lätt till en ställning, stång, bänk, golv, byggbara hantlar, kettlebells och ett chinsräcke. Har du plats så kanske du kan få in en dragmaskin också.
frippe86
2020-09-12, 07:36
Ställningen som är på bild här ovan är såklart en trollning eftersom den kostar som hela din budget. ;)
Men det beror på vad man anser är ett komplett gym. Skall du köpa in hantlar så att du kan köra allt från sidolyft till hantelrodd så blir det en ansenlig mängd hantlar och då också en ansenlig summa pengar.
Sen kan man köpa en billigare skivstång eller en Eleiko tävlingsstång.
Cable cross är en bra maskin, så även ett latsdrag och skall man då ha lite kvalité på grejerna så drar det iväg rätt ordentligt.
Men får man plats med allt detta på 12 kvm?
Finns det några bra och kvalitativa multigym?
frippe86
2020-09-12, 07:39
Men får man plats med allt detta på 12 kvm?
Finns det några bra och kvalitativa multigym?
Dragmaskin för rodd känns ej lika viktigt som en cablecross.
shut teh face
2020-09-12, 07:54
Det bästa för kvalité är ju helt klart att köpa bra begagnade saker från något gym som ska lägga ned eller liknande. Jag tror också utrymmet är det största problemet här... vi kan nog inte svara på hur du ska göra, du kommer inte få plats med allt, därför bör du fokusera på de saker du vill ha och framförallt vill träna med. Jag personligen klarar mig bra med en bänk, skivstång, mattor och trx-band.
50k?
Bänk - 2000kr
Stång - 5000kr
Rack - 5000kr
Latsdrag - 5000kr
Vikter - 10000kr
Hantlar - 10000kr
27.000kr
Vad glömmer jag?
Då kan han ju dessutom kasta in ett norrlands-byggt comborack,
som det på bilden, fast för 25.000kr. Då behövs ju inte powerracket heller.
= 47.000kr totalt
frippe86
2020-09-12, 08:35
En ställning är väl bättre än enbart ett rack? Då kan man ju koppla på för dips samt göra chins.
Ja ser framför mig
*en ställning, bur eller vad det kallas
*cable cross
*ställning med hantlar 1 kg - 10 kg, (sån ståendes)
*ställnining 2 el 3 våning med hantlar från 12 kg till x
*väggmontering för förvaring av stänger och viktplattor
bigtraps
2020-09-12, 08:51
Köp det mesta begagnat på blocket.
50 tusen är väldigt mycket pengar för att fylla 12 m2.
Tror inte att jag lagt ner 50 för allt jag har i garaget
frippe86
2020-09-12, 08:51
https://www.gofit.se/atxr-fold-back-rack-750-vaggmonterad
Är inte detta något väldigt bra?
Viktigast är ställning, stång, vikter, hantlar och typ gummiband. En kabelhiss så är det nästan komplett.
Köper man inte en tävlingsställning för 40k så räcker det nog med en fristående ställning och en bra bänk, det är mycket billigare.
Köper du ett powerrack så finns det plats för att bänka, böja och marka.
Langster
2020-09-12, 11:30
En ställning är väl bättre än enbart ett rack? Då kan man ju koppla på för dips samt göra chins.
Ja ser framför mig
*en ställning, bur eller vad det kallas
*cable cross
*ställning med hantlar 1 kg - 10 kg, (sån ståendes)
*ställnining 2 el 3 våning med hantlar från 12 kg till x
*väggmontering för förvaring av stänger och viktplattor
Behöver du verkligen hantlar 1-10 kg?
Använd viktplattor i de övningar som så låga vikter är lämpliga istället.
Jag tror inte jag hade lagt pengar på en massa olika hantlar om jag skulle fixa ett hemmagym. Ett par som man kan byta vikter på känns lämpligare för hemmabruk.
Ett par som man kan byta vikter på känns lämpligare för hemmabruk.
Nackdelen med justerbara hantlar är att det alltid blir en kompromiss.
De klassiska i järn skruvar upp sig själva så man tvingas spänna dem under träningspassen. De dyrare versionerna är antingen oergonomiska (Poweblock), svåra att passa rätt (Recoil (https://youtu.be/KjTjNwRuh0I?t=54)) eller obehagliga när man har 32 kg över huvudet (Nüo).
Vid val av generell utrustning så handlar det väl främst om vilka övningar du gillar och om du enbart kommer träna hemma. Själv så valde jag hantlar med en bänk, kombinerad pull-ups/dips-ställning, maghjul, viktväst och löpband. Sedan går jag till gymmet och kastar skivstång med en träningspartner. Det enda jag saknar är en kabelhiss, men det är väl fullt möjligt att jag resonerat annorlunda om jag varit mindre skadebenägen.
Angående utfällbar ställning så hade jag frågat mig både en och två gånger om du verkligen kommer möblera om varje gång det är dags för ett träningspass. Nu är jag latare än gemene man men jag hade försökt eliminera varenda motstånd som gör ett pass jobbigt.
sumialic
2020-09-12, 12:44
Jag har lagt 4000 på mitt gym och det är tillräckligt komplett. En bänk, en hantel och viktskivor. Vad mer behöver man? Allt annat är bonus.
frippe86
2020-09-12, 18:51
Ett par andra frågor!
Vilka tillverkare är av den bästa kvaliten när man ska köpa dess saker?
Som tex cage rack? Jag vill inte spara in på kvaliten, utan det ska vara riktigt bra grejer.
Samt, bör den fästas i golvet? Bultar ner i parketten? Kommer de hålla? Eller kommer golvet under med tiden släppa?
berserken
2020-09-12, 20:08
https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/bankpress_bojstallning/86298636 den här verkar väldigt prisvärd
bigtraps
2020-09-12, 20:09
Du vill ha förstklassig kvalitet på racket, med parkett under?
frippe86
2020-09-12, 21:22
Du vill ha förstklassig kvalitet på racket, med parkett under?
Vill och vill? Bör jag göra nåt annat åt de eller?
https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/bankpress_bojstallning/86298636 den här verkar väldigt prisvärd
Det var den där jag menade i min lista, men trodde han ville ha 25k för comboracket.
Hade jag haft 50k att ba lägga ut hade jag lätt köpt sån, istället för powerrack. Powerracks i Sverige är dessutom på tok för dyra.
Ett par andra frågor!
Vilka tillverkare är av den bästa kvaliten när man ska köpa dess saker?
Som tex cage rack? Jag vill inte spara in på kvaliten, utan det ska vara riktigt bra grejer.
Samt, bör den fästas i golvet? Bultar ner i parketten? Kommer de hålla? Eller kommer golvet under med tiden släppa?
Vill du verkligen spendera pengar är väl det bästa/billigaste du kan få i EU, Rogue. Annars om du skyndar dig så köp från Elitefts co uk (innan brexit dvs).
ATX gör fina grejjer också har jag förstått.
Jag köpte mitt från Strength Shop (men som alla i Sverige (typ), bara säljer importerade rack, med deras egna logga på), men det är jag iaf väldigt nöjd med. Det var dock ett ovanligare rack (har sett det till salu i sverige också, men för typ 3000kr mer), så finns normalt inte på deras hemsida. Kostade iaf runt 4-5000kr (billigare för det var dåligt målat). Men iom att det har samma diameter som en av deras vanligare rack, så kan jag köpa tillbehör och använda, efter lite modifiering.
Kan tex köpa till dessa https://www.strengthshop.de/riot-jammer-arms-60
så får jag ett ännu mer komplett gym.
frippe86
2020-09-13, 06:09
Vill du verkligen spendera pengar är väl det bästa/billigaste du kan få i EU, Rogue. Annars om du skyndar dig så köp från Elitefts co uk (innan brexit dvs).
ATX gör fina grejjer också har jag förstått.
Jag köpte mitt från Strength Shop (men som alla i Sverige (typ), bara säljer importerade rack, med deras egna logga på), men det är jag iaf väldigt nöjd med. Det var dock ett ovanligare rack (har sett det till salu i sverige också, men för typ 3000kr mer), så finns normalt inte på deras hemsida. Kostade iaf runt 4-5000kr (billigare för det var dåligt målat). Men iom att det har samma diameter som en av deras vanligare rack, så kan jag köpa tillbehör och använda, efter lite modifiering.
Kan tex köpa till dessa https://www.strengthshop.de/riot-jammer-arms-60
så får jag ett ännu mer komplett gym.
Är rouge de bästa för kvalitet etc?
En hel ”bur” så har man ju mer valmöjligheter, dips, chins etc.
Så är utrymmet begränsat så väl de det bästa?
50k?
Bänk - 2000kr
Stång - 5000kr
Rack - 5000kr
Latsdrag - 5000kr
Vikter - 10000kr
Hantlar - 10000kr
27.000kr
Vad glömmer jag?
Då kan han ju dessutom kasta in ett norrlands-byggt comborack,
som det på bilden, fast för 25.000kr. Då behövs ju inte powerracket heller.
= 47.000kr totalt
Det beror väl på vad man menar med ett komplett gym?
27k + moms är det minsta en maskin av bra kvalité kostar (Nordic/Gymleco/Hammer osv).
Eleikoställningen på bilden i andra inlägget kostar också mer än 27k + moms.
MasterChief
2020-09-13, 07:44
Hej,
Favoritövningar och vilken typ av träning du är ute efter påverkar ju. Hur krävande du är ställer ju också saker i olika ljus. Samt även hur stark du är (tex är det ju trist med chinsräcke om man inte klarar chins). Men om det är rätt standard styrketräning skulle jag köra typ såhär (just dessa produkter har jag inte testat, men jag tror prisnivån är rimlig utifrån funktion och att de inte kommer användas kommersiellt). Jag hade försökt få testa utrustningen jag skulle köpa. Men jag är lite kinkig för "känslan" på grejerna.
Knäböj och bänkpress samt möjlighet att förvara viktskivor. Tar 1,7m i bredd så bara att trycka in mot väggen.
https://gymkompaniet.se/multipress-station-basic-recoil
Bredvid presstationen skulle jag ställa en dipställning. Tycker dipställningarna till powerracks är osköna. Mycket roligare att köra övningen på en sådan här, Bredden är 0,7 m så då har du tagit 2,5 av 3 meter i anspråk och borde få plats med dig själv och en skivstång.
https://gymkompaniet.se/dipsstallningbody-solid-gdip59
På väggen skulle jag sätta upp ett chinsräcke med många greppalternativ:
https://gymkompaniet.se/chinsracke-med-multigrepp-recoil
Sen ett halvt kryssdrag (dyr men ger ju otroliga möjligheter till variation så värt att lägga lite mer pengar på):
https://gymkompaniet.se/kryssdragshalva-225b-gymleco
På det ett ställbart handelsätt, viktskivor (behöver ju inte vara Eleiko för hemmaträning), en bra bänk, lite annat smått och gott som kan vara kul. Finns det utrymme kvar skulle jag försöka få in en dragmaskin, men det blir oftare tightare än man tror.
Då hamnar du runt 50 000 kr.
Då har du även lite luft kvar i rummet och det tror jag i längden är bra mycket skönare än att känna att man är instängd i en bur.
bigtraps
2020-09-13, 11:06
Vill och vill? Bör jag göra nåt annat åt de eller?
Var i huset är dina 12 m2?
Bor du i lägenhet eller hus?
frippe86
2020-09-13, 11:29
Var i huset är dina 12 m2?
Bor du i lägenhet eller hus?
Räknade igen och rummet är
Ca 14 kvm.
3.10x4,60.
Jag bor i hus och det är ett rum som idag används som gästrum.
Rikard Jansson
2020-09-13, 12:00
Måste det kosta 50 k eller? Ett par ringar att hänga i och en stång och 150 kg i vikter är fullgod träningsutrustning. Kanske en ställning också men man kan få en begagnad böjställning för 1000 kr.
trädgårdsmöbel
2020-09-13, 13:08
Behöver du verkligen hantlar 1-10 kg?
Använd viktplattor i de övningar som så låga vikter är lämpliga istället.
Jag tror inte jag hade lagt pengar på en massa olika hantlar om jag skulle fixa ett hemmagym. Ett par som man kan byta vikter på känns lämpligare för hemmabruk.
Jag vill revidera det till 2 par. Det är tråkigt att byta vikter på hantlar, 2 par hantelskaft är värt det om man kör mycket hantelövningar.
frippe86
2020-09-13, 14:50
Svar på några av era frågor!
Nej självklart Måste det inte kosta 50.000 men absolut inget problem om de är det som behöver läggas.
Detta hemmagym ska inte en träningsyta med endast 1 skivstång och några vikter.
Mitt hemmagym kommer vara där all min träning sker och så vill jag kunna ha så stort utbud som går på 14 kvm utan att de blir för trångt.
För mig är de viktigt att de är snyggt inbjudande samtidigt.
Om man tex köper denna så har du ju i möjlighet att köra latsdrag tex.
https://www.gofit.se/styrketraning/power-rack/full-power-rack/atxr-power-rack-650-med-dragmaskin-115-kg-tillgangligt-i-juni
Sen bredvid den ställer du denna
https://m.sportgymbutiken.se/sv/artiklar/kryssdraghalva-225b-gymleco.html?gclid=Cj0KCQjwhvf6BRCkARIsAGl1GGjwcFT KueNAgwru1YOrCxR55a8fbPbYB9bfPSnjn9mexmbQmDOhhlcaA iZWEALw_wcB
Sen komplettera med hantlar 1-10 kg i en stående ställning
Samt en 2 radera längs andra väggen med större vikter.
Vad tror ni om det?
dluddeckens
2020-09-13, 14:52
Jag har ett motsvarade rum
Har skivstång, med tillhörande ställning. Ingen safety, bara ett antikt som går höja sänka.
Och en vanlig träningsbänk.
Vikter upp till nästan 200kg.
Fick med en bänk att göra sit-ups på, som jag använder sällan.
Även en styck KB (12 kg).
Det jag tror jag saknar mest är latsdrag. Men tar för mycket plats så får nog bli en chinsstång i taket.
Saknar att ha hantlar ibland.
Jag köpte begagnat för 6000kr.
Det beror väl på vad man menar med ett komplett gym?
27k + moms är det minsta en maskin av bra kvalité kostar (Nordic/Gymleco/Hammer osv).
Eleikoställningen på bilden i andra inlägget kostar också mer än 27k + moms.
Här ser du Eleikoställningen, i norrlands-tappning, för 15k
https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/bankpress_bojstallning/86298636
Man kan dessutom köpa dom direkt av tillverkaren (de som bygger åt Eleiko dvs), utan Eleiko-logga, för 25k om man vill. Vettetusan vem som sa det åt mig, men tror det var nån strongman-snubbe från typ Kronoberg.
Är rouge de bästa för kvalitet etc?
En hel ”bur” så har man ju mer valmöjligheter, dips, chins etc.
Så är utrymmet begränsat så väl de det bästa?
Hur bästbäst måste det vara? Såvitt jag förstått är Rogue i topp,
men om de är bättre än Elitefts tex har jag ingen aning om.
frippe86
2020-09-13, 16:46
Jag har ett motsvarade rum
Har skivstång, med tillhörande ställning. Ingen safety, bara ett antikt som går höja sänka.
Och en vanlig träningsbänk.
Vikter upp till nästan 200kg.
Fick med en bänk att göra sit-ups på, som jag använder sällan.
Även en styck KB (12 kg).
Det jag tror jag saknar mest är latsdrag. Men tar för mycket plats så får nog bli en chinsstång i taket.
Saknar att ha hantlar ibland.
Jag köpte begagnat för 6000kr.
Ja men precis!
Men då hade ju du inte ångrat dig om du tidigare köpte en ”bur” där du kan både bänka, böja och marklyfta samt även en latsdrag som ingår och chinshanddtag.
frippe86
2020-09-13, 16:47
Hur bästbäst måste det vara? Såvitt jag förstått är Rogue i topp,
men om de är bättre än Elitefts tex har jag ingen aning om.
Nej de måste absolut inte vara bäst bästa, de ska bara vara kvalite och inte kännas smäckigt.
MasterChief
2020-09-13, 17:08
Nej de måste absolut inte vara bäst bästa, de ska bara vara kvalite och inte kännas smäckigt.
Jag lade ju en hel del tid på att lämna ett förslag. Vore ju kul att få någon form av feedback.
Starke75an
2020-09-13, 17:38
Hur ser dina tidigare upplägg ut och hur länge har du tränat regelbundet utan längre uppehåll? Om du gjort uppehåll, vad berodde det på och vad fick dig att återuppta träning?
Och ja, jag har ett hemma gym.
frippe86
2020-09-13, 17:54
Jag lade ju en hel del tid på att lämna ett förslag. Vore ju kul att få någon form av feedback.
Jag har inte glömt ditt svar, kände att det krävde en större ansträngning så tänkte läsa och svara när båda barnen somnat :)
frippe86
2020-09-13, 22:40
Favoritövningar och vilken typ av träning du är ute efter påverkar ju. Hur krävande du är ställer ju också saker i olika ljus. Samt även hur stark du är (tex är det ju trist med chinsräcke om man inte klarar chins). Men om det är rätt standard styrketräning skulle jag köra typ såhär (just dessa produkter har jag inte testat, men jag tror prisnivån är rimlig utifrån funktion och att de inte kommer användas kommersiellt). Jag hade försökt få testa utrustningen jag skulle köpa. Men jag är lite kinkig för "känslan" på grejerna.
Knäböj och bänkpress samt möjlighet att förvara viktskivor. Tar 1,7m i bredd så bara att trycka in mot väggen.
https://gymkompaniet.se/multipress-station-basic-recoil
Bredvid presstationen skulle jag ställa en dipställning. Tycker dipställningarna till powerracks är osköna. Mycket roligare att köra övningen på en sådan här, Bredden är 0,7 m så då har du tagit 2,5 av 3 meter i anspråk och borde få plats med dig själv och en skivstång.
https://gymkompaniet.se/dipsstallningbody-solid-gdip59
På väggen skulle jag sätta upp ett chinsräcke med många greppalternativ:
https://gymkompaniet.se/chinsracke-med-multigrepp-recoil
Sen ett halvt kryssdrag (dyr men ger ju otroliga möjligheter till variation så värt att lägga lite mer pengar på):
https://gymkompaniet.se/kryssdragshalva-225b-gymleco
På det ett ställbart handelsätt, viktskivor (behöver ju inte vara Eleiko för hemmaträning), en bra bänk, lite annat smått och gott som kan vara kul. Finns det utrymme kvar skulle jag försöka få in en dragmaskin, men det blir oftare tightare än man tror.
Då hamnar du runt 50 000 kr.
Då har du även lite luft kvar i rummet och det tror jag i längden är bra mycket skönare än att känna att man är instängd i en bur.
Tack för att du tog tig tid att komma med ett utförligt svar och med massa bra tips.
Den typ av träning jag gillar är, ja hur tusan beskriver man de bäst.
Jag tränar primärt för volym och inte styrka.
Tränar 5 dagar i veckan
Bröst/mage
Rygg
Axlar
Ben
Armar.
Gillar att kunna variera olika övningar men kör alltid bänk, böj och mark men vill även köra andra övningar för att träffa musklerna från olika håll för att de är kul.
Så kort svar, jag är mer åt hög volym träning än styrkelyft.
Håller helt med dig om att det säkerligen är bra känna och klämma på sakerna innan man köper det.
Jag gillar tanken av en "rack cage" just för att man kan använda den ytan för både bänk, böj och mark. Samt sett de som har "inbyggd" för latsdrag.
Om man tex skulle köra på denna
https://www.gofit.se/pub/media/catalog/product/cache/c6c4abf22ac01cb64b0d91ed2c042b4d/a/t/atx_power_rack_med_dragmaskin_115_kg.jpg
sedan komplettera med denna
https://m.sportgymbutiken.se/bilder/artiklar/zoom/GL-225B_1.jpg?m=1505218038
Sen köper man en del hantlar! Då är det inte mycket man saknar?
eller vad säger du/ni?
dluddeckens
2020-09-14, 11:16
Tack för att du tog tig tid att komma med ett utförligt svar och med massa bra tips.
Den typ av träning jag gillar är, ja hur tusan beskriver man de bäst.
Jag tränar primärt för volym och inte styrka.
Tränar 5 dagar i veckan
Bröst/mage
Rygg
Axlar
Ben
Armar.
Gillar att kunna variera olika övningar men kör alltid bänk, böj och mark men vill även köra andra övningar för att träffa musklerna från olika håll för att de är kul.
Så kort svar, jag är mer åt hög volym träning än styrkelyft.
Håller helt med dig om att det säkerligen är bra känna och klämma på sakerna innan man köper det.
Jag gillar tanken av en "rack cage" just för att man kan använda den ytan för både bänk, böj och mark. Samt sett de som har "inbyggd" för latsdrag.
Om man tex skulle köra på denna
https://www.gofit.se/pub/media/catalog/product/cache/c6c4abf22ac01cb64b0d91ed2c042b4d/a/t/atx_power_rack_med_dragmaskin_115_kg.jpg
sedan komplettera med denna
https://m.sportgymbutiken.se/bilder/artiklar/zoom/GL-225B_1.jpg?m=1505218038
Sen köper man en del hantlar! Då är det inte mycket man saknar?
eller vad säger du/ni?
I den buren får du även ett fint chinsräcke.
Som du skrev, med hantlar är du all set. Det behövs inte mer än så, komplettera gärna med en vettig matta på golvet, så kan du slamra lite med vikterna. Eller iaf en bra heltäckningsmatta, är det ett vanligt betonggolv (som jag har i min källare) så blir det lätt halt, kan vara direkt skadligt när man svettas och det blir halt.
Dips är en bra övning, men du klarar dig utan också.
dluddeckens
2020-09-14, 11:19
Man kan dessutom köpa dom direkt av tillverkaren (de som bygger åt Eleiko dvs), utan Eleiko-logga, för 25k om man vill. Vettetusan vem som sa det åt mig, men tror det var nån strongman-snubbe från typ Kronoberg.
Intressant att du nämnde det när jag precis läst detta i svensk verkstad..
https://svenskverkstad.se/eleiko-forvarvar-mekanisk-verkstad-i-laholm?utm_source=Svensk+Verkstads+Nyhetsbrev&utm_campaign=7f5e3e9565-EMAIL_CAMPAIGN_2017_04_24_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_754e5b470a-7f5e3e9565-173692637
https://www.roguefitness.com/monster-rm-3w-fold-back-wall-mount-rack
Har man väggar som pallar det så är ju sånt här väggmonterat rack som man kan fälla in ganska praktiskt vid utrymmesbrist.
StarkaUlf
2020-09-15, 07:53
Jag vill ha den rosa!
Ett tips är att leta vettiga begagnatprylar, tex här: http://sti.nu/se/begagnat/begagnatprodukter.aspx
Jag har själv köpt en benpress och 300 kg viktplattor där.
frippe86
2020-09-16, 21:32
En fundering!
Blir det kaka på kaka att ha både denna extra i cage rack
https://www.gofit.se/pub/media/amasty/webp/catalog/product/cache/c6c4abf22ac01cb64b0d91ed2c042b4d/a/t/atx-power-rack-prx-650--taljalaite-pro-115-kg-painopakalla-k215-cm-2_orig_jpg.webp
När man även har denna?
https://gymkompaniet.se/pub/media/catalog/product/cache/b2f7225b709bea4beed6ef08f67f9aa0/2/2/225b_gymleco_kryssdragshalva_1.jpg
Skulle man kunna utföra allt i kryssdaghalvan? Blir den extra tillbyggnaden för latsdrag och rodd i buren överflödig ?
trädgårdsmöbel
2020-09-17, 11:32
Fasen vad avis jag blir på såna här trådar. Lägenhet och dålig ekonomi lämpar sig dåligt för hemmagym:(
Om jag hade 12 kvadrats gym hade jag köpt stänger. 2 internationella, eller en +1 skolstång. 4 hantelskaft (Att ha 2 stänger och 2 hantelpar underlättar för dropset, superset osv. En ez stång med. 200kg i internationella vikter och 120 i skolvikter. En ställbar träningsbänk, en slags chinsanordning med olika grepp, en ställning för stång till bänkpress samt böj (om jag skulle få för mig det) och någon slags matta/mattor som stötdämpning för golvet. Ett par gummiband på det i olika tröghetsgrader och lyckan hade vart total.
Jag köpte denna smithmaskin från Pivot
Den är lite budget men funkar helt ok.
Kan man köra vanlig böj/bänk med stången utanför eller köra i smithen.
Använder också smithen som benpress ibland funkar ok.
Annars så är det fint att man kan sätta vikter på sidorna.
https://www.gymcompany.no/titanium-strength-lineaer-holdning-smith-maskin.html?gclid=EAIaIQobChMIn53-mp7w6wIVGdGyCh1eKAqLEAQYAyABEgLHEfD_BwE
Bor i Norge därav norsk länk men finns säkert i Sverige också
frippe86
2020-12-25, 11:46
Eftersom jag startade tråden så är det min skyldighet att återkoppla hur det går.
Bild kommer först när allt är klart.
Men kan konstatera att 50.000 kronor inte var tillräckligt.
Allt som allt kommer det säkerligen landa på 100.000k. Så den som sa att 50k inte kommer vara nog hade helt rätt.
Allt beställdes i oktober och har fortfarande inte fått allt pga att efterfrågan är enorm samt strul pga covid 19.
Men det som inhandlats är
2 olika typer av golv/mattor
Power rack med tillhörande latsdrag med färdiga vikter, även möjlighet att sänka ner för att köra rodd.
Kromade Hantlar 1 till 10 kg med ställning
Hexagon hantlar 12 kg till 35 kg med 2 kg hopp emellan.
Ställning för hantlarna.
Skivstänger 20 kg och 10 kg
Viktskivor 130 kg
2 justerbara bänkar
diverse handtag för latsdrag, rodd, biceps mm.
Ordentliga ledslingor i taket infällda i aluminiumprofiler.
Målat om rummet, svart tak, gråa väggar.
Sen lite annat smått och gott.
Men ja, det är väldigt dyrt med träningsartiklar.
Men det blir väldigt gött att ha allt hemma när de väl är så.
Laddar upp en bild för den som är
Intresserad då.
God jul :)
skyffelmördarn
2020-12-25, 12:00
Är det inte bättre att bara ha byggbara hantlar och sen ge fan i att köra dropsets?
Du kanske har motiverat det tidigare i tråden men är inte hantlar 1-35 kg väldigt mycket buck for the bang? Och varför 2 bänkar och 2 skivstänger?
Ser fram emot bilder.
Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
frippe86
2020-12-25, 13:01
Är det inte bättre att bara ha byggbara hantlar och sen ge fan i att köra dropsets?
Varför skulle det vara bättre?
skyffelmördarn
2020-12-25, 13:06
Varför skulle det vara bättre?
Kostnadsmässigt menar jag alltså, det verkar ju som att du inte har några problem budgetmässigt eftersom du kunde gå över med 100% men jag tänker för andra som läser i tråden.
Ska man vila 3-4 minuter så har man ju tid att skruva och justera i alla fall tänker jag mig.
frippe86
2020-12-25, 13:06
Du kanske har motiverat det tidigare i tråden men är inte hantlar 1-35 kg väldigt mycket buck for the bang? Och varför 2 bänkar och 2 skivstänger?
Ser fram emot bilder.
Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Det är mycket pengar men bekvämligheten i att ha allt är något jag uppskattar.
Jag vill ha allt komplett för att aldrig känna mig begränsad.
Jag ser inte ut som stryk och är helt bakom flötet så jag har faktiskt lyckats skaffa mig en sambo.:)
frippe86
2020-12-25, 13:10
Kostnadsmässigt menar jag alltså, det verkar ju som att du inte har några problem budgetmässigt eftersom du kunde gå över med 100% men jag tänker för andra som läser i tråden.
Ska man vila 3-4 minuter så har man ju tid att skruva och justera i alla fall tänker jag mig.
Ja kostnadsmässigt är det betydligt dyrare. Eftersom mitt hemma gym kommer vara där jag tränar 9 av 10 pass så vill jag att det ska vara ett ordentligt gym och inte ”bara” en bänk och ett par ställbara hantlar.
3-4 minuter vilar aldrig jag, vilar 1 minut och Max 2 om de är något baslyft som ska göras.
Men ja, har man en lägre budget så finns det andra alternativ.
100k för en hobby man utför 260 timmar per år så är det definitivt rimligt :)
Starke75an
2020-12-25, 13:15
Nu är det mer upp till dig att få använt prylarna.
Jag har en bänk med ställning, en knäböjställning, en dörrtrapets, några stänger och hantlar. Kommer väldigt långt med det.
Har används i flera år nu.
Om du slutar använda nått, kan jag ev lägga ett skambud på dina prylar.
frippe86
2020-12-25, 13:20
Nu är det mer upp till dig att få använt prylarna.
Jag har en bänk med ställning, en knäböjställning, en dörrtrapets, några stänger och hantlar. Kommer väldigt långt med det.
Har används i flera år nu.
Om du slutar använda nått, kan jag ev lägga ett skambud på dina prylar.
Hahaha du får fortsätta använda dina grejer, jag behåller mina.
Kul med hemmagym. Det är den bästa investeringen som jag gjort. Så jäkla gött att ha 1 min till gymmet. Att sedan få träna själv är ju faktiskt jäkligt skönt.
Upp med bilder på gymmet [emoji846]
Jag har ställbara hantlar i mitt gym. Det har slutat med att det ena paret är på 27kg och det andra på 16kg sen varierar jag med repsantal istället. Skruva hantlar kan vara det tråkigaste som finns.
Skickat från min JSN-L21 via Tapatalk
frippe86
2020-12-25, 13:34
Kul med hemmagym. Det är den bästa investeringen som jag gjort. Så jäkla gött att ha 1 min till gymmet. Att sedan få träna själv är ju faktiskt jäkligt skönt.
Upp med bilder på gymmet [emoji846]
Jag har ställbara hantlar i mitt gym. Det har slutat med att det ena paret är på 27kg och det andra på 16kg sen varierar jag med repsantal istället. Skruva hantlar kan vara det tråkigaste som finns.
Ja precis så känner jag med. Härligt, ja exakt. Man kan ju göra mkt med samma vikter om man ändrar intensitet, reps osv.
Jag förstår att inte alla vill lägga mkt pengar på hemmagym. Men min livssituation gör att allt blir lättare då jag har en son med autism som gör att han aldrig kommer kunna vara själv hemma. Å för att jag ska kunna träna 5 ggr i veckan så måste jag ha ett gym hemma och träna när han sover på kvällen.
Starke75an
2020-12-25, 14:20
Har man nått som begränsar en, kan var andra människor, avstånd eller tid, så är ett hemmagym perfekt.
Att kombinera matlagning och träning eller studier och slippa extra restid är suverän.
berserken
2020-12-25, 18:12
Lägg gärna in bilder sen när du har tid
frippe86
2020-12-25, 19:07
Lägg gärna in bilder sen när du har tid
Yes, så fort allt är på plats laddas det upp.
frippe86
2021-03-09, 22:44
Lovade lite uppdatering på hemmagymmet:)
Tyvärr har det varit riktigt långa leveranstider men äntligen har sakerna börjat komma på plats. Det som hänt sedan sist är
*Väggar och tak är målade
*LED-belysning i aluminiumprofil är uppsatt i taket
*Mattor är lagda, 2 olika. En 30 mm matta där power racket står samt en 8 mm matta på övrig yta.
Power racket är på plats, viktskivor mm har kommit.
Väntar på några hantlar som förväntas komma nu i mars.
Annars är det lister som ska upp längs med golvet, samt ordna lite snygg och bra förvaring av skivstång och övriga handtag på väggen.
Bifogar bild på power racket, kan varmt rekommendera det. Riktigt fin och bra kvalite.
https://i.imgur.com/xAMne9b.jpg
sladdbarn
2021-03-10, 11:46
Ser proffsigt ut!
Vad är det för märken på grejerna? Var köpa? Vad betala?
Ser ut o vara bra skit.
Ser nästan ut som ett ATX.
https://www.gofit.se/atxr-power-rack-650-modifierbart-set
frippe86
2021-03-10, 19:10
Vad är det för märken på grejerna? Var köpa? Vad betala?
Ser ut o vara bra skit.
Detta är ett ATX 650 racket. Denna inklusive ställningen för latsdrag och rodd så betala jag 16.000.
Finns även att köpa utan fasta vikter och istället hänga på viktskivor.
Väldigt gedigen och andas kvalite, ATX verkar göra riktigt bra grejer.
berserken
2021-03-10, 19:16
Ser riktigt proffsigt ut
frippe86
2021-03-31, 23:47
https://i.imgur.com/fhJcE3d.jpg
Liten uppdatering!
Går sakta framåt, här har vi före och efter bild.
vilken väggfärg använde du ncs kod? ser riktigt matt och trevligt ut
vad blev det förresten för lampor 3000K 4000K 5000K eller ännu högre
håller själv på med liknande projekt därför jag frågar. snyggt jobbat !!
Raschmus
2021-12-22, 08:34
Jag lånar tråden lite. Hade velat ha eran uppfattning om;
Jag har ett rum på 15-20kvm (varav en liten del går åt till ölkyl, frysbox osv) så säg samma som trådskaparen att jag har 12kvm.
Jag har kommit över lite begagnad utrustning jag tänkte köpa.
Jag tänker jag kör enligt nedan;
Golv 12kvm, 3 000kr ex moms
Viktstativ 2 stycken, 1200kr ex moms
Gymleco Rack, 4500kr ex moms (typ såhär https://gymkompaniet.se/knabojracke-148-gymleco?gclid=Cj0KCQiAk4aOBhCTARIsAFWFP9GZ3Kj1b0hc gzjHIndY9SQc2qNlJN8h4h2qHp3sr59XPFvNUJilfw4aAsgKEA Lw_wcB)
Ställbar bänk, 2500kr ex moms
Bumperspaket Hi Impac 170kg, 3800kr ex moms
Eleikostång 2500kr ex moms
Latsdrag/Rodd kombo, Impulse, 10 000kr ex moms
Totalt 27 500kr ex moms
34 375kr ink moms
1. Hade ni gjort likadant?
2. Anser ni det är vettiga grejer jag köper, utifrån den klena infon som är?
3. Är det vettigt pris?
Ytan är ju som ni förstår begränsad men även takhöjden som är på 218-219 exkl de 30mm tjocka mattorna jag tänkt köpa
Raschmus
2021-12-26, 09:36
Ingen som har en uppfattning?
bigtraps
2021-12-26, 09:50
En Eleikostång för 2500 är en bra affär
Raschmus
2022-01-14, 07:59
Sket i latsdrag/roddmaskin, den var för hög till min hobbitkällare.
Har nu skivstång, ställning, justerbar bänk, mattor, spegel, vikter upp till 270kg.
Har en del yta kvar, vad hade ni prioriterat? Överväger chinsräcke, några hantlar och någon form av trissa. Takhöjd 219 minus 3cm tjocka mattor. Viss begränsning på trissor då
Löpband är min bästa investering i hemmagymet. Guld på dagar med kallt och ruskigt väder.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.