handdator

Visa fullständig version : King of the Court (Beachvolleyboll)

svenbanan
2020-09-10, 19:21
Ifall ni vill se en extremt snabb tävlingsform av beachvolleyboll kan ni kolla på denna turnering som sänds live just nu på youtube.

Här är damerna som spelar just nu: https://www.youtube.com/watch?v=PC2DdlGh9HA&ab_channel=BeachVolleyballWorld

Om en halvtimme ska herrarna köra igen: https://www.youtube.com/watch?v=De8Qlayx6Zk&ab_channel=BeachVolleyballWorld

Sen fortsätter denna turnering tydligen imorgon (och kanske över hela helgen).

Här en liten sammanfattning av reglerna som jag förstått dem:

Det är alltså flera lag som spelar mot varandra samtidigt.

Endast det lag som står på "vinnarsidan" kan få poäng.

På "förlorarsidan" turas de andra lagen om att serva på laget som står på "vinnarsidan".

Laget på "vinnarsidan" servar alltså aldrig, utan de får serve på sig. Ifall "vinnarsidan" vinner bollen (dvs tar emot serven och anfaller lyckosamt mot det servande laget) så får de 1 poäng (och de får stå kvar på vinnarsidan och får en ny serve på sig från nästa lag som står på tur att serva på förlorarsidan).

Ifall det servande laget vinner bollen så får de ingen poäng, men de får gå över till vinnarsidan (och får chansen till att ta poäng). Laget som stod på vinnarsidan, och förlorade bollen, får såklart inte heller någon poäng då de förlorar bollen, utan de får gå över till förlorarsidan och ställa sig i servekön.

Man spelar bollarna med helt vanliga beachvolleyregler.

Hela denna karusell går på tid (tror de kör 15min och klockan stoppas inte mellan bollarna). Det lag som skrapat ihop flest poäng under denna tid vinner. Ifall något lag når 15p innan de femton minuterna gått så har de vunnit omgången. Så förlorarsidan servar igång spelet så snabbt de bara kan, för att köra iväg laget på vinnarsidan.

En annan viktig detalj är att laget på vinnarsidan inte får poäng ifall det servande laget gör servemiss. Detta gör att servarna på förlorarsidan kan chansa lite i servarna. Enda undantaget för detta är då det är mindre än 30s kvar av tiden. Missar man sin serve då så får vinnarsidan poäng.

Jag har aldrig sett en tävling där de använder detta format. Det är dock rätt vanligt att man tränar på detta sätt. Vanlig beachvolley är rätt jobbigt. Men detta är sjukt jobbig (särskilt om man står på vinnarsidan). Man får noll vila, och har snabbt mjölksyra upp över öronen. Sjukt kul är det, rätt kul att titta på också kan jag tycka.

Jag har dock inte koll på själva turneringsformatet. De verkar köra 5 lag först och sedan sållas två av lagen bort och de kör ytterligare en kvart. Detta är på nåt sätt ett gruppspel. Sen är det nåt med att man får en "golden ball" om man vinner innan de femton minuterna gått. Det är tydligen nåt slags amulett man kan använda en gång under nästa omgång man spelar. Torskar man så kan man då använda denna "golden ball" (om man vunnit en tidigare omgång genom att få 15p innan de femton minuterna gått) och få spela om bollen.

svenbanan
2020-09-10, 19:51
Nu är herrarna live igen.

https://www.youtube.com/watch?v=De8Qlayx6Zk&ab_channel=BeachVolleyballWorld

PureWhey
2020-09-10, 20:20
Lite skoj ändå

svenbanan
2020-09-10, 20:35
Måste vara rätt så förvirrande regler om man aldrig kört detta formatet.

svenbanan
2020-09-10, 20:35
Verkar vara ett jävla drag i arrangemanget i alla fall.

Akerhage
2020-09-11, 12:00
Detta är verkligen en sport där jag föredrar att kolla damer framför herrar.

PureWhey
2020-09-11, 12:03
Sanning.

svenbanan
2020-09-11, 13:06
Då kan ni kika 14:30 för då sätter tjejerna igång. Vi får väl hoppas det är bikiniväder då. Men risken är väl överhängande att det är längärmat och yogabrallor... ;)

bqznhjCLdVA

Jag har inte lyckats förstå mig på upplägget på turneringen riktigt, men det verkar som att det är gruppspel idag. Fan vet vad de kallade gårdagen. Kanske nåt slags förkval för att ens komma in i huvudturneringen?

Jag tror det hela avgörs imorgon. Tror finalspelt går till på liknande sätt som de körde igår. Dvs de startar med 5 lag och spelar en kvart och eliminerar det sista laget. Sedan gör man samma sak en gång till och så har man 3 lag kvar. Den avslutande rundan tror jag är på 20 minuter istället för 15. Men det är som sagt imorgon.

svenbanan
2020-09-11, 17:55
Nu är det en grupp på herrsidan som har potential att bli väldigt explosiv och med bra spel ifall nån är intresserad.