handdator

Visa fullständig version : Hudcancer och kläder

ispåse
2020-09-02, 14:17
Hej, har fått reda på att jag har hudcancer men nog inga större problem med det utan utgår ifrån att jag reder mig.

Till det andra problemet då det här nu har satt sig i skallen på mig. Kommer aldrig mera vistas i solen barhudad då jag tydligen kan få cancer trots den lilla exponering jag utsätter mig för. Hur tusan ska man kunna klä sig sommartid utan att avlida av värmen samt kunna leva ett relativt normalt liv med familjen?

Kan tyckas vara en lustig fråga men shorts och allt annat som visar hud kommer att få min hjärna att gå på högvarv ifall solen ligger på och jag måste kunna vara ute.

Brofessorn
2020-09-02, 14:21
Du borde kunna kolla på hur folk klär sig i Afrika och Mellanöstern. De har ju tillexempel turbaner, burkas och så vidare. Det kanske tillochmed fungerar som en slags värmeisolering om du använder kläder av ljusfärgat textil.

40plus
2020-09-02, 14:39
Du borde kunna kolla på hur folk klär sig i Afrika och Mellanöstern. De har ju tillexempel turbaner, burkas och så vidare. Det kanske tillochmed fungerar som en slags värmeisolering om du använder kläder av ljusfärgat textil.

Och något svartare hud, det kan ju kanske ha viss betydelse...

TS: Solskyddscreme med hög SPF borde kunna fungera bra vid normal exponering av bar hud sommartid. Du kanske inte ska ligga och pressa i solen i 4 timmar dock. Din läkare borde väl veta vad som är tillräckligt.

Klein
2020-09-02, 14:45
Du får knappast bäst utfall av att undvika solen helt bara för att du har hudcancer. Jag skulle vilja påstå att det viktigaste är att inte vara ute när solen är som starkast och inte spendera så mycket tid i solen när man väl är ute. 30 minuter kring 10.30 snåret på morgonen är bäst vad jag har förstått det vad gäller avvägning mellan d-vitamin och brännrisk och då gärna med mycket hud exponerad.

Om du måste vara ute övriga tider så gäller hatt med brett brätte så att man skyddar de mest utsatta delarna och i övrigt en lös luftig bomullsskjorta med hög krage. Tror inte ben är så viktiga att skydda så länge man inte ligger och solar och det kommer du väl inte att göra. Sockar i sandalerna kan nog vara en god idé dock.

Brofessorn
2020-09-02, 15:08
Och något svartare hud, det kan ju kanske ha viss betydelse...

TS: Solskyddscreme med hög SPF borde kunna fungera bra vid normal exponering av bar hud sommartid. Du kanske inte ska ligga och pressa i solen i 4 timmar dock. Din läkare borde väl veta vad som är tillräckligt.

Förklara för oss, i detalj, hur dessa personers förmåga att klara av värmen påverkas av hudfärgen.

https://news.bbcimg.co.uk/media/images/78389000/jpg/_78389386_ae0b3b5a-7888-42ec-8004-7bfc2916e9a7.jpg

wilkes
2020-09-02, 15:40
Skippa spendera tid i direkt soljus när uv-index är som högst. Sedan har jag förstått att sannolikheten för cancer är störst när folk bränner sig. Så sitt inte inne till varmaste dagen i juli för att då lägga dig 5 timmar på stranden. Bäst att långsamt anpassa huden redan från våren. Bra kvalité solskyddskräm om du måste vara ute när solen ligger på som värst.

Förklara för oss, i detalj, hur dessa personers förmåga att klara av värmen påverkas av hudfärgen.

https://news.bbcimg.co.uk/media/images/78389000/jpg/_78389386_ae0b3b5a-7888-42ec-8004-7bfc2916e9a7.jpg

Om du förklarar för oss, i detalj, vad i helvete du snackar om.

Vinter
2020-09-02, 18:39
Hej, har fått reda på att jag har hudcancer men nog inga större problem med det utan utgår ifrån att jag reder mig.

Till det andra problemet då det här nu har satt sig i skallen på mig. Kommer aldrig mera vistas i solen barhudad då jag tydligen kan få cancer trots den lilla exponering jag utsätter mig för. Hur tusan ska man kunna klä sig sommartid utan att avlida av värmen samt kunna leva ett relativt normalt liv med familjen?

Kan tyckas vara en lustig fråga men shorts och allt annat som visar hud kommer att få min hjärna att gå på högvarv ifall solen ligger på och jag måste kunna vara ute.

Det finns UV testade badkläder och tröjor just inom tex surfing (billabong,rip curl etc) med 50 el 100 Uv skydd. Kan vara värt att kika runt bland liknande om du ska vistas ute i solen. De är ju designade för varmt klimat och luftiga.

ispåse
2020-09-02, 18:49
Det finns UV testade badkläder och tröjor just inom tex surfing (billabong,rip curl etc) med 50 el 100 Uv skydd. Kan vara värt att kika runt bland liknande om du ska vistas ute i solen. De är ju designade för varmt klimat och luftiga.

Tack för tipset

MaxTheMarketer
2020-09-02, 18:59

Exakt. Det finns kläder där de bär som får värmen att stiga inuti kläderna som åker upp och ur halsvecket vilket gör att det kyls ned på grund av luftströmningen som bildas. Går att läsa mer om i fysik A-boken från gymnasiet. Där jag först läste det.

40plus
2020-09-03, 06:40

Värme är fullständigt irrelevant när vi pratar om hudcancer, vilket vi gör. Det handlar om strålning och tunt vitt tyg som är populärt i vissa varma länder skyddar inte särskilt bra mot strålningen.