Visa fullständig version : Hyresbolag
Flyttar från en lägenhet till en annan i samma hyresbolag. Vi fick betala för fettfläckar på en tapet i gamla lägenhet och när vi kom till nya och den var tom så man såg hela tapeten då ser man att i sovrummet där är en ännu större fettfläck på ena väggen. Men det ska inte åtgärdas ?. Får dom göra så
Plasttiger
2020-09-01, 17:37
Flyttar från en lägenhet till en annan i samma hyresbolag. Vi fick betala för fettfläckar på en tapet i gamla lägenhet och när vi kom till nya och den var tom så man såg hela tapeten då ser man att i sovrummet där är en ännu större fettfläck på ena väggen. Men det ska inte åtgärdas ?. Får dom göra så
Hyresvärdar befinner sig som regel strax under nattklubbsägare/gymägare i hederlighet.
Det är legio att de påpekar småfel (som inte sällan fanns vid inflytt) och kräver hutlösa belopp utan att åtgärda det (och gör ett nytt försök med nästa hyresgäst).
Om du har tur kan det hjälpa att snacka med dem, men var inställd på låga förhoppningar.
Japp, en helt klart kriminell branch. Du får ersätta det du förstört men ingenting säger att de måste reparera skadan om det finns möjlighet att hyra ut utan åtgärd.
skyffelmördarn
2020-09-01, 18:08
Vad får man ge för en fettfläck år 2020?
Se till att alla skador/fel du hittar i den nya lägenheten skrivs in i det nya kontraktet.
Scratch89
2020-09-01, 18:33
Om du är med i Hyresgästföreningen kan du prata med dem och se vad de kan göra.
Hur det är i Sverige vet jag inte men som med allting annat skall man/de kunna bevisa att de tagna pengarna pengarna går till att ta bort fläcken i så fall.
Jag har flyttat mycket och numera tar jag bilder på allt innan jag flyttar in, golv, skåp, väggar, fönster etc. Så har jag de bevisen vad som fanns där innan jag flyttade in.
Se till att alla skador/fel du hittar i den nya lägenheten skrivs in i det nya kontraktet.
This. Få det dokumenterat så du åtminstonde slipper pröjsa när du sen flyttar därifrån igen.
PixelMiner
2020-09-01, 20:54
Ni skulle aldrig betalat för fettfläckarna i den gamla lägenheten. Hyresbolaget har inte rätt att ta betalt för "normalt slitage" av lägenheten. Så mindre fettfläckar, borrhål i väggen osv är inget man skall betala för vid utflytt, även om många hyresvärdar försöker lura folk till att göra det. Bråkar värden så hänvisar man till hyresgästföreningen (brukar inte spela roll om man är medlem eller ej). Då brukar de flesta värdar backa. De bluffar och utgår ifrån att folk inte har koll på att de inte behöver betala för normalt slitage.
Krav på nya tapeter/ommålning i den nya lägenheten är svårare. Där så förväntas bara hyresvärden underhålla i "rimligt intervall".
https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/kan-jag-krava-att-varden-byter-ut-fula-tapeter-eller-vaggfarger-efter-den-forra-hyresgasten/
Wrenchgirl
2020-09-02, 09:30
I värsta fall finns även Hyresnämnden att tillgå. Jag är påväg dit med ett ärende gällande radon som ligger 100bq över gränsen som hyresvärden verkar vara ytterst ointresserad av att åtgärda, trots att det har gått över ett och ett halvt år sedan det upptäcktes.
Ni skulle aldrig betalat för fettfläckarna i den gamla lägenheten. Hyresbolaget har inte rätt att ta betalt för "normalt slitage" av lägenheten. Så mindre fettfläckar, borrhål i väggen osv är inget man skall betala för vid utflytt, även om många hyresvärdar försöker lura folk till att göra det. Bråkar värden så hänvisar man till hyresgästföreningen (brukar inte spela roll om man är medlem eller ej). Då brukar de flesta värdar backa. De bluffar och utgår ifrån att folk inte har koll på att de inte behöver betala för normalt slitage.
Krav på nya tapeter/ommålning i den nya lägenheten är svårare. Där så förväntas bara hyresvärden underhålla i "rimligt intervall".
https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/kan-jag-krava-att-varden-byter-ut-fula-tapeter-eller-vaggfarger-efter-den-forra-hyresgasten/
Fettfläckar ingår väl inte som normalt slitage? Inte heller borrhål, mer än små hål för uppsättning av tavlor eller hylla. 300 6mm borrhål accepteras knappast.
Att använda sänggavel eller skydda väggen ingår i mer civiliserad kutym. Det ska vara samma eller likvärdigt skick vind utflytt som inflytt.
Fettfläckar ingår väl inte som normalt slitage? Inte heller borrhål, mer än små hål för uppsättning av tavlor eller hylla. 300 6mm borrhål accepteras knappast.
Att använda sänggavel eller skydda väggen ingår i mer civiliserad kutym. Det ska vara samma eller likvärdigt skick vind utflytt som inflytt.
Detta hävdar vissa hyresvärdar men det stämmer inte. Det som stämmer är att "normalt slitage" accepteras. En billig enrummare med låg hyra förväntas bebos av en eller två personer = lågt slitage. En dyr femrummare med hög hyra förväntas bebos av en familj = mer slitage.
I en större lägenhet där en familj säg 2 vuxna 2 barn bott i 5 år kan vara markant sliten vid utflytt utan att det skall kosta extra. Detta skall hyresvärden räkna med i sin hyressätnning.
PixelMiner
2020-09-02, 11:30
Du får borra precis så mycket som behövs för att kunna bo i lägenheten (förutsatt att hyresavtalet inte specificerar annat). Så skall du hänga upp en 80 tums platt-tv så får du göra så stora hål att du kan fästa den lämpligt.
Så hålens storlek beror helt enkelt på VAD du skall hänga upp. Att borra jättehål för att fästa upp en liten tavla är INTE ok. Men samma jättehål kan vara helt ok om det är en TV som skall upp.
Akerhage
2020-09-02, 11:57
Du får borra precis så mycket som behövs för att kunna bo i lägenheten (förutsatt att hyresavtalet inte specificerar annat). Så skall du hänga upp en 80 tums platt-tv så får du göra så stora hål att du kan fästa den lämpligt.
Så hålens storlek beror helt enkelt på VAD du skall hänga upp. Att borra jättehål för att fästa upp en liten tavla är INTE ok. Men samma jättehål kan vara helt ok om det är en TV som skall upp.
Jag bor med Poseidon i ett nybygge och hål som gjordes för ex väggfäste för TV var tvugna att åtgärdas eniigt dem när jag bytte från en 3a till en 2a i samma område. I princip alla hål som var gjorda skulle åtgärdas. Dock hade jag 2st billys hyllplan i min nya lägenhet när jag flyttade dit. Helt felplacerade för att deras katter skulle kunna klättra på väggen. Det behövde dom inte åtgärda tydligen, lär ju jag få på mig när jag skall flytta nästa gång.
PixelMiner
2020-09-02, 12:06
Jag bor med Poseidon i ett nybygge och hål som gjordes för ex väggfäste för TV var tvugna att åtgärdas eniigt dem när jag bytte från en 3a till en 2a i samma område. I princip alla hål som var gjorda skulle åtgärdas. Dock hade jag 2st billys hyllplan i min nya lägenhet när jag flyttade dit. Helt felplacerade för att deras katter skulle kunna klättra på väggen. Det behövde dom inte åtgärda tydligen, lär ju jag få på mig när jag skall flytta nästa gång.
Jo, besiktningsmännen ifrån hyresvärden brukar säga det till folk. Men om man då säger "upplyser" dem om att man har rätt att borra lämpliga hål för att bo, så brukar de inse att man vet vad som gäller och så hör man inget mer.
Men givetvis är det smidigast för hyresvärden att den tidigare hyresgästen betalar för fixa det som hyresvärden faktiskt ansvarar för. På samma sätt som det är smidigast för mig ifall du bjuder på min öl, ifall vi går på krogen. ;)
Sedan är det alltid uppskattat att man gör det snyggt OM man måste borra jättehål. I förra hyresrätten jag hade så använde jag fyra rejäla bultar för att kunna hänga upp en stor TV. Då skar jag ett V-tapeten och vek undan den innan jag borrade. På så sätt var det bara för hyresvärden att fylla upp hålen med lite fyllmassa/spackel och vika tillbaka tapeten så såg det rätt hyggligt ut.
Akerhage
2020-09-02, 12:12
Men givetvis är det smidigast för hyresvärden att den tidigare hyresgästen betalar för fixa det som hyresvärden faktiskt ansvarar för. På samma sätt som det är smidigast för mig ifall du bjuder på min öl, ifall vi går på krogen. ;)
.
Givetvis bjussar jag på bärs :D
Var hyllplanen ditsatta av föregående hyresgäst, så skulle du ha fått det inskrivet i kontraktet så slipper du debatt vid nästa flytt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.