handdator

Visa fullständig version : Hitta sin identitet

Läskeblask
2020-07-20, 15:39
Hej

Jag var i åratal den muskulösa kvinnokarlen. Nu menar jag inte att jag var george clooney med zyzz kropp men ja.. Grejen är att nu är man i förhållande och träningen är inte är prio nr 1 längre. Jag har blivit en bitter jävel och allt känns skit. Jag vet ej vem jag är längre. Jag har väl annars ett normalt liv men egot är stor som en ärta.

Hur gör man egentligen? Hur får man dom där kickarna igen? Jag har i perioder försökt vara nån annan t.ex försökt börja bygga och renovera, satsa på olika saker i korta stunder men har inte lyckats.

EagleEye
2020-07-20, 15:41
Undrar samma sak. Men skillnaden är att jag aldrig lyckades bli någon kvinnokarl 😞

Diomedea exulans
2020-07-20, 15:42
Skaffa höns.

Läskeblask
2020-07-20, 15:44
Jag har inget hönsintresse förutom vid middagstid. Jag klarar ej av att göra saker jag inte är intresserad av

BrunoC
2020-07-20, 16:01
No shit att svensson-livet inte gör en lycklig.

Men lösningen är enkel. Skippa flickvännen och säg hej då, sen skaffar du tillbaka den gamla kroppen, cash, pool och sportbil och bränner resten på champagne och 2k cigarrer och drar över hoes på nattklubbar istället.

Eller så kommer du vakna upp igen om några år och inse att du spenderat livet med att bara leva som alla andra säger åt dig att du bör göra.

Fredszky
2020-07-20, 16:03
Du får väl fundera på vad du vill ha utav livet, genomföra en väg dit, så kommer din identitet på köpet.

Diomedea exulans
2020-07-20, 16:11
Jag har inget hönsintresse förutom vid middagstid. Jag klarar ej av att göra saker jag inte är intresserad av

Det hade inte jag heller från början, det kommer efter ett tag, när man börjat lära känna dem. Men du ska så klart inte skaffa dem om det inte alls lockar.

BrunoC
2020-07-20, 16:24
Det hade inte jag heller från början, det kommer efter ett tag, när man börjat lära känna dem. Men du ska så klart inte skaffa dem om det inte alls lockar.

Skaffa höns för att hitta sin identitet? HAHA. Är du helt allvarlig?

Diomedea exulans
2020-07-20, 16:25
Skaffa höns för att hitta sin identitet? HAHA. Är du helt allvarlig?

Åh, jag ser det djupare än så. TS vill hitta sin identitet för att han mår dåligt. Skaffar man höns mår man bra, oavsett om man har hittat sin identitet eller inte.

BrunoC
2020-07-20, 16:26
Åh, jag ser det djupare än så. TS vill hitta sin identitet för att han mår dåligt. Skaffar man höns mår man bra, oavsett om man har hittat sin identitet eller inte.

Haha. Jag vet inte vad jag säga men det där är fan det roligaste jag någonsin läst här.

Läskeblask
2020-07-20, 16:27
Njaa att leva partylife är en grej som tär för hårt. Fessutom kanske det tar 1 år innan man tröttnar. Fanns väl en orsak varför man slutade.

Jag vill programmera pm min hjärna att vara nöjd och hitta nåt som ger samma driv och kickar

sumialic
2020-07-20, 16:31
Meditation, göra goda gärningar, mindre sociala medier, mer social kontakt, mer djur och natur, mindre materialism.

Det är väl ungefär det alla behöver.

Diomedea exulans
2020-07-20, 16:34
Njaa att leva partylife är en grej som tär för hårt. Fessutom kanske det tar 1 år innan man tröttnar. Fanns väl en orsak varför man slutade.

Jag vill programmera pm min hjärna att vara nöjd och hitta nåt som ger samma driv och kickar

Jag vill inte vara tjatig, men höns är en oändlig källa till små vardagskickar. Varje gång man får en "framgång" med hönsen så får det en att tänka "yes!"

Till exempel: Jag hade byggt ett stort jävla tak och satt i hönsgården för att de skulle stå därunder om de ville ha skydd från regn eller sol. Efter typ tre veckor hade de ännu inte använt det, och jag funderade på att ta bort det. Sedan plötsligt nästa dag stod hela flocken där i skuggan och tryckte medan solen gassade runtom. Då tänkte jag "fan vad gött, jag gjorde något de gillar".

Ett annat exempel är en sittpinne jag satte på hög höjd i hönsgården, "lite tråkigt att ingen flyger upp där", har jag tänkt ibland, men så häromdagen plötsligt stod tuppen däruppe och gol. Då tänkte jag likadant.

Samma sak om man haft en feg höna som man har försökt få tam, och hon plötsligt en dag börjar äta ur ens hand.

Det är väldigt sunda kickar allihopa, som inte får en att må dåligt dagen efter.

Man får ett nytt driv också, för man kommer hela tiden på saker med hönsgården som man kan förbättra. Jag t ex behöver egentligen byta ut allt nät, för mården kan ta sig in nu om den vill. Och det växer en jävla massor nässlor i hönsgården som jag behöver rycka bort, för hönsen äter dem inte så de tar bara onödig plats. Drivet kommer av att det känns mer motiverat av att göra saker för varelser som är helt beroende av en, än att göra grejer för en själv.

BrunoC
2020-07-20, 16:48

Tröttnar på att ligga med modeller, alkohol och playboyliv med frihet?
Så säger folk som aldrig varit i närheten av det livet och vill just hitta något sätt att nöja sig med deras tråkiga liv och deras gnällande mediokra 5:a till flickvän.

Det folk brukar göra sen under den första medelålderskrisen för att hitta livsmening är att ge upp på sitt eget liv och man skaffar barn istället, allt för att rationalisera varför man ger upp på sitt egna liv.

"Hej där unge, pappsen misslyckades med sitt liv så nu kan du få försöka istället medan jag ger upp mitt"

Sen handlar resten av deras liv bara om att leva det genom deras ungar och försöka få dem att leva det liv man själv ville ha. Men ungar kommer också suga ut all din energi och du kan säga adjö till alla former av kickar.

Men visst, kör på ungar och en hönsgård du. Det blir säkert jättespännande.

trädgårdsmöbel
2020-07-20, 16:57
Reducerar man sin egen person till ett par attribut man har så är det inte så konstigt att man får en identitetskris utan de attributen.

Lösningen är att så långt det går vägra definiera sig själv efter en lista attribut och erfarenheter.

Diomedea exulans
2020-07-20, 17:07
Tröttnar på att ligga med modeller, alkohol och playboyliv med frihet?
Så säger folk som aldrig varit i närheten av det livet och vill just hitta något sätt att nöja sig med deras tråkiga liv och deras gnällande mediokra 5:a till flickvän.

Det folk brukar göra sen under den första medelålderskrisen för att hitta livsmening är att ge upp på sitt eget liv och man skaffar barn istället, allt för att rationalisera varför man ger upp på sitt egna liv.

"Hej där unge, pappsen misslyckades med sitt liv så nu kan du få försöka istället medan jag ger upp mitt"

Sen handlar resten av deras liv bara om att leva det genom deras ungar och försöka få dem att leva det liv man själv ville ha. Men ungar kommer också suga ut all din energi och du kan säga adjö till alla former av kickar.

Men visst, kör på ungar och en hönsgård du. Det blir säkert jättespännande.

Alkoholen är inte så jävla kul när man vaknar upp utan minne och undrar vad man gjort under minnesluckan och hur många vänner som kommer sluta hälsa på en på stan pga det man gjorde. Supermodellerna är roliga ungefär tre modeller in, sedan blir man kär och helt förkrossad i ett halvår för att modell nummer tre inte vill träffas längre. Höns däremot, de är pålitliga. Mina höns kommer komma springande så fort de ser mig sålänge jag slänger ut en näve havre åt dem emellanåt. De bryr sig inte om vare sig mitt utseende, min personlighet, allt dåligt jag någonsin gjort i livet, eller mina åsikter. En betydligt mer pålitlig källa till lycka än supermodeller och alkohol.

Läskeblask
2020-07-20, 17:07
Dio: Jag kan säga att mitt intresse för höns är så lågt på alla plan att det inte går att förklara. Säger inte att ideen är dåligmen för mig icke. Du har rätt angående måendet

Bruno: haha luktar lite sarkasm men du har rätt. Jag slutade för att jag tänkte att nu kan jag satsa mera på hobbyn och slipper spendera pengar på the partylife.

Har vi inte alla några attribut? Jag menar att hur lär man sug vara nöjd om man suger på allt

Diomedea exulans
2020-07-20, 17:09
Reducerar man sin egen person till ett par attribut man har så är det inte så konstigt att man får en identitetskris utan de attributen.

Lösningen är att så långt det går vägra definiera sig själv efter en lista attribut och erfarenheter.

Buddhisterna säger faktiskt att det är precis så här man ska göra, och de ska tydligen vara världsmästare på välmående.

EagleEye
2020-07-20, 17:11
Undrar om man länge eftersträvat något men misslyckats hela tiden. Går det då att likställa sig med att vara en förlorare i livet?

Läskeblask
2020-07-20, 17:17
Om man själv är nöjd så har man lyckats. Det är väl det vi strävar efter.

Jag avundas dom som är lyckliga.

Läskeblask
2020-07-20, 17:23

Vad menas med det? Lyssna påhur folk snackar om andra: Peter, han den där med musklerna, Pontus, jo han som är vd på Sexshopen, Niklas han som kör porsche och har en 22 årig fitnessmodell. Kul att va läskeblask den sure.

EagleEye
2020-07-20, 17:26
Vad jag menar är om det går att bli lycklig genom att bara vara. Inte ha några speciella planer på någonting. Liksom att man gett upp allt hopp. Att kunna hålla sig till en sån identitet.

Diomedea exulans
2020-07-20, 17:39
Vad menas med det? Lyssna påhur folk snackar om andra: Peter, han den där med musklerna, Pontus, jo han som är vd på Sexshopen, Niklas han som kör porsche och har en 22 årig fitnessmodell. Kul att va läskeblask den sure.

Typ såhär:

Du är inte din känsla av olycka. Eller din känsla av att vilja ha en 22-årig fitnessmodell. Du är inte någon av dina känslor. De är bara tillägg till dig, ungefär som dina kläder, eller som en regndroppe som landat på din kind. Samma sak med dina tankar, åsikter och önskningar.

Du är medvetenheten som märker dina känslor, tankar osv.

Läskeblask
2020-07-20, 18:24
Det är ju olika händelser som väcker känslor. Livet bör ju vara en resa av utmaningar, lyckanden och misslyckanden. Det kanske går att leva som en buddhist i ett tempel men här så klarar du dig inte en dag utan att bli förbannad

Diomedea exulans
2020-07-20, 18:35
Det är ju olika händelser som väcker känslor. Livet bör ju vara en resa av utmaningar, lyckanden och misslyckanden. Det kanske går att leva som en buddhist i ett tempel men här så klarar du dig inte en dag utan att bli förbannad

Man ska inte bli känslolös, man ska bara inte vara fäst vid sina känslor, eller låta dem bestämma hur man ska bete sig.

Tjenatja
2020-07-20, 18:55
Du måste fokusera på vad du VILL göra och inte vad du måste göra. Så länge det du VILL göra är inom hälsosamma gränser för dig och andra. Lyssna på dig själv och sluta göra saker bara för du borde eller någon annan vill det. Sluta jaga efter det, ta tid att reflektera, lära känna dig själv och börja fokusera kring vad du faktist vill. Tar tid att hitta sig själv, tror många inte egentligen känner sig själva, utan hela deras identitet är uppbyggd kring deras arbete, vänner och sociala liv osv. Stäng in dig i din lägenhet ensam i 2 veckor, utan någon influens utifrån. Hitta ett mål med livet, våga drömma och jobba mot din dröm.

Läskeblask
2020-07-20, 19:14
Man ska inte bli känslolös, man ska bara inte vara fäst vid sina känslor, eller låta dem bestämma hur man ska bete sig.

En stabil människa borde klara av det i ganska hög grad. I nåt skede efter en längre tid av missär så kommer gränsen där varje motgång leder till aggressionsutlopp och där i mellan så är man bitter.
Jag tycker inte man bör ha materiella ting eller status högst på listan men för dom flesta eller alla är det ju grunden i livet på vilken man bygger upp resten.
I grund och botten är det frågan om att gilla sig själv och göra saker man gillar. Tro mig, jag skulle va nöjd ifall höns gav mig glädje istället för destruktiva evenemang

EagleEye
2020-07-20, 19:21

I så fall är jag på väg att lyckas. Kände ingenting när jag fick reda på att jag blivit blåst på mitt bilköp. Tänkte att det ändå är smidigare än att behöva åka buss. Glad att jag har en bil. Hänt en del andra saker men känner inte så mycket.

skyffelmördarn
2020-07-20, 19:25
Kan du inte köpa dig något som ger dig en identitet? Typ en motorcykel?

Läskeblask
2020-07-20, 19:32
Kan du inte köpa dig något som ger dig en identitet? Typ en motorcykel?

Gjorde jag. Kul leksak men inte nåt jag brinner för. Började fiska men nej
Testst lite olika sporter , fastnade för pistolskytte men det ger inte nån identitet jämfört med tränandet.

BrunoC
2020-07-20, 19:36
Alkoholen är inte så jävla kul när man vaknar upp utan minne och undrar vad man gjort under minnesluckan och hur många vänner som kommer sluta hälsa på en på stan pga det man gjorde. Supermodellerna är roliga ungefär tre modeller in, sedan blir man kär och helt förkrossad i ett halvår för att modell nummer tre inte vill träffas längre. Höns däremot, de är pålitliga. Mina höns kommer komma springande så fort de ser mig sålänge jag slänger ut en näve havre åt dem emellanåt. De bryr sig inte om vare sig mitt utseende, min personlighet, allt dåligt jag någonsin gjort i livet, eller mina åsikter. En betydligt mer pålitlig källa till lycka än supermodeller och alkohol.

Kärar du ner dig så beror det ju på dig själv och att du fortfarande har beta-tendenserar kvar i din personlighet som hämmar dig i livet.

Och har du skitnödiga vänner som skulle döma dig och säga upp bekantskapen för någon skön och rolig grej du gjorde under fyllan så borde du radera deras nummer och ur ditt liv i alla fall och hänga med sådana som mig istället.

Bruno: haha luktar lite sarkasm men du har rätt. Jag slutade för att jag tänkte att nu kan jag satsa mera på hobbyn och slipper spendera pengar på the partylife.

Har du någonsin sett någon playboy som ser olycklig ut? Ser Dan Bilzerian ut att vara deprimerad och som att han tröttnat på det liv han lever?

Nej, så du vill naturligtvis försöka emulera det livet så gott du kan. Män har i större delen av människans historia levt för att erövra och dominera andra män, ta deras kvinnor och impregnera dem och bygga imperium. Då är det klart att du inte är skapad för ett stillsamt liv med EN ENDA kvinna, som du tröttnat på att dunka på för länge sen och spendera varje fredag med att kolla på Lets Dance med chipspåsar och se hon gå upp 5 kilo för varje kilo som du lägger på dig.

Lägg ner allt det där och lev efter vad dina instinkter säger till dig att göra istället och det är inte ett lugnt stillsamt svensson-liv.

Ska för övrigt ta en krökrunda runt Europa i september. Har du bara gjort slut med bruden så kan du få haka på.

Läskeblask
2020-07-20, 19:39
Du måste fokusera på vad du VILL göra och inte vad du måste göra. Så länge det du VILL göra är inom hälsosamma gränser för dig och andra. Lyssna på dig själv och sluta göra saker bara för du borde eller någon annan vill det. Sluta jaga efter det, ta tid att reflektera, lära känna dig själv och börja fokusera kring vad du faktist vill. Tar tid att hitta sig själv, tror många inte egentligen känner sig själva, utan hela deras identitet är uppbyggd kring deras arbete, vänner och sociala liv osv. Stäng in dig i din lägenhet ensam i 2 veckor, utan någon influens utifrån. Hitta ett mål med livet, våga drömma och jobba mot din dröm.

Jag levde i 5 år på mina egna vilkor

Jobbade,tränade, jobbade 50 timmar i veckan, ibland mer, dehtade under vevkorna,festade varje helg. Det var kul men vet ej om min kropp skule hålla eller så skulle psyket brista.

Jag har gått till psykolog och man fick ju höra att man ju duger som vän, partner osv. men om man inte duger till sig själv så har det noll betydelse. Det svåra är att ginna rimliga mål som verkligen är motiverande

wintersnowdrift
2020-07-20, 19:44
Jag sade upp mig för en vecka sedan just p.g.a. känslan att vilja ha ut mer av livet. Det naturliga för "folk" i min situation hade väl varit att skaffa unge nr 2, vara föräldraledig 1,5 år, komma tillbaka till jobbet och sikta på att bli mellanchef samt ägna sig åt typ heminredning på den minimala fritid som blir över. Jag hade dock antagligen gått under av en sådan tillvaro.

Nu ska jag bli fattig, normbrytande egenföretagare istället men hellre det än desillusionerad, nedgången och olycklig.

Läskeblask
2020-07-20, 19:48
Kärar du ner dig så beror det ju på dig själv och att du fortfarande har beta-tendenserar kvar i din personlighet som hämmar dig i livet.

Och har du skitnödiga vänner som skulle döma dig och säga upp bekantskapen för någon skön och rolig grej du gjorde under fyllan så borde du radera deras nummer och ur ditt liv i alla fall och hänga med sådana som mig istället.

Har du någonsin sett någon playboy som ser olycklig ut? Ser Dan Bilzerian ut att vara deprimerad och som att han tröttnat på det liv han lever?

Nej, så du vill naturligtvis försöka emulera det livet så gott du kan. Män har i större delen av människans historia levt för att erövra och dominera andra män, ta deras kvinnor och impregnera dem och bygga imperium. Då är det klart att du inte är skapad för ett stillsamt liv med EN ENDA kvinna, som du tröttnat på att dunka på för länge sen och spendera varje fredag med att kolla på Lets Dance med chipspåsar och se hon gå upp 5 kilo för varje kilo som du lägger på dig.

Lägg ner allt det där och lev efter vad dina instinkter säger till dig att göra istället och det är inte ett lugnt stillsamt svensson-liv.

Ska för övrigt ta en krökrunda runt Europa i september. Har du bara gjort slut med bruden så kan du få haka på.
Hehe vem skulle inte byta liv med honom. Grejen är den Bruno att det kommer en dag doktorn säger att nuvfestas det inte längre eller du vaknar upp svettig och svullen och inser attt du festat bort en stor del av ditt liv och jagat brudar med samma intensitet en 10 årig tjockis proppar i sig choklad på en rundtur i godisfabriken. Jag säger inte du har fel men jag vill inte se den dagen

skyffelmördarn
2020-07-20, 19:57
Gjorde jag. Kul leksak men inte nåt jag brinner för. Började fiska men nej
Testst lite olika sporter , fastnade för pistolskytte men det ger inte nån identitet jämfört med tränandet.

Är väl bara fortsätta testa saker tills nått sätter sig.

Illustrerade mannen
2020-07-20, 20:06
Börja med något som är förbannat svårt! Utmaning och frustration kan ge både mening och KASAM. Jag började med Brasiliansk Jiu Jitsu för ca 9 månader sedan (vid 51 års ålder). Oerhört svårt, frustrerande och galet roligt!
Hoppas du blir mer tillfreds - vad du än tar dig för.

MasterChief
2020-07-20, 20:13
Börja med något som är förbannat svårt! Utmaning och frustration kan ge både mening och KASAM. Jag började med Brasiliansk Jiu Jitsu för ca 9 månader sedan (vid 51 års ålder). Oerhört svårt, frustrerande och galet roligt!
Hoppas du blir mer tillfreds - vad du än tar dig för.

+1

Själv började jag med fågelskådning. Svårt, utmanade och roligt. Mycket natur, resor, möten, upplevelser och en konstant utmaning. Och fåglar är ju helt fantastiska varelser.

Diomedea exulans
2020-07-20, 20:16
+1

Själv började jag med fågelskådning. Svårt, utmanade och roligt. Mycket natur, resor, möten, upplevelser och en konstant utmaning. Och fåglar är ju helt fantastiska varelser.

Där ser ni.

shut teh face
2020-07-20, 20:30
Identitet..? Känns som något modernt vänsterflum.

Varför ska du ha en identitet? Man går till arbetet och stämplar i klockan, sen går man hem och tar en bärs eller två och kollar på rapport och beklagar sig till frugan om dagens ungdomar, invandring och genuspedagogik. På helgen kanske du snickrar en altan, pratar med grannen om ni klipper gräset samtidigt (om han inte är vänsterpartist eller liknande) osv.

MasterChief
2020-07-20, 20:33
Där ser ni.

Sothönor är intressanta. De är så jäkla sura och är på allt och alla. Häromdagen såg jag en sothöna som bokstavligen stod och stampade på en stackars snatterand. En helt galen fight. Snatteranden flög iväg med ljudliga kvackanden. Sothönan vann.

Diomedea exulans
2020-07-20, 20:41
Sothönor är intressanta. De är så jäkla sura och är på allt och alla. Häromdagen såg jag en sothöna som bokstavligen stod och stampade på en stackars snatterand. En helt galen fight. Snatteranden flög iväg med ljudliga kvackanden. Sothönan vann.

Intressant. Är inte så haj på svenska fåglar, men börjar få lite koll; hönsen agerade som lite av en gateway drug. Mina favoriter just nu är koltrastar, för de brukar vara så tama. Rätt vad det är står det en två meter ifrån en och glor på en med näbben full av mask.

Klein
2020-07-20, 20:45
Intressant. Är inte så haj på svenska fåglar, men börjar få lite koll; hönsen agerade som lite av en gateway drug. Mina favoriter just nu är koltrastar, för de brukar vara så tama. Rätt vad det är står det en två meter ifrån en och glor på en med näbben full av mask.

Är det inte dem som skiter överallt?

Diomedea exulans
2020-07-20, 20:49
Är det inte dem som skiter överallt?

Oj, typ alla fåglar skiter väl överallt? Har inte tänkt på det.

Klein
2020-07-20, 20:52
Oj, typ alla fåglar skiter väl överallt? Har inte tänkt på det.

Min mormor älskade fåglar men hatade trasten.

MasterChief
2020-07-20, 21:00

Koltrasten är riktigt smart och sjunger fantastiskt. Att den är så vanlig gör dock att folk ofta ignorerar den. Min favorit är Tornseglaren. Den lever sitt liv i luften. Den sover i luften, parar sig i luften och kan flyga i flera år utan att sätta en fot på marken. Sen tror alla att det är en svala, men faktum är att den är mer släkt med kolibris än svalor. Den ser ut som en boomerang när den flyger. Hur coolt är inte det?

xcv
2020-07-20, 21:06
Jag tycker att man ska våga fundera över sitt liv. Känns som väldigt många bara "flyter med" på den banan de har valt, och inte ifrågasätter särskilt mycket. Helt plötsligt hamnar man nånstans och inser att det kanske inte alls är där man vill vara.

Jag har alltid varit en sån grubblar mycket, på gott och ont. Har ältat en del saker för mycket säkert, men fördelen är att jag känner mig väldigt säker på hur jag vill forma mitt liv, hur jag vill leva osv. Känns som jag är på rätt riktning, och skulle mina ambitioner förändras skulle jag snabbt kunna agera på det och börja ändra riktning, då jag ständigt funderar över sånt.

Kartlägg ditt liv idag.
- Vad har du i ditt liv som du älskar och mår bra av?
- Vad har du i ditt liv som du inte mår bra av, som stressar dig eller tär på dig?

Punkta upp lite saker under ovanstående rubriker, och börja sen fundera på hur du kan bli kvitt de dåliga sakerna, och få mer tid till de bra.

- Har du några förebilder? Kan vara bekanta, fiktiva personer eller vad som helst. Vilka egenskaper har dem som du själv hade velat ha? Hur kan du framhäva de egenskaperna hos dig själv? Hur hade de resonerat kring de val du står inför?

Inser när jag skriver detta att det låter som nån sån där jävla självhjälpsbok som jag hatar, och detta är bara skrivet rakt upp och ner, men jag tror iallafall att det är bra att resonera i dessa banor.

svenbanan
2020-07-20, 21:10
Buddhisterna säger faktiskt att det är precis så här man ska göra, och de ska tydligen vara världsmästare på välmående.

Är det inte finnarna som är det?

Och om jag inte minns fel så var väl Finland självmordshuvudstaden för nåt decenium sedan. Så det verkar skifta ordentligt därbort på andra sidan viken.

BrunoC
2020-07-20, 21:22
Faktum med att jag har sett ovanligt många män som slukat ner sig i fågelskådning när de drabbats av 40 till 45-årskrisen. Senast jag var i kyrkan (halvår sen) var det två sådana och jag vet att de har levt rätt dekadenta liv precis som jag tidigare så det kanske ligger något i det. Typ att man lär sig uppskatta det lilla och det vackra i livet och vår planet. När jag var i Östeuropa förar sommaren stötte jag också på danskar, tyskar och engelsmän som hade tagit bilen ner med huvudsakliga syftet att bara titta på några jävla fåglar, wtf liksom?

Jag är skeptisk tills vidare, mer troligare är väl att man bara typ gett upp på livet. Tänk att kliva upp kl 4 på morgon liksom för att vandra ut med kikaren för att smygtitta på en jävla fågel.

xcv
2020-07-20, 21:23
Kan bjuda på ett konkret exempel på ovanstående.

För några år sen hade jag rätt nyligen tagit examen, hade ett stressigt jobb inom ett område jag inte gillade, men tänkte att det var bra för jag hade potential att tjäna bra (vilket kändes väldigt viktigt). Spenderade inte så mycket tid med familj utan jobbade, gymmade, spenderade massa pengar på skit som jag i efterhand ser inte gav mig någon glädje.

Kände att jobbet gjorde att jag mådde dåligt under och efter arbetstid. Kände ångest över att inte spendera mer tid med familjen och finnas där för föräldrar som börjar bli äldre. Insåg de två saker som gav mig välmående och balans var att gymma, ta hand om sömn och kost och att ha egentid, där jag bara kan koppla bort allt, spela spel, kolla bra film, läsa osv.

Bytte därför tillsist tjänst till något som innebär mycket mindre stress, men mindre lönepotential. Började spendera betydligt mindre pengar, vilket inte kändes som en förlust överhuvudtaget då det ändå bara var onödiga grejer. Bestämde att gym och egentid är två grundstenar som jag till varje pris ska undvika att kompromissa med. Började även effektivisera vardagen för att slippa onödiga saker som tar tid/pengar. Klipper mitt eget hår (med förvånansvärt bra resultat :D), lärt mig mecka/serva bilen en del på egen hand och sånt. Börjat prioritera att finnas där för familjen mycket mer.

Min "identitet" som jag ser det idag är att jag har ett väldigt stabilt liv och är en "fixare". Tar väldigt bra hand om mig själv och mitt liv i grunden (ekonomiskt, hälsomässigt). Detta gör att jag själv nästan alltid är i bra balans och har läget under kontroll, vilket gör att jag har tid och möjlighet att hjälpa andra. Vet att min familj känner en stor trygghet i att jag finns där och kan stötta dem i sina motgångar, och kompisar vänder sig gärna till mig om de behöver råd/tips/hjälp med något praktiskt (fixa i hemmet, fixa bilen, ekonomi). Att vara en klippa för personer jag älskar är något jag verkligen mår bra av, och det är egentligen i slutändan det allt handlar om för mig, för det är sann lycka/glädje.

Kommer aldrig köra den dyraste bilen, ha den sexigaste frisyren, åka på den lyxigaste semestern, äta ute på lyxresturanger eller dylikt, men det gör mig absolut ingenting inser jag idag! Har såklart dåliga stunder själv där man tvivlar och mår dåligt, men det känns som jag har ett tydligt uppdrag och vet hur jag vill leva, och tack vare det kan man komma över det mesta.

Återigen inser jag hur präktigt och typ skrytigt detta inlägg låter, cringear nästan lite själv, men jag tyckte det var en bra trådstart, så ville dela med mig.

trädgårdsmöbel
2020-07-20, 23:33

Det är ok att göra. Skulle vara omöjligt att förhålla sig till andra än väldigt närstående utan att göra så. Men gör inte så mot dig själv. Gör inte dig själv till ett par attribut att definiera dig själv efter. Definiera inte dig själv. (Ibland måste du göra det, i ett CV eller en dejtingpresentation. Då måste du men inte annars)

Du gör sannolikt inte det med tex. din flickvän eller din bror. De är förhoppningsvis mer än en handfull attribut. Detta gäller även dig själv. Se på dig själv som en otroligt mångfacetterad person som är så djup att du är omöjlig att beskriva och du skall inte ens försöka (om du inte måste i ett cv) beskriva dig själv för dig själv.

Du behöver inte definieras, "kokas ner till essensen" och beskrivas. Är du "nerkokt" till få saker och förlorar något av dem kommer du må dåligt och tvivla på din identitet.

Man blir lyckligare av att inte definiera sig själv efter ett par attribut.

trädgårdsmöbel
2020-07-20, 23:37

Kan inget om Buddhism, så det där var konvergent evolution:D eller vad det heter isåfall.

MaxTheMarketer
2020-07-21, 03:42
Hej

Jag var i åratal den muskulösa kvinnokarlen. Nu menar jag inte att jag var george clooney med zyzz kropp men ja.. Grejen är att nu är man i förhållande och träningen är inte är prio nr 1 längre. Jag har blivit en bitter jävel och allt känns skit. Jag vet ej vem jag är längre. Jag har väl annars ett normalt liv men egot är stor som en ärta.

Hur gör man egentligen? Hur får man dom där kickarna igen? Jag har i perioder försökt vara nån annan t.ex försökt börja bygga och renovera, satsa på olika saker i korta stunder men har inte lyckats.

Sista delen av personlig självutveckling är att du ger någonting tillbaka till omvärlden tack vare att du själv redan har blivit så framgångsrik i ditt eget privata liv. (se exempelvis alla rika miljardärer som exempelvis Bill Gates & Warren Buffet, med flera).

Börja i den änden om du vill hitta mening i ditt liv. När du fokuserar på andra mäninskors behov i signifikant grad så kan du uppnå "KASAM" (=känsla av sammanhang, se boken med liknande titel från Aron Antonovsky för mer info).

Istället för att renovera & bygga åt dig själv - renovera och/eller bygg åt någon annan exempelvis. Deras tacksamma och glädjande ögon är något du kommer att kunna rida på längre än en ny tjej som rider av dig varje kväll.

Läskeblask
2020-07-21, 05:39

Varför ska du ha en identitet? Man går till arbetet och stämplar i klockan, sen går man hem och tar en bärs eller två och kollar på rapport och beklagar sig till frugan om dagens ungdomar, invandring och genuspedagogik. På helgen kanske du snickrar en altan, pratar med grannen om ni klipper gräset samtidigt (om han inte är vänsterpartist eller liknande) osv.

Låter som långsamt självmord

Läskeblask
2020-07-21, 06:14
Jag hjälper tjejen, mormor och föräldrarna och nån enstaka bekant. Varför lägga energi på att hjälpa folk som aldrig hjälper dig? Under helgen så funderade jag på varför jag gör saker jag inte vill. Jag måste helt enkelt om man är i en relation så måste man tumma på sina egna behov. Dessutom så har man blivit bitter så få saker är egentligen kul.

BrunoC
2020-07-21, 08:27
Jag hjälper tjejen, mormor och föräldrarna och nån enstaka bekant. Varför lägga energi på att hjälpa folk som aldrig hjälper dig? Under helgen så funderade jag på varför jag gör saker jag inte vill. Jag måste helt enkelt om man är i en relation så måste man tumma på sina egna behov. Dessutom så har man blivit bitter så få saker är egentligen kul.

Eller så kommer du vakna upp igen om några år och inse att du spenderat livet med att bara leva som alla andra säger åt dig att du bör göra.

Ptja, jag har redan givit dig nyckeln här till att öppna pandoras box till ett spännande liv värt att leva istället för att vara någon undergiven knähund åt andra som lever det liv andra vill att du ska leva för att det gynnar dem.
Så bara upp till dig själv att välja nu.

Får höra av dig om du är singel i september och kan leva ungkarlslivet.

Läskeblask
2020-07-21, 09:02
Hur gammal är du Bruno

BrunoC
2020-07-21, 09:10
Hur gammal är du Bruno

31 men jag identifierar mig som 17.

Ishnak
2020-07-21, 09:21
Tycker det låter mer som att du har problem i din relation än en riktig identitetskris. Om nu träning och muskler är så viktigt för dig måste ju det få ta plats i ditt liv och om din partner inte kan godta det så kommer det ju inte fungera. BrunoCs felanvändning av Pandoras ask hamnar nog ganska rätt i att om du följer hans råd så kommer alla möjliga olyckor(och kanske även sjukdomar) följa i spåret av dess öppnande.

Anders The Peak
2020-07-21, 09:26
Tror att det här den äldsta frågan som har bollats av filosofer, religioner etcetera. Nu till slut när den egna viljan har växt till sig även hos pöbeln som ska veta sin läst (I dagligt tal stanna på sin kompetensnivå och var nöjd med vad livet ger)

Melker2
2020-07-21, 09:30
31 men jag identifierar mig som 17.

Min bedömning är att du identifierar dig korrekt...

Läskeblask
2020-07-21, 11:06
Det är ju inte frågan om endast vad man vill idag. Man blr väl ta i beaktande vad man eventuellt vill om 5 år. Gå tillbaka till det gamla=må dåligt 2 dagar i veckan pga bakis, skammen efter att ha supit bort 2500 på en kväll. Kära ner sig och dejta en tid tills det skiter sig och börja om igen. Andra alternativet är att leva ett lugnt liv och försöka hitta nåt som verkligen intresserar och utöka sitt sociala liv

kvarnis
2020-07-21, 11:10
Har du barn eller är rent av ointresserad att sprida dina gener vidare? Isåfall kanske du har någon neuropsykiatrisk diagnos för märkt att många sådana personer är antingen frivilligt eller ofrivilligt barnlösa..

BrunoC
2020-07-21, 11:13
Min bedömning är att du identifierar dig korrekt...

Det glädjer mig, Melker. Vi transager-personer utsätts annars för väldigt mycket hat och okunskap i samhället.

Läskeblask
2020-07-21, 11:16
Barn kommer jag ej längre skaffa. 50% av ekononiska orsaker 50% för att jag ej har energi

trädgårdsmöbel
2020-07-21, 12:05
Just själva sökandet efter en identitet och ett behov av att hitta ett par attribut att beskriva sig själv med "Vem är jag?" tror jag leder till olycka.

Särskilt när de där attributen inte (längre) stämmer.

Det där kan nog tydligast ses i tonåren, på personer som "Var någon" i högstadiet men sedan inte är den personen i gymnasiet. Som vuxen kan det där återupprepas i livet vid förändringar. Bli arbetslös är väl rätt typiskt. Ju mer man identifierat sig med sitt yrke ju värre blir det.

Jag tror denna ångest i livet kan mildras genom att sluta försöka definiera sig själv. Du är inte ditt yrke, din utbildning, din ideologi, din religion, vad du tränar, tävlar i, har för hobbys, ditt utseende eller dina intellektuella kvaliteer. Du är inte en kort och koncis lista med dina viktigaste attribut.

Anders The Peak
2020-07-21, 12:12
Just själva sökandet efter en identitet och ett behov av att hitta ett par attribut att beskriva sig själv med "Vem är jag?" tror jag leder till olycka.

Det där kan nog tydligast ses i tonåren, på personer som "Var någon" i högstadiet men sedan inte är den personen i gymnasiet. Som vuxen kan det där återupprepas i livet vid förändringar. Bli arbetslös är väl rätt typiskt. Ju mer man identifierat sig med sitt yrke ju värre blir det.

Jag tror denna ångest i livet kan mildras genom att sluta försöka definiera sig själv. Du är inte ditt yrke, din utbildning, din ideologi, din religion, vad du tränar, tävlar i, har för hobbys, ditt utseende eller dina intellektuella kvaliteer. Du är inte en kort och koncis lista med dina viktigaste attribut.

Identiteten måste hänga ihop med kontexten annars är du ett tomt skal...

Brofessorn
2020-07-21, 12:17
I många fall verkar sökandet efter identitet härstamma från en vilja att reducera sig själv till ett fåtal attribut för att skapa ett mentalt hisspitch om vem man är, en abstraktion av sin person. Men när man genomgår den här abstraktionen försvinner det lilla som faktiskt gör dig till den du är.

EagleEye
2020-07-21, 12:27
Jag vill också identifiera mig som yngre. Missat många år p.g.a sjukdom. Vet inte hur samhället ser på det. Vill kapa cirka sju år.

BrunoC
2020-07-21, 12:29
Barn kommer jag ej längre skaffa. 50% av ekononiska orsaker 50% för att jag ej har energi

Inga barn?
Seriöst, vad är då ens poängen med att ha en flickvän och en kvinna som gnatar och gnäller på disken och toalocket, vänder upp och ner på ens saker, mens, PMS och som bajsar i ens närhet?
Och om hon nu vill ha barn så desto tidigare du gör slut desto bättre, så hon har tid att hitta en ny. Vore ju själviskt att slösa hennes fertila år på dig.

Och dessutom samma gamla sex år ut och år in. Inte undra på att livslusten sugit ur musten ur dig.

Jag vill också identifiera mig som yngre. Missat många år p.g.a sjukdom. Vet inte hur samhället ser på det. Vill kapa cirka sju år.

I feel your pain, brother. Men då är du transager. Gemensamt för transager är att åldersidentiteten inte stämmer överens med det juridiska könet, det vill säga det födelsedatum/ålder du tilldelas när du föds.

Det handlar om att föra sin egen kamp och aldrig låta någon annan göra det åt dig förrän samhället börjar acceptera oss.
Åldersidentiteten är den ålder du identifierar dig som och det finns många sätt att identifiera sin ålder. Det är du själv som bestämmer vilka siffror du vill använda om dig själv och hur du definierar DIN ålder.

trädgårdsmöbel
2020-07-21, 12:44

Det går. Se på Stefonknee Wolscht. Både transager och transsexuell. Hon har blivit adopterad och får leva som 6årig flicka.

en stor stark
2020-07-21, 12:46
Inga barn?
Seriöst, vad är då ens poängen med att ha en flickvän och en kvinna som gnatar och gnäller på disken och toalocket, vänder upp och ner på ens saker, mens, PMS och som bajsar i ens närhet?
Och om hon nu vill ha barn så desto tidigare du gör slut desto bättre, så hon har tid att hitta en ny. Vore ju själviskt att slösa hennes fertila år på dig.

Och dessutom samma gamla sex år ut och år in. Inte undra på att livslusten sugit ur musten ur dig.

Har man tillräckligt bra kvalitéer så kan man istället hitta en flickvän man trivs att vara med. Problemet löst.

Läskeblask
2020-07-21, 12:48

I unga år så förändras man. Han som pissade i gymnastiksalen kan vara dagisfröken idag. Jag har iaf ett behov att sticka ut ur mängden. T.ex om jag känner mig klen så vill jag ej gå ut ens. Folk bedömmer dig efter vad du gör och hur du ser ut till en stor del.

Bruno: hon har inte nåt måste med barn och jag har gjort klart vad jag vill. Grejen är den att hon är bra. Hittar jag en ny så tvivlar jag att denna är bättre och då kommer barnfrågan upp igen

trädgårdsmöbel
2020-07-21, 14:10
I unga år så förändras man. Han som pissade i gymnastiksalen kan vara dagisfröken idag. Jag har iaf ett behov att sticka ut ur mängden. T.ex om jag känner mig klen så vill jag ej gå ut ens. Folk bedömmer dig efter vad du gör och hur du ser ut till en stor del.

n

Problemet uppstår för att du har ett behov av en identitet. Lösningen är kanske inte att hitta en identitet, utan att sluta söka efter en identitet.

Ok, förlåt nu låter jag som en skolkurator på LSD. Men din vilsenhet går att bota genom att bara fortsätta vara vilsen. Jag har inte rökt hasch, jag kan bara inte uttrycka det annat än flummigt :)

Läskeblask
2020-07-21, 14:25
Problemet uppstår för att du har ett behov av en identitet. Lösningen är kanske inte att hitta en identitet, utan att sluta söka efter en identitet.

Ok, förlåt nu låter jag som en skolkurator på LSD. Men din vilsenhet går att bota genom att bara fortsätta vara vilsen. Jag har inte rökt hasch, jag kan bara inte uttrycka det annat än flummigt :)

Jag ser att det finns 3 olika slags människor.

1. De som skiter i princip allt. Jobbar med vad får och gör vad de gör.

2. De normala som egentligen inte har några mål men lever ett normalt liv utan större dramatik. Typ radhus, 2 barn, fru och nån hobby

3. De som satsar hårt på en eller flera saker. De jobbar hårt, festar hårt, vill bli bäst eller åtminstone bra på det de gillar.

Jag är nånstans mellan 2 och 3. Det att man ska nöja sig finns inte. Jag vill inte vara normal. Varje gång jag bytt jobb så tar det 6 mån innan jag börjar kolla efter nytt bara för att jag vill komma upp i hiarkin. Jag skulle helst vara nr 2 som har ett utifrån sett ett ok liv på stabil grund.

trädgårdsmöbel
2020-07-21, 14:29
Jag ser att det finns 3 olika slags människor.

1. De som skiter i princip allt. Jobbar med vad får och gör vad de gör.

2. De normala som egentligen inte har några mål men lever ett normalt liv utan större dramatik. Typ radhus, 2 barn, fru och nån hobby

3. De som satsar hårt på en eller flera saker. De jobbar hårt, festar hårt, vill bli bäst eller åtminstone bra på det de gillar.

Jag är nånstans mellan 2 och 3. Det att man ska nöja sig finns inte. Jag vill inte vara normal. Varje gång jag bytt jobb så tar det 6 mån innan jag börjar kolla efter nytt bara för att jag vill komma upp i hiarkin. Jag skulle helst vara nr 2 som har ett utifrån sett ett ok liv på stabil grund.

Försök bli 1,25 på den skalan. Då slipper du ångesten eller lär dig omfamna den.

Läskeblask
2020-07-21, 14:32
Försök bli 1,25 på den skalan. Då slipper du ångesten eller lär dig omfamna den.

Tyvärr så är dessa personer ofta lata och fattiga.

Eller menar du att min teori om människotyperna är fel? Det är bara så jag upplever det. Iofs så kanske dom inte ör nljda men gör inte ett piss för att ändra på det

trädgårdsmöbel
2020-07-21, 14:44
Tyvärr så är dessa personer ofta lata och fattiga.

Eller menar du att min teori om människotyperna är fel? Det är bara så jag upplever det. Iofs så kanske dom inte ör nljda men gör inte ett piss för att ändra på det

Du blir ju inte nöjd ändå. Ingen är nöjd oavsett. Så lär dig att du är mer än vad du åstadkommer och drömmer om. Du är inte vem du själv eller andra beskriver dig på två meningar med. Att vara det gör dig alldeles för sårbar.

BrunoC
2020-07-21, 15:03

Haha, black pill overdose.

Diomedea exulans
2020-07-21, 15:11
BrunoC: ”Man ska inte bry sig om vad andra tycker. Man ska bry sig om vad jag tycker.”

Läskeblask
2020-07-21, 15:26
BrunoC: ”Man ska inte bry sig om vad andra tycker. Man ska bry sig om vad jag tycker.”

Det där får mig att tänka på det där när det är poppis att lägga ut bilder på sin feta kropp för att visa att man duger. Är man fet så är man fet och det är inte snyggt eller hälsosamt att vara fet. Alla tycker du är fet. Jag vill iaf inte fundera över att jag borde ha försökt uppnå detta, jag försöker och misslyckas det så får man ta det. Det har gett mig ro iaf. Ens välmående påverkas av andras åsikter också

EagleEye
2020-07-21, 15:36
Tror allvarligt jag är transager. Inte hört talas om förut. Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig. Kan bara inte se mig själv som en medelålders man. Skönt så man vet att man har en till diagnos. Tack!

Läskeblask
2020-07-21, 15:47
Tror allvarligt jag är transager. Inte hört talas om förut. Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig. Kan bara inte se mig själv som en medelålders man. Skönt så man vet att man har en till diagnos. Tack!
Vad är det du vill göra? Finns väl inga hinder? 20 åringarna kanske ser dig som en gubbe man vafan

EagleEye
2020-07-21, 16:04
Jag vill göra det ungdomar gjorde när jag var sjuk och inte kunde. Jag vill starta om livet men inte helt. Jag vill spola tillbaka tiden cirka sju år. Det är vad jag vill göra.

Kev88
2020-07-21, 18:52
Inga barn?
Seriöst, vad är då ens poängen med att ha en flickvän

Varken jag eller min sambo vill ha barn, så det kan jag besvara, vi är med varandra för att vi älskar varandra och varandras sällskap.

BrunoC
2020-07-21, 19:42
Varken jag eller min sambo vill ha barn, så det kan jag besvara, vi är med varandra för att vi älskar varandra och varandras sällskap.

Men inser du inte hur pass mycket roligare du skulle ha ifall du då bodde ihop med en killpolare, EN BRO, istället?

Ni skulle kunna vara ute med bilen och plocka upp brudar och köra hem dem, gå tillsammans på gymmet (och han skulle kunna spotta dig på riktigt), spela playstation tillsammans och snacka skit om manliga grejer om allt från vikter, schack, supa, nörda om broscience, Plancks konstant, och vi kunde gå och bryta arm, brottas, boxas, supa och röja på stan, jaga ihop, gå på badhus, lira tennis, squash, bowla, bränna pengar på massa hoes i en nattklubb, golfa utan att behöva ge henne låtsaspoäng för att hon är kvinna, supa, gå med i Frimurarna, fiska, köra chicken race med kundvagnar inne på ICA, supa, köra motorcykel ihop osv. och du hade inte ens behövt bli avtänd ifall han släppte en fis eller gick in på toan och sket ner halva den liksom.

Faktum med att i teorin hade du faktiskt kunna slänga ut din kvinna imorgon och låta mig flytta in, och utan att vi ens känner varandra så skulle jag kunna garantera att du hade fått ett roligare och intressantare liv ifall vi två skulle spendera livet tillsammans istället för att du vek ner dig och valde henne framför mig.

Och vet du vad det ironiska här är? Det är att du vet lika bra som jag att det här är helt jävla sant, åtminstone på ett undermedvetet plan även om du till en början kanske förnekar det "ÖH, men jag älskar henne ju..".
Och hade din brud läst mitt inlägg hade hon antagligen fått fnatt också för hon inser att jag har helt rätt och vill inte att du ska få några sådana här tankar.

Enda anledning till varför du väljer henne är på grund av sociala normer och lite 10 min guppande under täckande i veckan (men betänk då att jag till skillnad från henne hade kunnat fixa nya brudar åt oss i princip varje vecka).
Är egentligen helt sjukt hur folk väljer markant tråkigare liv enbart på grund av sociala normer.

en stor stark
2020-07-21, 19:47
Men inser du inte hur pass mycket roligare du skulle ha ifall du då bodde ihop med en killpolare, EN BRO, istället?

Usch, nej tack. Då bor jag mycket hellre ensam. Och allra helst med flickvän.

paropirat
2020-07-21, 20:29
Har du vänner? Läste en artikel nyss om att goda sociala relationer är den viktigaste prediktorn för ett lyckligt liv. Korrelationen var till och med starkare än rökning=cancer. Vi västerlänningar försöker ofta bli lyckliga genom att "finna oss själva" istället.

Tolkia
2020-07-21, 21:59
Jag tycker inte riktigt att det låter som om du letar efter en identitet, jag tycker mer att det låter som om du vill bli beundrad och blandar ihop det med sökandet efter en identitet, alternativt har en ålderskris. Att bli beundrad är ju svårt att åstadkomma om man inte vet vad man vill bli beundrad för (t.ex. för att man är exceptionellt bra på någon idrott, spelar något instrument väldigt bra, är väldigt bildad eller något). Att vara ospecifikt häftig och cool är ju liksom inte en personlighet, i alla fall inte när man lämnat grundskolan. Din indelning av mänskligheten, där du placerar folk som "festar hårt" i samma kategori som folk som satsar allt på att bli bra på något, och separerar dem från typ den korkade massan av folk som nöjer sig känns också lite som ett resonemang från grundskolan; jag upplever att det är rätt få som i vuxen ålder verkligen ser på partyprinsar med någon större beundran. Det är ju för övrigt inte heller en identitet, att vara full ofta.

EagleEye
2020-07-21, 22:02

Ni skulle kunna vara ute med bilen och plocka upp brudar och köra hem dem, gå tillsammans på gymmet (och han skulle kunna spotta dig på riktigt), spela playstation tillsammans och snacka skit om manliga grejer om allt från vikter, schack, supa, nörda om broscience, Plancks konstant, och vi kunde gå och bryta arm, brottas, boxas, supa och röja på stan, jaga ihop, gå på badhus, lira tennis, squash, bowla, bränna pengar på massa hoes i en nattklubb, golfa utan att behöva ge henne låtsaspoäng för att hon är kvinna, supa, gå med i Frimurarna, fiska, köra chicken race med kundvagnar inne på ICA, supa, köra motorcykel ihop osv. och du hade inte ens behövt bli avtänd ifall han släppte en fis eller gick in på toan och sket ner halva den liksom.

Faktum med att i teorin hade du faktiskt kunna slänga ut din kvinna imorgon och låta mig flytta in, och utan att vi ens känner varandra så skulle jag kunna garantera att du hade fått ett roligare och intressantare liv ifall vi två skulle spendera livet tillsammans istället för att du vek ner dig och valde henne framför mig.

Och vet du vad det ironiska här är? Det är att du vet lika bra som jag att det här är helt jävla sant, åtminstone på ett undermedvetet plan även om du till en början kanske förnekar det "ÖH, men jag älskar henne ju..".
Och hade din brud läst mitt inlägg hade hon antagligen fått fnatt också för hon inser att jag har helt rätt och vill inte att du ska få några sådana här tankar.

Enda anledning till varför du väljer henne är på grund av sociala normer och lite 10 min guppande under täckande i veckan (men betänk då att jag till skillnad från henne hade kunnat fixa nya brudar åt oss i princip varje vecka).
Är egentligen helt sjukt hur folk väljer markant tråkigare liv enbart på grund av sociala normer.

Är du gay?

Läskeblask
2020-07-22, 10:01
Jag tycker inte riktigt att det låter som om du letar efter en identitet, jag tycker mer att det låter som om du vill bli beundrad och blandar ihop det med sökandet efter en identitet, alternativt har en ålderskris. Att bli beundrad är ju svårt att åstadkomma om man inte vet vad man vill bli beundrad för (t.ex. för att man är exceptionellt bra på någon idrott, spelar något instrument väldigt bra, är väldigt bildad eller något). Att vara ospecifikt häftig och cool är ju liksom inte en personlighet, i alla fall inte när man lämnat grundskolan. Din indelning av mänskligheten, där du placerar folk som "festar hårt" i samma kategori som folk som satsar allt på att bli bra på något, och separerar dem från typ den korkade massan av folk som nöjer sig känns också lite som ett resonemang från grundskolan; jag upplever att det är rätt få som i vuxen ålder verkligen ser på partyprinsar med någon större beundran. Det är ju för övrigt inte heller en identitet, att vara full ofta.

Du har rätt i att jag söker godkännande, beröm osv. Det känns bra. Vad jag hör är människor som klagar. Sen finns det dom som verkligen försöker, lever sitt liv på egna villkor. Dessa människors relationer kan också bli lidande pga att de inte kan ändra sitt beteende. Jag kan inte ge tjejen tid, jobba maximalt, träna och ha socialt umgänge på en och samma gång. Jag är tvungen att dra ner på alla områden till en nivå jag ej är nöjd med.

Läskeblask
2020-07-22, 10:24

Utan att leka machoalfa så håller jag med. Alla har ju inte samma åsikt och tjejer är nice men biokvällar, stugliv med svärföräldrar och lugna hemmakvällar är ju jävligt tråkiga. Jag har ibland frågat polare efter att inte ha sett av dom på ett halvår att skulle det inte vara roligare att släppa loss med pojkarna nån helg. " Jo men tjejen vill helst inte, tjejen vill gå på bio" . Man ser hur de vill men inte fan blir det av.

skyffelmördarn
2020-07-22, 16:33
Är du gay?

Jag hoppas han är det för jag är fan intresserad.

mij82
2020-07-23, 09:49
Utan att leka machoalfa så håller jag med. Alla har ju inte samma åsikt och tjejer är nice men biokvällar, stugliv med svärföräldrar och lugna hemmakvällar är ju jävligt tråkiga. Jag har ibland frågat polare efter att inte ha sett av dom på ett halvår att skulle det inte vara roligare att släppa loss med pojkarna nån helg. " Jo men tjejen vill helst inte, tjejen vill gå på bio" . Man ser hur de vill men inte fan blir det av.

Eller så vill dom inte men använder sin partner som ursäkt?

Armed Dingo
2020-07-23, 10:48
Kom på vad du uppskattade med träningen. Inse att det kanske inte bara var gymmandet som gav dig positiva känslor utan att det var en hobby som är väldigt konkret och enkel att utföra (viss ansträngning under pass men i övrigt enkel) , och något du kunde genomföra väl.

Inse sedan att det finns oändligt med hobbys. Bara din egen fantasi begränsar dig.

Ta bergsklättring. Det är mer än att gå uppför ett grå hård stenmassa. Timmar av planering, månader eller veckor av träning, utrustning som behöver granskas och inköpas, urval av berg, vilken säsong passar dina ändamål bäst, och vilket land? Det finns upplevelser runtom som du kan göra i samband med bergsklättringen. Trots detta kräver inte själva bestigningen kanske mer än en vecka, så du kan genomföra det oavsett livssituation. Nu pratar jag inte om K2 utan de mängder av mindre berg som är ofarliga men kräver engagemang för att klara.

Att börja identifiera dig som "bergsklättrare" gör att all träning du gör, vare sig det är promenad med/utan packning, eller simning eller vad som helst, kan du associera med din hobby. "Så du är ute och promenerar en söndag, fan vad trist!" Nej, för du tränar. Du tränar för du ska till Anderna i höst.

Du kan kanske få med din partner på detta också.

Eller om träning inte är din grej längre, köp en sliten gammal grej som intresserar dig. Ta reda på hur och renovera sedan upp den. Sälj för profit eller behåll. Repeat.

Eller börja intressera dig för historia. Historia är intressant som fan.

Överlag så är allting man är bra på något coolt. När jag var ungdom tyckte jag det verkade vara en fjantig grej att spela t. ex. strängade instrument. Idag tycker jag det verkar häftigt att spela i orkester.

Läskeblask
2020-07-23, 11:33
Eller så vill dom inte men använder sin partner som ursäkt?

Kanske men ärligt så tror jag många känner som jag

Läskeblask
2020-07-24, 16:40
Fuck this shit!!!! Tänker börja träna på allvar igen och skaffa ett bättre socialt liv. Hålla ögonen öppna efter ett bytt jobb. Livet är för kort för att lida. Försöker få tillbaka endel av den man var för. Går ju inte att låtsas vara nåt som ej får en att må bra

EagleEye
2020-07-24, 16:45
Det funkade ju inte så bra förut så varför skulle det gå bättre nu? Det är bättre att göra som Jesus säger.

Läskeblask
2020-07-24, 17:32
Det funkade ju inte så bra förut så varför skulle det gå bättre nu? Det är bättre att göra som Jesus säger.

Troligtvis misslyckas jag, jepp. Livet kräver en modifiering annars är jag död inombords om nåt år.

Raschmus
2020-08-10, 10:07

:laugh:

Typ så. Försök att landa i att du är bra som du är oaktat omkrets kring överarmen eller antal pipp per grogg.

Sätt kortsiktiga och långsiktiga mål. Pengar, träning, boende, karriär, whatever ger sällan ångest om man har en rimlig plan och följer den.

Tänker typ; om 10 år skall du ha x antal kronor, besökt x antal länder, druckit x antal olika vinare, springa milen på x antal minuter, provat x antal potentiella hobbies, besökt din släkt x antal gånger. Typ

Sen kan jag känna igen mig väldigt mycket i att ha svårt i att finna intressen. Mitt enda tips är väl att testa en väldigt massa olika saker, stort som smått. Plocka svamp, helgrilla spädgris, plugga ett språk, köp fonder, börja med kampsport, drick 50 olika viner per år, börja löpträna, köp höns, börja spela gitarr, gå med i aktieklubb, köp en kolonilott.

Läskeblask
2020-08-11, 06:59
Jag har börjat jobba mer helger för att slippa helgtristessen och fokuserar mer på hobbyna för att stäbga ut allt annat. Söker även nytt jobb. Korten är utdelade nu gäller det att lyckas bluffa

Zemixed
2020-08-11, 18:09
Troligtvis misslyckas jag, jepp. Livet kräver en modifiering annars är jag död inombords om nåt år.

Jag känner igen mig så väl! Försökte få ordning på mitt liv tillsammans med tjejen över lång tid men löste det inte. Vi gjorde slut nyligen. Mår skit nu men vet det kommer bli bättre.

sumialic
2020-08-11, 19:51
Jag hittade min identitet bakom soffan en gång. Inte en aning hur den kom dit, men letade febrilt efter mitt pass och där låg det - av alla ställen. Märkligt.

Fredszky
2020-08-11, 20:24
Jag hittade min identitet bakom soffan en gång. Inte en aning hur den kom dit, men letade febrilt efter mitt pass och där låg det - av alla ställen. Märkligt.

lol:ade :d

Läskeblask
2020-09-14, 18:05
Hej

Jag bestämde mig för att göra nåt åt mitt liv. Jag tog telefonen i handen om ringde runt till kompisar jag inte sett på länge och har träffat dessa några ggr nu. Rätt nice. En riktigt snygg tjej försökte ragga på mig också så fick min lilla egoboost.

Fick även för mig att byta jobb. Blev erbjuden ett hyffsat betalt jobb men min arbetsgivare höjde lönen med 12000 så sket i det. Jag har även tänkt börja en skolning som jag är intresserad av

Don H
2020-09-14, 21:02
Hej

Jag bestämde mig för att göra nåt åt mitt liv. Jag tog telefonen i handen om ringde runt till kompisar jag inte sett på länge och har träffat dessa några ggr nu. Rätt nice. En riktigt snygg tjej försökte ragga på mig också så fick min lilla egoboost.

Fick även för mig att byta jobb. Blev erbjuden ett hyffsat betalt jobb men min arbetsgivare höjde lönen med 12000 så sket i det. Jag har även tänkt börja en skolning som jag är intresserad av
Now we are talking:thumbup:

Lafayette
2020-09-14, 21:41
Hej

Tung är du bror. Bra jobbat

Diomedea exulans
2020-09-14, 21:41
Now we are talking:thumbup:

Tung är du bror. Bra jobbat

+1, framförallt den där löneförhöjningen, vet inte om jag känner någon som fått en så hög någon gång ens.

CalleP
2020-09-14, 22:08
Utforska det du är nyfiken på så kommer du hitta en riktning som du tycker om.

Läskeblask
2020-09-15, 07:41
Tack my brothers of muscles. Jag har kollat en massa motivationsklipp, fastän jag egentligen tycker dom flesta är dynga, men kom fram till att jag måste jobba svinhårt.

- stiger upp 0700 även på helgerna
- Det jag förr sköt upp, fixar jag direkt
- morgonpromenaderna gör väldigt gott
- satsar på mitt sociala liv och har ändrat inställningen jag haft mot människor i allmänhet
- lyckats höja lönen med 30k på 3 år enbart pga att jag verkligen jobbat hårt
- Lyckats komma bort från dimman av tristess och skit genom att använda all tid produktivt

Jag tror att många lever i nån slags tro att om några år är min situation bättre, tyvärr måste man sluta med det och helt enkelt ta tag i sakerna.