handdator

Visa fullständig version : Vi som gillar vapen

Läskeblask
2020-07-05, 11:01
Förväntar mig ingen supertråd nu men finns här andra som gillar skjutvapen eller håller på med skytte?
Själv gillar jag pistolskytte. Har skjutit med ruger .22, gloch 17, glock 19, walther ppk, cz shadow. Äger inga vapen än iaf. Vapen jag skulle vilja ha i garderoben är AR-15, glock 17, sig sauer 223 och nån trevlig pumphagelbössa. Farsan har en .22 gevär enkelskott från 1895 i skåpet också.

Hur ser ni på vapenpolitiken? Tycker ni det borde vara en rättighet att köpa vapen fritt eller gillar ni nuvarande systemet? Jag är av åsikten att kraven borde vara att man kan bevisa att man aktivt skjuter på bana men inget tävlingstvång eller plikt att vara medlem i nån klubb. Automatvapen är inget för gemene man.

stridis
2020-07-05, 11:15
Hur ser ni på vapenpolitiken? Tycker ni det borde vara en rättighet att köpa vapen fritt eller gillar ni nuvarande systemet?

Fria män har har rätt att beväpna sig.

Läskeblask
2020-07-05, 11:18
Fria män har har rätt att beväpna sig.

Även om du är dömd för våldsbrott?

Fredszky
2020-07-05, 11:19
Eftersom polisen kör med aktivistfasoner borde de inte få hantera licensiering av jaktvapen. Förbud mot "militärliknande" vapen, pistolgrepp och annat trams, löjliga licensansökningstider.

Skulle också vilja ha en AR-15, men det verkar för krångligt att komma in i skytteklubb, smöra ett par år för att sen kanske få en 5-års licens.

För en trevlig pumphagel rekommenderar jag Mossberg 590 A1, riktigt robust byggd & rejäl kvalitutta.

Läskeblask
2020-07-05, 11:26
Eftersom polisen kör med aktivistfasoner borde de inte få hantera licensiering av jaktvapen. Förbud mot "militärliknande" vapen, pistolgrepp och annat trams, löjliga licensansökningstider.

Skulle också vilja ha en AR-15, men det verkar för krångligt att komma in i skytteklubb, smöra ett par år för att sen kanske få en 5-års licens.

För en trevlig pumphagel rekommenderar jag Mossberg 590 A1, riktigt robust byggd & rejäl kvalitutta.

Ja du har rätt. Det har gjorts svårt för oss hederliga människor som gillar att skjuta. Såklart är det bra med krav men om nån skjutit aktivt i typ 5 år så tycker man det inte borde vara så jävla svårt. Det är väldigt populrärt idag vilket gör det svårt att gå med.

skyffelmördarn
2020-07-05, 11:31
Borde vara olagligt med all vapentillverkning som inte är för jakt eller polis/militär.

Läskeblask
2020-07-05, 11:34
Borde vara olagligt med all vapentillverkning som inte är för jakt eller polis/militär.

Varför? Skurkarna skaffar troligtvis sina vapen på svarta marknaden ändå. Det är en populär hobby idag att hålla på med skytte

Fredszky
2020-07-05, 11:35
Ja du har rätt. Det har gjorts svårt för oss hederliga människor som gillar att skjuta. Såklart är det bra med krav men om nån skjutit aktivt i typ 5 år så tycker man det inte borde vara så jävla svårt. Det är väldigt populrärt idag vilket gör det svårt att gå med.

Exempelvis Tikka TAC A1 som nekas tillstånd pga detta.

Jag kringgick och köpte en T3X och satte ner i ett XLT-chassi, satte på bipods och ett zeiss victory sikte, sant stalondämpare (varför licens på dämpade förresten, vad är det för larv?), 10 patroners magasin. Ser nästan exakt ut som denna bild.

https://i.pinimg.com/originals/4e/9e/b7/4e9eb7dd8446f83e79ecb6a369622956.jpg

Skön att skjuta jämfört med original, mindre rekyl, mycket bättre ergonomi. Och det viktigaste är givetvis att den ser riktigt mördarläskig ut vilket ger varenda licenstant hjärtattacker. Enda nackdelen är att den blir typ dubbelt så tung :D

skyffelmördarn
2020-07-05, 11:42
Varför? Skurkarna skaffar troligtvis sina vapen på svarta marknaden ändå. Det är en populär hobby idag att hålla på med skytte

Ja jag vet inte hur det ser ut just nu men det här med att folk ska få fortsätta skjuta är ju enkelt löst, all aktivitet ska ske på skytteklubb och vapen lämnas och låses in där på plats ingenting tas med hem.

Läskeblask
2020-07-05, 11:43

Jag kringgick och köpte en T3X och satte ner i ett XLT-chassi, satte på bipods och ett zeiss victory sikte, sant stalondämpare (varför licens på dämpade förresten, vad är det för larv?), 10 patroners magasin. Ser nästan exakt ut som denna bild.

https://i.pinimg.com/originals/4e/9e/b7/4e9eb7dd8446f83e79ecb6a369622956.jpg

Skön att skjuta jämfört med original, mindre rekyl, mycket bättre ergonomi. Och det viktigaste är givetvis att den ser riktigt mördarläskig ut vilket ger varenda licenstant hjärtattacker. Enda nackdelen är att den blir typ dubbelt så tung :D

Ser cool ut. Tikka gör bra grejjer. Vad eller var skjuter du? Bana eller skog?

Läskeblask
2020-07-05, 11:47
Ja jag vet inte hur det ser ut just nu men det här med att folk ska få fortsätta skjuta är ju enkelt löst, all aktivitet ska ske på skytteklubb och vapen lämnas och låses in där på plats ingenting tas med hem.

Ett alternativ ja. Det är fortfarande lagligt att skjuta i skogen på egen mark

Fredszky
2020-07-05, 11:52
Ser cool ut. Tikka gör bra grejjer. Vad eller var skjuter du? Bana eller skog?

Bana, har inte kommit igång så mycket med skytte än mer än att skjuta in alla puffror (ordentligt :)), var ett bra tag sen sist nu dock.
Jakten får vänta tills senare när jag köpt gård och mark är tanken. Betaljakt i något stackars hägn lockar inte riktigt lika mycket.

Skulle vara kul att hitta något ställe man kan skjuta lerduvor på. Kanske någon har tips runt Sthlm? Där man inte behöver krångla med medlemskap och skjuta med massa annat folk på begränsade tider.
Kollade in Varpsunds bana, kanske är ett alternativ.

Skulle vara riktigt nice att äga en bit mark någonstans på landet ute i ingenstans och skjuta några hundra lerduvor.

Gregow
2020-07-05, 12:10

[.IMG]https://i.pinimg.com/originals/4e/9e/b7/4e9eb7dd8446f83e79ecb6a369622956.jpg[/IMG]

Riktigt trevliga bössor. Synd att det ska sitta aktivister hos polisen och förstöra för folk. Det är t.om. så illa att poliser själva, trots att de är instruktörer och tävlar på hög nivå, nekas licens och måste söka tillstånd månadsvis för att ens fortsätta instruera.

Det här landet, på ren svenska, är helt dumknullat.

För övrigt anser jag inte bara att vapen ska vara lagligt och få bäras fritt, utan även att det ska ske utan centrala register. Det är inte statens sak att kunna spåra hur många bössor någon köpt.

PureWhey
2020-07-05, 12:13
Ja jag vet inte hur det ser ut just nu men det här med att folk ska få fortsätta skjuta är ju enkelt löst, all aktivitet ska ske på skytteklubb och vapen lämnas och låses in där på plats ingenting tas med hem.Jägare då?

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET

Fredszky
2020-07-05, 12:20
Riktigt trevliga bössor. Synd att det ska sitta aktivister hos polisen och förstöra för folk. Det är t.om. så illa att poliser själva, trots att de är instruktörer och tävlar på hög nivå, nekas licens och måste söka tillstånd månadsvis för att ens fortsätta instruera.

Det här landet, på ren svenska, är helt dumknullat.

För övrigt anser jag inte bara att vapen ska vara lagligt och få bäras fritt, utan även att det ska ske utan centrala register. Det är inte statens sak att kunna spåra hur många bössor någon köpt.

Ja, vad ska man göra liksom. Det är vidrigt. De försöker hela tiden försvåra, förbjuda och avväpna det civila. Undrar varför...

Hade gärna haft licens på en mini-14 (semi-automat), men jag var något decennium försent för det tåget tyvärr. Hakade på och köpte en ruger pcc när de var tvungna att godkänna den. Lite klen kaliber (9mm) men annars trevlig med semi-aut med 33 rd mags och 3x/rödsikte på. God för en lerduva i spridning på 80m. De jobbar säkert för att förbjuda ruger pcc:n igen.

skyffelmördarn
2020-07-05, 12:21
Jägare då?

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET

Det skulle kunna fungera på samma sätt, finns inget som säger att en jägare måste ha sitt vapen hemma (Hur ofta behöver man FORT åka iväg på jakt?). Du kan ha en statlig byggnad där du har ditt vapen dit du kan åka och hämta ut den vid jakt, skulle väl förhindra tjuvjakt lite också. Förslagsvis en polisstation.

Fredszky
2020-07-05, 12:24
Det skulle kunna fungera på samma sätt, finns inget som säger att en jägare måste ha sitt vapen hemma (Hur ofta behöver man FORT åka iväg på jakt?). Du kan ha en statlig byggnad där du har ditt vapen dit du kan åka och hämta ut den vid jakt, skulle väl förhindra tjuvjakt lite också. Förslagsvis en polisstation.

Det är väl annars toppen om det finns ett civilt våldskapital därute i stugorna som försvårar angrepp på vår nation?

PureWhey
2020-07-05, 12:24
Det skulle kunna fungera på samma sätt, finns inget som säger att en jägare måste ha sitt vapen hemma (Hur ofta behöver man FORT åka iväg på jakt?). Du kan ha en statlig byggnad där du har ditt vapen dit du kan åka och hämta ut den vid jakt, skulle väl förhindra tjuvjakt lite också. Förslagsvis en polisstation.Du har ingen familj eller släkt ute på öarna hör jag.

Edit: ingen verklighetsförankring kanske är bättre uttryck.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET

Gregow
2020-07-05, 12:32
En jättebra lösning på det enorma problemet med vilda jägare som springer på stan och skjuter folk.

skyffelmördarn
2020-07-05, 12:32
Det är väl annars toppen om det finns ett civilt våldskapital därute i stugorna som försvårar angrepp på vår nation?

Bättre att återuppliva det svenska kärnvapenprogrammet istället, det är med hot om våld du håller gränserna idag och inte med vapen. Att beväpna en befolkning är bara en massa onödigt lidande

skyffelmördarn
2020-07-05, 12:39
Förövrigt låter jag Trädgårdsmöbel ställa hobbyanalys på att ha knivsamlingar, vapen m.m. hemma.

Fredszky
2020-07-05, 12:39
Bättre att återuppliva det svenska kärnvapenprogrammet istället, det är med hot om våld du håller gränserna idag och inte med vapen. Att beväpna en befolkning är bara en massa onödigt lidande

Säg det till vietnameserna.

Sen hjälper inte kärnvapen om hotet kommer inifrån.

Men jag ger dig rätt i att hot om våld är ett bra sätt att behålla freden. Såsom om regeringen plötsligt vill skapa ett third reich. Då är det super att ha en beväpnad befolkning som kan sätta stopp eller försvåra dumheter.

Gregow
2020-07-05, 12:41
Ja, vad ska man göra liksom. Det är vidrigt. De försöker hela tiden försvåra, förbjuda och avväpna det civila. Undrar varför...

Hade gärna haft licens på en mini-14 (semi-automat), men jag var något decennium försent för det tåget tyvärr. Hakade på och köpte en ruger pcc när de var tvungna att godkänna den. Lite klen kaliber (9mm) men annars trevlig med semi-aut med 33 rd mags och 3x/rödsikte på. God för en lerduva i spridning på 80m. De jobbar säkert för att förbjuda ruger pcc:n igen.
En beväpnad befolkning skulle ju kunna få för sig saker som att de har rätt till frihet.
Rätt anmärkningsvärt att dessa personer fått behålla sina jobb. Myndigheter ska liksom fatta beslut grundade i lag. Då kan man inte bara hitta på egna regler. Det är tjänstefel och med tanke på att det skett uppsåtligen och systematiskt, med många som lidit ekonomisk skada av det, bör det anses som grovt och skäl till uppsägning. Men det är väl andra regler som gäller när man står på det godas sida...

Ruger PCC såg trevlig ut. Verkar vara väldigt lite rekyl. Varför ville man förbjuda den? Är det för att det ser ut som ett "ass ault weapon"?

Baskagge
2020-07-05, 12:48
Skulle vilja börja med dynamiskt skytte, men det är fullt på klubbarna. Också lite märkligt system med först till kvarn.

Var medlem i en skytteklubb när jag var yngre och var en del på polisens bana och pangade också. Tröttnade ganska fort på att skjuta småkaliber för man vill ju ha riktiga bössor.

Skulle vilja ha jaktbössor, AR15 och någon pistol eller två. Lite grövre kaliber på pistoler är trevligt att skjuta med.

Fredszky
2020-07-05, 12:50
En beväpnad befolkning skulle ju kunna få för sig saker som att de har rätt till frihet.
Rätt anmärkningsvärt att dessa personer fått behålla sina jobb. Myndigheter ska liksom fatta beslut grundade i lag. Då kan man inte bara hitta på egna regler. Det är tjänstefel och med tanke på att det skett uppsåtligen och systematiskt, med många som lidit ekonomisk skada av det, bör det anses som grovt och skäl till uppsägning. Men det är väl andra regler som gäller när man står på det godas sida...

Ruger PCC såg trevlig ut. Verkar vara väldigt lite rekyl. Varför ville man förbjuda den? Är det för att det ser ut som ett "ass ault weapon"?

Ja det är tjänstefel enligt mig. De följer inte lagen, de följer röda chefer och direktiv uppifrån. Och följder de inte detta får de sparken, blir ett enkelt val. Korrupt :(

Ja, ger de ut licenser för en semi-automat med kapacitet att ta emot mördarlånga magasin är det som att rulla ut mattan för hundratals breivikdåd. Dessutom är vapnet svart vilket gör att det är dubbelt så farligt.

De försökte att sätta stopp (och vägrade ge ut licenser ett bra tag) för rugern som sagt, men de kunde inte motivera egentligen varför och fick ge med sig till slut.

När jag sökte licens ringde handledaren upp mig och ville kolla att jag visste att "man får bara använda 5 skott" i den, samt försökte dumförklara mig och vara nedlåtande. Vidrigt.
Jag sa sa att det enbart gäller vid jakt, inte bana, så skriv inte någon magasinbegränsning på min licens. Så fick utan begränsning. De försöker hela tiden inskränka och motarbeta.

stridis
2020-07-05, 13:01

Då får vi skynda oss innan Sverige ratificerar FN-konventionen om kärnvapenförbud.

Även en blind höna kan finna ett korn, Margot skrev aldrig under. Men kommer Ann Linde?

Gregow
2020-07-05, 13:02
Ja det är tjänstefel enligt mig. De följer inte lagen, de följer röda chefer och direktiv uppifrån. Och följder de inte detta får de sparken, blir ett enkelt val. Korrupt :(

Ja, ger de ut licenser för en semi-automat med kapacitet att ta emot mördarlånga magasin är det som att rulla ut mattan för hundratals breivikdåd. Dessutom är vapnet svart vilket gör att det är dubbelt så farligt.

De försökte att sätta stopp för rugern som sagt, men de kunde inte motivera egentligen varför och fick ge med sig till slut.
Är det direktiv uppifrån som gjort det? Det är nytt för mig isåfall, fast inget som förvånar med tanke på att det bara är sopor i högre led.

Ja jäklar, med 33 skott kan man ju ta ut hela försvaret. Lite som att ljuddämpare gör dig till en tyst lönnmördare. Finns absolut inga andra anledningar till det än att gå Breivik.

Fredszky
2020-07-05, 13:11
Alltså, de flesta myndigheter i vårt land är korrupta och aktivistiska med en röd agenda.

Som med Tikka TAC A1-fallet.

Finns inget lagstöd att neka tillstånd till en repeter, oavsett om det har pistolgrepp, vikbar stock eller handguard med picatinnyrail hela vägen.

Först nekade polisen licenser, utan grund.
Sen prövades det i olika domstolar på olika nivå. Det senaste och högsta (kommer inte ihåg vilken nivå) nekade licens. Polisen mumlade om att man kan skjuta från höften med pistolgrepp, att den ser militärisk ut, blir för kort när man viker den och fan vet allt. Inget som är argument mot licens. Ändå blir domen nekad licens.

Lagen spelar ingen roll, det är känslor som spelar roll/vad direktiven uppifrån är.

Brofessorn
2020-07-05, 13:15
T.ex. Karl Hedins fall ger ju åtminstone intrycket att polisen avskyr jägare och säkert vapeninnehavare också, och går långt i deras aktivism mot dem.

Fredszky
2020-07-05, 13:16
Och det roliga är att de har oändliga resurser att lägga på att förbjuda en repeter, med alla möjliga löjliga argument.

Men att lägga resurser på att motverka tillgången på AK-47or och andra illegala vapen? Ingenting. Eller jo, de skulle göra magasin licenspliktiga. DET skulle verkligen komma åt problemet med illegala vapen och skjutningar. Man tror att det är ett skämt, men det är vad våra politiker sysslar med. Mikael Damberg hävdar att det skulle vara effektivt mot illegala vapen.

Det riktiga skälet är såklart: Kan man inte förbjuda civila att äga exempelvis ruger pcc, kanske man kan förbjuda stora magasin.

PureWhey
2020-07-05, 13:25
Alltså, de flesta myndigheter i vårt land är korrupta och aktivistiska med en röd agenda.

Finns inget lagstöd att neka tillstånd till en repeter, oavsett om det har pistolgrepp, vikbar stock eller handguard med picatinnyrail hela vägen.

Sen prövades det i olika domstolar på olika nivå. Det senaste och högsta (kommer inte ihåg vilken nivå) nekade licens. Polisen mumlade om att man kan skjuta från höften med pistolgrepp, att den ser militärisk ut, blir för kort när man viker den och fan vet allt. Inget som är argument mot licens. Ändå blir domen nekad licens.

Lagen spelar ingen roll, det är känslor som spelar roll/vad direktiven uppifrån är.Att fakta inte spelar roll vid lagstiftning är väl föga förvånande för en som är uppvuxen i Sverige.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET

Läskeblask
2020-07-05, 13:30
Farsan hade problem att få licens på sin .22 från 1800-talet för att pipan var åttakantig(eller sex) istället för rund. Jag menar att det är mystiska regler och lagar. Ok inga automatvapen men varför inte fokusera på individen? Har man licens på en glock med 17 patroners magasin så skall det väl inte vara så invecklat att få licens på gevär med 30 patroners magasin. Om man dessutom är en skytt med lång erfarenhet. Pistolgrepp hit och dit är löjligt.

Läskeblask
2020-07-05, 13:33
Och det roliga är att de har oändliga resurser att lägga på att förbjuda en repeter, med alla möjliga löjliga argument.

Men att lägga resurser på att motverka tillgången på AK-47or och andra illegala vapen? Ingenting. Eller jo, de skulle göra magasin licenspliktiga. DET skulle verkligen komma åt problemet med illegala vapen och skjutningar. Man tror att det är ett skämt, men det är vad våra politiker sysslar med. Mikael Damberg hävdar att det skulle vara effektivt mot illegala vapen.

Det riktiga skälet är såklart: Kan man inte förbjuda civila att äga exempelvis ruger pcc, kanske man kan förbjuda stora magasin.

Exakt. När vi läser om skjutningar så hur många har gjorts av personer med lagliga vapen? Kan slå vad om att inte många gängmedlemmar har licens med dagens kriterier. Jag har själv kollat på mörka webben och där fanns ganska stort urval

Gregow
2020-07-05, 13:40

Lagen spelar ingen roll, det är känslor som spelar roll/vad direktiven uppifrån är.
Jo, så långt är jag med. Vad jag undrar är om det funnits interna riktlinjer hos polisen eller om handläggarna helt på eget bevåg fattat beslut. Jag kan tänka mig att när det tas till domstol kommer myndigheten välja att ställa sig bakom den linjen och driva process utifrån det, men det behöver inte betyda att det varit direktiv uppifrån till att börja med.

Om det varit direktiv uppifrån bör ju cheferna avsättas och i annat fall handläggarna.

Visst är det rent känslostyrt. En het potatis internt hos polisen har t.ex. frågan om de får bära benhölster. Detta för att avlasta ryggen och bland annat göra det lättare att sitta i bilen. Det var det dock någon högre upp som tyckte såg för militäriskt ut, så det gick inte.

Svart bössa med infällbar stock, pistolgrepp och ljuddämpare? Huvvaligen! Det är bara seriemördare som har sånt. Riktiga jägare har tweed, basker och en traditionell hagelbössa för 50,000Kr och speciell gravyr.

Fredszky
2020-07-05, 13:46
Jo, så långt är jag med. Vad jag undrar är om det funnits interna riktlinjer hos polisen eller om handläggarna helt på eget bevåg fattat beslut.

Ja alltså med Tikka TAC A1 och Ruger PCC och massa andra vapen så har det varit antingen får du licens över hela landet, eller tvärtstopp överallt. Med några få undantag för enskilda handledare som inte fått memo:n men som de snart täppt till.

Solklart interna riktlinjer på nationell nivå.

Gregow
2020-07-05, 13:48
Ja alltså med Tikka TAC A1 och Ruger PCC och massa andra vapen så har det varit antingen får du licens över hela landet, eller tvärtstopp överallt. Med några få undantag för enskilda handledare som inte fått memo:n men som de snart täppt till.

Ah ok, tack! Då är det korrupta chefer alltså.

Diomedea exulans
2020-07-05, 13:49
Skjöt lite mauser och luftgevär i mellanstadiet. Tyckte mauser var roligast. Var inte skitdålig på det heller, men min storebror var den verkliga talangen.

Fattar egentligen inte varför jag inte återupptagit det. Föreningen ligger runt hörnet, och det är billigt, kul, manligt och bra kunskap inför zombieapokalypsen.

Läskeblask
2020-07-05, 13:52

Jag hade fått bilden att det är som med läkare antingen får du medicin eller inte, beroende på läkaren. Särskiilt nu om din flickvän är skinhead eller om du postat nånting "opassligt" på nätet så kan de va kört

Fredszky
2020-07-05, 14:02
Jag hade fått bilden att det är som med läkare antingen får du medicin eller inte, beroende på läkaren. Särskiilt nu om din flickvän är skinhead eller om du postat nånting "opassligt" på nätet så kan de va kört

Nu pratar jag om licens beroende på vilket vapen du söker.

Men ska de titta på dig som person, har du prickar i registret kan de säkert köra med lite godtyckliga beslut som kan slå lite olika som du säger.

Det var någon som var med i ett politiskt parti en kortis för massa år sen, han fick återkallade licenser för nåt år sen med motiveringen att han hade umgåtts i fel kretsar. Ett annat fall var precis som du skriver, sambon var med i något högerparti, då nekades licens.

SirLennart
2020-08-19, 18:51
Har någon på kolo några häftiga vapen? upp med bilder

Fredszky
2020-08-19, 20:09
Har någon på kolo några häftiga vapen? upp med bilder

Min Mossberg 590 A1 med Magpul-kit

https://i.imgur.com/h5ZsILw.png

SirLennart
2020-08-19, 22:15
Min Mossberg 590 A1 med Magpul-kit

https://i.imgur.com/h5ZsILw.png

fett mannen, skjuter du många super magnum slugs?

här är min beretta 686 sp1

https://i.imgur.com/n2j7cX4.png