handdator

Visa fullständig version : USA lämnar WHO, Konsekvenser? Bra/dåligt?

Helgehorse
2020-05-30, 14:17
https://www.svd.se/usa-avslutar-who-medlemskap

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpvdMl/tysk-oro-over-att-usa-lamnar-who

Är WHO "korrupt", En dålig organisation?

Vad tycker ni om Who, Eller om beslutet? Känns som det kan bli katastrof, Speciellt när en president dricker/förespråkar medicin som inte har någon evidens bakom sig mot covid 19 t ex, (hydroxiklorokin)

Bob90
2020-05-30, 14:23
Har svårt att se hur "försvårat" samarbete mellan olika forskare och organisationer skulle vara något positivt, likaså bör WHO få en minskad "inkomst".

Har dock personligen ingen uppfattning huruvida WHO som organisation gör ett bra jobb eller om de bara suger upp pengar och agerar bromskloss.

PureWhey
2020-05-30, 14:39
Alla stora organisationer är mer eller mindre korrupta.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Librish
2020-05-30, 14:57
Är inte påläst nog om WHO för att ha en åsikt om det är en bra eller dålig organisation, min gissning är att detta inte har någon större påverkan. Framförallt verkar det väl oklart att det här är ett beslut Trump har rätt att fatta.

Angående beslutet självt så verkar det vara som nästan alla beslut Trump tar: impulsivt, okunnigt, småsint och transparent.

Petoria
2020-05-30, 15:20
Resultatet är att Kina går in och får större inflytande istället. Bra jobbat Trump

Gregow
2020-05-30, 16:00
Resultatet är att Kina går in och får större inflytande istället. Bra jobbat Trump
Då kan ju alla andra lämna WHO istället för att hålla Kina om ryggen.

BelowAverage
2020-05-30, 21:03
Då kan ju alla andra lämna WHO istället för att hålla Kina om ryggen.

Men vad är det du säger? Klart det är Trumps fel att Kina och WHO är korrupt.

:d

Edit: det är roligt hur mycket ansvar Trumps kritiker lägger på honom. Om en Alien såg hur folk snackar om Karln skulle de nog tro att det var någon slags gud. Det är som när muslimer säger "om gud vill det" fast Trump istället.

Klein
2020-05-30, 21:08
Det är ett imperativ att inte vara med i organisationer ledda av marxistiska terrorister. Frågor på det?

High1ander
2020-05-30, 21:29
Det är ett imperativ att inte vara med i organisationer ledda av marxistiska terrorister. Frågor på det?

Även med stängda gränser och allt Icke-globaliserat som din fantasi-dröm så är det väl iaf. fortfarande bra med något "världsorgan" just för smitta.

För framtida smitta kanske åker med brev eller andra varor från något land, så även om "folk" inte smittar så kanske den tar sig förbi gränserna.

Så om något "globalt smittskydds" skulle skapas, hur skulle det se ut enligt dig?

svenbanan
2020-05-30, 21:33
Även med stängda gränser och allt Icke-globaliserat som din fantasi-dröm så är det väl iaf. fortfarande bra med något "världsorgan" just för smitta.

För framtida smitta kanske åker med brev eller andra varor från något land, så även om "folk" inte smittar så kanske den tar sig förbi gränserna.

Så om något "globalt smittskydds" skulle skapas, hur skulle det se ut enligt dig?

Du glömmer att gud kommer skydda de rättrogna.

Brofessorn
2020-05-30, 21:33
Det är jätteviktigt att alla länder går ihop och stöttar ett världsorgan för hälsa, så att nästa gång en pandemi inleds kan de återigen förneka det in i det sista, shilla Kina för kung och fosterland, och ge behövande afrikanska länder felande virustest.

TranceII
2020-05-30, 21:37
Men vad är det du säger? Klart det är Trumps fel att Kina och WHO är korrupt.

:d

Edit: det är roligt hur mycket ansvar Trumps kritiker lägger på honom. Om en Alien såg hur folk snackar om Karln skulle de nog tro att det var någon slags gud. Det är som när muslimer säger "om gud vill det" fast Trump istället.

Är de korrupta och i så fall hur? De har väl fått rättfärdig kritik för att de litat på Kina för mycket i detta fallet och man kan säkert gräva mer i det men hur är de korrupta?

Har Kina haft större inflytande än USA på WHO historiskt? Det är inte direkt så att USA är en passiv medlem i organisationer som dessa.

Marxistiska terrorister? Du går verkligen all in.

skyffelmördarn
2020-05-30, 21:47
Att bara resa på sig och lämna gör ju inget bättre.

Klein
2020-05-30, 22:27

Namnet skulle vara ömsesidigt stängda gränsers organisation, loggan skulle vara en bepansrad brofist, och Nigel Farage skulle stå i talarstolen som är en pyramid bestående av globalisters skallar.

Gregow
2020-05-30, 22:35
Namnet skulle vara ömsesidigt stängda gränsers organisation, loggan skulle vara en bepansrad brofist, och Nigel Farage skulle stå i talarstolen som är en pyramid bestående av globalisters skallar.
Kommer bli härligt sen när vi har det perfekta folkhemmet och icke rättrogna skjuts när de försöker fly över gränsen.

High1ander
2020-05-30, 22:36

Nej, men seriöst, hur ska samarbetet se ut? Vilka krav/rättigheter ska organet få ha, dvs. kräva nedstägning, information om utbrott, osv?

Klein
2020-05-30, 22:42
Nej, men seriöst, hur ska samarbetet se ut? Vilka krav/rättigheter ska organet få ha, dvs. kräva nedstägning, information om utbrott, osv?

Jag vet inte och jag bryr mig inte. Jag håller zombierna stångna från mitt torn.

Klein
2020-05-30, 22:44
Kommer bli härligt sen när vi har det perfekta folkhemmet och icke rättrogna skjuts när de försöker fly över gränsen.

Skjuten i pannan i så fall av andra länders gränspatruller.

FoolsGold
2020-05-30, 23:17
Jag vet inte och jag bryr mig inte.

Så du trollar bara med andra ord?

BelowAverage
2020-05-30, 23:25
Är de korrupta och i så fall hur? De har väl fått rättfärdig kritik för att de litat på Kina för mycket i detta fallet och man kan säkert gräva mer i det men hur är de korrupta?

Har Kina haft större inflytande än USA på WHO historiskt? Det är inte direkt så att USA är en passiv medlem i organisationer som dessa.

Jag tycker det var korrupt att låtsas att inte höra intervjuarens frågor om Taiwan. Antingen visa att de är nickedocka åt Kina genom att förneka Taiwan, inte detta mellanspel. Detta såg väldigt korrupt och ärligt ut, tyckte jag.
Sen förstår jag inte heller meningen med WHO som organisation om de bara lyssnar på länders myndigheter och speglar dessas uttalanden. Är WHO ens någon expertis ifall Kina säger "detta smittar inte mellan människor" och WHO istället för undersöka väljer att upprepa "detta smittar inte mellan människor. Om det är allt de gör, varför ens ha WHO? Vi kunde bara ha lyssnat på Kina istället. Eller kanske USA ifall det hade varit dem, men det var det inte den här gången.

Klein
2020-05-30, 23:27
Så du trollar bara med andra ord?

Nej. Bara i en arselhatts värld faller det på mig att konstruera en alternativ globalistisk organisation att ersätta den jag lämnat.

TranceII
2020-05-31, 00:39
Jag tycker det var korrupt att låtsas att inte höra intervjuarens frågor om Taiwan. Antingen visa att de är nickedocka åt Kina genom att förneka Taiwan, inte detta mellanspel. Detta såg väldigt korrupt och ärligt ut, tyckte jag.
Sen förstår jag inte heller meningen med WHO som organisation om de bara lyssnar på länders myndigheter och speglar dessas uttalanden. Är WHO ens någon expertis ifall Kina säger "detta smittar inte mellan människor" och WHO istället för undersöka väljer att upprepa "detta smittar inte mellan människor. Om det är allt de gör, varför ens ha WHO? Vi kunde bara ha lyssnat på Kina istället. Eller kanske USA ifall det hade varit dem, men det var det inte den här gången.

Taiwan är speciellt. Från wikipedia:

Taiwan, officiellt Republiken Kina (中華民國; 中华民国; Zhōnghuá Mínguó), är en stat med kontroversiell politisk status som omfattar ön Taiwan i Stilla havet och några mindre öar, bland andra Pescadorerna, Jinmen och Matsu-öarna. Taiwan gör anspråk på det kinesiska fastlandet som sedan år 1949 hävdas av Folkrepubliken Kina. År 1945–1971 företrädde Taiwan även fastlands-Kina i FN:s generalförsamling och FN:s säkerhetsråd.

Den moderna statsbildningen har sitt ursprung i republiken Kina, som grundades 1 januari 1912 på det kinesiska fastlandet sedan den kinesiska revolutionens ledare Sun Yat-sen återvänt från sin exil i USA, då det flertusenåriga dynastiska kinesiska kejsardömet (då under ledning av den manchuriska dynastin Qing) avskaffades. År 1949, i samband med att Mao Zedong och Kinas kommunistiska parti utropade den nya staten Folkrepubliken Kina i Peking, flydde hela det tidigare kinesiska ledarskapet, inklusive merparten av den kinesiska armén, till ön Taiwan. Där skapade de en ny statsadministration, som i konkurrens med folkrepublikens ledare i Peking gjorde anspråk på att företräda hela Kina.

Folkrepubliken Kina, som kontrollerar fastlandet, anser å sin sida att ön Taiwan är en ännu ”icke-befriad” del av Folkrepubliken Kina. Taiwan erkänns som suverän statsbildning idag av 25 stater (de allra flesta i Latinamerika, varav den största är Paraguay), och är därmed en av få fungerande demokratier som saknar plats i Förenta nationerna. Se vidare Taiwans politiska status.

De flesta länder stödjer "One China", vilket betyder att fastlands-Kina har rätt till Taiwan men det är något status quo nu där länder jobbar runt det. USA har ingen officiell ambassad men de sköter det på annat sätt osv.

Så i praktiken så är Taiwan en fungerade demokratisk stat men den är inte erkänd som en sådan in FN så WHO har lite problem hur man skall förhålla sig där. Men visst är det lite löjligt och jag vet inte hur andra FN-organisationer sköter det.

Sedan angående smittsamhet och vad som kommunicerades så var det ganska få dagar vi pratar om och man kan läsa kommunikationen och när den skedde här: https://www.who.int/news-room/detail/27-04-2020-who-timeline---covid-19

Jag tror de gjorde en del fel och framför allt de senare motståndet mot travel restrictions känns konstigt och jag tror det är bra att de granskas men jag tror också de offras lite i det politiska spelet för att västerlänska länder var inte redo.

BelowAverage
2020-05-31, 06:44
Taiwan är speciellt. Från wikipedia:

De flesta länder stödjer "One China", vilket betyder att fastlands-Kina har rätt till Taiwan men det är något status quo nu där länder jobbar runt det. USA har ingen officiell ambassad men de sköter det på annat sätt osv.

Så i praktiken så är Taiwan en fungerade demokratisk stat men den är inte erkänd som en sådan in FN så WHO har lite problem hur man skall förhålla sig där. Men visst är det lite löjligt och jag vet inte hur andra FN-organisationer sköter det.

Sedan angående smittsamhet och vad som kommunicerades så var det ganska få dagar vi pratar om och man kan läsa kommunikationen och när den skedde här: https://www.who.int/news-room/detail/27-04-2020-who-timeline---covid-19

Jag tror de gjorde en del fel och framför allt de senare motståndet mot travel restrictions känns konstigt och jag tror det är bra att de granskas men jag tror också de offras lite i det politiska spelet för att västerlänska länder var inte redo.

Du har nog en poäng i att det kan vara smidigt för västvärlden att skylla allt på WHO istället för att ta eget ansvar. Klassiska två fel gör dock inte ett rätt, WHO har inte gjort mindre fel för att t.ex Sverige varit illa förberett.

Men som sagt, jag vet att jag suttit på discord och pratat om Covid-19 tidigt under december, kanske att det började snackas redan i november. Då var jag med i diskussioner ifall det var aerosol eller ren luftsmitta. Sedan började bilder komma på hur Kina bulldozrade igen vägarna in till Wuhan. Då tänkte man ju de inte lär ta till sådana åtgärder ifall det inte smittar mellan människor.
Svårt att inte bli besviken på MSB eller vilka som nu har ansvaret i Sverige, beredskap innebär i mina ögon att räkna med det värsta, inte hoppas att världsomspännande pandemier väljer att inte komma till Sverige pga anledningar.
Det hela är en stor shitshow på alla vis, och nu har vi världens spektakel över något som inte ens är särskilt dödligt.

TranceII
2020-05-31, 13:52
Du har nog en poäng i att det kan vara smidigt för västvärlden att skylla allt på WHO istället för att ta eget ansvar. Klassiska två fel gör dock inte ett rätt, WHO har inte gjort mindre fel för att t.ex Sverige varit illa förberett.

Men som sagt, jag vet att jag suttit på discord och pratat om Covid-19 tidigt under december, kanske att det började snackas redan i november. Då var jag med i diskussioner ifall det var aerosol eller ren luftsmitta. Sedan började bilder komma på hur Kina bulldozrade igen vägarna in till Wuhan. Då tänkte man ju de inte lär ta till sådana åtgärder ifall det inte smittar mellan människor.
Svårt att inte bli besviken på MSB eller vilka som nu har ansvaret i Sverige, beredskap innebär i mina ögon att räkna med det värsta, inte hoppas att världsomspännande pandemier väljer att inte komma till Sverige pga anledningar.
Det hela är en stor shitshow på alla vis, och nu har vi världens spektakel över något som inte ens är särskilt dödligt.

Jag tror din tidslinje är fel. Varifrån skulle ni ens fått den information så tidigt även om det potentiellt har funnits fall vid den tiden? Doktorn som blev känd som whistleblower och skrev att han trodde det var SARS gjorde det den 30 december. Hubei stängdes den 23 januari.

FoolsGold
2020-05-31, 13:52
Nej. Bara i en arselhatts värld faller det på mig att konstruera en alternativ globalistisk organisation att ersätta den jag lämnat.

OK point taken, även om det nu inte är du som har lämnat WHO.

lördagsgrogg
2020-05-31, 13:58
Är inte påläst nog om WHO för att ha en åsikt om det är en bra eller dålig organisation, min gissning är att detta inte har någon större påverkan. Framförallt verkar det väl oklart att det här är ett beslut Trump har rätt att fatta.

Angående beslutet självt så verkar det vara som nästan alla beslut Trump tar: impulsivt, okunnigt, småsint och transparent.

+1

Han är en mästare på att förleda uppmärksamhet från sina egna tillkortakommanden. Kunde han sätta dit Twitter så gjorde han gärna det helt utan att skänka en tanke på att det vore moraliskt och konstitutionellt fel.

Gregow
2020-05-31, 14:02
Skjuten i pannan i så fall av andra länders gränspatruller.
Vilken härlig värld du drömmer om.

Hemi
2020-06-02, 03:56
I media handlar det mest om pandemin men det kan bli andra problem. USA skulle stå utanför och om mediciner så är det ingen fördel för dem. U-länder kanske inte får tillgång till annars vanliga mediciner som antiparasit t ex. Samt andra saker som kan poppa upp och sprida sig, som tar längre tid att lösa eller inte alls.

Europa tillverkar mycket men det finns en del samarbeten på det sätt att olika ämnen kommer från olika ställen etc. Som jag skrev för något år sedan i en annan tråd att man kanske skall tänka en eller två ggr innan man gör sig beroende av en lite speciell medicin för resten av livet, om det finns ett annat val. Världen ändras, tillgång på mediciner är olika beroende på vart man bor.

För USAs del kanske Trump har någon baktanke att alla blir beroende av dem för det som tillverkas där.