handdator

Visa fullständig version : Den stora tråden om mellanmänskliga relationer

Brofessorn
2020-05-17, 22:38
Fick grönt ljus från högsta ort.

Relationer är en viktig del av livet och är oundvikliga. Därför är det viktigt att måna om dem. Vissa sociala förbindelser kan vi välja själva och andra inte. Det finns förväntningar på hur vi ska uppträda i relationen utifrån vilken roll vi har. Att fundera över vilken eller vilka av våra egna roller som ingår i relationen och vilken roll eller roller den andra har, kan ibland underlätta samarbetet. Våra olika förbindelser styrs även i hög grad av sociala roller och sociala normer.

I den här tråden diskuterar vi allt som har med mellanmänskliga relationer att göra.

Diomedea exulans
2020-05-17, 22:42
Ojoj, jag kan inte vänta till den handlar om mig.

ChuckTesta
2020-05-17, 22:47
Bara att låsa tråden direkt då.

skyffelmördarn
2020-05-17, 22:50
https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/000/636/113/d8c.gif

Brofessorn
2020-05-17, 22:51
Hur går det för dig och dina mellanmänskliga relationer, Skyfflis? Var det inte du som hade problem att berätta om dig själv för folk på jobbet osv?

Sasquatch
2020-05-17, 23:09
https://www.nytimes.com/2020/05/16/world/asia/coronavirus-japan-household-work.html?action=click&module=Top%20Stories&pgtype=Homepage
Mr. Kataoka, a marketing web consultant, believed he was already doing his share. He gave his wife a list of tasks he regularly performs: bathing their two pre-school-age children, washing dishes, overseeing tooth brushing.

How little he knew. In a meticulous spreadsheet, Ms. Kataoka, a nursing student, enumerated her 210 tasks to his 21.
Min spontana reaktion är jag hellre är ensam resten av livet än att bo ihop med någon som kan göra en lista på 210 dagliga hushållsuppgifter.

Men frågan är, om två personer bor ihop, den ena laid back med hög tolerans för oreda, den andra ett städfreak som ständigt är igång, är det då rimligt/rättvist att slarvern måste "höja sig" till städfreakets nivå för att de ska kunna dela jämnt på hushållsarbetet?

Ett Orm
2020-05-18, 00:52
https://www.nytimes.com/2020/05/16/world/asia/coronavirus-japan-household-work.html?action=click&module=Top%20Stories&pgtype=Homepage

Min spontana reaktion är jag hellre är ensam resten av livet än att bo ihop med någon som kan göra en lista på 210 dagliga hushållsuppgifter.

Men frågan är, om två personer bor ihop, den ena laid back med hög tolerans för oreda, den andra ett städfreak som ständigt är igång, är det då rimligt/rättvist att slarvern måste "höja sig" till städfreakets nivå för att de ska kunna dela jämnt på hushållsarbetet?
Det blir en fråga om acceptans inte rättvisa. Är det värt striden?

Anton Fräs
2020-05-18, 04:19
Det blir en fråga om acceptans inte rättvisa. Är det värt striden?

Precis, man får hitta en kompromiss som fungerar långsiktigt för båda.

trädgårdsmöbel
2020-05-18, 05:57
[url]

Det är könsberoende! Kvinnans standard gäller.

Ja, slarvern måste höja sig. Att må dåligt över stök, trumfar att slippa göra något åt stök.

Mental
2020-05-18, 06:02
Fick grönt ljus från högsta ort.

.

Sorry, Jag är ateist. Inkom med namn på den som godkänt tråden så låser jag upp den.