Visa fullständig version : "göra slut" med vänner
Tjenatja
2020-05-11, 01:09
Tycker ni att det är "fittigt" eller dålig stil att låta vänskaper rinna ut i sanden, eller är det bättre att göra "slut". Har nämligen några "vänner" som man märker innerst inne inte är riktiga vänner även fast jag har ansett det under perioder, men man känner falksheten. Dem är lite stalkersaktiga och snor bara energi känns de som. De vill få mig att dricka osv då de vet att jag mår dåligt några dagar efter. I princip bara göra saker jag inte mår bra av, ha osköna konversationer osv. Fast inte runt folk, då är som sköna. Därav att jag ens hängt med dom. Är inte en svag människa så jag kan hantera det och har brytit med båda genom att låta de rinna ut i sanden. Blir mest generad att de lägger den energin på mig. Bör jag säga till dom att jag inte vill umgås med dem? Och hur ärlig bör jag vara?
Tjenatja
2020-05-11, 01:11
Ska tilläggas att de fortsätter höra av sig vill ha tips, råd, ses osv
Tjenatja
2020-05-11, 01:22
Lol
Tjenatja
2020-05-11, 01:24
run.
Nope inte en chans, givande svar!
Låter som ni inte varit särskilt tajta från första början?
Men med mina närmaste vänner har vi kunnat ta upp ett sådant här ämne utan att det har varit någon big deal och kunnat konstatera att våra "häng" har varit mer av kvantitet än kvalitet senaste tiden. Då har vi tagit lite paus och fokuserat på annat och sedan hörts efter någon månad eller månader igen och det har varit som vanligt igen. Ofta hinner man ju reflektera och utvecklas lite grann under tiden också och kan ha fått nya perspektiv som förbättrar relationen på sikt.
Min bästa polare har en dekadent livstil, äter osunt, är gravt överviktig, dricker flera gånger i veckan, har inget intresse av relationer med kvinnor förutom att idka älskog med prostituerade kvinnor och när han tittar på porr. Han har typ noll mål med livet (men är förbannat skön ändå). Men han inser också att han kan ha en negativ påverkan på mig, som faktiskt är extremt motiverad och vi brukar kunna ha lite paus ibland, inte så att hans ego såras av det.
Så vill du på något vis ha kvar dessa personer i ditt liv så tycker jag du bör ta upp det med dem och berätta att du tycker att varit mer kvantitet än kvalitet och du tror det skulle vara bra med en paus därför att du känner att det har viss negativ påverkan när de t. ex. vill få dig att dricka medan du strävar efter att leva ett mer hälsosamt liv osv.
Kan de lägga sina egon åt sidan, fine. Annars gå dina egna väg i livet oavsett.
Läskeblask
2020-05-11, 08:00
Det är väl bara att låta bli att ha kontakt
Den är svår. Jag har vänner som "gjort slut" med vänner, och det har väl varit obekvämt som förväntat, men då har det inte varit några osäkerheter.
Sen har jag vänner som gjort motsatsen och låtit det rinna ut i sanden. Det fungerar oftast det med, men det lämnar väldigt mycket utrymme för osäkerhet och då kan det ju bli att personerna hör av sig igen.
En fråga jag tror är viktig att ställa är om man tycker det kan vara värt att ge ett försök att rädda vänskapen genom att vara ärlig mot dem och säga att du inte är bekväm i vad vänskapen gör/är. Och kanske ge dem en chans att ändra det.
Känner man inte så alls, då är det bäst att avbryta vänskapen så klart.
Har själv vart i en liknande situation i höstas/vintras, en av mina "närmare" vänner som egentligen värnar mig gott vill på samma gång inte att man lyckas, åtminstone inte "bättre" än vad vännen själv gör i samtliga aspekter i livet.
Han är smart, intelligent men på samma gång så råder en viss "osäkerhet" över hans handlingar. Vilket han försöker trycka ut på andra i sin närhet (Flickvän & bästa vänner), framförallt inför andra människor.
Jag visste att jag inte kan föra en vettig diskussion/säga vad jag tycker för det hela skulle sluta med en argumentation om "varför han är en bra vän". Argumentera, det gillar han verkligen och jag avskyr det, speciellt när det alltid handlar om att ha "rätt eller fel" och inte fakta/känslor samt att egot blir inblandat.
Mitt sätt att gå var att jag helt enkelt skrev honom på FB, berätta vad jag tyckte och tänkte samt avsluta med det jag nämnde ovan. Att ett av problemen är att du inte kan ta kritik utan att det ska bli ett argument för sitt eget ego och hela argumentet går ut på att "ha rätt"=> vinna.
Som ni förstår själv, går det inte att prata med en sån person i det läget.
Jag blockera han utan chansen att svara, för jag visste att det skulle bli lättare för mig men samt att han måste reflektera över det han själv gör. Vissa kan tycka det är väldigt fegt, tro mig, det gjorde han också. Samtidigt hade han mist en vän och blev väldigt deprimerad och tänkte över vad jag skrivit samt börja reflektera över hans samtliga relationer.
Fick även höra från flickvännen att han tagit ut sin ilska/ledsenhet mot henne (inte fysiskt, bara psykiskt) och hon förstod mig till 100 vad jag snacka om när jag berätta om vad han gör.
Snabbspolning 4 månader framåt, han sökte upp mig i person på en bar, ville prata ut om allt. Först berätta han att han trodde jag bara hade någon "period" och det inte skulle vara länge, sedan insåg han att det var på riktigt => Förbannad och ledsen samtidigt, vilket han tog ut på sin flickvän ännu mer (blev så dåligt att hon var väl på väg att sticka), sedan börja han förstå att det varken är mitt fel eller flickvännens fel att han beter sig så här, utan hans eget. Han tänkte länge på vad han själv gör som knuffar bort andra och berätta det rakt ut och sa på samma gång "det är svårt att avlära sig något man gjort hela livet men jag vill bli vän igen och du har rätten att säga upp kontakten igen, men jag vill höra det och tänker inte slåss över att ha "rätt", utan accepterar att jag gör fel.
Faktiskt gått väldigt smärtfritt nu i några månader och klart det är svårt att få en gammal hund att sitta men viljan finns att förbättras och hade han inte velat förbättras hade vi inte vart i kontakt. Så det kan gå båda vägarna för dig som TS, men vill personerna förbli vän med dig så kommer dem förbättra sig, bara du ger tydliga punkter på vad felet är. Vill de inte förbättra sig, då har din instinkt vart helt rätt och du har tagit den rätta approachen att "göra slut" med sin vän
Detta beslut tog jag verkligen inte på en dag, jag hade grubblat fram och tillbaka på det i några år. Vilket kanske har vart dumt, men jag vet till nästa gång om något försöker med det där så kan man avsluta det i tid utan att må dåligt ett längre tag. Varför jag inte tog "rinna ut i sanden" approachen, var för att han hör av sig på meddelande, svarar jag inte på någon dag så ringer han. Det hade bara blivit konstigare i sådana fall och jag hade aldrig gett han chansen att förbättra sig.
Sedan har andra, mindre viktiga relationer, också tagit slut genom att köra på "rinna ut i sanden". Den är ganska lätt, skriv bara korta svar med fakta men fråga inte frågor/hör inte av dig eller liknande, då kommer personen (förhoppningsvis) ge upp efter ett tag.
trädgårdsmöbel
2020-05-11, 10:35
Att "göra slut" med vänner kan nog bli rätt dramatiskt. Lite fördomsfullt kanske speciellt om bägge vännerna är av kvinnligt kön. Jag skulle nog "låta det rinna ut i sanden" istället.
Läskeblask
2020-05-11, 10:51
Låt det rinna ut bara, säg att du har nåt annat för dig om de ringer. Folk brukar sluta efter en tid. Jag var i samma situation men har ändå fortsatt ha kontakt, de som gillar att festa hittar ofta likasinnade
EagleEye
2020-05-11, 11:12
De har redan skadat dig. Om du säger upp kontakten förlorar du. Vad du ska göra är att vara falsk tillbaka. Utnyttja dem till att få det du vill ha. När de väl märker det kommer de själva säga upp kontakten och då har du vunnit.
Magnus N
2020-05-11, 11:15
Bara säg åt dem att du inte vill ses, vad är det värsta som kan ske? Bästa lösningen på båda håll, dras det inte ut. Att spela något spel för att det ska lösas på det håll är bara löjligt
shut teh face
2020-05-11, 11:17
Jag har själv aldrig eller själv blivit utsatt för något annat än radiotystnad.
Det känns lite fisigt att säga till någon att de inte är bra som en vän och vi borde sluta vara vänner. Bara acceptera skillnaderna som finns eller som vuxit fram.
Exemplet på rövarslerna som TS tar upp skulle jag inte kalla några vänner ens från början, de verkar bara vara rövarslen.
Brofessorn
2020-05-11, 11:18
De har redan skadat dig. Om du säger upp kontakten förlorar du. Vad du ska göra är att vara falsk tillbaka. Utnyttja dem till att få det du vill ha. När de väl märker det kommer de själva säga upp kontakten och då har du vunnit.
När man är en riktigt douchebag brukar folk plötsligt behandla en som alfan i rummet, så jag plusettar det här. Antingen blir du helt plötsligt avgudad, eller så säger de upp kontakten åt dig.
Har och håller faktiskt på. Han är inte otrevlig eller något dåligt, är en bra kille, men tråkig och han irriterar mig och jag uppskattar inte hans sällskap längre - tyvärr. Vi har umgåtts i över 30 så det är inget man bara gör, jag vill inte vara otrvlig eller såra honom. Så jag håller mig helt enkelt undan så gått det går.
Ser faktiskt hellre att han tycker att det är jag som beter mig än säga som det är.
Diomedea exulans
2020-05-11, 17:15
Bara var dig själv så kommer folk sluta gilla dig, funkar alltid för mig.
Tjenatja
2020-05-11, 23:16
Skrev precis ett fett jävla inlägg som försvann, fick iaf bearbetning i mig själv via det. Surt att de inte delades, orkar inte skriva ett nytt just nu desvärre! Tack alla för svar
trädgårdsmöbel
2020-05-12, 09:51
Bara var dig själv så kommer folk sluta gilla dig, funkar alltid för mig.
Hahaha för mig med +1000 000.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.