handdator

Visa fullständig version : Vilket tandskydd är bäst när man ska sova?

Iliyas
2020-04-27, 09:33
Vilket tandskydd tycker ni är bäst? Jag både snarkar och biter hårt när jag sover.

Har testat NightGuard Universal bettskena och Snoreeze snark skena.

Har ni några tips?

r1kkie
2020-04-27, 09:44
Det bästa är helt klart ett personligt som är framtaget inviduellt.

Hade för några år sen problem att jag pressade tänder väldigt mycket som tillslut ledde till en överbelastad käkmuskel. Kunde knappt öppna munnen utan att det gjorde ont och äta vissa saker var bara glömma. Äta ett äpple utan att skära det i bitar va en omöjlighet.

En bettskena som är framtagen av tandläkare/bettfysiolog kostar en slant men livslängden är 15+ år om man sköter om den.

Jag fick då en bettskena som var anpassad efter mina tänder så trycket från tandpressningen kunde fördelas jämt ut över alla tänder istället för som på mig mellan ett par tänder då det glappa mellan resten.

wintersnowdrift
2020-04-27, 10:17
Vilket tandskydd tycker ni är bäst? Jag både snarkar och biter hårt när jag sover.

Har ni några tips?

Säger som ovanstående: formgjut en skena hos tandläkare. Jag har precis gjort det, gick på lite drygt 3500 kr.

rosto
2020-04-28, 12:04

Har ni några tips?

Formgjuten skena fungerar men kräver en del tillvänjning. Jag har två stycken för jag slarvade bort den ena en tag så du kan få köpa den andra billigt ;)

Iliyas
2020-04-28, 18:35
Tack för tipsen blir nog till tandläkaren och fixa någon bettskena.
Finns det något man kan göra så att man slutar bita ihop när man sover?

BrunoC
2020-04-28, 18:51
Varför inte tejpa hela käften så det sitter stilla och stabilt istället?

De som snöat in på andning brukar göra det för att kunna andas med näsan istället.
Win-win.

rosto
2020-04-28, 18:52

Stress? Ärligt talat så vet jag inte, jag har nästan gnisslat ner halva framtänderna och min tandläkare är inte nöjd med mina tänder.

r1kkie
2020-04-29, 08:07

Troligtvis inte. Stress, orolighet kan vara bidragande orsaker men i princip omöjligt att peka på en orsak å säga att det är därför.