handdator

Visa fullständig version : Blir barn som växer upp på landet lite eljest?

mini
2020-04-24, 12:23
Är stadsungar smartare och får bättre chanser i livet än ungar som växer upp med landsbygdens små skolor och torftiga utbud av aktiviteter och kultur?

Petoria
2020-04-24, 12:24
Ja

StarkaUlf
2020-04-24, 12:26
Vi hade en pizzeria som hette Eljest här i krokarna. Hade riktigt goda stenugnsbakade pizzor, men nu finns dom inte kvar.

Men jag svarar nej på frågan om smartare (med viss reservation för vad som räknas som "på landet". Jag tror vi har väldigt olika bilder av det här på kolozzeum.)

Rikard Jansson
2020-04-24, 12:30
Vilken värdelöst utformad fråga :laugh:

mini
2020-04-24, 12:32
Vilken värdelöst utformad fråga :laugh:

Du bor i Svanskog. Klart du inte förstår frågan.

en stor stark
2020-04-24, 12:34
Du bor i Svanskog. Klart du inte förstår frågan.

Haha :d

delta_mats
2020-04-24, 12:35
De blir lite mer inskränkta ja. Men mer praktiskt lagd och betydligt händigare än en stadsunge. Upplever också att lantungar är trevligare och bättre uppfostrade och inte lika egocentriska.

Diomedea exulans
2020-04-24, 13:27
Ja.

Stuffer
2020-04-24, 13:43
Nej att storstadsbor är så mycket smartare skulle jag inte säga utan intelligens är nog något som är random spritt över befolkningen. Åtminstone inte att man är smart som följd av att man är född i en storstad.
Stor påverkan har såklart att det är i storstäderna de stora högskolarna och universitet finns. "Smarta" lantisar söker sig ofta in till städerna när de vill studera och göra karriär. Flödet av utbildade människor tillbaka ut på landet är betydligt mindre.

Tyvärr måste man ofta flytta på sig bort från landet för att göra karriär.
Sen kan det såklart vara så att stadsungar har föräldrar med större/bättre kontaktnät som möjliggör bra karriärsmöjligheter. Stadsungarna kan alltså också göra fin karriär utan att egentligen behöva vara särskilt smarta.

Ett Orm
2020-04-24, 13:53
Gissar på att i storstan så grupperar sig folk mer tydligt, så där det krävs smartisar så finns det nästan bara smarta och vice versa.
Men på landet så får man ta lite vad man har och då får de inte fullt så smarta en lite mer framträdande roll och gör större skillnad. Samt om man är smart och driftig kanske man inte blir kvar i hålan utan söker sig till staden och gemenskapen med andra smarta.
men själva uppväxten tor jag inte inte har så stor betydelse för just den saken.

geoff
2020-04-24, 14:11
Nej att storstadsbor är så mycket smartare skulle jag inte säga utan intelligens är nog något som är random spritt över befolkningen. Åtminstone inte att man är smart som följd av att man är född i en storstad. [..]
+1

Intelligens är ju >95% genetiskt. Det är väl också ganska ärftligt, vilket skulle kunna göra att det föds mer "smarta ungar" där smarta blivande föräldrar flockas.

Bob90
2020-04-24, 14:31
Blir barn som växer upp på landet lite eljest?

För tankarna osökt till denna guldklimp :d

J1mwYO5tKHw

ceejay
2020-04-24, 14:33
Eller blir barn som växer upp i stan eljest?

skyffelmördarn
2020-04-24, 14:36
Alla vet att det är folk från landet som får nationen att rulla.

ZWijx_AgPiA

StarkaUlf
2020-04-24, 14:37

Oh ja.

Armed Dingo
2020-04-24, 14:37
Man blir inte smart av att växa upp i storstan. Men är du smart och växer upp på landet och kanske är ensam smart, hur och med vem ska du få utlopp för din smarthet? Både vad gäller umgänge med folk som tänker likadant och med utbildning+jobb. Det finns så mycket färre smarta i mindre orter pga mindre befolkning.

Om man är under medelintelligent tror jag man mår bättre av att växa upp "på landet". Där kan man leva i sin illusion om att man är normalintelligent eller till och med smart utan att verkligheten pickar hål på den. I en storstad däremot blir det ganska tidigt tydligt vem som är vad.

Det finns andra nackdelar med att växa upp i en storstad. Inkapabel att genomföra de lättaste sysslor t.ex, eller en tro att allt kommer lösa sig bara av att låta åren gå.

För att sammanfatta tror jag knappt det gör någon skillnad alls. Den som har talang kommer upptäcka det förr eller senare. Den som inte har talang för något kommer inte få det heller. Oavsett var man växer upp.

d1anny2
2020-04-24, 14:46
Har tänkt växla från storstan till mindre ställe hyfsat snart. Blir intressant att se om där är någon skillnad på lågstadiebarn generellt i barnens klasser.

mini
2020-04-24, 15:01
Har tänkt växla från storstan till mindre ställe hyfsat snart. Blir intressant att se om där är någon skillnad på lågstadiebarn generellt i barnens klasser.

Flyttar du för barnens skull eller annat?
Jag är splittrad.

Edit: jag kom just på att jag är uppvuxen på landet. Fan.

d1anny2
2020-04-24, 15:07
Flyttar du för barnens skull eller annat?

Jag är splittrad.

Edit: jag kom just på att jag är uppvuxen på landet. Fan.

Flyttar främst för allas del. Vill ha närmre till natur i alla dess former. Samt ha ett hus lagom lantligt med rejäl tomt. Så jag kan preppa ifred [emoji3]
Upplever ett meningstapp i vardagen. Fixa, lämna, jobba, hämta osv. Sen är man i lägenhet (bunker) för mkt och det är ett visst meck att ta sig ut i naturen. Och då är det inte ens "riktig" natur. Blir kvitt den känslan när jag spenderat ett par timmar ute-ute.

Jag är uppvuxen i håla med befolkning på 50t. Hemskt ställe. Lite mer insnöat men finns bra folk.

stridis
2020-04-24, 15:15
Är stadsungar smartare och får bättre chanser i livet än ungar som växer upp med landsbygdens små skolor och torftiga utbud av aktiviteter och kultur?

Varför inte bo semi-lantligt nära en av Sveriges större städer?

De blir som ett sillstim.

Nå genetiskt lär stockholmare vara intelligentare om jag kommer ihåg mönstringsresultaten rätt, det där med brain-drain från övriga landet är inte en helt ny företeelse.

vicarious
2020-04-24, 15:37

Kan bara utgå från min egen uppväxt men känns mer som en fördel än ett hinder att gå i en mindre skola än en större.

Sen vet inte om jag kan påstå att aktiviteterna på landet är torftigare än de i staden. Snarare mer frihet att göra vad man vill. Det mesta mina riktiga betongbarns-klasskompisar gjorde när de växte upp var att sitta vid TV/datorn. Tror aldrig de såg ett träd eller plockade en svamp eller ett bär under hela sin uppväxt.

Skulle inte byta bort min uppväxt på landet mot någon persons uppväxt inne i stan, oavsett hur bra dom hade det.

Ladugårdsdörr
2020-04-24, 16:11

Jag har inte märkt någon större skillnad vad gäller barnen, det är fortfarande en normalfördelning. Föräldrarna till skolans skitungar är dock radikalt olika, från karriärsmän med tungt medicinerade troféfruar som anklagar skolan för telingarnas diagnoser/misslyckanden till överviktigt trash med tatueringar på hals, fingrar och öron (både mamman och hennes nya kille) som kör med argumentet "alla är inte gjorda för att läsa böcker".

d1anny2
2020-04-24, 16:15
Jag har inte märkt någon större skillnad vad gäller barnen, det är fortfarande en normalfördelning. Föräldrarna till skolans skitungar är dock radikalt olika, från karriärsmän med tungt medicinerade troféfruar som anklagar skolan för telingarnas diagnoser/misslyckanden till överviktigt trash med tatueringar på hals, fingrar och öron (både mamman och hennes nya kille) som kör med argumentet "alla är inte gjorda för att läsa böcker".

Haha. Fin skildring av de vuxna.
Vad är det för storlek på stan? 0-10, 10-25, 25-50?

agazza
2020-04-24, 16:35
ja.

Överlag skulle jag vilja säga att genomsnittsföräldern på glesbygden ligger på nedsidan av Bellkurvan.

Men jag vill kontra med att det är färre psykopater, sociopater, fascister, och generella rövhål.

Men det är fler människor som är öppna med sin racism och nazism.

Storstadsfolk har mer vet att prata i små slutna grupper.

Men det har nog med bellkurvan att göra igen.

shut teh face
2020-04-24, 18:40
Nej men däremot verkar det förekomma en viss mån av incest på landsbygden, barn som har diverse genetiska nedsättningar i IQ'n osv.

Storstadsbarn kan vara bortskämda, verklighetsfrånvända och diverse rövarslen.

Vi själv kommer från "storstaden" och bor på landet, men det är för våra egen skull, glada föräldrar = glada barn. Jag uppmanar dem dock att söka sin egen väg när de blir till åldern.

Jag har sett föräldrar som hellre vill ha kvar barnen i byn fastän de inte finns något för dem här, hellre att de är nära än att de lyckas göra något med sitt liv....

Wain
2020-04-24, 18:55

Beror på vad du menar med "bättre". Det finns definitivt mer möjligheter för ett smart barn att utmanas och utvecklas i städer. Ofta behövs en samling av smartare personer för att de skall kunna utvecklas fullt ut, en sådan är lättare att uppnå i större populationer.

Magnus N
2020-04-24, 20:30
ja.

Överlag skulle jag vilja säga att genomsnittsföräldern på glesbygden ligger på nedsidan av Bellkurvan.

Men jag vill kontra med att det är färre psykopater, sociopater, fascister, och generella rövhål.

Men det är fler människor som är öppna med sin racism och nazism.

Storstadsfolk har mer vet att prata i små slutna grupper.

Men det har nog med bellkurvan att göra igen.

Hur vanligt är Nazism förekommande ?

agazza
2020-04-24, 21:20
Hur vanligt är Nazism förekommande ?Judeavundsjukan tyckte jag var brett förekommande i sthlm. Men det var mer hyschhysch.

På vischan är det mer misstolkningar tror jag av nazism, allt är invandrarnas, bögarnas och snåljudarnas fel..
Och det är man mer högljudd om, häftig och stolt.

Oftast onykter ofta, samt knappt anställd.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Tolkia
2020-04-24, 21:23
Alltså, att bo där utbudet av kultur och andra aktiviteter är stort gör knappast automatiskt att man blir alllmänbildad eller får ett stort socialt kapital; för att få det krävs ju att man själv aktivt tar del av kulturen t.ex. går på opera/teater/museum, spelar i orkester, lånar böcker på biblioteket osv. Jag vågar påstå att det finns väldigt många barn i storstäderna som konsumerar väldigt lite kultur utöver den de får sig påtvingad i skolan.

Plasttiger
2020-04-25, 07:48
Sverige 10 minuter utanför tullarna enligt kolo
gsC4kf6x_Q0?t=192

Alltså, att bo där utbudet av kultur och andra aktiviteter är stort gör knappast automatiskt att man blir alllmänbildad eller får ett stort socialt kapital; för att få det krävs ju att man själv aktivt tar del av kulturen t.ex. går på opera/teater/museum, spelar i orkester, lånar böcker på biblioteket osv. Jag vågar påstå att det finns väldigt många barn i storstäderna som konsumerar väldigt lite kultur utöver den de får sig påtvingad i skolan.

I vilken del av landet är tillgången på böcker begränsad?

-

Att växa upp i obygden med någon mil till närmaste granne lär försvåra kamr.

De av mina barn som växt upp mer åt stor by/liten liten stad-hållet är klart självständigare, initiavrikare och modigare. Närhet till natur och djur. Har fått gå själv till kompisar och träningar från tidig ålder. De kan dock läsa så de kanske inte räknas som lantliga?

Stadsbarnen är bättre på memar och "intresserade av teknik".

trädgårdsmöbel
2020-04-25, 18:00
Det är skillnad på stadsbo och stadsbo. Bäst för barn är nog en rik del av en stad. Sämst för barn en fattig del av en stad. Landet hamnar nog nånstans mellan detta i hur bra/dåligt det är.

Detta trots att fattiga delar av städer ofta har ett stort kulturutbud, bibliotek som inte bommat igen, olika projekt, det satsas pengar där osv.

Vinter
2020-04-25, 18:14

Inte per automatik, snarare är det mer koncentrerat med olika institutioner med bättre möjligheter i städer. Vi tenderar att lägga skolor och utbildningar där.

Optimal chans i livet och maximal intellektuell och kulturell utveckling = Tensta, Rinkeby, Husby, som ligger i storstan. Eller?

BrunoC
2020-04-26, 06:59
Är ju snarare tvärtom.

Det stadstjejer man dejtat är ju helt inne i det hjärndöda instagram-träsket, pilla på mobilen 24/7, supa, festa och "ta vara på sin sexualitet" och massa annat dekadent medan flickor uppvuxna på landet ofta har blivit mer skyddade från allt det där och är mer jordnära med fötterna på jorden liksom.

Storstadstjejer är ofta inskränkta och lever i en bubbla i högre grad än tjejer på landet, där det förvisso också finns de som lever i en bubbla av bara motorer och glida i nån epa i byn men de är betydligt färre hillybillys i byarna procentuellt än vad det är NPC-typer i storstäderna som aldrig haft en inre dialog.

Men det beror ju också på vilka delar av en storstad man menar. Det är ju t. ex. en jämförelsevis väldigt hög koncentration av puckon på Söder i Stockholm som man inte ser på andra ställen i stan.

Diomedea exulans
2020-04-26, 07:38
Är ju snarare tvärtom.

Det stadstjejer man dejtat är ju helt inne i det hjärndöda instagram-träsket, pilla på mobilen 24/7, supa, festa och "ta vara på sin sexualitet" och massa annat dekadent medan flickor uppvuxna på landet ofta har blivit mer skyddade från allt det där och är mer jordnära med fötterna på jorden liksom.

Storstadstjejer är ofta inskränkta och lever i en bubbla i högre grad än tjejer på landet, där det förvisso också finns de som lever i en bubbla av bara motorer och glida i nån epa i byn men de är betydligt färre hillybillys i byarna procentuellt än vad det är NPC-typer i storstäderna som aldrig haft en inre dialog.

Men det beror ju också på vilka delar av en storstad man menar. Det är ju t. ex. en jämförelsevis väldigt hög koncentration av puckon på Söder i Stockholm som man inte ser på andra ställen i stan.

Hur träffar man såna ”hjärndöda”?

Jag tänker att om man träffas via nätet så måste man prata lite först, och då sållas automatiskt de hjärndöda bort. Mvh/Har träffat flera smarta på Söder

elektronikfreak
2020-04-26, 11:43
Nu är jag iof sig född i storstad och har bott i storstad större delen av mitt liv men jag tycker inte jag märker några skillnader på ungarna här på Öland än på ungarna i min gamla barndomsstad.

Enda skillnaden skulle vara föräldrarna på landet alltid har minst två bilar medans föräldrarna i storstaden oftare får åka buss, tåg, tunnelbana eller spårvagn för att ta sig runt till vänner och kompisar. :(

wintersnowdrift
2020-04-26, 12:06
Svar på topic: oh ja, betydligt mer eljest än random stadsbarn.

Med det sagt har jag själv gift mig med en eljest kille från landet *cupid* samt valt att bosätta mig i byn hans släkt bott i i generationer. Alla vet alla släktband och skvallervärd information om alla, vilka åkrar och skogspartier som tillhör vem (alla dessa åkrar har även unika egennamn, min mans familjs åkrar heter typ Nyckeltovan, Nötmossen osv), vem som ägde vilken mark innan och efter laga skifte på 1800-talet osv osv. Klart man blir eljest i den miljön jämfört med en anonym storstadstillvaro. Är man över medelintelligent så kommer man dock att flytta ifrån sin hemby för att resa och plugga vid någon tidpunkt, vilket såklart är viktigt för den mentala och personliga utvecklingen. Stannar man kvar på landet utan att se sig om och utveckla sina intellektuella förmågor så blir man en eljest-eljest vuxen och det är en annan sak än att vara ett eljest barn.

Jag ser även stora fördelar med att ha en eljest uppväxt på landet. Min man som är en typisk datornörd och som garanterat varit en tafatt tummen-mitt-i-handen-kille om han växt upp i en Stockholmsförort har massor av dolda snickra-bygga-odla-talanger samt en fysisk förmåga som är starkt präglad av hans uppväxt. Landsbygds-eljest är den bästa sortens eljest imho.

Hemi
2020-04-27, 03:27
Jag tycker att landsbygdsborna i Sverige för det mesta har ett närmare förhållande till grannländerna medan stockholmare har ett mer främmande lite byråkratiskt förhållningssätt till det som en gång var stor Sverige eller unionen. Det blir väl när man har slott och riksdag runt hörnet varje dag.

I sydvästra Sverige har man ett mer självklart förhållande till Oslo, Köpenhamn och kontinenten. Varför skall man ens åka upp till Stockholm när de ändå bara sjunger hatramsor om en.

Stockholm kanske, har ett visst förhållande till Åland och Finland men det kanske bara är jag då jag har finsk släkt.

Hemi
2020-04-27, 03:39
Inte per automatik, snarare är det mer koncentrerat med olika institutioner med bättre möjligheter i städer. Vi tenderar att lägga skolor och utbildningar där.

Optimal chans i livet och maximal intellektuell och kulturell utveckling = Tensta, Rinkeby, Husby, som ligger i storstan. Eller?

De där ställena plus l'ngre ut krävs det egen vilja att resa sig i, det kan bli mycket T-bana/pendeltåg <---> T Centralen/billiga barer. Repeat. Fast det kan också bli att man lär sig mycket av andra kulturer av förklarliga skäl.Men så 'ven på landsbygden idag.

Inom tullarna/bättre områden utanför har man helt klart bättre chans i, skulle jag säga, men som du säger inte per automatik.

Läskeblask
2020-04-27, 06:15
De blir lite mer inskränkta ja. Men mer praktiskt lagd och betydligt händigare än en stadsunge. Upplever också att lantungar är trevligare och bättre uppfostrade och inte lika egocentriska.

Håller med detta

Vad menas med smartare? Är man smartare om man upplevt mer kultur (storstad) men inte klarar av nånting praktiskt eller om man bott på landet och är motsatsen? Jag blir förvånad hur otroligt ohändiga många är som bott i stan men de som bor på landet har ju tillgång till internet i samma mån och reser (tror jag) nästan lika mycket som en stadsbo om vi inte nu drar det till det extrema åt båda hållen