handdator

Visa fullständig version : Otydligt sekretessavtal? = fälla att skriva på?

MaxTheMarketer
2020-04-04, 06:52
Två snubbar som jag känner sedan gymnasietiden startade ett registrerat AB för något halvår sedan. De vill ha hjälp med marknadsföring och även annat som jag är mer tekniskt kunnigare på än dem.

De vill dock att jag skall skriva på sekretessavtal vilket jag full förståelse för. När jag dockar synar det så upptäcker jag att det framgår ej vad som klassas som "konfidentiell information".

På så vis tolkar jag det att finns risk för att avtalet kan utnyttjas i utpressningsförsök för att få ut vite bara för att "någon kanske blev sur" eller för att "kassaflödet var dåligt någon månad".

Nedanför är en COPY&PASTE av sekretessavtalet där jag anonymiserat personidentifierade detaljer. Det ser ut som någon "COPY&PASTE & FILL IN THE BLANKS"-mall. Jag har fetmarkerat punkter som inte ser rimliga ut för ett sekretessavtal.

"Sekretessavtal

Detta sekretessavtal är inträffat den 2020-01-01 mellan FÖRETAG AB med organisationsnummer ORG-NR, MaxTheMarketer (MTM) med personnummer ENSKILDFIRMA-xxxx

1. BAKGRUND

a) Parterna upprättar sekretessavtal mot bakgrund av följande:

Parterna (MTM) erkänner att det är av yttersta vikt att konfidentiell information inte når obehöriga. Parterna (MTM) ska därför behandla all konfidentiell information som kan komma att överföras från FÖRETAG AB i enlighet med detta avtal.

b) Avtalet är upprättat på grund av att konfidentiell information kan komma att överföras från FÖRETAG AB till övriga parter (MTM).

c) Med konfidentiell information förstås varje uppgift av teknisk, kommersiell eller annat slag som inte redan är känd för allmänheten eller kommer till allmänhetens kännedom på annat sätt än genom brott mot detta avtal. Detta gäller oavsett om information i fråga har dokumenterats.

2.SEKRESTESSÅTAGANDE

a) Övriga parter (XX och XY) förbinder sig att inte röja konfidentiell information för utomstående.

b) Den erhållna konfidentiella informationen som överlämnats från FÖRETAG AB till övriga parter (MTM) i detta avtal får endast användas i enlighet med syftet för överlämnandet.

c) Sekretessåtagandet löper från den 2020-01-01 på obegränsad tid tillsvidare.

3. ÅTERLÄMNANDE AV SEKRETESSBELAGD INFORMATION

Vid en situation där samarbetet mellan avtalsparterna upphör ska all sekretessbelagd information som har lämnats gå åter. Detta gäller även om parten som överlämnat den konfidentiella informationen kräver att den ska återlämnas.

4. VITE OCH SKADESTÅND

Bryter mottagande parter (MTM) mot bestämmelserna i detta avtal ska vite om 1 000 000,00 (en miljon) SEK utgå till FÖRETAG AB vars konfidentiella information spridits. Anses skadan av informationsspridning ge större belastning för FÖRETAG AB utgår skadeståndsskyldighet utifrån skadans verkliga skada och framtida uteblivna intäkter.

Brott mot sekretessåtagandet medför skadeståndsskyldighet mot FÖRETAG AB (ORGNR)

5. ÄNDRINGAR

För att ändringar i detta avtal ska vara giltiga krävs att det är skriftliga och undertecknade av parterna.

6. TVIST

Eventuell avtalstvist ska prövas i allmänt domstol med STADEN(s) tingsrätt som första instans.

7. UNDERSKRIFTER

Avtalet har upprättats i 3 stycken likalydande exemplar där parterna har tagit var sitt.

Datum:___________________Ort:_____________________ _______

__________________________________________________ _______

Namnförtydligande - kontaktperson hos FÖRETAG AB (TVÅ PERSONER)

Datum:___________________Ort:_____________________ _______

__________________________________________________ _______

Namnförtydligande: MTM"

Frågor för öppen diskussion:
1. Hur känner Du av ren spontan magkänsla för sekretessavtalet? Rimligt eller orimligt på grund av fetmarkerade detaljer och/eller annat?

2. Är det rimligt att ha ett sekretessavtal som pågår i evigheter? När jag "googlat på saken" så verkar en begränsad tid för sekretessavtal var vanligare och anses rimligare än "oändlig giltighetstid".

3. Då det saknas mätbara avgränsningar för vad som anses som konfidentiell information så kan man anta att det är inte riktigt genomtänkt? (det verkar copy&paste+fill in the blanks)

4. Det framgår att allt konfidentiell information som sedan skall "återfås" om avtalet avbryts. Hur lämnas information tillbaka som ligger kvar i hjärnan? :smash:

5. Metafråga: personerna ifråga har inte världens bästa kassaflöde (men deras affärsidé som bygger på att vara mellanhand och potentiellt lukrativa på lång sikt) och vill således bara betala för utförda tjänster om dessa leder till intäkter på kort eller lång sikt. Om alla företag gjorde så här så skulle det inte hålla. Frågan är då om personerna ens skulle betala någon provision överhuvudtaget då vanan är att inte spendera en enda krona om det går att "få gratis arbete gjort"?

Snubben
2020-04-04, 07:23
(1) Känns fånigt.

(2) Nej. På det så kan man inte ha avtal som löper på obegränsad tid. Möjlighet för uppsägning/avslut ska finnas från båda parterna, väl?

(3) Det står väl i avtalet punkt 1c. Men den betyder juh allt.

(4) Går ej.

(5) det beror väl på. Jag skulle väl anta att om ni skriver kontrakt så betyder det att de kommer batalj för din tjänst?

MasterChief
2020-04-04, 07:24
Jag ska vara rakt på sak. Frågorna du ställer tyder på att du inte har kompetensen att säkerställa giltigheten i ett avtal. Och då gäller alltid huvudregeln: "Ta hjälp av en expert". och med expert menas inte ett träningsforum.

Avtal mellan företag är inte något trams, och många är dem som betalat dyrt för slarviga avtal.

Jag skulle föreslå att ni tar fram ett sekretessavtal av en kompetent jurist, och att ni båda delar på kostnaden.