Visa fullständig version : Ashwagandha och sömnkvalitet
King Grub
2020-04-01, 13:40
Background
Ashwagandha is an excellent adaptogen that is being used since ancient times in Ayurvedic medicine. Traditionally, it is used for various ailments and general well-being, including the treatment of geriatric patients. Managing quality of life (QoL) remains a challenge for the elderly population, especially joint pain management, sleep, and general well-being. With a growing global elderly population, QoL management with efficient medication and supplementation is the major healthcare requirement.
Objective
The objective of this study was to assess the safety, efficacy, and tolerability of Ashwagandha (Withania somnifera (L.) Dunal.) root extract on the improvement of general health and sleep in elderly people. Methods This 12-week, prospective, randomized, double-blind, placebo-controlled study was conducted on individuals of either gender aged between 65-80 years. Participants were randomized to receive Ashwagandha root extract at a dose of 600 mg/day (n = 25) orally, or identical placebo capsules with the same dose (n = 25) for 12 weeks. Efficacy was assessed using the WHOQOL-BREF questionnaire, sleep quality, mental alertness on rising, and Physician's Global Assessment of Efficacy to Therapy (PGAET). The safety and tolerability were assessed using the clinical adverse events reporting and Patient's Global Assessment of Tolerability to Therapy (PGATT).
Results
Statistically significant (P<0.0001) improvement was observed in the Ashwagandha treatment group compared to the placebo. The mean (SD) total score of WHOQOL-BREF improved from 140.53 (8.25) at the baseline to 161.84(9.32) at the end of the study. The individual domain scores were also improved. At baseline, the sleep quality and the mental alertness on rising were comparatively low in both the groups. However, upon intervention, a significant increase in the quality of sleep (P<0.0001) and mental alertness (P<0.034) was observed in the Ashwagandha treatment group when compared to the placebo group. Overall improvement was observed for the general wellbeing, sleep quality, and mental alertness in the study population. The experimental group population displayed good tolerability to the test product and it was reported as safe and beneficial by the study participants.
Conclusion
The study outcomes suggest that Ashwagandha root extract was efficient in improving the QoL, sleep quality, and mental alertness as self-assessed by the elderly participants. The recommended dose used in this study could be effective for the elderly population.
Cureus, 12 (2), e7083 2020 Feb 23. Efficacy and Tolerability of Ashwagandha Root Extract in the Elderly for Improvement of General Well-being and Sleep: A Prospective, Randomized, Double-blind, Placebo-controlled Study.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32226684/
Jag har tagit Ashwagandha (KSM-66) i knappt två veckor nu. Tar en kapsel morgon och kväll. Jag sover bättre. Från 4 kissvaknande med svårt att somna om till ett kissvak och lätt att somna om. Och innan vaknade jag ofta 1-1.5 tim innan klockan ringde, nu vaknar jag max 30 min innan.
Enda nackdelen för mig har varit att jag känner mig något tröttare även på dagtid, gäspar även ibland på dagtid samt haft mycket lätt huvudvärk ibland som dock verkar släppa nu.
Går bra som fan på gymmet också, ökat riktigt bra, men det kan lika väl bero på att jag slutat röka och ökat proteinintaget.
sumialic
2020-04-01, 14:10
Har tagit Ashwagandha i minst 6 månader och kan inte påstå att jag märker någon skillnad alls. Men det hade jag kanske gjort om jag slutat. Vem vet.
Har tagit Ashwagandha i minst 6 månader och kan inte påstå att jag märker någon skillnad alls. Men det hade jag kanske gjort om jag slutat. Vem vet.Vart köper man det?
Vart köper man det?
jag köper på Iherb, och specifikt jarrow formula.
har provat andra med mer innehåll, men jag inbillar mig att denna fungerar bäst för mig.
King Grub
2020-04-01, 20:42
Alla vanliga kosttillskotsshoppar. https://www.mmsports.se/Livsmedel-Halsa/Livsmedel/Superfrukter-och-Superbar/Body-Science-Wellness-Series-Ashwagandha.html är den enda jag kan länka till, av förklarliga skäl.
Ozziking
2020-04-02, 08:35
Hur stark ska en kapsel vara då? Hur vet man vad som har kvalité
När man börjar Bakgrunden med "Ashwagandha is an excellent adaptogen", då är det bra att slänga artikeln då författarna uppenbarligen inte har en objektiv forskningsinställning.
VoDaresVins
2020-04-02, 12:04
...
Enda nackdelen för mig har varit att jag känner mig något tröttare även på dagtid, gäspar även ibland på dagtid samt haft mycket lätt huvudvärk ibland som dock verkar släppa nu.
...
Är det inte troligt att intaget på morgnarna gör att du är trött dagtid?
Har själv inte börjat än men ska försöka få tummen ur.
Är det inte troligt att intaget på morgnarna gör att du är trött dagtid?
Har själv inte börjat än men ska försöka få tummen ur.
Kanske men det sägs att det tar ca 2 veckor innan man börjar märka av ev effekter och då borde det inte spela någon roll när på dagen man tar dom. Men om dom har en direkt effekt så kan ju morgondosen ställa till det.
När man börjar Bakgrunden med "Ashwagandha is an excellent adaptogen", då är det bra att slänga artikeln då författarna uppenbarligen inte har en objektiv forskningsinställning.Suck.
Nu är det en marginell skillnad för mig, så jag drar inte för stora växlar på det, men jag tar mina 250g Ashwa/Sensoril innan jag går och lägger mig och jag upplever att jag sover något bättre, med kortare/färre uppvaknande. Vilket gör att jag behöver möjligtvis något kortare tid i sängen innan jag känner mig utvilad.
Jag återrapporterar när jag har kört några veckor utan.
sumialic
2020-04-02, 16:12
Nu är det en marginell skillnad för mig, så jag drar inte för stora växlar på det, men jag tar mina 250g Ashwa/Sensoril innan jag går och lägger mig och jag upplever att jag sover något bättre, med kortare/färre uppvaknande. Vilket gör att jag behöver möjligtvis något kortare tid i sängen innan jag känner mig utvilad.
250g, impressive :D
Skämt å sido så kör jag själv dubbla den dosen. 500mg alltså.
BigHunter
2020-04-02, 21:55
Ashwagandha hade ingen inverkan på min sömn vad jag kan minnas. 5htp i 200mg styrka med 50mg kamomill extrakt kan jag däremot rekomendera (enkelt inköpt via amazon uk - aldrig beslagtagit av tullen). Sovare djupare, mår bättre. Perfekt dos
10-20 mg melatonin fungerar också helt okej på mig men ger vissa morgonbiverkningar som ej 5htp har ( - uteblivet morgonstånd - tröttare vid vaknande - ingen påverkan på måendet - upplever ibland smärta i ryggen när jag vaknar. Påminner om sådan smärta man tillslut får efter långvarigt användande av smärtstillande på recept)
Jag fick sluta med ksm66 på morgonen, blev trött som fan hela dagen. Ska testa att bara ta en kapsel på kvällen nu.
250g, impressive :D
Skare va, så skare va :)
Känns som halva grejen har med namnet att göra. Hade lika många skaffat det ifall det hette någonting annat än just "ashwagandha"?
Jag tvivlar...
Känns som halva grejen har med namnet att göra. Hade lika många skaffat det ifall det hette någonting annat än just "ashwagandha"?
Jag tvivlar...Va?
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Diomedea exulans
2020-04-08, 16:40
Jag tvivlar...
Va?
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Tror han menar att det låter exotiskt, men jag vet inte om jag håller med... Folk tar massor andra grejer för sömn som inte låter alls likadant.
sumialic
2020-04-08, 18:30
Jag tvivlar...
Ja, vem vet. Man kanske inte hade tränat biceps heller om det hade hetat något annat eller käkat apelsiner. Tänk vad ett namn kan göra mycket.
PureWhey
2020-04-10, 12:29
Jag tvivlar...
Wtf *slap*
langsteustace
2020-04-29, 07:22
då är det bra att slänga artikeln då författarna uppenbarligen inte har en objektiv forskningsinställning.
langsteustace
2020-04-29, 07:42
då Showbox (https://showbox.bio/) jiofi.local.html (https://jfi.uno/jiofilocalhtml) tplinklogin (https://adminlogin.co/tplinklogin/) är det bra att slänga artikeln då författarna uppenbarligen inte har en objektiv forskningsinställning.
Hade lika många skaffat det ifall det hette någonting annat än just "ashwagandha"?
Jag tvivlar...
Hade lika många skaffat det ifall det hette någonting annat än just "ashwagandha"?
Jag tvivlar...Tvivla på... Finns inga gränser för den manliga skepticismen.
Troja772
2020-05-14, 12:46
Tagit det i 2 månader, funkar riktigt bra för mig.
Blev tyvärr taskig tajming, precis när burken tog slut så blev det ett par stressiga veckor (jobbmässigt), vilket gjorde att jag sov riktigt kasst. Nu har jag redan börjat på en ny burk, så jag kan inte säga något mer än det jag sade tidigare. Får se om det är bättre läge att uvärdera när denna burk tar slut..
sumialic
2020-05-20, 13:41
Lite off-topic, men som nämnt så har jag käkat ashwa väldigt länge och vet inte om det riktigt har gynnat sömnen. Tvivlar. Men samtidigt har jag tagit det så länge så jag kanske hade legat helt sömnlös om jag inte hade gjort det.
I alla fall, har nyligen börjat dricka 4 påsar kamomillte innan sängdags. Sover inte fler timmar än vanligt och det har tyvärr blivit en vana att pissa mitt i natten, MEN jag inbillar mig i alla fall att sömnen jag får har mycket bättre kvalité nu.
Efter burk nr 2 så har jag kommit fram till att det inte fungerar bättre än placebo för mig.
Har tagit det morgon och kväll i typ ett år. Har hållit på levla upp i karriären ganska hårt vilket medför en del stress och oroskänslor emellanåt och jag upplever att KSM-66 hjälper. Har provat andra varianter som inte är KSM-66 och upplever att jag går ner mig igen då. Om det så bara är placebo så är det värt den lilla kostnaden per månad.
Testat både rotpulver och KSM-66, den första lämpar sig bättre innan man ska sova då extraktet inte innehåller det ämnet som främjar sömn i lika stor utsträckning.
Läs följande
https://www.sciencedaily.com/releases/2017/03/170330092750.htm
Någon som vet om Ashwagandha har någon interaktion med SSRI eller NaSSA?
exevision
2020-08-19, 14:21
Testat både rotpulver och KSM-66, den första lämpar sig bättre innan man ska sova då extraktet inte innehåller det ämnet som främjar sömn i lika stor utsträckning.
Läs följande
KSM-66 är väl gjort av roten?
KSM-66 är väl gjort av roten?
Vet ej om det är blad eller rot, men inte säkert det innehåller den komponent som är mest sömnfrämjande.
Mitt intryck efter ha läst mycket av andra anektodiska rapporter från reddit osv är att fler upplever sensoril eller rotpulver ger mer avslappnande och sederande effekt medans KSM-66 är mer uppiggande, det är även min subjektiva upplevelse efter ha provat bägge.
Läs följande
Jag körde iaf med Sensoril, som vad jag läste skulle ha starkare sömnfrämjande egenskaper än KSM..
Läs följande
https://www.sciencedaily.com/releases/2017/03/170330092750.htmFast det du länkar säger ju inte det du påstår.
KSM-66 utvinns inte med alkohol, de använder mjölk. Om mjölk ger samma effekt som vatten vet jag inte men det känns ju mer likt vatten än alkohol i alla fall.
Sensoril är ju rot + blad medan KSM-66 är rot.
Jarrow Formula som nämndes använde KSM-66. Konstigt att de påstår att den är ok för veganer för det finns ju lite mjölk i den.
Vet ej om det är blad eller rot, men inte säkert det innehåller den komponent som är mest sömnfrämjande.
Mitt intryck efter ha läst mycket av andra anektodiska rapporter från reddit osv är att fler upplever sensoril eller rotpulver ger mer avslappnande och sederande effekt medans KSM-66 är mer uppiggande, det är även min subjektiva upplevelse efter ha provat bägge.Fast Sensoril är ju en mer koncentrerad produkt som inte bara är gjort på rot utan även blad. Om de använder alkohol vid framställningen av det vet jag inte.
KSM-66 tycker jag verkar tryggare bortsett från just mjölkinnehållet jag helst hade sluppit.
Äger MM Sports Kolozzeum nu? Ingen egen webshop? Ok för att de har reklam? Rent allmänt?
I.a.f. Viking Power Fenrir säljs ju med rabatt emellanåt och den har bara 1.5% withanolider så det är ju ett klenare extrakt än både KSM-66 och Sensoril. Har ju positiva recensioner men man kan ju undra om det hade varit ännu mer positivt med KSM-66. Bockhornsklöver och någon del av EGCG/grönt te i den med.
När man börjar Bakgrunden med "Ashwagandha is an excellent adaptogen", då är det bra att slänga artikeln då författarna uppenbarligen inte har en objektiv forskningsinställning.
För att adaptogen är en flummig alternativmedicinsk term? Eller kan du förklara?
För att adaptogen är en flummig alternativmedicinsk term? Eller kan du förklara?
Till viss del, men även för att de kommer med ett okvalificerat påstående om "excellent", dvs noll objektivitet.
Till viss del, men även för att de kommer med ett okvalificerat påstående om "excellent", dvs noll objektivitet.
Vet ej definitionen av "adaptogen" sidan examine.com som ej skriver nonsens utan backar upp allt vetenskapligt använder termen för att beskriva ashwaghandas egenskaper.
https://examine.com/supplements/ashwagandha/research/#molecular-targets\_hsp90
Jallesnalle
2020-08-20, 16:04
Jag är förvirrad, är Ashwagandha och KSM-66 samma sak?
Jag är förvirrad, är Ashwagandha och KSM-66 samma sak?
KSM 66 är ett extrakt av ashwaghanda roten, sensoril som är ett annat extrakt använder både rot samt blad.
Jallesnalle
2020-08-20, 17:48
KSM 66 är ett extrakt av ashwaghanda roten, sensoril som är ett annat extrakt använder både rot samt blad.
Okej, tack! Vet någon vad Body Science på MMsports innehåller? Det står bara "extrakt av ashwaganda", inget om KSM eller sensoril.
Okej, tack! Vet någon vad Body Science på MMsports innehåller? Det står bara "extrakt av ashwaganda", inget om KSM eller sensoril.
KSM-66 är alltså ett namn på ett varumärke. Håller i en burk nu och innehållet är ”fullspektrumextrakt av ashwaganda”
exevision
2020-08-20, 18:42
Är det någon fördel med att de använder mjölk vid framställandet av KSM-66?
Okej, tack! Vet någon vad Body Science på MMsports innehåller? Det står bara "extrakt av ashwaganda", inget om KSM eller sensoril.MMSports samt Viking Powers Fenrir har 1.5% withanolider, Elixir Pharmas skall ha minst 2.5 typiskt 2.6% eller hur det var, KSM-55 5% och Sensoril 10%. När det är mer av det blir det ju mindre av annat, om det är mindre av andra verksamma substanser och i så fall av vilka samt vilka withanolider som är med det vet jag inte.
Är det någon fördel med att de använder mjölk vid framställandet av KSM-66?
Jag antar att det mest bara är tradition, men protein och fett kanske kan dra med sig något / något lösa sig i det?
exevision
2020-08-21, 05:54
Jag antar att det mest bara är tradition, men protein och fett kanske kan dra med sig något / något lösa sig i det?
Vad är det för tradition, varför följer de den?
Vad är det för tradition, varför följer de den?Läser man på produktsidorna för KSM-66 står det typ att p.g.a. ayurvedansk tradition används mjölk i extraktionsprocessen.
De har väl hållit på på sitt sätt länge, mycket extrakt/mediciner kommer väl just från indien, och då kanske det var vatten och mjölk man hade att tillgå istället för typ ... alkohol, ammoniak, bensin eller något?
De följer den kanske för de är indier, just KSM-66 kallade de ju "green chemistry" så de är väl stolta över att inte ha andra lösningsmedel och behöva rena bort det / släppa ut det / ..
Jag har tagit slut på en burk nu och det har inte gjort ett skvatt för min sömn, jag har inte känt någon skillnad i mitt vardagliga mående heller. Jag tippar på att detta, likt de flesta naturpreparaten, främst är en enda stor dos placebo.
BigHunter
2020-09-27, 14:40
Jag har tagit slut på en burk nu och det har inte gjort ett skvatt för min sömn, jag har inte känt någon skillnad i mitt vardagliga mående heller. Jag tippar på att detta, likt de flesta naturpreparaten, främst är en enda stor dos placebo.
För att ashwagandha inte har något att göra med sömn, är inte ens ett pre-sleep tillskott och skall egentligen tas tidig morgon.
Kan sova riktigt bra på en kombo av 200mg 5htp, 1,25mg melatonin, 500mg kanna, 100-200mg l-dopa, 900mg phenibut). Vill du ha bättre sömn så bör du kanske kolla upp dessa eftersom de är "relax-supplements". 5htp & phenibut är nog de bättre skulle jag säga.
Sen har du en hel del sarms som kan göra under också. Inget av det nämnda är olagligt att bruka och du kan ej bli positiv på något test.
Ashwaghanda har visat sig hjälpa mot sömnbesvär i vissa studier, säkert inget mirakelmedel.
Phenibut 900 mg är en relativt hög dos och extremt vanebildande skulle inte ta det varje kväll.
Jag läste om Ashwagandha här för första gången för ca. 5 år sedan, och har sedan dess nyttjat den till och från. Det är definitivt inte placebo.
För mig är det extremt ångest- och stressdämpande. Plus att jag sover bättre.
Det enda jag oroar mig för är om njurarna eller något annat organ tar skada.
(Har alltid använt samma märke, Solgar).
EDIT: Vill tillägga, jag måste ta 1 tablett minimum varje dag i 2 veckor för att nå de ovanstående effekterna.
Kosttillskott återkallas efter giftlarm
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/kosttillskott-%C3%A5terkallas-efter-giftlarm/ar-AAOyn4i?ocid=msedgntp
Tro vilket märke från vilken butik det var då
Skickat från min ASUS_I006D via Tapatalk
Btw funderar jag på ifall det här fungerar bra för folk med adhd men inte alls så bra för ordinära?
Vad säger dom utbildade?
Skickat från min ASUS_I006D via Tapatalk
meathead
2021-09-25, 04:12
Testat detta 3 veckor nu. Känner av noll effekt än sålänge.
Jag har provat lite olika märken nu. Solgar är det enda som har någon effekt på mig.
Kör rawpowder ashwaganda. Tycker det är en najs kombo med Kamomilltee + glycin
Som vi har sett i trådarna verkar det främst vara för de som är under mycket stress som det fungerar för. För mig har det varit en helt fantastisk produkt.
Jag har provat lite olika märken nu. Solgar är det enda som har någon effekt på mig.
Now foods fungerar bra för mig.
King Grub
2021-09-26, 21:14
Objective:
To determine the effect of Ashwagandha extract on sleep.
Methods:
A comprehensive search was conducted in CENTRAL, MEDLINE, SCOPUS, Google Scholars, World Health Organization Trials Portal, ClinicalTrials.gov, Clinical Trial Registry of India, and AYUSH Research Portal for all appropriate trials. Randomized controlled trials that examined the effect of Ashwagandha extract versus placebo on sleep in human participants 18 years old and above were considered. Two authors independently read all trials and independently extracted all relevant data. The primary outcomes were sleep quantity and sleep quality. The secondary outcomes were mental alertness on rising, anxiety level, and quality of life.
Results:
A total of five randomized controlled trials containing 400 participants were analyzed. Ashwagandha extract exhibited a small but significant effect on overall sleep (Standardized Mean Difference -0.59; 95% Confidence Interval -0.75 to -0.42; I2 = 62%). The effects on sleep were more prominent in the subgroup of adults diagnosed with insomnia, treatment dosage ≥600 mg/day, and treatment duration ≥8 weeks. Ashwagandha extract was also found to improve mental alertness on rising and anxiety level, but no significant effect on quality of life. No serious side effects were reported.
Conclusion:
Ashwagandha extract appears to has a beneficial effect in improving sleep in adults. However, data on the serious adverse effects of Ashwagandha extract are limited, and more safety data would be needed to assess whether it would be safe for long-term use.
Conflict of interest statement
PLoS One. 2021 Sep 24;16(9):e0257843. Effect of Ashwagandha (Withania somnifera) extract on sleep: A systematic review and meta-analysis.
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0257843
Men återigen, är det ingen som studerar effekten på adhd add osv?
King Grub
2021-09-27, 07:38
Du tror nog fel om du tror att det pågår en massa specialiserade studier på ashwagandha.
Vilken effekt förväntade du dig?
meathead
2021-09-27, 18:24
Förväntade mig bättre sömn och mindre upplevd stress.
Förväntade mig bättre sömn och mindre upplevd stress.
Prova Solgar. Som sagt, jag har provat lite olika märken som jag absolut inte kände någon som helst effekt av.
byggisen
2021-10-01, 21:33
Jag har provat mycket.
Det som fungerar bäst för mig är
MM SPORTS Ymir vid sänggående och en kapsel Ashwaganda extra.
Man vaknar helt återställd och pigg.
Jäklar vilken skillnad.
Glömt det vissa nätter och märkt av det direkt att man varit slöare, presterat sämre
Kort fakta om YMIR mmsports
Ymir ‐ För sömn & återhämtning efter träning
Viking Power Ymir – Sleep & Grow like a Giant
Avancerad återhämtningsprodukt som ger bättre och djupare sömn och stärker den uppbyggande och återhämtande effekten under natten.
EAA + BCAA.
Hormonsupport.
Ledformula.
ZMA-komplex.
Hög dos GABA, teanin och kamomill.
Med HMB och NAC.
Att träna riktigt tungt är både mentalt och fysiskt krävande, men en nödvändighet för att bli större och starkare. Ju hårdare och intensivare man tränar desto mer återhämtning behöver kroppen. Om man slarvar med återhämtningen kommer kostnaden tas ut i form av sämre prestation och träningsresultat. Återhämtningen är helt enkelt nyckeln för att upprätthålla ständig progression och det är just under natten den största återhämtningen sker. Därför har vi utvecklat Viking Power Ymir – ett unikt kosttillskott med fokus på att förbättra återhämtningsfasen och maximera den anabola effekten under natten.
Innhåller olika produkter även till
Sleep & Anti-Stress Complex
Growth & Hormone Support
Joint & Flex Aid
Innehåller protein i form av aminosyror, vilket bidrar till att öka och bibehålla muskelmassan.
Innehåller ashwagandha, vilket bidrar till att öka muskelmassan samt har en avslappnande effekt som främjar snabbare insomning.
Innehåller kamomill, vilket bidrar till att minska stress och främjar god sömn.
Innehåller magnesium, vilket bidrar till normal muskelfunktion och proteinsyntes.
Innehåller zink, vilket bidrar till att bibehålla normala testosteronnivåer i blodet.
Innehåller vitamin B6, vilket bidrar till att reglera hormonaktiviteten.
Helt jävla galet bra produkt med en kapsel extra ashwaganda måste jag säga.
https://www.mmsports.se/Kosttillskott/Vitaminer-Mineraler/Somn/viking-power-ymir.html
Har ni inte testat ? Men gudars, gör det, märk skillnaden.
Inget B-S det här är bästa för sömn , återhämtning, leder, muskler , allt under natten
då musklerna byggs.
GO YMIR och njut av utvilad känsla, prestera bättre på gymmet , få bättre resultat av träningen med.
WOW säger jag , få tillskott som ger WOW effekt på mig, men YMIR är helt galet bäst
https://www.wellness.se/kost/kosttillskott/a/y4jKor/ashwagandha-orten-som-kan-lindra-stress
Enda sättet jag kände mig bättre på var att jag blev inte mentalt utmattad lika lätt.
ingen hjärndimma.
Sömn osv vetefan, det ligger mer i andra saker man kan göra, fysisk aktivitet, mindre skärmtid.
Följa sin rytm
Lägga sig tidigare.
Jag lägger mig ofta mellan 20:30 och 21 nuförtiden och vaknar runt 06 av mig själv, verkar vara min naturliga rytm
Att uggla för att man har tidsångest ger bara motsatt effekt
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.