handdator

Visa fullständig version : Använder ni armbandsklocka fortfarande idag?

elektronikfreak
2020-03-31, 11:36
Syftar då inte främst på dig som håller på med dykning och fridykning utan rent allmänt till vardags?

Jag vet att många använder sin mobil/smartphone för att hålla koll på tiden. Själv har jag helt och hållet lagt ner allt som har med smartphone att göra och istället använder en 15 år gammal mobil som går att ringa och SMS's med. Har istället köpt en vanlig armbandsklocka.

Jag har väl varit lite fundersam hur det skulle gå med freightflighterna mellan the UK och Skandinavien eftersom alla personflighter i större delen av EU ligger nere. Men efter bara 5 dagar dök min SEIKO SNE393 P2 upp med posten häromdagen från the UK. Blev ärligt talat supernöjd med den.

Här är ett några bilder på den i strålande solsken. Det är ju en "solar" klocka.

STÖRRE BILD (https://forumbilder.com/images/2020/03/30/elektronikfreak_seiko-SNE393P2-3.jpg)

https://forumbilder.com/images/2020/03/30/elektronikfreak_seiko-SNE393P2-3.jpg

STÖRRE BILD (https://www.forumbilder.com/images/2020/03/29/elektronikfreak_seiko-SNE393P2-1.jpg)

https://www.forumbilder.com/images/2020/03/29/elektronikfreak_seiko-SNE393P2-1.jpg

STÖRRE BILD (https://www.forumbilder.com/images/2020/03/29/elektronikfreak_seiko-SNE393P2-2.jpg)

https://www.forumbilder.com/images/2020/03/29/elektronikfreak_seiko-SNE393P2-2.jpg

Hur är din inställning till armbandsur idag... är det enbart smartphone som gäller idag för att hålla koll på tiden... eller använder även du ett gammalt hederligt armbandsur?

Btw... ta det lugnt i dessa COVID-19 tider. *grr*

PureWhey
2020-03-31, 11:59
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=63196

Köttis
2020-03-31, 13:04
Har ingenting att tillägga till topic men jag tror man kunde kolla tiden på mobiltelefonen även innan smartphones. Kul att du är nöjd med ditt köp iaf.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

StarkaUlf
2020-03-31, 13:08
Sommaren 2017 när jag reste till Prag/Budapest insåg jag vikten av en klocka. Då gick nämligen mobilen sönder direkt jag kom fram till mitt första hotell. Telefonen klarar jag mig utan, men det var lurigt att hålla koll på tiden utan klocka/telefon :D Sedan dess har jag alltid haft en.

MasterChief
2020-03-31, 13:16
Fin klocka.

Jorå, gillar armbandsur och föredrag automatiska verk. Känns naket utan klocka. Det är främst inte funktionen, utan känslan som uppskattas.

Illustrerade mannen
2020-03-31, 14:03
Alltid armbandsur, förutom vid träning och sömn. Älskar min Panarai Luminor 112. Håller med MasterChief - känslan är viktig!

Diomedea exulans
2020-03-31, 14:04
Nej, jag hade en i mellanstadiet men lade av mig den hela tiden för jag tyckte den kändes obehaglig mot huden, och så glömde jag den alltid hos folk, så jag gav upp efter ett par år.

G.W
2020-03-31, 14:12
Har slutat använda mitt dykarur av högsta klass. Upplevde att det mest var i vägen, särskilt vid kontorsarbete med mycket sittande framför tangentbordet.

Snyggt ja. Men också något av en kukförlängare, nästan vräkigt och ytligt för fan. Vissa säger att armbandsuret är människokroppens motsvarighet av "truck balls". Jag är benägen om att hålla med.

spoon
2020-03-31, 14:27
Alltid armbandsur. Dels för att det är snyggt men främst för funktionen. Jag vill ha koll på vad klockan är. Att dra fram telefonen är bökigt. Klockan är ju alltid där på armen.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

40plus
2020-03-31, 14:41
Slutade med klocka ungefär samtidigt som Nokia 3310 kom. Känns som det mest är personer som vill visa upp sin klocka som använder det idag om man bortser från motionsklockor och dylikt.

MasterChief
2020-03-31, 16:24
Slutade med klocka ungefär samtidigt som Nokia 3310 kom. Känns som det mest är personer som vill visa upp sin klocka som använder det idag om man bortser från motionsklockor och dylikt.

Nä, för alla personer som bär fina klockor vet att 99,9% av befolkningen bryr sig inte om vad man har för klocka. Ja, förutom vissa ängsliga och yngre grupper i innerstaden kanske. För en klocknörd får du mer visat intresse av att bära någon möglig dinka från 63 än senaste subben. Det är inte priset som driver intresset.

Under sista åren har jag fått en enda kommentar (förutom från initierade klocknördar som är vänner). Ingen bryr sig. Men då är det i och för sig ingen guld Rolex, som kanske skulle ha stuckit ut lite mer. Frågar man gemene man om de känner till IWC, Panerai, Glashutte, Tudor, JLC, Patek, VC osv har de ingen aning.

Alla som älskar klockor bär dem för sin egen skull. Min känsla är min, och den är inte beroende av andras värderingar. Detta kan bara en klockintresserad förstå.

VoDaresVins
2020-03-31, 16:37
Jag har haft paus nu i ett halvår bara för att jag inte kommer mig för att byta batterier.
Ofta otroligt störande att vara utan för brukar alltid ha klockan men lämnar ofta telefon när jag är ute och donar vilket gör att jag har dålig koll på tiden.

dmoller
2020-03-31, 16:48
nej typ alla som har klockor har ju det av dumma skäl

MasterChief
2020-03-31, 16:56

Vad är ett dumt skäl?

rooz
2020-03-31, 16:58

Som att kolla klockan när jag arbetar och har för smutsiga händer för att ta fram telefonen?

Starke75an
2020-03-31, 19:01
Bara när jag är på uppdrag där telefon är förbjudet eller opassande.

Snubben
2020-03-31, 19:11
20:- på att det när som helst kommer ett inlägg om vart man kan köpa billiga klockor från the UK.

Hemi
2020-03-31, 19:21
Har armbandsur men ingen telefon. Provade en mobiltelefon och gång vid den tiden då filmen Matrix kom ut, pga jobb men det blev så mycket fipplande med den och mer och mer av mitt nervsysyem sögs in i den så jag sket i det.

Datorer däremot använder jag aldeles för mycket, också pga jobb och det blir en massa spill över till skitaktivitet. Armbandsur, känns stenhårt men har aldrig några dyra grejer.

Hemi
2020-03-31, 19:43
Vi äldre i byggarsvängen minns väl halkrabban "Vad är klockan". Grovisarna bara väntade på den frågan för att få flexa lite naturligt sådär.

Mental
2020-03-31, 22:34
20:- på att det när som helst kommer ett inlägg om vart man kan köpa billiga klockor från the UK.

Du tror inte det bara handlar om att marknadsföra elektronikfreak . com då?

Bob90
2020-04-01, 02:41

:d

Langster
2020-04-01, 04:51
Aldrig använt armbandsur, eller andra smycken heller för den delen.
Har väl provat någon gång, men det blir bara att jag a) glömmer att ta på mig den, eller b) glömmer att jag har den på mig och börjar kolla efter vad klockan är på andra ställen...
Det är helt enkelt inte alls min grej, dels för att vad klockan är inte har varit så viktigt för mig och dels för att smycken och statusprylar aldrig har intresserat mig.

40plus
2020-04-01, 06:37
Har väl provat någon gång, men det blir bara att jag a) glömmer att ta på mig den, eller b) glömmer att jag har den på mig och börjar kolla efter vad klockan är på andra ställen...
Det är helt enkelt inte alls min grej, dels för att vad klockan är inte har varit så viktigt för mig och dels för att smycken och statusprylar aldrig har intresserat mig.

Här är du något på spåret, en klocka kan idag absolut likställas med ett smycke. Många gillar känslan av en klocka, samma sak kan sägas om ett halsband eller ring i höger öra ;)

För egen del så är det bara i vägen, ett främmande föremål.

EDIT: TS hand ser ut att vara 80 år gammal

Stoltz
2020-04-01, 06:51

Jag är liknande, ringar och armbandsur går bort för mig. Känns som att där är något främmande på kroppen som jag måste få bort.
Jag har dock ett återkommande armband som består av 95% väldigt mjukt läder, som min flickvän har en "tvilling" till. Det använder jag, men det tog också en jävla tid att hitta ett armband som jag inte ville slita av i samma sekund som det knäpptes runt handleden.

Bailah
2020-04-01, 07:04
Min Garmin klocka bara.

Diomedea exulans
2020-04-01, 08:24
Har armbandsur men ingen telefon. Provade en mobiltelefon och gång vid den tiden då filmen Matrix kom ut, pga jobb men det blev så mycket fipplande med den och mer och mer av mitt nervsysyem sögs in i den så jag sket i det.

Datorer däremot använder jag aldeles för mycket, också pga jobb och det blir en massa spill över till skitaktivitet. Armbandsur, känns stenhårt men har aldrig några dyra grejer.

På riktigt, har du ingen mobiltelefon? Har du fast telefon hemma?

Grazzafukkinrazzi
2020-04-01, 08:32
Ja, fo helvede. Äger man inte en Rollie lär man steppa sitt game da fuqq up!

Akerhage
2020-04-01, 08:33
Yes, använder klocka 24/7. Sover till och med med klockan på. Känner mig naken utan en på armen. Jag gillar automatiska klockor. Det är ett smycke och ett hantverk i sig.
Btw så har vi en tråd här om klockor.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=63196

Läskeblask
2020-04-01, 08:34
Nä jag ser ingen ide förutom om jag hade pengar att köpa en för 500k bara för att gå och visa runt den. Ser inte att den fyller nån funktion

Snubben
2020-04-01, 09:39

:smash:

elektronikfreak
2020-04-01, 10:35
Har ingenting att tillägga till topic men jag tror man kunde kolla tiden på mobiltelefonen även innan smartphones. Kul att du är nöjd med ditt köp iaf.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Självfallet fanns det tidsangivelse redan på de gamla Ericsson telefonerna som var stora som attacheportföljer på 1970-talet. Men iom att mobilen blev populär och något som nästan alla köpte i slutet av 1990-talet så får jag en känsla av att användandet av armbandsklockor minskat.

elektronikfreak
2020-04-01, 10:38
Fin klocka.

Jorå, gillar armbandsur och föredrag automatiska verk. Känns naket utan klocka. Det är främst inte funktionen, utan känslan som uppskattas.
Jag har några gamla mekaniska "automatiska" klockor liggandes som är fullt fungerande. Den äldsta måste nog vara min första klocka i vuxen ålder. Ska se om jag hittar bilder på dom framöver. Seiko även dom. :-)

Det där med mekaniska automatiska vs elektroniska quartz är ju en svår nöt att knäcka. De mekaniska automatiska är ju små mekaniska underverk medans däremot de elektroniska quartz bara är ytterligare en elektronpryl. Samlarna som köper Rolex för 100K kronor eller Hublot och A. Lange & Söhne för 1M kronor befattar sig naturligtvis bara med de mekaniska automatiska.

Som jag ser på saken så förutom den rent prismässiga bilden så finns det egentligen bara två nackdelar med de mekaniska automatiska. Den ena är att de måste servas, rengöras och oljas in med jämna mellanrum för någon dryg tusenlapp för ett vanligt standardur. Den biten är naturligtvis helt ok. Det är vi vana vid när det gäller bilar. All bilar behöver service.
Men den betydligt större nackdelen med de mekaniska automatiska är att de aldrig går riktigt rätt. Vill minnas att Rolex har satt som gräns plus minus 6 sekunder per dygn. Det är tre minuter per månad.
Skulle gissa på att en quartzklocka från ÖoB för en hundring går bättre.

Däremot en stor applåd för ATOM-uren även kallade radiokontrollerade (styrs via div "atom-baser" på jorden. För Europa ligger den i Tyskland) och de senare GPS-uren som styrs via satelliter.

elektronikfreak
2020-04-01, 10:49
Det skiljer mycket lite i pris inom EU på märkesklockor. USA däremot är något billigare liksom Japan. Men då åker man på både PostNords ockeravgift liksom moms.
Däremot om man vill "sänka sig" till att köpa counterfeits dvs rena förfalskningar så är naturligtvis Kina och WISH den stora handelsplatsen. Då kanske man dessutom får några COVID-19 med som en free sample. *grr*

elektronikfreak
2020-04-01, 10:57
Jag ligger redan "etta" på GOOGLE så den delen var avklarad för 10 år sedan. Tänk på att jag är pensionär och bara njuter av livet just nu. Och lyssnar alldeles för mycket på rockmusik... och bootlegs... som var den branschen som gjorde mig till en rik musiclover. :hbang:

eternallord
2020-04-01, 11:25
Det där med mekaniska automatiska vs elektroniska quartz är ju en svår nöt att knäcka. De mekaniska automatiska är ju små mekaniska underverk medans däremot de elektroniska quartz bara är ytterligare en elektronpryl. Samlarna som köper Rolex för 100K kronor eller Hublot och A. Lange & Söhne för 1M kronor befattar sig naturligtvis bara med de mekaniska automatiska.

Nej då. Att mekaniska ur är vanligare i den prisklassen råder det inget tvivel om, men självklart görs det quartzklockor från lyxmärken också. Grand Seiko exempelvis tillverkar otroligt sofistikerade quartz-klockor och om du verkligen vill kan du till och med skaffa en Royal Oak med quartz också.

elektronikfreak
2020-04-01, 12:12
Nej då. Att mekaniska ur är vanligare i den prisklassen råder det inget tvivel om, men självklart görs det quartzklockor från lyxmärken också. Grand Seiko exempelvis tillverkar otroligt sofistikerade quartz-klockor och om du verkligen vill kan du till och med skaffa en Royal Oak med quartz också.
Det var väl Seiko som upptäckte sambandet mellan kvatskristallen och elektrisk spänning.

https://forumbilder.com/images/2020/04/01/elektronikfreak-quartz-kvarts-watch-klocka.png

Sedan hoppade ju tom Rolex på tåget och i slutet av 1970-talet tillverkade sitt första quartzur - Rolex Oyster. Ryktena säger att det finns 25K tillverkade exemplar innan tillverkningen lades ner i början av 2K-talet. Klockor som tom de inbitna Rolexsamlarna värderar högt.

Visst finns det även High End producerade quartzklockor. Det är ju inget snack om det. Själv är jag definitivt ingen klocksamlare utan är nog mer ute efter en snygg klocka som håller ett antal år innan den går sönder och som håller tiden hyfsat.

Är nog mer som mitt user ID ger en hänvisning om... HiFi och vinyl(skiv)samlare. Och för att ingen ska få några förhoppningsfulla drömmar ang tidigare inlägg i denna tråd - JAG HAR INGET TILL SALU!

ROCK ON :hbang:

Bandid0
2020-04-01, 15:31
Jag har en klocka, just av den anledningen att jag inte vill plocka upp mobilen varenda gång jag behöver veta vad tiden är.

Off topic så föredrar jag att ha separata prylar till olika ändamål (klocka, kamera, telefon osv). Jag vill inte ha all-i-ett i telefonen.

Anton Fräs
2020-04-01, 17:50
Har försökt ha klocka några perioder, gillar hur det ser ut men är opraktiskt och helt enkelt inte nödvändigt.

Brofessorn
2020-04-01, 17:59
Antingen kollar jag på mobilklockan eller solen.

Hemi
2020-04-01, 18:00
På riktigt, har du ingen mobiltelefon? Har du fast telefon hemma?

Resten av familjen har, jag liter på dem :)

Har vilande företagstelefon med fast lina ja.

Tolkia
2020-04-01, 23:15
Ja, dagligen. I fickan när jag gör saker i jobbet där klockan inte får vara med. Praktiskt (det går t.ex. utmärkt att snegla på klockan för att hålla reda på tide utan att det blir så uppenbart för omgivningen), och dessutom ser det trevligt ut. Säkert är det mycket vana; fick mitt första armbandsur när jag var typ 8 år, och har alltid haft det sedan dess.

Diomedea exulans
2020-04-02, 07:49
Off topic så föredrar jag att ha separata prylar till olika ändamål (klocka, kamera, telefon osv). Jag vill inte ha all-i-ett i telefonen.

Bra idé egentligen, det är lagom drygt när mobilen urladdas när man har ”allt” på mobilen.

agazza
2020-04-02, 11:34
Har ett armbandsur för jag gillar historian bakom urverk.

Tänkte köpa en smartklocka för jag vill ha hälsoövervakning. Inte bestämt mig ifall det blir en Oppo eller Samsung, eller ifall jag ska vänta ett år till

elektronikfreak
2020-04-04, 11:40
Jag har en klocka, just av den anledningen att jag inte vill plocka upp mobilen varenda gång jag behöver veta vad tiden är.

Det är väl exakt så jag själv tänker. Mobilen har jag att ringa med och skicka SMS med. Vill jag fota så har jag systemkamera alt kompaktkamera. Vill jag videofilma så använder jag en videokamera. Och vill jag lyssna på musik så gör jag det via min HiFi-anläggning och konsertfilmer och filmer rent allmänt så blir det via min 100" TV-skärm. Har aldrig riktigt fattat grejen med att sitta och se på film på en skärm som är någon dm stor. *grr*

bighulken
2020-04-04, 13:04
Jepp, armbands ur!!....

Provat med dyrare, tidigare i livet, men insåg, att det var lite dyrt, att hava på armen!!.....Om något skulle hända!!......Iom att jag har ett aktivt liv, med mkt mekande och annat i livet........

Nu en billigare klocka, typ 3-5000:-, och stl 55 mm i diameter,!!!

Oj vad stor klocka du har!!..... Brukar en del säga......lol.....Då brukar jag säga, det behövs, för att se tiden!!!......Har ju kommit till åldern, där synen, kanske inte är som ett förstoringsglas, längre!!......lol.

Men visst är det roligt med olika saker/smycken/klockor, och annat!!.....
Men i vissa fall, så straffar det sig mera, än belönar !!!........Typ: dyra klockor, för över, års inkomst osv......

Jag menar, jag har ju en sjysst klocka i guld/stål, men såg var priset låg på, i dagens läge!!....Har ju stigit kraftigt!!....Guldpriset också....

Och den vågar jag inte ha på mig längre, för dyr!!!.......
Jao jao, så kan det bli!!!..........lol........

Decepticon
2020-04-04, 15:34
Självklart använder jag ett elegant armbandsur. Ett armbandsur är inte enbart till för att kolla tiden, om nu någon trott det, det är lika mycket ett snyggt armbandsmycke för män. Jag har 4st automater armbandsklockor som jag varierar med övrig klädsel. 1st Omega, 1st Tag Heuer, 1st Oris och 1st Breitling. Bara amatörer refererar till sin mobiltelefon.

svenbanan
2020-04-04, 16:28
Det var väl Seiko som upptäckte sambandet mellan kvatskristallen och elektrisk spänning.

https://forumbilder.com/images/2020/04/01/elektronikfreak-quartz-kvarts-watch-klocka.png

Sedan hoppade ju tom Rolex på tåget och i slutet av 1970-talet tillverkade sitt första quartzur - Rolex Oyster. Ryktena säger att det finns 25K tillverkade exemplar innan tillverkningen lades ner i början av 2K-talet. Klockor som tom de inbitna Rolexsamlarna värderar högt.

Visst finns det även High End producerade quartzklockor. Det är ju inget snack om det. Själv är jag definitivt ingen klocksamlare utan är nog mer ute efter en snygg klocka som håller ett antal år innan den går sönder och som håller tiden hyfsat.

Är nog mer som mitt user ID ger en hänvisning om... HiFi och vinyl(skiv)samlare. Och för att ingen ska få några förhoppningsfulla drömmar ang tidigare inlägg i denna tråd - JAG HAR INGET TILL SALU!

ROCK ON :hbang:

Seiko gjorde det första armbandsuret med kvartskristaller. Men det fanns större klockor som utnyttjade samma teknik långt tidigare (typ innan andra världskriget). Så det Seiko gjorde var väl snarare att de lyckades miniatyrisera tekniken.

Anton Fräs
2020-04-04, 16:51
Självklart använder jag ett elegant armbandsur. Ett armbandsur är inte enbart till för att kolla tiden, om nu någon trott det, det är lika mycket ett snyggt armbandsmycke för män. Jag har 4st automater armbandsklockor som jag varierar med övrig klädsel. 1st Omega, 1st Tag Heuer, 1st Oris och 1st Breitling. Bara amatörer refererar till sin mobiltelefon.

Eller folk som helt enkelt inte gillar armbandsur?

agazza
2020-04-04, 17:24
Eller folk som helt enkelt inte gillar armbandsur?Finns inte, bara fattiga kommunister.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

elektronikfreak
2020-04-05, 10:52
Här är en bild på min äldsta automatiska dvs mekaniska klocka med urverk. Den har hängt med flera årtionden och funkar lika bra idag som den gjorde när jag köpte den. En service var 10:e år så tickar den på så bra. Den är inte sliten eller repig däremot är den faktiskt solblekt. Den starka solen på Öland, du vet!? :)

STÖRRE BILD (https://forumbilder.com/images/2020/04/05/elektronikfreak-seiko-7009-3040-f.jpg)

https://forumbilder.com/images/2020/04/05/elektronikfreak-seiko-7009-3040-f.jpg

stoner
2020-04-13, 09:39
Jag gav mig själv en 18k guld Rolex i julklapp förra året. Passar hyfsat bra till Ferrarin jag köpte 2017.

https://i.postimg.cc/Qdr0Rfmw/18k-gold-rolex-1.png
https://i.postimg.cc/ZR0cr2YB/18k-gold-rolex-2.png

sladdbarn
2020-04-14, 11:03
Nä.

40plus
2020-04-14, 11:37
Jag gav mig själv en 18k guld Rolex i julklapp förra året. Passar hyfsat bra till Ferrarin jag köpte 2017.

https://i.postimg.cc/Qdr0Rfmw/18k-gold-rolex-1.png
https://i.postimg.cc/ZR0cr2YB/18k-gold-rolex-2.png

Hjälpte Ferrarin och/eller Rolexen med skammen över ditt klart under medel könsorgan?

vicarious
2020-04-14, 22:29
Sen jag slutade jobba på sjukhus har jag börjat använda armbandsur. Det är en praktisk och stilfull accessoar.

Är fortfarande en noob när det kommer till klockor men brukar använda en Casio G-shock på gymmet och någon av dessa till vardags

https://tiktak.fashion/wp-content/uploads/2019/11/RA-AC0E01B00C.jpg

https://media4.uret.se/images/product-large-o/op/orient-FAC08004D0.jpg

https://www.tissotwatches.com/media/shop/catalog/product/cache/all/image/800x/62defc7f46f3fbfc8afcd112227d1181/T/0/T019.430.36.031.01_2.png