Visa fullständig version : Vad gör dig förbannad just nu?
Brofessorn
2020-03-25, 11:04
Den här tråden behöver göra en comeback!
Jag börjar:
Beställde hem ett paket. Betalade extra för hemleverans av Postnord. Tidigt igår morse fick jag ett SMS där Postnord skrev att paketet anlänt till min stads postkontor. Då skulle jag välja om jag ville hämta det där, eller få det hemlevererat, trots att jag betalat för just hemleverans och det förbannade postkontoret ligger sämre till än något postombud det annars hade kommit till helt kostnadsfritt för mig. Sedan valde jag en av de tillgängliga tidsspannen de satt ut för när de skulle komma. 13 till 15. Passade även på att kryssa i bocken så de skulle lämna paketet utanför dörren om jag inte var hemma, eftersom jag vet att de tidigare påstått att jag inte var hemma under tider jag definitivt var det.
Men tro på fan att de knackade på klockan nio imorse när jag, tur nog, satt och jobbade hemma. Helt fel tid, och trots att jag gick för att öppna direkt, var han redan på väg att sätta sig och åka iväg i den äckelblåa Postnordbilen -- UTAN att ha lämnat paketet vid dörren!
Vad gör dig förbannad just nu?
Läskeblask
2020-03-25, 11:17
När man frågar en enkel fråga som att om företaget har behov av arbetskraft under helgerna men ingen svarar. Skickade förfrågning till 3 företag. Hur jävla svårt är det att säga nej?
PureWhey
2020-03-25, 11:22
Ditt misstag var att välja PostNord.
I nuläget finns inget som gör mig riktigt förbannad förutom att jag blev lite smått förbannad av att bara läsa det som hade hänt dig.
Brofessorn
2020-03-25, 14:16
I nuläget finns inget som gör mig riktigt förbannad förutom att jag blev lite smått förbannad av att bara läsa det som hade hänt dig.
Skönt att höra. Gör mig lite glad just nu.
--
Centralbanker. Centralbanker gör mig jävligt förbannad.
Kommer inte ihåg när jag blev arg senast, var kanske något år sedan.
Tur att du ens fick paketet. 9/10 gånger när man ska få något hemlevererat så skiter de att köra ut det till bostaden och skickar ett sms om att det inte gick att leverera / ingen var hemma. Trots att man suttit som en uggla i fönstret för att bekräfta att de totalt sket i det.
Förbannad just nu vet jag inte, men lite irriterande är det att man inte kommer undan coronavirus-fanskapet. Jag vill inte läsa om det överallt, jag läser inte tidningar så jag slipper mycket där. Men nu poppar det upp notifikationer från folkhälsomyndigheten på youtube och andra ställen som är helt omöjliga att missa..
MaxTheMarketer
2020-03-25, 16:51
Trög svensk kund vars hjärna är typ rätt långsam men inte dum. Personen är alltså inte lågbegåvad men bara väldigt långsam i sin databearbetning medan jag själv är nästan lika snabb som jag var för 10 år sedan så fort jag har satt mig in i något.
Jag håller i tålamodet men ibland får jag hjärnsläpp inombords av hur långsam personen är på bearbeta saker och ting vi går igenom. Snubben är väl sisådär 40+ troligen närmare 45+. Tiden rinner iväg för något som omjag snackade med en kopia av mig själv hade kunna gjorts dubbelt så fort mao.
Problemet är att denna svenska kund sitter på min inkomst och inte en klon av mig själv! xD
svenbanan
2020-03-25, 16:56
Den här tråden behöver göra en comeback!
Jag börjar:
Beställde hem ett paket. Betalade extra för hemleverans av Postnord. Tidigt igår morse fick jag ett SMS där Postnord skrev att paketet anlänt till min stads postkontor. Då skulle jag välja om jag ville hämta det där, eller få det hemlevererat, trots att jag betalat för just hemleverans och det förbannade postkontoret ligger sämre till än något postombud det annars hade kommit till helt kostnadsfritt för mig. Sedan valde jag en av de tillgängliga tidsspannen de satt ut för när de skulle komma. 13 till 15. Passade även på att kryssa i bocken så de skulle lämna paketet utanför dörren om jag inte var hemma, eftersom jag vet att de tidigare påstått att jag inte var hemma under tider jag definitivt var det.
Men tro på fan att de knackade på klockan nio imorse när jag, tur nog, satt och jobbade hemma. Helt fel tid, och trots att jag gick för att öppna direkt, var han redan på väg att sätta sig och åka iväg i den äckelblåa Postnordbilen -- UTAN att ha lämnat paketet vid dörren!
Vad gör dig förbannad just nu?
Jag blev förbannad bara av att läsa denna texten.
sumialic
2020-03-25, 17:04
Jag blev förbannad bara av att läsa denna texten.
... Är det något som gör mig förbannad så är det hur jävla lätt folk bli förbannade. Fyfan, kokar inombords.
Akerhage
2020-03-25, 17:07
... Är det något som gör mig förbannad så är det hur jävla lätt folk bli förbannade. Fyfan, kokar inombords.
Jag blir förbannad över att du blir förbannad över att folk blir förbannade! Fyfan kokar inombords!
sumialic
2020-03-25, 17:27
Jag blir förbannad över att du blir förbannad över att folk blir förbannade! Fyfan kokar inombords!
Tack, nu slog jag sönder skärmen med. Jävla as!
Jag blir förbannad över att du blir förbannad över att folk blir förbannade över att dem blir förbannade! Fyfan kokar inombords!
hahavaffan
2020-03-26, 07:38
Paja inte tråden nu era satans jävla ålarens, ni gör mig förbannad.
Lite som MaxTheMaker så blir jag just nu mest förbannad över hur tröga en del personer är. Allt går så långsamt, och alla ska ha möten konstant för att de inte förstår.
svenbanan
2020-03-26, 10:19
Paja inte tråden nu era satans jävla ålarens, ni gör mig förbannad.
Lite som MaxTheMaker så blir jag just nu mest förbannad över hur tröga en del personer är. Allt går så långsamt, och alla ska ha möten konstant för att de inte förstår.
Möten är ett oskick. 90% av alla jävla möten borde ställas in. Bara en massa dravel som ska ältas in absurdum som stjäl tid från andra vettigare sysslor.
Möten är som när folk i grundskolan ställde massa dumma frågor för att försöka mjölka bort lektionstiden så mycket som möjligt.
Ditt misstag var att välja PostNord.
Beställde från Reebok, hade inget alternativ annat än som trådskaparen antingen få det lev. till sämsta möjligt belägna företags-postnordställe eller hemkörning med 3h spann. Fruktansvärt hur Postnord kan vara så långt bak vs. Budbee osv på den fronten där man kan följa leveransen i realtid efter en viss tid det dygn man beställt hemlev. till. Sigh.
Möten är som när folk i grundskolan ställde massa dumma frågor för att försöka mjölka bort lektionstiden så mycket som möjligt.
Ooooh dont even go there! Kokar bara jag tänker på det. Eller bara stenkorkade utlägg om något oväsentligt för att verka... duktiga, antar jag? Trots att det ger motsatt effekt.
Illustrerade mannen
2020-03-26, 14:50
Förut, innan jag blev chef, brukade jag alltid lämna möten när det inte längre var relevant. NU, när jag är chef, försöker jag minimera antalet möten och bara avhandla det relevanta. Det stör faktiskt en del folk...
trädgårdsmöbel
2020-03-26, 17:18
Personalmöten är mest till för de i en arbetsgrupp som har narcissistiska drag att framhäva hur duktiga de är. Jag ser det som en terapisession för dessa och att resten är statister, men tyvärr nödvändiga statister, för att terapin skall ge något för de med narcissistiska drag.
svenbanan
2020-03-26, 17:41
Personalmöten är mest till för de i en arbetsgrupp som har narcissistiska drag att framhäva hur duktiga de är. Jag ser det som en terapisession för dessa och att resten är statister, men tyvärr nödvändiga statister, för att terapin skall ge något för de med narcissistiska drag.
Ja, fyfan.
Fast du kan lyfta din mening i alla fall. I USA/Canada är det supervanligt att man inte pratar om någonting utan du får jobba med eller under en idiot som har gjort likadant och samma skit i 15 år och du vet att det är fel men får aldrig chansen att diskutera detta med det som skulle kunna vara en grupp. Ifrågasätter du det så blir du ofta bara tillsagd. Ät det bara. Nej, jag saknar verkligen svenska personalmöten.
Men ja, jag vet vad du menar.
Hostande kunder i livsmedelbutiken. *mini
Hostande kunder i livsmedelbutiken. *mini
Håller med. I går på Ica hade en dam i 40 års ålder sina två barn med sig varav den ena i 10-12 års åldern sprang genom hela butiken med självscannern i högsta hugg och torrhostade ordentligt var och varannan sekund. Kändes ansvarsfullt av den familjen..
Bett om att få ut min sparade semester i pengar nu i två veckor men det händer ingenting
skyffelmördarn
2020-03-27, 11:23
Restriktioner.
Brofessorn
2020-03-27, 11:29
Restriktioner.
Jag förstår dig, kompis. Är det några specifika restriktioner som upprör dig?
Anton Fräs
2020-03-27, 11:35
Min fucking karantän som kommer fortsätta en lång tid framåt. Tillhör själv riskgrupp och bor med föräldrar som gör det med.
Dagarna flyter ihop och svårt att hålla motivation uppe.
skyffelmördarn
2020-03-27, 12:06
Jag förstår dig, kompis. Är det några specifika restriktioner som upprör dig?
Det finns en lista, men bara allmänt ogillar jag saker som slår ner på min personliga frihet.
Wrenchgirl
2020-03-27, 12:52
Hyresvärden som är så förbaskat trög och så länge det är inom minsta tillåtna krav så skiter de i att göra något. Trots uppmätt radonhalt nu i somras som ligger 50% över gränsvärdena vill denne inte göra någonting fören tidigast kommande vinter med hänvisning till att bara för några år sedan låg gränsvärdet på det dubbla mot vad de är idag. Så där har jag vät mig till HGF och sagt inför nuvarande hyresförhandlingar motsätter jag mig varje hyreshöjning tills de har gjort något åt radonet.
Sedan har jag påpekat flera gånger att luften i lägenheten är dålig men får bara till svar att 2017 var det godkänd ventilation vid besiktningen. Och luften är i det skicket att de som kommer på besök får huvudvärk efter ett tag. Så nu har jag börjat med att öppna ett fönster i vardera ända på lägenheten och det får stå öppet i minst en timme för att vädra ur.
PureWhey
2020-03-27, 12:57
Hyresvärden som är så förbaskat trög och så länge det är inom minsta tillåtna krav så skiter de i att göra något. Trots uppmätt radonhalt nu i somras som ligger 50% över gränsvärdena vill denne inte göra någonting fören tidigast kommande vinter med hänvisning till att bara för några år sedan låg gränsvärdet på det dubbla mot vad de är idag. Så där har jag vät mig till HGF och sagt inför nuvarande hyresförhandlingar motsätter jag mig varje hyreshöjning tills de har gjort något åt radonet.
Sedan har jag påpekat flera gånger att luften i lägenheten är dålig men får bara till svar att 2017 var det godkänd ventilation vid besiktningen. Och luften är i det skicket att de som kommer på besök får huvudvärk efter ett tag. Så nu har jag börjat med att öppna ett fönster i vardera ända på lägenheten och det får stå öppet i minst en timme för att vädra ur.
Fy. Blir trött bara jag läser det.
VoDaresVins
2020-03-27, 13:15
Att jag får skylla mig själv när jag inte vill lägga mera pengar i en bil utan köper en begagnad som bara haft det ena problemet efter det andra. Bilen har varit 3 ggr på garantiservice redan och gissa vad, igår märker jag att bakdäcken luktar bränt gummi när jag kommer hem så nu ska bilen in på en fjärde service inom en månad.
Sen nåt som mera hör hem i tråden "Vad gör dig förvånad just nu?".
Med restriktionerna som gäller här i landet nu så har alla naturstigar fått en boom av besökare. Lite förvånad av människans enfald blev jag när jag såg folk som stod och skrev i gästboken som hör till naturstigen. Man tar sig alltså ut till en plats där det i princip inte finns nån spridningsrisk men den enda risken som kan finnas så måste man utsätta sig för. Då är det knappast ens folk som kommit långa vägar för vandringen utan de har när som helst under senaste 10 åren kunnat göra samma sak.
delta_mats
2020-03-27, 13:25
Att jag får skylla mig själv när jag inte vill lägga mera pengar i en bil utan köper en begagnad som bara haft det ena problemet efter det andra. Bilen har varit 3 ggr på garantiservice redan och gissa vad, igår märker jag att bakdäcken luktar bränt gummi när jag kommer hem så nu ska bilen in på en fjärde service inom en månad.
Sen nåt som mera hör hem i tråden "Vad gör dig förvånad just nu?".
Med restriktionerna som gäller här i landet nu så har alla naturstigar fått en boom av besökare. Lite förvånad av människans enfald blev jag när jag såg folk som stod och skrev i gästboken som hör till naturstigen. Man tar sig alltså ut till en plats där det i princip inte finns nån spridningsrisk men den enda risken som kan finnas så måste man utsätta sig för. Då är det knappast ens folk som kommit långa vägar för vandringen utan de har när som helst under senaste 10 åren kunnat göra samma sak.
Säkert handbromsen som kärvar och ligger på.
Wrenchgirl
2020-03-27, 13:44
Jag kan väl för skojs skull nämna att vi påpekade fyra gånger att räcket till ingången till trapphuset hade lossnat mot vägen. Deras lösning efter fyra tillsägningar var inte att skruva fast det utan att såga bort det. Så nu är det väldigt spännande när man ska in och det är glansis på bron. :p
StarkaUlf
2020-03-27, 14:09
Testa att öppna fönstrena en stund för lite frisk luft så kanske du piggnar till.
he he he he så kul jag var nu då! Skojsa bara.
PureWhey
2020-03-27, 14:09
Testa att öppna fönstrena en stund för lite frisk luft så kanske du piggnar till.
he he he he så kul jag var nu då! Skojsa bara.
Pollenförgiftning
StarkaUlf
2020-03-27, 14:12
Pollenförgiftning
*hug*
VoDaresVins
2020-03-27, 14:31
Säkert handbromsen som kärvar och ligger på.
Jepp det var också mekanikerns gissning när jag ringde honom.
trädgårdsmöbel
2020-03-27, 14:33
Min fucking karantän som kommer fortsätta en lång tid framåt. Tillhör själv riskgrupp och bor med föräldrar som gör det med.
Dagarna flyter ihop och svårt att hålla motivation uppe.
Black Flag på Netflix. Tror du skulle gilla den.
VoDaresVins
2020-03-27, 14:36
Jag kan väl för skojs skull nämna att vi påpekade fyra gånger att räcket till ingången till trapphuset hade lossnat mot vägen. Deras lösning efter fyra tillsägningar var inte att skruva fast det utan att såga bort det. Så nu är det väldigt spännande när man ska in och det är glansis på bron. :p
Samma logik som på jobbet. Nån påpekade att handpappershållaren var placerad bakom dörren så man kunde få dörren i sig om man stod där när nån öppnade dörren till kafferummet. Lösningen var enkel, vi blev utan dörr till kafferummet så alla som jobbade i öppna kontorslandskapet fick stå ut med kaffepaustjattret. Logiska lösningar när fel man är på fel plats.
När jag pratar med vänner eller anhöriga och de bara pratar om sig själva konstant.
När jag pratar med vänner eller anhöriga och de bara pratar om sig själva konstant.
Håller med dig. Det saknas en god dos självmedvetenhet. Rent allmänt så är det bara en bråkdel man träffar på som klarar att hålla en konversation på ett bra sätt. Det är tröttsamt. Jag gillar inte folk.
Magnus N
2020-03-30, 19:27
Att Tony vs Khabib blivit inställt igen för 5e gången....
Att Tony vs Khabib blivit inställt igen för 5e gången....Uh vad trist. Gjorde mig också förbannad.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
skyffelmördarn
2020-04-01, 11:37
MRuS3dxKK9U
Det som gör mig förbannad är...
1. att inte regeringen/politikerna kan sätta hela storstockholm i karantän. INGEN ska varken få resa ut eller resa in i Stockholm. Det bästa är väl att sätta hela Södermanland och hela Uppland i karantän.
2. Att berörda myndigheter inte kan se till att inte smitta sprids på alla åldringsboende i storstockholm. Efter vad jag såg på streamade nyhetssändningar från Sverige igår se verkar COVID-19 finnas på 70% av alla åldringsboende i storstockholm.
SKÄMMAS NER TILL FOTKNÖLARNA BORDE ALLA POLITIKER GÖRA HEMMA I SVERIGE!
delta_mats
2020-04-02, 13:18
Det som gör mig förbannad är...
1. att inte regeringen/politikerna kan sätta hela storstockholm i karantän. INGEN ska varken få resa ut eller resa in i Stockholm. Det bästa är väl att sätta hela Södermanland och hela Uppland i karantän.
2. Att berörda myndigheter inte kan se till att inte smitta sprids på alla åldringsboende i storstockholm. Efter vad jag såg på streamade nyhetssändningar från Sverige igår se verkar COVID-19 finnas på 70% av alla åldringsboende i storstockholm.
SKÄMMAS NER TILL FOTKNÖLARNA BORDE ALLA POLITIKER GÖRA HEMMA I SVERIGE!
Punkt 2 handlar om de som jobbar där. Många kärringar som går till jobbet även fast de är sjuka, trots restriktionerna som nu råder. Egentligen borde det vara lätt att hålla ett ålderdomshem i karantän, men tydligen misslyckas man med det också.
Folk som äter lunch kl. 11.00.
Folk som är på gränsen till (eller har uppnått) fetma och säger "jag har fortfarande delvis synliga magrutor".
Folk som säger "dra alla över en kant".
Folk som säger "oxtokig"
Folk som säger "både... men också..."
Folk som alltid varit viga och som tror alla blir viga bara de följer samma stretchningsprogram som dem.
Folk som är naturligt grova och tror att alla blir grova bara de tränar och äter som dem.
Brofessorn
2020-04-24, 10:25
Folk som är på gränsen till (eller har uppnått) fetma och säger "jag har fortfarande delvis synliga magrutor".
Folk som säger "oxtokig"
Folk som alltid varit viga och som tror alla blir viga bara de följer samma stretchningsprogram som dem.
Folk som är naturligt grova och tror att alla blir grova bara de tränar och äter som dem.
... jobbig förmiddag?
Lunch klockan 11 låter lite underligt, snarare frukost eller brunch.
PureWhey
2020-04-24, 10:31
Folk som säger "oxtokig"
Vänta bara till du börjar störa dig på folk som säger "han" istället för "honom" och "mig" istället för "jag".
:MrT:
Jag går på lunch kl 11 när jag är på kontoret. :) :) :) :)
Utbölingen
2020-04-24, 11:12
Folk som på något sätt blockerar sin brevlåda. Kan röra sig om allt från soptunnor, snöhögar, bilar, kvarterets alla ungars leksaker osv osv.
Folk som faktiskt ringer in och klagar på att de inte fått en gratistidning. Som de flesta aldrig ens läser.
Folk som knappt kan ta sig ut till brevlåda pga halka/extrema mängder snö och ändå är förvånad att tidningen inte kommit.
Arbetsskadad men sista veckan nu och inget jag kommer sakna.
Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Folk som på något sätt blockerar sin brevlåda. Kan röra sig om allt från soptunnor, snöhögar, bilar, kvarterets alla ungars leksaker osv osv.
Folk som faktiskt ringer in och klagar på att de inte fått en gratistidning. Som de flesta aldrig ens läser.
Folk som knappt kan ta sig ut till brevlåda pga halka/extrema mängder snö och ändå är förvånad att tidningen inte kommit.
Arbetsskadad men sista veckan nu och inget jag kommer sakna.
Är du brevbärare? I så fall undrar jag hur i helvete jag kan stoppa bajsreklam som är adresserad till mig, tex från Postkodlotteriet med psykopaten och barnamördaren Rickard Sjöberg i spetsen? Jag har aldrig haft med dom att göra men genom att adressera skiten till mig så slinker dom igenom "ej reklam tack".
Jag vill också inte ha dessa jävla "Vi i villa" (jag bor i hyrd marklgh) och lokaltidningar.
Fan, detta gör mig förbannad!
Brofessorn
2020-04-24, 11:55
Vad är det för fel på Rickard Sjöberg nu då? Han är närmare två meter lång, så han måste vara en helylle kille.
Är du brevbärare? I så fall undrar jag hur i helvete jag kan stoppa bajsreklam som är adresserad till mig, tex från Postkodlotteriet med psykopaten och barnamördaren Rickard Sjöberg i spetsen? Jag har aldrig haft med dom att göra men genom att adressera skiten till mig så slinker dom igenom "ej reklam tack".
Jag vill också inte ha dessa jävla "Vi i villa" (jag bor i hyrd marklgh) och lokaltidningar.
Fan, detta gör mig förbannad!
Hah, ena problemet löst: https://www.postkodlotteriet.se/kundservice/sparra-reklam.html
Vad är det för fel på Rickard Sjöberg nu då? Han är närmare två meter lång, så han måste vara en helylle kille.
Fanskapet ler som bara en barnamördare kan göra, dessutom är han religiös och hans anlete pryder den reklam som terroriserat mig under lång tid. Han är ondskan personifierad, han kidnappar, våldtar, torterar, mördar och äter små barn, i den ordningen.
Fanskapet ler som bara en barnamördare kan göra, dessutom är han religiös och hans anlete pryder den reklam som terroriserat mig under lång tid. Han är ondskan personifierad, han kidnappar, våldtar, torterar, mördar och äter små barn, i den ordningen.
https://imagehost.imageupload.net/2020/04/24/convert.jpg
Brofessorn
2020-04-24, 12:13
https://imagehost.imageupload.net/2020/04/24/convert.jpg
Måste säga att jag blev lite såld på denna mannen nu. Min nya idol.
Måste säga att jag blev lite såld på denna mannen nu. Min nya idol.
Är det en känsla av gemenskap eller något annat som gör det?
hahavaffan
2020-04-24, 12:23
fanskapet ler som bara en barnamördare kan göra, dessutom är han religiös och hans anlete pryder den reklam som terroriserat mig under lång tid. Han är ondskan personifierad, han kidnappar, våldtar, torterar, mördar och äter små barn, i den ordningen.:d :d :d
Brofessorn
2020-04-24, 12:27
Är det en känsla av gemenskap eller något annat som gör det?
Präktig förebild. Ingen jävla gangsterrappare eller attention whore -- han ställer sina frågor och så är det bra. Och så är han ju lång, vilket är ett tecken på god karaktär.
Präktig förebild. Ingen jävla gangsterrappare eller attention whore -- han ställer sina frågor och så är det bra. Och så är han ju lång, vilket är ett tecken på god karaktär.
Jag är också lång men jag har inte 50% panna/50% ansikte och ler med barnakött mellan tänderna.
Utbölingen
2020-04-24, 13:01
Fan, detta gör mig förbannad!En lapp med "Ingen reklam eller gratistidningar" ska lösa det problemet.
Edit: Är den adresserad till dig måste du nog kontakta och avsäga det.
PureWhey
2020-04-24, 13:03
Jag fångade tag på killen som la reklam i min brevlåda varje vecka och sa åt honom att sluta, sedan dess har jag inte fått något.
exevision
2020-04-24, 13:10
Jag är glad. Haft en bra dag. Ska träna nu och allt känns bäst!
Synd om er gnällspikar 😁
StarkaUlf
2020-04-24, 13:14
Att exevision har en bra dag. Jag ville vara den enda med en bra dag.
Magnus N
2020-04-28, 12:14
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/fangelse-for-gardsagare-som-skjutit-ihjal-inkraktare-trots-omfattande-nodvarnsratt/
Det domslutet gjorde mig förbannad när man läste det, om inte detta skulle kunna vara nödvärn kanske det behövs en översyn :/
svenbanan
2020-04-28, 12:17
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/fangelse-for-gardsagare-som-skjutit-ihjal-inkraktare-trots-omfattande-nodvarnsratt/
Det domslutet gjorde mig förbannad när man läste det, om inte detta skulle kunna vara nödvärn kanske det behövs en översyn :/
Som jag fattade det tyckte man att situationen berättigade till nödvärn, men att det helt enkelt var "för våldsamt" för att anses vara berättigat.
Magnus N
2020-04-28, 12:23
Som jag fattade det tyckte man att situationen berättigade till nödvärn, men att det helt enkelt var "för våldsamt" för att anses vara berättigat.
Tycker även det resonemanget är konstigt, om någon precis har misshandlat en person, kommer tillbaks (troligen beväpnad) och hotar döda en samt agerar aggressivt så har jag svårt att se varför inte han skulle frikännas, vad mer ska behövas. Att han själv tar fysisk skada.
Aja, förbannad blev man iaf
svenbanan
2020-04-28, 12:54
Det beror kanske också på exakt hur den misshandeln egentligen såg ut. Eftersom det inte stod "grov misshandel" så kan man väl anta att det inte rörde sig om flera knytnävsslag mot ansiktet, och att den tidigare misshandleln kanske inte direkt kan anses bidra till att mannen skulle känna sig hotad till livet.
Jag tror anledningen till att han dömdes var att han tog fram studsaren så fort han märkte att 44 åringen körde in på gården, dvs att han då "överreagerat".
Jag tycker det är jävligt svårt att sätta sig in i sådana här grejer. Det som står i tidningsartiklarna är ju ofta bara en liten bråkdel av allt som man tagit ställning till i rättegången. Och dessutom har de ofta nån agenda på tidningsredaktionen också, dvs att man vill att folk ska bli lite förbannade kanske för att då kanske man klickar på en uppföljningsartikel också.
Men jag håller också med om att nödvärnsrätten verkar väldigt tandlös om man får tro på alla möjliga sådana här artiklar. Fast jag är inte helt säker på att jag har fått rätt uppfattning ifrån dessa artiklar, så jag håller ilskan småputtrande bara och inte spritt språngande vrålförbannad. ;)
Det beror kanske också på exakt hur den misshandeln egentligen såg ut. Eftersom det inte stod "grov misshandel" så kan man väl anta att det inte rörde sig om flera knytnävsslag mot ansiktet, och att den tidigare misshandleln kanske inte direkt kan anses bidra till att mannen skulle känna sig hotad till livet.
Jag tror anledningen till att han dömdes var att han tog fram studsaren så fort han märkte att 44 åringen körde in på gården, dvs att han då "överreagerat".
Jag tycker det är jävligt svårt att sätta sig in i sådana här grejer. Det som står i tidningsartiklarna är ju ofta bara en liten bråkdel av allt som man tagit ställning till i rättegången. Och dessutom har de ofta nån agenda på tidningsredaktionen också, dvs att man vill att folk ska bli lite förbannade kanske för att då kanske man klickar på en uppföljningsartikel också.
Men jag håller också med om att nödvärnsrätten verkar väldigt tandlös om man får tro på alla möjliga sådana här artiklar. Fast jag är inte helt säker på att jag har fått rätt uppfattning ifrån dessa artiklar, så jag håller ilskan småputtrande bara och inte spritt språngande vrålförbannad. ;)
Ett skitresonemang oavsett. Om en aggressiv och hotfull person kommer på besök ska det vara fullt berättigat att hämta bössan. Vad sen gäller vållande till annans död, vilket är ett oaktsamhetsbrott, så är det ju för helvete idioten som börjar rycka i bössa som är oaktsam och därmed vållar sin egen död.
Sveriges rättssystem är äckligt.
Samma skit med han som räddade livet på en kärring. En galen pundare höll på att slå ihjäl en tant när hon satt i sin bil varpå en bilist sprang dit och försökte avbryta misshandeln. Pundaren bara fortsatte att slå den blodiga kvinnan och mannen tog då en domkraft eller liknande och drämde till pundaren i huvudet. Pundaren slutade ändå inte och då drog mannen till pundaren en gång till varpå pundaren svimmade och fick allvarliga hjärnskador.
Hjälten som räddade livet på kvinnan blev dömd till fängelse och skadestånd. "Han borde ha haft mindre kraft i slagen". Sådana krav har man på gemene man men en polis som skjuter ihjäl någon på 10 meters avstånd med grind i mellan "kunde svårligen besinna sig" och frikänns. Man ställer alltså högre krav på en privatperson än en tränad och erfaren polis. Det är perverst!
Man får bara slå tillbaka lagom mycket liksom. Blir du knivhuggen får du bara hugga tillbaka en gång och kanske lite till. INTE FÖR MYCKET!!!11
delta_mats
2020-04-28, 13:32
Hah, ena problemet löst: https://www.postkodlotteriet.se/kundservice/sparra-reklam.html
Tack!!!
svenbanan
2020-04-28, 15:15
Samma skit med han som räddade livet på en kärring. En galen pundare höll på att slå ihjäl en tant när hon satt i sin bil varpå en bilist sprang dit och försökte avbryta misshandeln. Pundaren bara fortsatte att slå den blodiga kvinnan och mannen tog då en domkraft eller liknande och drämde till pundaren i huvudet. Pundaren slutade ändå inte och då drog mannen till pundaren en gång till varpå pundaren svimmade och fick allvarliga hjärnskador.
Hjälten som räddade livet på kvinnan blev dömd till fängelse och skadestånd. "Han borde ha haft mindre kraft i slagen". Sådana krav har man på gemene man men en polis som skjuter ihjäl någon på 10 meters avstånd med grind i mellan "kunde svårligen besinna sig" och frikänns. Man ställer alltså högre krav på en privatperson än en tränad och erfaren polis. Det är perverst!
Jag minns också det fallet, och tycker nog detta (fortfarande med reservation för att resonemanget baseras på "fakta" från tidningsartiklar) känns mer givet att det borde klassas som försvarbart mycket våld än fallet med älgstudsaren.
svenbanan
2020-04-28, 15:33
Ett skitresonemang oavsett. Om en aggressiv och hotfull person kommer på besök ska det vara fullt berättigat att hämta bössan. Vad sen gäller vållande till annans död, vilket är ett oaktsamhetsbrott, så är det ju för helvete idioten som börjar rycka i bössa som är oaktsam och därmed vållar sin egen död.
Sveriges rättssystem är äckligt.
Ifall man plockar fram ett skjutvapen så ska man vara kapabel att hantera det så det inte brinner av vådaskott. Ifall det ändå gör det så är det han som riktar geväret mot den andre som är ansvarig för konsekvenserna.
Jag kan tycka att man inte ska ha rätt att plocka fram studsaren så fort nån kör in på gårdsplanen. För att man ska få göra detta ska det vara rätt uppenbart att man också har rätt att skjuta ihjäl inkräktaren.
Så för att få plocka fram ett skjutvapen innan det är uppenbart att man kommer behöva avfyra det tycker jag det borde krävas nån form av certifiering för att säkerställa att man kan hantera vapnet på ett sådant sätt. Uppenbarligen kunde ju inte denna gubben hantera en älgstudsare i närstrid eftersom det gick som det gick. Man lär sig ju inte hur man ska bete sig med ett gevär inne i tamburen då man tar jägarexamen, så det får ju isåfall vara nån annan kurs. Sen kan man väl också diskutera ifall det ens är möjligt att hantera en älgstudsare på nåt vettigt sätt i en situation som denna. Så i just detta fallet så kanske det kokar ner till att man bara har rätt att använda studsaren ifall man råkar ha geväret redo när något problem uppenbarar sig, och inte att man har rätt att i lugn och ro låsa upp vapenskåpet och plocka fram patroner och ha sig.
Nu har jag uppenbarligen lekt lite djävulens advokat i resonemanget, som ju alltså som sagt bygger på knapphändig info från slarvläst artikel. Det är ju svårt att veta hur aggressiv 44 åringen egentligen var. Var mannen som plockade fram geväret faktiskt på riktigt rädd för att bli ihjälslagen, eller var han mest jävligt förbannad över att 44 åringen kom och bultade på dörren och så ville han skrämma skiten ur honom?
Brofessorn
2020-04-28, 15:55
Jag blir förbannad över att ni försöker hålla allvarliga diskussioner i tråden, om ni ska göra det vill jag se mer AGGRESSION.
Ifall man plockar fram ett skjutvapen så ska man vara kapabel att hantera det så det inte brinner av vådaskott. Ifall det ändå gör det så är det han som riktar geväret mot den andre som är ansvarig för konsekvenserna.
Jasså, ska vi lägga till närkamp med studsare i jägarexamen då? Ifall man börjar rycka i en skarpladdad bössa som någon håller i händerna får man fan skylla sig själv om man blir skjuten.
Jag kan tycka att man inte ska ha rätt att plocka fram studsaren så fort nån kör in på gårdsplanen. För att man ska få göra detta ska det vara rätt uppenbart att man också har rätt att skjuta ihjäl inkräktaren.
Bara i Sverige kan man läsa såna här dumheter... Du menar alltså att man först ska vänta och se exakt hur livsfarlig dåren är, och därefter kanske det eventuellt möjligtvis är okej att springa till vapenskåpet, fumla med kodlåset, plocka fram bössan, ladda den och...
Det är klart som fan man ska ha rätt att plocka fram studsaren så fort någon kör upp på gårdsplanen. Är det grannkärringen som kommit för att låna lite smör får man ställa undan bössan. Om det är ett galet psykbryt som vill mörda en sätter man företrädesvis ett par kulor i honom.
Det här är självklarheter för alla som inte blivit institutionaliserade av det perversa svenska folkhemmet.
Så för att få plocka fram ett skjutvapen innan det är uppenbart att man kommer behöva avfyra det tycker jag det borde krävas nån form av certifiering för att säkerställa att man kan hantera vapnet på ett sådant sätt. Uppenbarligen kunde ju inte denna gubben hantera en älgstudsare i närstrid eftersom det gick som det gick. Man lär sig ju inte hur man ska bete sig med ett gevär inne i tamburen då man tar jägarexamen, så det får ju isåfall vara nån annan kurs. Sen kan man väl också diskutera ifall det ens är möjligt att hantera en älgstudsare på nåt vettigt sätt i en situation som denna. Så i just detta fallet så kanske det kokar ner till att man bara har rätt att använda studsaren ifall man råkar ha geväret redo när något problem uppenbarar sig, och inte att man har rätt att i lugn och ro låsa upp vapenskåpet och plocka fram patroner och ha sig.
Dummaste skit jag läst det här året. Har du problem med att bli skjuten så låt bli att brottas med folk som har en bössa i händerna. För övrigt hanterade gubben det exemplariskt. Skurken blev skjuten och avled, ingen oskyldig kom till skada. Han borde belönas.
Brofessorn
2020-04-28, 18:00
jasså, ska vi lägga till närkamp med studsare i jägarexamen då? Ifall man börjar rycka i en skarpladdad bössa som någon håller i händerna får man fan skylla sig själv om man blir skjuten.
Bara i sverige kan man läsa såna här dumheter... Du menar alltså att man först ska vänta och se exakt hur livsfarlig dåren är, och därefter kanske det eventuellt möjligtvis är okej att springa till vapenskåpet, fumla med kodlåset, plocka fram bössan, ladda den och...
Det är klart som fan man ska ha rätt att plocka fram studsaren så fort någon kör upp på gårdsplanen. är det grannkärringen som kommit för att låna lite smör får man ställa undan bössan. Om det är ett galet psykbryt som vill mörda en sätter man företrädesvis ett par kulor i honom.
Det här är självklarheter för alla som inte blivit institutionaliserade av det perversa svenska folkhemmet.
Dummaste skit jag läst det här året. Har du problem med att bli skjuten så låt bli att brottas med folk som har en bössa i händerna. För övrigt hanterade gubben det exemplariskt. Skurken blev skjuten och avled, ingen oskyldig kom till skada. Han borde belönas.
+1
svenbanan
2020-04-28, 19:35
Jasså, ska vi lägga till närkamp med studsare i jägarexamen då? Ifall man börjar rycka i en skarpladdad bössa som någon håller i händerna får man fan skylla sig själv om man blir skjuten.
Nej, precis som jag skrev så ger inte jägarexamen nån slags kunskap i självförsvar eller liknande, och en studsare är inte ett vapen som är designat för närstrid eller nån annan form av självförsvar. Det jag menar är att bara för att man är jägare och har rätt att ha vapen hemma så är man inte kapabel att använda dessa vapen på ett vettigt sätt i andra situationer än då man jagar i skogen.
Bara i Sverige kan man läsa såna här dumheter... Du menar alltså att man först ska vänta och se exakt hur livsfarlig dåren är, och därefter kanske det eventuellt möjligtvis är okej att springa till vapenskåpet, fumla med kodlåset, plocka fram bössan, ladda den och...
Grejen är att man har studsaren i vapenskåpet för att man är jägare och använder bössan till att skjuta älg i skogen. Man har inte gevär hemma för att kunna försvara sig mot inkräktare.
Det är klart som fan man ska ha rätt att plocka fram studsaren så fort någon kör upp på gårdsplanen. Är det grannkärringen som kommit för att låna lite smör får man ställa undan bössan. Om det är ett galet psykbryt som vill mörda en sätter man företrädesvis ett par kulor i honom.
Nej.
Du borde testa att läsa igenom dina egna inlägg innan du postar, om du inte läst nåt dummare.
Jag antar du också är för att folk i allmänhet borde få gå runt med revolver vid sidan på allmän plats? För det är ju ett naturligt steg i samma riktning som ditt inlägg. Det finns väl ingen anledning att man inte ska få freda sig med dödligt våld på andra ställen än i hemmet, och varför ska just jägare vara de enda som ska ha den möjligheten? Och sen har vi en massa handeldvapen i omlopp som vem som helst kan komma över, och poliser som kommer vara livrädda för att bli skjutna vid varenda rutintrafikstopp, så de kommer skjuta först och fråga sen. Låter underbart.
Fredszky
2020-04-28, 19:36
Det måste bli ett slut på tramset, självklart ska man kunna få freda och försvara sig i sitt eget hem. Jag skulle hellre se Texaslagar à la "yau knaow i can shuut you fo just ständing on me pråperty".
Jag antar du också är för att folk i allmänhet borde få gå runt med revolver vid sidan på allmän plats? För det är ju ett naturligt steg i samma riktning som ditt inlägg. Det finns väl ingen anledning att man inte ska få freda sig med dödligt våld på andra ställen än i hemmet, och varför ska just jägare vara de enda som ska ha den möjligheten? Och sen har vi en massa handeldvapen i omlopp som vem som helst kan komma över, och poliser som kommer vara livrädda för att bli skjutna vid varenda rutintrafikstopp, så de kommer skjuta först och fråga sen. Låter underbart.
Behöver inte vara just en revolver även om det är skön stil. Kan vara en AR15 också. Och nej, det finns ingen anledning att inte få freda sig med dödligt våld utanför hemmet. Inte heller ska den möjligheten begränsas till jägare eller andra som har licens enligt de sinnesjuka regler vi har idag.
Vi har redan en massa handeldvapen i omlopp. Att köpa ett illegalt vapen är inte mycket svårare än att handla knark på plattan (och ifall du inte varit i krokarna i modern tid kan jag meddela att langarna numera kör med uppsökande verksamhet, genom att helt enkelt fråga folk om de vill köpa deras varor).
Till skillnad från dig vill jag dock inte avväpna den laglydiga och skötsamma delen av befolkningen och göra dem till offer, och inte heller vill jag fängsla folk som försvarat sig med handeldvapen. Att bära vapen utjämnar oddsen rejält, så att även åldringar har goda möjligheter att försvara sig. Det leder även till artighet och hyfs,
Vad gäller polisernas benägenhet att skjuta ska man inte tro på all propaganda...
Det måste bli ett slut på tramset, självklart ska man kunna få freda och försvara sig i sitt eget hem. Jag skulle hellre se Texaslagar à la "yau knaow i can shuut you fo just ständing on me pråperty".
"Shuut" och "prårperty" låter mer som skotsk dialekt. Texas är lite mer: "Y'all be best off me property before I skin this smokewagon - git over yonder!".
svenbanan
2020-04-29, 06:02
Behöver inte vara just en revolver även om det är skön stil. Kan vara en AR15 också. Och nej, det finns ingen anledning att inte få freda sig med dödligt våld utanför hemmet. Inte heller ska den möjligheten begränsas till jägare eller andra som har licens enligt de sinnesjuka regler vi har idag.
Vi har redan en massa handeldvapen i omlopp. Att köpa ett illegalt vapen är inte mycket svårare än att handla knark på plattan (och ifall du inte varit i krokarna i modern tid kan jag meddela att langarna numera kör med uppsökande verksamhet, genom att helt enkelt fråga folk om de vill köpa deras varor).
Till skillnad från dig vill jag dock inte avväpna den laglydiga och skötsamma delen av befolkningen och göra dem till offer, och inte heller vill jag fängsla folk som försvarat sig med handeldvapen. Att bära vapen utjämnar oddsen rejält, så att även åldringar har goda möjligheter att försvara sig. Det leder även till artighet och hyfs,
Vad gäller polisernas benägenhet att skjuta ska man inte tro på all propaganda...
Jag antar att de länder som har vapenlagar liknande det du förespråkar också har brottsstatistik som visar på mycket färre våldsbrott än länder med mer restriktioner?
Jag kan tycka att det kanske kan vara berättigat (iaf värt att beakta) med handeldvapen för självförsvar i hemmet, men att det då skulle krävas nån typ av omfattande och relativt restriktiv certifiering och troligen nåt slags handhavandeprov och lämplighetstest som man måste förnya med jämna mellanrum. Tanken med detta skulle då vara att minimera risken för att folk använder dessa vapen på felaktigt sätt.
PureWhey
2020-04-29, 07:04
Verkligen. Hur man kan tycka att man inte skall få försvara sig i sitt eget hem förstår jag inte. Då är något fel.
Hade varit gött med en svensk video av denna kaliber alltså.
66qqLpUSTm8
mer utförlig
ZvkJsV7b5Tw
Rikard Jansson
2020-04-29, 07:09
Håller med båda, på olika sätt, eller kanske ingen alls :D
Tycker att man borde efter en säkerhetsprövning + godkänt skjuttest + godkänt test i vapensäkerhet, och det här bör vara en ganska gedigen kurs på typ 40 timmar där folk som borde bli underkända faktiskt blir underkända, få ha pistol hemma för självförsvar och kunna ansöka om concealed carry som ska personligen godkännas av närmsta polischef. Det skulle göra att ingen bad guy skulle gå den här vägen utan de får tag i vapen på annat sätt. Sen tror jag inte det är en bra idé att gå runt med en AR15.
Brofessorn
2020-04-29, 07:21
Verkligen. Hur man kan tycka att man inte skall få försvara sig i sitt eget hem förstår jag inte. Då är något fel.
Jo, såklart ska du få försvara dig. Du behöver bara ha genomgått Navy Seals-träning innan. Och du får bara skjuta efter att du själv blivit skjuten minst en gång.
Om det hade varit slappare lagar hade ju stackars poliser varit livrädda för att bli skjutna vid varenda rutintrafikstopp, för deras största hot är ju laglydiga medborgare och inte kriminella som får tag på illegala vapen ändå. De förstår man ju skjuter först och frågar sen i en sån situation. Men ingen annan ska få göra det!
Man bråkar inte med folk som är beväpnade.
Man bråkar inte med folk som är beväpnade, som dessutom ser ut som WT och går utan tröja.
Man väljer sina strider.
Rikard Jansson
2020-04-29, 07:30
Alltså anledningen till att man borde få gå igenom någon slags prövning för det är ju bara så man inte råkar skjuta folk som man inte avser skjuta. Har man någonsin skjutit utanför dataspelen så inser man att det är betydligt lättare hänt än man kanske först trodde :)
Jag antar att de länder som har vapenlagar liknande det du förespråkar också har brottsstatistik som visar på mycket färre våldsbrott än länder med mer restriktioner?
Jag kan tycka att det kanske kan vara berättigat (iaf värt att beakta) med handeldvapen för självförsvar i hemmet, men att det då skulle krävas nån typ av omfattande och relativt restriktiv certifiering och troligen nåt slags handhavandeprov och lämplighetstest som man måste förnya med jämna mellanrum. Tanken med detta skulle då vara att minimera risken för att folk använder dessa vapen på felaktigt sätt.
New Hampshire har 1/5 så mycket dödligt våld som Stockholm, och USA;s kanske mest liberala vapenlagar. De kräver ingen "state permit" för att köpa vapen, ingen registrering, det finns inga lagar om storlek på magasin eller "assault weapons", inga bakgrundskontroller, inga licenser för open eller concealed carry...
West Virgina är en av de fattigaste delstaterna, är tämligen vapenvänligt och har lite över hälften så mycket dödligt våld som Stockholm.
Maine har inte heller särskilt mycket restriktioner och ligger också på en 1/5 av Stockholms dödliga våld.
Här plockar jag delstater som har en liknande befolkningsmängd och jämför med just dödlig våld, så slipper vi frågor om hur statistiken har förts och ljug från BRÅ.
Vidare har Kalifornien mer dödligt våld och fler våldsbrott än Texas, även räknat per capita, samtidigt som de är hyfsat jämförbara i fattigdom. Kalifornien har mycket striktare vapenlagar.
New York ligger för övrigt betydligt bättre till än både Kalifornien och Texas. Kan det måhända vara så att den avgörande skillnaden ligger i hur man arbetar mot brottslighet?
Det är i vilket fall tydligt att det funkar hur bra som helst att inte ha några restriktioner på vapen. Ännu tydligare är det att restriktionerna i Sverige är helt skeva, att rättsväsendet är perverst och man offrar gladeligen oskyldiga till förmån för brottslingar.
Alltså anledningen till att man borde få gå igenom någon slags prövning för det är ju bara så man inte råkar skjuta folk som man inte avser skjuta. Har man någonsin skjutit utanför dataspelen så inser man att det är betydligt lättare hänt än man kanske först trodde :)
Det där är ju tämligen självreglerande. Ingen lär skaffa sig ett skjutvapen utan att lära sig basala saker. Det kan dessutom göra rätt ont att hantera vissa vapen fel. Alltså, det ligger i allas egenintresse att lära sig grunderna.
Utöver det är det helt menlöst att ha som krav att bli godkänd på någon kurs. Om man inte uppehåller det kommer man tappa färdigheterna snabbt. Dessutom inger det falskt självförtroende. Lite som att ta körkort, där alla som klarat det tror att de kan ratta bil, och sen aldrig vara ute och köra.
Det enda man skulle åstadkomma är att en massa självförsvarstjommar som egentligen inte kan ett skit, får ett guldläge att mjölka folk på pengar. Utöver det ger man dem oförtjänt legitimitet genom att det minsann är en utbildning godkänd av staten.
Liksom, medel Billy Bob från Texas lär vara bättre med skjutvapen än de flesta proffs i Sverige. Det är för att det finns en hälsosam vapenkultur där, och folk lär sig på frivillig basis.
svenbanan
2020-04-29, 08:42
New Hampshire har 1/5 så mycket dödligt våld som Stockholm, och USA;s kanske mest liberala vapenlagar. De kräver ingen "state permit" för att köpa vapen, ingen registrering, det finns inga lagar om storlek på magasin eller "assault weapons", inga bakgrundskontroller, inga licenser för open eller concealed carry...
West Virgina är en av de fattigaste delstaterna, är tämligen vapenvänligt och har lite över hälften så mycket dödligt våld som Stockholm.
Maine har inte heller särskilt mycket restriktioner och ligger också på en 1/5 av Stockholms dödliga våld.
Här plockar jag delstater som har en liknande befolkningsmängd och jämför med just dödlig våld, så slipper vi frågor om hur statistiken har förts och ljug från BRÅ.
Vidare har Kalifornien mer dödligt våld och fler våldsbrott än Texas, även räknat per capita, samtidigt som de är hyfsat jämförbara i fattigdom. Kalifornien har mycket striktare vapenlagar.
New York ligger för övrigt betydligt bättre till än både Kalifornien och Texas. Kan det måhända vara så att den avgörande skillnaden ligger i hur man arbetar mot brottslighet?
Det är i vilket fall tydligt att det funkar hur bra som helst att inte ha några restriktioner på vapen. Ännu tydligare är det att restriktionerna i Sverige är helt skeva, att rättsväsendet är perverst och man offrar gladeligen oskyldiga till förmån för brottslingar.
Länka gärna till statistiken om du vet var man kan hitta den.
Men appropå jämförbar befolkningsmängd så blir det ju kanske också skevt att jämföra hela delstaten Maine eller W Virginia med Stockholm. I Maine och WV är ju befolkningen utspridd på ett helt annat sätt. Det vettigaste vore väl att hitta nån delstat med en befolkning på 10 miljoner och med nån enstaka större stad. Inte för att jag vet var man kan hitta den statistiken, men nåt åt det hållet borde bli mest rättvisande. Sen spelar ju såklart de där grejerna du tog upp (fattigdom och sådant) också in.
Ja, det är klart att det är väsentligt hur man jobbar mot brottslighet. Dock har väl USA (som helhet) typ 2-3 ggr så många poliser per capita än sverige. I alla fall tror jag det så ut så för några år sedan, och det känns ju inte som att polisen här hemma har utökats särskilt märkbart direkt.
Appropå det fetade, så är det ju inte så att bara för att du är vapenkåt och tycker systemet borde se annorlunda ut, att vårat rättssystem är "perverst" och att man "gladeligen offrar oskyldiga", eller för den delen att BRÅ "ljuger". Den typen av svepande överdrivna påståenden gör mest att det är svårt att ta det du skriver på allvar (appropå att skriva en massa dum skit).
svenbanan
2020-04-29, 08:45
Det där är ju tämligen självreglerande. Ingen lär skaffa sig ett skjutvapen utan att lära sig basala saker. Det kan dessutom göra rätt ont att hantera vissa vapen fel. Alltså, det ligger i allas egenintresse att lära sig grunderna.
Utöver det är det helt menlöst att ha som krav att bli godkänd på någon kurs. Om man inte uppehåller det kommer man tappa färdigheterna snabbt. Dessutom inger det falskt självförtroende. Lite som att ta körkort, där alla som klarat det tror att de kan ratta bil, och sen aldrig vara ute och köra.
Det enda man skulle åstadkomma är att en massa självförsvarstjommar som egentligen inte kan ett skit, får ett guldläge att mjölka folk på pengar. Utöver det ger man dem oförtjänt legitimitet genom att det minsann är en utbildning godkänd av staten.
Liksom, medel Billy Bob från Texas lär vara bättre med skjutvapen än de flesta proffs i Sverige. Det är för att det finns en hälsosam vapenkultur där, och folk lär sig på frivillig basis.
Ja, snubben som blev fälld för vållande visste ju uppenbarligen hur man skulle hantera studsaren i de fall någon påtänd granne kommer och vill brottas.
Rikard Jansson
2020-04-29, 09:10
Ja lika bra att vi skiter i det här med körkort, det gör ju ingen skillnad :D
Ja, snubben som blev fälld för vållande visste ju uppenbarligen hur man skulle hantera studsaren i de fall någon påtänd granne kommer och vill brottas.
Japp. Slutet gott allting gott. Förutom den där jävla domen mot honom.
Vilka tänkte du skulle hålla i kursen "brottning med älgstudsare" tre dagar i veckan? NOA?
Ja lika bra att vi skiter i det här med körkort, det gör ju ingen skillnad :D
Körkortsutbildningen är ett skämt och folk lär sig köra genom att göra det regelbundet.
svenbanan
2020-04-29, 09:24
Japp. Slutet gott allting gott. Förutom den där jävla domen mot honom.
Vilka tänkte du skulle hålla i kursen "brottning med älgstudsare" tre dagar i veckan? NOA?
Jag trodde det var uppenbart att jag tyckte att älgstudsare inte är ett lämpligt vapen att använda i tamburen mot folk som vill brottas så den kursen ska nog inte finnas. Ifall man ändå plockar fram studsaren så bör verkanseld vara befogad, och är det inte det så är man ansvarig då man håller i bössan om den man siktar på försöker flytta undan pipan.
Jag trodde det var uppenbart att jag tyckte att älgstudsare inte är ett lämpligt vapen att använda i tamburen mot folk som vill brottas så den kursen ska nog inte finnas. Ifall man ändå plockar fram studsaren så bör verkanseld vara befogad, och är det inte det så är man ansvarig då man håller i bössan om den man siktar på försöker flytta undan pipan.
Du vill med andra ord att folk ska behöva utsätta sig för livsfara innan det ens ska vara tillåtet med en så enkel proaktiv åtgärd, och att de ska betala priset för andras idioti.
Man bråkar inte med folk som är beväpnade.
Man bråkar inte med folk som är beväpnade, som dessutom ser ut som WT och går utan tröja.
Man väljer sina strider.
Exakt, man bråkar inte om en madrass med beväpnade retards.
Ibland är offret nästan för korkat för att man ska göra annat än att skaka på huvudet.
Brofessorn
2020-04-29, 10:08
Ibland är offret nästan för korkat för att man ska göra annat än att skaka på huvudet.
Offret "bråkade" inte bara om en maddrass. Han skrek att han skulle döda de två männen, flera gånger, gjorde fysiska utfall mot dem (inte övningen), och enligt tidningar som rapporterade om fallet skulle någon ha hämtat ett basebollträ från offrets bostad.
svenbanan
2020-04-29, 10:56
Man låter inte heller retards vara beväpnade.
Fredszky
2020-04-29, 11:08
Man låter inte heller retards vara beväpnade.
Bortsett från dom olagliga retardsen med importerade ak74or dårå.
Magnus N
2020-04-29, 11:12
Tycker att verkanseld är befogad så fort man har en person som olagligt tagit sig in på ens egendom, hotar att döda en och har tidigare bevisat sig kapabel till våld.
Hade inte höjt ögonbrynen om han hade skjutit personen innan han grep tag i bössan
svenbanan
2020-04-29, 11:45
Tycker att verkanseld är befogad så fort man har en person som olagligt tagit sig in på ens egendom, hotar att döda en och har tidigare bevisat sig kapabel till våld.
Hade inte höjt ögonbrynen om han hade skjutit personen innan han grep tag i bössan
Ifall det faktiskt var så att 44 åringen hade ett vapen och hade för avsikt att skada gubben, eller att gubben hade rimligt fog för att tro att det var fallet, så kan jag hålla med.
Men att det skulle vara på just det viset tycker jag inte är uppenbart ur det jag läst. Gubben plockade fram geväret redan då 44 åringen körde in på gården och innan han hunnit med några hotelser. Kanske blev 44 åringen lack då han fick ett gevär riktat mot sig och att det var därför han hotade tillbaks. Och angående misshandlesdomen så kan det räcka med en knuff eller örfil för att bli dömd för misshandel så det är ju inte alls säkert att han var särskilt våldsam.
Det finns åt helvete för många detaljer som inte framgår om man bara läser tidningsartiklen för att jag ska vara villig att säga att man gjort vare sig rätt eller fel bedömning.
Fredszky
2020-04-29, 11:50
44-åringen var alltså den som bodde på gården, inte inkräktaren.
svenbanan
2020-04-29, 12:12
44-åringen var alltså den som bodde på gården, inte inkräktaren.
Oops. Jag trodde det var tvärtom. :em:
trädgårdsmöbel
2020-05-01, 06:58
Kan inte hitta Pluton Sveas version av Internationalen på YT...vill ju lyssna på den när det är första maj :(
Akerhage
2020-05-01, 07:26
Att min sambo kastar bort våra liv ihop och gör slut och flyttar härifrån. Och lämnar mig med en hyra på 13.300kr för att jag valde att flytta från min andra lägenhet (6900kr) hit i juli. Att jag dessutom slängde bort 11års kötid för hennes skull. Och nu är det såklart jättesvårt att hitta ett byte med några som är villiga betala det priset.
Kan inte hitta Pluton Sveas version av Internationalen på YT...vill ju lyssna på den när det är första maj :(
Men, hittar inte heller på vare sig bitchute, piratebay eller så?!:Virro
Sök och du skall finna...
https://archive.org/details/Motkulturmusik-Motstndsmusik-Frihetsmusik/PlutonSvea-Stveltramp-09-Internationalen.mp3
trädgårdsmöbel
2020-05-01, 07:52
Sök och du skall finna...
https://archive.org/details/Motkulturmusik-Motstndsmusik-Frihetsmusik/PlutonSvea-Stveltramp-09-Internationalen.mp3
Stort tack. 1:a maj är räddad.
Aldrig h;rt talas om bandet. Klickde random och hamnade p[ no 6 tror jag, l't som Spiral Architect, Black Sabbath. Sjuttitaletsjuttitaletvaharutagitv'genu??
Aldrig h;rt talas om bandet.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69223&highlight=allm%E4nna+kunskaper
svenbanan
2020-05-01, 09:11
Knappast allmänbildning att hålla ordning på alla obskyra nasseband.
Brofessorn
2020-05-01, 09:41
Att min sambo kastar bort våra liv ihop och gör slut och flyttar härifrån. Och lämnar mig med en hyra på 13.300kr för att jag valde att flytta från min andra lägenhet (6900kr) hit i juli. Att jag dessutom slängde bort 11års kötid för hennes skull. Och nu är det såklart jättesvårt att hitta ett byte med några som är villiga betala det priset.
Känns tufft, men du är tuffare! Kram!
StarkaUlf
2020-05-01, 09:57
:(
+1 på Brofessorn *hug*
Illustrerade mannen
2020-05-01, 10:38
Jävligt surt! Hoppas det löser sig!
Tumme ner!
Men det löser sig sa gubben som sket i badkaret.
svenbanan
2020-05-05, 17:45
Ifall det faktiskt var så att 44 åringen hade ett vapen och hade för avsikt att skada gubben, eller att gubben hade rimligt fog för att tro att det var fallet, så kan jag hålla med.
Men att det skulle vara på just det viset tycker jag inte är uppenbart ur det jag läst. Gubben plockade fram geväret redan då 44 åringen körde in på gården och innan han hunnit med några hotelser. Kanske blev 44 åringen lack då han fick ett gevär riktat mot sig och att det var därför han hotade tillbaks. Och angående misshandlesdomen så kan det räcka med en knuff eller örfil för att bli dömd för misshandel så det är ju inte alls säkert att han var särskilt våldsam.
Det finns åt helvete för många detaljer som inte framgår om man bara läser tidningsartiklen för att jag ska vara villig att säga att man gjort vare sig rätt eller fel bedömning.
Här en video där man går igenom nödvärn i allmänhet och just denna dom i synnerhet.
H-HAk4w25NY
Här får man en hel del detaljer som inte riktigt framgick ur tidningsartikeln, och som iaf jag tycker gör domen lite märkligare.
Det verkar som att det kanske kan komma att prövas i hösta domstolen också.
StarkaUlf
2020-05-09, 04:41
Det snöar.
Det snöar.Usch, här blev det bara regn
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
StarkaUlf
2020-05-09, 09:16
Usch, här blev det bara regn
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Nu är det sol igen och snön nästan borta, så nu är jag gladare igen :D
StarkaUlf
2020-05-15, 12:36
Paulo Roberto. Avskum (och alla andra där).
shut teh face
2020-05-15, 13:06
Vadårå? Han vet hur man gör bra pizza och pasta.
StarkaUlf
2020-05-15, 13:08
Vadårå? Han vet hur man gör bra pizza och pasta.
Köpt sex. Bara kolla nyhetssidorna + hans instagram.
Hur förbannad blev du på en skala 1-10? Där 10 är så arg som du bara kan bli.
Brofessorn
2020-05-15, 13:22
Paolo behöver visa ånger och acceptera Jesus som sin frälsare. Tiden för syndare är förbi!
ChuckTesta
2020-05-15, 13:29
Åh nej!! Hur kan man göra en sådan fruktansvärd överenskommelse mellan två vuxna personer??? Tur att polisen kunde stoppa kriminaliteten.
Åh nej!! Hur kan man göra en sådan fruktansvärd överenskommelse mellan två vuxna personer??? Tur att polisen kunde stoppa kriminaliteten.
Var det dig han satte på eller hur vet du att mottagaren av Kuken av Kungsan var lika positivt inställd till händelsen?
ChuckTesta
2020-05-15, 13:32
Var det dig han satte på eller hur vet du att mottagaren av Kuken av Kungsan var lika positivt inställd till händelsen?
Jag gissar på att det var en frivillig escort och inte en hitsmugglad kvinna som tvingas till prostitution.
Jag gissar på att det var en frivillig escort och inte en hitsmugglad kvinna som tvingas till prostitution.
Jag gissar på motsatsen. Brukar polisen göra riktade razzior mot enskilda, frivilliga eskorter?
Anton Fräs
2020-05-15, 13:41
Alltid avskytt snubben, så detta gjorde mig mer nöjd än förbannad.
Som jag förstod det så var det organiserad människohandel vilket inte på något vis är en gullig överenskommelse...
Jag gissar på motsatsen. Brukar polisen göra riktade razzior mot enskilda, frivilliga eskorter?
Ja.
Cykelcykel
2020-05-15, 14:25
Jag fattar bara inte hur man kan vara så jävla dum i huvudet
Han lever ju på sitt kändiskap
Cykelcykel
2020-05-15, 14:26
Extrapris på hans pasta nu eller
Jag blir mer förbannad på att NOA planerar insatser för att sätta dit torskar. De borde rikta sina insatser mot riktiga brottslingar istället.
Annars är jag intresserad av hur media fick nys om det här. Är det någon hos polisen som tjallat ner honom eller hur har det gått till?
Jag blir mer förbannad på att NOA planerar insatser för att sätta dit torskar. De borde rikta sina insatser mot riktiga brottslingar istället.
Annars är jag intresserad av hur media fick nys om det här. Är det någon hos polisen som tjallat ner honom eller hur har det gått till?
Inte bara polis som är inblandad. Olika tjänstemän inom Socialtjänst m.m. är också med på tåget. Tror att det har varit en nationell insats med "tillslag" över hela landet enligt mina källor. :cool:
Inte bara polis som är inblandad. Olika tjänstemän inom Socialtjänst m.m. är också med på tåget. Tror att det har varit en nationell insats med "tillslag" över hela landet enligt mina källor. :cool:
Det låter rimligt att soc är med på ett hörn.
Nu verkar kvinnan i fråga vara från Rumänien så människohandel kommer snabbt in i mina tankar i alla fall. Vidrigt.
Människohandlare är riktiga brottslingar, bra att de försöker stoppa det!
Magnus N
2020-05-19, 20:12
Att Rogan flyttar sin podcast till spotify from 1 september :/
Att Rogan flyttar sin podcast till spotify from 1 september :/
VA?!!
Ja, men tack för att du gjorde mig förbannad också. Vad i helv***!
En stor grej har ju varit att på YouTube går det att kommentera och dela intressanta länkar relaterat till avsnitten men det försvinner ju nu. Mig veterligen finns inget sånt på Spotify.
Fast funderar man lite längre på det så har YouTube å andra sidan blivit en riktig skitsajt som censurerar massor angående corona som inte tycks stämma in med mainstream-narrativet och så vidare. Så på längre sikt är det nog bra om folk börjar emigrera bort från YouTube.
Magnus N
2020-05-19, 20:34
Announcement: the podcast is moving to spotify!
Starting on September 1 the podcast will be available on Spotify as well as all platforms, and then at the end of the year it will move exclusively to Spotify
https://twitter.com/joerogan/status/1262812859983151104
Ifall någon skulle tro man skämtade :p
tråkigt då man inte har spotify själv, men han fick garanterat duktigt med pengar för det och han kanske även tröttnade på att hela tiden inte kunna spela upp musik/videor pga copyright .
men tråkigt oavsett
Den enda riktiga nackdelen med Spotfy är ju att man i nuläget inte har någon kommentarsektion på podcasts men de kanske de fixar nu när de vet att det saknas av JRE-publiken.
Känner själv folk som jobbar på Spotify så ska faktiskt påtala att man måste skaffa detta.
Sen måste man vara inloggad på Spotify för att använda det men inte på YT men det är ju en mindre grej. Det är ju också smidigt att bara byta videoklipp på YT ifall man vill lyssna på nån annat avsnitt eller gå till en specifik del av avsnittet medan det är svårare på Spotify.
Sen är ju Spotify svenskt, inte att förglömma.
Klipp från podcasten från spotify kommer fortfarande att finnas på youtube, alltid nått iallafall.
Nu blev man än mer förbannad.
https://i.imgur.com/57w9ufi.png
Nu blev man än mer förbannad.
https://i.imgur.com/57w9ufi.png
Helvete va förbannad man blev nu då.
Brofessorn
2020-05-21, 22:24
Alex Jones gick ut på sin show och påstod att Rogan berättat för honom att han inte bara gjorde det för pengarna, utan även "för sina barns skull". Att YT ska vara sjuka i huvudet med censur, att han var tvungen att få deras godkännande av gäster osv.
Tydligen står det med i Spotifykontraktet att han ska få ha Jones med på showen.
TranceII
2020-05-21, 22:33
Nu verkar kvinnan i fråga vara från Rumänien så människohandel kommer snabbt in i mina tankar i alla fall. Vidrigt.
Människohandel existerar garanterat men det är förmodligen också lockande för en del att besöka Sverige och tjäna in ett par årslöner på 2-3 månader.
Ja det är såklart inte för att han fick 100 miljoner dollar för det.
Brofessorn
2020-05-21, 22:39
Ja det är såklart inte för att han fick 100 miljoner dollar för det.
Du, min vän, är ett geni.
Joe Rogan är för övrigt ungefär lika legit som Jordan Peterson. Han är massivt massivt pushad av plattformarna han använder såväl som MSM.
Hmm jag hade fel. Jordan Peterson står i en klass för sig själv:
https://trends.google.com/trends/explore?date=2010-04-21%202020-05-21&geo=US&q=joe%20rogan,jordan%20peterson
TranceII
2020-05-21, 23:44
Joe Rogan är för övrigt ungefär lika legit som Jordan Peterson. Han är massivt massivt pushad av plattformarna han använder såväl som MSM.
Hmm jag hade fel. Jordan Peterson står i en klass för sig själv:
https://trends.google.com/trends/explore?date=2010-04-21%202020-05-21&geo=US&q=joe%20rogan,jordan%20peterson
Hur menar du att de är pushade av plattformarna de använder?
Du, min vän, är ett geni.
Jag ser bara vad andra inte ser.
Hur menar du att de är pushade av plattformarna de använder?
De dyker ju upp i youtube-feeden hela jäkla tiden oavsett hur många gånger man säger att man inte är intresserad.
Brofessorn
2020-05-22, 14:07
Nu är det ju välkänt att YT medvetet pushar CNN och Fox News trots att ingen vill se skiten. Men i fallet med Joe Rogan har han trots allt, efter 10 års podcastande, enormt många organiska tittare och ett långformigt format som säkerligen ger flera fördelar i rekommendationsalgoritmen. Men ja, jag stör mig också på att köttskallen dyker upp överallt.
Peterson var ju på en helt annan nivå. En nobody och efter ett fåtal veckor var han överallt.
Wrenchgirl
2020-05-22, 22:49
Kanske inte förbannad men iallafall lite irriterad över att tjejen med en mer lättsam inställning till sex nästan alltid dör först i skräckfilmer medan oskulden blir the final girl. Slut shaming much? Annars så älskar jag skräckfilmer. ^^
Diomedea exulans
2020-05-22, 22:54
Kanske inte förbannad men iallafall lite irriterad över att tjejen med en mer lättsam inställning till sex nästan alltid dör först i skräckfilmer medan oskulden blir the final girl. Slut shaming much? Annars så älskar jag skräckfilmer. ^^
Svarta dör också alltid först! Märker det jätteofta sedan jag började tänka på det.
Brofessorn
2020-05-22, 22:58
Stötta filmer i riktning med era värderingar istället för slutshameande rasistfilmer. Den här verkar bra:
W2_y0R9DiN8
Diomedea exulans
2020-05-22, 23:00
Stötta filmer i riktning med era värderingar istället för slutshameande rasistfilmer. Den här verkar bra:
[ythdW2_y0R9DiN8[/ythd]
Fast det är svårt att veta innan man ser filmen vem som kommer dö först i en film!
Wrenchgirl
2020-05-22, 23:06
W2_y0R9DiN8
Om man ska se slashers så går ju Scream mot de reglerna. Dock föredrar jag i regel filmer med mer paranormal inriktning. :) Och som tur är är det inte lika mycket av den varan i de filmerna.
Brofessorn
2020-05-22, 23:07
Därför jag bara kollar på filmer med stamp of approval från t.ex. den progressiva filmfestivalen Inside Out. Här finns deras prisbelönade filmer från 2019 https://insideout.ca/torontofestival/awards/
TranceII
2020-05-22, 23:08
Har du sett Cabin in the woods?
https://www.imdb.com/title/tt1259521/
Wrenchgirl
2020-05-22, 23:23
Har du sett Cabin in the woods?
https://www.imdb.com/title/tt1259521/
Inte sett den som sett den. Däremot såg jag delar av den på DeadMeat's killcount. Och jag som Buffyfan är bekant med Joss Whedons verk. Så jag vet att de driver rätt kraftigt med skräckfilmsklyshorna. ^^
PureWhey
2020-05-23, 08:17
Jag kollar bara på filmer som Gudrun Schyman har godkänt sedan innan.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
trädgårdsmöbel
2020-05-23, 09:34
Fast det är svårt att veta innan man ser filmen vem som kommer dö först i en film!
Då skulle du gilla George Romeros filmer. Den svarte är den som överlever längst, detta redan 1968. Det är verkligen wtf?
Finns det en inkvoterad svart så skall inte han överleva längst, det går emot all filmlogik.
High1ander
2020-05-24, 00:44
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/misstanks-ha-lurat-till-sig-12-miljoner-kronor-i-assistansharva-2
Assistansfusk för 12 miljoner kr:
2012 polisanmäls
2013 skatteverket anmäler och säger att det kan pågått sen 2003
2016 inleds spaning
2020 åtal inleds (vilket innebär att utbetalning troligtvis fortfarande sker)
Så det är helt enkelt inte värt att försöka fixa sådant som kostar i ett tidigt skede, utan istället fortsätta göra utbetalningar trots man tror dom är felaktiga, 12 miljoner kronor behöver ju ingen annan, och kostar säkert mindre att göra utredningen senare om den ändå ska göras...
Medelålders horcyklister!
På väg hem från jobbet i Fredags dyker dom upp, svettiga tunna män i grupp på cykel. ALLA har cykelbyxor, poppiga solglasögon och racerhjälm. Avskummen var 4 till antalet och cyklade så klart i bredd på en smal och livligt trafikerad väg i anslutning till ett samhälle. 1 meter från vägen är den, en ny, fin och bred cykelväg HELT OANVÄND. Inte en människa på den på dom 2 km till nästa samhälle.
Gubbcyklisterna hade kunnat cykla helt ostört på denna men nej, "vi har också rätt till vägen". Så att 17st bilar och 6st 24-meters lastbilar (ligger en fabrik här) får tugga på i 14km/h med livsfarliga omkörningar till följd.
Detta är avskum, det är kräk, det är egoistiska jävlar. En smal bilväg är inte deras privata konditionsträningsapparat!
whuddafuks
2020-05-25, 07:57
Det mest efterblivna på denna planet: sjukgymnaster/fysioterapeuter kan inte remittera en till röntgen. Finner inte ord för hur ineffektiv den svenska vården kan vara. Kötider är långa och läkare får ta onödiga besök. JAMEN SE TILL ATT MAN INTE BEHÖVER TRÄFFA EN LÄKARE VARS SYFTE ÄR ATT SÄGA "Ja men jag läser här från din sjukgymnast att du behöver röntgas. Ja men du ska ju få en röntgentid då. Sådär, nu har vi slösat varandras tid och du ska få betala för dessa ord jag gav dig, du vet, de som din sjukgymnast redan visste". Fakkin häll
Illustrerade mannen
2020-05-25, 08:12
På väg hem från jobbet i Fredags dyker dom upp, svettiga tunna män i grupp på cykel. ALLA har cykelbyxor, poppiga solglasögon och racerhjälm. Avskummen var 4 till antalet och cyklade så klart i bredd på en smal och livligt trafikerad väg i anslutning till ett samhälle. 1 meter från vägen är den, en ny, fin och bred cykelväg HELT OANVÄND. Inte en människa på den på dom 2 km till nästa samhälle.
Gubbcyklisterna hade kunnat cykla helt ostört på denna men nej, "vi har också rätt till vägen". Så att 17st bilar och 6st 24-meters lastbilar (ligger en fabrik här) får tugga på i 14km/h med livsfarliga omkörningar till följd.
Detta är avskum, det är kräk, det är egoistiska jävlar. En smal bilväg är inte deras privata konditionsträningsapparat!
Det är dessutom lagstadgat att om cykelbana finns så SKA den användas! Så dessa herrar har inte alls rätt till vägen!
Det är dessutom lagstadgat att om cykelbana finns så SKA den användas! Så dessa herrar har inte alls rätt till vägen!
Det beror på hastighetsbegränsningen på vägen :naughty::naughty::naughty:
Diomedea exulans
2020-05-25, 08:28
Jaha, så NU ogillar du sexköp?
Illustrerade mannen
2020-05-25, 08:29
Det beror på hastighetsbegränsningen på vägen :naughty::naughty::naughty:
Rätt! Det visste jag inte. Om det är max 50 km/h. Tack för info! Det är ändå ett oskick att cykla på vägen. Råkade ut för liknade som 40plus i förrgår. Bred, fin och tom cykelbana parallellt med vägen... 6 cyklande gubbar i helt korrekta munderingar tog upp halva körfältet. Jag tutade som en tok och pekade på cykelbanan när jag körde förbi dem. Det var 70 km/h på vägen...
Jaha, så NU ogillar du sexköp?
Hehe, jag har alltid ogillat sexköp. Men jag kan för den delen vara för att en kvinna skall få bestämma över sitt eget kön. Får hon avsluta livet på ett foster så borde hon få hyra ut slidan till en vuxen man.
Rätt! Det visste jag inte. Om det är max 50 km/h. Tack för info! Det är ändå ett oskick att cykla på vägen. Råkade ut för liknade som 40plus i förrgår. Bred, fin och tom cykelbana parallellt med vägen... 6 cyklande gubbar i helt korrekta munderingar tog upp halva körfältet. Jag tutade som en tok och pekade på cykelbanan när jag körde förbi dem. Det var 70 km/h på vägen...
Så om det är över 50km/h, dvs 60km/h eller mer, så SKALL cykelbana användas om det finns? Men under 50km/h så är det upp till undermänniskorna?
Illustrerade mannen
2020-05-25, 11:20
Så om det är över 50km/h, dvs 60km/h eller mer, så SKALL cykelbana användas om det finns? Men under 50km/h så är det upp till undermänniskorna?
Ja. Över 50 SKA den användas. 50 eller under BÖR den användas.
Ja. Över 50 SKA den användas. 50 eller under BÖR den användas.
Ok, då skall det tutas hädanefter när tillfälle ges :devil:
PureWhey
2020-05-25, 12:27
Ok, då skall det tutas hädanefter när tillfälle ges :devil:
Putta lite lätt på bakhjulet med kofångaren ba.
Hej! Jag hörde att ni hatar cyklister. Vi borde bli kompisar.
StarkaUlf
2020-05-25, 12:37
Hej! Jag hörde att ni hatar cyklister. Vi borde bli kompisar.
Nej nu är du ute och cyklar.
delta_mats
2020-05-25, 12:38
Jag är en begynnande gubbcyklist som använder vägen i den mån det går. På vanliga cykelvägar trängs långsamma cyklister, gångtrafikanter, barn, sparkcyklar och annat som är i vägen när man kommer i 35 km/h.
Hade däremot aldrig legat och cyklat i bredd på en väg, mest av självbevarelsedrift.
Nej nu är du ute och cyklar.
Vad är det för armlig anklagelse din avsinniga hortuta!?
StarkaUlf
2020-05-25, 12:56
Vad är det för armlig anklagelse din avsinniga hortuta!?
Tut tut *hug*
Att när jag kom ut till bilen (som hade stått parkerad på gatan utanför tjejen istället för hemma i garaget) så hade en pundare löpt amok inatt och kastat en stenbumling på alla bilar som stod där.
Rutan helt jävla massakrerad.
Tur i oturen att det är en gammal bil så ångesten var inte direkt enorm.
Otur i oturen att just eftersom bilen är så gammal så snålade jag in och bytte från halvförsäkring till trafikförsäkring för ett tag sen, så det går inte på försäkringen.
Fredszky
2020-06-06, 17:50
Otur i oturen att just eftersom bilen är så gammal så snålade jag in och bytte från halvförsäkring till trafikförsäkring för ett tag sen, så det går inte på försäkringen.
Fixa halvförsäkring på måndag och anmäl på tisdag, solbem prolved!
mattilainen
2020-06-06, 21:07
om det är fler bilar som blivit pundar-sten-kastade så är ju risken att det finns både polis inblandade samt andra som ringt in till försäkringsbolagen med deras datum :)
Feminister, Vänsterpartister och Veganer. Drygare människor får man leta efter. Tunnelseende, kan inte diskutera, allt är svart eller vitt.
Tyvärr jobbar jag inte så. Man får stå för sina val :(
Även om jag helt saknat moral hade jag nog inte tagit risken för en sån skrotbil.
Som någon annan sa är det redan anmält av de andra, så hade inte gått ändå :D
delta_mats
2020-06-07, 12:00
Försäkringsbolaget luras nog inte så lätt. Ibland vet jag att man måste haft försäkringen en viss tid för att den ska gälla, i alla fall om man uppgraderar den.
Brofessorn
2020-06-07, 12:04
Santa Marias tacokryddblandning, och att det är standarden för tacoköttfärs överallt
Den idioti som SJWs och människor som lider av "white guilt" demonstrerar här och i USA, det är rent av pinsamt.
StarkaUlf
2020-06-07, 13:28
Den idioti som SJWs och människor som lider av "white guilt" demonstrerar här och i USA, det är rent av pinsamt.
Vad står SJW för? (sorry, men är sämst på alla förkortningar)
svenbanan
2020-06-07, 13:35
Vad står SJW för? (sorry, men är sämst på alla förkortningar)
Social Justice Warrior
Fast det används väl främst som en nedsättande term för sådana som tar det till överdrift. Dessutom ifall man protesterar mot en orättvisa som är "giltig" (typ negativ särbehandling av män pga inkvotering av kvinnor) så används nog inte den termen.
PureWhey
2020-06-07, 14:00
Folk som stannar med bilen på övergångsstället för att de inte kan planera sin körning för 5 öre.
Fotgängare och cyklister som stör den riktiga trafiken då de inte kan planera sina utflykter utan att behöva stoppa bilar.
Ärligt stör jag mig på cyklister som fan. Snart kör jag över dessa kräk! Blockerar körbanan, cyklar gärna i bredd, kör om både till höger och vänster utan en tanke på att de inte syns, tränger sig först i trafikljus och korsningar för att sedan dra iväg och blockera för alla som nyss lyckats ta sig om dessa kretiner.
Finns det ens vita tröjor som inte är ”see through”???
skyffelmördarn
2020-06-13, 14:55
Folk som stannar med bilen på övergångsstället för att de inte kan planera sin körning för 5 öre.
Samma sak med rödljus.
PureWhey
2020-06-16, 08:02
En jävla kosttillskottsbutik jag inte handlat på förr, namnet är uppdelat i två ord. Första ordet är en synonym till idrott och andra ordet synonym till mat.
Beställde i Torsdags. Inget händer.
Ringer upp företaget igår. Han säger att en produkt jag betalat för och fått på orderbekräftelse inte finns kvar och skyller på saldofel. Jag är på gott humör och säger att det inte spelar någon roll. Skicka resten och skicka tillbaka degen för det som inte finns så är det lugnt. Han tycker det är gött snack och skall fixa det plus skicka ut grejerna, alltså igår. Han tycker också det var bra att jag ringde upp då dom MISSAT att ringa mig och deras affärssystem verkar värdelöst för annars skulle det såklart skickat varningar om att ett paket inte skickats ut i tid. Det skulle alltså antagligen inte hänt ett skit om jag inte ringde.
Jag fick inget mail om att något har packats eller skickats ut.
Nu kommer jag behöva ringa idag igen, och kan lova att idioterna varken lyckats skicka mitt paket eller har någon koll på vad vi sa igår.
Idioter.
MaxTheMarketer
2020-06-17, 14:24
Seg betalande kund som bor i ett land rätt bra drabbat av covid-19 där jag först trodde att kunden skulle dö i sjukdom så jag förlorade 72 000 kr årliga intäkter. Verkar som om kunden lever men nu går det segt med månadens betalning...
Ursäkta min hemska människosyn, men bara för att folk dör betyder inte att jag plötsligt överlever själv...
Respektlösa idioter till bilister som inte följer trafikregler.
Tre bilister på raken gjorde högersväng mot rött när jag skulle korsa gatan på vägen hem från jobbet.
PureWhey
2020-06-18, 08:29
Jävla skator är fan efterblivna. Får man skjuta fåglar med luftgevär i tätbebyggt område?
SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
Jävla skator är fan efterblivna. Får man skjuta fåglar med luftgevär i tätbebyggt område?
SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
Nä, men jag skulle vilja få bort fiskmåsarna. Gapar och skriker kl 4 på natten och kaskadskiter på hus, bilar, utemöbler och i poolen.
PureWhey
2020-06-18, 09:04
Nä, men jag skulle vilja få bort fiskmåsarna. Gapar och skriker kl 4 på natten och kaskadskiter på hus, bilar, utemöbler och i poolen.
Vad är straffskalan? Kan ev. vara värt det.
@Gregow
Min mäklare. När jag verkligen behöver en vass och offensiv mäklare har jag signat med världens mest passiva och icke kommunikativa sådana. *mini
SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
De hos mig har ett visst läte för att kolla om någon är hemma när de försöker smita in i huset och norpa åt sig nått, eller bara bajsa inne - vad vet jag.
Men de är luriga de jävlarna.
PureWhey
2020-06-18, 10:09
De hos mig har ett visst läte för att kolla om någon är hemma när de försöker smita in i huset och norpa åt sig nått, eller bara bajsa inne - vad vet jag.
Men de är luriga de jävlarna.
Jag har 4 stycken på innergården som för riksdagsdebatt 18 timmar om dygnet.
svenbanan
2020-06-18, 10:10
Jag har 4 stycken på innergården som för riksdagsdebatt 18 timmar om dygnet.
Bjud på formfranska med T-röd.
PureWhey
2020-06-18, 10:11
Bjud på formfranska med T-röd.
Prövat med läkarsprit och snus när jag var mindre. Det var kul vill jag minnas men vet inte om dom slutar kackla för det, kanske blir värre?
Dajollee
2020-06-20, 08:55
Förbannad att jag är så satans bakis
Förbannad att jag är så satans bakis
Du har bara dig själv att skylla. Borde inte druckit så mycket.
:P
svenbanan
2020-07-19, 22:40
Förbannad för att United torskade mot Chelsea i FA-cupen. Jävla sopor hela bunten, och inte minst domarjäveln.
upperkatt
2020-07-20, 05:11
Förbannad för att United torskade mot Chelsea i FA-cupen. Jävla sopor hela bunten, och inte minst domarjäveln.
Ja, det var oväntat!
High1ander
2020-07-20, 11:54
Att detta ens kan ske:
https://www.svd.se/doms-efter-valdsam-overfallsvaldtakt-mot-barn/i/senaste
Mordhot, grov våldtäkt, övergrepps i rättsak mot 9-åring, får 11 års fängelse, det är iaf. bra strafflängd (för att vara Sverige), men fanskapet hade redan åkt dit 2 år tidigare för liknande brott, och var alltså redan ute efter 2 år.
"39-åringen dömdes även i juni 2018 för grovt sexuellt övergrepp mot barn."
Dvs. döms 2018, uppenbarligen ute redan April 2020...
Varför ska det va så jävla svårt att få ta ett blodprov för att checka att allt ser bra ut?
Brofessorn
2020-07-25, 23:25
Finns ju massa ställen man kan prova sig hos privat.
Plasttiger
2020-08-04, 18:34
Kombinationen alkohol och läkemedel.
Den rättsmedicinska undersökningen visade att väninnan blev knivhuggen 143 gånger.https://omni.se/nyarsfirande-i-guldhattar-slutade-i-brutalt-knivmord/a/K3O9XE
Magnus N
2020-08-04, 19:21
https://www.expressen.se/debatt/vi-ar-alla-skyldiga-till-12-ariga-flickans-dod/
"Efter mordet på den 12-åriga flickan i Norsborg vill många nu lägga fokus på den synliga delen av isberget – handlingar från människor som saknar empati och moral.
Men dessa individer är i själva verket offer, skriver Martin Lazar, kommunpolis i Botkyrka."
Gjorde mig förbannad nu ikväll när man läste det
Plasttiger
2020-08-04, 19:37
"Efter mordet på den 12-åriga flickan i Norsborg vill många nu lägga fokus på den synliga delen av isberget – handlingar från människor som saknar empati och moral.
Men dessa individer är i själva verket offer, skriver Martin Lazar, kommunpolis i Botkyrka."
Ur artikeln:
När jag skriver detta tar jag av mig polisuniformen och försöker se på händelsen som pappa och medmänniska. Vad som helst för att få lite förståelse för hur de anhöriga känner just nu.
Om jag (med svenbanans tillåtelse) tillåter mig själv att spekulera:
Jag tror inte att den mördade flickans föräldrar tänker och känner att mördaren/mördarna i själva verket är offer.
WHITEFOLKS
2020-08-04, 19:43
Det blir väldigt malplacerat att prata om att de är offer när man pratar om själva händelsen, det blir osmakligt.
Men sedan kan han givetvis ha rätt i att man är offer i andra sammanhang men man kan tycka att man får uttrycka det lite mer genomtänkt då.
Ladugårdsdörr
2020-08-04, 20:57
Ur artikeln:
Om jag (med svenbanans tillåtelse) tillåter mig själv att spekulera:
Jag tror inte att den mördade flickans föräldrar tänker och känner att mördaren/mördarna i själva verket är offer.
Om mördarna nu är offer - vem är då de egentliga förövarna? Ja, just det, vi laglydiga vita män. Hur kunde jag glömma...
Att jag inte hör något ur vänster öra. Hoppas vårdcentralen kan lösa det åt mig imorrn.
Diomedea exulans
2020-08-04, 21:13
Alla människor är offer. Adolf Hitler var ett offer.
Det är synd om människorna.
High1ander
2020-08-10, 09:53
https://www.svd.se/bbc-ber-om-ursakt-for-rasistiskt-ord/i/senaste
Alltså, de rapporterar om ett mordförsök och återger vad som sades eftersom det tycker det var grovt/viktigt att skildra (tillochmed fått tillåtelse från offrets familj), sen blir pöbeln sura. N-word.
Vore intressant om samma sak sen sprider sig till rättsväsendet och man väl sitter där i rättsalen och kan inte ens säga vad man blivit kallad för ordet är så hemskt...
Jag blev kallad "N-ordet sexarbetare"...
Diomedea exulans
2020-08-10, 09:58
Vore intressant om samma sak sen sprider sig till rättsväsendet och man väl sitter där i rättsalen och kan inte ens säga vad man blivit kallad för ordet är så hemskt...
Jag blev kallad "N-ordet sexarbetare"...
Haha, jag har också tänkt på det. Hur blir det när man i något viktigt sammanhang ska återge att någon använt ett ord, om det är förbjudet att säga ordet?
Fula tillmälen har existerat så länge jag kan minnas; saker som var förbjudna att säga till eller om andra människor. Men det har aldrig varit förbjudet att säga ordet i fråga i andra sammanhang. Jag fick säga till fröken ”Pelle kallade mig tjockis!”, jag var inte tvungen att säga ”Pelle kallade mig t-ordet”.
Mycket märklig situation, detta.
Brofessorn
2020-08-10, 10:08
Om man ska säga det får man köra en Samuel L. Jackson och liksom äga det. Då är det okej.
k_IXzU-lnLU
Diomedea exulans
2020-08-10, 10:10
Och hur blir det om man ska återge att både ordet ”neger” och ordet ”n-ordet” har sagts?
’Jo, du förstår, det började med att Pelle sa n-ordet, men då sa Lasse ”du ska inte säga n-ordet, du ska säga n-ordet”’...
Någon borde göra en sketch om det här.
Edit: Vänta, någon har visst redan gjort en sketch om detta...
bDe9msExUK8
svenbanan
2020-08-10, 10:12
Och hur blir det om man ska återge att både ordet ”neger” och ordet ”n-ordet” har sagts?
’Jo, du förstår, det började med att Pelle sa n-ordet, men då sa Lasse ”du ska inte säga n-ordet, du ska säga n-ordet”’...
Någon borde göra en sketch om det här.
Hysteriskt. :laugh:
Rita en seriestripp du som brukar ägna dig åt sådant.
Diomedea exulans
2020-08-10, 10:16
Hysteriskt. :laugh:
Rita en seriestripp du som brukar ägna dig åt sådant.
Jag kom på en grej till... Om jag säger ”alla borde sluta säga n-ordet!”, propagerar jag då för att folk ska sluta säga neger, eller att folk ska börja säga neger? *jorgen*
svenbanan
2020-08-13, 19:08
QJ1PohLFm3s
Triggervarning. Själv känner jag hur min blodtörst ökar dramatiskt då jag kollar på såna här videos...
QJ1PohLFm3s
Triggervarning. Själv känner jag hur min blodtörst ökar dramatiskt då jag kollar på såna här videos...
Andra gången första Karen talade var det över för min del. Ganska stark av mig ändå tycker jag.
Min sköra skitkropp!*grr*
sladdbarn
2020-08-14, 09:35
Inget.
Brofessorn
2020-08-21, 13:30
Gör mig inte förbannad men DN måste följa mina inlägg här på Kolozzeum, för nu har de börjat följa upp problemen med Postnord jag tog upp i TS.
https://www.dn.se/ekonomi/sa-later-postnord-medvetet-bli-att-leverera-ditt-paket/
StarkaUlf
2020-08-21, 15:41
Blir så jävla arg när folk ska länka till artiklar som man måste betala för.
Brofessorn
2020-08-21, 15:43
Enda du behöver veta är att de uppgav mig som källa samt influencer i den nya anti-Postnordrörelsen.
StarkaUlf
2020-08-21, 15:48
Enda du behöver veta är att de uppgav mig som källa samt influencer i den nya anti-Postnordrörelsen.
The struggle to make money is small compared to the struggle to make meaning and purpose out of life.
Nattljus
2020-08-21, 16:59
Du förstår mig *hug*
svenbanan
2020-08-22, 06:32
Hur fan orkar man "skriva arga insändare" om detta?
https://www.expressen.se/sport/hockey/nhl/hatas-efter-orden-om-kvinnor-i-tv/
Ssxtqczo5xc
Förbannade snöflingefjantar.
Hur fan orkar man "skriva arga insändare" om detta?
https://www.expressen.se/sport/hockey/nhl/hatas-efter-orden-om-kvinnor-i-tv/
Ssxtqczo5xc
Förbannade snöflingefjantar.
Inte direkt första gången Milbury drar en groda på nationell tv..
svenbanan
2020-08-22, 11:27
Inte direkt första gången Milbury drar en groda på nationell tv..
De är helt isolerade från omvärlden och umgås enbart med sina lagkamrater, varpå han påpekar att det inte finns några kvinnor som kan distrahera dem. Det är inte ens värt att kallas en groda.
Plasttiger
2020-08-25, 17:57
Kriminella gäng upprättar vägspärrar och stoppar trafiken
Inne i en av våra storstäder. Polisen står handfallen.
https://d.cdn-expressen.se/images/91/1c/911ca879da1e4cf6b903c5cf582edd29/annan/640@60.jpg
https://www.expressen.se/gt/krim/kriminellt-natverk-har-upprattat-vagsparrar/
svenbanan
2020-08-25, 19:10
Kriminella gäng upprättar vägspärrar och stoppar trafiken
Inne i en av våra storstäder. Polisen står handfallen.
Du skriver som att du vore anställd på aftonbladet som rubriksättare. Maximalt sökande efter största möjliga clickbait.
Polisen har inlett en särskild händelse, vilket innebär att stora resurser kan sättas in, sedan tre skottlossningar har ägt rum i Göteborg under kort tid.
– Vi gör kopplingar mellan händelserna och vi tror att det kan vara en del av en allvarlig konflikt mellan kriminella nätverk. Därför har vi kraftsamlat för att bilägga våldsdåden.
Vi har ett rött läge med påfallande risk för ytterligare våldsdåd. Rött är ett läge där det finns en omedelbar och hög risk för att det kan utbryta ytterligare våldsamheter. Och där är vi nu. Det är ett allvarligt läge.
– Det är polisens uppgift att stå för ordningshållningen i samhället och vi kommer att göra ingripanden så fort vi ser det här. I går hann vi inte riktigt dit innan de drog sig tillbaka. Vi ser väldigt allvarligt på det här då det skapar en stor otrygghet, säger Nord till tidningen och berättar vidare att polisen har plockat in personer som på något sätt misstänks ha varit med och upprättat vägspärrar.
Inte så mycket i detta tyder på att polisen tar lätt på detta, eller att man inte har resurser att sätta in.
Magnus N
2020-08-25, 19:23
Inte så mycket i detta tyder på att polisen tar lätt på detta, eller att man inte har resurser att sätta in.
Lätt tar de säkert inte på saken, men vi får se om resurserna är något som kommer räcka.
Har inte så stort förtroende för att det kommer lyckas om man går på tidigare resultat.
MaxTheMarketer
2020-08-25, 20:16
Lätt tar de säkert inte på saken, men vi får se om resurserna är något som kommer räcka.
Har inte så stort förtroende för att det kommer lyckas om man går på tidigare resultat.
Försvarsmaktens särskilda operativa grupp hade fixat problemet på någon vecka eller fortare. Många hade dött så klart. Tråkigt, men det hade fungerat. Liknande hade kunna implementerats vid andra fysiska "problemområden".
Tyvärr lär det bli samma visa: polisen gör något och får kritik för det. Återigen hade både USA och Sverige blivit trevligare för alla invånare om de bytte poliskårer.
Magnus N
2020-08-25, 20:23
Försvarsmaktens särskilda operativa grupp hade fixat problemet på någon vecka eller fortare. Många hade dött så klart. Tråkigt, men det hade fungerat. Liknande hade kunna implementerats vid andra fysiska "problemområden".
Nej det hade inte fungerat
Tyvärr lär det bli samma visa: polisen gör något och får kritik för det. Återigen hade både USA och Sverige blivit trevligare för alla invånare om de bytte poliskårer.
Nej det hade inte blivit bättre byta
SirLennart
2020-08-25, 20:27
Det lättaste sättet att bli av med vapenrelaterad brottslighet är kanske att förbjuda vapen? Fler och fler tar jägarexamen utan att lösa statligt jaktkort = de använder ej vapnen till jakt. Vad de använder dem till kan man fråga sig. Inför statliga skyddsjägare för att hålla nere älgstammen istället!
Magnus N
2020-08-25, 20:28
Det lättaste sättet att bli av med vapenrelaterad brottslighet är kanske att förbjuda vapen? Fler och fler tar jägarexamen utan att lösa statligt jaktkort = de använder ej vapnen till jakt. Vad de använder dem till kan man fråga sig. Inför statliga skyddsjägare för att hålla nere älgstammen istället!
Ologiskt och idiotiskt tänkt.
Inte så att kriminella springer runt med älgstudsare
SirLennart
2020-08-25, 20:30
Ologiskt och idiotiskt tänkt.
Inte så att kriminella springer runt med älgstudsare
Har du insyn i kriminellas vapenvanor? Som sagt tar fler och fler jägarexamen utan att lösa statligt jaktkort. Förklara det!
Magnus N
2020-08-25, 20:33
Har du insyn i kriminellas vapenvanor? Som sagt tar fler och fler jägarexamen utan att lösa statligt jaktkort. Förklara det!
Enbart vad som rapporteras i medier, ser inget nämnas av jaktvapen, det är mer automatvapen etc som nyttjas.
Men du har kanske annan statistik eller annat som visar på något annorlunda?
MaxTheMarketer
2020-08-25, 20:43
Nej det hade inte fungerat
Nej det hade inte blivit bättre byta
Hur kan icke-levande kriminella fortsätta med sin kriminella verksamhet? Jag säger inte att det blir utan gnäll från omvärldens håll. Och människokroppar kan väl användas till gödsel eller fattar jag inte jordbruk nu?
Menar du på att det inte hade fungerat på grund av det globala upproret över de militära insatserna i landet? Eller har dessa kriminella tillgång till krigsutrustning som Försvarsmakten saknas?
Magnus N
2020-08-25, 20:45
Hur kan icke-levande kriminella fortsätta med sin kriminella verksamhet? Jag säger inte att det blir utan gnäll från omvärldens håll. Och människokroppar kan väl användas till gödsel eller fattar jag inte jordbruk nu?
Menar du på att det inte hade fungerat på grund av det globala upproret över de militära insatserna i landet? Eller har dessa kriminella tillgång till krigsutrustning som Försvarsmakten saknas?
Menar att även om man bortser ifrån det problematiska med att sätta in dödspatruller som du förespråkar, så är det enbart en tillfällig lösning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.