Visa fullständig version : Hjälpa vänner med företag.
Starke75an
2020-03-21, 12:02
Ni och vi som har kompisar/vänner som är enmans företagare. Hur kan vi hjälpa dessa så konkurs kan undvikas nu?
Diomedea exulans
2020-03-21, 12:43
Ge dem pengar.
Ge dem pengar.
Skulle inte förvåna mig om man beskattar småföretagare med en "coronaskatt" för att hjälpa "svenskarna" istället :laugh:
/ småföretagare
PixelMiner
2020-03-21, 14:29
Även om staten ger företag uppskov med alla skatter och avgifter, så står man ju där med personal som skall ha lön. Och även om man säger upp eller permitterar personalen, så har ju de flesta företag lokaler som skall betalas eller utrustning som är belånad. Beslutar man om att lokalhyror skall skjutas upp, så börjar ju fastighetsbolagen blöda pengar. Blöder fastighetsbolagen pengar så kommer de ju inte kunna betala sina lån, vilket kommer leda till att bankernas obligationer kommer tappa i värde (vilket de redan gör). Kraschar obligationsmarknaden så får vi en ekonomisk kris i stor skala. Staten kan ju givetvis låta riksbanken köpa obligationer på marknaden, men det kommer gissningsvis leda till massiv inflation, eftersom detta ökar penningmängden i samhället.
Det kommer vara jävligt skakigt framöver helt enkelt.
Hjälp de med enskilda företag i en ombildning till ab, så slipper polarna ta konken privat iaf.
An Iron Soul
2020-03-21, 17:34
Jag lider verkligen med alla företag som har det riktigt tufft nu. Jag vill inte strö salt i deras sår. Samtidigt kan jag inte sluta förvånas över att företagare inte har en buffert för att hålla sig på fötter ens 1 månad efter virusets utbrott/följder.
Tragiskt det som händer.
Starke75an
2020-03-21, 18:08
Jag lider verkligen med alla företag som har det riktigt tufft nu. Jag vill inte strö salt i deras sår. Samtidigt kan jag inte sluta förvånas över att företagare inte har en buffert för att hålla sig på fötter ens 1 månad efter virusets utbrott/följder.
Tragiskt det som händer.
En av mina kompis har drivit eget i 10 år. De första 7 åren fick han ha ett extra jobb på sidan av på helgen. Sen 1 år tillbaks så gick det så bra att han ombilda till ab.
Han har inriktning mot vård. Och det är många äldre som han har som kunder.
Tufft att nu se allt försvinna för nån som kämpat ensam i 10 år.
Han kunde stannat kvar på sitt jobb på sjukhuset med säker inkomst, men valde att satsa på eget. Han är utbildad ortoped.
Har sagt till honom nu att behöver han hjälp, så ska han höra av sig så ska jag se vad jag kan bistå/hjälpa till med.
Berätta för dem om dina investeringsstrategier.
Starke75an
2020-03-21, 18:41
Är anställd, driver eget på sidan av och hyr ut ett betalt hus.
Har dvs 3 olika sätt att få inkomst utöver aktieutdelning.
dream_theater_
2020-03-21, 19:25
Hjälp de med enskilda företag i en ombildning till ab, så slipper polarna ta konken privat iaf.
Man ombildar inte, företag startas. Tanken är god men jag ser inte hur det skulle fungera i praktiken!
Man ombildar inte, företag startas. Tanken är god men jag ser inte hur det skulle fungera i praktiken!
Att i sammanhanget använda ordet ombildning är en vanlig förenkling av en ganska komplicerad process där man, som du säger, måste starta nytt.
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivaforetag/andraochombilda/ombildaenskildnaringsverksamhettillaktiebolag.4.70 ac421612e2a997f85800085368.html
dream_theater_
2020-03-22, 19:35
Att i sammanhanget använda ordet ombildning är en vanlig förenkling av en ganska komplicerad process där man, som du säger, måste starta nytt.
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/drivaforetag/andraochombilda/ombildaenskildnaringsverksamhettillaktiebolag.4.70 ac421612e2a997f85800085368.html
Jag hade ingen aning om att skatteverket använde det ordet! Där lät jag som en pretentiös skit och hade fel dessutom.
Det låter rätt krångligt med en ombildning. När jag gick från enskild firma till AB avregistrerade jag den enskilda firman.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.