Visa fullständig version : Feedback på en ny låt?
sumialic
2020-03-19, 20:14
Kanske inte rätt ställe att vända sig till, men kolozzeum har ändå varit ett andra hem i många år :) Inte skapat något nytt på fem år och rappar egentligen, men jobbat på denna nyligen:
https://soundcloud.com/illerill/wash-away-final-mix-maybe
Är i princip klar, ska bara mastras. Kan inte ta credit för annat än text och vocals då jag inte står för mix eller beat, men uppskattar feedback på allt.
Starke75an
2020-03-19, 20:25
Inget som sticker ut ur mängden.
Borde ha texten på svenska, och nått mer som sticker ut. Blir lätt hissmusik.
sumialic
2020-03-19, 20:29
Inget som sticker ut ur mängden.
Borde ha texten på svenska, och nått mer som sticker ut. Blir lätt hissmusik.
Alright, uppskattar! Inte så glad för svenska dock. Kan fortfarande språket, men har emigrerat det mesta av min personlighet från Sverige :D
Brofessorn
2020-03-20, 14:57
Ganska bra. Nu är jag ingen musikexpert, men det enda är att det känns som att vokalerna inte riktigt "hör ihop" med musiken, kanske har något med mixningen att göra?
sumialic
2020-03-20, 15:04
Ganska bra. Nu är jag ingen musikexpert, men det enda är att det känns som att vokalerna inte riktigt "hör ihop" med musiken, kanske har något med mixningen att göra?
Alla öron är lika värdefulla. Man uppfattar ju det man uppfattar :)
Det är många instrument som har lagts till i efterhand. Beatet jag spelade in till lät ganska mycket annorlunda. Betydligt plattare om inte annat.
Är det något specifikt du tänker på? Till en början var jag inte helt såld på gitarrerna på refrängen, men de växte på mig. Andra instrument har jag spontant bara gillat.
Hur som helst väldigt uppskattat det du säger. Ska föra det vidare till han som mixat.
ChuckTesta
2020-03-20, 15:54
Låter som generisk royalty free musik. Dvs inte dåligt, men ganska långt ifrån att vara "bra" alltså som har potential att bli en populär radiolåt eller stor på internet.
sumialic
2020-03-20, 16:01
Låter som generisk royalty free musik. Dvs inte dåligt, men ganska långt ifrån att vara "bra" alltså som har potential att bli en populär radiolåt eller stor på internet.
Jo, det är väl precis vad det är. Inspelat hemma med skynken som studio. Dessutom inte med avsikt till att bli en hit då jag inte kan skriva musik så.
PixelMiner
2020-03-20, 19:24
Ganska monoton. Du skulle behöva något som bryter upp rytmen och gör det lite mer spännande.
Kom och tänka på följande rant medan jag lyssna:
aT9iox7jH1g
sumialic
2020-03-20, 20:32
Ganska monoton. Du skulle behöva något som bryter upp rytmen och gör det lite mer spännande.
Uppskattar att du lyssnar och svarar. Har du något specifikt tips på vad som kan göras? Är det verserna som är problematiskt eller hade det räckt att slänga in ett break efter första eller andra refrängen?
Jag tyckte ändå vi lyckades skapa nice variation med back vokals och olika instrument, men vers, intro till refräng och refräng följer så klart samma mönster.
PixelMiner
2020-03-20, 23:18
Uppskattar att du lyssnar och svarar. Har du något specifikt tips på vad som kan göras? Är det verserna som är problematiskt eller hade det räckt att slänga in ett break efter första eller andra refrängen?
Jag tyckte ändå vi lyckades skapa nice variation med back vokals och olika instrument, men vers, intro till refräng och refräng följer så klart samma mönster.
Svårt att sätta fingret på det. Just nu är det som en vägg av ljud genom hela låten. Våga "släppa" något instrument en kort stund så blir lite "tomhet". Så får låten mer tyngd när instrumentet väl kommer tillbaka.
svenbanan
2020-03-21, 00:10
Helt okej (fast inte min kopp med te riktigt, så jag kanske är fel ute).
Men som flera varit inne på redan så saknas det en "hook". En liten tydlig melodislinga som fastnar i huvudet redan i början av låten och som sedan återkommer lite då och då och är en del av "temat" i låten.
sumialic
2020-03-22, 23:36
Vi gjorde lite edits:
- Bass more definied
- Added some more vocals to intro
- Added back vocals to chorus
- Back vocals are slightly higher in volume
- Changed up second chorus
- Added a toy piano
(full patch notes not available)
https://soundcloud.com/illerill/wash-away-final-mix-this-time-questionmark-questionmark
PixelMiner
2020-03-23, 00:32
Här kommer mina kommentarer:
Det där Ahh-Ahh som körs de första 4 sekunderna bör ligga kvar till trummorna sätter igång vid 12 sekunder.
Konstig drop i volym vid 29 sekunder, låter som du sjunger lite för långt ifrån mikrofonen i ett ord där.
Ganska abrupt trumslut vid 1:58, du kanske skall låta ett "rim-click" eller något liknande ligga kvar tills dess trummorna kommer tillbaka.
Gillar den lilla detaljen med leksakspianot, subtilt men ändå där.
Sedan skulle jag gärna se lite mer organiska trummor. Nu känns det väldigt mycket trummaskin på standardinställning igenom hela låten.
Wrenchgirl
2020-03-23, 06:17
Nu har jag inte lyssnat då rap/hiphop inte är min smak. Men alltid kul att se fler låtskrivare på forumet. :)
bighulken
2020-03-23, 07:15
Jao, låter väl hyfsat!!.....
Blir nog bra när det blir mastrat osv......
sumialic
2020-03-23, 10:14
Här kommer mina kommentarer:
Det där Ahh-Ahh som körs de första 4 sekunderna bör ligga kvar till trummorna sätter igång vid 12 sekunder.
Konstig drop i volym vid 29 sekunder, låter som du sjunger lite för långt ifrån mikrofonen i ett ord där.
Ganska abrupt trumslut vid 1:58, du kanske skall låta ett "rim-click" eller något liknande ligga kvar tills dess trummorna kommer tillbaka.
Gillar den lilla detaljen med leksakspianot, subtilt men ändå där.
Sedan skulle jag gärna se lite mer organiska trummor. Nu känns det väldigt mycket trummaskin på standardinställning igenom hela låten.
Grymma kommentarer! Ska lyssna igenom senare under dagen och se vad vi kan göra :)
sumialic
2020-03-23, 10:15
Nu har jag inte lyssnat då rap/hiphop inte är min smak. Men alltid kul att se fler låtskrivare på forumet. :)
Det är inte hiphop.
Om du väljer att lyssna så kör på denna versionen:
https://soundcloud.com/illerill/wash-away-final-mix-this-time-questionmark-questionmark
Wrenchgirl
2020-03-23, 17:23
Det är inte hiphop.
Om du väljer att lyssna så kör på denna versionen:
Ska lyssna då när jag kommer hem. Läste nog fel någonstans då jag tyckte att det stod att det var rap. Och i mina öron är de samma sak rap och hiphop. :)
Har själv mest skrivit country men har börjat sadla om till metal.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.