Visa fullständig version : Sats stänger alla gym
King Grub
2020-03-12, 09:23
https://www.di.se/live/sats-stanger-alla-gym-i-tva-veckor-for-att-minska-smittspridning/
Gick in här nyss för att skriva precis detta.
Inte hundra på vad jag anser om det, men förstår ju att oron tar sig och speciellt på en plats där folk svettas och stänker saliv när de tar i.
Edit: Såg att Friskis och Svettis diskuterar idag hur de ska göra.
Rikard Jansson
2020-03-12, 09:29
Bra. För sent dock, flygen skulle stoppats och gränserna stängts för 2 veckor sen. Hade varit ironiskt om JÅ blev fast utanför då :laugh:
Mitt gym kommer iaf förbli öppet, men de 10 pers som tränar där har vett nog att stanna hemma om de blir sjuka.
Obolensky
2020-03-12, 09:32
Bra. För sent dock, flygen skulle stoppats och gränserna stängts för 2 veckor sen. Hade varit ironiskt om JÅ blev fast utanför då :laugh:
Mitt gym kommer iaf förbli öppet, men de 10 pers som tränar där har vett nog att stanna hemma om de blir sjuka.
Varför då? Snarare hade han varit nöjd över tillfället att få visa hur bra gränser kan fungera.
Rikard Jansson
2020-03-12, 09:40
Varför då? Snarare hade han varit nöjd över tillfället att få visa hur bra gränser kan fungera.
Jag sa inget om att han hade varit missnöjd. Bara att det hade varit ironiskt/lustigt.
Jag undrar lite hur det kommer bli med avgiften här, har inte fått någon information om det so far.
Diomedea exulans
2020-03-12, 09:54
Jag har en tanke angående att folk börjar undvika gym pga Corona; får man inte sämre immunförsvar om man slutar träna? Eller det kanske inte blir någon skillnad av bara ett par veckors uppehåll?
Skulle aldrig ske, "eliten" görs det undantag på. :cool:
Jag undrar lite hur det kommer bli med avgiften här, har inte fått någon information om det so far.
De lägger säkert bara på utebliven tid på befintliga kort? +någon kompensationstid kan man väl hoppas.
Jag har en tanke angående att folk börjar undvika gym pga Corona; får man inte sämre immunförsvar om man slutar träna? Eller det kanske inte blir någon skillnad av bara ett par veckors uppehåll?
Sötrsta problemet tänker jag är alla uteblivna gainZ?! Går ju föga att kvantifiera i pengar :D
Ladugårdsdörr
2020-03-12, 10:15
En stor seger för oss med källargym! Det kommer märkas till sommaren vilka som tillhör denna exklusiva skara! Hur hanterar ni andra den katabola ångesten? Armhävningar och jägarvila?
King Grub
2020-03-12, 10:17
Force majeure.
Diomedea exulans
2020-03-12, 10:17
En stor seger för oss med källargym! Det kommer märkas till sommaren vilka som tillhör denna exklusiva skara! Hur hanterar ni andra den katabola ångesten? Armhävningar och jägarvila?
Mitt gym har inte stängt, såatteh... cofffee
Langster
2020-03-12, 10:18
Ett par veckors uppehåll gör garanterat ingen skillnad, om det gör skillnad så är det på den intervallen en positiv skillnad då hård träning akut sänker immunförsvaret.
Sen så tror jag inte det gör någon skillnad då inga människor som inte haft sjukdomen har resistens, får man i sig viruset så blir man sjuk, och därmed spridare. Det är ju just det som är problemet med detta virus, - många kommer att bli sjuka eftersom det inte än finns någon resistens/immunitet - inte att det är farligare än andra typ förkylningar.
De lägger säkert bara på utebliven tid på befintliga kort? +någon kompensationstid kan man väl hoppas.
Kompensationstid tycker jag inte de behöver lägga på i sådana här lägen. Detta är ett ganska unikt fall som inte faller inom det vanliga "Oj, we fucked up" eller "Vi måste bygga om för att få plats med alla gainz". De kommer drabbas rätt hårt ekonomiskt redan.
Mm, det är just det där med tillagd tid jag funderar på. Det kan göras på bra sätt och mindre bra sätt. Jag som är student igen 'behöver' ju de pengarna som går till SATS under normala omständigheter för att ta ett tillfälligt medlemskap på ett annat gym.
Nu är det rent teoretiskt, jag kommer troligtvis använda den här tiden för att vänja mig vid utomhusträning igen. Stockar ftw.
Langster
2020-03-12, 10:19
Force majeure.
Fan ägarna måste ju jubla, de får betalt av kunderna, men kan dra ned på personalkostnaden, elkostnad etc.!
Force majeure.
Ja, så kan det också vara så klart.
Armed Dingo
2020-03-12, 10:20
Jag läste att medlemskapen ska pausas. Jag tolkar det som två veckors minskad debitering.
Det suger. Jag har 5 pass kvar tills min diet är färdig. Hoppas inte Nordic Wellness gör samma sak.
Ni som tränar på SATS, hur ska ni hantera eran optinoja och göra nu?
Armed Dingo
2020-03-12, 10:27
Jag hittar någon annan stans att träna. Om det inte finns något så kommer jag behöva sätta sprutan. Doping. Sats fick mig att börja med doping.
Gick in här nyss för att skriva precis detta.
Inte hundra på vad jag anser om det, men förstår ju att oron tar sig och speciellt på en plats där folk svettas och stänker saliv när de tar i.
Edit: Såg att Friskis och Svettis diskuterar idag hur de ska göra.
För fan om friskis stänger!
Jag hittar någon annan stans att träna. Om det inte finns något så kommer jag behöva sätta sprutan. Doping. Sats fick mig att börja med doping.
För fan om friskis stänger!
Rent ekonomiskt, har ni råd att ha dubbla eller trippla gymkort?
Nej!!!!!!! Vad i helvete!
Armed Dingo
2020-03-12, 11:07
Rent ekonomiskt, har ni råd att ha dubbla eller trippla gymkort?
Jag kommer fråga om dom kan vara snälla och ge mig någon tvåveckors deal.
I värsta fall säger jag upp SATS och byter till NW helt och hållet. Två veckor utan träning är inte okej och SATS är dyrt.
Diomedea exulans
2020-03-12, 11:08
Man kommer långt med såna här annars:
https://www.vaxholm.se/images/18.1467b68c157c4db76bc7e8a0/1477579795272/Utomhusgym%20Eriksö_nyhet.jpg
skyffelmördarn
2020-03-12, 11:09
2 veckor låter tandlöst, kommer inte situationen bara vara värre då vs nu? Man kan väl inte på fullaste allvar tro att detta är över om 2 veckor.
King Grub
2020-03-12, 11:09
Jag blir förvånad om NW inte gör samma sak antingen under dagen eller innan helgen.
King Grub
2020-03-12, 11:11
Om alla gym stänger kommer det att finnas många med mycket tid och energi att ställa till med stök och brott istället. Samtidigt som https://www.expressen.se/nyheter/polisens-plan-for-att-hantera-coronakrisen/
2 veckor låter tandlöst, kommer inte situationen bara vara värre då vs nu? Man kan väl inte på fullaste allvar tro att detta är över om 2 veckor.
Ja vad i helskotta skulle två veckor göra för skillnad egentligen?
Vad är det som trycker på gymmen att stänga ner?
Armed Dingo
2020-03-12, 11:14
Det är två veckor minst. *cry*
SATS
STÄNGER ALLA ANLÄGGNINGAR TILLFÄLLIGT PGA CORONAVIRUSET (Direkt)
2020-03-12 08:47
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den Oslonoterade nordiska gymkedjan Sats har beslutat att tillfälligt stänga alla sina anläggningar för att bidra till att minska spridningen av sjukdomen covid-19.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Stängningen träder i kraft klockan 12.00 på torsdagen och kommer att pågå under minst 14 dagar. Alla medlemskap pausas.
Sats uppger att beslutet är i linje med företagets vision att göra folk hälsosammare och lyckligare. Under tiden som den tillfälliga stängningen pågår kommer Sats att erbjuda online-träning.
Företaget kommer att återkomma med bedömningar rörande beslutets finansiella effekter.
Johan Lind +46 8 5191 7954
Nyhetsbyrån Direkt
Det ger vården och samhället tid att sätta in fler åtgärder, skaffa mer kunskap etc. Ingen tror att det är över om 14 dagar men kan man bromsa utvecklingen i såhär tidigt skede så hinner vi mobilisera fram fler akutplatser etc.
Det ger vården och samhället tid att sätta in fler åtgärder, skaffa mer kunskap etc. Ingen tror att det är över om 14 dagar men kan man bromsa utvecklingen i såhär tidigt skede så hinner vi mobilisera fram fler akutplatser etc.
Ska man ens gå till vården om man får skiten? Finns väl inget dom kan göra? Det är väl bara att stanna hemma om man inte är 80+ och riskerar att dö?
skyffelmördarn
2020-03-12, 11:20
Ska man ens gå till vården om man får skiten? Finns väl inget dom kan göra? Det är väl bara att stanna hemma om man inte är 80+ och riskerar att dö?
Bor du i Stockholm är du rökt oavsett,
https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/laget-i-stockholm-just-nu/
Ingen provtagning av andra personer
Du som har symtom som påminner om coronavirus kommer inte att provtas. Det gäller oavsett om du varit i de områden som tidigare varit utsatta för smitta eller haft nära kontakt med någon som du vet är sjuk i covid-19.
Dvs även om du har feber och hosta så är det bara stanna hemma.
https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/laget-i-stockholm-just-nu/
Ja det är la ändå lika bra att stanna hemma. Vad ska vården göra? Stanna hemma och håll dig inne tills du blir frisk bara för fan
Nej man ska inte gå till vården. Man ska kontakta vården via 1177 ifall man är väldigt påverkad. Är man inte allvarligt sjuk så ska man inte belasta vården alls utan stanna hemma så att de resurser vi har kan fördelas på folk som faktiskt behöver det.
Armed Dingo
2020-03-12, 11:28
Jepp.
På så sätt så minskar också det officiella antalet sjuka. Undrar med hur mycket. Minst 50%?
De borde följa Sydkorea och ha någon form av enklare test som folk kan få ta. Jag kommer inte stanna hemma bara för att jag är sjuk, men om jag vet att jag har Corona så får jag väl dra mitt strå till stacken och gå i självkarantän. Tror många resonerar likadant. Att inte testa folk gör att fler kommer fortsätta vandra omkring ute och smitta ännu fler.
Nej man ska inte gå till vården. Man ska kontakta vården via 1177 ifall man är väldigt påverkad. Är man inte allvarligt sjuk så ska man inte belasta vården alls utan stanna hemma så att de resurser vi har kan fördelas på folk som faktiskt behöver det.
Jag har hört att det inte går att ringa 1177. Totalt överbelastat.
StarkaUlf
2020-03-12, 11:29
Detta borde folk ha gjort från första början.
Kan det vara en fördel att ha nordic wellness?:Virro
Inte hört något om det än.
King Grub
2020-03-12, 11:49
De skriver att de kan vidta åtgärder med omedelbar verkan när som helst.
Armed Dingo
2020-03-12, 11:52
Nordic Wellness håller öppet
Den konkurrerande gymkedjan Nordic Wellness håller än så länge öppet, men poängterar att de följer händelseutvecklingen noga och att situationen kan förändras.
– I nuläget har vi inte stängt något, men vi sitter i möten och följer detta väldigt noga. Men så länge det inte finns några andra rekommendationer så kommer vi att hålla öppet, säger Linda Adehög, som är marknadschef.
https://www.gp.se/ekonomi/sats-stänger-alla-gym-i-två-veckor-1.25259837
PureWhey
2020-03-12, 12:02
Vad i helv... Jag har inte kunnat träna på två veckor. Skulle köra tillbaka-passet idag. Ytterligare minst 2 veckor utan träning? För i helv...
Låt folk bestämma själva om de vill utsätta sig för smittorisken på ett gym.
Vafan.
Edit: Undrar hur det blir för alla PTs som jobbar på SATS? Vet inte vad SATS har för löneavtal men jag vet att på andra gym/kedjor får PTn i princip betalt för timmarna som man lyckas boka in med kunder och en dålig grundlön. Lär slå hårt om det är så.
Edit 2: Kan man få ersättning av SATS för att gå till ett annat gym som är öppet? 100-150kr/pass på ett annat gym kommer bli saftigt i >2 veckor.
sumialic
2020-03-12, 12:06
Vad i helv... Jag har inte kunnat träna på två veckor. Skulle köra tillbaka-passet idag. Ytterligare minst 2 veckor utan träning? För i helv...
Vafan.
Lite så. Nu bor jag inte i Sverige, men får fan spel om de stänger gymmet här... Maxad ångest.
Har lyssnat på någon expert med som sa att det här kommer att hålla i sig i månader så är det då meningen att vi ska stänga ner allting i flera månader? Låter hållbart.
Vafan.
Edit: Undrar hur det blir för alla PTs som jobbar på SATS? Vet inte vad SATS har för löneavtal men jag vet att på andra gym/kedjor får PTn i princip betalt för timmarna som man lyckas boka in med kunder och en dålig grundlön. Lär slå hårt om det är så.
Edit 2: Kan man få ersättning av SATS för att gå till ett annat gym som är öppet? 100-150kr/pass på ett annat gym kommer bli saftigt i >2 veckor.
Låta folk bestämma själva ifall de ska få smitta andra? Jo tack, räcker man läser denna tråden så ser man ju att folk saknar den förmågan. Just nu borde alla hjälpa till för att minska trycket på vården, men en hel del verkar inte koppla det, då är det bra att andra fattar de besluten.
Räknar vi lågt med 50% smittade och dödlighet på 1% så har vi 50 000 dödsfall i Sverige.
But muh gainz
PureWhey
2020-03-12, 12:19
Låta folk bestämma själva ifall de ska få smitta andra? Jo tack, räcker man läser denna tråden så ser man ju att folk saknar den förmågan. Just nu borde alla hjälpa till för att minska trycket på vården, men en hel del verkar inte koppla det, då är det bra att andra fattar de besluten.
Låt folk bestämma själva om de vill ta risken. Vad är svårt att förstå av den meningen? Det går åt båda håll, bli smittad eller smitta andra. Riskbedömning för att gå till gymmet.
Det som är svårare i det fallet är att få personal på plats.
Räknar vi lågt med 50% smittade och dödlighet på 1% så har vi 50 000 dödsfall i Sverige.
But muh gainz
Mina gains > 50 000 dödsfall. Enkel matematik.
Låt folk bestämma själva om de vill ta risken. Vad är svårt att förstå av den meningen? Det går åt båda håll, bli smittad eller smitta andra. Riskbedömning för att gå till gymmet.
:smash::smash::smash:
NBA har lagt ned för en tid.
Ladugårdsdörr
2020-03-12, 12:31
Vafan.
Force Majeure (https://sv.wikipedia.org/wiki/Force_majeure)
sweetbabyjesus
2020-03-12, 12:38
Kettlebells
sweetbabyjesus
2020-03-12, 12:40
Förmodligen både ansvarskänsla och för att minska tendensen för att folk helt enkelt säger upp sina medlemskap. Frysta medlemskap ger ju en trygghet för både medlemmen och anläggningen.
PureWhey
2020-03-12, 12:45
Vad baseras det på? Kan de hävda det p.g.a. något regeringen gått ut med?
Är medveten om vad det är, men man måste ju ha något i ryggen för att kunna hävda det.
:krampus :smash: :krampus :smash:
Dags att logga ur internet.
PureWhey
2020-03-12, 12:51
:krampus :smash: :krampus :smash:
Dags att logga ur internet.
Du har en osund värdegrund om du inte håller med.
PureWhey
2020-03-12, 12:53
Kommer kollektivtrafik också stängas ner tror ni? Minst lika stor smittorisk där.
King Grub
2020-03-12, 12:57
Inte just nu.
"I nuläget har Folkhälsomyndigheten inga planer på att begränsa kollektivtrafiken på grund av coronaviruset".
https://mitti.se/nyheter/resenarer-tunnelbanan-corona/
King Grub
2020-03-12, 12:58
En alldeles ny studie som väntar på gransking visar för övrigt att covid19 överlever i 3 timmar i luften.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.09.20033217v1.full.pdf
Och då spelar det inte så stor roll. Då är man bara säker i sin hermetiskt tillslutna bunker.
Utan kollektivtrafik kan man ju inte ta sig till jobbet och tjäna in kronorna till Staten förstås!
Men stänga ner gym för den lilla skaran som tränar på gym kommer göra susen
PureWhey
2020-03-12, 13:05
Inte just nu.
"I nuläget har Folkhälsomyndigheten inga planer på att begränsa kollektivtrafiken på grund av coronaviruset".
https://mitti.se/nyheter/resenarer-tunnelbanan-corona/
En alldeles ny studie som väntar på gransking visar för övrigt att covid19 överlever i 3 timmar i luften.
Och då spelar det inte så stor roll. Då är man bara säker i sin hermetiskt tillslutna bunker.
Så om inte det begränsas, vad har SATS för rätt att hävda force majeure? Vet du? Någon annan?
3 timmar, satan. Jag lär ju redan vara smittad då efter att ha åkt fullproppad kollektivtrafik fram och tillbaka till jobbet.
Utan kollektivtrafik kan man ju inte ta sig till jobbet och tjäna in kronorna till Staten förstås!
Men stänga ner gym för den lilla skaran som tränar på gym kommer göra susen
Det jag undrar, vad har SATS för rätt att stänga ner verksamheten?
Alla kommentarer överflödiga.
Armed Dingo
2020-03-12, 13:09
"Hänger" viruset kvar i luften på vad, vattenpartiklar? Det faller inte ner så småningom till marken?
Brofessorn
2020-03-12, 13:11
"Hänger" viruset kvar i luften på vad, vattenpartiklar? Det faller inte ner så småningom till marken?
Väldigt små partiklar, det aerosoliseras
https://en.wikipedia.org/wiki/Aerosolization
Langster
2020-03-12, 13:12
Överlever utanför en värdkropp skulle jag tro. På dörrhandtag etc. Och i luften förstås.
Diomedea exulans
2020-03-12, 13:14
Kul kombo med att det har upp till 4 dagars inkubationstid.
skyffelmördarn
2020-03-12, 13:14
Lär er öppna dörrhandtag med fötterna, det har jag gjort i år.
svenbanan
2020-03-12, 13:16
Så om inte det begränsas, vad har SATS för rätt att hävda force majeure? Vet du? Någon annan?
3 timmar, satan. Jag lär ju redan vara smittad då efter att ha åkt fullproppad kollektivtrafik fram och tillbaka till jobbet.
De har ju rimligen rätt att stänga verksamheten om de så önskar.
Frågan är handlar väl mest om vad de då blir skyldiga sina kunder.
Om de hävdar att detta är force majeure och att de därför inte ska behöva ge ekonomisk kompensation så behöver du nog dra dem inför rätta för att det ska avgöras ifall de haft rätt att göra det eller inte.
Vad grundar du det på?
Brofessorn
2020-03-12, 13:16
Lär er öppna dörrhandtag med fötterna, det har jag gjort i år.
Om du tränar greppet tillräckligt mycket lär sig handtagen till slut att öppna sig själva för att undvika klämmas sönder
svenbanan
2020-03-12, 13:18
Vad grundar du det på?
Jag trodde det var uppåt en veckas inkubationstid?
Langster
2020-03-12, 13:18
De har rätt att göra vad de vill med sin privata verksamhet förstås. Sen kan de ju vara ersättningsskyldiga beroende på vad som står i deras kontrakt som du skrivit på när du blev medlem. Men om de hävdar att detta är force majeure och de har friskrivit sig från ansvar i sådana fall kommer ingen att kunna bestrida det, med tanke på den rådande hysterin.
Det är väl bara att gå till ett annat gym?
lördagsgrogg
2020-03-12, 13:19
Har lite svårt att förstå detta som många säger att så länge folk har vett att stanna hemma när de blir sjuka så är det inga problem.
Kanske har jag missat något men utefter vad jag förstått kan man gå omkring med viruset (och således smitta) i 20-40 dagar innan koncentrationen blir så hög att man visar symptom.
Säkert smittar man mer när man väl börjar hosta och snuva men hur mycket mer är väl tämligen oklart.
Brofessorn
2020-03-12, 13:19
Jag trodde det var uppåt en veckas inkubationstid?
Va? Upp till 14 dagar om inte mer. De flesta får symptom efter ca. 5 dagar.
Torsk_ole
2020-03-12, 13:21
Problemet är väl att din riskbedömning påverkar andra människor som inte fått vara med och fatta beslutet.
svenbanan
2020-03-12, 13:23
Va? Upp till 14 dagar om inte mer. De flesta får symptom efter ca. 5 dagar.
7-10 dagar har jag för mig att jag hört nånstans i detta coronaskval. Men iaf mer än 4 dagar...
PureWhey
2020-03-12, 13:24
De har rätt att göra vad de vill med sin privata verksamhet förstås. Sen kan de ju vara ersättningsskyldiga beroende på vad som står i deras kontrakt som du skrivit på när du blev medlem. Men om de hävdar att detta är force majeure och de har friskrivit sig från ansvar i sådana fall kommer ingen att kunna bestrida det, med tanke på den rådande hysterin.
Det är väl bara att gå till ett annat gym?
Det är jag med på. Jag undrar just om de har någon rätt enligt avtal eller om det blir ersättning på tal.
Ja, så är det. Tror dock resten stänger som ligger nära också. Plus att vi då snackar 100-150:-/gång eller vad det nu kostar. Egentligen vill jag bara veta om SATS har någon rätt att stänga ner, eller vad konsekvensen blir om de inte har det.
Sedan överdriver jag mina kommentarer lite för att det är kul, verkar inte uppfattas trots att jag skrivit på samma sätt i flera år. :D
Problemet är väl att din riskbedömning påverkar andra människor som inte fått vara med och fatta beslutet.
Om det är problemet skall kollektivtrafik, arbetsplatser, skolor och allt annat också stängas ner.
hahavaffan
2020-03-12, 13:29
Force majeure.Kanske redan skrivits, men nej. De pausar allas abonnemang vad jag hört.
svenbanan
2020-03-12, 13:30
Det är jag med på. Jag undrar just om de har någon rätt enligt avtal eller om det blir ersättning på tal.
Ja, så är det. Tror dock resten stänger som ligger nära också. Plus att vi då snackar 100-150:-/gång eller vad det nu kostar. Egentligen vill jag bara veta om SATS har någon rätt att stänga ner, eller vad konsekvensen blir om de inte har det.
Sedan överdriver jag mina kommentarer lite för att det är kul, verkar inte uppfattas trots att jag skrivit på samma sätt i flera år. :D
Om det är problemet skall kollektivtrafik, arbetsplatser, skolor och allt annat också stängas ner.
Force majeure är inget som behöver regleras i avtal. Det handlar alltså om "naturkrafter" som hindrar dig att fullfölja vad du förpliktigat dig till i ett avtal. http://www.avtalslagen2010.se/Section/10.2
Langster
2020-03-12, 13:30
Sedan överdriver jag mina kommentarer lite för att det är kul, verkar inte uppfattas trots att jag skrivit på samma sätt i flera år
Jahaaa, jag trodde du var allvarlig när du menade att 50 000 skulle dö innan du offrade dina gains.
Själv är jag allvarlig, mina gainz går före ALLT.
Får man gissa så är det nog en nisse sittandes högt upp i SATS-kedjan med för mycket fritid som tittat på för många YouTube-videor och läst för mycket tidningar och skrämt upp sig tillräckligt för att ta det här beslutet.
PureWhey
2020-03-12, 13:35
Force majeure är inget som behöver regleras i avtal. Det handlar alltså om "naturkrafter" som hindrar dig att fullfölja vad du förpliktigat dig till i ett avtal. http://www.avtalslagen2010.se/Section/10.2
Ja, men det är ju inget som hindrar SATS? Såvida inte regeringen går ut med något som säger att X typ av verksamhet behöver stänga ner p.g.a. rådande klimat t.ex. Det måste finnas en grund för att stänga ner. Förstår du vad jag menar, eller tänker jag fel?
Jahaaa, jag trodde du var allvarlig när du menade att 50 000 skulle dö innan du offrade dina gains.
Själv är jag allvarlig, mina gainz går före ALLT.
:D
Diomedea exulans
2020-03-12, 13:36
Vad grundar du det på?
Joe Rogan-podcasten, men jag verkar onekligen ha missförstått.
Langster
2020-03-12, 13:37
Får man gissa så är det nog en nisse sittandes högt upp i SATS-kedjan med för mycket fritid som tittat på för många YouTube-videor och läst för mycket tidningar och skrämt upp sig tillräckligt för att ta det här beslutet.
Jag tror faktiskt att man räknar med att detta är bra PR. ”Man tar tidigt ett svårt beslut för att visa sitt ansvar inför samhället”.
Det kanske är ett bra beslut? Jag vet inte. För samhället är det nog bra om alla inte blir sjuka samtidigt. Ju mer utdraget det blir desto bättre. En majoritet kommer att få denna sjukdom förr eller senare, precis som att en majoritet får ett antal förkylningar under sitt liv. Det är just när alla blir sjuka samtidigt som det blir ekonomiskt tungt.
.. eller så handlar det om varumärkesbyggande.
Vad hände hänt med SATS varumärke om det visade sig att corona spridits på deras gym? Deras varumärke hade förstörts, och det är allt de har i en värld rörande hälsa/gym.
Vad de gör nu är att säkra att deundvbiker detta PLUS att de ser till att uppfatas som en ansvarstagande, seriös och bra aktör för de som är intresserade att träna. Tänk dig själv nu om du är medlem på t.ex. Nordic Wellness och du är en lattemamma - "jaha, eh SATS stänger varför gör inte NW de? De känns konstigt? Är de oansvarigt? dom kanske inte bryr sig som sats gör" etc. Är du en riktigt "Karen" så har det inte helt osannolikt.
Smart agerat av SATS om du frågar mig..
Det är inte i topic men som sagt NBA har lagt ned för ett tag, Real Madrid och fler blir det nog.
Macroman
2020-03-12, 13:41
Noll skillnad på så kort tid sen går det ju att träna utan ett gym också.
Ja jag håller med er angående varumärkesbyggande/skyddande också. Så kan det också vara.
Mitt friskisgym har ett sånt där jävla utegym med rotvältor och stockar. Får väl står där då i värsta fall som en svettig skogshuggare och mansbrottas med fallna träd.
Pipskägg, flanellskjorta och skivspelare ligger inte långt borta då. Lite hängslen och IPA öl på det och så är jag fullfjädrad hipster.
Armed Dingo
2020-03-12, 13:52
Vad jag vet är den längsta inkubationstiden man mätt 14 dagar, därav karantän på 14 dagar.
Är det en orimlig tanke att alla mellan 16-40 år bör tvångssmittas? Vi har då drygt 30 dagar av kaos i samband med att de insjuknar och är sjuka, men när det väl är över, då är det över. Den ekonomiska verkan lär bli större av att man drar ut på händelseförloppet.
Brofessorn
2020-03-12, 13:54
Vad jag vet är den längsta inkubationstiden man mätt 14 dagar, därav karantän på 14 dagar.
Är det en orimlig tanke att alla mellan 16-40 år bör tvångssmittas? Vi har då drygt 30 dagar av kaos i samband med att de insjuknar och är sjuka, men när det väl är över, då är det över. Den ekonomiska verkan lär bli större av att man drar ut på händelseförloppet.
Bättre om man tvångsmittar alla. De starkaste överlever, svagisarna slipper tynga ner resten av samhället.
En kollega nämnde att deras kickboxningsklubb nu också ställt in alla kommande pass en tid framöver. Fullt rimligt iom. kontaktsport osv antar jag. Man undrar ju hur långt från kulmen av det hela vi faktiskt är, 1/4? Halvvägs? Kaos.
svenbanan
2020-03-12, 14:04
Ja, men det är ju inget som hindrar SATS? Såvida inte regeringen går ut med något som säger att X typ av verksamhet behöver stänga ner p.g.a. rådande klimat t.ex. Det måste finnas en grund för att stänga ner. Förstår du vad jag menar, eller tänker jag fel?
Hindrar och hindrar, om SATS tycker att det är ett hinder för dem så tycker de ju det. Tycker du annorlunda så får du såklart tycka det. Och då måste rimligtvis en domstol eller liknande avgöra vem som hade rätt.
Nu har jag inte hört vilka argument SATS använder sig av. Men ifall de inte kan hålla öppet pga att deras personal inte vågar gå till jobbet och utsätta sig för en skadlig arbetsmiljö så finns det väl goda chanser att de får gehör skulle jag tro.
svenbanan
2020-03-12, 14:07
Varför skulle det vara bättre om alla blir sjuka samtidigt? Sjukvården är rimligtvis bättre rustade att ta hand om 100000 allvarligt sjuka om dessa sprids ut över en period på ett halvår, än om alla dessa kommer till akuten samma dag.
Man vet inte ens allt om Corona än och särskilt inte hur framtiden blir så att vänta på att regeringen säger bla, kan man ju göra eller agera lite grann själv,
Sats skriver på hemsidan att de vill förhindra smittan. Bra att agera tidigt samtidigt som man inte skapar panik, för det kan det bli också när saker dröjer för länge. Gym är ställen som smittar lätt.
Armed Dingo
2020-03-12, 14:15
Varför skulle det vara bättre om alla blir sjuka samtidigt? Sjukvården är rimligtvis bättre rustade att ta hand om 100000 allvarligt sjuka om dessa sprids ut över en period på ett halvår, än om alla dessa kommer till akuten samma dag.
Men varför skulle de behöva komma till akuten? De flesta unga behöver inte ens vård.
Min teori var att sålänge det alltid är nån jäkel kvar som kan bli sjuk så kommer smittan inte gå över förrän "alla" haft den. Lika bra att smitta ner alla direkt så kommer det finnas betydligt färre sen som sprider den. Det är som att dammsuga. Ska du göra det gör du hela bostaden, annars kommer rummet som är kvar stöka ner allt direkt ändå när man trampar rakt igenom det.
PureWhey
2020-03-12, 14:23
Hindrar och hindrar, om SATS tycker att det är ett hinder för dem så tycker de ju det. Tycker du annorlunda så får du såklart tycka det. Och då måste rimligtvis en domstol eller liknande avgöra vem som hade rätt.
Nu har jag inte hört vilka argument SATS använder sig av. Men ifall de inte kan hålla öppet pga att deras personal inte vågar gå till jobbet och utsätta sig för en skadlig arbetsmiljö så finns det väl goda chanser att de får gehör skulle jag tro.
Ja, det jag vill komma fram till. Undrar vad en domstol skulle säga. Att SATS tycker det är ett hinder lär knappast vara tillräckligt resonemang, då skulle företag kunna dra sig ur avtal för att de själva tycker att X eller Y hindrar företaget från att hålla sig till avtalet. Något måste ju ligga till grund för beslutet som håller i rätt.
Deras personal lär inte var mycket mer utsatta än andra kontor med flera hundra människor så det lär vara kontraktsbrott mot arbetsgivaren att vägra komma till jobbet. Då skulle jag också kunna stanna hemma för att jag tycker det är en skadlig arbetsmiljö, och ännu värre på kollektivtrafiken till och från jobbet.
Som sagt, intressant att se vad SATS lutar sig mot.
Stäng alla gym hela 2020. Finns det något gym öppet så gå inte dit. Skärp er, har ni ingen empati för våra äldre & svaga? Smh.
PureWhey
2020-03-12, 14:30
Stäng alla kontor 2020
Stäng all kollektivtrafik 2020
Stäng alla restauranger 2020
Stäng alla krogar 2020
Stäng alla butiker 2020
Skärp er.
STC verkar ju inte ha sagt något än i alla fall. Skulle det skita sig så finns ju lyckligtvis ett gym på jobbet och access utanför arbetstid.
Stäng alla kontor 2020
Stäng alla krogar 2020
Stäng alla butiker 2020
Skärp er.
Danmark stänger skolor likaså Island och US drar ned Universitet. Det är ett långt större problem för samhället, och mer om det, hur länge? Där har vi mer problem.
Danmark stänger skolor likaså Island och US drar ned Universitet. Det är ett långt större problem för samhället, och mer om det, hur länge? Där har vi mer problem.
Skolorna är ju skitsamma. Bara att studera online. Lärarna får fixa allt digitalt, vilket ofta det redan är.
Stäng alla kontor 2020
Stäng alla krogar 2020
Stäng alla butiker 2020
Skärp er.Detta.
Byt sida av vägen om någon mötande kommer på trottoaren.
Samhället borde bara ha fortsatt som vanligt. Hela den här nedstängningen är det som kommer skapa den riktiga katastrofen. Viruset är inte så farligt.
Vi är aldrig längre än 48 timmar från barbari.
Skolorna är ju skitsamma. Bara att studera online. Lärarna får fixa allt digitalt, vilket ofta det redan är.
För mindre barn, inga problem med själva studierna men för större barn, de som går program är ju varje dag en grej, det går inte att fixa helt online. Så För hur länge?
Samhället borde bara ha fortsatt som vanligt. Hela den här nedstängningen är det som kommer skapa den riktiga katastrofen. Viruset är inte så farligt.
Sant, om alla livsmedelsbutiker etc stänger så blir det problem snart men ett gym tycker jag snarare att är vettigt just nu.
För mindre barn, inga problem med själva studierna men för större barn, de som går program är ju varje dag en grej, det går inte att fixa helt online. Så För hur länge?
Ja det kanske räcker med 2 månader eller något? Så får dom skita i sommarlovet och några andra lov helt enkelt för dom har redan haft massa ledig tid.
Uppmuntra till att skaffa jobb och komma ut på arbetsmarknaden och lära sig lite vettiga saker kanske som de ändå har mer användning för i verkligheten?
Djungelns lag råder, de som är smarta nog kommer se till att de sköter sig.
Om det är problematiskt med bemanningen inom vården nu så ska det bli spännande att se vad som händer när varenda snorunge ska vara hemma från skolan och föräldrar som arbetar inom vården måste stanna hemma med barnen... *popcorn*
Om det är problematiskt med bemanningen inom vården nu så ska det bli spännande att se vad som händer när varenda snorunge ska vara hemma från skolan och föräldrar som arbetar inom vården måste stanna hemma med barnen... *popcorn*Det finns 2 i ett hushåll, låtsasarbeten som byggarbetare får givetvis stanna hemma med barnen. Bar verkliga yrken spelar någon roll nu.
Det finns 2 i ett hushåll, låtsasarbeten som byggarbetare får givetvis stanna hemma med barnen. Bar verkliga yrken spelar någon roll nu.
Två i ett hushåll, det enda som finns, sant. cofffee
Armed Dingo
2020-03-12, 15:15
Jag gillar vad du sa här.
Om det är problematiskt med bemanningen inom vården nu så ska det bli spännande att se vad som händer när varenda snorunge ska vara hemma från skolan och föräldrar som arbetar inom vården måste stanna hemma med barnen... *popcorn*
Bör finnas mellanläge.
Högstadieelever som passas av föräldrarna? Barn över 10 år kan klara sig själva. Bland de yngre så måste vi väl ha några kärnfamiljer kvar i landet där båda inte arbetar inom vården? Många företag rekommenderar sina anställda att arbeta hemifrån.
Många bäckar små och du har reducerat antalet smittspridare.
Det mest korkade är väl hur Sverige fortfarande inte har ett enhetligt digitalt skolsystem. Likt Udemy. Högstadieelever kunde lika gärna suttit hemma och sett samma föreläsning online som att åka kollektivtrafik till skolan och umgås med hundratals andra personer. Ett system som till vardags hade gynnat alla som inte kan undkomma klassrumsstök och vanliga sjukdomar.
trädgårdsmöbel
2020-03-12, 15:46
Att arbeta hemifrån eller rekommendera det är tydligen problematiskt och ojämlikt enligt expertisen. Så gå till jobbet för rättvis smittspridning är rekommendationen.
Diomedea exulans
2020-03-12, 15:51
Seriös fråga: Jag är inneboende hos en äldre person med respiratoriska problem. Om jag får Corona borde jag inte vara hemma, just för att inte smitta min hyresvärd. Hur lösa det dilemmat?
Bullshit. Den här modellen visar hur stor inverkan åtgärder har på spridning och dödsfall:
https://arguablywrong.home.blog/2020/03/10/epidemiological-modeling/
A basic SIR model for the epidemic.
Total population 327 million, with a single initiating infection. 12 day course of disease, initial R0 of 3.5 (as per the stats from China that Steve linked.) Assume 5% of cases are critical, 2% of those critical cases die with ICU care, 5% with general hospital care, and 50% with no care. 90,000 available ICU beds and 900,000 available hospital beds.
Run this model through to completion and it sweeps through the population in about a year, infecting most everyone (less about 9 million who escape), killing 5.4 million.
Now, suppose we impose infection controls on day 80, right about when there’s 1000 deaths from this thing. And then we vary how strong those controls are: from 0.35 (what the Chinese managed) up to nothing at all.
Here we see how the # of deaths varies with the strength of our controls. If we impose Chinese-style controls, we get away with only 5K deaths, or 1000-fold fewer than without the controls. But the inflection point isn’t just at 1.0. In particular if we can get the R0 below about 1.5 that gets us down under 500K, or a 10-fold reduction. At 1.0 we get down to about 50K.
If we take the slope of this plot, we can see the marginal impact of better controls at each point, in terms of # of deaths saved:
Why the discontinuity at R0 of just below 1.5? Well, here’s the number of critical cases over time for several different scenarios. The vertical line is when we impose controls, the horizontal lines are ICU bed capacity and total hospital bed capacity. Right below an R0 of 1.5, we dip the # of critical cases low enough that we never exceed hospital capacity. The trick here though is that until you get R0 below 1.0 you’re still sweeping through most of the population, just more slowly, slowly enough that the hospitals can handle it. And that means that, for example, if you get R0 to exactly 1.0 you have to keep those infection controls in place for ~5 years or else you’ll be back up close to 5million dead again.
Bullshit. Den här modellen visar hur stor inverkan åtgärder har på spridning och dödsfall:
https://arguablywrong.home.blog/2020/03/10/epidemiological-modeling/
Kostnaderna för denna nedstängning är astronomiska. Jag menade att skadan på samhället riskerar att bli större av att göra så här, jämfört med att bara köra business as usual. Jag menade inte att färre eller "lika få" skulle dött.
Självklart ska man rädda människoliv men att rädda en liten andel extra till priset av en fullständig kollaps är inte rimligt. Vad jag menar är alltså att nettoeffekten för samhället hade blivit bättre av att bara fortsätta som vanligt, även om en något högre andel skulle dött.
Seriös fråga: Jag är inneboende hos en äldre person med respiratoriska problem. Om jag får Corona borde jag inte vara hemma, just för att inte smitta min hyresvärd. Hur lösa det dilemmat?
Ja det borde du nog. Hur gammal är "äldre" snackar vi 70+ så bör du hålla dig borta. Ett moraliskt dilemma du får avgöra själv. Sedan så är väl risken att när du väl listat ut att det är just corona du har så är det på tok för sent ändå.
Kostnaderna för denna nedstängning är astronomiska. Jag menade att skadan på samhället riskerar att bli större av att göra så här, jämfört med att bara köra business as usual. Jag menade inte att färre eller "lika få" skulle dött.
Självklart ska man rädda människoliv men att rädda en liten andel extra till priset av en fullständig kollaps är inte rimligt. Vad jag menar är alltså att nettoeffekten för samhället hade blivit bättre av att bara fortsätta som vanligt, även om en något högre andel skulle dött.
Skillnaden mellan inga insatser och tidiga insatser är ju tusenfaldig. :smash:
Spela roll om du tappar dina pengar på börsen. Det var naivt att investera dem där till att börja med. Luft in, luft ut.
Diomedea exulans
2020-03-12, 16:19
Ja det borde du nog. Hur gammal är "äldre" snackar vi 70+ så bör du hålla dig borta. Ett moraliskt dilemma du får avgöra själv. Sedan så är väl risken att när du väl listat ut att det är just corona du har så är det på tok för sent ändå.
70+ ja.
Kan ju hålla mig i mitt rum och vara extra noga med hygien...
70+ ja.
Om du får corona menar du? Grub postade ju en studie om att skiten kan överleva i 3 timmar i luften.
Nu förstår jag, trött i huvudet. Ja absolut, det kan du göra.
svenbanan
2020-03-12, 16:39
Men varför skulle de behöva komma till akuten? De flesta unga behöver inte ens vård.
Min teori var att sålänge det alltid är nån jäkel kvar som kan bli sjuk så kommer smittan inte gå över förrän "alla" haft den. Lika bra att smitta ner alla direkt så kommer det finnas betydligt färre sen som sprider den. Det är som att dammsuga. Ska du göra det gör du hela bostaden, annars kommer rummet som är kvar stöka ner allt direkt ändå när man trampar rakt igenom det.
Om hela sveriges befolkning (10 miljoner) blir smittade så kanske 1% dvs 100000 blir såpass allvarligt sjuka att de behöver vårdas på sjukhus.
Stäng alla kontor 2020
Stäng alla krogar 2020
Stäng alla butiker 2020
Skärp er.
Inför medborgarlön 2020.
GAMINGTIME!*flex*
Om hela sveriges befolkning (10 miljoner) blir smittade så kanske 1% dvs 100000 blir såpass allvarligt sjuka att de behöver vårdas på sjukhus.Jasså? Trodde det var mer åt 5% dör & 20% vårdas på sjukhus. Oavsett så är det ju bättre att långsamt fördela de sjuka över lång tid för att bara överbelasta vården maximalt minimalt.
Förhoppningsvis kommer vaccin om ett par år & gymmen kan börja öppna igen då när allt lugnat ned sig.
Om hela sveriges befolkning (10 miljoner) blir smittade så kanske 1% dvs 100000 blir såpass allvarligt sjuka att de behöver vårdas på sjukhus.
Nja, det slår åt sidorna också. Få bryr sig om Afrika som vanligt och ser inte men där har ju många dött av andra saker pga att man är upptagen med Ebola mm.
Jag har sett samma sak vid andra katastrofer t ex, då sjukvården är belastad eller tillfälligt obefintlig slår det åt sidorna. Jag kan tänka mig att det redan gjort det, hänger inte med i Italien så mycket men det måste vara tungt.
Det kan vara bra att inte kladda runt i samhället så mycket, har ni handlat? Man kan inte bunkra för så lång tid men tänk på vart ni sätter händerna i livsmedelsbutiker etc. Alla handlar och möts där eftersom alla måste gå dit, eller ja inte alla, men de flesta.
Det är snarare kring 500000 som kommer att behöva intensivvård om alla 10 miljoner blir smittade. Sverige har i normalfallet 5 disponibla intensivvårdplatser per 100.000 invånare så med andra ord kapacitet att hantera maximalt 500 stycken coronafall. Om hälften av de kritiskt sjuka dör om de inte får intensivvård så kommer alltså 249750 svenskar att dö. Detta är alltså ett worst case scenario där alla är smittade mer eller mindre samtidigt.
svenbanan
2020-03-12, 17:06
Ja, det jag vill komma fram till. Undrar vad en domstol skulle säga. Att SATS tycker det är ett hinder lär knappast vara tillräckligt resonemang, då skulle företag kunna dra sig ur avtal för att de själva tycker att X eller Y hindrar företaget från att hålla sig till avtalet. Något måste ju ligga till grund för beslutet som håller i rätt.
Deras personal lär inte var mycket mer utsatta än andra kontor med flera hundra människor så det lär vara kontraktsbrott mot arbetsgivaren att vägra komma till jobbet. Då skulle jag också kunna stanna hemma för att jag tycker det är en skadlig arbetsmiljö, och ännu värre på kollektivtrafiken till och från jobbet.
Som sagt, intressant att se vad SATS lutar sig mot.
Force majeur gör inte att man kan häva ett avtal, eller dra sig ur det. Det handlar om man inte kan läggas till last för att inte kunna uppfylla sin del av avtalet ifall händelser som ligger bortom vad man kan kontrollera sätter käppar i hjulen. Det finns garanterat en hel uppsjö av precedensfall som gör att det säkert är uppenbart ifall detta kan klassas som force majeur eller inte.
svenbanan
2020-03-12, 17:09
Det är snarare kring 500000 som kommer att behöva intensivvård om alla 10 miljoner blir smittade. Sverige har i normalfallet 5 disponibla intensivvårdplatser per 100.000 invånare så med andra ord kapacitet att hantera maximalt 500 stycken coronafall. Om hälften av de kritiskt sjuka dör om de inte får intensivvård så kommer alltså 249750 svenskar att dö. Detta är alltså ett worst case scenario där alla är smittade mer eller mindre samtidigt.
Ja, jag drog till med en rätt konservativ nuffra som redan den visar på hurpass allvarligt det vore om alla skulle smittas på en gång. Resonemanget syftade bara till att visa att det är bättre att försöka dra ut på tiden för smittospridningen.
PureWhey
2020-03-12, 17:34
Force majeur gör inte att man kan häva ett avtal, eller dra sig ur det. Det handlar om man inte kan läggas till last för att inte kunna uppfylla sin del av avtalet ifall händelser som ligger bortom vad man kan kontrollera sätter käppar i hjulen. Det finns garanterat en hel uppsjö av precedensfall som gör att det säkert är uppenbart ifall detta kan klassas som force majeur eller inte.Ja, men inget hindrar Sats då tusentals andra företag är öppna, andra gym, skolor etc.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
70+ ja.
Skärp dig och skaffa eget.
Ja, men inget hindrar Sats då tusentals andra företag är öppna, andra gym, skolor etc.
Det finns iofs ett visst nästkommande problem och det är att,
ja då går alla dit, ett mindre antal gym, sedan stänger ett till osv.
I många länder är ett försäkringsbolag inte så mycket mer än ett försäkringsbolag utan mer ett steg i en process där inga pengar finns ändå i slutändan. Det ser vi i länder som har flera katastrofer och problem att vänta hela tiden. Där gäller det att vara snabb och ha tillgång till bra advokater, om man lever ett högt liv, fast så ser ju inte Sverige ut...
Det kan vara bra att inte kladda runt i samhället så mycket, har ni handlat? Man kan inte bunkra för så lång tid men tänk på vart ni sätter händerna i livsmedelsbutiker etc. Alla handlar och möts där eftersom alla måste gå dit, eller ja inte alla, men de flesta.
Använder handskar.
Diomedea exulans
2020-03-12, 17:50
Skärp dig och skaffa eget.
Vadå ”skärp dig”, tror du det är lathet som håller kvar mig?
Använder handskar.
Dubbelt bra, speciellt om de smakar äckligt eftersom det får oss att inte bita på naglarna och peta omkring i ansiktet. Speciellt runt ögonen. Åtminstone påminns man om det.
Obolensky
2020-03-12, 18:03
Seriös fråga: Jag är inneboende hos en äldre person med respiratoriska problem. Om jag får Corona borde jag inte vara hemma, just för att inte smitta min hyresvärd. Hur lösa det dilemmat? De som sitter i hemmakarantän får vara ute och promenedera så länge de håller några meters avstånd och du kommer inte smitta ner folk genom attvara ute. Den karantän som massvis sitter i är alltså ungefär samma karantän som att låta folk sitta i fängelse i hemmet, och låta dem ta promenader.
Har du råd och bryr dig tillräckligt så ta in på vandrarhem, eller promenera runt och sov utomhus tills Coronan lagt sig?
Alltså Tengil och co. har snackat så mycket goja sedan första början att han borde åka i fängelse.
"Nu har vi peakat" och dagen efter "Öh menade gällande nya fall från Italien....." och sedan "Vi har nog nått toppen nu" om DN citerade korrekt.
"Barn smittas inte och smittar inte"
"Vi har bra koll"
Och att folk släpps lösa, inte efter att de visat negativa prover, utan när de är symptomfria?! WTF?!
Så länge människor kan fortsätta arbeta är panik och rädsla ett effektivt sätt att skydda befolkningen i sådana här lägen.
svenbanan
2020-03-12, 18:04
Ja, men inget hindrar Sats då tusentals andra företag är öppna, andra gym, skolor etc.
Har SATS öht pratat något om force majeur och att folk inte ska få ersättning? Det enda jag har hört var en intervju med nån presschef som sade att alla medlemsskap ska pausas i två veckor och att det sedan ska tas nya beslut om öppettider framöver. Dessutom pratade hon om att de tydligen haft någon person som tränat på SATS som drabbats av corona. Så rimligen drar de öronen åt sig för att inte hamna i någon form av skadeståndsproblem ifall någon blir smittad på deras gym och de inte har gjort tillräckligt för att hindra smittspridningen.
Obolensky
2020-03-12, 18:07
70+ ja.
Samtidigt i Italien: kanske börjar köra ut de äldsta från sjukhusen för att ge plats åt yngre och behandla de som har fler år kvar i livet.
Förstår mig inte på Italiens dödstal. Det är trots allt inget u-land och ändå ligger dödligheten än så länge på över 30 %.
Du får hålla dig i ditt rum dygnet runt om du ska hålla personen säker, och du lär inte ens få veta när du inte bär på viruset längre.
PureWhey
2020-03-12, 18:10
Har SATS öht pratat något om force majeur och att folk inte ska få ersättning? Det enda jag har hört var en intervju med nån presschef som sade att alla medlemsskap ska pausas i två veckor och att det sedan ska tas nya beslut om öppettider framöver. Dessutom pratade hon om att de tydligen haft någon person som tränat på SATS som drabbats av corona. Så rimligen drar de öronen åt sig för att inte hamna i någon form av skadeståndsproblem ifall någon blir smittad på deras gym och de inte har gjort tillräckligt för att hindra smittspridningen.
Nope.
Detta är det enda som står på deras sida:
Vi har beslutat att stänga alla våra center tillfälligt (12/3 - 25/3) som en åtgärd för att minska smittorisken av coronaviruset (COVID-19).
Som ledande träningsföretag i Norden är det viktigt för oss att ta ansvar för att förhindra smittan av COVID-19. Därför håller vi tillfälligt stängt och beslutet ligger i enlighet med vår vision “Make people healthier and happier”.
Vi stänger våra center från klockan 12.00 idag, den 12 mars och fram till och med 25 mars. Alla medlemskap pausas automatiskt tills vidare. Vårt viktigaste mål är fortfarande att göra våra medlemmar glada och hälsosamma, och vi öppnar därför upp Online Training för alla. På så sätt kan du fortsätta träna hemma tills vi kan välkomna dig tillbaka till våra center.
Vi kommer uppdatera löpande om situationen här: www.sats.se/corona. Vi har idag inget uppskattat värde av de ekonomiska konsekvenser som detta medför, men vi återkommer så fort den operativa situationen har tagits om hand om.
https://www.sats.se/info/corona/
Jag är mer nyfiken på vad SATS har för rätt att göra det och vad konsekvenserna kan bli.
Edit: Ang. skadestånd låter det inte som något troligt öht imo. Lycka till att bevisa det. Skall ICA bli stämda för att folk vart där då också t.ex.? Helt omöjligt att spåra tillbaka till ett specifikt ställe och alla företag med kunder som rör sig in och ut skulle bli stämda till höger och vänster.
Armed Dingo
2020-03-12, 18:14
Kör just nu ett pass på NW. 1 veckas gratis träning kunde inte kommit lämpligare.
Skillnaden mellan inga insatser och tidiga insatser är ju tusenfaldig. :smash:
Spela roll om du tappar dina pengar på börsen. Det var naivt att investera dem där till att börja med. Luft in, luft ut.
Jag har inga pengar på börsen.
Varslen har redan börjat hagla. Vi kommer få massuppsägningar. Ekonomin kommer inte hålla för detta. Folk kommer fara illa och till och med dö på grund av den masspsykos som samhället försatts i. Jag vidhåller att det i slutändan hade varit minst dåligt om vi bara hade fortsatt som vanligt, d.v.s. inte stängt ner hela samhället. Låt folk bli smittade så är det över sen.
Jag har inga pengar på börsen.
Varslen har redan börjat hagla. Vi kommer få massuppsägningar. Ekonomin kommer inte hålla för detta. Folk kommer fara illa och till och med dö på grund av den masspsykos som samhället försatts i. Jag vidhåller att det i slutändan hade varit minst dåligt om vi bara hade fortsatt som vanligt, d.v.s. inte stängt ner hela samhället. Låt folk bli smittade så är det över sen.
Det här är ett nödvändigt uppvaknande. Otroligt naivt att inte ha alternativa inkomstströmmar, besparingar, och egen matproduktion. Dags att återgå till att antifragilt system.
Ladugårdsdörr
2020-03-12, 18:48
Förstår mig inte på Italiens dödstal. Det är trots allt inget u-land och ändå ligger dödligheten än så länge på över 30 %.
Nej, dödligheten är inte 30%. Möjligheten att det är andelen döda av de som har testat positivt, men glöm inte att du har en väldigt stor grupp som är smittade och som inte är testade. Case fatality rate är begreppet som används.
När det gått så långt att det smittas hej vilt så finns det ingen anledning att binda upp det begränsade antalet biomedicinska analytikerna man har med att avgöra vilken form av snuva folk drabbats av. Alltså testar man inte brett utan fokuserar på de allvarligt sjuka.
Plasttiger
2020-03-12, 18:49
Inte tillämpbart på en frivillig stängning.
STC håller sig öppet enligt senaste nyhetsbrevet.
Kära medlemmar, vi förstår att det finns en allmän oro kring det rådande läget och er hälsa är vår första prioritet.
Vi fortsätter kontinuerligt att följa utvecklingen av smittspridning av Corona/covid-19 via myndigheterna och tar deras rekommendationer på största allvar.
Utifrån den information som finns tillgänglig just nu så kommer vi att hålla klubbarna öppet som vanligt och att fortsatt fokus ligger på att skapa en trygg och hygienisk träningsmiljö.
Vi har ökat våra städrutiner på alla våra anläggningar, och rengör träningsutrustning och alla kontaktytor extra mycket på gymmet.
Plasttiger
2020-03-12, 19:19
Avgå Tegnell!!!
https://i.redd.it/q2ca8sk0k7m41.png
Italiens ambassad skriver om hur bra Italien är och du vill att Regnell ska avgå? Jag kan tycka att Regnell har gjort en del konstiga saker men att basera en avgång på vad en ambassad säger känns tveksamt.
Det finns i alla fall en sak i det där paperet alla skall ta till sig. Alla pratar om hur få som dör, bara så eller så många procent, etc.
Fatta att läkare och sköterskor jobbar kanske 12-14 timmar om dygnet för att rädda lv.
Och att jämföra med andra influensor så har vad jag förstår en del dött på sjukhuset, där det gör just det.
Så en eloge till dem. Snart är det sjuksköterskornas dag eller om ett tag. Känner ni till den?
skyffelmördarn
2020-03-12, 22:36
Det finns i alla fall en sak i det där paperet alla skall ta till sig. Alla pratar om hur få som dör, bara så eller så många procent, etc.
Fatta att läkare och sköterskor jobbar kanske 12-14 timmar om dygnet för att rädda lv.
Och att jämföra med andra influensor så har vad jag förstår en del dött på sjukhuset, där det gör just det.
Så en eloge till dem. Snart är det sjuksköterskornas dag eller om ett tag. Känner ni till den?
Behöver man vara utbildad till något för att vara sjuksköterska eller kan man inte bara ta in en massa extra folk, lära dessa vad de ska göra och sen ta det därifrån? Obs att svårare ingrepp ska göras av utbildad personal, men mycket arbete borde ju kunna göras av andra också.
Jallesnalle
2020-03-12, 22:45
Allt detta liv för ett virus som för den grava majoriteten inte blir mycket värre än en vanlig förkylning, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Anton Fräs
2020-03-12, 22:56
Allt detta liv för ett virus som för den grava majoriteten inte blir mycket värre än en vanlig förkylning, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Men för den stora andelen av befolkningen som tillhör riskgrupper blir det avsevärt värre. Men du kanske är empatilös eller tänker att äldre/sjuka inte spelar så stor roll för samhället?
Behöver man vara utbildad till något för att vara sjuksköterska eller kan man inte bara ta in en massa extra folk, lära dessa vad de ska göra och sen ta det därifrån? Obs att svårare ingrepp ska göras av utbildad personal, men mycket arbete borde ju kunna göras av andra också.
Det är knappast mängden personal som begränsar intensivvårdskapaciteten i Sverige. Det är snarare rutinerna, materialen, och kompetensen bland befintlig personal att hantera pandemin som utgör begränsningen. Kolla i Italien där de nu har slut på respiratorer så att de måste välja vilka som ska leva och dö.
Baskagge
2020-03-12, 23:50
cZFhjMQrVts
Intressant sammanfattning. Vi får väl se hur det utvecklar sig och om det kommer slå hårt även mot friska yngre också.
Den största orsaken till att jag skriver i den h'r tråden är att jag tycker att svenskars syn på äldre är arrogant och respektlös.
Ja, de äldre har det nog bättre i Sverige än i många andra länder på ett sätt men Sveriges politiker har uttalat sig rent äckligt ett par ggr. Har länkat förut men orkar inte upprepa mig.
Altså jag menar inte folket egentligen bara en del attityder och uttalanden jag läst i de stora mediekanalerna..
Langster
2020-03-13, 04:53
Det du inte förstår, och inte heller de som faktiskt är rädda för att bli sjuka (och inte tillhör en riskgrupp) är att problemet är inte en sjukdom som i de flesta fall inte blir värre för individen än en förkylning eller i värsta fall en influensa. Problemet är att det inte finns någon resistens alls. Kommer sjukdomen till ett företag t.ex så blir potentiellt ALLA sjuka där, samtidigt, och företaget är utan personal i 1-3 veckor. Det innebär en ekonomisk katastrof för många företag. Tänk sedan steget längre i samhället som stort och hur det drabbar ett land om detta händer många större företag och institutioner. Lägg sedan på att en viss procent av alla som blir sjuka blir allvarligt sjuka och en viss procent av dem dör - ja, precis som vid en vanlig influensa - problemet är just att det inte finns immunitet och inget vaccin, så istället för att 10% av befolkningen blir sjuka och 1% av dem blir allvarligt sjuka och 1% av dem dör så kan 100% av befolkningen bli sjuka och 1% av dem bli allvarligt sjuka och 1% av dem dö... förstår du skillnaden?
Det du inte förstår, och inte heller de som faktiskt är rädda för att bli sjuka (och inte tillhör en riskgrupp) är att problemet är inte en sjukdom som i de flesta fall inte blir värre för individen än en förkylning eller i värsta fall en influensa. Problemet är att det inte finns någon resistens alls. Kommer sjukdomen till ett företag t.ex så blir potentiellt ALLA sjuka där, samtidigt, och företaget är utan personal i 1-3 veckor. Det innebär en ekonomisk katastrof för många företag. Tänk sedan steget längre i samhället som stort och hur det drabbar ett land om detta händer många större företag och institutioner. Lägg sedan på att en viss procent av alla som blir sjuka blir allvarligt sjuka och en viss procent av dem dör - ja, precis som vid en vanlig influensa - problemet är just att det inte finns immunitet och inget vaccin, så istället för att 10% av befolkningen blir sjuka och 1% av dem blir allvarligt sjuka och 1% av dem dör så kan 100% av befolkningen bli sjuka och 1% av dem bli allvarligt sjuka och 1% av dem dö... förstår du skillnaden?
Vi kan kika på Italien där sjukvården nått sin gräns, där får man helt enkelt välja mellan de som kan klara sig och de som inte kan klara sig. Det finns inte respiratorer och sängplatser för alla. Därför ökar dödligheten snabbt.
Wrenchgirl
2020-03-13, 06:28
Sen har vi den riskgruppen som jag själv tillhör som kanske inte löper risk att dö direkt. Men att varje provokation av mitt immunförsvar riskerar att öka min stelhet, värk och i värsta fall permanenta skador på lederna.
Jag tror att 80% av företagen hade valt att stänga 3 veckor likt en industrisemester än att se sitt företag sakta dö ut på grund av karantäner världen över som inte hjälper.
Sätt frivilliga, oroliga & riskgruppen i karantän, givetvis med hjälp från staten.
Helt jävla absurt att vi alla dras ner i detta när riskbild & riskgrupp ser ut som den gör.
Vi ska alltså rädda allt och alla på bekostnad på ekonomisk kollaps? Ungas framtid? massuppsägningar? Potentiella självmord och den ekonomiska kostnaden för en land/värld i depression?
Sen att gemene invånare i detta land massköper pasta, toapapper och diverse ting likt en apocalypse visar bara nivån på den bildade folkgruppen som lever här i landet.
Ladugårdsdörr
2020-03-13, 07:38
Helt jävla absurt att vi alla dras ner i detta när riskbild & riskgrupp ser ut som den gör.
Langster har just förklarat på lätt svenska varför även de utanför riskgrupper måste vidta åtgärder. Om man inte klarar av att förstå det bör man acceptera sin lott här i livet att vara en person som ska lyssna och lyda - inte prata.
I övrigt - börjar ni känna att gainzen försvinner?
PureWhey
2020-03-13, 08:40
Har ni kommit fram till om SATS begår något avtalsbrott genom att hux flux stänga ner?
Anton Fräs
2020-03-13, 09:13
Langster har just förklarat på lätt svenska varför även de utanför riskgrupper måste vidta åtgärder. Om man inte klarar av att förstå det bör man acceptera sin lott här i livet att vara en person som ska lyssna och lyda - inte prata.
Well put. Jag har börjat träna hemma nu med diverse gummiband och lite annat pill. Fungerar helt OK. Svårt att kompensera all cardio jag kör på gymet dock. :(
Jag tror att 80% av företagen hade valt att stänga 3 veckor likt en industrisemester än att se sitt företag sakta dö ut på grund av karantäner världen över som inte hjälper.
Sätt frivilliga, oroliga & riskgruppen i karantän, givetvis med hjälp från staten.
Vi ska alltså rädda allt och alla på bekostnad på ekonomisk kollaps? Ungas framtid? massuppsägningar? Potentiella självmord och den ekonomiska kostnaden för en land/värld i depression?
Sen att gemene invånare i detta land massköper pasta, toapapper och diverse ting likt en apocalypse visar bara nivån på den bildade folkgruppen som lever här i landet.
Hur mycket italiensk pasta kommer nu då? Om du vill ha den pastan så köp innan det tar slut.
Jag har jobbat hemifrån sen i Tisdags pga att vi haft ett fall på jobb som kan vara corona och i Tisdags fick jag feber, vilket jag är stensäker på kom av åtta veckors dålig sömn och stress utifrån, men jag tog det på allvar och jobbade hemifrån då jag har den valmöjligheten.
Jag har tappat 180kg i bänken, lyfter nu -70kg, tränade inte ben men har fått mindre sådana, och jag gick från tio strikta pull ups till 200 kippade.
Anton Fräs
2020-03-13, 09:47
Jag har jobbat hemifrån sen i Tisdags pga att vi haft ett fall på jobb som kan vara corona och i Tisdags fick jag feber, vilket jag är stensäker på kom av åtta veckors dålig sömn och stress utifrån, men jag tog det på allvar och jobbade hemifrån då jag har den valmöjligheten.
Jag har tappat 180kg i bänken, lyfter nu -70kg, tränade inte ben men har fått mindre sådana, och jag gick från tio strikta pull ups till 200 kippade.
Jag sörjer å dina gainZ vägar. *cry*
trädgårdsmöbel
2020-03-13, 09:56
Lite OT, men med din sjukdomshistorik så är åtta veckor stress och dålig sömn inte något att bara harva igenom. Du måste fan se upp med sånt alltså. Usch, JAG får nästan ångest när du har det så. Jag vet att du förmodligen inte kan/får eller ens vill vara sjukskriven så du får hitta någon utväg när det blir så. Kanske gå ner till halvtid en period?
skyffelmördarn
2020-03-13, 10:40
Du kanske inte svettas nu när det bara är 2 veckor men vi får väl se om det verkligen bara blir två veckor, när vi börjar närma oss 2-3 månader är det nog inte så roligt längre. Speciellt inte för oss som tränat kontinuerligt över en längre tid och får besvär när vi inte tränar.
Jag vet att min rygg inte mår så bra av att jag inte går till gymmet.
Sen tappar jag ganska så mycket av min styrka efter bara 2 veckor också.
Anton Fräs
2020-03-13, 10:46
Får träna så gott det går utan gym helt enkelt. Trist såklart.
Läskeblask
2020-03-13, 10:50
Det kommer bli ett jävla hallå när det inte finns möjlighet att vårda äldre människor och de börjar droppa. Bättre att i detta stadie överreagera om det minskar spridandet.
Langster
2020-03-13, 10:54
Du kanske inte svettas nu när det bara är 2 veckor men vi får väl se om det verkligen bara blir två veckor, när vi börjar närma oss 2-3 månader är det nog inte så roligt längre. Speciellt inte för oss som tränat kontinuerligt över en längre tid och får besvär när vi inte tränar.
Lol, solen skiner och du är orolig över din rygg. Ut och rör på dig istället, gå till någon lekplats eller utegym och gör lite pullups om det är så jävla viktigt.
Eller som sagt, gå till ett annat gym i värsta fall, varenda liten byhåla har ju ett antal källargym som i princip är gratis.
Ju längre man tränat desto mindre tappar man av sina gains vid vila, är min erfarenhet. Fast om du menar kontinuerligt en längre tid=1 år, så kommer du nog tappa dina noob-gainz, ja.
skyffelmördarn
2020-03-13, 11:10
Lol, solen skiner och du är orolig över din rygg. Ut och rör på dig istället, gå till någon lekplats eller utegym och gör lite pullups om det är så jävla viktigt.
Eller som sagt, gå till ett annat gym i värsta fall, varenda liten byhåla har ju ett antal källargym som i princip är gratis.
Ju längre man tränat desto mindre tappar man av sina gains vid vila, är min erfarenhet. Fast om du menar kontinuerligt en längre tid=1 år, så kommer du nog tappa dina noob-gainz, ja.
Jag bor inte i Sverige och har inte tillgång till något du skrev och det är fortfarande vinter här.
Bara för att du har möjligheter har inte alla andra det också.
Och jag har nervproblem därför jag tappar gains fort.
trädgårdsmöbel
2020-03-13, 11:23
Jag har byggbara hantlar och kanske 70kg i skolvikter jag kan tänka mig att låna ut till någon Koloit, detta tills det lugnat sig. Gratis givetvis, men det är ett lån. Hisingstrakten, GBG. PM:a vid intresse.
Får försöka ställa upp för varandra i kristider.
Lite OT, men med din sjukdomshistorik så är åtta veckor stress och dålig sömn inte något att bara harva igenom. Du måste fan se upp med sånt alltså. Usch, JAG får nästan ångest när du har det så. Jag vet att du förmodligen inte kan/får eller ens vill vara sjukskriven så du får hitta någon utväg när det blir så. Kanske gå ner till halvtid en period?
Tack, det är faktiskt väldigt uppskattat att "höra" dig skriva så.
Ingen borde egentligen ta åtta veckors dålig sömn och stress lättvindigt och jag kanske borde göra det ännu mindre.
Jag tror att mycket ligger på min ptsd som gör att jag har ännu mer tendens till att "automatstressa" vilket är något jag borde lägga mer tid på att lösa. Blir lätt att jag "lägger några timmar extra" där jag egentligen borde kanske ta en promenad eller bara njuta av nuet.
Klockren mentalitet, sätt mig i en livshotande situation och jag har nästan aldrig tappat huvudet. Sätt mig i vardagshets lite för länge och sen börjar sömnproblemen :d
Jag brukar inte (i alla fall som vuxen människa) använda min egen situation som argument, men ta detta från någon som har varit tvungen att ta hänsyn till en trasig kropp sedan han var fyra år - Att få besvär när man inte tränar känner jag väldigt mycket igen, men det är förvånande ofta som det inte handlar om att man inte kan gå till gymmet och lyfta tungt, utan om att man är jävligt stilla under den tiden man inte är där.
Det finns väldigt mycket som man kan göra hemma, eller ute på en lekplats, skog, eller bara med mattställningar. Att bara röra sig och inte sitta/ligga ner är balsam för kroppen.
Notera också att jag skriverOfta och inte alltid. Det är svårt att säga på individnivå hur just du kan göra, men det är så otroligt vanligt att folk som inte varit tvungna att lära sig detta säger att de har ont när de inte tränar och när man frågar vad de gjort under tiden så har den längsta promenaden varit mellan soffan/datorstolen och kylskåpet.
Edit: När denna blev postad så såg jag att du skrev att du hade nervproblem som försvårade situationen. Jag låter posten vara för allmän rekommendation men jag är också glad att jag lade till den sista brasklappen ;)
skyffelmördarn
2020-03-13, 11:33
Langster bara för att du fått kids och annat för dig i livet så behöver du inte komma här och vara bror duktig, du vet hur jobbigt det kan vara att inte kunna träna. Du har också varit där det vet jag även om det är ett par år sedan nu.
Langster
2020-03-13, 12:05
Langster bara för att du fått kids och annat för dig i livet så behöver du inte komma här och vara bror duktig, du vet hur jobbigt det kan vara att inte kunna träna. Du har också varit där det vet jag även om det är ett par år sedan nu.
Visst visst, men det gör mig inte bara till bror duktig, det har även gett mig lite perspektiv. Att inte kunna träna under korta och längre perioder är en del av livet. Det är inte så farligt...
Har själv en inklämd nerv från diskbråck från nacke ner i vänster arm ända till handen som orsakar atrofi. Hör du mig klaga över det?
Med vänlig hälsning,
Bror Bäst
exevision
2020-03-13, 13:56
Tur man har ett gym hemma ;)
Obolensky
2020-03-13, 14:21
Visst visst, men det gör mig inte bara till bror duktig, det har även gett mig lite perspektiv. Att inte kunna träna under korta och längre perioder är en del av livet. Det är inte så farligt...
Har själv en inklämd nerv från diskbråck från nacke ner i vänster arm ända till handen som orsakar atrofi. Hör du mig klaga över det?
Med vänlig hälsning,
Bror Bäst
Det som gör dig till bror duktig är avsaknden av förmåga att sätta in dig i andras situation, trots att du själv befunnit dig där, och nu försöker släta över hur hårt det kan tära på en att inte få träna.
Obolensky
2020-03-13, 14:30
Jag bor inte i Sverige och har inte tillgång till något du skrev och det är fortfarande vinter här.
Bara för att du har möjligheter har inte alla andra det också.
Och jag har nervproblem därför jag tappar gains fort.
Kör armhävningar och chins och pullups. Då träffar du bröst, triceps, framsida axlar, mage, biceps, typ hela bakre överkroppen (allt som inte tillhör posterior chain), underarmar och baksida axlar.
Så gott som hela överkroppen täcker du, givetvis inte optimalt men förmodligen tillräckligt för att minimera dina muskelförluster. Jag kan nästan lova dig att du kommer att få en större muskeltillväxt i vissa delar av överkroppen än du skulle fått annars.
Att du inte har "möjlighet" när problemet kan komma att kvarstå länge är förmodligen skitsnack. Du har nog råd att lägga ut de hundralappar som krävs för två handtag som du med ett rep kan hänga i vilken gren som helst och börja chinna.
Med en stång kan du dock köra pullups och få lite mer variation. Risken för framåtroterade axlar ser jag annars som ett problem.
Du måste känna någon på 100 kg.
Kör du långsamt och med konstant TUT, och fixar stasband eller något annat du kan strypa blodtillförseln med, så skulle jag med glädje slå vad.... ska vi säga 20 000? ... om att din muskelförlust på det stora hela i överkroppen blir så gott som obefintlig. Osäker på posterior chain och ben, om du är väldigt stark i knäböj.
Så. Nu har jag löst ditt problem med att tappa muskler. Däremot kommer du kanske inte ha lika roligt som du brukar när du tränar.
Jisses vad överdrivet detta är har blivit, det är dock fascinerande att se vilken makt media har.
Lol, solen skiner
Sol? I Sverige? Pfft!
Krister Thelin sammanfattar precis vad jag vill att ALLA, inte minst REGERINGEN, ska fundera på:
Har någon räknat på konsekvensen av om vi pausar hela Sverige i 14 dagar? Med undantag från vissa funktioner. Hur väga minskad smittspridning mot ekonomisk förlust? Har regeringen gjort den kalkylen? Är det det som ligger bakom icke-rekommendationen ang skolorna?
@Anna_Ekstrom
https://twitter.com/KristerThelin/status/1238186422231859201
Ladugårdsdörr
2020-03-13, 15:31
Du kanske inte svettas nu
Nej, men om en timme när jag går ner i källargymmet och kört ännu ett pass inför BEACH 2020!
Om ingen går till gymmet så har de desto mer ork antingen i sänghalmen:naughty: eller näthatandes framför datorn.:devil:
Langster
2020-03-13, 17:01
Krister Thelin sammanfattar precis vad jag vill att ALLA, inte minst REGERINGEN, ska fundera på:
Jag är inte så säker på att nedstängning av t.ex skolor är en bra idé. Det bästa vi kan göra är att undvika att smittas och att smitta folk inom rimliga ramar. Försöka låta samhället fungera som vanligt men undvika onödiga folksamlingar osv. Och helt enkelt, faktiskt låta detta bli en så långdragen process som möjligt.
Tricklew
2020-03-13, 17:14
Förstår inte varför ingen föreslagit den uppenbara lösning ännu, barn verkar ju vara nästintill immuna mot detta, så låt oss skicka varenda 12-17 åring ut i arbetsvärlden.
Jag har en 13 årig grabb, han hade enkelt klarat lite nattarbete för sig själv. Finns det någon mobbare i klassen? Han som alltid går lite för långt i lekarna och har ett uppenbart maktbehov? Där har vi en polis, ge han en pistol och bricka och skicka ut han. Någon unge som alltid ska argumentera och bete sig som en besserwisser? Låter som en advokat för mig.
Vi har en enorm mängd oanvänd arbetskraft i landet som inte verkar beröras av viruset öht, dags att dra nytta av dom nu när de behövs som mest.
SATS är bara en ynka bokstav ifrån SARS...just saying...
Plasttiger
2020-03-13, 17:38
Sjuksköterskor har en 3årig högskoleutbildning.
Specialistsjuksköterskor har ytterligare 1-1,5 års utbildning (och kanske att de måste ha jobbat ett år eller något som sjuksköterska för att kunna söka utbildningen).
Intensivvård är komplicerat.
Går ju att ta in en jävla massa vårdbiträden (behövs en väldigt kort utbildning för det) som får göra allt grunt work sas. Men de kommer ju sakna kompetens för att veta vad som bör lyftas till ssk/inte, kanske inte så bra för patientsäkerheten.
Gymkedjan Sats beslut att stänga alla gym under 14 dagars tid kostar bolaget 150 miljoner norska kronor. Bolaget tvingas att ställa in planerad utdelning på 250 miljoner kronor och har kallat till en extrastämma, uppger sajten E24.
Åtgärderna hänger samman med coronavirusets utbredning.
(TT)
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
skyffelmördarn
2020-03-13, 23:18
Pengar vs liv så är det väl självklart att man väljer liv.
Obolensky
2020-03-13, 23:49
Pengar vs liv så är det väl självklart att man väljer liv.
Vem är "man"? Gemene man? Förmodligen. Politiker och typ personer högt upp i näringslivet? Självklart väljer de pengar och ekonomisk vinst.
Jag tycker att politiken borde styras enligt principen "bäst för nationen Sverige och i förlängningen Europa" och inget annat. Egentligen kanske jag borde tycka att samhället borde tuffa på till vilket pris som helst förutom massdöd bland unga, arbetsamma (särskilt fertila kvinnor borde ges extra skydd) människor. Covid-19 kanske borde ses som en gåva som föryngrar vårt samhälle och rensar ut svagheter i genpoolen.
Nu ligger dödligheten i Itlaien på typ 30 % så tills siffrorna är lägre och säkrare bör man dock ta det någorlunda säkert och välja en bra medelväg.
Rent krasst: om 1,5 miljarder kinser hade dött så hade världsekonomin fått sig en rejäl törn men återhämtningen hade påbörjats så gott som direkt och eventuellt förbättrat den i längden då produktion av t ex läkemedel hade spridits ut över världen, och resten av världen hade kunnat dela på Kinas naturtillgångar (troligt... men i praktiken så hade det blivit så eftersom vi lever i en globaliserad ekonomi, och dessutom hade det funnits hård (byggnader, el, vatten. o s v) infrastruktur för...1,5 miljard människor, men klimatet hade påverkats oerhört positivt, överbefolkningen hade fördröjts och vi hade sluppit en aggressiv, asiatisk diktatur som världens nästa enda supermakt.
Kanske hade det varit bättre för mänskligheten i det långa loppet. Eller? Bortse från hur samvetslös och ond jag verkar.
Agitator
2020-03-14, 00:46
Grattis, du har nu uppfunnit tvångsvaccineringen som vi haft genom tiderna.
Obolensky
2020-03-14, 02:03
immunitet
Grattis, du har nu uppfunnit tvångsvaccineringen som vi haft genom tiderna.
Vet vi verkligen att man blir immun mot detta virus/sjukdomen? Det finns ju rapporter om folk som insjuknat två gånger och viruset stannar ju i alveolerna och ev nervceller efter att man tillfrisknat. Hur länge vet jag inte. Det är väldigt svårt att hitta tillbaka till samma forskare/studier i vimlet av information som råder.
Att folk insjuknat igen vet vi, men det kan vara att sjukdomen har två faser.
Jag fick lära mig att man alltid, som regel, om ens immunförsvar en gång lyckats lösa situationen.
Och nu är de två varianterna av viruset (S- och L-varianterna) så lika att om vi blir immuna så blir man de mot båda.
Diomedea exulans
2020-03-14, 09:24
Spaning: Vältränade kroppar kommer anses fult sommaren 2020 eftersom de kommer få folk att tänka ”där går en jävel som gick på gymmet trots Corona”.
Isanningensnamn
2020-03-14, 10:07
Stäng alla gym hela 2020. Finns det något gym öppet så gå inte dit. Skärp er, har ni ingen empati för våra äldre & svaga? Smh.
Hur tänker du nu? Är du gammal och svag så stannar du väl inne, inte går du väl ut då? Isf får du skylla dig själv.
Obolensky
2020-03-14, 10:10
Hur tänker du nu? Är du gammal och svag så stannar du väl inne, inte går du väl ut då? Isf får du skylla dig själv.
Trollar ni båda eller är ni båda spritt språngande galna?
Jag antar att du är konsekvent och även tycker att det gäller folk som går ut och rånas, misshandlas, mördas eller våldtas? Det går ju att räkna ut hur stor sannolikheten är att man drabbas och alla är medvetna om konsekvenserna........
Han tänker rätt, det handlar om smittspridning som måste hållas på en kontrollerbar nivå. Då hjälper det om folk stannar inne någon vecka så att den kan hållas på en kontrollerbar nivå.
Slartibartfast
2020-03-14, 10:14
Nu ligger dödligheten i Itlaien på typ 30 % så tills siffrorna är lägre och säkrare bör man dock ta det någorlunda säkert och välja en bra medelväg.
Var har du hittat den statistiken? Fortfarande kring 6-7% idag iaf.
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Att dra påhittad statistik ur röven i dylika trådar tjänar ingen på.
Ladugårdsdörr
2020-03-14, 10:59
Spaning: Vältränade kroppar kommer anses fult sommaren 2020 eftersom de kommer få folk att tänka ”där går en jävel som gick på gymmet trots Corona”.
"Den snubben har hemgym. Smart, god planeringsförmåga, ordnad ekonomi, rejält boende. Han ska befrukta mig!"
Ladugårdsdörr
2020-03-14, 11:07
Josef till er räddning!
https://www.youtube.com/watch?v=K_VL8XzbbS8&list=PLJcUWRAwZYu3gyNpt-ZWrYmgJd8FML00k
Fan ägarna måste ju jubla, de får betalt av kunderna, men kan dra ned på personalkostnaden, elkostnad etc.!
ja om det drar ut i månader, men personalen är väl schemalagd, ev städfirmor har nog månadsfakturering, men visst nån krona kanske.
men dom har ju svårt att få nya kunder under tiden.
Josef till er räddning!
https://www.youtube.com/watch?v=K_VL8XzbbS8&list=PLJcUWRAwZYu3gyNpt-ZWrYmgJd8FML00kIkea-kasse-rodd som gäller;
https://youtu.be/n-q7JfJ4T-w
Isanningensnamn
2020-03-14, 11:36
Trollar ni båda eller är ni båda spritt språngande galna?
Jag antar att du är konsekvent och även tycker att det gäller folk som går ut och rånas, misshandlas, mördas eller våldtas? Det går ju att räkna ut hur stor sannolikheten är att man drabbas och alla är medvetna om konsekvenserna........
Nej jag menar att nu i dessa virustider så är äldre mer utsatta, det rekommenderas att gamla håller sig inne och inte utsätter sig för Corona.
Går man då ut och vet om det så får man nog skylla sig själv.
Men i vanliga fall så ska vem som helst oavsett ålder kunna röra sig fritt i samhället utan att råka ut för massa skit.
Jag är inte PK-skadad, folk ska vara trygga! Fuck PK! Fuck alla kriminella som stör normalt folk!
sumialic
2020-03-14, 12:33
Josef till er räddning!
https://www.youtube.com/watch?v=K_VL8XzbbS8&list=PLJcUWRAwZYu3gyNpt-ZWrYmgJd8FML00k
Hahaha.
Uppskattar hans videos men vilken kvalitetsstandard alltså. Ingenting är klippt så här tar han om intro tre gånger:
https://www.youtube.com/watch?v=9Mjq1IgmmH8&list=PLJcUWRAwZYu3gyNpt-ZWrYmgJd8FML00k&index=3
PureWhey
2020-03-14, 12:40
Hahaha.
Uppskattar hans videos men vilken kvalitetsstandard alltså. Ingenting är klippt så här tar han om intro tre gånger:
https://www.youtube.com/watch?v=9Mjq1IgmmH8&list=PLJcUWRAwZYu3gyNpt-ZWrYmgJd8FML00k&index=3
Haha det är ju underbart.
Det är ju inte bara äldresom är utsatta, och bara unga friska män typ skriver här.
Som Wrenchgirl skrev så är hon mer utsatt och det finns många unga med komplikationer och som är sjuka på olika sätt.
Vill man verkligen försöka göra det svårare för smittan att spridas bode man stänga skolor likaså. Ja det blr problem men det är redan problem. Annars blir det lättare för Sjukvårdspersonalen att smittas och då måste de stanna hemma i alla fall.
Så det där velandet i Sverige, nej det gillar nog inte sjukhusen och skolan, inga beslut. Åenasidanådenandrasidan.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Det är ju inte ett speciellt intelligent beslut. Gymmens bidrag till Wuhanvirusets utbredning i Sverige är försumbart. Särskilt då gymmen faktiskt har ganska god hygien redan som det är där maskiner förväntas torkas av regelbundet och man på många håll ställt ut handsprit o.s.v.
Det vore snarare ett rimligt beslut när det kommer rekomendationer att sänga ner och samhället i stort börjar bomma igen. Restauranger, kollektivtrafik, barer o.s.v. Att gymmet ensamt skulle vara någon enorm smittohärd som omedelbart måste stängas för allt annat känns mest ogenomtänkt. De ekonomiska konsekvenserna av nedstängningen är helt enkelt inte i paritet med risken. Det finns ingen chans att det öppnar om 14 dagar då allt kommer vara sju resor värre än nu.
Gym måste väl ändå vara en riktig smitthärd. Hur vanligt är det att gymbesökare själva torkar av redskapen efter sig? Maskiner, spinningcyklar och liknande brukar väl många rengöra och torka av efter sig, men hur många gör det med hantlar och skivstänger? Jag kan inte minnas att jag någonsin bevittnat det under de dryga 15 år jag tränat på olika gym.
Var nere och gymmande. No fucks given.:hbang:
Gym måste väl ändå vara en riktig smitthärd. Hur vanligt är det att gymbesökare själva torkar av redskapen efter sig? Maskiner, spinningcyklar och liknande brukar väl många rengöra och torka av efter sig, men hur många gör det med hantlar och skivstänger? Jag kan inte minnas att jag någonsin bevittnat det under de dryga 15 år jag tränat på olika gym.
Varför skulle gym vara mer av en smitthärd än något annat? Som sagt det tvättas och torkas bra mycker mer där än i stort sett någon annan stans i samhället. Dels av personalen och dels av medlemmarna själva. Det vore inte heller speciellt konstigt att sätta upp fler lappar med nya rutiner om ytterligare avtorkning om det nu skulle behövas. Precis som man ställt ut en massa handsprit.
Jag skulle snarare säga att sannolikheten är lägre att träffa på någon med influensasymptom på ett gym än utanför ett gym av förklarliga skäl. Om något ska stängas ner för att minska smittorisken är det till att börja med tunnelbanan. Innan man gör det känns det inte speciellt givande att dalta med smådetaljer för att "reducera smittspridningen". Lite som att försöka tömma en simbassäng med en tesked.
Varför skulle gym vara mer av en smitthärd än något annat? Som sagt det tvättas och torkas bra mycker mer där än i stort sett någon annan stans i samhället. Dels av personalen och dels av medlemmarna själva. Det vore inte heller speciellt konstigt att sätta upp fler lappar med nya rutiner om ytterligare avtorkning om det nu skulle behövas. Precis som man ställt ut en massa handsprit.
Jag skulle snarare säga att sannolikheten är lägre att träffa på någon med influensasymptom på ett gym än utanför ett gym av förklarliga skäl. Om något ska stängas ner för att minska smittorisken är det till att börja med tunnelbanan. Innan man gör det känns det inte speciellt givande att dalta med smådetaljer för att "reducera smittspridningen". Lite som att försöka tömma en simbassäng med en tesked.
Mycket möjligt att kollektivtrafik, arbetsplatser och liknande är större smitthärdar. Skillnaden är dock att gym, precis som idrotts- och kulturevenemang som nu stängs ned, inte har någon viktig samhällsbärande funktion på samma sätt. Att helt stänga ned kollektivtrafik, arbetsplatser, skolor osv skulle ge långt större negativa effekter på samhället. Annars hade det naturligtvis redan gjorts.
Var nere och gymmande. No fucks given.:hbang:
Samma. Fanns det folk på gymmet? Inte på mitt, förutom en jävligt biffig snubbe.
Samma. Fanns det folk på gymmet? Inte på mitt, förutom en jävligt biffig snubbe.
Några stycken. Förutom unga starka friska personer även en mellan 50-60 år.
Diomedea exulans
2020-03-14, 20:10
På mitt gym gymmas det på friskt, men hörde idag att de inte tar in nya medlemmar just nu.
MasterChief
2020-03-14, 20:51
Var på systemet. Det var där alla människor gömde sig. Mer människor än dagen innan midsommar. Det gäller att prioritera rätt.
Var på systemet. Det var där alla människor gömde sig. Mer människor än dagen innan midsommar. Det gäller att prioritera rätt.Viktigt med sprit i dagar som dessa.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Mycket möjligt att kollektivtrafik, arbetsplatser och liknande är större smitthärdar. Skillnaden är dock att gym, precis som idrotts- och kulturevenemang som nu stängs ned, inte har någon viktig samhällsbärande funktion på samma sätt. Att helt stänga ned kollektivtrafik, arbetsplatser, skolor osv skulle ge långt större negativa effekter på samhället. Annars hade det naturligtvis redan gjorts.
Mig veterligen är det enbart Sats som stängt, inte "gym" i allmänhet. På vilket sätt har barer en samhällsbärande funktion, eller biografer, eller hårsalonger, eller restauranger, eller museer, eller caféer, eller köpcentrum (förrutom matbutiker), eller sim- och idrottshallar o.s.v. Poängen är att gym har ingen särställning här. Det finns ingen som helst anledning att stänga igen innan man gör en massnedstängning av samhället i stort.
Det känns som Sats har gjort bort sig, och om samhället i övrigt inte stängs ner (åtminstone inte på förr ett par veckor) så har man satt sig i en idiotisk situation gentemot sina aktieägare för nu går det inte att öppna igen förrän det är över. Man kommer förlora enorma belopp helt i onödan och irriterar kunderna. Man kan bara be till gudarna om att staten kommer ta notan för det här (de anställda som är hemma).
Anton Fräs
2020-03-15, 21:06
Jag tränar på rätt bra hemma med gummiband och kroppsvikt. Rätt svårt med motivationen dock då rutinen brutits men fungerar helt OK. :)
Friskis har ju också stängt ner en del av sin aktivitet om än inte gymet.
svenbanan
2020-03-15, 21:07
Mig veterligen är det enbart Sats som stängt, inte "gym" i allmänhet. På vilket sätt har barer en samhällsbärande funktion, eller biografer, eller hårsalonger, eller restauranger, eller museer, eller caféer, eller köpcentrum (förrutom matbutiker), eller sim- och idrottshallar o.s.v. Poängen är att gym har ingen särställning här. Det finns ingen som helst anledning att stänga igen innan man gör en massnedstängning av samhället i stort.
Det känns som Sats har gjort bort sig, och om samhället i övrigt inte stängs ner (åtminstone inte på förr ett par veckor) så har man satt sig i en idiotisk situation gentemot sina aktieägare för nu går det inte att öppna igen förrän det är över. Man kommer förlora enorma belopp helt i onödan och irriterar kunderna. Man kan bara be till gudarna om att staten kommer ta notan för det här (de anställda som är hemma).
Det är klart de kan öppna igen.
Det är bara att de tar fram ett dokument med "nya klara riktlinjer" och så öppnar de igen och säger att de stängde för säkerhets skull men att det nu verkar som att det kanske ändå är möjligt att hålla öppet ifall alla följer dessa nya riklinjer.
skyffelmördarn
2020-03-15, 21:34
Myndigheterna och experter har ju panik för ingen vet något, därför stänger man ner gym för att det finns mycket bakterier där.
Det är samma sak som att man tar bort buffér och liknande, det är sånt man gör för generella sjukdomstillstånd och inget som är kopplat specifikt till just det här viruset. Men eftersom man vill visa sig handlingskraftig så gör man lite av allt möjligt/vad som är lätt att göra.
Ungefär som att stänga gränsen, vad ger det egentligen? Men man gör i alla fall något. Och en gräns är enkel att stänga. Man får helt enkelt räkna med en massa irrationella beslut när ingen vet något.
Ladugårdsdörr
2020-03-15, 22:31
Ungefär som att stänga gränsen, vad ger det egentligen?
Eftersom vissa länder i praktiken sätter det mesta på HOLD medan andra väljer att hoppas på att det ordnar sig bara man tvättar händerna lite oftare är en stängd gräns en förutsättning för önskat resultat av egenkarantän. Finland har Lordi-memat fram en totalt handlingsförlamad regering så ressugna svenskar får helt enkelt blicka österut när det kliar i resfoten. Det blir Mintu istället för Carlsberg och Jyväskylä istället för Trysil. Hoppas buffén på Finlandsfärjan smakar!
Borde ju vara rätt så safe att träna astidigt på morgon innan alla gymrävar vaknat till liv och man är där helt själv? Kommer inte ihåg hur länge droppsmittan överlevde i luften osv. Läste det nånstans (3-4h?). Den strategin tänker jag köra på efter en veckas ofrivillig vila...
Brofessorn
2020-03-16, 00:11
Borde vara ganska lugnt då, bara man tvättar händerna ordentligt och undviker att röra ansiktet under träningen.
svenbanan
2020-03-16, 00:26
Borde ju vara rätt så safe att träna astidigt på morgon innan alla gymrävar vaknat till liv och man är där helt själv? Kommer inte ihåg hur länge droppsmittan överlevde i luften osv. Läste det nånstans (3-4h?). Den strategin tänker jag köra på efter en veckas ofrivillig vila...
Jag tror inte man fått några riktiga svar på detta från den forskning som hunnit genomföras.
Men såvitt jag begriper så tror man inte smittan klarar sig så länge i luften. Jag tror fortfarande det klassas som att det inte är ett luftburet virus. Dvs om någon nyser så krävs det i princip att man står mitt i sprayzonen för att få smittade droppar på sig. En nysning kan ju förvisso sprida saliv c:a 10m eller nåt sådant, men ifall man står längre ifrån den som nyser så får man ju rimligen färre droppar på sig och alltså också mindre risk att bli smittad. Jag vet inte om jag hört nåt om hurpass smittsamma själva viruspartiklarna i sig är. Det kan ju hända att detta kan skilja sig åt mellan olika typer av virus.
Men jag tror som sagt inte detta virus blivit klassat som luftburet (enligt den normala betydelsen av detta begrepp). Och isåfall kan inte viruset hålla sig aktivt mer än någon minut i form av aerosolpartillar i luften. Men man kanske har klassat om det med nya rön de senaste veckorna?
Några dagar på plastytor (eller motsvarande som inte suger åt sig vätska) i rumstemperatur tror jag man säger viruset ska kunna hålla sig aktivt. På papper och trä ska det inte vara aktivt lika länge på glatta material som plast eftersom viruset torkar ut lättare där och då blir det inaktivt.
Men jag det mesta av detta kan ändra sig efterhand som man får mer och mer data.
svenbanan
2020-03-16, 00:35
Borde vara ganska lugnt då, bara man tvättar händerna ordentligt och undviker att röra ansiktet under träningen.
Ja, rimligen.
Som jag begriper det är det väl ungefär lika lätt att undvika att åka på denna smitta som att undvika att åka på vilken flunsa eller förkylning som helst. Bra handhygien kommer man väldigt långt med, och utöver det bör man undvika att ha ansiktet mitt uppe i andra människors nyllen och sitta i trånga utrymmen med mycket folk.
Är man under 50-60 år och vid bra hälsa i övrigt så är det ju troligen inte själva sjukdomen man behöver oroa sig för i första hand, utan snarare att man ska försöka att minska risken för att sprida smittan vidare (och särskilt till folk i riskgrupper).
Agitator
2020-03-16, 10:26
Jag tror inte man fått några riktiga svar på detta från den forskning som hunnit genomföras.
Men såvitt jag begriper så tror man inte smittan klarar sig så länge i luften. Jag tror fortfarande det klassas som att det inte är ett luftburet virus. Dvs om någon nyser så krävs det i princip att man står mitt i sprayzonen för att få smittade droppar på sig. En nysning kan ju förvisso sprida saliv c:a 10m eller nåt sådant, men ifall man står längre ifrån den som nyser så får man ju rimligen färre droppar på sig och alltså också mindre risk att bli smittad. Jag vet inte om jag hört nåt om hurpass smittsamma själva viruspartiklarna i sig är. Det kan ju hända att detta kan skilja sig åt mellan olika typer av virus.
Men jag tror som sagt inte detta virus blivit klassat som luftburet (enligt den normala betydelsen av detta begrepp). Och isåfall kan inte viruset hålla sig aktivt mer än någon minut i form av aerosolpartillar i luften. Men man kanske har klassat om det med nya rön de senaste veckorna?
Några dagar på plastytor (eller motsvarande som inte suger åt sig vätska) i rumstemperatur tror jag man säger viruset ska kunna hålla sig aktivt. På papper och trä ska det inte vara aktivt lika länge på glatta material som plast eftersom viruset torkar ut lättare där och då blir det inaktivt.
Men jag det mesta av detta kan ändra sig efterhand som man får mer och mer data.
Har läst att viruset sprider sig lätt i luften också. Det behöver inte vara droppsmitta enbart. Räcker med att någon som har halsen full med virus utan symptom går och andas så sprider den personen det i luften. Visst, till slut landar skiten på en yta och dör efter några dagar. Det finns en anledning till att Kina började spraya hela städer med desinfektionsmedel.
Titta på detta inlägg och klicka på spoiler angående överlevnadstid på olika ytor.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=8111910#post8111910
Men ja, tro inte att man är säker bara för att ingen gått och hostat framför dig närmaste tiden. Räcker med att andas ut virus när man är infekterad. Varma utandningsluften stiger och viruset följer med luften en stund tills skiten landar på någon människa eller ytor.
PureWhey
2020-03-16, 11:17
Systembolag öppna
Gym stänger
Sverige i essä
Fast missförstår jag den här diskussionen? (Fick läsa ikapp mycket)
Tror folk här att det är staten som gått in och stängt gym?
PureWhey
2020-03-16, 12:32
Nej.
Agitator
2020-03-16, 13:01
Tycker det är bra att gymmen stänger som markering. Likaså företag som tar det här på allvar osv. Det blir en markering för folk att ta det här på allvar. Sedan öppnar man gymmet igen om 1-2veckor när folk inser allvaret och så kommer alla som känner sig minsta snuvig de närmaste månaderna hålla sig hemma.
skyffelmördarn
2020-03-16, 15:05
I Norge är så fallet. Även alla idrottsföreningar.
Perramja
2020-03-16, 16:04
I Norge är så fallet. Även alla idrottsföreningar.
Bra initiativ, borde de göra här också. Många äldre och nedsatta människor riskerar att dö medans en del yngre utanför riskzonen är bekymrade över sina gains..cofffee
svenbanan
2020-03-16, 16:57
Har läst att viruset sprider sig lätt i luften också. Det behöver inte vara droppsmitta enbart. Räcker med att någon som har halsen full med virus utan symptom går och andas så sprider den personen det i luften. Visst, till slut landar skiten på en yta och dör efter några dagar. Det finns en anledning till att Kina började spraya hela städer med desinfektionsmedel.
Titta på detta inlägg och klicka på spoiler angående överlevnadstid på olika ytor.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=8111910#post8111910
Men ja, tro inte att man är säker bara för att ingen gått och hostat framför dig närmaste tiden. Räcker med att andas ut virus när man är infekterad. Varma utandningsluften stiger och viruset följer med luften en stund tills skiten landar på någon människa eller ytor.
Tack för länken. Dock står det ju inget där om det skulle vara luftburet eller inte.
Nu har jag inte letat ihjäl mig efter info om detta. Men som jag minns det var iformationen från början att viruset inte var luftburet. Sedan kom det info från kina (tror det var via officiella kanaler) att viruset var luftburet. Detta tog man dock tillbaka inom några dagar, och jag har inte sedan dess hört från någon trovärdig källa att det skulle vara luftburet.
Så här står det fortfarande på wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320_coronavirus_pandemic#Transmission) (inte uppdaterat sedan slutet på februari angående spridning):
The primary mode of transmission is via respiratory droplets that people exhale, for example when coughing or sneezing.[7][177][178] Droplets stay suspended in the air for only a short time but may stay viable and contagious on a metal, glass or plastic surface.[179] Details for the virus are not available as of 26 February 2020, and it is assumed that they are similar to other coronaviruses, which survive for up to nine days at room temperature.[180] Disinfection of surfaces is possible with substances such as 62–71% ethanol applied for one minute.[180]
The WHO has stated that the risk of spread from someone without symptoms is "very low". If someone does have beginning symptoms and a mild cough, there is a risk of transmission.[181] In addition, however, an analysis of infections in Singapore and Tianjin in China revealed that many coronavirus infections may be spread by people who have recently caught the virus and have not yet begun to show symptoms. This finding means that isolating people once they start to feel ill is less effective than hoped.[182]
There have been estimates for the basic reproduction number (the average number of people an infected person is likely to infect), ranging from 2.13[183] to 4.82.[184][185] This is similar to severe acute respiratory syndrome-related coronavirus (SARS-CoV).[186]
skyffelmördarn
2020-03-16, 18:32
Bra initiativ, borde de göra här också. Många äldre och nedsatta människor riskerar att dö medans en del yngre utanför riskzonen är bekymrade över sina gains..cofffee
Alla länder gör ju lite olika så vi får väl se sen vem som hade rätt.
Systembolag öppna
Gym stänger
Sverige i essä
Det är för att sprit är dödar bakterier (och virus). Kan du ingenting?*slap*
Diomedea exulans
2020-03-16, 19:21
Det är för att sprit är dödar bakterier (och virus). Kan du ingenting?*slap*
Nej, det är för att gymmande sprider mer kroppsvätskor.
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-2f74ffda86f7a67f3840aad41da9c946
https://www.sickchirpse.com/wp-content/uploads/2016/02/Powerlifter-Puke.jpg
Brofessorn
2020-03-16, 19:24
Nej, det är för att gymmande sprider mer kroppsvätskor.
https://www.sickchirpse.com/wp-content/uploads/2016/02/Powerlifter-Puke.jpg
Sexig tjej för en styrkelyftare. Vet någon namnet?
Diomedea exulans
2020-03-16, 21:15
Sexig tjej för en styrkelyftare. Vet någon namnet?
Vet inte namnet, men:
https://www.instagram.com/blondebeautybri/
Det är en samhällsekonomisk vinst, gör gym kostnadsfritt för alla i ett år!
skyffelmördarn
2020-03-17, 15:52
Vet inte namnet, men:
https://www.instagram.com/blondebeautybri/
https://i.imgur.com/QONVIyz.gif
svenbanan
2020-03-17, 18:34
8O5F8z16BzQ
Primitiv
2020-03-18, 19:37
Ryktas om att STC ska ha "krismöte" nästa vecka, risk att de stänger sina gym.
Dags att börja på Exhale Gym och köra biceps 24/7
Magnus N
2020-03-18, 19:38
Ryktas om att STC ska ha "krismöte" nästa vecka, risk att de stänger sina gym.
Dags att börja på Exhale Gym och köra biceps 24/7
Får hoppas de inte stänger ner, jobbigt behöva justera sina rutiner :/
Brofessorn
2020-03-18, 19:45
8O5F8z16BzQ
Smash or pass?
De öppnar ju samtidigt dock några nya gym i april... ligger ju illa i tiden om de stängs ned direkt...
skyffelmördarn
2020-03-18, 19:47
Smash or pass?
Soffan ser bekant ut.
Sats måste verkligen ångra sig nu när typ ingen annan stängde.
SATS är samhällshjältar.
Arkebusering på folk som går till gymmet under detta år.
Magnus N
2020-03-18, 19:59
SATS är samhällshjältar.
Snarare arkebusering på de dårar som inte hade ork att hålla sig i god hälsa innan detta, hade vi inte haft en så stor massa som var i riskzonen :)
Jag släppte inte in smittan, kommunist.
Kommer träna flera gånger till på gymmet den här veckan.*popcorn*
svenbanan
2020-03-18, 20:14
Smash or pass?
Pass för min del. Hennes röst var olidlig.
lördagsgrogg
2020-03-18, 20:57
Folk missförstår det här med riskzoner. Naturligtvis kommer många andra att dö också. Oavsett ålder. Bara färre.
trädgårdsmöbel
2020-03-18, 21:54
Inte gymmat på hela fkn veckan. 2 utepass (chins+däck) och ett hempass axlar/biceps med hantlar. Coronahelvete. "mitt" gym är dock inte stängt, men solidaritet och skit. Saknar gymmet.
ChuckTesta
2020-03-18, 22:04
Folk missförstår det här med riskzoner. Naturligtvis kommer många andra att dö också. Oavsett ålder. Bara färre.
https://ichef.bbci.co.uk/news/640/cpsprodpb/56E0/production/_111104222_death_ratio_v2640-nc.png
trädgårdsmöbel
2020-03-19, 16:01
Tror ni träningsdelen på Kolozzeum kommer vara fylld med trådar om hur man snabbast skall få tillbaks sina gains i framtiden? En massa "nybörjare igen"-programförslag och diskussioner om "muskelminne"?
delta_mats
2020-03-19, 16:11
Inte gymmat på hela fkn veckan. 2 utepass (chins+däck) och ett hempass axlar/biceps med hantlar. Coronahelvete. "mitt" gym är dock inte stängt, men solidaritet och skit. Saknar gymmet.
På mitt gym är det full fart. Även tider där det normalt är lugnt är det nu folk. Stängda skolor är nog orsaken tror jag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.