Visa fullständig version : Vad tycker ni om jakt?
KoloKille
2020-02-28, 12:37
Själv har jag skjutit 4 älgar, tvåsiffrigt antal rådjur och vildsvin samt många hundra fåglar av olika slag (hagel är min favoritjaktform). En del harar och kaniner har också strukit med. Samt rävar, men dem äter jag inte upp.
Viltkött är ju nyttigare än uppfött sådant då de springer runt i skogen, är harmoniska och äter fina löv, barr och gräs helt utan olika bekämpningsmedel och sojaprodukter.
Varje år skjuts ca. 100 000 älgar. Fatta om de fick härja fritt i samhället.
Men rätt många är ju emot jakt för att det är synd om djuren osv.
Vad tycker ni?
PureWhey
2020-02-28, 12:46
Jag är för, att vara emot jakt är vansinne.
Skall ta licens när jag orkar. Hela pappas sida av släkten är utifrån öarna och har alla jagat mycket, vissa har jobbat som det t.ex. gammelfarfar var säljägare.
KoloKille
2020-02-28, 12:50
Dock kändes det lite sorgligt när jag sköt en älgkalv. Han fick aldrig chansen att föröka sig och hans mamma saknar honom garanterat :(
Dock kändes det lite sorgligt när jag sköt en älgkalv. Han fick aldrig chansen att föröka sig och hans mamma saknar honom garanterat :(
Sätter en slant på att du aldrig ens hållit i ett gevär.
Brofessorn
2020-02-28, 12:51
Älskar lerduveskytte, är jakt med hagel lika roligt?
KoloKille
2020-02-28, 12:53
Sätter en slant på att du aldrig ens hållit i ett gevär.
Jag har en Tikka t3x, en beretta 686 sp1 och en ruger 10/22 (som jag inte jagar med)
trädgårdsmöbel
Jakt ger mig flashbacks till barndomen att stå med farsan och snuff (vår hund) och vänta på morkullor som flög över. Tyst i timtal.
Så jakt är tråkigt. Det är min uppfattning :(
Jag rankar det någonstans mellan att spendera 2v av skolans sommarlov med att hugga upp vedförråd till morfar och att plocka hans potatisskörd för hand för att han ville göra som nån gjorde förr och visa mig det.
Anton Fräs
Inget för mig men har inga problem med det alls så länge man sköter sig.
KoloKille
Älskar lerduveskytte, är jakt med hagel lika roligt?
Ja, det är mer spännande. Men att skjuta lerduvor är roligt det med.
Hur kommer det sig att så få vildsvin skjuts?
Antalet trafikolyckor har ökat med 200% de senaste åren och det känns som varannan vecka man tvingas bromsa för en grupp på 6-7 st som springer över vägen när det är mörkt ute. I omgivningen hör man mängder av folk som får sina tomter fullständigt förstörda. Ser ut som att man kört en jordfräs över hela gräsmattan.
KoloKille
2020-02-28, 12:56
Jakt ger mig flashbacks till barndomen att stå med farsan och snuff (vår hund) och vänta på morkullor som flög över. Tyst i timtal.
Så jakt är tråkigt. Det är min uppfattning :(
Jag rankar det någonstans mellan att spendera 2v av skolans sommarlov med att hugga upp vedförråd till morfar och att plocka hans potatisskörd för hand för att han ville göra som nån gjorde förr och visa mig det.
Om man har fina marker och sköter viltvården så ser man djur hela tiden. Kan vara svårare med småfåglar förstås. Markerna där jag jagar har väldigt mycket rådjur och gris, men jag har aldrig sett en älg. Är rätt långt söderut.
KoloKille
2020-02-28, 12:58
Hur kommer det sig att så få vildsvin skjuts?
Antalet trafikolyckor har ökat med 200% de senaste åren och det känns som varannan vecka man tvingas bromsa för en grupp på 6-7 st som springer över vägen när det är mörkt ute. I omgivningen hör man mängder av folk som får sina tomter fullständigt förstörda. Ser ut som att man kört en jordfräs över hela gräsmattan.
Vildsvin är skygga och kommer för det mesta ut på åkrarna i dåliga ljusförhållanden vid gryning och skymning, så det kan vara svårt att få ett bra skottläge och skottbild i det ljuset. Förr jagade man gris med fångstgropar och de utrotades.
Tycker det verkar roligt, ungefär som att fiska fast med vapen! :D
Vildsvin är skygga och kommer för det mesta ut på åkrarna i dåliga ljusförhållanden vid gryning och skymning, så det kan vara svårt att få ett bra skottläge och skottbild i det ljuset. Förr jagade man gris med fångstgropar och de utrotades.
Absolut, men åtel och mörkersikte borde väl räcka en bra bit på vägen?
KoloKille
2020-02-28, 13:11
Absolut, men åtel och mörkersikte borde väl räcka en bra bit på vägen?
Jo, men mörkersikte kostar multum och varje gång man skjuter en gris sticker de andra in i skogen förutom vis sällsynta tillfällen om man har en rejäl dämpare och grisarna blir förvirrade.
Vid drevjakt kan man dock skjuta rätt många under en dag, men det har jag aldrig testat och man måste ha en tränad hund.
trädgårdsmöbel
2020-02-28, 13:15
Om man har fina marker och sköter viltvården så ser man djur hela tiden. Kan vara svårare med småfåglar förstås. Markerna där jag jagar har väldigt mycket rådjur och gris, men jag har aldrig sett en älg. Är rätt långt söderut.
Det här är Halland nära Oskarsström. Fanns rådjur, älg, hare, räv och massa fågel jag inte kommer ihåg. Numera finns vildsvin med men inte då. Så vi hade alltid viltkött, så mycket att farsan kunde sälja litegrann.
Det jag tyckte var roligt var hur hunden agerade. När han förstod att vi skulle jaga blev han alldeles dampig och överexalterad.
KoloKille
2020-02-28, 13:18
Snart får man jaga ekorre. Tror ni det är gott? I USA är det många rednecks som äter det.
Brofessorn
2020-02-28, 13:27
https://www.realtree.com/sites/default/files/styles/site_large/public/content/inserts/cpendley-realtree-squirrel-2.jpg?itok=1K5ZINrR
Ser gött ut, men nu börjar vi komma närmare fladdermössterritoriet och vi vet ju hur det går med sånt.
Tycker nöjesjakt är perverst, men viltvårdsjakt tycker jag är nödvändigt (inkl att skjuta av rådjursbeståndet varje år) i det samhälle vi har idag. Såklart inget fel att ta vara på maten som blir då heller. Det är ju också något alldeles särskilt med att äta mat man själv har satt på bordet. Vill ta licens någon gång framöver, dels för allmänbildningen (då gör jag alltså inte en sån expressutbildning), och för möjligheten att kunna ta vara på småvilt om/när jag blir markägare. Det är något jag vill ge mina barn också, att de får äta mycket mat som blir till på gården (odling, djurhållning, jakt och fiske). Tror att det ger väldigt mycket att få ha det i sin uppväxt.
PureWhey
2020-02-28, 13:59
Tycker nöjesjakt är perverst, men viltvårdsjakt tycker jag är nödvändigt (inkl att skjuta av rådjursbeståndet varje år) i det samhälle vi har idag. Såklart inget fel att ta vara på maten som blir då heller. Det är ju också något alldeles särskilt med att äta mat man själv har satt på bordet. Vill ta licens någon gång framöver, dels för allmänbildningen (då gör jag alltså inte en sån expressutbildning), och för möjligheten att kunna ta vara på småvilt om/när jag blir markägare. Det är något jag vill ge mina barn också, att de får äta mycket mat som blir till på gården (odling, djurhållning, jakt och fiske). Tror att det ger väldigt mycket att få ha det i sin uppväxt.
Vad syftar du på med "nöjesjakt"?
Diomedea exulans
2020-02-28, 14:03
Det enda jag har emot jakt kontra kött från gård är att de sista minutrarna innan döden verkar mer lidandefulla under jakt. Det brukar väl ta ett antal minuter från att skottet träffar till att djuret dör? Jämför med på ett slakteri, där de dödar djuret omedelbart, hur de nu gör (elchock har jag för mig?).
Dock är jag inte alls säker på att det i praktiken blir mer lidande under jakten. Djuren på slakterierna lider väl av emotionell stress, av att ha blivit tagna från gården och infösta på ett nytt, okänt ställe. Sedan måste man såklart räkna in lidandet under livet på gården kontra uppväxten i skogen.
PureWhey
2020-02-28, 14:07
Det enda jag har emot jakt kontra kött från gård är att de sista minutrarna innan döden verkar mer lidandefulla under jakt. Det brukar väl ta ett antal minuter från att skottet träffar till att djuret dör? Jämför med på ett slakteri, där de dödar djuret omedelbart, hur de nu gör (elchock har jag för mig?).
Dock är jag inte alls säker på att det i praktiken blir mer lidande under jakten. Djuren på slakterierna lider väl av emotionell stress, av att ha blivit tagna från gården och infösta på ett nytt, okänt ställe. Sedan måste man såklart räkna in lidandet under livet på gården kontra uppväxten i skogen.
Man strävar efter att djuret skall dö direkt, man kan såklart skjuta 'snett'.
Sedan finns det ändå värre sätt för djuren dö i det vilda. Få benen avslitna av vargar medan den bara kan ligga och skrika.
Diomedea exulans
2020-02-28, 14:11
Man strävar efter att djuret skall dö direkt, man kan såklart skjuta 'snett'.
Dör det direkt om man träffar på rätt punkt i bröstkorgen, i hjärtat eller vad det nu blir? Är genuint nyfiken. Föreställer mig att det tar ett par minuter, men kanske har sett för många Hollywoodfilmer.
Sedan finns det ändå värre sätt för djuren dö i det vilda. Få benen avslitna av vargar medan den bara kan ligga och skrika.
Japp, frågan är om det ens är trevligare att "dö fridfullt" för en älg, vilket väl betyder svälta eller frysa ihjäl...
Vid drevjakt kan man dock skjuta rätt många under en dag, men det har jag aldrig testat och man måste ha en tränad hund.
Det gör man i stort sätt inte längre, det är för stor risk att hundarna skadas. Jag har sett några skadade hundar som sprungit på vildsvin av misstag.
Vildsvin kommer bli ett riktigt problem i framtiden.
Dör det direkt om man träffar på rätt punkt i bröstkorgen, i hjärtat eller vad det nu blir? Är genuint nyfiken. Föreställer mig att det tar ett par minuter, men kanske har sett för många Hollywoodfilmer.
Det är olika även om skottet tar på samma ställe, 0-10 sekunder är vanligt. Vad jag läst så känner de inte så mycket pga adrenalinpåslag under flykten.
Vi har ganska hårda regler för jakt nuförtiden, de klåpare som finns kommer oftast från den generation som fick jaktlicens "gratis", du vet samma generation som fick motorcykel kort på köpet med sitt B-kort.
Helst vill man ha "knall fall" dvs djuret rasar ihop direkt vid träff. Blodtrycket sjunker så omedelbart så att djuret kollapsar och blir medvetslöst på några få sekunder om ens det, och är stendött strax därefter.
Min egen jakterfarenhet är att jag sköt en rödhake med luftpistol vid 14 års ålder.
Min egen jakterfarenhet är att jag sköt en rödhake med luftpistol vid 14 års ålder.
:d
Scratch89
2020-02-28, 15:09
Jag är inte ett stort fan av jakt.
Allt åt det här hållet
https://www.mirror.co.uk/news/world-news/trophy-hunting-firm-offering-sickening-20526636.amp
Eller för att sätta det i en svensk kontext så har jag en kompis som jobbat som jaktguide. Hans gäster kunde få skjuta 10-20 fåglar på en dag och efter obligatoriska selfies sket de fullständigt i djuren som polarn fick sticka ut och hämta i efterhand för kremering.
Fredszky
2020-02-28, 15:58
Mycket av köttindustrin tar inte hänsyn till djuren välmående. Trånga utrymmen, dålig sanitet, samma antibiotikabehandlad foder varje dag, onaturligt och inte så kul alls för djuren helt enkelt. Sen har jag hört att exempelvis kor känner stor ångest när de är påväg in i slakt, de känner lukt av död eller något sånt.
Jämfört med att leva ett naturligt liv ute i det fria ett helt (mer eller mindre) liv. En åskknall och död på några sekunder till en minut i de flesta fall.
Jag tror också att det är en bättre död att bli skjuten än att dö av att tänderna är så nermalda att djuren inte kan äta växter längre och långsamt svälter ihjäl, eller blir dödat av ett rovdjur som nog är en längre, mer smärtfullt och mer ångestfyll död.
Allt åt det här hållet
https://www.mirror.co.uk/news/world-news/trophy-hunting-firm-offering-sickening-20526636.amp
Eller för att sätta det i en svensk kontext så har jag en kompis som jobbat som jaktguide. Hans gäster kunde få skjuta 10-20 fåglar på en dag och efter obligatoriska selfies sket de fullständigt i djuren som polarn fick sticka ut och hämta i efterhand för kremering.
joooo
Vet en statsminister som lovade pensionärerna guld o gröna skogar.....så alla sossar skiter i de gamla, eller?
Den mesta jakten är underbar och bästa köttet ever,, men skit finns överallt.
jo jag är för jakt, även för köpesjakt
Jagat några gånger i Sydafrika och mina slantar har gått till rätt folk, en nödvändighet för de fattiga där.
KoloKille
2020-02-28, 18:35
Japp, frågan är om det ens är trevligare att "dö fridfullt" för en älg, vilket väl betyder svälta eller frysa ihjäl...
Ett djur dör inom ca 30 sekunder vid hjärtlungträff. Man har expanderande kulor som svampar upp och mosar sönder allt i den regionen vilket leder till ett blodtrycksfall i hjärnan = snabb död. Ibland träffar man inte optimalt och då tar det förstås längre tid. Vid huvudträff eller ryggradsträff dör de på fläcken, men man siktar inte där. Om man skjuter fågel, kanin eller rådjur med hagel dör de också på fläcken.
KoloKille
2020-02-28, 18:37
Jag är inte ett stort fan av jakt.
Varför inte?
Ett djur dör inom ca 30 sekunder vid hjärtlungträff. Man har expanderande kulor som svampar upp och mosar sönder allt i den regionen vilket leder till ett blodtrycksfall i hjärnan = snabb död. Ibland träffar man inte optimalt och då tar det förstås längre tid. Vid huvudträff eller ryggradsträff dör de på fläcken, men man siktar inte där. Om man skjuter fågel, kanin eller rådjur med hagel dör de också på fläcken.
Händer en del med hagel att man chockar du nervsystemet på djuret så de kollapsar, därför det är viktigt att man tar hand om djuret omgående.
Tråkigt med jägare som drar hagel 1km bort, sätter det i baken och tycker det var så himla bra gjort och de kan inte förstå vad som hände, de la juh sig men sen sprang det iväg..Tyvärr träffat för många sådana vid köpejakt..
PureWhey
2020-02-28, 19:14
Allt åt det här hållet
Eller för att sätta det i en svensk kontext så har jag en kompis som jobbat som jaktguide. Hans gäster kunde få skjuta 10-20 fåglar på en dag och efter obligatoriska selfies sket de fullständigt i djuren som polarn fick sticka ut och hämta i efterhand för kremering.Har du läst på något om laglig troféjakt?
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
trädgårdsmöbel
2020-02-28, 19:19
Varför inte?
Jag är inte scratch men jag kan svara åt honom. Han är en progressiv, liberal man som gillar moderaterna. Inte de där konservativa moderaterna från förr, utan de ljusblå moderna moderaterna som till förvirringen är som folkpartiet eller centern.
Som sådan lyssnar man på den moderna tidsandan, och den säger att: "jakt! Det är ett priviligerat nöje för mordiska vita män! Fy på jakt!" men som liberalt ljusblå modereras det där ner till ett lätt ogillande istället.
Jakt är något en del konservativa gillar. Det finns två grupper av konservativa som gillar jakt. WT-bönder och "lantadeln" (de där med stora halvförfallna gods på landet med släktporträtt på ättens patriarker och rätt mycket stålar) den första gruppen ser man ner på, den andra gruppen representerar de gamla moderaterna och de vill man bort ifrån.
Så på ett typiskt nedtonat, modernt ljusblått sätt blir resultatet att man inte är så särskilt förtjust i jakt. varken mer eller mindre.
Perramja
2020-02-28, 20:35
Ser givetvis inte glädjen i att döda levande varelser, men ser också givetvis att jakt kan vara nödvändigt
trädgårdsmöbel
2020-02-28, 20:46
Allt åt det här hållet
Haha, lite offtopic men du är tamigfan den vitaste personen mest övre medelklass övre medelklasspersonen jag någonsin fått äran att lära mig lite om via internet. Du är skidinstruktör, dina polare är jaktguider. Jag vågar nästan lova att du älskar att lyssna på gyllene tider och seglar garanterat på sommaren. Tennisveckan i Båstad har du säkerligen besökt med. Har du ens sett en svart person någon gång utöver han Piccolon som bar dina väskor på semestern i västindien?
Brofessorn
2020-02-28, 20:58
Haha, lite offtopic men du är tamigfan den vitaste personen mest övre medelklass övre medelklasspersonen jag någonsin fått äran att lära mig lite om via internet. Du är skidinstruktör, dina polare är jaktguider. Jag vågar nästan lova att du älskar att lyssna på gyllene tider och seglar garanterat på sommaren. Tennisveckan i Båstad har du säkerligen besökt med. Har du ens sett en svart person någon gång utöver han Piccolon som bar dina väskor på semestern i västindien?
+1, vickar min hatt åt dig.
https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/000/909/562/913.jpg
(Bli inte rädda nu, vita överklassmän. Svarta människor är inte farliga)
Diomedea exulans
2020-02-28, 21:48
Jag har förresten aldrig jagat, men tycker det är rätt kul att slakta.
Har funderat på om det beror på en skön "nu har jag det överstökat"-känsla eller undertryckt psykopati. Vågar inte fundera för mycket på det.
Jag seglar, jag rider, klättrar i berg och åker mycket riktigt skidor. Men mina föräldrars gemensamma årsinkomst har aldrig gått över halvmiljonen, så du kan ta dina fördomar och stoppa upp i arslet. Vi fattiga har också rätt att ha roligt :)
Är uppväxt i en sk no-go zone och bästa barndomskompisen heter Mehmet
Har du läst på något om laglig troféjakt?
Nej, det kan jag inte påstå. Vadårå?
trädgårdsmöbel
2020-02-28, 23:42
Jag seglar, jag rider, klättrar i berg och åker mycket riktigt skidor.
:laugh:
Nej, det kan jag inte påstå. Vadårå?
Ibland betyder ett exotiskt djurs död att en svältande by får mat
"Kul" att verkligen alla trådar här, oavsett ämne, slutar med att vita män ondgör sig över folk som (man tror) ondgör sig över vita män.
On topic har jag svårt för ren troféjakt (vad är poängen, liksom?), men har inga problem med standardjakten, som den bedrivs där jag bor. Ser ingen skillnad på jakt och fiske, t.ex. även om jag vet att många tycker att det förra är värre än det senare p.g.a. att älgarna har päls och snälla ögon, medan fiskarna är kalla och slemmiga. Det är definitivt inte sämre än att föda upp köttdjur. Jag kan f.ö. också rida, skjuta och åka skidor; so shoot me.
:laugh:
Förstår inte det roliga här faktiskt.
On topic har jag svårt för ren troféjakt (vad är poängen, liksom?)
För de lokala handlar det om viltvård, de vill ha en konstant population. Av den enkla anledningen att de bor i området. Så man auktionerar ut trofé kort till högstbjudande och erhåller guider. Så går pengarna till antingen nationalparken eller bygden. Det gäller att göra vad man kan med sina naturresurser.
Personligen är jag inte intresserad, men det är många parker jorden runt som finansieras genom detta.
Ca hälften av alla jägare jag känner är 'afro', nåt slags 'latinos', colombianer och venezuelaner annars kineser. Av de fiskare jag känner är de mestadels viatnameser eller andra asiater. De 'vita' är likadana som de andra, ingen skiljer på någon. Har aldrig träffat en turistjägare.
Jag har funderat på jakt men är sjuk och kan inte sikta ett vapen längre så det blir inget. Jag är hypokrat av den gamla sorten, inte så PK/Uppriktig som man skall vara nuförtiden och menar att jag skulle ha stora problem att jobba på ett slakteri men jag äter korv.
Jag är för ung för Bambi, då den första stora vegovågen började tillsammans med Beatles, George Harrison och hans fru som antagligen påverkat mycket till yoga och vego osv Jag blev dock starkt påverkad av en naturfilm och jag och min bästis, då 11 år tummade på att vi aldrig skulle jaga.
Fiskade jämt tills jag blev 14, sedan tröttnade jag på det. Jaga, ja djuren får väl hoppas på att jag förblir sjuk eller går och dör, lol. Jag sympatiserar med dem.
MasterChief
2020-02-29, 07:45
Jakten som den funkar i Sverige är oftast rätt pervers och utförs av halvpsykopater. Sen tycker jag det är en dålig idé att ge miffo nr 1 och pucke nr 2 rätt att köpa kraftiga vapen bara för att de gått en liten kurs. Sen är det fritt fram att skjuta det mesta som rör sig i svenska skogar. Tex när Länsstyrelsen gav beslut om att 80 lodjur fick fällas och över 3000 jägare anmälde sig. Är inte det troféjakt så är inget det. Man kan fortfarande få tillstånd att jaga lodjur med fällor.
Nä, sluta romantisera jakten. De flesta jägarna är ute efter att mörda, så enkelt är det.
KoloKille
2020-02-29, 07:50
Jakten som den funkar i Sverige är oftast rätt pervers och utförs av halvpsykopater. Sen tycker jag det är en dålig idé att ge miffo nr 1 och pucke nr 2 rätt att köpa kraftiga vapen bara för att de gått en liten kurs. Sen är det fritt fram att skjuta det mesta som rör sig i svenska skogar. Tex när Länsstyrelsen gav beslut om att 80 lodjur fick fällas och över 3000 jägare anmälde sig. Är inte det troféjakt så är inget det. Man kan fortfarande få tillstånd att jaga lodjur med fällor.
Nä, sluta romantisera jakten. De flesta jägarna är ute efter att mörda, så enkelt är det.
Jag hoppas att du trollar.
Men om du inte gör det:
Legala vapenägare är en av de mest laglydiga grupperna i samhället. Man kan inte få vapen om man har en färsk dom eller en psykiatrisk diagnos om man inte får läkargodkännande.
Klart man ska skjuta allt som rör sig i skogen. Älgar utgör ett enormt problem för skogsnäringen då de äter upp granplantor samt i trafiken.
Samma sak med vildsvin med skillnaden att de bökar upp fält för bönderna.
Sen är det coolt att skjuta ovanliga djur, typ vargar och lodjur. Det handlar ändå om viltvård. Ett lodjur äter ju tusentals djur under sin livstid, så tekniskt sett räddar man djur :naughty::naughty:
svenbanan
2020-02-29, 08:16
Källa på det. Jag jagar inte själv. Men känner väldigt många som gör det. Jag skulle säga att de som jagar för att de tycker det är ballt att blåsa skallen av ett rådjur existerar. Men de är väldigt mycket mer ovanliga än de som jagar främst för att de vill fylla frysen.
Om man själv äter kött så bör man ju inte moralisera över glädjen som andra får av att döda djuren. Det är väl bättre att de blir glada än ledsna över det.
Jakt på äldre handjur kan ju dessutom bra för tillväxten av djurstammen då det ger mer levnadsrum för yngre hanar som annars kanske dödas av de äldre hanarna.
KoloKille
2020-02-29, 08:59
Jakt på äldre handjur kan ju dessutom bra för tillväxten av djurstammen då det ger mer levnadsrum för yngre hanar som annars kanske dödas av de äldre hanarna.
Man brukar skjuta av alla handjur som ser klena eller fula ut. Lite taskigt egentligen att man skjuter djur bara för att de är fula eller har fel färg.
stefannn
2020-02-29, 09:21
Man brukar skjuta av alla handjur som ser klena eller fula ut. Lite taskigt egentligen att man skjuter djur bara för att de är fula eller har fel färg.
Fast anledningen till att man skjuter småhanar och sparar kapitala handjur är ju inte för att de är fula eller har fel färg, mn gör det ju för att få en mer livskraftig stam!
Förövrigt äter älgen tall!
KoloKille
2020-02-29, 09:58
Fast anledningen till att man skjuter småhanar och sparar kapitala handjur är ju inte för att de är fula eller har fel färg, mn gör det ju för att få en mer livskraftig stam!
Förövrigt äter älgen tall!
Aja, barrträd som barrträd.
Man skjuter av fula djur. Om de har fula/asymmetriska horn tex. Och sådana som är för mörka (rasism). Gäller främst hjortar. Man vill ha symmetriska superhjortar.
trädgårdsmöbel
2020-02-29, 10:02
Där jag bor hade nog ni lantisar velat ha jaktmark. Djuren här är så vana vid människor, joggare, flanörer osv. att de knappt är rädda. Ett rådjur kunde jag tex. gå så nära att jag var max 4 meter bort, kom jag närmare studsade hon rätt slött bort ett par meter och bara tittade på mig som om jag var mer irriterande än farlig. De är i blomsterrabatter och käkar, trädgårdar osv.
För två år sen eller ett kanske? Blev joggare/flanörer jagade av älg. Två älgtjurar som varvade att bråka med varandra med att jaga folk. Stadsälgar är lite mer hardcore än lantisälgar, här blir de inte jagade utan de jagar. Jag missade dessa två tyvärr men har väldigt ofta sett älg, särskilt där det växer vildäpplen, kanske bara 50 meter bort från ett radhusområde. De är fullt medvetna (eller hur nu medveten en älg är) om att man är ganska nära, men de bryr sig inte.
KoloKille
2020-02-29, 10:05
Man skjuter älgen och får genomskott in i en villa :naughty:
MasterChief
2020-02-29, 10:11
Legala vapenägare är en av de mest laglydiga grupperna i samhället. Man kan inte få vapen om man har en färsk dom eller en psykiatrisk diagnos om man inte får läkargodkännande.
Klart man ska skjuta allt som rör sig i skogen. Älgar utgör ett enormt problem för skogsnäringen då de äter upp granplantor samt i trafiken.
Samma sak med vildsvin med skillnaden att de bökar upp fält för bönderna.
Sen är det coolt att skjuta ovanliga djur, typ vargar och lodjur. Det handlar ändå om viltvård. Ett lodjur äter ju tusentals djur under sin livstid, så tekniskt sett räddar man djur :naughty::naughty:
Bra att du ägnar din fritid att skjuta ihjäl guds skapelser. Varför inte lägga tiden på att åka till Afrika och missionera istället? Sälj dina dyra vapen och skänk pengarna.
Källa på det. Jag jagar inte själv. Men känner väldigt många som gör det. Jag skulle säga att de som jagar för att de tycker det är ballt att blåsa skallen av ett rådjur existerar. Men de är väldigt mycket mer ovanliga än de som jagar främst för att de vill fylla frysen.
Sluta fåna dig. Alla jägare får en kick av att döda. Vissa mer än andra. Men de gör det för att döda. Det går utmärkt att vara i naturen obeväpnad och njuta av allt levande. Att vilja gå in i skogen enbart för att mörda och för att få fylla på sin redan feta mage är ett skevt beteende. Annat var det såklart på den tiden då man var tvungen att göra det för att överleva. Men när stockholmsgubbar åker på jakt så är det inte för att få en trist älgfilé i frysen. De vill känna ruset och njutningen av att släcka liv. Och det är stört.
KoloKille
2020-02-29, 10:12
Ibland går det fel när man jagar:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rx62W2/jagaren-skot-familjens-hast
Jägaren satt på sitt pass under vildsvinsjakten – men sköt en häst.
KoloKille
2020-02-29, 10:17
Bra att du ägnar din fritid att skjuta ihjäl guds skapelser. Varför inte lägga tiden på att åka till Afrika och missionera istället? Sälj dina dyra vapen och skänk pengarna.
Djur har ändå ingen själ
MasterChief
2020-02-29, 10:28
Djur har ändå ingen själ
Poängen var att du ägnar din tid åt menlös förströelse, när det finns så mycket elände du kan ägna din tid åt att avvärja. Din nöjesjakt omfattar väl åtminstone tre av dödssynderna.
KoloKille
2020-02-29, 10:33
Poängen var att du ägnar din tid åt menlös förströelse, när det finns så mycket elände du kan ägna din tid åt att avvärja. Din nöjesjakt omfattar väl åtminstone tre av dödssynderna.
Jag äter ju djuren och bidrar därför inte med att ge pengar till storföretag som coop (mammon) och uppfödare med tveksam djurhållning, så det är inte meningslöst. Dessutom hjälper jag bönder som odlar grödor samt skogsnäringen. Så det är en god handling att jaga.
svenbanan
2020-02-29, 10:45
Sluta fåna dig. Alla jägare får en kick av att döda. Vissa mer än andra. Men de gör det för att döda. Det går utmärkt att vara i naturen obeväpnad och njuta av allt levande. Att vilja gå in i skogen enbart för att mörda och för att få fylla på sin redan feta mage är ett skevt beteende. Annat var det såklart på den tiden då man var tvungen att göra det för att överleva. Men när stockholmsgubbar åker på jakt så är det inte för att få en trist älgfilé i frysen. De vill känna ruset och njutningen av att släcka liv. Och det är stört.
Sluta snacka skit. Klart jägare får en "kick" av att döda. Allt annat vore psykopatiskt. Men det är inte den främsta anledningen till att folk jagar. I alla fall inte bland alla de jägare jag träffat under mitt liv.
MasterChief
2020-02-29, 10:48
Klart jägare får en "kick" av att döda.
Ja men då så. Sluta väva in orden i snuttefiltar.
svenbanan
2020-02-29, 10:51
Ja men då så. Sluta väva in orden i snuttefiltar.
Vaddå väva in ord i snuttefiltar? Verkar ju snarare som att det är du som har problem med att hantera verkligheten.
MasterChief
2020-02-29, 10:51
Jag äter ju djuren och bidrar därför inte med att ge pengar till storföretag som coop (mammon) och uppfödare med tveksam djurhållning, så det är inte meningslöst. Dessutom hjälper jag bönder som odlar grödor samt skogsnäringen. Så det är en god handling att jaga.
Du menar bönderna som säljer sina produkter till mammon? Du bidrar ju fortfarande.
Poängen är att du kan, som troende katolik, nyttja din korta tid på jorden bättre än att vältra dig i dyra vapen och långa dödsturnéer i skogen.
MasterChief
2020-02-29, 10:52
Vaddå väva in ord i snuttefiltar? Verkar ju snarare som att det är du som har problem med att hantera verkligheten.
Ja, det är väl inte så konstigt att man får svårt att hantera verkligheten när den är fylld av feta machomän som måste döda för att hävda sin sociala rank.
svenbanan
2020-02-29, 10:54
Ja, det är väl inte så konstigt att man får svårt att hantera verkligheten när den är fylld av feta machomän som måste döda för att hävda sin sociala rank.
Allt i detta inlägg är dina egna fantasifoster. Folk i allmänhet jagar inte för att hävda sin sociala ställning. Kom med bättre halmgubbar eller dra igen truten.
MasterChief
2020-02-29, 11:01
Allt i detta inlägg är dina egna fantasifoster. Folk i allmänhet jagar inte för att hävda sin sociala ställning. Kom med bättre halmgubbar eller dra igen truten.
Du är minsann en lättriggad banan. Gå ut och döda något så känns det snart bättre.
Brofessorn
2020-02-29, 11:02
De flesta jägare jag känner är oerhört mycket mer respektfulla för naturen och vilda djur än gemene man. Nästan så att de drar sig för själva jakten, då de inte vill döda om de inte känner att det finns någon anledning till det.
(Sen finns det renodlade psykopater som min egna farsgubbe, men de är försvinnande få.)
svenbanan
2020-02-29, 11:10
Du är minsann en lättriggad banan. Gå ut och döda något så känns det snart bättre.
Du verkar ju vara totalt dum i huvudet. *screwy*
Klarade du inte av att läsa innantil när jag skrev att jag inte själv jagar, men att jag känner väldigt många som gör det?
Hur många jägare känner du själv? Jag gissar att du sett Lennart Jähkel i Jägarna och tror det är så det funkar på vishan.
MasterChief
2020-02-29, 11:59
Klarade du inte av att läsa innantil när jag skrev att jag inte själv jagar, men att jag känner väldigt många som gör det?
Hur många jägare känner du själv? Jag gissar att du sett Lennart Jähkel i Jägarna och tror det är så det funkar på vishan.
Jag trollar. Din trollradar kanske gick sönder efter dina bråk med aryt.
trädgårdsmöbel
2020-02-29, 12:08
Jag gjorde lumpen i norrland. Så jag kan faktiskt intyga att lokalbefolkningen är precis som Lennart Jähkel i Jägarna. Med inslag av den aggressiva finnen från samma film spritt i populationen, och så ett par söta men feta tjejer med rolig dialekt.
svenbanan
2020-02-29, 12:41
Min trollradar är kaputt. Aryt och KolloKillen har överbelastat den.
svenbanan
2020-02-29, 12:42
Jag gjorde lumpen i norrland. Så jag kan faktiskt intyga att lokalbefolkningen är precis som Lennart Jähkel i Jägarna. Med inslag av den aggressiva finnen från samma film spritt i populationen, och så ett par söta men feta tjejer med rolig dialekt.
Fjöl av!
Vad finner du för värde i att trolla.. kan du inte eller vågar du inte delge dina riktiga åsikter i ämnet?
PureWhey
2020-02-29, 14:48
Nej, det kan jag inte påstå. Vadårå?Det handlar om djur som skall dödas ändå pga konservation av parken och dess andra djur. T.ex. elefanttjurar som blivit utstötta ur flockar som skadar andra elefanter, lejon som är sjuka osv. Istället för att då parkskötaren skall skjuta djuret utan att parken får några pengar säljer man istället lotten för att få in pengar till parken. Troféjakt för att döda friska djur är inte lagligt I Afrika såvitt jag vet. Cecil the lion och liknande fall är alltså djur som skulle blivit dödade ändå p.g.a. legitima orsaker men man väljer att sälja den rätten för att få in pengar till ett gott ändamål.
MasterChief
2020-02-29, 15:23
Vad finner du för värde i att trolla.. kan du inte eller vågar du inte delge dina riktiga åsikter i ämnet?
Var bara lite uttråkad och skulle testa bananens uthållighet. För jag visste att han skulle triggas. Jag hade rätt. :D
Min åsikter om jakt? Tja, det är väl rimligt att den är reglerad utifrån ett etiskt och hållbart perspektiv. Och att man är noga med vilka som kan ta jägarexamen. Jag har inga moraliska invändningar mot de som jagar inom lagens utrymme, även om jag sista 25 åren mestadels ätit vegetariskt.
trädgårdsmöbel
2020-02-29, 15:34
Fjöl av!
En norrländsk lumparkompis (Tror Beppe Lurkar här. Hej Beppe!) har jag för mig nämnde just filmen jägarna och så att vi inte är sådana, det är en fördom. Inte de exakta orden, men herrejäklar jag såg ju att det var exakt så.
Wrenchgirl
2020-02-29, 17:07
Jag har bara skyttet kvar på examen och sen blir det förhoppningsvis något rådjur i grytan :)
delta_mats
2020-02-29, 20:08
Har själv dräpt trettiotalet älgar och minst lika många renar senaste 7 åren. Så jag är för jakt, de behöver hållas efter.
Minns min jämtlänska morfars jakthistorier. Han hade som barn en bössa och såg man något så sköt man det oavsett tid och art. Han slutade dock med det efter att ha skjutit en ståtlig berguv och tänkte att det var sjukt onödigt. Just detta pratade han ofta om med ånger.
Det var det hele.
KoloKille
2020-02-29, 20:23
Har själv dräpt trettiotalet älgar och minst lika många renar senaste 7 åren. Så jag är för jakt, de behöver hållas efter.
skjuter du tamren? :laugh:
delta_mats
2020-02-29, 22:40
skjuter du tamren? :laugh:
Haha nej jag jagar inte själv.
Scratch89
2020-03-02, 07:33
Varför inte?
Jag är inte scratch men jag kan svara åt honom. Han är en progressiv, liberal man som gillar moderaterna. Inte de där konservativa moderaterna från förr, utan de ljusblå moderna moderaterna som till förvirringen är som folkpartiet eller centern.
Som sådan lyssnar man på den moderna tidsandan, och den säger att: "jakt! Det är ett priviligerat nöje för mordiska vita män! Fy på jakt!" men som liberalt ljusblå modereras det där ner till ett lätt ogillande istället.
Jakt är något en del konservativa gillar. Det finns två grupper av konservativa som gillar jakt. WT-bönder och "lantadeln" (de där med stora halvförfallna gods på landet med släktporträtt på ättens patriarker och rätt mycket stålar) den första gruppen ser man ner på, den andra gruppen representerar de gamla moderaterna och de vill man bort ifrån.
Så på ett typiskt nedtonat, modernt ljusblått sätt blir resultatet att man inte är så särskilt förtjust i jakt. varken mer eller mindre.
Haha, nej. Jag tycker bara att det är skevt att vi som art kan bestämma att älgarna är för många eller vad man nu har som argument för att kunna gå ut och döda djur. Även fast Masterchief trollar i tråden har han en del poänger. Jag har träffat många jägare genom åren och upplever att deras argument, t.ex att man måste bibehålla en viss population, skydda sina egna djur och/eller grödor osv, inte riktigt håller. Det enda argumentet som håller är att man vill kunna döda levande varelser.
Läskeblask
2020-03-02, 07:56
Haha, nej. Jag tycker bara att det är skevt att vi som art kan bestämma att älgarna är för många eller vad man nu har som argument för att kunna gå ut och döda djur. Även fast Masterchief trollar i tråden har han en del poänger. Jag har träffat många jägare genom åren och upplever att deras argument, t.ex att man måste bibehålla en viss population, skydda sina egna djur och/eller grödor osv, inte riktigt håller. Det enda argumentet som håller är att man vill kunna döda levande varelser.
Varför håller inte deras argument? Jag är ingen jägare men känner många. Nån får rätta mig men t.ex älgjakten går ut på att man har rätt att fälla x antal älgar. Man sitter i skogen på vakt i skogen och med god tur får nån fälla en älg. Det är ingenting för nån skjutgalen dåre. Dessutom får man gått kött. De jag känner är inga skjutglada dårer. Det är en hobby,man får vistas i skogen, ingen står i skogen med erektion och skjuter allt de ser. Svårt för många stadsbor att förstå kanske. Varken du eller jag vet nånting om hur det funkar egentligen men om vi slutar jaga älg så har vi en jävla massa älgar efter en viss tid pga att de har få naturliga fiender
Just älgjakten är mest arbete och inte så mycket nöje. Många långa dagar i skogen och sena kvällar i slakteriet. De flesta älgar skjuts av några få aktiva hundförare medans genomsnittspasskytten kanske skjuter en älg vart 5:e år, inget för skjutgalna m a o.
Älgskötselplaner med antal älgar, köns- och åldersfördelning tas fram där man försöker hitta en balans mellan skogsbolagen som vill skjuta bort de flesta älgar och jägarna som vill ha en större älgstam.
Läskeblask
2020-03-02, 11:01
Enligt wikipedia skjuts 80 000 älgar varje år. Hur skulle det se ut efter 10 år om man inte sköt en enda?
Fredszky
2020-03-02, 11:04
Enligt wikipedia skjuts 80 000 älgar varje år. Hur skulle det se ut efter 10 år om man inte sköt en enda?
https://www.svtstatic.se/image/wide/992/15029004/1504287929?quality=70&format=auto
Ring en bonde som odlar grödor och fråga om hur de tycker om den obehindrade populationsökningen av vildsvin (som inte har en naturlig predator..).
I Södermanland har 90 procent av lantbrukarna svarat ja på frågan om de har vildsvinsskador på sin mark. Frågan ställdes i en enkät om vildsvin från LRF. I Södermanland svarade 315 lantbrukare på enkäten och totalt i landet svarade 6 800 personer. Svaren visar att hela södra Sverige och vissa delar av Mellansverige är kraftigt drabbat av vildsvinsskador, och att problemen är oacceptabelt stora och påverkar lantbrukarnas framtidstro och mående negativt.
Skadorna utgör även en stor kostnad för lantbruket. Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, har beräknat kostnaderna till 1,1 miljarder årligen (2015), utan alternativkostnaden det innebär att behöva välja bort grödor på grund av vildsvinen. Därmed är kostnaderna sannolikt högre. Därtill kommer kostnader för övrigt klövvilt. I LRF:s undersökning svarar sex av tio med vildsvinsskador i Södermanland, att de anpassar odlingen. Att på det här sättet inte kunna arbeta utifrån affärsmässiga beslut, efterfrågan eller normal växtföljd och därmed gå miste om potentiell avkastning är ett stort och kostsamt problem.
https://www.kkuriren.se/opinion/debatt/vildsvinen-forstor-for-lantbrukare-sm5347433.aspx
Vildsvin är det djur som orsakar störst skada i lantbruksgrödorna. Undantaget är havre där älgen är den största skadegöraren. Totalt förstördes 42 700 ton spannmål av vildsvin 2014, enligt statistik från Jordbruksverket.
Hur mycket tror du den har ökat?
https://www.landlantbruk.se/lantbruk/vildsvin-orsakar-mest-skada-inom-lantbruket/
– På flera håll i landet börjar läget bli desperat för våra medlemmar. Vi behöver få hjälp från regering, myndigheter och jägare om vi ska kunna fortsätta, säger Palle Borgström, LRFs ordförande i ett pressmeddelande.
Den svenska vildssvinstammen har ökat under 2000-talet och det finns runt 300.000 vildsvin i Sverige. Trots att det förra året sköts 115.000 vildsvin har stammen ökat med 15 procent.
Enligt en beräkning som Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, har gjort kostar skadorna och odlingsförlusterna för jordbruket 1,1 miljard kronor per år.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/vildsvin-forstor-for-over-en-miljard-om-aret
Det enda skälet till att folk tror "att folk vill skjut aför de är kul" "jag vill bara döda l337 onesniper360scope" är att man numera bor så långt ifrån produktion av vår mat. Man vet inte och har ingen koll på vad det betyder om älgstammen ökar explosionsartat, man vet inte vad det innebär om man inför varg igen, man vet inte vad det betyder om vildsvinstammen ökar 5%/10%/20%, man vet inte vad det betyder om dvärgbandmasken sprider sig ytterligare (hur skulle det kännas om man aldrig fick plocka blåbär igen?) - man vet inte detta för jägarna och alla runt omkring har haft det under kontroll. Nu börjar vildsvinen växa och vi ser fler bilkrockar, vi ser fler förstörda åkrar etc. Vänta bara nu till si sommar så ska vi få se hur kul det blir när de sprider fästingar överallt..
Jag jagar själv både älg och småvilt, själva dödandet i sig är inget jag går igång på men däremot är det spännande och intressant att se om man lyckas överlista djuret. Vid hundjakt för samspelet mellan hund och förare jakten till en ny dimension och många är de jägare som njuter av att lyssna på ett hardrev i timmar utan att ens ta med bössan till skogen.
På tal om respekt för djur så är väl människan överlag rätt taskiga mot djur och det känns smått korkat att peka på just jägare som grupp.
Dressyrhästar tvingas spänna sig i onaturliga rörelser med skarpa bett som gör ont i munnen, med sporrar kan man motivera hästen lite extra eller swisha lite med piskan så blir den snabbt medgörlig. Hopphästar tvingas hoppa högre och högre med en ryttare på ryggen och eftersom hästar är rädda om sina ben så gör de allt i sin makt för att dra upp dessa och skydda sig mot de hårda hindren. För att pressa lite extra så har människan hittat på något så trevligt som barrering för lata hästar. Travhästar pressas till att springa tills de stupar och en travtränare beskrev en gång hur många rör med smärtstillande medicin han gav till sina hästar varje vecka.
Burfåglar, kaniner, innekatter och hundar hade nog hellre valt ett liv i det fria om de getts den valmöjligheten.
Långt inlägg men jag ville belysa det hyckleri som jag har hört så ofta från "djurälskare". Att rida hästar och äga en hund / katt samtidigt som man orerar över de grymma köttätande jägarna tyder på att man inte haft så tur i sina tankar.
trädgårdsmöbel
2020-03-02, 13:48
Anledningen till att viltvård med "så här många älgar är lagom" "Det här är för många då vi måste skjuta av" och ordakerna till det, trafikolyckor, aggressiva älgar som sparkar folk, förstörda trädgårdar osv. kan bli problematisk är filosofisk.
Samma tankebanor kan appliceras på människor, och skulle kunna låta mer relevant. Man kan givetvis inte ha 100 älgar som springer fritt på centralstationen. Det blir för stora problem. Översätt det till en grupp människor ur populationen och du kan applicera samma argument.
Så det är en retorik som kan väcka associationer ganska många är obekväma med.
Nu avser jag faktiskt inte att politisera någonting alls, jag presenterar inte heller en åsikt, utan detta är enbart att förklara någonting och varför den typen av argument för jakt kan upplevas instinktivt obegagliga.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg gällande hur älgskötselplaner tas fram:
”Lagom” många älgar är en balans mellan skogsindustrins önskan att skjuta bort de flesta älgarna för att minimera betesskador på skog och jägarnas önskan att ha en större älgstam för att få mer givande jakt.
Anledningen till att viltvård med "så här många älgar är lagom" "Det här är för många då vi måste skjuta av" och ordakerna till det, trafikolyckor, aggressiva älgar som sparkar folk, förstörda trädgårdar osv. kan bli problematisk är filosofisk.
Nej nu får du kamma dig.
Om du fått en råttinvasion i ditt hus eller kring lägenheten där råttor gnager sönder el-ledningar och du hittar avföring överallt. Så är knappast din första tanke "vad ska jag göra? detta är en filosofisk fråga".
Du kontaktar Antisimex.
Djur äter av någon anledning samma mat som människor, blir en viss intressekonflikt där när vildsvinen ökat från 0 för 30 år sedan till över 350,000 i dag. Stammen börjar närma sig halvmiljon strecket.
Samma tankebanor kan appliceras på människor, och skulle kunna låta mer relevant. Man kan givetvis inte ha 100 älgar som springer fritt på centralstationen. Det blir för stora problem. Översätt det till en grupp människor ur populationen och du kan applicera samma argument.
Så det är en retorik som kan väcka associationer ganska många är obekväma med.
Nu avser jag faktiskt inte att politisera någonting alls, jag presenterar inte heller en åsikt, utan detta är enbart att förklara någonting och varför den typen av argument för jakt kan upplevas instinktivt obegagliga.
Det finns flera anledningar till att 80% av alla älgar dör av en kula. Eftersom människan har skjutit bort alla björnar och vargar så måste vi också hålla koll på älgpopulationen annars skulle vi se en älgexplosion utan motstycke. Det är inte lätt för något djur att leva sida vid sida med människan.
KoloKille
2020-03-02, 15:06
Såhär jagar man vildsvin i USA:
89UliEiQQyU
Såhär jagar man vildsvin i USA:
89UliEiQQyU
Och Australien (och säkert fler ställen)
KoloKille
2020-03-02, 15:13
Och Australien (och säkert fler ställen)
Vi i Sverige är så snälla mot djuren. Man måste ha jägarexamen, får bara använda ammunition klass 1 med expanderkula mot större djur, inga halvautomater om de inte har få skott i magasinet, ingen jakt från bilar/skotrar/helikoptrar/whatever, ingen jakt på flera sorters vilt på natten, ingen upplyst åteljakt på många sorters vilt OCH SÅ VIDARE. Vi ger dem verkligen en chans.
Skjutit ihjäl tusentals med kameler från helikopter har man behövt göra i Australien. De dricker för mycket vatten helt enkelt nu under rådande omständigheter.
https://nypost.com/2020/01/07/australia-will-have-snipers-in-helicopters-shoot-thousands-of-camels-to-conserve-water/
I Nya Zeeland sköt man rådjur från helikoptrar på 70-talet för att kontrollera populationen.
trädgårdsmöbel
2020-03-02, 16:49
Om man är kommundirektör i Degerfors och bästa polare med alla som har inflytande så kan man fixa ett tillstånd att få skjuta djur från sin balkong.
Bara se till att ha massa "göttigt" för vildsvin i trädgården, absolut inte sätta upp stängsel och vänta med en grogg i handen med bössan redo i en solstol på balkongen. Sedan är det bara att panga på. Eftersom man skjuter snett neråt så funkar gräsmattan som en slags skottvall så att det är tätbebyggt spelar ingen roll. Köttet från skyddsjakten är givetvis jägarens med:)
Brofessorn
2020-03-02, 17:03
Om man är kommundirektör i Degerfors och bästa polare med alla som har inflytande så kan man fixa ett tillstånd att få skjuta djur från sin balkong.
Kommundirektör Dahlström har mord i blicken
https://imengine.public.nwt.infomaker.io/?uuid=a3b1f3a0-19ee-5d7d-9433-e9eb5f789cce&function=cropresize&type=preview&source=false&q=75&crop_w=0.99999&crop_h=0.99999&x=1.0E-5&y=1.0E-5&width=737&height=491
Hoppas hon inte bor i Agen och är intresserad av djur av den mänskliga typen
Macroman
2020-03-03, 13:42
Spot on! :laugh:
Macroman
2020-03-03, 13:46
Kill the beta!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.