handdator

Visa fullständig version : Att äta på morgonen kostar mer energi än att äta på kvällen så

King Grub
2020-02-26, 16:40
Background:

The question of whether there is daytime time variation in diet-induced thermogenesis (DIT) has not been clearly answered. Moreover, it is unclear whether a potential diurnal variation in DIT is preserved during hypocaloric nutrition.

Objective:

We hypothesized that DIT varies depending on the time of day and explored whether this physiological regulation is preserved after low-calorie compared with high-calorie intake.

Design:

Under blinded conditions, 16 normal-weight men twice underwent a 3-day in-laboratory, randomized, crossover study. Volunteers consumed a predetermined low-calorie breakfast (11% of individual daily kilocalorie requirement) and high-calorie dinner (69%) in one condition and vice versa in the other. DIT was measured by indirect calorimetry, parameters of glucose metabolism were determined, and hunger and appetite for sweets were rated on a scale.

Results:

Identical calorie consumption led to a 2.5-times higher DIT increase in the morning than in the evening after high-calorie and low-calorie meals (P < .001). The food-induced increase of blood glucose and insulin concentrations was diminished after breakfast compared with dinner (P < .001). Low-calorie breakfast increased feelings of hunger (P < .001), specifically appetite for sweets (P = .007), in the course of the day.

Conclusions:

DIT is clearly higher in the morning than in the evening, irrespective of the consumed calorie amount; that is, this physiological rhythmicity is preserved during hypocaloric nutrition. Extensive breakfasting should therefore be preferred over large dinner meals to prevent obesity and high blood glucose peaks even under conditions of a hypocaloric diet.

J Clin Endocrinol Metab. 2020. Twice as High Diet-Induced Thermogenesis After Breakfast vs Dinner On High-Calorie as Well as Low-Calorie Meals.

Sasquatch
2020-02-26, 16:54
Vad jag tycker var lite lol är att kortisol-nivåerna gick upp efter brakmåltiden vare sig det var på morgonen eller kvällen, och stor frukost ledde således till en mer fördelaktig cirkadisk kortisolprofil än stor middag.

IF-förespråkare brukar annars hävda att en anledning att fasta på morgonen är att vi har en naturlig kortisolspik på morgonen som man inte ska hämma genom att äta frukost.

Bandid0
2020-02-26, 17:58
Först hette det att man inte skulle äta efter kl. 18 på kvällen.

Sedan kom periodisk fasta, då skulle folk bara äta efter kl. 18 på kvällen.

Nu verkar det återigen skifta mot att äta de flesta av sina kalorier tidigt.

*popcorn*

King Grub
2020-02-26, 18:12
Att "man" ska äta sent vid periodisk fasta beror uteslutande på att folk inte vill gå och lägga sig hungriga, inte på några metabola fördelar. Det har alltid varit bättre att äta mest på morgonen och förmiddagen och sedan mindre ju senare det blir.

skyffelmördarn
2020-02-26, 18:17
Verkar fungera på feta människor också?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23512957

Bandid0
2020-02-26, 19:02
Att "man" ska äta sent vid periodisk fasta beror uteslutande på att folk inte vill gå och lägga sig hungriga, inte på några metabola fördelar. Det har alltid varit bättre att äta mest på morgonen och förmiddagen och sedan mindre ju senare det blir.

Ja, jag spetsar till det lite.

Men rimligtvis borde den bästa trade-offen då vara att äta sitt sista mål så tidigt som man kan utan att man behöver gå och lägga sig hungrig. Vad det innebär i klockslag varierar säkert beroende på person.

CalleP
2020-02-26, 19:17

Men rimligtvis borde den bästa trade-offen då vara att äta sitt sista mål så tidigt som man kan utan att man behöver gå och lägga sig hungrig. Vad det innebär i klockslag varierar säkert beroende på person.

Fast man lär ju vänja kroppen vid att inte vara lika hungrig på kvällen ifall du har käkat hela dagsbehovet tills kl 12 på dagen. Hunger känns ju som om det är rätt beroende på hur van du är att äta vid vissa tider inte bara sitt behov.

Jag är alltid hungrig vid t.ex Frukost och kl 18 för jag är van att äta vid de tiderna.

skyffelmördarn
2020-02-27, 15:14

Vad är det som händer om du mot all förmodan skulle gå och lägga dig hungrig? :confused:

geoff
2020-02-27, 15:45
Trevligt att äntligen få höra en orsak-verkan på detta istället för endast samband.

stridis
2020-02-27, 17:14
Vad är det som händer om du mot all förmodan skulle gå och lägga dig hungrig? :confused:

Vissa sover dåligt då.