Visa fullständig version : Nyfiken angående Diabetes, Läser gudiols artikel. Lite följdfrågor,
Helgehorse
2020-02-23, 14:26
"Folk har högt blodsocker för att levern släpper ut för mycket glukos"
Gudiol skriver ju att diabetes handlar om att levern inte slutar släppa ut glukos,
Undrar hur de funkar med lågt blodsocker? Får inte personer med diabetes ofta lägre blodsocker och därför tuppar de av om de inte ätit på ett bra tag?
Lärt mig inom min utbildning(räddningstjänst) att man skall ge personer med diabetes något sött(socker/honung) eller liknande när de börjar få lågt blodsocker och håller på att svimma. Vad gör detta söta i deras kroppar då?
Är det inte för lågt blodsocker, utan att de har för högt? Eller varför tuppar dem av, Och gör detta söta så att kroppen producerar mer insulin och håller inne glukoset ifrån levern t ex?
Frisätter fett insulin med? Om man endast skulle äta en fettrik måltid, med 0 kolhydrater(teoretiskt bara, säg man dricker 1 dl rapsolja)
Hur lagrar kroppen in fett/glukos utan insulin i cellerna?
Insulinbehandlade diabetiker.
Självklart till oss med diabetes typ 1 men även typ 2 behandlas med insulin.
När insulinet i blodet blir för högt så att levern inte hinner bryta ned leverglykogenet till glukos eller låta glukos från tarmen passera sjunker blodsockret. Under en viss kritisk nivå blir diabetikern medvetslös.
Fett frisätter inte insulin.
Däremot fyller fettet upp blodet och sänker insulinkänsligheten i kroppen. Mycket fett påverkar, indirekt, blodsockret uppåt.
Det är när deras blodsocker sjunker för lågt (under 2-3 mmol någonstans) som dom drabbas av hypoglykemi (lågt blodsocker) Och det söta som du ger i form av olika sockerarter gör så att blodsockret stiger igen.
Och varför man får diabetes är pågrund av att kroppen antingen inte kan producera eget insulin (diabetes typ 1), eller att man blivit insulinresistant (diabetes typ 2) och därför måste man inta insulin själv, och insulinet reglerar vår omsättning av blodsocker.
Så folk med diabetes får lågt blodsocker pga för mycket insulin i kroppen, så att ge dem mer skulle vara förödande. Och högt blodsocker får du av för mycket kolhydrater (som sedan omvandlas till glykogen i kroppen)
Och nej, fett ger ingen höjning av blodsocker - så därför kommer inte heller ditt insulin att öka i kroppen. Just därför är lågkolhydratkost så effektivt för att motverka typ 2 diabetes.
Helgehorse
2020-02-23, 16:42
Det är när deras blodsocker sjunker för lågt (under 2-3 mmol någonstans) som dom drabbas av hypoglykemi (lågt blodsocker) Och det söta som du ger i form av olika sockerarter gör så att blodsockret stiger igen.
Och varför man får diabetes är pågrund av att kroppen antingen inte kan producera eget insulin (diabetes typ 1), eller att man blivit insulinresistant (diabetes typ 2) och därför måste man inta insulin själv, och insulinet reglerar vår omsättning av blodsocker.
Så folk med diabetes får lågt blodsocker pga för mycket insulin i kroppen, så att ge dem mer skulle vara förödande. Och högt blodsocker får du av för mycket kolhydrater (som sedan omvandlas till glykogen i kroppen)
Och nej, fett ger ingen höjning av blodsocker - så därför kommer inte heller ditt insulin att öka i kroppen. Just därför är lågkolhydratkost så effektivt för att motverka typ 2 diabetes.
Gör det söta så att blodsockret stiger genom att de blir glukos i kroppen? Eller gör det söta så att kroppen tillverkar insulin och därmed håller tillbaka glukosen i cellerna bättre? Det hela verkar ju handla om att hålla tillbaka allting/levern frisätter för mycket.
Högt blodsocker får du väl av glukosen ifrån måltiden, Glykogen är ju det som lagras i kroppen? Glukos som löper fritt i blodet och insulinet kan ej "stänga inne" det=högt blodsocker?
Hur tar kroppen upp fettet ?
Tack för svaren.
Helgehorse
2020-02-23, 16:44
Insulinbehandlade diabetiker.
Självklart till oss med diabetes typ 1 men även typ 2 behandlas med insulin.
När insulinet i blodet blir för högt så att levern inte hinner bryta ned leverglykogenet till glukos eller låta glukos från tarmen passera sjunker blodsockret. Under en viss kritisk nivå blir diabetikern medvetslös.
Men om insulinet blir för högt, Håller de inne för mycket då? Så kroppen inte frisätter någonting typ?
Om jag förstår det rätt, Är insulinets viktigaste roll inte att "pressa in" ämnena i cellerna, Utan att behålla det inne i cellerna.
Insulinet öppnar celler för glukosen. Eller snarare så aktiverar insulinet receptorerna för glukos på cellerna yta.
När glukosen kommer in så förbränns den omgående eller lagras in som glykogen för kommande behov. Det är alltså enkelriktat in för alla celler i kroppen. Utom levercellerna som ar uppgiften att pytsa tillbaka glukos i blodet och hålla en jämn nivå.
Hjärnans celler och nervcellerna behöver inget insulin för att ta upp glukos. De är däremot beroende på att nivån av glukos, blodsockret, håller en jämn nivå och inte sjunker för lågt.
Upptag av fett i fettcellerna och muskelcellerna är inte beroende av insulin. Det finns andra hormoner som aktiverar den funktionen.
Helgehorse
2020-02-24, 07:57
Insulinet öppnar celler för glukosen. Eller snarare så aktiverar insulinet receptorerna för glukos på cellerna yta.
När glukosen kommer in så förbränns den omgående eller lagras in som glykogen för kommande behov. Det är alltså enkelriktat in för alla celler i kroppen. Utom levercellerna som ar uppgiften att pytsa tillbaka glukos i blodet och hålla en jämn nivå.
Hjärnans celler och nervcellerna behöver inget insulin för att ta upp glukos. De är däremot beroende på att nivån av glukos, blodsockret, håller en jämn nivå och inte sjunker för lågt.
Upptag av fett i fettcellerna och muskelcellerna är inte beroende av insulin. Det finns andra hormoner som aktiverar den funktionen.
Om glukosen nu förbränns omgående när de kommer in, Varför är det så viktigt att insulinet skall hålla kvar det i cellen då?
Tack för svaren, Sverker!
Insulinet, vet jag, stimulerar enzymerna som bildar glykogen i levern. Är lite osäker ifall insulinet också kickar igång enzymet,glykogensyntetas, i musklerna.
Det är den kemiska jämnvikten där glukos strävar efter att fördela sig jämt i alla kroppsvätskor. För att inte glukosen ska läcka ut i blodet igen, från muskeln, krävs att den binds upp i som glykogen.
Helgehorse
2020-02-25, 11:06
Insulinet, vet jag, stimulerar enzymerna som bildar glykogen i levern. Är lite osäker ifall insulinet också kickar igång enzymet,glykogensyntetas, i musklerna.
Det är den kemiska jämnvikten där glukos strävar efter att fördela sig jämt i alla kroppsvätskor. För att inte glukosen ska läcka ut i blodet igen, från muskeln, krävs att den binds upp i som glykogen.
"Den huvudsakliga orsaken till att folk har högt blodsocker är för att deras lever producerar och släpper ut för mycket glukos ut i blodet. Det är alltså inte glukos som du äter som ger högt blodsocker över dygnet utan det är glukos som din lever producerar själv."
Gudiol skriver ju så i sin text, Men jag förstår fortfarande inte(kanske är trög) hur man skall få stop på att levern slutar producera glukos? Är det mer insulin som gäller? Och om levern nu är kass på att sluta producera glukos bör man ju aldrig få lågt blodsocker som diabetiker? Utan ständigt högt.
Hur tillkommer stadiet när diabetiker faktiskt får lågt blodsocker och tuppar av, Vilket inte verkar jääätte ovanligt endå, Har ett par alkisar här i byn, Den ena kallas t om "***** Koma", Just för att han blir medvetslös så ofta av sin diabetes och supande.
Alkohol blockerar de enzym som frisläpper glukos från levern ut i blodet. Ökar risken att diabetiker får lågt blodsocker.
Du får citera eller länka till Gudiols text.
Jag är inte riktigt med vad som menas ?
Levern har som uppgift i kroppen att bilda glukos från aminosyror, glycerol och mjölksyra. Men lägger vi på stress och adrenalin kommer levern inte att bygga glykogen utan skicka ut glukosen i blodet.
Agitator
2020-02-26, 00:28
Hur många gånger har man inte legat där på soffan under uppväxten och flämtat efter godiskoman. Good times. Händer fortfarande ibland.
Ökar ju risken för diabetes troligen. Finns det något självtest att beställa för att se om man ligger i riskzonen?
Helgehorse
2020-02-26, 08:24
Alkohol blockerar de enzym som frisläpper glukos från levern ut i blodet. Ökar risken att diabetiker får lågt blodsocker.
Du får citera eller länka till Gudiols text.
Jag är inte riktigt med vad som menas ?
Levern har som uppgift i kroppen att bilda glukos från aminosyror, glycerol och mjölksyra. Men lägger vi på stress och adrenalin kommer levern inte att bygga glykogen utan skicka ut glukosen i blodet.
Aha okej, Då är det förmodligen det som gör att han däckar så ofta :P
https://traningslara.se/insulinets-roll-i-din-kropp/
Det är den texten jag läser på lite.
OK. Jag läste artikeln.
Bör kanske tillföra att insulin kom fram på 1920-talet. Det har forskats på insulin sedan den tiden.
För att ta upp glukos måste receptorn för glukos, GLUT-4, flyttas ut från cellens förråd intill kärna, ut till cellytan. Insulin stimulerar den transporten och öppnar alltså indirekt upp cellen för att ta upp glukos.
Muskelaktivitet, dvs träning flyttar också ut GLUT-4 till cellytan och ger det som vi kallar näringsfönstret. Att musklerna lagra mer effektivt in glukos till glykogen timmarna efter ett träningspass.
Min vi kan inte arbeta hårt hela tiden så jag undrar själv hur vi får in glukos i musklerna utan insulin eller hårt arbete:confused:.
Armed Dingo
2020-02-26, 23:20
Gör det söta så att blodsockret stiger genom att de blir glukos i kroppen? Eller gör det söta så att kroppen tillverkar insulin och därmed håller tillbaka glukosen i cellerna bättre? Det hela verkar ju handla om att hålla tillbaka allting/levern frisätter för mycket.
Högt blodsocker får du väl av glukosen ifrån måltiden, Glykogen är ju det som lagras i kroppen? Glukos som löper fritt i blodet och insulinet kan ej "stänga inne" det=högt blodsocker?
Hur tar kroppen upp fettet ?
Tack för svaren.
Det var en intressant artikel. Om jag uppfattat din fråga rätt så tror jag svaret du söker är som följer.
En diabetiker kan svimma av för lågt blodsocker när den:
* tagit för mycket insulin
Eller
*tagit "lagom" med insulin, men ätit för lite i förhållande till sin dos.
Det Gudiol förklarar, och som jag inte hade någon aning om, är att insulinets främsta syfte är att få levern att sluta producera blodsocker, samt hålla blodsocker i celler på sin plats. Detta eftersom det redan kommer tillräckligt med glukos från mat man nyligen ätit.
En frisk person efter matintag en insulinnivå som dels
Låser inne glukos i celler i form av glykogen
men också
Tillåter levern att tillverka lagom mängd glukos, för en jämn blodsockernivå.
En person med diabetes kommer inte kunna låsa in energin i cellerna utan läcka konstant ut och få ett alldeles för högt blodsocker. På grund av avsaknad/för låg känslighet för insulin.
Sammanfattning: när du hittar en däckad diabetiker är det inte för att hen glömt sitt insulin, utan för att den tagit för mycket eller glömt äta tillräckligt i samband med sin normala dos. Kroppen har lurats att stänga av leverns produktion av glukos för den tror det finns tillräckligt med mat i magen, men det gör det inte. Lösning: ge den snabb mat i magen, alltså druvsocker eller saft.
Helgehorse
2020-02-27, 15:44
Det var en intressant artikel. Om jag uppfattat din fråga rätt så tror jag svaret du söker är som följer.
En diabetiker kan svimma av för lågt blodsocker när den:
* tagit för mycket insulin
Eller
*tagit "lagom" med insulin, men ätit för lite i förhållande till sin dos.
Det Gudiol förklarar, och som jag inte hade någon aning om, är att insulinets främsta syfte är att få levern att sluta producera blodsocker, samt hålla blodsocker i celler på sin plats. Detta eftersom det redan kommer tillräckligt med glukos från mat man nyligen ätit.
En frisk person efter matintag en insulinnivå som dels
Låser inne glukos i celler i form av glykogen
men också
Tillåter levern att tillverka lagom mängd glukos, för en jämn blodsockernivå.
En person med diabetes kommer inte kunna låsa in energin i cellerna utan läcka konstant ut och få ett alldeles för högt blodsocker. På grund av avsaknad/för låg känslighet för insulin.
Sammanfattning: när du hittar en däckad diabetiker är det inte för att hen glömt sitt insulin, utan för att den tagit för mycket eller glömt äta tillräckligt i samband med sin normala dos. Kroppen har lurats att stänga av leverns produktion av glukos för den tror det finns tillräckligt med mat i magen, men det gör det inte. Lösning: ge den snabb mat i magen, alltså druvsocker eller saft.
Ja den var väldigt intressant att läsa, Och mitt inlägg handlar inte om att Gudiol har fel/förklarar dåligt eller liknande. Utan jag fick upp lite frågor i mitt huvud/blev lite mer nyfiken bara. All cred till Gudiol.
Samma här, Det var nytt.
Men man kopplar ju alltid diabetes till lågt blodsocker, Man hör alltid folk prata om "åh han har diabetes han kan få lågt blodsocker", Men det verkar ju i själva verket som att de mycket oftare har för högt blodsocker.
Nu är ju den diabetikern i byn som däckar, alkoholist vilket verkade förklara saken ännu bättre hehe.
Men tänker en "vanlig" medborgare som däckar av, Tillför man sedan då druvsocker t ex, Börjar inte kroppen producera mer insulin då också eftersom du tillför glukos. Eller mängden glukos du tillför kontra insulinet som utsöndras hos en diabetiker kanske jämnar ut sig.
För har man diabetes typ 2 producerar man ju fortfarande eget insulin med? Fast mycket mindre kanske?
Helgehorse
2020-02-27, 15:49
OK. Jag läste artikeln.
Bör kanske tillföra att insulin kom fram på 1920-talet. Det har forskats på insulin sedan den tiden.
För att ta upp glukos måste receptorn för glukos, GLUT-4, flyttas ut från cellens förråd intill kärna, ut till cellytan. Insulin stimulerar den transporten och öppnar alltså indirekt upp cellen för att ta upp glukos.
Muskelaktivitet, dvs träning flyttar också ut GLUT-4 till cellytan och ger det som vi kallar näringsfönstret. Att musklerna lagra mer effektivt in glukos till glykogen timmarna efter ett träningspass.
Min vi kan inte arbeta hårt hela tiden så jag undrar själv hur vi får in glukos i musklerna utan insulin eller hårt arbete:confused:.
Såpass.
Liten följdfråga på det du skrev, Men det stämmer alltså att man lagrar in glykogen/glykos mycket bättre efter ett gympass? Är det endast i det musklerna man har använt under träningen isådanafall som det lagras bättre i?
Vet inte om din sista rad var på skämt eller ej :P Men lagrar man inte in lite glykogen hela tiden? För lite glykogen tömmer man väl varje dag iallafall, i musklerna, När man reser sig/går lite osv. Lagras inte det in nytt efter en måltid då, Under 24timmar eller något sådant?
Nej , det var inget skämt. Det är en kunskapslucka. Hur får vi in glukos i musklerna ?
Helgehorse
2020-02-28, 08:42
Nej , det var inget skämt. Det är en kunskapslucka. Hur får vi in glukos i musklerna ?
You tell me? Lagras inte glykogen av en måltid(kolhydrater) om det behövs?
Det var artikeln du länkade till. Författaren anser tydligen att insulin inte behövs för att ta upp glukos och bilda muskelglykogen. Att insulinet uppgift är att stimulera syntesen av leverglykogen. Tittar vi krasst på glukosupptaget i levern så är det mer så att glukos pressas igenom levern. Sker ingen bildning av leverglykogen så kommer all glukos från måltiden ut i blodet. Tillsammans med glukos som bildas från aminosyror.
Men vilken mekanism skulle få musklerna att ta upp glukos ifall det inte är insulin eller hårt arbete ?
Plasttiger
2020-02-28, 18:42
Det var artikeln du länkade till. Författaren anser tydligen att insulin inte behövs för att ta upp glukos och bilda muskelglykogen. Att insulinet uppgift är att stimulera syntesen av leverglykogen. Tittar vi krasst på glukosupptaget i levern så är det mer så att glukos pressas igenom levern. Sker ingen bildning av leverglykogen så kommer all glukos från måltiden ut i blodet. Tillsammans med glukos som bildas från aminosyror.
Men vilken mekanism skulle få musklerna att ta upp glukos ifall det inte är insulin eller hårt arbete ?
Jag tror att ATP-brist i sig (även utan koppling till kontraktioner - till exempel vid energibrist/lågt glukos i cellen) via AMPK kan leda till att GLUT4 transporteras till cellmembranet.
Helgehorse
2020-03-16, 22:10
Bumpar denna
"Människor som behandlas med insulin kan injicera för mycket insulin vilket gör att kroppens produktion av glukos mer eller mindre stoppas trots redan lågt blodsocker. Detta i sin tur leder till ett onaturligt lågt blodsocker som kan stimulera hunger."
Kan detta även göra så att blodsockret blir såpass lågt så att man däckar av?
Och borde de inte bara vara att äta isådanafall, Så man får i sig glukos eller någonting som ger energi.
Helgehorse
2020-03-16, 22:13
Även en fråga om glukagon sprutor, Det skall man ge personer med diabetes, Då det får för lågt blodsocker och blir medvetslösa.
De ska ha denna spruta för att de inte kan inta socker genom munnen, Men varför kan dem inte det? Varför kan man inte ge dessa personer massa honung i käften typ, Varför måste de ta denna spruta när de får ”svår hypoglykemi”?
Anton Fräs
2020-03-16, 22:22
Bumpar denna
"Människor som behandlas med insulin kan injicera för mycket insulin vilket gör att kroppens produktion av glukos mer eller mindre stoppas trots redan lågt blodsocker. Detta i sin tur leder till ett onaturligt lågt blodsocker som kan stimulera hunger."
Kan detta även göra så att blodsockret blir såpass lågt så att man däckar av?
Och borde de inte bara vara att äta isådanafall, Så man får i sig glukos eller någonting som ger energi.
Ja det är en farlig och inte allt för ovanlig komplikation. Ofta går det att kompensera men blodsockerfallet kan vara så snabbt att man får nedsatt medvetenhet/exekutiv förmåga att man inte förmår sig äta något eller inte förstår vad som händer.
https://www.diabeteshandboken.se/inneh%C3%A5ll/22.-akut-hypoglykemi-(l%C3%A5gt-blodsocker)-13754785
Helgehorse
2020-03-17, 08:42
Ja det är en farlig och inte allt för ovanlig komplikation. Ofta går det att kompensera men blodsockerfallet kan vara så snabbt att man får nedsatt medvetenhet/exekutiv förmåga att man inte förmår sig äta något eller inte förstår vad som händer.
https://www.diabeteshandboken.se/inneh%C3%A5ll/22.-akut-hypoglykemi-(l%C3%A5gt-blodsocker)-13754785
Men lägger man t ex honung i munnen/under tunga/på tandkött så tar väl kroppen upp det automatiskt även om man är medvetslös, Och då vaknar man till?
Många kollegor inom räddningstjänsten har varit på liknande sjukvårdslarm och majoriteten har vaknat till så fort de får någonting i munnen, När de är medvetslösa.
Helgehorse
2020-03-17, 08:44
Och har alla diabetiker även en glukagon spruta ifall att de får för lågt blodsocker?
King Grub
2020-03-17, 08:44
Är man ensam när det händer finns det ingen "man" som kan stoppa sötsaker i munnen på en.
Men lägger man t ex honung i munnen/under tunga/på tandkött så tar väl kroppen upp det automatiskt även om man är medvetslös, Och då vaknar man till?
Många kollegor inom räddningstjänsten har varit på liknande sjukvårdslarm och majoriteten har vaknat till så fort de får någonting i munnen, När de är medvetslösa.
Du kan inte ta upp glukos i munnen. Kemiskt är glukosmolekylen för stor och för vattenlöslig. Upptasget sker i övre tunntarmen efter ca 10 minuter.
Glukagon fungerar säkert bra. Har aldrig använt det själv. Känner bara någon enstaka diabetiker som har glukagonspruta i fickan. Kräver att det finns glukos kvar i levern. Effekten borde blir sämre för en diabetiker som tömt sin lever och kört blodsockret i botten.
Det kan vara jättesvårt för anhöriga att få diabetikern att äta eller dricka något sött. Tjurskallig redan från början och med en trög hjärna som inte fungerar rationellt. Säkert ännu svårare för räddningstjänsten eller ambulansvårdare att få något i diabetikern. Men hjärnan är lite av och på och de flesta diabetiker brukar få i sig något de ögonblick hjärnan fungerar igen.
Helgehorse
2020-03-18, 07:50
Du kan inte ta upp glukos i munnen. Kemiskt är glukosmolekylen för stor och för vattenlöslig. Upptasget sker i övre tunntarmen efter ca 10 minuter.
Glukagon fungerar säkert bra. Har aldrig använt det själv. Känner bara någon enstaka diabetiker som har glukagonspruta i fickan. Kräver att det finns glukos kvar i levern. Effekten borde blir sämre för en diabetiker som tömt sin lever och kört blodsockret i botten.
Det kan vara jättesvårt för anhöriga att få diabetikern att äta eller dricka något sött. Tjurskallig redan från början och med en trög hjärna som inte fungerar rationellt. Säkert ännu svårare för räddningstjänsten eller ambulansvårdare att få något i diabetikern. Men hjärnan är lite av och på och de flesta diabetiker brukar få i sig något de ögonblick hjärnan fungerar igen.
Det tas väl upp lite direkt i munnen när saliv blandas ihop med det man stoppar i/eller genom tandköttet?
Kan jag tänka mig, Men typ sirap och fylla hela munnen/honung under tungan verkar funka väldigt ofta. Menar du att de hinner ner till tunntarmen för att sedan tas upp?
Dehär med fotbollspelare som sköljde sina munnar med någon sportdryck, Fick väl i sig glukos utan att svälja något? Och det funkade.
Helgehorse
2020-03-18, 07:54
Är man ensam när det händer finns det ingen "man" som kan stoppa sötsaker i munnen på en.
Givetvis, Men tänker mer på när man skall hjälpa någon och det är minst 1 till utöver personen som har diabetes och är medvetslös.
Anledningen jag frågar om detta är för,
1. Jag är brandman och det är rätt så vanligt att vi får sjukvårdslarm med just diabetiker. Inom våra utbildningar lär vi oss att det i princip bara är att stoppa någonting sött i munnen sedan höjs blodsockret. Men det verkar lite mer komplicerat.
2. Jag är allmänt intresserad av det och tycker detta verkar vara rätt intressant, men svårt att säga sig in i. Verkar inte som lågt blodsocker är så vanligt som man hör, Utan att högt blodsocker är mycket mer vanligt för diabetiker.
Helgehorse
2020-03-18, 07:55
Varför har vissa glukagon också, Tog upp glukagon bara för att en på min arbetsplats, En elev har diabetes och på personalrummet finns en glukagon spruta. Men har aldrig sett någon med det innan.
Varför har vissa glukagon också, Tog upp glukagon bara för att en på min arbetsplats, En elev har diabetes och på personalrummet finns en glukagon spruta. Men har aldrig sett någon med det innan.
Som diabetiker kan man få en sådan om man vill/känner att det behövs. Åtminstone har det vart så tidigare.
Det tas väl upp lite direkt i munnen när saliv blandas ihop med det man stoppar i/eller genom tandköttet?
Kan jag tänka mig, Men typ sirap och fylla hela munnen/honung under tungan verkar funka väldigt ofta. Menar du att de hinner ner till tunntarmen för att sedan tas upp?
Dehär med fotbollspelare som sköljde sina munnar med någon sportdryck, Fick väl i sig glukos utan att svälja något? Och det funkade.
Glukos kommer inte igenom cellerna i tungan. Glukos kommer inte igenom väggarna på kapilärerna heller. Glukos kräver transportörer i cellerna för att kunna absorberas.
Men det finns säkert några nervsignaler i smaklökarna som kan skicka signaler till hjärnan att glukos är på väg. KIng Grub har lagt upp studier på vad som händer med olika idrottare när de får skölja munnen med glukosvatten.
Insulinkoma är nog den varligaste orsaken till ambulansutryckning. Har sjukvården sammarbete med räddningstjänsten då kan de, vad jag vet, i små kommuner, komma ut vid larm. Men vad jag vet ger räddningstjänsten enbart syrgas vid ex. infarkter mm.
Men frågan är att rädda liv. Går det att få in något sött i munnen på diabetikern utan att det rinner över i lungorna så gör det !!! Man behöver inte förstå allt. Bara det fungerar.
Helgehorse
2020-03-18, 20:45
Glukos kommer inte igenom cellerna i tungan. Glukos kommer inte igenom väggarna på kapilärerna heller. Glukos kräver transportörer i cellerna för att kunna absorberas.
Men det finns säkert några nervsignaler i smaklökarna som kan skicka signaler till hjärnan att glukos är på väg. KIng Grub har lagt upp studier på vad som händer med olika idrottare när de får skölja munnen med glukosvatten.
Insulinkoma är nog den varligaste orsaken till ambulansutryckning. Har sjukvården sammarbete med räddningstjänsten då kan de, vad jag vet, i små kommuner, komma ut vid larm. Men vad jag vet ger räddningstjänsten enbart syrgas vid ex. infarkter mm.
Men frågan är att rädda liv. Går det att få in något sött i munnen på diabetikern utan att det rinner över i lungorna så gör det !!! Man behöver inte förstå allt. Bara det fungerar.
Så det måste alltså igenom magsäcken>Tunntarmen för att tas upp? Tack för svaren.
Insulinkoma= diabetikern har tagit för mycket insulin och därav medvetslösa? Borde inte de gå att undvika för dem, De har väl endå fått reda på hur sprutan fungerar?
Räddningstjänst får ej använda syrgas längre, Och man åker väldigt ofta på IVPA(i väntan på ambulans) , Sjukvårdslarm som räddningstjänst. Även i större städer.
Så är det givetvis, Men eftersom jag själv läser mycket här och andra sidor om träning blir man ju genuint nyfiken bara!
2. Verkar inte som lågt blodsocker är så vanligt som man hör, Utan att högt blodsocker är mycket mer vanligt för diabetiker.
Högt blodsocker är det vanligaste tecknet på diabetes.
högt blodsocker är dock ytterst sällan akut farligt. (du hittar aldrig en diabetiker som är medvetslös av högt blodsocker)
Högt blodsocker skadar dock en hel del i kroppen på (väldigt)lång sikt.
lågt blodsocker är däremot akut farligt för en diabetiker.
Och beror på att de tagit/fått för mycket insulin i förhållande till vad de ätit.
Så lösningen är alltid : peta i dom något sött
Det är vanligare än du tror men de flesta diabetiker känner sin kropp och petar snabbt i sig något när de får "känningar"
Många följer också sitt blodsocker ytterst noga kring måltider, just för att inte få högt eller lågt blodsocker. de kan då justera dosen med insulin.
Insulinkoma= diabetikern har tagit för mycket insulin och därav medvetslösa? Borde inte de gå att undvika för dem, De har väl endå fått reda på hur sprutan fungerar?
Hur blodsockret påverkas:
1. vad man ätit,
2.vilken mängd
3.vad för sorts kolhydrat
4. stressnivå
5. sömn
6. hur mycket du rört på dig
7. många andra saker
Så nej det är inte alltid lätt att veta exakt hur mycket insulin de ska ta.
Sprutan är lätt att lära sig hur den fungerar, men exakt dos insulin beror på så många andra faktorer
Helgehorse
2020-03-23, 10:34
Högt blodsocker är det vanligaste tecknet på diabetes.
högt blodsocker är dock ytterst sällan akut farligt. (du hittar aldrig en diabetiker som är medvetslös av högt blodsocker)
Högt blodsocker skadar dock en hel del i kroppen på (väldigt)lång sikt.
lågt blodsocker är däremot akut farligt för en diabetiker.
Och beror på att de tagit/fått för mycket insulin i förhållande till vad de ätit.
Så lösningen är alltid : peta i dom något sött
Det är vanligare än du tror men de flesta diabetiker känner sin kropp och petar snabbt i sig något när de får "känningar"
Många följer också sitt blodsocker ytterst noga kring måltider, just för att inte få högt eller lågt blodsocker. de kan då justera dosen med insulin.
Hur blodsockret påverkas:
1. vad man ätit,
2.vilken mängd
3.vad för sorts kolhydrat
4. stressnivå
5. sömn
6. hur mycket du rört på dig
7. många andra saker
Så nej det är inte alltid lätt att veta exakt hur mycket insulin de ska ta.
Sprutan är lätt att lära sig hur den fungerar, men exakt dos insulin beror på så många andra faktorer
Intressant, Tack!
Intressant, Tack!
har stött på en del diabetiker som varit på väg att svimma på mitt jobb (gym)
Oftast har det handlat om att de tränat för hårt i förhållande till vad de ätit.
https://www.diabeteshandboken.se/inneh%C3%A5ll/bilaga-tr%C3%A4ning,-insulin-och-kolhydrater-13754509.
Helgehorse
2020-03-24, 08:48
har stött på en del diabetiker som varit på väg att svimma på mitt jobb (gym)
Oftast har det handlat om att de tränat för hårt i förhållande till vad de ätit.
https://www.diabeteshandboken.se/inneh%C3%A5ll/bilaga-tr%C3%A4ning,-insulin-och-kolhydrater-13754509.
Det var ju lite udda, Men på länken står det att blodsockret stiger efter ett hårt träningspass. Jag trodde man som diabetiker alltid(typ 90%+) fick lägre blodsocker, av ansträngning? Men det blir alltså för högt ?
Borde inte mer insulin isådanafall göra så det planar ut sig, Om nu blodsockret höjs så mycket av träning.
Det var ju lite udda, Men på länken står det att blodsockret stiger efter ett hårt träningspass. Jag trodde man som diabetiker alltid(typ 90%+) fick lägre blodsocker, av ansträngning? Men det blir alltså för högt ?
Borde inte mer insulin isådanafall göra så det planar ut sig, Om nu blodsockret höjs så mycket av träning.
poängen med texten är att visa att det hela är tämligen komplext.
Så oavsett
Är du osäker varför en diabetiker är groggy så är lösningen alltid ändå att trycka i dom snabba kolhydrater eftersom man kan dö akut av lågt blodsocker men inte av högt. (och ring sjukvården, självklart)
ge aldrig insulin.
Min erfarenhet (har typ 1 diabetes) är att blodglukoset brukar gå upp kraftigt om man inte tar lite insulin innan styrketräning. Inte alls lika mycket vid konditionsträning, vid konditionsträning är det istället väldigt lätt att få lågt blodglukos om man skulle ta lite insulin.
Blodglukoset brukar även gå ner väldigt snabbt om man t.ex går en promenad när man nyligen har tagit insulin.
En måltid kan kräva bra mycket lägre dos då.
Helgehorse
2020-03-25, 08:19
poängen med texten är att visa att det hela är tämligen komplext.
Så oavsett
Är du osäker varför en diabetiker är groggy så är lösningen alltid ändå att trycka i dom snabba kolhydrater eftersom man kan dö akut av lågt blodsocker men inte av högt. (och ring sjukvården, självklart)
ge aldrig insulin.
Yes exakt.
Inte insulin, Men glucagon om det finns tillgängligt.
Tack för svaren
Helgehorse
2020-03-25, 08:20
Min erfarenhet (har typ 1 diabetes) är att blodglukoset brukar gå upp kraftigt om man inte tar lite insulin innan styrketräning. Inte alls lika mycket vid konditionsträning, vid konditionsträning är det istället väldigt lätt att få lågt blodglukos om man skulle ta lite insulin.
Blodglukoset brukar även gå ner väldigt snabbt om man t.ex går en promenad när man nyligen har tagit insulin.
En måltid kan kräva bra mycket lägre dos då.
Okej, Tack för din input!
Kör du med en automatisk insulin pump eller använder du sprutor ?
Yes exakt.
Inte insulin, Men glucagon om det finns tillgängligt.
Tack för svaren
Ring 112 först, om personen har en blodsockermätare så kan man försöka få ett blodsocker så man vet att det inte är något annat som orsakat medvetslösheten. Är dessutom jättebra för ambulansen att tidigt veta vad vi har för glukosvärde innan ankomst.
Om personen är vaken och hyggligt redig kan man testa med lite söt dryck, dextrosol eller liknande. Är personen så groggy eller medvetslös så ska man aldrig försöka stoppa i grejer i munnen, om du får ner saker i luftvägarna så riskerar man att skapa ett ännu större, potentiellt snabbt dödligt tillstånd.
På en medvetslös person med hypoglykemi sprutar vi (ambulans) i första hand glukos intravenöst, i nödfall intraosseöst och använder glucagon endast om vi inte lyckas få en intravenös eller intraosseös infart.
Alla som fått glucagon ska till sjukhus. Jag har faktiskt under rätt många år på ambulansen aldrig behövt använda glucagon och aldrig träffat på nån patient som har detta hemma, men vi har i vår region alltså glucagon i vår läkemedelsväska. Då är detta ändå uppdrag som vi åker på relativt ofta.
Bara ett förtydligande, några droppar sirap eller liknande lär knappast orsaka ett luftvägsstopp men man ska vara ytterst försiktig med luftvägarna, om nåt trillar ner och fastnar så sitter vi alla, inte minst patienten, rejält i skiten.
Bara ett förtydligande, några droppar sirap eller liknande lär knappast orsaka ett luftvägsstopp men man ska vara ytterst försiktig med luftvägarna, om nåt trillar ner och fastnar så sitter vi alla, inte minst patienten, rejält i skiten.
Fick tipset av sjuksköterska när jag fick diabetes för drygt 19 år sedan att honung innanför läpparna eller kinderna kan vara en bra idé om personen inte är kontaktbar.
För ungefär 15år sedan vaknade jag upp i ambulansen. Det var inte en träningsrelaterad händelse, utan hade käkat strax innan jag lade mig och tagit för mycket insulin. Inte särskilt kul, men man får vara glad och tacksam för att sjukvården kunde komma till undsättning.
Styrketräning leder i regel till förhöjt blodsocker. Brukar alltid behöva ta ett par enheter insulin efter gymmet. Konditionsträning däremot är tvärtom, då sjunker det rejält. Efter ca 20 minuters löpning brukar blodsockret sjunka rejält för min del, och då måste jag käka kolhydrater för att kunna forsätta passet. Alternativt käka 20-50g kolhydrater innan passet beroende på hur länge passet ska pågå.
Med diabetes krävs en hel del pusslande för att vardag och träning och vardag ska kunna fungera. Sen hade man önskat att det var lika lätt som det låter i teorin och i alla böcker :)
langsteustace
2020-05-09, 08:07
"Folk har högt blodsocker för att levern släpper ut för mycket glukos"
Gudiol skriver ju att diabetes handlar om att levern inte slutar släppa ut glukos,
Undrar hur de funkar med lågt blodsocker? Får inte personer med diabetes ofta lägre blodsocker och därför tuppar de av om de inte ätit på ett bra tag?
Lärt mig inom min utbildning(räddningstjänst) att Showbox (https://showbox.bio/) jiofi.local.html (https://jfi.uno/jiofilocalhtml) tplinklogin (https://adminlogin.co/tplinklogin/) man skall ge personer med diabetes något sött(socker/honung) eller liknande när de börjar få lågt blodsocker och håller på att svimma. Vad gör detta söta i deras kroppar då?
Är det inte för lågt blodsocker, utan att de har för högt? Eller varför tuppar dem av, Och gör detta söta så att kroppen producerar mer insulin och håller inne glukoset ifrån levern t ex?
Frisätter fett insulin med? Om man endast skulle äta en fettrik måltid, med 0 kolhydrater(teoretiskt bara, säg man dricker 1 dl rapsolja)
Hur lagrar kroppen in fett/glukos utan insulin i cellerna?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.