Visa fullständig version : Hur hade du tagit dig an 10k calorie challange?
PKtarzan
2020-02-14, 16:40
Detta är ju en challenge som varenda youtuber numera tycks ha försökt sig på. Så min fråga till dig är hur hade du attackerat denna utmaning? Ponera att du har 24h på dig! Du får heller inte dricka kalorierna i form av t ex mjölk,läsk,öl etc...Vi gör det ännu lite svårare. Du får heller inte blanda ihop shakes och dricka "smoothies" fyllda med glass och nötsmör tex. Alla kalorier måste ätas i fast form kan vi säga. Hur hade du lagt upp dagen? Tränat? Vad för typ av föda hade konusmerats? Tror du att du hade klarat det?
BONUSFRÅGA: Langa gärna något gött filmtips på någon gammal/ny komedi eller feelgood-film att se på ikv! Ingen tösa att fira alla hjärtans dag med hahah! PS: Måste kunna streamas på Netflix eller cmore
Diomedea exulans
2020-02-14, 16:46
Vad trist att skölja ner allt med vatten och lightdrycker.
Men jag hade nog börjat dagen med en enorm skål sockriga flingor med mjölk, dragit ett enormt helkroppspass på morgonen, och konditionstränat och promenerat då och då under resten av dagen. Matmässigt hade jag helt enkelt vräkt i mig allt jag kan komma på som mättar dåligt och innehåller mycket kalorier. Chips, godis, kakor, mackor, osv.
Rätt säker på att jag hade klarat det.
sumialic
2020-02-14, 16:51
Låter som en ganska simpel challenge.
Kladdkaka till frukost
Äppelkaka till lunch
Cheesecake till middag
Pannacotta till kvällsmat
Såg Ali G indahouse häromdagen så passar på att tipsa om den. Gammal goding det :)
Mass-Tech
2020-02-14, 17:49
Gjorde en för två år sedan.
Pannkakor, äggröra med bacon och 4 skivor rostat bröd
1902 kcal
Pepperoni pizza
2252 kcal
1 B&J, 5 kakor
1635 kcal
3 Chessburgers med bacon och jalapenos
3143 kcal
1 pringles, 1 chokladkaka
2095 kcal
Total kcal: 11027
Vikt ökning på 1 dag: 4,5kg (95>>99.5)
Diomedea exulans
2020-02-14, 17:54
Gjorde en för två år sedan.
Pannkakor, äggröra med bacon och 4 skivor rostat bröd
1902 kcal
Pepperoni pizza
2252 kcal
1 B&J, 5 kakor
1635 kcal
3 Chessburgers med bacon och jalapenos
3143 kcal
1 pringles, 1 chokladkaka
2095 kcal
Total kcal: 11027
Vikt ökning på 1 dag: 4,5kg (95>>99.5)
Bra tryck dagen efter?
Mass-Tech
2020-02-14, 18:01
Bra tryck dagen efter?
Märkte nog ingen större skillnad. Förutom på toan.
Animalisk
2020-02-14, 20:02
1.7 kg Olw salta jordnötter, 10200 kcal. Ingen träning men massa soffliggande och tv tittande.
Rikard Jansson
2020-02-14, 20:04
Varför räknas inte mjölk? Lame.
Hade hursomhelst kunnat trycka 10 k i en sittning om det är ris och korvstroganoff.
Jag är, till skillnad från många andra på brädan, sämst på att äta mycket. Tanken har slagit mig hur jag skulle ta mig an utmaningen 10k challenge. Hade det varit pengar på spel hade jag gett det ett försök.
Jag tror att jag hade varierat typen av mat sett över dagen. Söta bakverk, salta rätter och varva det med mackor med mycket smör. Hade jag bara ätit "mat" hade jag blivit mätt på smak.
Dagen innan hade jag definitivt gjort ett uttömmande konditionspass och ätit massa volymrik mat.
Men, jag är mycket skeptisk till att jag hade klarat det utan att spy. Misslyckas man om man kastar upp under tiden?
TheDoctor
2020-02-14, 22:45
Om det är under ett dygn så är det inte särskilt svårt. Chips med creme fraiche som dip och Ben and Jerry's peanut butter cup är 2500-3000 kcal. Hade kunnat äta det4 gånger på en dag utan problem. Hade dock hatat mig själv efter åt.
Inget lika fantastiskt som utmaningar där ens tidigare ätstörda beteende äntligen lönar sig!
vicarious
2020-02-15, 00:36
Jag gjorde 10k challenge för några år sedan. Försökte att inte äta massa skit utan mer "vanlig mat". Det var kämpigt.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7849138&postcount=101
KoloKille
2020-02-15, 08:23
Det är väl knappast svårt att trycka pommes med en liter bearnaise till frukost, lunch och middag?
skyffelmördarn
2020-02-15, 09:16
Jag gjorde 10k challenge för några år sedan. Försökte att inte äta massa skit utan mer "vanlig mat". Det var kämpigt.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7849138&postcount=101
Förvånad över att du bara åt 160 g glass
Julafton borde ju många av oss närma sig 10k, med julbord och tillhörande godis spritt över hela dagen.
Förvånad över att du bara åt 160 g glass
Julafton borde ju många av oss närma sig 10k, med julbord och tillhörande godis spritt över hela dagen.
Är inte grejen med julafton att man "sparar" sig under hela dagen, i tron om att man ska bomba i sig jansons tills man dör. När väl det är dags för den sista måltiden, så äter jag vanligen 2-3 tallrikar mat och sen struntar i risgrynsgröten för jag flämtar i soffan stirrandes upp i taket:d Högt räknat kommer jag upp i 5000 kcal på julafton.
Jag förstår inte hur ni kan äta så mycket till lunch, och sen äta lika mycket bara några timmar senare? Volymen måste ju bli en fråga för magsäckens kapacitet till slut?
TheDoctor
2020-02-15, 11:48
Är inte grejen med julafton att man "sparar" sig under hela dagen, i tron om att man ska bomba i sig jansons tills man dör. När väl det är dags för den sista måltiden, så äter jag vanligen 2-3 tallrikar mat och sen struntar i risgrynsgröten för jag flämtar i soffan stirrandes upp i taket:d Högt räknat kommer jag upp i 5000 kcal på julafton.
Jag förstår inte hur ni kan äta så mycket till lunch, och sen äta lika mycket bara några timmar senare? Volymen måste ju bli en fråga för magsäckens kapacitet till slut?
Jag äter ca 2kg mat på en dag. Och det är inte svårt. Jag måste hålla igen för att inte bli fet. Så äter mycket Broccoli, brysselkål, blomkål, rödbetor och frukt för att bli mätt med så lite kcal som möjligt.
Vi är alla olika. Jag närmande mig förmodligen 5k kcal redan efter lunch. :D
Har inte lätt för att äta mig fet då jag sällan verkligen är hungrig. Däremot gillar jag mat, så det är inga problem att äta enbart för att det är gott.
Nu ägnade jag mig inte åt några dumheter som att spara sig utan jag åt på under hela dagen!
Langster
2020-02-16, 10:20
Pizza och choklad. Lätt gjort. Har nog legat på över 10k många dagar i mitt liv då jag inte ens försökt.
Vi är alla olika. Jag närmande mig förmodligen 5k kcal redan efter lunch. :D
Har inte lätt för att äta mig fet då jag sällan verkligen är hungrig. Däremot gillar jag mat, så det är inga problem att äta enbart för att det är gott.
Nu ägnade jag mig inte åt några dumheter som att spara sig utan jag åt på under hela dagen!
Samma för mig! Kan enkelt äta på som en svulten om det är gott, men sen äter jag inte på längre än jag brukar och tränar som en idiot för jag har så mycket energi, så det jämnar ändå ut sig.
Tricket är kanske att inte spara sig under dagen. Gå runt och småäta och hålla aptiten lite retad hela tiden. Å andra sidan brukar jag bli illamående av småätande, så det sket sig där med*spy*
Ska testa framåt påsk kanske, då det är familjebestyr och finns sill, janson, lax och godis i ansenliga kvantiteter.
Samma för mig! Kan enkelt äta på som en svulten om det är gott, men sen äter jag inte på längre än jag brukar och tränar som en idiot för jag har så mycket energi, så det jämnar ändå ut sig.
Tricket är kanske att inte spara sig under dagen. Gå runt och småäta och hålla aptiten lite retad hela tiden. Å andra sidan brukar jag bli illamående av småätande, så det sket sig där med*spy*
Ska testa framåt påsk kanske, då det är familjebestyr och finns sill, janson, lax och godis i ansenliga kvantiteter.
Det tricket fungerar bäst för mig. Speciellt när jag varvar mellan salt och sedan sött. Kan också bli illamående av vissa saker, t.ex. choklad (:(). Men ibland får man ta sig i kragen och sluta gnälla så jävla dant. :D
EnergiÖverskott
2020-02-17, 08:15
10.000 Kcal är inte ens en utmaning för mig. Visst, att äta det från vettig "helt" mat hade blivit en saftig jävla utmaning, men pratar vi äta vad som helst hade det vart busenkelt.
Någon limpa á 1 Kilo (typ rostbröd) med rejält av Nutella, leverpastej och andra pålägg som smör, ost osv så hade jag tagit 5000-6000 Kcal redan där.
Sedan något kilo plockgodis från hemmakväll samt ett rör pringles, dip och några styckbitar á dubbelnougat etc.
Känns som att det blir sjukt lätt att komma närmare 15000 Kcal utan någon större ansträngning, men hade någon sagt att det handlar om kvarg, kyckling och broccoli för 10000 Kcal, då jävlar hade jag fått kämpa och därtill haft svårt att klara det, då det helt enkelt inte är gott nog.
Finns väl en anledning till varför den mesta ohälsa är sammankopplad med överkonsumtion av ren skit och inte av typisk "bra" mat. :D
Frågan blir ju helt värdelös om man inte ska räkna flytande kalorier. Var drar man gränsen? Får man äta flingor med mjölk? Fil med mjölk? Kan jag göra chokladpudding med mjölk? Helt meningslösa förutsättningar.
Diomedea exulans
2020-02-17, 09:42
Frågan blir ju helt värdelös om man inte ska räkna flytande kalorier. Var drar man gränsen? Får man äta flingor med mjölk? Fil med mjölk? Kan jag göra chokladpudding med mjölk? Helt meningslösa förutsättningar.
+1. Det är inte som att det inte är en utmaning att dricka jättemycket kalorier heller.
skyffelmördarn
2020-02-17, 14:44
Flingor med mjölk i en 10k challenge så räknar du bara vad som står på flingpaketet, alltså inte mjölkpaketet.
Skulle hursomhelst börjat dagen med en normalstor påse nachos med salsa och guaccamole till = strax under 2000 kcal. Därefter chips och dip också ca 2 000 kcal. Skulle nog övergå till chokladbaserat godis för ytterligare några tusen kalorier. Och sedan äta lite rent sockrigt godis för att få variation från allt det feta.
Pannkakor eller våfflor med sirap skulle jag också klämma in, om nu sirap är tillåtet (är ju flytande...).
Behövs det så skulle jag trycka i mig munkar och dylikt från icas bake-off avdelning som avslutning.
Lafayette
2020-02-17, 17:12
zkr0xeFT4nk
Sålänge man slipper använda sig utav gaffel är det nog nemas problemas & det rör sig om god mat. Typ wienerbröd. Använder man bestick blir man mättare snabbare/äter långsammare. Går åt massa värdefull hjärnenergi till att hantera gaffeln som hade kunnat användas till att föra in saker i munnen med handflatorna/flytta ansiktet närmare maten. Skyffla på! \o/
1000 kcal på Max och sen en DIY https://youtu.be/XDiGD5o7ZDQ á 9000 kcal.
Bara druckit vatten dagen före.
6.00 Morgonpromenad och gym.
8.00 Frukost: fläskpannkaka med lingonsylt och fet mjölk tills jag är proppmätt. Sen 2 liter gammaldags vaniljglass till efterrätt.
9.00 till 12.00 paltkoma
12.00 Långpromenad.
14.00 Panerad smörstekt strömming med potatismos. Svensk ostkaka med vispgrädde och hjortonsylt till efterrätt. Eventuellt lite Ris ā la Malta också om det får plats.
Resten av dagen: Choklad och plockgodis.
Diomedea exulans
2020-02-17, 22:47
Inget gymmande, Klein?
bjorkster
2020-02-19, 21:16
Hade nog spytt eller däckat innan jag fått i mig 10k. Ens med alkoholhaltig dryck som hjälp.
Hade nog spytt eller däckat innan jag fått i mig 10k. Ens med alkoholhaltig dryck som hjälp.
Samma här, fan helt obegripligt hur man äta så mycket!
skattefusk
2020-02-19, 22:02
10k calorie = 10kcal?
Diomedea exulans
2020-02-19, 22:02
10k calorie = 10kcal?
Hade ätit fem vindruvor.
KoloKille
2020-02-19, 22:09
Frukost: 1kg pommes 250g bea
Lunch: 1kg pommes 400g vitlökssmör
Middag: 1kg pommes 300g aioli
Snacks: Chips 1-2 påsar
Chili cheese 500g
Typ 15 000 kcal eller mer
Skulle kunna äta det en vanlig dag i stort sett
Brofessorn
2020-02-19, 22:20
Jag har faktiskt funderat på den här tråden ett par dagar nu. Om jag bara hade slappnat av en vanlig dag och ätit mig mätt 3-4 måltider hade jag, på riktigt, landat på 10 000 kcal. Många härinne väljer godis, bröd och andra tomma kolhydrater, men jag hade utnyttjat chansen att få äta mat och satsat på:
- Entrecotes, medium rare-stekta
- Potatisklyftor
(Ät tills 3500 kcal har uppnåtts)
Sedan en kebabpizza med extra mycket fläskkarrekebab och pommes frites.
(2000 ytterligare kcal)
2 st. Bacon King menyer på Burger King. med dip och cheese fries
(ca. 2500 kcal till)
Sedan en påse OLW-chips och 5 st. Billys Pan Pizza.
(ca 2500 kcal till)
Då ligger jag nog på 10000 kcal. Men nu är jag en som siktar högt, och hade satsat på 20000 kcal istället. Har en hink med jordnötssmör i skafferiet som totalt innehåller 13000 kcal och inte ser så överdrivet stor ut. Hade försökt mig på den under kvällen, hade kanske blandat det med salt och sirap för att göra mer lättätligt.
vicarious
2020-02-19, 22:31
Det är lätt att sitta och fantisera om vad man skulle äta och hur enkelt det skulle vara. Testa gärna och återkom. När man är 1/2 eller 2/3 in är det inte säkert man är lika sugen på att fortsätta trycka i sig :p
Brofessorn
2020-02-19, 22:40
Det är lätt att sitta och fantisera om vad man skulle äta och hur enkelt det skulle vara. Testa gärna och återkom. När man är 1/2 eller 2/3 in är det inte säkert man är lika sugen på att fortsätta trycka i sig :p
Du verkar ha försökt hålla fettet lågt? Tror du det gjorde utmaningen svårare/lättare?
vicarious
2020-02-20, 09:49
Du verkar ha försökt hålla fettet lågt? Tror du det gjorde utmaningen svårare/lättare?
Definitivt svårare. Det var tänkt som en slags 'refeed' där jag försökte maximera glykogeninlagring.
Visst blir det lättare att komma upp i mycket energi med fet mat, men det ger även mättnad och personligen hade det nog gett en lite "illamående" känsla att trycka flottiga livsmedel en hel dag. Som sagt, prova gärna :)
StarkaUlf
2020-02-20, 10:21
Jag blev väldigt sugen att testa nästa helg :) ska fundera på det!
Jag blev väldigt sugen att testa nästa helg :) ska fundera på det!Samma här. Tanken på att äta massor lockar. Fem mål på 2000 kalorier på en dag kan väl inte vara så svårt?
Har nog varit uppe där någonstans dom dagarna som jag har laddat inför SL-tävlingar. Sushi är ett smidigt sätt att få ett jäkla tryck inför nästa dag.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
10 Delicato Mazariner = 2750 Kcal
12 Delicato chokladboll = 2880 Kcal
13 Delicato punchrulle = 2340 Kcal
1kg Vaniljklass Sia = 2100 Kcal
//10070kcal
alternativ 2:
https://www.arla.se/recept/smorgastarta-med-rakor-och-lax/?fbclid=IwAR3T9i5ypZHb5Pf86ohhe0YW5iZC5QIsYh5Ji8Oj a8hxKvMR0GgEm93EfDY
2st sådana uppdelat över dagen och godis på kvällen :naughty:
StarkaUlf
2020-02-20, 10:45
Samma här. Tanken på att äta massor lockar. Fem mål på 2000 kalorier på en dag kan väl inte vara så svårt?
Har nog varit uppe där någonstans dom dagarna som jag har laddat inför SL-tävlingar. Sushi är ett smidigt sätt att få ett jäkla tryck inför nästa dag.
Haha, exakt! Det låter enkelt :D Fast jag tror jag skulle få kämpa ändå. För något år sedan hade jag nog inte tvekat på mig själv, men nu så..
Jäklar. Kanske man ska äta sushi då bara för att (äter det aldrig annars).
//10070kcal
Haha fy fan. Jag gillar fika/godis/glass, men det där skulle nog bli alldeles för mycket socker :D
Smörgåstårta däremot!
Idag hade varit en optimal dag att testa på. Jobbar min första nattvakt. Då vaknar jag vid 06 och sen går jag och lägger mig vid 08 imorgon. Då har jag verkligen 24 timmar på mig. Har ett ganska aktivt jobb också så att man blir hungrig på nätterna också. Hmm tål att tänkas på.
Haha, exakt! Det låter enkelt :D Fast jag tror jag skulle få kämpa ändå. För något år sedan hade jag nog inte tvekat på mig själv, men nu så..
Jäklar. Kanske man ska äta sushi då bara för att (äter det aldrig annars).
Haha fy fan. Jag gillar fika/godis/glass, men det där skulle nog bli alldeles för mycket socker :D
Smörgåstårta däremot!
Inga problem med fikat *drool* 10 chokladbollar går ju ner som bara hejsan.. Jag funderar på om jag kunde få i mig allt detdär + vanlig mat :laugh:
//10070kcal
Det ser inte så mycket ut egentligen. Men jag tror fortfarande jag hade spytt innan det var dags för punschrullarna. Byt ut punschrullen mot en pizza och vaniljglassen mot någon halvsalt efterrätt, typ snickerskaka, så kanske det hade gått. Jag tror verkligen att bryta smaker och få lite nytt "stimuli" gör att man kan pressa mer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.