handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om SAS nya reklam?

KoloKille
2020-02-12, 07:52
KDHQ1afuFk0

Själv tycker jag att den är fräsig och ligger rätt i tiden. Vad tycker ni?

Lentils
2020-02-12, 08:02
Tycker du är ett löjligt troll som hela brädan skulle göra bäst i att ignorera.

Kaalle
2020-02-12, 08:03
KDHQ1afuFk0

Själv tycker jag att den är fräsig och ligger rätt i tiden. Vad tycker ni?

Ja väldigt oväntat och kreativt tema, man tar ut svängarna ordentligt. Upplyftande och väldigt bra tycker jag! Fy bubblan för dalahästar och skagenröra och midsommarstång och dylikt.

ChuckTesta
2020-02-12, 08:05
Full av SJW

svenbanan
2020-02-12, 08:07
tycker du är ett löjligt troll som hela brädan skulle göra bäst i att ignorera.
+1

Sasquatch
2020-02-12, 08:07
Jamen vi är fortfarande de enda som äter spaghetti med ketchup. Och den svenska kebabpizzan är rätt unik, den tyska varianten är helt annorlunda.

Bra reklam annars, det stämmer förstås att Skandinavien alltid har präglats av öppenhet och vilja att ta fritt från andra kulturer. Redan de gamla vikingarna stal ju förstås med sig så mycket de kunde både av kultur och kvinnor från andra länder och det var en bra sak.

KoloKille
2020-02-12, 08:10
Jamen vi är fortfarande de enda som äter spaghetti med ketchup. Och den svenska kebabpizzan är rätt unik, den tyska varianten är helt annorlunda.

Bra reklam annars, det stämmer förstås att Skandinavien alltid har präglats av öppenhet och vilja att ta fritt från andra kulturer. Redan de gamla vikingarna stal ju förstås med sig så mycket de kunde både av kultur och kvinnor från andra länder och det var en bra sak.

Du har rätt, och faktum är att jag lärde mig mycket genom reklamen som jag inte fick höra under historielektionerna i skolan. Vem kunde ana att smörrebröd inte är danskt? Inte jag i alla fall!

Lafayette
2020-02-12, 08:19

+2

Klein
2020-02-12, 10:12
Betyg 3/5. Det saknas information om hur invandringen byggde de skandinaviska länderna. Man får intrycket att skandinaver bara rest runt och kopierat uppfinningar från andra delar av världen. Men det är fel. Hade det inte varit för invandringen så hade skandinaverna fortfarande levt i ett barbariskt tillstånd utan färdmedel med tur och retur resor begränsade till latringropen. Det där klargjorde vår kanske största statsman genom tiderna Fredrik Reinfeldt för många år sedan. Snacka om att vara före sin tid.

Klein
2020-02-12, 10:17
https://i.imgflip.com/3oy4cp.jpg

Brofessorn
2020-02-12, 10:19
Jag blir lite glad av det. Adidasriddarna som berikar Sverige idag tycker mer illa om reklamens SJW-skapare än gemene svensk. Får hoppas att de, när de försöker ta över landet, går någonting åt saken på ett vis originalsvenskarna inte vågade. Till exempel, sätta dem i burka och uppmana dem att enbart prata vid begäran.

Wain
2020-02-12, 11:04
We wuz vikangz!

Ladugårdsdörr
2020-02-12, 11:09
Ganska intressant att SAS nu hävdar att reklamfilmen är utsatt för "en koordinerad attack". Nej korkskallar, ni är helt ur fas, sket i det blå skåpet och missade målet grovt.

Akerhage
2020-02-12, 11:22

+3

Rikard Jansson
2020-02-12, 11:25
300% cringe och klarar inte ens av att kolla på hela. Men parodierna lär bli roliga iallafall.

Diomedea exulans
2020-02-12, 11:29
Utan att kolla på videon vågar jag gissa att den är PK och gjord av SJW-folk och handlar om hur det inte finns något typiskt svenskt utan att allt är taget utifrån, och att hela nazist-maffian på Kolo kommer ragea om det i fem sidor.

KoloKille
2020-02-12, 11:30
Tycker du är ett löjligt troll som hela brädan skulle göra bäst i att ignorera.

+1

+2

+3

Känner ni er stolta när ni sysslar med internetmobbing?

Klein
2020-02-12, 11:34
Något SAS glömde nämna i reklamen är att de har kohandlat till sig flygplanstekniken i utbyte mot gummiflottar och vikinghjälmar av plast modellerade efter ett importerat original.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/85078815_10156861599426245_5954923120262381568_n.p ng?_nc_cat=109&_nc_eui2=AeFuoGMtwfZihBpC6uF1gLNulw-P4a5UTEC-2NlBK3ucJjCrKvui3f4K-WrCpuCK0uAgnxjRG-T3Oa7_6FKNiTCO5jpQuFE3Zg6Wl0PBtGybuQ&_nc_ohc=4m2zjYijopEAX-7WCy3&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=2d2d2e7dbd6fdbe6ed20cda0592baa0b&oe=5F032FA0

SAS - Scandinavian Airplane Swindlers

KoloKille
2020-02-12, 11:37
Kan det vara så att SAS tagit inspiration från Zambias rymdprogram?

7TI9ixb-a5M

svenbanan
2020-02-12, 11:37

Känner du dig stolt över att ljuga på internet och försöka skrämma upp folk med en massa skrämselpropaganda om grejer du inte har nån koll på?

Själv har jag inga problem med att såna som du tycker jag är en nätmobbare.

KoloKille
2020-02-12, 11:40
Känner du dig stolt över att ljuga på internet och försöka skrämma upp folk med en massa skrämselpropaganda om grejer du inte har nån koll på?

Själv har jag inga problem med att såna som du tycker jag är en nätmobbare.

Nej, jag förstår av att du njuter av att trycka ner andra. Men jag förlåter dina övertramp och vänder andra kinden till i sann kristen anda, och jag kommer att be för dig och att Gud inte dömer din själ för hårt när den dagen kommer.

Akerhage
2020-02-12, 11:42
Nej, jag förstår av att du njuter av att trycka ner andra. Men jag förlåter dina övertramp och vänder andra kinden till i sann kristen anda, och jag kommer att be för dig och att Gud inte dömer din själ för hårt när den dagen kommer.

kan du be för mig med?! :devil:

TomasB
2020-02-12, 11:52

Men att skrämma upp folk som satan är i linje med gudomlig ödmjukhet och hänsynsfullhet? *facepalm*

Ontopic: Jag har svårt att förstå den. Och jag jobbar med reklam. Jag stör mig inte så mycket på att de tycker att allt är lånat, tro fan det. Det gäller de flesta länder som inte bara består av ursprungsbefolkning. Det jag inte förstår är vad de vill förmedla.

KoloKille
2020-02-12, 11:56
Men att skrämma upp folk som satan är i linje med gudomlig ödmjukhet och hänsynsfullhet? *facepalm*

Ontopic: Jag har svårt att förstå den. Och jag jobbar med reklam. Jag stör mig inte så mycket på att de tycker att allt är lånat, tro fan det. Det gäller de flesta länder som inte bara består av ursprungsbefolkning. Det jag inte förstår är vad de vill förmedla.

Faktum är att allt är lånat, därför existerar ingenting. Det enda som inte är lånat är den första uppfinningen av varje föremål. Typ första gubben som uppfann hjulet. Sedan dess existerar inte hjulet eftersom någon kopierade det.

Det är jobbigt när saker man använder varje dag egentligen inte existerar.

Drfg
2020-02-12, 12:02

Att man lär sig saker och får nya intryck/perpektiv av att resa?

Förstår inte uppståndelsen, en helt vanlig reklamfilm.

KoloKille
2020-02-12, 12:06

Jag håller med! Jag tycker vi borde göra samma sak med andra folkgrupper också.

Samer: Inget samiskt existerar. De kopierade faktiskt vår religion, vårt språk, började bygga hus som inte var gjorda av pinnar m.m.

Afrikaner: Inget afrikanskt existerar. De kopierade vår användning av kläder, skor, hyddor som inte är byggda av lera m.m.

Judar: Inget judiskt existerar. De fick sitt land av Storbritannien.

I korthet existerar ingenting.

Drfg
2020-02-12, 12:10
Jag håller med! Jag tycker vi borde göra samma sak med andra folkgrupper också.

Samer: Inget samiskt existerar. De kopierade faktiskt vår religion, vårt språk, började bygga hus som inte var gjorda av pinnar m.m.

Afrikaner: Inget afrikanskt existerar. De kopierade vår användning av kläder, skor, hyddor som inte är byggda av lera m.m.

Judar: Inget judiskt existerar. De fick sitt land av Storbritannien.

I korthet existerar ingenting.

Det existerar men har tagit inspiration från annat, inte särskillt förvånande.

trädgårdsmöbel
2020-02-12, 12:19
Den Kalergiska (mar)drömmen om ett nytt Europa.

spas
2020-02-12, 12:44

Ja, det är lite av den röda tråden i flertalet religioner.

PureWhey
2020-02-12, 12:47
Kommer inte kolla, kunde inte bry mig mindre.

BelowAverage
2020-02-12, 12:51
Kommer välja andra alternativ än SAS. Röstar medvetet med plånboken, stöttar inte uttalade SJW. Netflix borta med, känns skönt. De som uppskattar att få politiska budskap slängda på sig kan stötta och må väl i det, jag föredrar neutrala företag.

40plus
2020-02-12, 13:03
Jag tappar all respekt för företag som självförnedrar sig så här mycket. Detta är ingen "vi är alla människor" video, som jag kan sympatisera med, utan här har man slått knut på sig själv genom att å det grövsta propagera för att det inte finns något traditionellt alls i norden.

Jag menar det är som om New York skulle snacka skit om sin skyline för att dom minsann varken uppfann betongen eller stålbalkar, eller ens hade den första skyskrapan.

Filmen är ett sånt uppenbart debattinlägg i "för vs emot invandring" att det blir pinsamt. SAS som varumärke har rasat i mina ögon, och i många andras när man hör reaktioner om det.

Grazzafukkinrazzi
2020-02-12, 13:11
Stark berättelse som väcker många tankar. Modigt att de vågar ta ställning och markera. Sveriges framgångssaga behöver att fler stora företag tar plats på detta sätt. Mäktigt.

TomasB
2020-02-12, 13:44
Faktum är att allt är lånat, därför existerar ingenting. Det enda som inte är lånat är den första uppfinningen av varje föremål. Typ första gubben som uppfann hjulet. Sedan dess existerar inte hjulet eftersom någon kopierade det.

Det är jobbigt när saker man använder varje dag egentligen inte existerar.

Så socialt överförda levnadsmönster existerar inte för att delarna de är uppbyggda på inte skapades av personen eller personer i landet de lever i? Rimligt.

Jag har så svårt för att ta dig på allvar. Känns som allt du skriver är konstanta självmål.

Precis, hela poängen (för mig) med att resa är just att ta del av andra kulturer, annan mat och få nya perspektiv. Men det har knappast grunden i att allt jag lärt mig eventuellt har sitt ursprung någon annanstans.

Inte fan dissikerar jag annan kultur på det sättet:

"Pasta är ju inte Italienskt, det kommer från kina"
"Vaddå espresso? Kaffe odlas ju inte i Europa?"
"Vin kommer inte ens från Europa, vem fan bryr sig om Bordeaux".

Hela approacheringen till upplevelsen är fel från början. Istället för att hylla kultur gör man en poäng av dess irrelevans på en felaktig grundinställning - komponenternas ursprung. Det överförda levnadsmönstret är vad som utgör kultur. Och den utvecklas hela tiden.

svenbanan
2020-02-12, 13:48

Trycka ner?
Jag trodde det var helt i linje med den kristna tron att man skulle avslöja vilka som är förrädarna och djävulsdyrkarna och allt vad det nu var. Vad är problemet med att jag avslöjar dig som den charlatan du är?

ChuckTesta
2020-02-12, 13:53
Har nu sett hela filmen, vad är ens poängen? "dEt FiNnS iNgEt SoM äR sVeNsKt"?

svenbanan
2020-02-12, 13:59

Jag tror de försökte säga att många av de saker som vi ser som positiva skandinaviska grejer kommer från utlandet, och att de vill koppla det till utlandsresor och därför SAS. Sen ville de passa på att vara "woke" och få lite plusspoäng från PK-folk genom att försöka dra paralleller till flyktingmottagning och liknande. Men de hade oturen att de var totalt tondöva då de snickrade ihop filmen, eftersom den verkar ha strukit ganska många mothårs.

Klein
2020-02-12, 14:11
Precis, hela poängen (för mig) med att resa är just att ta del av andra kulturer, annan mat och få nya perspektiv.

I dagsläget finns det ju dock ingen anledning att resa - förutom för att få uppleva hutlösa priser och matförgiftning avnjuten över avträden som är hål i golvet - eftersom man kan ta del av hela världens vyer, folk, sjukdomar och mat på youtube och snart även i din hemstad. Det är litegrann som med skrivare och datorer. Det finns egentligen ingen anledning att skriva ut längre men ändå skrivs det ut mer och mer av lägre och lägre kvalitet ju mer den digitala lagringskapaciteten ökar. Because MPAI.

Klein
2020-02-12, 14:19
Kommentar till inlägg i Facebookgruppen "Det fria Sverige":

Så sakteligen efter videons publicering började det negativa mottagandet att hagla in, främst på SAS egen Youtube-kanal. Eftersom filmen var på engelska så var det många - inte bara Skandinaver - som visade sitt missnöje med flygbolagets avskyvärda reklamfilm. När filmen nådde runt 12,000 negativa omdömen (som för övrigt stod för runt 98% av totalen), så bestämde sig SAS för att radera över 2,500 kommentarer och inaktivera fältet.

Detta stoppade däremot inte flödet av "tummar ner", som i skrivande stund ligger på runt 18,000. Kommentarerna började istället spilla över på SAS lite äldre videor, och bolaget beslutade istället att göra reklamfilmen "privat", vilket i stort sett innebär att den togs bort. Sedan dess har videon återigen lagts upp på deras YT-kanal, men är fortfarande inte listad i deras video-historik. Istället är den inbäddad på sidan, där den spelas upp automatiskt när du besöker den.

Runt 11-snåret i morse dök ett pressmeddelande upp på SAS egen hemsida, såväl på svenska som engelska, där de ger sig på en förklaring till kontroversen. Till mångas föga förvåning så finns där ingen ursäkt. Istället försvarar de kortfattat sitt budskap, som avslutas med följande:
"När vi tittar på mönstret och antalet reaktioner på vår film finns det anledning att misstänka en attack och att vår kampanj har blivit kidnappad. Vi vill inte riskera att bli en plattform för någon annans värderingar, som vi inte står för. Därför har vi för tillfället tagit ner filmerna från våra kanaler och diskuterar nu nästa steg."

Med andra ord, kritiserar du SAS budskap så är det dig det är fel på.

Hemi
2020-02-12, 14:23
På engelska så den är riktad till oss. Dåligt väder, överviktiga äldre som skall bada i karga miljöer, man har lagt någon mörk ram runt bilderna, oaptitliga matbiilder och nej inget är visst svenskt fast det måste det väl inte vara heller, Okejdå, nej, svenskar ser inte alltid så glada ut men man kan väl försöka i reklam i alla fall. Vissa ser direkt sura ut, speciellt de yngre. Sedan några kramar i slutet som om alla känner varandra eller är släkt, det har jag inte mycket av där. Känns mest som om man vill hålla oss utanför borta från Sverige, faktiskt.

TomasB
2020-02-12, 14:35
I dagsläget finns det ju dock ingen anledning att resa - förutom för att få uppleva hutlösa priser och matförgiftning avnjuten över avträden som är hål i golvet - eftersom man kan ta del av hela världens vyer, folk, sjukdomar och mat på youtube och snart även i din hemstad. Det är litegrann som med skrivare och datorer. Det finns egentligen ingen anledning att skriva ut längre men ändå skrivs det ut mer och mer av lägre och lägre kvalitet ju mer den digitala lagringskapaciteten ökar. Because MPAI.

Oj, tror du och jag har väldigt olika uppfattning om att uppleva saker på plats och att se dem på youtube.

r3mpuh
2020-02-12, 14:44
Visste inte att SAS gjorde reklam för SD.

Tur man bara flyger med Norwegian & inte stöttar sådan avskyvärd verksamhet.

Klein
2020-02-12, 14:53
Oj, tror du och jag har väldigt olika uppfattning om att uppleva saker på plats och att se dem på youtube.

Enda sättet att uppleva autentiska saker på plats är att bo, arbeta och leva där över flera års tid. Semesterresor är fake.

G.W
2020-02-12, 15:41
Blev så förbannad att jag gick hem från jobbet efter att jag såg filmen på lunchen.

ceejay
2020-02-12, 15:43
Extremt osmidigt och marknadsföringsmässig katastrof. Hur kan de vara så värdelösa?

Sasquatch
2020-02-12, 15:48
Fegt att de tog ner den, kunde ha blivit en intressant diskussion om svensk kultur.

ceejay
2020-02-12, 15:49
Fegt att de tog ner den, kunde ha blivit en intressant diskussion om svensk kultur.

Vilken kultur?

Sasquatch
2020-02-12, 15:50
Vilken kultur?
Kulturen i Sverige.

ceejay
2020-02-12, 15:54
Och det skämtet flög(höhö) över huvudet.

Sasquatch
2020-02-12, 15:57
Man skulle kunna säga att det kraschade i havet.

KoloKille
2020-02-12, 16:16
Om nu allt kommer från andra länder, varför ska man då ens flyga till andra länder med SAS? Allt finns ju här.

TomasB
2020-02-12, 16:34

Fegt att de tog ner den, ja. Men, tycker jag, för att de borde stått för sina värderingar och åsikter. Katastrofalt hanterat av SAS.

Jag hade bara ändrat tonaliteten i reklamen till att hylla allt vi har i Skandinavien som en följd av import och uppmana sina kunder att resa runt i världen och berika Skandinavien med fler insikter och kulturella attribut.

Nu blev det (igen, min åsikt) en för negativ klang kring det vi idag ser som "vårt".

Gregow
2020-02-12, 16:41
Extremt osmidigt och marknadsföringsmässig katastrof. Hur kan de vara så värdelösa?
Reklambyrån har blivit hög på sin egen flatulens. När sen resten av världen tycker att dynga faktiskt stinker dynga, se då är det de mörka krafternas fel.

smerk
2020-02-12, 16:48
Skrattar bara åt klippet då det känns så överdrivet

skyffelmördarn
2020-02-12, 16:52

Det skapas mycket konflikter idag på grund av ett "Vi och dom" tänkande och poängen med reklamen är att det inte finns så mycket vi/dom utan att vi alla är ganska lika och att vi har lånat från varandra i generationer.

trädgårdsmöbel
2020-02-12, 16:58
Det är en intressant strategi det där att förneka ett folks kultur, särart och existens. Turkar gör så mot Kurder. De finns inte, de är "bergsturkar". Men vi gör så mot oss själva. Förnekar vår egen existens. Kalergi skulle vart stolt.

Cooks
2020-02-12, 17:07
Vad är deras poäng? Att vi tar/lånar av andra? Ööh ja, vem gör inte det?

Drfg
2020-02-12, 17:33
Precis, hela poängen (för mig) med att resa är just att ta del av andra kulturer, annan mat och få nya perspektiv. Men det har knappast grunden i att allt jag lärt mig eventuellt har sitt ursprung någon annanstans.

Inte fan dissikerar jag annan kultur på det sättet:

"Pasta är ju inte Italienskt, det kommer från kina"
"Vaddå espresso? Kaffe odlas ju inte i Europa?"
"Vin kommer inte ens från Europa, vem fan bryr sig om Bordeaux".

Hela approacheringen till upplevelsen är fel från början. Istället för att hylla kultur gör man en poäng av dess irrelevans på en felaktig grundinställning - komponenternas ursprung. Det överförda levnadsmönstret är vad som utgör kultur. Och den utvecklas hela tiden.

Jo kan hålla med om att det är en lite konstig vinkel, reklam är ju dock ofta överdriven på ett eller annat sätt för att det skapar uppmärksamhet, om de hade sagt det på ett mer nyanserat sätt hade vi kanske inte pratat om den nu.

stridis
2020-02-12, 17:37
Finns inget SAS.

trädgårdsmöbel
2020-02-12, 18:36
Vad är deras poäng? Att vi tar/lånar av andra? Ööh ja, vem gör inte det?

Deras poäng är att sprida Kalergis vision om hur framtidens Europa och dess befolkning skall se ut och vara.

Aryt
2020-02-12, 19:00
Det är en intressant strategi det där att förneka ett folks kultur, särart och existens. Turkar gör så mot Kurder. De finns inte, de är "bergsturkar". Men vi gör så mot oss själva. Förnekar vår egen existens. Kalergi skulle vart stolt.
Hmm
Genocide is intentional action to destroy a people (usually defined as an ethnic, national, racial, or religious group) in whole or in part.

Dissector
2020-02-12, 19:24

Har det någon betydelse i sammanhanget ifall det de påstår är sant eller inte, när det gäller kulturens ursprung alltså? Jag påstår inget alltså utan det är en genuin fråga. Det skulle ju egentligen kunna betraktas som "förnekande av kultur" även om det är sant, om syftet är att få någon att känna sig rotlös. Frasen "What is truly Scandinavian? Absolutely nothing" kan ju tolkas mer som en värdering än ett faktamässigt påstående om ursprung, och då kan det ju kanske likna ett slags "kulturförnekande" oavsett om köttbullen faktiskt är uppfunnen här eller inte. I så fall är det ju inte påståendet att vår kultur i många avseenden härstammar utifrån i sig som är kontroversiellt (fakta får man ju faktiskt leva med oavsett hur det får en att känna), utan andemeningen i presentationen.

Klein
2020-02-12, 20:04
Har det någon betydelse i sammanhanget ifall det de påstår är sant eller inte, när det gäller kulturens ursprung alltså? Jag påstår inget alltså utan det är en genuin fråga. Det skulle ju egentligen kunna betraktas som "förnekande av kultur" även om det är sant, om syftet är att få någon att känna sig rotlös. Frasen "What is truly Scandinavian? Absolutely nothing" kan ju tolkas mer som en värdering än ett faktamässigt påstående om ursprung, och då kan det ju kanske likna ett slags "kulturförnekande" oavsett om köttbullen faktiskt är uppfunnen här eller inte. I så fall är det ju inte påståendet att vår kultur i många avseenden härstammar utifrån i sig som är kontroversiellt (fakta får man ju faktiskt leva med oavsett hur det får en att känna), utan andemeningen i presentationen.

Logiken de använde är ekvivalent med att säga att fil inte är fil because komjölk och bakteriekultur.

Magnus N
2020-02-12, 20:08
Känner mest det var ett rejält magplask ifrån dem och deras hantering av det ny i efterhand gör bara saken värre.
Skylla på att kampanjen blivit kapad etc etc

Snubben
2020-02-12, 20:54
Det jag blir upprörd över att de så fatalt misslyckade - med allt.

Om vi tittar på vad de ville förmedla med reklamvideon

”SAS är ett skandinaviskt flygbolag som flyger resenärer till, från och inom Skandinavien. Vi står bakom budskapet i filmen som handlar om att resor berikar oss.När vi reser både influerar vi och influeras av andra. De erfarenheter vi tar med oss från våra resor påverkar oss som individer men också våra samhällen.

Ingen - INGEN - säger emot detta. Alla är HELT med. Det är inget konstigt. Vem som helst som gått ut mellanstadiet förstår att kultur och hur vi utvecklas styrs genom utbyte av idéer, kunskap etc. som flyter över nationsgränser och fan allt. INGEN säger något annat. Men när man ska presentera något sådant så väljer man att bara rakt av "DET FINNS INGE SKANDINAVISKT ALLT ÄR EN KOPIA KÖTTBULLARNA ÄR FRÅN TURKIET ÅR 1200!!!!!!!1111". Om man då tar det som förmedlas i reklamfilmen, mot vad man vill förmedla "resor berikar oss" så är det fanemig häpnadsväckande

(1) Hur tänkte reklambyrån? Hur kunde de missa så fatalt?
(2) Vem på SAS godkände reklamvideon? Någon är beställaren, där man brainstormat fram vad man vill förmedla - hur skjuter man såhär snett?
(3) Fanns det INGEN på SAS som stanna de upp och sa "Hmm, är det ingen som tror att detta ... kan ... missuppfattas? Tänk på allt som har hänt i sociala medier de senaste åren lixom..?"

Bara dom tre punkterna i sig borde resultera i att någon får sparken.

Men sen på detta, hela hanteringen! Vafan, om man får kritik av nazisterna - NAZISTERNA - så vet man väl att man har gjort helt rätt? Om en del av motiveringen av att man tar ner filmsnutten är för att N A Z I S T E R N A var negativa till den så undrar man vem som tog det beslutet och varför den personen fortfarande har ett jobb. Allvarligt. Vem i hela friden uppger det som skäl? Lixom, vafan, om du är en företagare och det kommer en råkommunist och säger att "ditt företag suger" - inte fan kommer du stänga ner ditt företag?

Sen att man jiddrar om det blivit "kapat av en kampanj " eller vad de nu sa. Först får de kalasmycket kritik från nationalisterna - hur kan de bli förvånade att SD skulle komma och säga "åh den här suger juh". Det kan juh inte ha varit någon chock, de måste väl gjort en j*vla plan inför releasen?

Med detta så undrar man då hur de agerade när de lyfte alla svar. De kastade juh verkligen bara mer bensin på en imaginär brasa som istället utvecklade sig till en eldstorm i Australien. Först säger man att de som i början tyckte den sög är del av någon kampanj, vilket resulterar i att på näten snabbar trollarmen från Ryssland upp det och gör det till ett faktiskt driv.Vad i h e l a friden förväntade man sig? Att om vi går ut och anklagar alla för att de är del av ett botnätverk så blir allt bra? Vem kom på det? Varför var det INGEN på SAS som sa "Ajfan, detta sköt snett som fan, ut med ett pressmeddelande som säger att vi ser att vårt budskap har misstolkat <insert budskap>. Vi ber om ursäkt för er som missuppfattat det, vi som skandinaviskt bolag älskar Skandinavien, vi kommer att publicera en ny reklamfilm inom kort så är mer tydlig vad vårt budskap är. Återigen ursäkta"

Men icke.

Jag kokar.. KOKAR! Inte över själva reklamfilmen (som för övrigt hadekunnat vara briljant om de faktiskt följde sitt budskap som de säger att de ville få fram) utan hela hanteringen från SAS. Hur kan man vara så värdelös på detta? Hur? HUR?! HUUUUUUUR?!?!?!?! *gah!*:confused::smash:

PureWhey
2020-02-12, 21:08
Haha. Hörde folk på gymmet prata om hur värdelös den var också. Fick ge mig och kollade på den.

Trodde det var någon sorts parodi först då jag såg klippet på någon icke officiell youtubekanal :D

Ladugårdsdörr
2020-02-12, 21:15
Trägen vinner, här ska man fan inte vika ner sig. Efter en svettig dag på &Co doppar SAS nu tårna i det pirayafyllda vattnet med en snabbklippt version där de mest dumdryga segmenten är borta. Slutet med svart man/vit kvinna har också hamnat i papperskorgen. Ska verkligen nazister få bestämma hur vi utformar vår reklam?

Ijhh5J48X9k

Wain
2020-02-12, 21:50
Trägen vinner, här ska man fan inte vika ner sig. Efter en svettig dag på &Co doppar SAS nu tårna i det pirayafyllda vattnet med en snabbklippt version där de mest dumdryga segmenten är borta. Slutet med svart man/vit kvinna har också hamnat i papperskorgen. Ska verkligen nazister få bestämma hur vi utformar vår reklam?

[YT]Ijhh5J48X9k[./YT]

"Comments are turned off"
:laugh:

Fredszky
2020-02-12, 21:50
217 tumme upp
4609 tumme ner

Bra jobbat SAS!

Dissector
2020-02-12, 22:32
Tragiskt att plocka ner den för att folk känner sig kränkta. Folk brukar vara rätt snabba med att prata om yttrandefrihetsproblem när upphovsmakare backar hem på grund av kränkningsanklagelser, men denna gången verkar det välkommet. Jag tyckte också den var osmaklig, och stämmer in i den mesta av kritiken, men man kan ju försöka vara lite konsekvent åtminstone.

Klein
2020-02-12, 22:57
Jag kokar.. KOKAR! Inte över själva reklamfilmen (som för övrigt hadekunnat vara briljant om de faktiskt följde sitt budskap som de säger att de ville få fram) utan hela hanteringen från SAS. Hur kan man vara så värdelös på detta? Hur? HUR?! HUUUUUUUR?!?!?!?! *gah!*:confused::smash:

Det var ju inte presentationen som var problemet utan budskapet. Presentationen var helt i linje med budskapet. SAS kan sparka alla "ansvariga" men det spelar ingen roll för vi vet redan att de är genomruttna. Hoppas de går i konkurs.

delta_mats
2020-02-12, 23:07
Pizzasallad, det var/är vi ensamma med!

MaxTheMarketer
2020-02-12, 23:09
Det enda jag bryr mig om när jag flyger flygplan är att det inte störtar och/eller exploderar (eller på annat vis försöker utplåna mig). Jag bryr mig noll om piloten och/eller företaget är ditten eller datten politiskt, ideologiskt, eller religiöst så länge de inte störtar och/eller exploderar planet när jag åker.

Jag åker med dem för att ta mig från en plats till en annan plats inom en rimlig tid, inte bestämma huruvida jag ser dem som mina fiender eller vänner. Samma sak gäller även vem som lägger brev och småpaket i min brevlåda. Skiter i om det är Löfven eller "Nazze".

Ni som leker upprörda är precis där Rysslands trollfabrik (inkl. KoloKille) vill ha er: upprörda över skit som spelar noll roll i praktiken. Sluta ge trollet uppmärksamhet, bannlys fanskapet, och gå vidare med era liv. Tagga inför, förhoppningsvis, Tokyo 2020!

King Grub
2020-02-12, 23:41
https://i.imgur.com/D6gM0lI.jpg

Klein
2020-02-12, 23:43
Det enda jag bryr mig om när jag flyger flygplan är att det inte störtar och/eller exploderar (eller på annat vis försöker utplåna mig). Jag bryr mig noll om piloten och/eller företaget är ditten eller datten politiskt, ideologiskt, eller religiöst så länge de inte störtar och/eller exploderar planet när jag åker.

Då bör du vara orolig när du flyger SAS eftersom företaget uppenbarligen prioriterar "progressivitet" framför att göra sitt jobb. Det kan vara totala dönickar som kollat att planet har alla bitar på plats och det kan sitta en fullkomlig pajas i cockpiten.

KoloKille
2020-02-13, 05:10

Jag åker med dem för att ta mig från en plats till en annan plats inom en rimlig tid, inte bestämma huruvida jag ser dem som mina fiender eller vänner. Samma sak gäller även vem som lägger brev och småpaket i min brevlåda. Skiter i om det är Löfven eller "Nazze".

Ni som leker upprörda är precis där Rysslands trollfabrik (inkl. KoloKille) vill ha er: upprörda över skit som spelar noll roll i praktiken. Sluta ge trollet uppmärksamhet, bannlys fanskapet, och gå vidare med era liv. Tagga inför, förhoppningsvis, Tokyo 2020!

Håller med. Säkerhet på flygplan är en viktig fråga.

https://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/08/09/16/431CE36F00000578-4775104-image-a-26_1502292486475.jpg

40plus
2020-02-13, 07:45
https://i.imgur.com/D6gM0lI.jpg
hahaha
Håller med. Säkerhet på flygplan är en viktig fråga.

https://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/08/09/16/431CE36F00000578-4775104-image-a-26_1502292486475.jpg

Detta är ett exempel på en reklam som är både fyndig och progressiv. Ett på sätt och vis SJW inlägg men enligt mig harmlöst och lite underhållande. Ett exempel på bra reklam trots att det även är ett debattinlägg.

Men SAS, ett skandinaviskt bolag som högfärdigt propagerar för att allt vi har i Skandinavien är falskt, bara stulet av andra, inget att bry sig om.
Och sedan bilden på en svart man som säger "our viking ancestors" blir ju bara löjligt. Är han tex svensk medborgare så är han svensk, men inte fan blir hans förfäder vikingar!? Detta är cringe på extrem nivå, bara så jävla dumt allting.

KoloKille
2020-02-13, 07:57
hahaha

Detta är ett exempel på en reklam som är både fyndig och progressiv. Ett på sätt och vis SJW inlägg men enligt mig harmlöst och lite underhållande. Ett exempel på bra reklam trots att det även är ett debattinlägg.

Men SAS, ett skandinaviskt bolag som högfärdigt propagerar för att allt vi har i Skandinavien är falskt, bara stulet av andra, inget att bry sig om.
Och sedan bilden på en svart man som säger "our viking ancestors" blir ju bara löjligt. Är han tex svensk medborgare så är han svensk, men inte fan blir hans förfäder vikingar!? Detta är cringe på extrem nivå, bara så jävla dumt allting.

Ja, pridereklamen är lite fyndig förutom att den implicerar att man dör om man är homosexuell och störtar med ett flygplan.

PureWhey
2020-02-13, 08:32
Ja, pridereklamen är lite fyndig förutom att den implicerar att man dör om man är homosexuell och störtar med ett flygplan.

Ibland är du faktiskt lite rolig, får man ge dig.

Magnus N
2020-02-13, 08:35
Denna gamla artikel blev lite rolig nu i efterhand

https://www.travelnews.se/sas/bildextra-har-ar-sas-nya-design/

"”Det nya utseendet på flygplanen är ett uttryck för framtidens SAS. Det är också en fortsättning och bekräftelse på en lång och stolt historia av att utveckla och främja skandinavisk design och kultur. Resenärer med skandinavisk anknytning kommer att känna igen sig i uttrycket och globala resenärer kommer att få se och uppleva det specifikt nordiska,” säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef för SAS.:

trädgårdsmöbel
2020-02-13, 10:27
hahaha

D

För några år sedan ville man göra vikingar till muslimer. Att skriva om historien är en uttänkt taktik. Julius Caesar som svart, Mozart, Achilles som svart osv. osv. En enstaka sådan sak är löjlig men upprepas det tillräckligt så slutar de bli löjligt och påverkar hur vi ser på vår historia, ras, kultur och identitet.

Som sagt: Kalergi hade vart stolt. Det här är ett långsamt planerat folkmord.

PureWhey
2020-02-13, 10:34

"”Det nya utseendet på flygplanen är ett uttryck för framtidens SAS. Det är också en fortsättning och bekräftelse på en lång och stolt historia av att utveckla och främja skandinavisk design och kultur. Resenärer med skandinavisk anknytning kommer att känna igen sig i uttrycket och globala resenärer kommer att få se och uppleva det specifikt nordiska,” säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef för SAS.:

Hahaha. Snacka om att skjuta sig själv i foten.

Snubben
2020-02-13, 11:38

:laugh::laugh:

BrunoC
2020-02-13, 11:39
Jag tycker väl som de flesta andra här.

Att peka på att resande gör att man kan hämta influenser från andra kulturer och sedan perfektera kan ju ses som en okej idé till en reklamfilm för ett flygbolag även om man som potentiell kund kanske är mer intresserad i att höra om deras priser på olika flighter, kvaliteten på maten ombord och komfort osv.

Men sättet som man försökte förmedla detta via genom att bara nämna skandinaver som kopierare medan övriga världen har sina egna kulturer är tämligen dumt. Förvånande att ingen av alla involverade insåg vilka reaktioner det skulle ge.

Också ganska häpnadsväckande hur man skötte kritiken man fick. Det hade ju varit bättre att bara lägga ner filmen så fort som möjligt, acceptera att allt arbete med den var förgäves och att den sög. Sedan skulle man be om ursäkt, säga att det var inte meningen alls att försöka förminska skandinaver, men istället så skyller man ifrån sig och det pratas om ryska dubbelagenter som "kapar" diskussionen, vilket är befängt.

Tycker det är en intressant händelse på så vis att den visar på hur en dåligt gjord reklam kan göra att flera års arbete med att skapa ett gott rykte fullständigt kan raseras på bara en dag.

Landström
2020-02-13, 12:16
Att nazisten Björn Söder uppmanar till bojkott av SAS gjorde att jag direkt fick lust att boka och betala SAS-resor och sedan vaska dem.

BrunoC
2020-02-13, 12:24
Att nazisten Björn Söder uppmanar till bojkott av SAS gjorde att jag direkt fick lust att boka och betala SAS-resor och sedan vaska dem.

Varför är han nazist då?

Säger inte att du har fel men med tanke på hur pass pro-Israel som han är, så låter det märkligt.

Brofessorn
2020-02-13, 12:28
Varför är han nazist då?

Säger inte att du har fel men med tanke på hur pass pro-Israel som han är, så låter det märkligt.

Nuförtiden är man nazist om man är kritisk till invandring av folkgrupper som är extremt antisemitiska. Häng med lite.

Landström
2020-02-13, 12:42
Varför är han nazist då?

Bara att kolla hans historia och de uttalanden han haft under åren. Är mer eller mindre bara armbindeln med hakkorset som saknas. Förstår din fråga men om nån undrar varför Kalle Anka är en anka så orkar jag inte förklara. Det får de fundera på själva. (Ingen diss mot din fråga)

Nuförtiden är man nazist om man är kritisk till invandring av folkgrupper som är extremt antisemitiska. Häng med lite.

Japp. Och röstar man inte på SD så är man landsförrädare/kommunist.

Rikard Jansson
2020-02-13, 12:45

This but unironically

svenbanan
2020-02-13, 12:48
This but unironically

-1
Vilket bullshit.

BrunoC
2020-02-13, 12:49
Bara att kolla hans historia och de uttalanden han haft under åren. Är mer eller mindre bara armbindeln med hakkorset som saknas. Förstår din fråga men om nån undrar varför Kalle Anka är en anka så orkar jag inte förklara. Det får de fundera på själva. (Ingen diss mot din fråga)

Okej, men jag kan inte riktigt hitta något om det. Mig veterligen är väl det uttalande som han fått mest uppmärksamhet för, är när han påstod att judar och samer inte är svenskar. Jag ser dock inte riktigt hur det skulle göra någon till nazist, för där fick han ju till och med medhåll av många judar och samer själva.

Jag tycker att det verkar som att folk svänger så pass ofta med "nazist"- och "rasist"-begreppen så att det mer eller mindre urholkats och förlorat sin mening då mer eller mindre alla anses vara det nu för tiden.

G.W
2020-02-13, 12:50

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/bd/Mister_Know-It-All_Episode_1_title_card.png

trädgårdsmöbel
2020-02-13, 12:59
Jag gillar Björn Söder mer efter Landströms beskrivning. Om den stämmer borde han bli statsminister istället för Åkesson.

Landström
2020-02-13, 13:21
Okej, men jag kan inte riktigt hitta något om det. Mig veterligen är väl det uttalande som han fått mest uppmärksamhet för, är när han påstod att judar och samer inte är svenskar. Jag ser dock inte riktigt hur det skulle göra någon till nazist, för där fick han ju till och med medhåll av många judar och samer själva.

Jag tycker att det verkar som att folk svänger så pass ofta med "nazist"- och "rasist"-begreppen så att det mer eller mindre urholkats och förlorat sin mening då mer eller mindre alla anses vara det nu för tiden.

Ja det är absolut ett problem nazist-begreppet urholkas om var och varannan person kallas det. Då kommer de riktiga nazisterna undan. Men det är likväl ett jävla problem att personer som för 10-20 år sedan med rätta hade kallats för nazister (och ingen hade ifrågasatt det) numera kommer undan med att de faktiskt inte alls är just nazister. Normaliseringen går sjukt fort.

Sen vet jag naturligtvis vad som sker när jag väljer att lägga till epitetet "nazist" till en SD-företrädare. Inte svårt att veta vilka knappar man ska trycka på.

Men nu lägger jag ner den diskussionen. Själv åker jag betydligt mer med Norwegian än med SAS.

40plus
2020-02-13, 13:35
Ja det är absolut ett problem nazist-begreppet urholkas om var och varannan person kallas det. Då kommer de riktiga nazisterna undan. Men det är likväl ett jävla problem att personer som för 10-20 år sedan med rätta hade kallats för nazister (och ingen hade ifrågasatt det) numera kommer undan med att de faktiskt inte alls är just nazister. Normaliseringen går sjukt fort.

Sen vet jag naturligtvis vad som sker när jag väljer att lägga till epitetet "nazist" till en SD-företrädare. Inte svårt att veta vilka knappar man ska trycka på.

Men nu lägger jag ner den diskussionen. Själv åker jag betydligt mer med Norwegian än med SAS.

Nazisterna finns inte längre, dom dog så att säga ut efter andra världskriget. Därefter har nynazister/neo nazis anammat den nationalsocialistiska politiken.

Problemet idag, som du är ett exempel på, är att alla som inte sällar sig till iden om generös invandring kallas just nazist trots att dom inte har något med nationalsocialism att göra. Dom kanske är rasister, socialister, kommunister eller bara usla människor. Men sällan är det genuina nationalsocialister.

För övrigt är Björn Söder en pajas och Norwegian bättre än SAS oavsett pinsamma reklamfilmer.

trädgårdsmöbel
2020-02-13, 13:51
Något som var positivt med reklamen var att reaktionerna på den visade på att väldigt många har fått nog nu, vill sluta vända andra kinden till och kanske får en vilja att resa sig igen.

Macroman
2020-02-13, 13:53

Ni skulle bara veta hur ovetande och off medeklassen i Stockholm är...

Stockholms medelklass boende i bra säkra områden representeras här av de som arbetar på reklambyrån och SAS marknadsavdelning.

Klein
2020-02-13, 14:03
Nazisterna finns inte längre, dom dog så att säga ut efter andra världskriget. Därefter har nynazister/neo nazis anammat den nationalsocialistiska politiken.

Problemet idag, som du är ett exempel på, är att alla som inte sällar sig till iden om generös invandring kallas just nazist trots att dom inte har något med nationalsocialism att göra. Dom kanske är rasister, socialister, kommunister eller bara usla människor. Men sällan är det genuina nationalsocialister.

För övrigt är Björn Söder en pajas och Norwegian bättre än SAS oavsett pinsamma reklamfilmer.

Varför basunera ut att du inte är nazist? Fattar du inte att du signalerar svaghet? Så fort du blir det minsta obekväm så behöver Sveriges fiender bara dra rasist/nazistkortet så är du nere på knä och urskuldar dig. Den korrekta responsen på fjanteriet som Landström håller på med är att säga:

Jag tror de flesta som kämpade under andra världskriget hade föredragit att Nazisterna vann istället för pride-parader, könskorrigering, och massinvandring.

svenbanan
2020-02-13, 14:15
Hur är det att signalera svaghet att inte vara nazist? Dummaste jag läst på länge. Då har jag ändå läst flera av både Kleins och KoloTrollets inlägg...

KoloKille
2020-02-13, 14:25
Snälla förstör inte tråden genom att dra in nazism. Vi kan helt enkelt konstatera att nazism är en häftigt företeelse och dra ett streck vid den diskussionen nu.

I denna tråd pratar vi om SAS-reklamen!

Kommer ni flyga med SAS efter reklamen?

Jag flög med SAS busisness class när jag reste ner till Australien förra året, och det var en helt okej upplevelse eftersom de uppgraderat sina plan. Jag satt och drack IPA hela vägen. De hade en rätt bra lounge på Arlanda också.

Men nu kommer jag nog välja ett annat flygbolag tills de ber om ursäkt och slutar hetsa om rysstroll. Jag är svensk och får inte lön från Moskva. I wish.

BrunoC
2020-02-13, 14:30
Hur är det att signalera svaghet att inte vara nazist? Dummaste jag läst på länge. Då har jag ändå läst flera av både Kleins och KoloTrollets inlägg...

Han (Klein) menade nog mer att många drar rasistkortet på folk och det folk oftast gör då är att försöka försvara sig om att man minsann inte är rasist och nämna hur man en gång faktiskt köpte en kebab av en pakistanier på Hötorget -75 och hade en klasskompis som var jude. Istället för att då bara avfärda sådana påståenden som trams. Det kan det ju ligga en poäng i.

Tittar man på Trump inför valet så fick han ju många frågor kring det han nämnde på någon buss om "grab them by the pu**y". När han fick frågor om det så brukade han alltid svara i stil med "Well, it was locker room talk and I'm not proud of it. But by the way, if you look at Bill Clinton he's actually the person who's been the most abusive to women in history and Hillary attacked those same women blablabla".

Lite knappt en minut in i det här klippet ser du en mästare på retorik:

QDjDPRk3nPY

Klein
2020-02-13, 14:42
Kommer ni flyga med SAS efter reklamen?

Jag flög med SAS busisness class när jag reste ner till Australien förra året, och det var en helt okej upplevelse eftersom de uppgraderat sina plan. Jag satt och drack IPA hela vägen. De hade en rätt bra lounge på Arlanda också.

Men nu kommer jag nog välja ett annat flygbolag tills de ber om ursäkt och slutar hetsa om rysstroll. Jag är svensk och får inte lön från Moskva. I wish.

Jag har tyvärr redan köpt biljetter som inte är återbetalningsbara men det får bli sista gången.

Klein
2020-02-13, 14:53
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/86189291_10156864513921245_5583629322146545664_o.p ng?_nc_cat=110&_nc_eui2=AeF5_aMDQnhclrnD7rmOXiYr3q6vN77u6JPtuisfs M4KgNK5o85r7ySjoOS4-wDYObn33BF6msjk6VBVIvtfEzy_Do3tj-wV_bJ62YCrFABCdw&_nc_ohc=wAlyDoJvsF8AX9SMXtu&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=d8410f7db1031aef98424bfea178edd2&oe=5EC97451

Diomedea exulans
2020-02-13, 16:55
De snackade om reklamen på min reklamskola idag. Alla älskade den tydligen.

Diomedea exulans
2020-02-13, 16:58
Jag tror de flesta som kämpade under andra världskriget hade föredragit att Nazisterna vann istället för pride-parader, könskorrigering, och massinvandring.

Nej...

Brofessorn
2020-02-13, 17:30
Nej...

För att vara rättvis hade det, som alla andra vänsterideologier, förstört sig själv och kollapsat inom kort. Sen hade vi kunnat vända till ett nytt blad av mänsklighetens historia, ett där ingen bryter mot icke-aggressionsprincipen.

Klein
2020-02-13, 17:55

*hug*

TomasB
2020-02-13, 17:56

https://sd.keepcalms.com/i/wow-that-escalated-quickly.png

Fattar inte varför alla i det här landet måste sålla sig antingen till SD eller mot i alla jävla frågor. Jag tycker, på redan nämnda grunder att filmen är ett fiasko och att SAS agerande i kölvattnet av reaktionerna är 10000x värre. Samtidigt tycker jag också att Björn Söder är en rövhatt. Men....*trumvirvel* det har inget med varandra att göra.

Om Söder gillar något jag gillar så ändrar jag inte åsikt. Om Söder ogillar något jag ogillar så skiter jag högaktningsfullt i det.

Det är ett sånt intellektuellt haveri att inte kunna tänka självständigt.

Diomedea exulans
2020-02-13, 17:57
*hug*

Den är på Södermalm.

Nu är jag förvirrad och vet inte vad jag ska tro om den allmänna konsensusen. Refererar jag till min skola kommer folk säga som här i tråden, "folk i reklambranschen har ingen koll på vad något tycker utanför tullarna". Refererar jag till den här tråden kommer folk säga nåt i stil med "folk på internet är dumma i huvudet/representerar inte verkligheten". Eventuellt "träningsforum" istället för "internet".

Klein
2020-02-13, 18:09
Den är på Södermalm.

Nu är jag förvirrad och vet inte vad jag ska tro om den allmänna konsensusen. Refererar jag till min skola kommer folk säga som här i tråden, "folk i reklambranschen har ingen koll på vad något tycker utanför tullarna". Refererar jag till den här tråden kommer folk säga nåt i stil med "folk på internet är dumma i huvudet/representerar inte verkligheten". Eventuellt "träningsforum" istället för "internet".

Enda lösningen är att dela upp Sverige i två delar. En del för dem som inte gillar reklamfilmen och en del för dem som gillar den. Så får folk bo med sina själavänner och sätta pengarna där munnen är.

Klein
2020-02-13, 19:30
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/86276369_10156862456596245_4656901505679360000_n.p ng?_nc_cat=106&_nc_eui2=AeGuwD5BmzX9p6x6iZ2SREyNp-Ni2L170GqbskXv9F0y6HwQOmgaJvFvUJI05EjY3c8yyD8VV_NT dwtwp8Ez58HEZeqvz3jtuAwmBnZdY_zssQ&_nc_ohc=Q7QZexNfTj0AX9VXaDe&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=093030d5ba5c4c63efb42c94c1a175f5&oe=5EBD40F5

KoloKille
2020-02-13, 19:48
https://i.imgur.com/DtDRcf5.png

Macroman
2020-02-14, 10:17

Ja...?

Macroman
2020-02-14, 10:22

Haha, tror inte att detta är huvudmålgruppen för SAS dock...

Macroman
2020-02-14, 10:24
https://sd.keepcalms.com/i/wow-that-escalated-quickly.png

Fattar inte varför alla i det här landet måste sålla sig antingen till SD eller mot i alla jävla frågor. Jag tycker, på redan nämnda grunder att filmen är ett fiasko och att SAS agerande i kölvattnet av reaktionerna är 10000x värre. Samtidigt tycker jag också att Björn Söder är en rövhatt. Men....*trumvirvel* det har inget med varandra att göra.

Om Söder gillar något jag gillar så ändrar jag inte åsikt. Om Söder ogillar något jag ogillar så skiter jag högaktningsfullt i det.

Det är ett sånt intellektuellt haveri att inte kunna tänka självständigt.

Precis så ja.

Diomedea exulans
2020-02-14, 10:24
Haha, tror inte att detta är huvudmålgruppen för SAS dock...

Självklart inte, jag bara påpekade det för det kändes väldigt typiskt på något sätt...

ceejay
2020-02-14, 10:27
Låt mig gissa, alla är vänster?

Diomedea exulans
2020-02-14, 10:32
Låt mig gissa, alla är vänster?

Det finns en person på skolan som är höger. En tjej i tvåan som är öppet moderat. Resten är röda khmererna.

hahavaffan
2020-02-14, 10:34
om söder gillar något jag gillar så ändrar jag inte åsikt. Om söder ogillar något jag ogillar så skiter jag högaktningsfullt i det.

Det är ett sånt intellektuellt haveri att inte kunna tänka självständigt.+9000

BiEilh
2020-02-14, 10:48
Videon verkar borttagen så jag kan inte uttala mig då jag inte sett reklamen

KoloKille
2020-02-14, 10:51
Videon verkar borttagen så jag kan inte uttala mig då jag inte sett reklamen

ShfsBPrNcTI

Macroman
2020-02-14, 11:05
Självklart inte, jag bara påpekade det för det kändes väldigt typiskt på något sätt...

Onekligen

Macroman
2020-02-14, 11:08
Det finns en person på skolan som är höger. En tjej i tvåan som är öppet moderat. Resten är röda khmererna.

Du som väl bara är lite vänster (antifeminist iofs...) ses väl på den skolan som på gränsen till fascist antar jag...

Diomedea exulans
2020-02-14, 11:10
Du som väl bara är lite vänster (antifeminist iofs...) ses väl på den skolan som på gränsen till fascist antar jag...

Inte alls, jag håller käften mycket. Nickar och ler en del också.

Brofessorn
2020-02-14, 11:18
Jag killgissar att det inte är på grund av att de är reklamnissar. Är nog så på de flesta skolor efter gymnasiet. Hade blivit ganska nöjd om klimatet på mitt universitet hade varit på hardcore kommunist-nivå, det är åtminstone lite mindre progressivt. Sen råkar bara många reklamnissar studera på dessa ställen.

Wain
2020-02-14, 11:24
[YT]ShfsBPrNcTI[./YT]

Så de förnekade sig inte utan lade upp hela skiten oklippt igen. 73k dislikes.
*facepalm*

KoloKille
2020-02-14, 12:33
Så de förnekade sig inte utan lade upp hela skiten oklippt igen. 73k dislikes.
*facepalm*

Alla dislikes är dock en rysk attack. Egentligen är det noll.

skyffelmördarn
2020-02-14, 15:07
Är det inte lite kul att så många i den kategorin som klagar på att folk är lättkränkta idag blir just kränkta av den här reklamen?

Brofessorn
2020-02-14, 15:17
https://media2.giphy.com/media/U1aN4HTfJ2SmgB2BBK/source.gif

Macroman
2020-02-14, 15:22
Inte alls, jag håller käften mycket. Nickar och ler en del också.

Menade förstås "skulle väl ses..." om de visste alltså.

Diomedea exulans
2020-02-14, 16:22
Menade förstås "skulle väl ses..." om de visste alltså.

Fast jag vet inte det heller. Högertjejen jag pratade om verkar inte det minsta mobbad. Gissningsvis skulle de nöja sig med att snacka skit bakom min rygg.

BrunoC
2020-02-14, 16:49
Är det inte lite kul att så många i den kategorin som klagar på att folk är lättkränkta idag blir just kränkta av den här reklamen?

Tja. Kränkt är väl att ta i, man konstaterar bara att det är en ytterst dekadent PK-reklam som snarare är politisk än informerande om hur företaget skiljer sig från andra flygbolag och ger info om till exempel priser på olika flighter.
Det är ju en reklam i det extremaste slaget som till och med fått utlänningar att reagera över hur sjuk den är.

Det kan man väl tycka är lite annat än att uppröras över kinapuffar och noggerglass, eller?

ChuckTesta
2020-02-14, 17:23
Ijhh5J48X9k

Den uppdaterade och förkortade versionen. Fortfarande lika dålig, bara att dom har tagit bort några av dom värsta delarna i den ursprungliga filmen.

13k dislikes och 1k likes, måste vara ryska botar igen?

Landström
2020-02-14, 17:37
Ja...?

Va?

VoDaresVins
2020-02-14, 18:30
Ijhh5J48X9k

Den uppdaterade och förkortade versionen. Fortfarande lika dålig, bara att dom har tagit bort några av dom värsta delarna i den ursprungliga filmen.

13k dislikes och 1k likes, måste vara ryska botar igen?

+1 av mig. Bara för att ja inte kunde motstå freselsen.

ChuckTesta
2020-02-14, 19:08
+1 av mig. Bara för att ja inte kunde motstå freselsen.

Motstå frestelsen att gilla en sådan ogillad video? Tycker SAS har skämt ut sig totalt med det här, sen att dom har en asiat med rosa hår som ska representera skandinavien idag är så tragiskt. Undrar om han är homosexuell och feminist också, då är det 3/3 SJW-poäng.

skyffelmördarn
2020-02-14, 19:13
Motstå frestelsen att gilla en sådan ogillad video? Tycker SAS har skämt ut sig totalt med det här, sen att dom har en asiat med rosa hår som ska representera skandinavien idag är så tragiskt. Undrar om han är homosexuell och feminist också, då är det 3/3 SJW-poäng.

*Hen

VoDaresVins
2020-02-14, 20:14
Visst klart helt värdelös hanterat av SAS. Därav min enda tumme ner av väldigt få åt nåt håll.

ChuckTesta
2020-02-15, 16:08
tlCC4BqS1qA

Drfg
2020-02-15, 21:11

MaxTheMarketer
2020-02-15, 23:47

Det heter samhällstjänstgöring. Sluta försöka spela offer och byt karriär.

Gå med nästa säsong av Love Island så får du tappa oskulden och mer! :devil::naughty:;)

stridis
2020-02-16, 07:46

Dejta henne.

KoloKille
2020-02-16, 08:26
Det heter samhällstjänstgöring. Sluta försöka spela offer och byt karriär.

Gå med nästa säsong av Love Island så får du tappa oskulden och mer! :devil::naughty:;)

Varför rackar du ner på folk som aldrig fått känna en kvinnas beröring? Det är en tuff värld där ute, och det är svårt att träffa en fin tjej. Men du behöver inte strö salt i såren. Bara för att du har legat runt och är erfaren behöver du inte se ned på andra som inte är det. Det är som om jag skulle se ned på dig för att du har grav autism, men det gör jag självklart inte. Sluta retas hela tiden. Jag blir faktiskt sårad.

Rikard Jansson
2020-02-16, 08:29
KoloKille: du är fan riktigt rolig ibland. Förlåt för att jag anmälde dig för att du var tråkig för några veckor sen.

Max: sluta grina nu

stridis
2020-02-16, 08:35
Snälla förstör inte tråden genom att dra in nazism. Vi kan helt enkelt konstatera att nazism är en häftigt företeelse och dra ett streck vid den diskussionen nu.

I denna tråd pratar vi om SAS-reklamen!

En inringare till p4 Göteborg menade ju på att "SAS väntas vid Finspångsrättegångarna". ;)

KoloKille
2020-02-16, 08:40
En inringare till p4 Göteborg menade ju på att "SAS väntas vid Finspångsrättegångarna". ;)

Det kan bli svårt att dra en koncern med över 10 000 anställa inför rätta. Med tanke på att det i Finspångs tätort bor strax över 13 000 personer kommer det att bli en logistisk mardröm.

Diomedea exulans
2020-02-16, 09:38
Dejta henne.

Hon råkar vara duktigt snygg också, och singel om jag förstått det rätt. Hade jag märkt något tecken på intresse hade jag nog kört.

Landström
2020-02-16, 17:11

Problemet är att nuförtiden får man inte framföra fakta. Då är man typ en döds-kommunist. DET är ett problem. Kolla senaste Svenska Nyheter på SVT Play så får man en grundkurs i SDs historia. På lätt svenska. När Söder och "Jag vet inte" Åkesson och övriga "starka män" i nuvarande SD gick med i SD så såg partiet ut så. Vill man inte ge sken av att vara nazist eller jävligt mörkbrun så kanske man ska gå med i ett annat parti. Vi som var med på den tiden vet vad det var för människor som gick med SD på den tiden.

Eller en kille som blev medlem i Bajen Fans på 90-talet kanske kan påstå att han aldrig varit en Hammarby-supporter. "Jag såg aldrig några Hammarby-supportrar. Jag gick med i Bajen Fans för att jag gillade fotboll. "

Snart kommer en kommentar om SVTs kommunistiska agenda så inslaget om SD är fake. 10, 9, 8,....

Rikard Jansson
2020-02-16, 17:20
Snart kommer en kommentar om SVTs kommunistiska agenda så inslaget om SD är fake. 10, 9, 8,....

Snyggt sätt att försöka barrikera sig mot sanningen :D Om inte fake så fullkomligt irrelevant.

KoloKille
2020-02-16, 17:24
Problemet är att nuförtiden får man inte framföra fakta. Då är man typ en döds-kommunist. DET är ett problem. Kolla senaste Svenska Nyheter på SVT Play så får man en grundkurs i SDs historia. På lätt svenska. När Söder och "Jag vet inte" Åkesson och övriga "starka män" i nuvarande SD gick med i SD så såg partiet ut så. Vill man inte ge sken av att vara nazist eller jävligt mörkbrun så kanske man ska gå med i ett annat parti. Vi som var med på den tiden vet vad det var för människor som gick med SD på den tiden.

Eller en kille som blev medlem i Bajen Fans på 90-talet kanske kan påstå att han aldrig varit en Hammarby-supporter. "Jag såg aldrig några Hammarby-supportrar. Jag gick med i Bajen Fans för att jag gillade fotboll. "

Ja ja, och alla höga vänsterpartister gick med i partiet när de kallade sig kommunister och stöttade Sovjet och Östtyskland. Vad spelar det för roll? Ingen orkar bry sig om sånt längre när det finns större problem.

https://pbs.twimg.com/media/BhUc2UrCYAACF3o.jpg

Att hänga på helikopterplattan på det gamla goda 90-talet var härliga tider.

Landström
2020-02-16, 17:29
Snyggt sätt att försöka barrikera sig mot sanningen :D Om inte fake så fullkomligt irrelevant.

Exakt. Helt irrelevant vilka människor som ska styra ett land. Helt irrelevant vilket deras slutmål är.

Brofessorn
2020-02-16, 17:31
SD har en historia av rasism? Så de är basically Socialdemokraterna, förutom att SD inte vill stjäla* dina pengar och finansiera utomstående folkgrupper som nu vallfärdar hit med dollartecken i ögonen?

Likheten med sossarna är lite äckligt, men annars låter det ganska icke-kontroversiellt.

Edit: Skatt är stöld, såklart. Skrev fel.

KoloKille
2020-02-16, 17:34
Exakt. Helt irrelevant vilka människor som ska styra ett land. Helt irrelevant vilket deras slutmål är.

Det vore knäppt om man hade en ledning som ville byta ut befolkningen i ett land mot bidragstagande brottslingar, bara för att ta ett långsökt exempel som inte har någon som helst bäring i verkligheten. Det är bara ett retoriskt exempel.

Landström
2020-02-16, 17:34
Haha underbar intellektuell härdsmälta på bästa sändningstid *popcorn*

KoloKille
2020-02-16, 17:37

"Hej, jag är smartare än alla ZD-bönder för jag känner en pizza bagare och han är faktiskt jätte snäll och betalar skatt och jag har studerat på södertörn hög skolan! och alla ZD är rasister och bönder hahaha äter bearnaisezås på pizzan som en syrisk pizza bagare gjort fast de hatar allt utländskt haha vilka losers jag tjänar mer än dom!"

/Landströms hjärna

R0B
2020-02-16, 17:43

Det är inte lätt för folk att erkänna för sig själva att dom faktiskt lobbar / röstar för att få in nynazister i regeringsställning så hav tålamod, var from och god :)

KoloKille
2020-02-16, 17:44
Det är inte lätt för folk att erkänna för sig själva att dom faktiskt lobbar / röstar för att få in nynazister i regeringsställning så hav tålamod, var from och god :)

Om det ändå vore så väl ;(

rooz
2020-02-16, 17:45

Men du har inga problem med socialdemokraternas historia alls?

Rikard Jansson
2020-02-16, 17:51
Fattar inte hur man kan använda ett partis "historia" (de var nazister akshually rEEE) för 30 år sen som ett argument för att de i nuläget skulle vara... Vad? Onda? Ha någon slags hemlig agenda?

svenbanan
2020-02-16, 18:15
Fattar inte hur man kan använda ett partis "historia" (de var nazister akshually rEEE) för 30 år sen som ett argument för att de i nuläget skulle vara... Vad? Onda? Ha någon slags hemlig agenda?

Nu är jag inte helt insatt i exakt vad ni diskuterar. Men jag har skummat de senaste sidorna och tyckte Landströms poäng verkar ha varit att SD stod för betydligt mer nazistiska värderingar för 20 år sedan, och att de personerna som gick med i SD på den tiden rimligtvis då också kan tänkas stå för dessa åsikter även om SD kanske inte står för dessa nazistiska värderingar idag. Skillnaden mot sossarna är väl att deras tveksamma historia ligger betydligt längre tillbaka i tiden och att de som var med i partiet på den tiden rimligen är borta sedan länge.

Det är min tolkning iaf. Ifall dessa påståenden stämmer rent faktamässigt så kan jag nog hålla med om att det är en hyfsat rimlig tolkning. Men jag är inte intresserad nog för att se ifall detta kan tänkas stämma.

EDIT: 30 år sedan kanske det var.

Magnus N
2020-02-16, 18:18
Ser hellre att man bedömer en person på hur den agerar och vad den säger i nutid än att man spekulerar i vad för avsikter och tankar personen hade för 20-30-40år sedan.

stridis
2020-02-16, 18:20
Ja ja, och alla höga vänsterpartister gick med i partiet när de kallade sig kommunister och stöttade Sovjet och Östtyskland. Vad spelar det för roll? Ingen orkar bry sig om sånt längre när det finns större problem.

De blev finansierade av Sovjet!

Förresten gick Löfven med i SAP medan steriliseringsprogrammet fortfarande var igång. Han tyckte lite eugenik kändes helrätt och gick med, eller så ville han slippa det själv med rätt partibok.*rolleyes*

svenbanan
2020-02-16, 18:25
Ser hellre att man bedömer en person på hur den agerar och vad den säger i nutid än att man spekulerar i vad för avsikter och tankar personen hade för 20-30-40år sedan.

Förvisso. Men det väl iaf lite mer relevant i nuläget om Åkesson var nasse på nittiotalet än om Palme var kommunist på sextiotalet.

Magnus N
2020-02-16, 18:28
Förvisso. Men det väl iaf lite mer relevant i nuläget om Åkesson var nasse på nittiotalet än om Palme var kommunist på sextiotalet.

Absolut är Åkesson mer relevant än en död person.

Men då kan man börja med att visa vad för nazistiska åsikter och agerande Åkesson gjort sig skyldig till och inte svepande kladda detta epitet på honom

svenbanan
2020-02-16, 18:29
Absolut är Åkesson mer relevant än en död person.

Men då kan man börja med att visa vad för nazistiska åsikter och agerande Åkesson gjort sig skyldig till och inte svepande kladda detta epitet på honom

Jag har som sagt inte koll på fakta för fem öre i frågan. Jag tolkade bara själva resonemanget.

Magnus N
2020-02-16, 18:30
Jag har som sagt inte koll på fakta för fem öre i frågan. Jag tolkade bara själva resonemanget.

Var inte dig jag syftade på med mitt inlägg heller, mer en generell uppmaning till de som just för dessa svepande anklagelser/resonemang

svenbanan
2020-02-16, 18:32
Var inte dig jag syftade på med mitt inlägg heller, mer en generell uppmaning till de som just för dessa svepande anklagelser/resonemang

Ja, kanske det.
Själv är jag som sagt för lat eller för ointresserad för att rådda djupare i det. Räknar iskallt med att folk från lite olika sidor kommer presentera bevis för och emot här istället... :D

Magnus N
2020-02-16, 18:33
Ja, kanske det.
Själv är jag som sagt för lat eller för ointresserad för att rådda djupare i det. Räknar iskallt med att folk från lite olika sidor kommer presentera bevis för och emot här istället... :D

Det ser vi fram emot :)

Dissector
2020-02-16, 18:43
Men du har inga problem med socialdemokraternas historia alls?

Det hade man alldeles säkert haft om deras nuvarande partitopp gått med i partiet i en tid när de stod och heilade på stan

stridis
2020-02-16, 18:45
Det hade man alldeles säkert haft om deras nuvarande partitopp gått med i partiet i en tid när de stod och heilade på stan

Ahem.

Förresten gick Löfven med i SAP medan steriliseringsprogrammet fortfarande var igång. Han tyckte lite eugenik kändes helrätt och gick med, eller så ville han slippa det själv med rätt partibok.*rolleyes*

Baskagge
2020-02-16, 19:17
https://pbs.twimg.com/media/DhwA7D5XUAA5C9x.jpg:large

Förmodligen var det rätt många av de gamla nationalsocialisterna som gick med i Socialdemokraterna. Löfven är ju själv uppvuxen i ett nationalsocialistiskt hem med mamman som var medlem i NSAP.

Klein
2020-02-16, 19:26
Varför diskuterar vi ens nazism i en tråd om SAS-reklamen? Medvetet försök av Landström att deraila tråden? Låt oss återgå till ämnet.

Magnus N
2020-02-16, 19:30
Verkar som SAS gett yougov uppdrag att göra en udnersökning om deras reklamfilm:

"Jag svarade just på enkät som SAS i all hast givit Yougov i uppdrag att genomföra om vad folk tycker om deras senaste reklamfilm och hur tydligt budskapet framgick.

De är tydligen rätt nervösa ändå över konsekvenserna."

https://twitter.com/Grisbrottaren/status/1228681869392216065

R0B
2020-02-16, 20:48
https://pbs.twimg.com/media/DhwA7D5XUAA5C9x.jpg:large

Förmodligen var det rätt många av de gamla nationalsocialisterna som gick med i Socialdemokraterna. Löfven är ju själv uppvuxen i ett nationalsocialistiskt hem med mamman som var medlem i NSAP.

Nu var det så att Löven blev bortlämnad till barnhem av sin mor som Bebis och uppfostrades av fosterfamilj i Ångermanland.

Hade JÅ och kompani gett fan i att försöka mygla sig ur sitt eget förflutna så hade man i alla fall kunnat gett dom en ärlig chans till att visa sig från sin reformerade sida.
Men när man konsekvent blånekar, ljuger och hävdar att man inte hade en aning om att vad det var parti man gick med i som herr JÅ gör så bygger det inget förtroende.

Han kunde gjort det väldigt enkelt för sig genom att säga "Ja, partiet var fullt av arga unga och förvirrade människor, möjligen var jag också en sådan, vi är dock inte det partiet idag. Det är lagt bakom oss och vi förespråkar inte längre att skjuta statsministern."

Istället för en åsnas envishet blåneka till att veta något alls om det och även ställa sig oehört tveksamt till att det ens är så på det viset dess kritiker hävdar.
Trams och idioti, men tydligen fungerar så vafan vet jag om politik.

skyffelmördarn
2020-02-16, 20:58
Verkar som SAS gett yougov uppdrag att göra en udnersökning om deras reklamfilm:

"Jag svarade just på enkät som SAS i all hast givit Yougov i uppdrag att genomföra om vad folk tycker om deras senaste reklamfilm och hur tydligt budskapet framgick.

De är tydligen rätt nervösa ändå över konsekvenserna."

https://twitter.com/Grisbrottaren/status/1228681869392216065

Klart dom är oroliga, är ju extremt bistra tider för alla flygbolag just nu så det här har man troligtvis inte råd med.

Tänk dig när hela Greta generationen växer upp, kommer nog inte bokas många flygresor om 10 år.

Landström
2020-02-16, 21:20
Väl talat R0B. Blir så sjukt patetiskt. Därav min liknelse med ett Bajen-fan som påstår att han aldrig hållt på Hammarby. Vem fan tror på det? IQ Fiskmås.

Men det går ju inte att förneka SDs historia (vilket knappt kan kallas historia eftersom vi pratar NUVARANDE partiledning) så då får man istället komma med snacket om att typ alla i världshistorien kan kopplas till nazismen. På ett eller annat sätt. Fantastiskt kreativt.

Kan dock hålla med tidigare talare om att tråden spårat ur från ämnet. Kan därför avsluta med att konstatera att jag verkligen inte kan begripa hur människor kan vara helt likgiltiga till vilken bakgrund potentiella statsledare har men ändå bli så fruktansvärt irriterad/kränkt av en reklam på TV. Jag får inte ihop det. Vem fan bryr sig om vad ett bolag/företag har för reklam? Kunde inte bry mig mindre.

KoloKille
2020-02-16, 21:28
Väl talat R0B. Blir så sjukt patetiskt. Därav min liknelse med ett Bajen-fan som påstår att han aldrig hållt på Hammarby. Vem fan tror på det? IQ Fiskmås.

Men det går ju inte att förneka SDs historia (vilket knappt kan kallas historia eftersom vi pratar NUVARANDE partiledning) så då får man istället komma med snacket om att typ alla i världshistorien kan kopplas till nazismen. På ett eller annat sätt. Fantastiskt kreativt.

Kan dock hålla med tidigare talare om att tråden spårat ur från ämnet. Kan därför avsluta med att konstatera att jag verkligen inte kan begripa hur människor kan vara helt likgiltiga till vilken bakgrund potentiella statsledare har men ändå bli så fruktansvärt irriterad/kränkt av en reklam på TV. Jag får inte ihop det. Vem fan bryr sig om vad ett bolag/företag har för reklam? Kunde inte bry mig mindre.

Tänk om Jimmie Åkesson hade gjort reklam för SAS. Hur hade du reagerat då? *cry**cry**cry**cry*

Brofessorn
2020-02-16, 21:31
> Anklagar en stor del av Sverige för att vara nazisympatisörer i random tråd.
> Gnäller på att tråden spårar ut när han får svar.

Modigt och sympatiskt!

Landström
2020-02-16, 21:46
> Anklagar en stor del av Sverige för att vara nazisympatisörer i random tråd.
> Gnäller på att tråden spårar ut när han får svar.

Modigt och sympatiskt!

Om man ifrågasätter SD så är man ju kommunist. Det är ju helt ok?

Jag gnäller inte på att tråden spårat ur. Jag konstater att den frångått det egentliga ämnet ("spårat ur") och att jag är starkt bidragande till det.

Och några svar har jag inte fått. Bara förväntad rappakalja.

Klein
2020-02-16, 22:15

Jag gnäller inte på att tråden spårat ur. Jag konstater att den frångått det egentliga ämnet ("spårat ur") och att jag är starkt bidragande till det.

Ok så sluta posta i tråden då tack. Ingen är intresserad av dina nazihjärnspöken.

trädgårdsmöbel
2020-02-16, 22:22

Om du verkligen är kommunist eller ej spelar ingen roll. Liberal, cuck-konservativ, centrist, feminist, sosse, kapitalist, borgerlig, libertarian osv osv. det är samma skit: något som stödjer globalism och är därför lika illa som kommunism. Så ja du är kommunist.

Vinter
2020-02-16, 22:47

Nej men det är historielöst, finns bara tre partier i riket som inte har kollaborerat med nazismen, M samt L samt MP. Jag gissar att du håller dig till ett av dem pga av detta? Samt kritiserar de andra för deras nazihistoria?

Jag tycker personligen inte det är intressant med partiers egentliga historia, i jämförelse med nutiden.

SAS-reklamen har jag ingen egentlig åsikt om, det är ändå ett privat företag. Som gör som de vill. Men vill man bli välkänt som företag är denna typ av reklam inte en sak man bör sikta på.

Brofessorn
2020-02-16, 22:53
Nej men det är historielöst, finns bara tre partier i riket som inte har kollaborerat med nazismen, M samt L samt MP. Jag gissar att du håller dig till ett av dem pga av detta? Samt kritiserar de andra för deras nazihistoria?

Jag tycker personligen inte det är intressant med partiers egentliga historia, i jämförelse med nutiden.

SAS-reklamen har jag ingen egentlig åsikt om, det är ändå ett privat företag. Som gör som de vill. Men vill man bli välkänt som företag är denna typ av reklam inte en sak man bör sikta på.

SAS Group ägs delvis av danska och svenska staten, och är inte privat.

trädgårdsmöbel
2020-02-16, 22:53
Läs lite äldre partiprogram av socialdemokraterna. Det där är ett parti jag gärna hade röstat på.

De hade väldigt sunda åsikter en gång i tiden.

Vinter
2020-02-16, 22:56
SAS Group ägs delvis av danska och svenska staten, och är inte privat.

Det är klart det är privat, räknar du Volvo som statligt med? Och då inte svenska staten. Inte riktigt så det fungerar.

Brofessorn
2020-02-16, 23:03
Det är klart det är privat, räknar du Volvo som statligt med? Och då inte svenska staten. Inte riktigt så det fungerar.

SAS AB är sedan juli 2001 noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Det är inte privat.

Dissector
2020-02-16, 23:25

[...]

Så vad är "nutiden"? De har slutat att heila på stan, eftersom de enligt egen utsago "måste lägga band på sig", men partiets principer är som JÅ säger ungefär desamma som de alltid har varit, det finns inget ideologiskt han tar avstånd ifrån från tiden när de förde sig med hakkors. Det är helt omöjligt att komma ifrån, att inte ha några problem med det är väl en sak, men att förneka det är ju bara oärligt. Hela partiet formades i det sammanhanget.

Baskagge
2020-02-17, 00:17
Så vad är "nutiden"? De har slutat att heila på stan, eftersom de enligt egen utsago "måste lägga band på sig", men partiets principer är som JÅ säger ungefär desamma som de alltid har varit, det finns inget ideologiskt han tar avstånd ifrån från tiden när de förde sig med hakkors. Det är helt omöjligt att komma ifrån, att inte ha några problem med det är väl en sak, men att förneka det är ju bara oärligt. Hela partiet formades i det sammanhanget.

Visst. Och alla historier har två sidor. Är man intresserad av att höra partiledarnas version från den tiden:

mmbFo4rmG3o

Vinter
2020-02-17, 01:01

Ja, om du kan ge carte blanche till övriga partier för rasbiologiska institut och knytkalas med Herman Göring betalat med judiskt guld och annat, så kan du nog vara rationell när det gäller SD.
Jag är inte så intresserad som sagt, jag förväntar mig bara att du dömer alla efter exakt samma skala. Det är din moral.

Det jag är intresserad av är nutid, 20% av befolkningen är fortfarande 20% av befolkningen, så jag ser inget problem att samarbeta med varken S el V el SD för att få saker gjorda. Kompetens är inte så lätt att avvara.

KoloKille
2020-02-17, 08:03
SAS AB är sedan juli 2001 noterat på NASDAQ OMX Stockholm. Det är inte privat.

Jag ska köpa en aktie i SAS så att jag kan gå på deras bolagsstämma och äta bullar och tilltugg till de går i konkurs.

Dissector
2020-02-17, 09:34
Ja, om du kan ge carte blanche till övriga partier för rasbiologiska institut och knytkalas med Herman Göring betalat med judiskt guld och annat, så kan du nog vara rationell när det gäller SD.
Jag är inte så intresserad som sagt, jag förväntar mig bara att du dömer alla efter exakt samma skala. Det är din moral.

Det jag är intresserad av är nutid, 20% av befolkningen är fortfarande 20% av befolkningen, så jag ser inget problem att samarbeta med varken S el V el SD för att få saker gjorda. Kompetens är inte så lätt att avvara.

Det är inte någon moralhets jag är ute efter. Att partier har en historia de inte vill kännas vid är jag helt medveten om, och jag dömer dem heller inte för deras förflutna i sig, utan det är ärligheten jag ifrågasätter. Jag sitter ju inte här och gnäller över andra grupper som har vad som brukar anses vara "moraliskt förkastliga" åsikter.

Det är helt omöjligt att få ihop SD:s propaganda och yttranden från den tiden med vad SD påstår sig vara idag, utan att det föreligger någon slags åsiktsmässig förändring. Men det finns ju ingen beskrivning av den åsiktsförändringen. Om man nu inte längre förespråkar det partiet stod för förr så får man väl säga det. Men de hävdar ju istället att partiet inte alls stod för det som var i princip hela deras ansikte utåt.

Visst. Och alla historier har två sidor. Är man intresserad av att höra partiledarnas version från den tiden:

[YT]...[YT]

Det där kan bli intressant, tackar för det. Ska kolla på det vid tillfälle.

Vinter
2020-02-17, 10:13
Det är inte någon moralhets jag är ute efter. Att partier har en historia de inte vill kännas vid är jag helt medveten om, och jag dömer dem heller inte för deras förflutna i sig, utan det är ärligheten jag ifrågasätter. Jag sitter ju inte här och gnäller över andra grupper som har vad som brukar anses vara "moraliskt förkastliga" åsikter.

Det är helt omöjligt att få ihop SD:s propaganda och yttranden från den tiden med vad SD påstår sig vara idag, utan att det föreligger någon slags åsiktsmässig förändring. Men det finns ju ingen beskrivning av den åsiktsförändringen. Om man nu inte längre förespråkar det partiet stod för förr så får man väl säga det. Men de hävdar ju istället att partiet inte alls stod för det som var i princip hela deras ansikte utåt.

Personligen tycker jag inte det moraliska är intressant, jag är beredd att ge kompetenta människor en chans oavsett vad de gjorde som tonåringar eller tidiga 20. Vänster eller Höger. Det är vad folk faktiskt gör som är intressant, jag ser SD mer som ett stödparti i den bemärkelsen.

Det finns gott om beskrivningar, även jag som inte är intresserad av SD snubblar över YT videor eller artiklar hela tiden. Kalla folk nazist är bara det perfekta påhoppet, eftersom du inte behöver utveckla eller rättfärdiga anklagelsen. Det gör samtidigt att den anklagelsen är helt värdelös i längden.
Halva Europa är ju nazister vid det här laget, om man nu ska tro de som skriker.

Det är inget parti som är samma som de var 1990, som sagt jag är beredd att se hur det agerar istället för att lyssna på vad andra säger om dem. Jag är i grunden pragmatiker.

Bobcole
2020-02-17, 10:26
Nu har jag bara bläddrat igenom tråden en snabbis, men mönstret är det vanliga.

Man kallar folk som blir upprörda över att sin nationella identitet och historia blir attackerad för "kränkta".

Vissa slänger med nazist/rasist-kortet till höger och vänster i vanlig ordning och verkar helt ur balans (Landström).

Själv såg jag klippet när jag befann mig i Spanien, några bekantskaper jag skaffade mig där såg den också, deras intryck var minst sagt chockerande. De kunde inte för en sekund förstå vad i hela fridens dagar som pågår i Sverige, de sa att om detta hade hänt i deras land så hade "man gått ut med högafflar på torget", svenska män gapar och accepterar allt, svenska män är fega och vågar aldrig säga ifrån samt var dom stensäkra på att det är någon som vill Sverige något riktigt ont som drar i trådarna uppifrån. När de såg en svart man säga "our viking ancestors" brast det verkligen.

Min egna åsikt gällande det håller jag för mig själv, men en sak är säker, denna reklam var genomusel och kommer få ett enormt bakslag, återigen är det bara för SD att tacka och bocka för tusentals fler röster.

Brofessorn
2020-02-17, 10:39
Jag ska köpa en aktie i SAS så att jag kan gå på deras bolagsstämma och äta bullar och tilltugg till de går i konkurs.

Gör det du. Ett företag som tar emot miljardbelopp av svenska folkets skattepengar, för att sedan cucka och förnedra dem, samt skiter på sina aktieägares investeringar förtjänar all illvilja de kan få.

KoloKille
2020-02-17, 10:47
Nu har jag bara bläddrat igenom tråden en snabbis, men mönstret är det vanliga.

Man kallar folk som blir upprörda över att sin nationella identitet och historia blir attackerad för "kränkta".

Vissa slänger med nazist/rasist-kortet till höger och vänster i vanlig ordning och verkar helt ur balans (Landström).

Själv såg jag klippet när jag befann mig i Spanien, några bekantskaper jag skaffade mig där såg den också, deras intryck var minst sagt chockerande. De kunde inte för en sekund förstå vad i hela fridens dagar som pågår i Sverige, de sa att om detta hade hänt i deras land så hade "man gått ut med högafflar på torget", svenska män gapar och accepterar allt, svenska män är fega och vågar aldrig säga ifrån samt var dom stensäkra på att det är någon som vill Sverige något riktigt ont som drar i trådarna uppifrån. När de såg en svart man säga "our viking ancestors" brast det verkligen.

Min egna åsikt gällande det håller jag för mig själv, men en sak är säker, denna reklam var genomusel och kommer få ett enormt bakslag, återigen är det bara för SD att tacka och bocka för tusentals fler röster.

APP APP APP, nu börjar det likna antisemitism här. Landström kanske var inne på rätt spår.

Brofessorn
2020-02-17, 10:51
APP APP APP, nu börjar det likna antisemitism här. Landström kanske var inne på rätt spår.

Var skrev han något negativt om banker... semiterna?

KoloKille
2020-02-17, 10:59
Var skrev han något negativt om banker... semiterna?

Jag tyckte att det var underförstått och jag tolererar ICKE antisemitism.

TomasB
2020-02-17, 11:00
Den här tråden kan stängas nu. Diskussionen om reklamen är över sen länge och handlar i vanlig ordning om SD:s vara eller icke vara. Suck.

KoloKille
2020-02-17, 11:01
Den här tråden kan stängas nu. Diskussionen om reklamen är över sen länge och handlar i vanlig ordning om SD:s vara eller icke vara. Suck.

Eller så kan moderatorerna banna Landström för att han saboterar trådar.

stridis
2020-02-17, 11:30

Men de förstår vilken katastrof reklamen var? Snackisar som fungerar är ju typ Arla-grejen med pjölk och så vidare där Oatley drog sin publik och Arla sin. Win-win-win.

Det här blev en katastof-snackis istället.

stridis
2020-02-17, 11:33

Nej, nu tar vi och drar reklamen ett varv till.

Nationens trauma blöder förvisso igenom överallt men SD är ointressant, märkligt hur folk kan bli så besatta. Det är något jag aldrig förstått men samtidigt så knyter folk näven i byxfickan också, återigen något jag inte förstår mig på riktigt.

Tolkia
2020-02-17, 11:38
Utan att kolla på videon vågar jag gissa att den är PK och gjord av SJW-folk och handlar om hur det inte finns något typiskt svenskt utan att allt är taget utifrån, och att hela nazist-maffian på Kolo kommer ragea om det i fem sidor.
Detta var en bra förutsägelse (som gjordes redan på sida 2), minuspoäng för att den missade de obligatoriska sidospåren om omanlighet respektive hur Sverige styrs av feministkommunistnazistantirasistmaffian.

Nu kom det helt oförhappandes ett inlägg om själva reklamen, så jag låter tråden vara kvar med uppmaningen att fortsätta på stridis inlägg och avsluta SAMTLIGA sidospår om Björn Söder, SD, vem på Kolo som är antisemit m.m. Slirar ni tillbaka i det kommer tråden att stängas. Er tråd, ert val.

ChuckTesta
2020-02-17, 11:42

Så SVT är inte politiskt vinklat? Med Jan Helin i spetsen, gick från extremt politisk på aftonbladet till fullständigt opartisk på SVT... :Virro

Tolkia
2020-02-17, 11:43
OK, er tråd, ert val. Tråd låst.